Ухвала
від 05.10.2023 по справі 902/505/19
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Пирогова, 29, м. Вінниця, 21018, тел./факс (0432)55-80-00, (0432)55-80-06 E-mail: inbox@vn.arbitr.gov.ua


УХВАЛА

про задоволення заяви щодо заміни сторони

виконавчого провадження

"05" жовтня 2023 р.Cправа № 902/505/19

Суддя Господарського суду Вінницької області Яремчук Ю.О., розглянувши матеріали заяви керівника Гайсинської окружної прокуратури про заміну сторони виконавчого провадження у справі

за позовом: Заступника керівника Немирівської місцевої прокуратури (вул. Шевченка, 23, м. Немирів, Вінницька область, 22800) в інтересах держави в особі Управління освіти, фізичної культури та спорту Гайсинської районної державної адміністрації (вул. 1 Травня, 40, м. Гайсин, Вінницька область, 23700)

до: Міжгосподарського кооперативу «Рембудкомунсервіс» (вул. Героїв Майдану, 45, смт. Чечельник, Вінницька область, 24800)

про стягнення 45 961,18 грн

Суддя Яремчук Ю.О.

Секретар судового засідання Надтока Т.О.

за участю представників сторін:

прокурора: Суходоля М. В.

позивача: не з`явився

відповідача: не з`явився

В С Т А Н О В И В :

Рішенням Господарського суду Вінницької області від 27.08.2019 у справі № 902/505/19 позов задоволено повністю.

20.09.2019 на виконання рішення видано судові накази.

У лютому 2023 року керівник Гайсинської окружної прокуратури Вінницької області звернувся до суду із заявою (вих. від 09.02.2023 № 51/1-313вих-23) про заміну сторони виконавчого провадження Управління освіти (яке перейменовано на Відділ освіти Гайсинської районної державної адміністрації, далі Відділ освіти) на Гайсинську міську раду.

Заяву мотивовано з посиланням, зокрема, на те, що Відділ освіти згідно з даними з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань припинено 03.11.2022 шляхом ліквідації. Водночас публічне правонаступництво органів державної влади є окремим, особливим видом правонаступництва. Функції держави, які реалізовувалися ліквідованим органом, не можуть бути припинені і підлягають передачі іншим державним органам, за виключенням випадку, коли держава відмовляється від таких функцій взагалі. Отже, сама по собі ліквідація Відділу освіти не може свідчити про відсутність у нього правонаступника. Функції і повноваження структурних підрозділів райдержадміністрації, як юридичних осіб публічного права у сфері управлінської діяльності, зокрема, і щодо навчально-виховних комплексів перебувають в управлінні Гайсинської міської ради. З метою виконання рішення суду необхідно замінити сторону стягувача у виконавчому провадженні з Відділу освіти на Гайсинську міську раду, яка є правонаступником, зокрема, щодо управлінської діяльності.

Згідно з ухвалою Господарського суду Вінницької області від 27.02.2023 зі справи, яка залишена без змін постановою Північно-західного апеляційного господарського суду від 03.05.2023, у задоволенні заяви керівника Гайсинської окружної прокуратури Вінницької області відмовлено.

Судові рішення мотивовані, зокрема, з посиланням на те, що повноваження органів прокуратури з 15.03.2021 на території Гайсинського району Вінницької області здійснює Гайсинська окружна прокуратура. Прокурор набуває статусу сторони виконавчого провадження за умови, що він є боржником або стягувачем за виконавчим документом. Гайсинська окружна прокуратура не наділена повноваженнями на звернення до суду із заявою про заміну сторони виконавчого провадження з виконання рішення суду від 27.08.2019 зі справи № 902/505/19, оскільки остання не є стороною виконавчого провадження, як і не є заінтересованою особою в розумінні приписів статті 15 Закону України «Про виконавче провадження» та статті 334 Господарського процесуального кодексу України (далі ГПК України). Прокуратурою не наведено обґрунтувань, що перешкоджає новому правонаступнику чи органу виконання самостійно звернутися до суду з відповідною заявою.

Постановою Касаційного господарського суду у складі Верховного суду від 31.08.2023 у справі № 902/505/19 касаційну скаргу заступника керівника Вінницької обласної прокуратури задоволено. Ухвалу Господарського суду Вінницької області від 27.02.2023 та постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 03.05.2023 зі справи № 902/505/19 скасовано. Визначено справу № 902/505/19 в частині розгляду заяви керівника Гайсинської окружної прокуратури Вінницької області про заміну сторони виконавчого провадження передати на новий розгляд до господарського суду Вінницької області. Поряд з цим, в даній постанові зроблено наступний висновок:"....Виконання судових рішень є складовою права на справедливий суд та однією з процесуальних гарантій доступу до суду та ефективного захисту сторони у справі, що передбачено статтями 6, 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод. З урахуванням наведених законодавчих приписів прокурор, як заінтересована особа, вправі подати заяву про заміну сторони виконавчого провадження. Близька за змістом правова позиція викладена в ухвалі Верховного Суду від 23.05.2019 зі справи № 908/2878/13, в якій Верховний Суд, зокрема, погодився з висновками попередніх судових інстанцій про наявність у прокурора процесуальної можливості звернутися до суду із заявою про заміну сторони виконавчого провадження" .

Станом на 26.09.2023 матеріали справи повернуті до Господарського суду Вінницької області.

Відповідно до ч.3 ст. 334 Господарського процесуального кодексу України суд розглядає заяву про заміну сторони її правонаступником у десятиденний строк з дня її надходження до суду у судовому засіданні з повідомленням учасників справи та заінтересованих осіб.

Ухвалою суду від 26.09.2023 заяву керівника Гайсинської окружної прокуратури № 51/1-313вих-23 від 09.02.2023 про заміну сторони стягувача призначити до розгляду в судовому засіданні на 05.10.2023.

На визначену дату судом в судове засідання з`явився прокурор.

В судове засідання на визначену дату стягувач та боржник повноважних представників не направили, при цьому суд зважає, що про час та місце розгляду справи останні повідомлені належним чином, ухвалою суду від 26.09.2023.

Частиною 3 ст. 334 ГПК України передбачено, що суд розглядає заяву про заміну сторони її правонаступником у десятиденний строк з дня її надходження до суду у судовому засіданні з повідомленням учасників справи та заінтересованих осіб. Неявка учасників справи та інших осіб не є перешкодою для вирішення питання про заміну сторони виконавчого провадження.

З врахуванням наведеного, суд дійшов висновку про можливість розгляду заяви за відсутності представників стягувача та боржника, оскільки їх неявка не перешкоджає такому розгляду.

Розглянувши заяву про заміну сторони виконавчого провадження та дослідивши наявні матеріали справи, суд дійшов таких висновків.

Так, заява мотивована тим, що Господарським судом Вінницької області видано 20.09.2019 наказ про стягнення з Міжгосподарського кооперативу «Рембудкомунсервіс» (вул. Героїв Майдану, буд. 45, смт. Чечельник, Гайсинський район, Вінницька область, 24800, код ЄДРПОУ 00689639) на користь Управління освіти, фізичної культури та спорту Гайсинської районної державної адміністрації (вул. 1 Травня, буд. 40, м. Гайсин, Вінницька область, 23700, код ЄДРПОУ 40416427) 42 900 грн 00 коп. суми попередньої оплати та 3 061 грн 18 коп. пені. Примусове виконання рішення суду на даний час здійснюється Чечельницьким відділом державної виконавчої служби у Гайсинському районі Вінницької області Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ) у виконавчому провадженні за № 61220756 від 10.02.2020.

Відповідно до даних Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, відділ освіти Гайсинської районного державної адміністрації, у який перейменовано Управління освіти фізичної культури та спорту Гайсинської районної державної адміністрації (вуя. 1 Травня, буд. 40. м. Гайсин Вінницької області, 23700, код ЄДРГ1ОУ 40416427), припинено 03.11.2022.

Підпунктом 1.1. пункту 1 розпорядження голови Гайсинської районної державної адміністрації «Про припинення структурних підрозділів Гайсинської районної державної адміністрації» від 05.01.2021 № 1 зобов`язано припинити шляхом ліквідації відділ освіти Гайсинської районної державної адміністрації (код ЄДРПОУ 40416427). Підпунктом 2.1 пункту 2 вказаного розпорядження призначено ліквідаційну комісію відділу освіти Гайсинської районної державної адміністрації.

Надалі відділ освіти Гайсинської районної державної адміністрації припинено шляхом ліквідації та 01.02.2021 здано ліквідаційний баланс та цього ж дня закрито усі рахунки стягувана.

Відтак, за доводами заявника виконати рішення на користь стягувача - відділу освіти Гайсинської районної державної адміністрації наразі не представляється за можливе.

За твердженнями прокурора сама по собі ліквідація відділу освіти Гайсинської районної державної адміністрації не може свідчити про відсутність правонаступника.

Однак, функції з управління об`єктом комунальної власності - НВК: СЗШ І-ІІІ ступенів-гімназії міста Гайсин (код СДРПОУ 21726853), щодо ремонтних робіт якого виник первинний спір, відповідно до чинного законодавства та рішення Гайсинської районної ради про делегування них повноважень, здійснювали спочатку: управління освіти, фізичної культури та спорту райдержадміністрації, а з 25.11.2019 до 31.12.2020 - відділ освіти Гайсинської районної державної адміністрації. Щорічно, до 2021 року в рішеннях Гайсинської районної ради про затвердження бюджету на поточний рік ці структурні підрозділи райдержадміністрації визначалися головними розпорядниками бюджетних коштів, передбачених в районному бюджеті на фінансування НВК: СЗШ І-ІІІ ступенів-гімназії міста Гайсин.

Рішенням 11 сесії Гайсинської міської ради 8 скликання від 16.04.2021 № 11 затверджено положення про відділ освіти Гайсинської міської ради. Такий заклад освіти, як НВК: СЗШ І-ІІІ ступенів-гімназія, перейменовано на заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів № І м. Гайсин Гайсинської міської ради та віднесено до компетенції у сфері управлінської діяльності до Гайсинської міської ради.

Отже, функції і повноваження структурних підрозділів райдержадміністрації, як юридичних осіб публічного права у сфері управлінської діяльності, зокрема і щодо НВК: СЗШ І-ІІІ ступенів-гімназії перебувають в управлінні Гайсинської міської ради.

Таким чином, з метою виконання рішення суду необхідно замінити сторону стягувача у виконавчому провадженні з відділу освіти Гайсинської районної державної адміністрації на Гайсинську міську раду, яка є її правонаступником, зокрема, щодо управлінської діяльності.

З огляду на вказане, Гайсинська окружна прокуратура у межах повноважень просить суд про заміну сторони виконавчого провадження.

Суд дослідивши докази надані до заяви та враховуючи висновки викладені у постанові Верховного суду у даній справі дійшов наступних висновків.

В силу приписів статті 52 Господарського процесуального кодексу України у разі смерті або оголошення фізичної особи померлою, припинення юридичної особи шляхом реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення), заміни кредитора чи боржника в зобов`язанні, а також в інших випадках заміни особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд залучає до участі у справі правонаступника відповідного учасника справи на будь-якій стадії судового процесу. Усі дії, вчинені в судовому процесі до вступу у справу правонаступника, обов`язкові для нього так само, як вони були обов`язкові для особи, яку правонаступник замінив. Про заміну або про відмову в заміні учасника справи його правонаступником суд постановляє ухвалу.

За загальним правилом, правонаступництво - це перехід прав і обов`язків від одного суб`єкта до іншого. Правонаступництво є самостійною підставою заміни кредитора у зобов`язанні, його слід розглядати як певний юридичний механізм похідного право набуття, за яким до правонаступника переходять суб`єктивні права та обов`язки попередника. Правонаступництво для юридичних осіб може наставати в разі їх припинення з правонаступництвом. Припинення юридичної особи з правонаступництвом, тобто реорганізація юридичної особи, може проводитися у формі злиття, приєднання, поділу або перетворення.

Відповідно до положень статті 334 Господарського процесуального кодексу України, у разі вибуття однієї із сторін виконавчого провадження суд замінює таку сторону її правонаступником. Заяву про заміну сторони її правонаступником може подати сторона (заінтересована особа), державний або приватний виконавець. Суд розглядає заяву про заміну сторони її правонаступником у десятиденний строк з дня її надходження до суду у судовому засіданні з повідомленням учасників справи та заінтересованих осіб. Неявка учасників справи та інших осіб не є перешкодою для вирішення питання про заміну сторони виконавчого провадження. Положення цієї статті застосовуються також у випадку необхідності заміни боржника або стягувача у виконавчому листі до відкриття виконавчого провадження.

Оскільки, судове провадження у даній справі закінчено прийняттям рішення з видачею відповідного наказу на його виконання, то застосуванню в даному випадку підлягають приписи частини 5 статті 334 ГПК України, якою визначено, що положення цієї статті застосовуються також у випадку необхідності заміни боржника або стягувача у виконавчому листі до відкриття виконавчого провадження.

У постанові Верховного Суду у складі Об`єднаної палати Касаційного цивільного суду від 09.12.2019 № 2-3627/09 (провадження № 61-16520сво18) зазначено, що заміна сторони виконавчого провадження її правонаступником може відбуватися як при відкритому виконавчому провадженні, так і при відсутності виконавчого провадження, тобто може бути проведена на будь-якій стадії процесу. Без заміни сторони виконавчого провадження правонаступник позбавлений процесуальної можливості ставити питання про відкриття виконавчого провадження та вчиняти інші дії згідно із Законом України "Про виконавче провадження".

Правонаступництво в сфері управлінської діяльності органів державної влади (публічне правонаступництво) передбачає повне або часткове передання (набуття) адміністративної компетенції одного суб`єкта владних повноважень (суб`єкта публічної адміністрації) до іншого або внаслідок припинення первісного суб`єкта, або внаслідок повного чи часткового припинення його адміністративної компетенції.

Тобто, коли відбувається публічне правонаступництво, вирішальним є встановлення факту переходу повністю чи частково функцій (адміністративної компетенції) від одного суб`єкта владних повноважень до іншого, а не факту державної реєстрації припинення вибувшого з публічних правовідносин суб`єкта владних повноважень, як юридичної особи (п. 3.1 постанови Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 30.12.2020 у справі № 805'4361 17-а).

Аналогічна позиція висловлена Верховним Судом у постановах від 10.00.2020 у справі № 420 5772/18, від 10.10.2020 у справі № 804/958/17, від 03.12.2020 у справі № 805/2173/16-а.

Верховний Суд зазначив, то при визначенні процесуального правонаступництва судам необхідно виходити з того, хто є правонаступником у спірних правовідносинах, та враховувати, що якщо під час розгляду адміністративної справи буде встановлено, що орган державної влади, орган місцевого самоврядування, рішення, дії чи бездіяльність яких оскаржуються, припинили свою діяльність, то в такому випадку суду необхідно залучити до участі у справі їх правонаступників. У випадку ж відсутності правонаступників суду необхідно залучити до участі у справі орган, до компетенції якої належить вирішення питання про усунення порушень прав, свобод чи інтересів позивача. У разі зменшення обсягу компетенції суб`єкта владних повноважень, не пов`язаного з припиненням його діяльності, до участі у справі як другий відповідач судом залучається інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого передані або належать функції чи повноваження щодо вирішення питання про відновлення порушених прав, свобод чи інтересів позивача.

Виходячи з положень ст. ст. 55, 56 Конституції України, спірні правовідносини допускають правонаступництво, а тому суди повинні враховувати, що відмова у відкритті або закриття провадження у такій справі з підстав ліквідації (припинення діяльності, позбавлення частини повноважень, звільнення з посади, скорочення посади) суб`єкта владних повноважень є неприпустимими, оскільки, у будь-якому випадку у суб`єкта владних повноважень є правонаступник, до повноважень якого віднесені відповідні функції (постанова Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Сулу від 13.03.2019 у справі № 524 4478/17).

При цьому, державні органи, хоча і є юридичними особами, але норми Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) про перетворення юридичних осіб не можуть бути підставою для вирішення питання правонаступництва що для органів державної влади, оскільки ЦК України передбачає перехід при правонаступництві об`єктів цивільних та майнових прав, а в адміністративному праві мова йде про перехід специфічних, владних прав. Норма ж про те, що ліквідація юридичної особи не тягне за собою переходу прав та обов`язків у порядку правонаступності щодо державних органів діяти не може, оскільки ліквідація органу публічної влади обов`язково повинна тягнути за собою перехід його прав та обов`язків у порядку правонаступництва іншому органу (постанова Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 13.03.2019 у справі № 524/4478/17).

Суд зазначає, що функції з управління об`єктом комунальної власності - НВК: СЗШ І-ІІІ ступенів-гімназії міста Гайсин (код СДРПОУ 21726853), щодо ремонтних робіт якого і виник первинний спір, відповідно до чинного законодавства та рішення Гайсинської районної ради про делегування цих повноважень, здійснювали спочатку: управління освіти, фізичної культури та спорту райдержадміністрації, а з 25.1 1.2019 до 31.12.2020 - відділ освіти Гайсинської районної державної адміністрації. Щорічно, до 2021 року, в рішеннях Гайсинської районної ради про затвердження бюджету на поточний рік ці структурні підрозділи райдержадміністрації визначалися головними розпорядниками бюджетних коштів, передбачених в районному бюджеті на фінансування НВК: СЗШ І-ІІІ ступенів-гімназії міста Гайсин.

Рішенням 11 сесії Гайсинської міської ради 8 скликання від 16.04.2021 № 11 затверджено положення про відділ освіти Гайсинської міської ради. Такий заклад освіти, як НВК: СЗШ І-ІІІ ступенів-гімназія, перейменовано на заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів № І м. Гайсин Гайсинської міської ради та віднесено до компетенції у сфері управлінської діяльності до Гайсинської міської ради.

Отже, функції і повноваження структурних підрозділів райдержадміністрації, як юридичних осіб публічного права, у сфері управлінської діяльності, зокрема і щодо НВК: СЗШ І-ІІІ ступенів-гімназії перебувають в управлінні Гайсинської міської ради

Таким чином, Гайсинська міська рада перейняла на себе права та обов`язки структурних підрозділів райдержадміністрації в порядку публічного правонаступництва органів державної влади, що включає в себе, в тому числі, і процесуальне правонаступництво як перехід процесуальних прав і обов`язків сторони у справі до іншої особи у зв`язку з вибуттям особи у спірному матеріальному правовідношенні.

Враховуючи вищевикладене, обґрунтованим є здійснення процесуального правонаступництва у справі №902/505/19 з Управління освіти, фізичної культури та спорту Гайсинської районної державної адміністрації, назву якого змінено на відділ освіти Гайсинської районної державної адміністрації (вул. 1 Травня, буд. 40, м. Гайсин, Вінницької області, 23700, код ЄДРПОУ 40416427) на Гайсинську міську раду (вул. 1 Травня, буд. 7, м. Гайсин, Вінницької області, 23700, код ЄДРПОУ 03084523).

З урахуванням вищенаведеного, суд дійшов висновку про обґрунтованість заяви про здійснення процесуального правонаступництва у справі.

Керуючись ст.ст. 52, 233, 234, 235, 242, 255, 326, 334 ГПК України, суд

У Х В А Л И В:

1. Заяву керівника Гайсинської окружної прокуратури Вінницької області (від 09.02.2023 № 51/1-313вих-23) про заміну сторони виконавчого провадження з Управління освіти (яке перейменовано на Відділ освіти Гайсинської районної державної адміністрації, далі Відділ освіти) на Гайсинську міську раду- задовольнити.

2. Замінити сторону виконавчого провадження - Управління освіти, фізичної культури та спорту Гайсинської районної державної адміністрації, назву якого змінено на відділ освіти Гайсинської районної державної адміністрації (вул. 1 Травня, буд. 40, м. Гайсин, Вінницької області, 23700, код ЄДРПОУ 40416427) на Гайсинську міську раду (вул. 1 Травня, буд. 7, м. Гайсин, Вінницької області, 23700, код ЄДРПОУ 03084523).

3. Відповідно до ч. 2 ст. 235 ГПК України ухвали, постановлені судом поза межами судового засідання або в судовому засіданні у разі неявки всіх учасників справи, розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи, набирають законної сили з моменту їх підписання суддею (суддями).

4. За приписами п.26 ч.1 ст.255 ГПК України ухвала про заміну чи відмову у заміні сторони у справі (процесуальне правонаступництво) або сторони виконавчого провадження може бути оскаржена окремо від рішення суду.

5. Згідно з положеннями ч.1 ст.256 ГПК України апеляційна скарга на ухвалу суду подається протягом десяти днів з дня її проголошення до Північно - Західного апеляційного господарського суду.

6. Копію ухвали надіслати рекомендованим листом з повідомленням про вручення поштового відправлення та на відомі суду адреси електронної пошти: Вінницької обласної прокуратури - 05prokvin@gmail.com, vinnoblprok02@gmail.com; Гайсинської окружної прокуратури - haisyn@vin.gpgov.ua; Гайсинської міської ради - gaysinrada@gmail.com; Міжгосподарського кооперативу Рембудкомунсервіс - alesua81@i.ua.

Дата складання повного тексту ухвали 10.10.2023.

Суддя Яремчук Ю.О.

віддрук. прим.:

1 - до справи

2 - Гайсинська окружна прокуратура (вул. Волонтерів, 15а, м. Гайсин, Вінницька область, 23700)

3 - Управління освіти, фізичної культури та спорту РДА (вул. 1 Травня, 40, м. Гайсин, Вінницька область, 23700)

4 - Міжгосподарський кооператив «Рембудкомунсервіс» (вул. Героїв Майдану, 45, смт. Чечельник, Вінницька область, 24800)

5 - Гайсинська міська рада (вул. 1 Травня, 7, м. Гайсин, Вінницька область, 23700)

6 - Вінницька обласна прокуратура (вул. Монастирська, 33, м. Вінниця, 21050)

Дата ухвалення рішення05.10.2023
Оприлюднено13.10.2023
Номер документу114084891
СудочинствоГосподарське
Сутьстягнення 45 961,18 грн

Судовий реєстр по справі —902/505/19

Ухвала від 05.10.2023

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Яремчук Ю.О.

Ухвала від 27.09.2023

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Яремчук Ю.О.

Постанова від 31.08.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Колос І.Б.

Ухвала від 17.08.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Колос І.Б.

Ухвала від 11.07.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Селіваненко В.П.

Ухвала від 08.06.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Селіваненко В.П.

Постанова від 03.05.2023

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Василишин А.Р.

Ухвала від 13.04.2023

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Василишин А.Р.

Ухвала від 31.03.2023

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Василишин А.Р.

Ухвала від 27.02.2023

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Матвійчук В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні