ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
11 жовтня 2023 рокусправа № 380/5588/23
Львівський окружний адміністративний суд в складі головуючої-судді Сидор Н.Т., розглянувши в м. Львові у письмовому провадженні в порядку загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ОСКАР ОЛЛ-ТРЕЙД» до Головного управління ДПС у Львівській області про визнання протиправним та скасування розпорядження, зобов`язання до вчинення дій,
в с т а н о в и в :
на розгляд Львівського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю «ОСКАР ОЛЛ-ТРЕЙД» до Головного управління ДПС у Львівській області, у якій позивач просить:
- визнати протиправним та скасувати Розпорядження про анулювання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним №140-РЛ від 16.02.2023;
- зобов`язати відповідача видалити з Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним інформацію щодо анулювання ліцензій на право роздрібної торгівлі пальним та поновити інформацію (внести відомості) до Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та розбірної торгівлі пальним, та місць виробництв, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним про ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним за №13070314201900344.
Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач зазначає, що оскаржуване розпорядження відповідача є протиправним та таким, що його належить скасувати, оскільки підстави, вказані у спірному розпорядженні, є безпідставними та такими, що суперечать нормам статті 15 Закону України від 19 грудня 1995 року № 481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального». Наголошує, що відповідачем в оскаржуваному розпорядженні не наведено, який саме документ, поданий позивачем разом з заявою щодо роздрібної торгівлі пальним у 2019 році та яким саме органом не видавався та чи не погоджувався. Зазначені доводи не підтверджено жодними доказами.
Відповідач позов не визнає. У відзиві на позовну заяву зазначає, що у зв`язку з надходженням листів управління стратегічних розслідувань у Львівській області ДРС Національної поліції України щодо анулювання ліцензій на право роздрібної торгівлі пальним суб`єктам господарювання, з метою посилення боротьби з незаконним виробництвом та обігом пального на території України, встановлення фактів подання заявниками недостовірних відомостей та прийняття об`єктивних рішень з питань ліцензування роздрібної торгівлі/зберігання пального, скеровано лист від 30.01.2023 №1204/5/13-01-09-04-13 в Державну інспекцію архітектури та містобудування України, та лист від 30.01.2023 №1204/5/13-01-09-04-1 в управління Державної інспекції архітектури та містобудування у Львівській області про надання інформації щодо видачі/реєстрації актів вводу в експлуатацію об`єктів, або актів готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікатів про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інших документів, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, необхідних для роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, що розташовані за вказаними у додатку до листа адресами місцями роздрібної торгівлі пальним, серед яких адреса позивача.
На адресу ГУ ДПС у Львівській області надійшов лист управління Державної інспекції архітектури та містобудування України №970/04/13-23 від 10.02.2023, яким повідомлено, що документів, що засвідчують прийняття в експлуатацію закінчення будівництвом об`єктів, у Реєстрі будівельної діяльності, зокрема щодо позивача не виявлено.
Таким чином, ліцензія на право роздрібної торгівлі пальним, яка видана ТОВ «ОСКАР ОЛЛ-ТРЕЙД» була анульована шляхом прийняття органом, який видав ліцензію, відповідного розпорядження на підставі отримання від уповноважених органів інформації, що документи, копії яких подані разом із заявою на отримання ліцензії, не видавалися/не погоджувалися такими органами.
В спростування заперечень висвітлених у відзиві на позовну заяву представником позивача подано відповідь на відзив.
Щодо процесуальних дій, вчинених у зв`язку із розглядом справи, слід зазначити наступне.
Ухвалою судді від 21.04.2023 відкрито провадження у справі в порядку загального позовного провадження.
Ухвалою суду від 21.04.2023 заяву представника позивача про забезпечення позову у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ОСКАР ОЛЛ-ТРЕЙД» (вул. Медова, буд. 4, кв. (офіс) 4, м. Львів, 79058; код ЄДРПОУ 41714604) до Головного управління ДПС у Львівській області (вул. Стрийська, буд. 35, м. Львів, 79026; код ЄДРПОУ 43968090) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії, задоволено повністю. Вжито заходи забезпечення позову шляхом зупинення дії розпорядження Головного управління ДПС у Львівській області від 16.02.2023 № 140-РЛ «Про анулювання ліцензії» в частині анулювання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним Товариству з обмеженою відповідальністю «ОСКАР ОЛЛ-ТРЕЙД» (код ЄДРПОУ 41714604) реєстраційний номер ліцензії 13070314201900344.
Ухвалою суду від 19.06.2023 підготовче провадження в адміністративній справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ОСКАР ОЛЛ-ТРЕЙД» до Головного управління ДПС у Львівській області про визнання протиправним і скасування рішення, зобов`язання до вчинення дій, закрито та призначено справу до судового розгляду по суті.
Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 28.08.2023 апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Львівській області задоволено, а ухвалу Львівського окружного адміністративного суду від 21 квітня 2023 року про забезпечення позову у справі № 380/5588/23 - скасовано та прийнято постанову, якою в задоволенні заяви Товариства з обмеженою відповідальністю «ОСКАР ОЛЛ-ТРЕЙД» про вжиття заходів забезпечення позову шляхом зупинення дії розпорядження Головного управління ДПС у Львівській області про анулювання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним № 140-РЛ від 16.02.2023 до набрання законної сили рішенням у даній справі відмовлено.
Представники сторін в судове засідання не прибули, подали через канцелярію суду заяву про розгляд справи в письмовому провадженні без участі сторін.
Всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для вирішення спору, суд встановив наступні обставини справи та надав їм правову оцінку.
Згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, Товариство з обмеженою відповідальністю «ОСКАР ОЛЛ-ТРЕЙД» зареєстроване як юридична особа, код ЄДРПОУ 41714604, основним видом економічної діяльності якого є 46.71 оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами. Серед другорядних видів економічної діяльності ТОВ «ОСКАР ОЛЛ-ТРЕЙД» є 47.30 роздрібна торгівля пальним.
У цілях здійснення діяльності із роздрібної торгівлі пальним ТОВ «ОСКАР ОЛЛ-ТРЕЙД» отримало від ГУ ДПС у Львівській області ліцензію на роздрібну торгівлю пальним № 13070314201900344 терміном дії з 26.07.2019 до 26.07.2024 за адресою місця торгівлі: м. Львів, вул. Шевченка, 321.
Розпорядженням ГУ ДПС у Львівській області від 16.02.2023 № 140-РЛ (далі оскаржене розпорядження) анульовано ліцензію на роздрібну торгівлю пальним № 13070314201900344 (термін дії з 26.07.2019 до 26.07.2024), у зв`язку з отриманням від уповноважених органів інформації, що документи, копії яких подані разом із заявою на отримання ліцензії, не видавалися/не погоджувалися такими органами.
Вважаючи таке розпорядження протиправним, позивач звернувся з цим позовом до суду.
Вирішуючи даний спір, суд застосовує такі норми права.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Основні засади державної політики щодо регулювання виробництва, експорту, імпорту, оптової і роздрібної торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим та зерновим дистилятом, спиртом етиловим ректифікованим виноградним, спиртом етиловим ректифікованим плодовим, дистилятом виноградним спиртовим, спиртом-сирцем плодовим, біоетанолом, алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, та пальним, забезпечення їх високої якості та захисту здоров`я громадян, а також посилення боротьби з незаконним виробництвом та обігом алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального на території України регулює Закон України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» від 19.12.1995 № 481/95-ВР (далі Закон України № 481/95-ВР).
Відповідно до понятійного апарату вказаного Закону:
- анулювання ліцензії - позбавлення суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) права на провадження діяльності, зазначеної в ліцензії;
- ліцензія (спеціальний дозвіл) - документ, що засвідчує право суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) на провадження одного із зазначених у цьому Законі видів діяльності протягом визначеного строку;
- роздрібна торгівля пальним - діяльність із придбання або отримання та подальшого продажу або відпуску пального із зміною або без зміни його фізико-хімічних характеристик з автозаправної станції/автогазозаправної станції/газонаповнювальної станції/газонаповнювального пункту та інших місць роздрібної торгівлі через паливороздавальні колонки та/або оливороздавальні колонки та/або реалізація скрапленого вуглеводневого газу в балонах для побутових потреб населення та інших споживачів;
Єдиний державний реєстр суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним (далі - Єдиний реєстр ліцензіатів та місць обігу пального) - перелік суб`єктів господарювання (у тому числі іноземних суб`єктів господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва), які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним у розрізі суб`єктів господарювання (у тому числі іноземних суб`єктів господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва), які здійснюють діяльність на таких місцях на підставі виданих ліцензій.
Єдиний реєстр ліцензіатів та місць обігу пального містить відомості про:
- ліцензіатів (для юридичних осіб - найменування, код ЄДРПОУ, для фізичних осіб - суб`єктів господарювання (у тому числі іноземних суб`єктів господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) - прізвище, ім`я, по батькові, номер облікової картки платника податків або серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки та повідомили про це відповідний податковий орган і мають відмітку в паспорті), для спільної діяльності без створення юридичної особи - найменування, код ЄДРПОУ особи, відповідальної за ведення обліку спільної діяльності, для іноземного суб`єкта господарювання - найменування постійного представництва, реєстраційний номер постійного представництва);
- місця виробництва, зберігання, оптової, роздрібної торгівлі пальним (адреса);
- дату видачі/анулювання та термін дії ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової, роздрібної торгівлі пальним.
У статті 15 Закону України № 481/95-ВР встановлено, що ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним видаються уповноваженими Кабінетом Міністрів України органами виконавчої влади за місцем торгівлі суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) терміном на п`ять років.
Суб`єкти господарювання (у тому числі іноземні суб`єкти господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) отримують ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним на кожне місце роздрібної торгівлі пальним.
Для отримання ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на право зберігання пального разом із заявою додатково подаються завірені заявником копії таких документів: документи, що підтверджують право власності або право користування земельною ділянкою, або інше передбачене законодавством право землекористування на земельну ділянку, на якій розташований об`єкт оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, чинні на дату подання заяви та/або на дату введення такого об`єкта в експлуатацію, будь-якого цільового призначення; акт вводу в експлуатацію об`єкта або акт готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікат про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інші документи, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо всіх об`єктів у місці оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, необхідних для оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального; дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки.
Після видачі/анулювання ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на зберігання пального податковий орган вносить відповідні відомості до Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального не пізніше наступного робочого дня з дня видачі/анулювання відповідної ліцензії.
Як встановлено із матеріалів справи, у цілях здійснення діяльності із роздрібної торгівлі пальним ТОВ «ОСКАР ОЛЛ-ТРЕЙД» звернулося до контролюючого органу із відповідною заявою, до якої було долучено зокрема наступні копії документів:
1. Платіжне доручення № 714 про сплату платежу за видачу ліцензії;
2. Договір оренди від 01.12.2018 року;
3. Інформаційна довідка з державного реєстру речових прав на нерухоме майно;
4. Державний акт на право постійного користування землею № II-ЛВ № 000632;
5. Наказ № 06.12.18-2 від 06.12.2018;
6.Акт приймання-передачі (внутрішнього переміщення) основних засобів від 06.12.2018;
7. Довідка № ЮР2/722 від 15.07.2019 року;
8. Технічний паспорт сталевого резервуара РГС -20 №4;
9. Висновок за результатами експертного дослідження № 1247.12.30-31-5
За результатами поданої заяви та доданих до неї документів ТОВ «ОСКАР ОЛЛ-ТРЕЙД» отримано ліцензію на роздрібну торгівлю пальним № 13070314201900344 терміном дії з 26.07.2019 до 26.07.2024 за адресою місця торгівлі: м. Львів, вул. Шевченка, 321. Відповідні відомості внесені до Єдиного реєстру ліцензіатів.
Втім, у відповідності до розпорядження Головного управління ДПС у Львівській області №140-РЛ від 16.02.2023 року «Про анулювання ліцензії», ТОВ «ОСКАР ОЛЛ-ТРЕЙД» анульовано ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним № 13070314201900344.
Як видно із спірного розпорядження, таке прийнято відповідно до статті 15 Закону України від 19 грудня 1995 року №481 «Про державне регулювання виробництва і обігу етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального».
Згідно витягу з додатку 1 до спірного розпорядження, зазначено причину анулювання ліцензії «у зв`язку з отриманням від уповноважених органів інформації, що документи, копії яких подані разом із заявою на отримання ліцензії, не видавалися/не погоджувалися такими органами».
Зазначена причина анулювання ліцензії є однією з вичерпних підстав, передбачених положенням ч.52 ст.15 Закону України № 481/95-ВР, а саме.
Відповідно до положень ч.52 ст.15 Закону України № 481/95-ВР вказано, що ліцензія анулюється шляхом прийняття органом, який видав ліцензію, відповідного розпорядження на підставі:
заяви суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво);
рішення про скасування державної реєстрації суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво);
несплати чергового платежу за ліцензію;
встановлення факту незаконного використання суб`єктом господарювання (у тому числі іноземним суб`єктом господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) марок акцизного податку (стосовно імпортерів);
встановлення факту торгівлі суб`єктом господарювання (у тому числі іноземним суб`єктом господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) алкогольними напоями або тютюновими виробами без марок акцизного податку;
рішення суду про встановлення факту переміщення суб`єктом господарювання (у тому числі іноземним суб`єктом господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) алкогольних напоїв або тютюнових виробів поза митним контролем;
порушення вимог статті 15-3 цього Закону щодо продажу алкогольних напоїв, тютюнових виробів особам, які не досягли 18 років або у не визначених для цього місцях;
отримання від уповноважених органів інформації, що документи, копії яких подані разом із заявою на отримання ліцензії, не видавалися/не погоджувалися такими органами;
встановлення факту подання заявником недостовірних даних у документах, поданих разом із заявою на отримання ліцензії;
встановлення факту здійснення роздрібної торгівлі через реєстратори розрахункових операцій (книги обліку розрахункових операцій), не зазначені в ліцензії;
встановлення факту відсутності суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) за місцезнаходженням та/або за місцезнаходженням провадження діяльності, які зазначені у виданій ліцензії;
порушення термінів звернення до органу ліцензування щодо зміни відомостей, зазначених у виданій суб`єкту господарювання (у тому числі іноземному суб`єкту господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) ліцензії;
відмови, без законодавчих підстав, від доступу представника контролюючого органу до проведення перевірки відповідно до вимог статей 80, 81 Податкового кодексу України, на підставі акта, складеного посадовими (службовими) особами податкового органу, який засвідчує факт відмови.
Втім, відповідач, здійснюючи анулювання ліцензії позивача з підстави абз.9 ч.52 ст.15 Закону України №481/95-ВР, не зазначив органу, від якого надійшла інформація про те, що документи, копії яких подані разом із заявою на отримання ліцензії, не видавалися/не погоджувалися таким органом, а також не вказав які документи, не видавалися/не погоджувалися цим органом.
Тому, оцінюючи спірне розпорядження на предмет відповідності критеріям правомірності рішень суб`єктів владних повноважень, суд наголошує на тому, що з цього індивідуального акта неможливо встановити фактичну підставу його прийняття, адже відповідач покликався виключно на положення ст.15 Закону №481/95-ВР.
З огляду на викладене, суд вважає, що відсутність фактичних обставин прийняття спірного розпорядження вказує на очевидну необґрунтованість оскаржуваного рішення.
З приводу покликання відповідача у відзиві на позовну заяву на повідомлення Державної інспекції архітектури та містобудування України листом від 13.02.2023 №9037/6 про відсутність запитуваних документів щодо видачі/реєстрації актів вводу в експлуатацію об`єктів, або актів готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікатів про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інших документів, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, необхідних для роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, що розташовані за адресою: Львівська область, м. Львів, вул. Шевченка, 321, то суд насамперед вказує на відсутність згадки про такий лист в оскаржуваному розпорядженні.
Крім цього, суд наголошує, що буквальне тлумачення абз.9 ч.52 ст.15 Закону України №481/95-ВР свідчить, що застосування цієї підстави для анулювання ліцензії можливе у разі надходження від уповноваженого органу інформації, що документи, копії яких подані разом із заявою на отримання ліцензії, не видавалися/не погоджувалися цим же органом.
Застосовуючи цей висновок до спірних правовідносин, суд вказує на те, що жоден із поданих позивачем разом із заявою щодо ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним документів не видавався/не погоджувався Державною інспекцією архітектури та містобудування України. Відтак надходження інформації від Державної інспекції архітектури та містобудування України не може бути підставою для анулювання ліцензії позивача згідно з абз.9 ч.52 ст.15 Закону України №481/95-ВР, що підтверджує доводи позивача про необґрунтованість посилання сторони відповідача на повідомлення Державної інспекції архітектури та містобудування України.
Згідно з ч.1 та ч.2 ст. 6 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.
Відповідно до частини першої статті 17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» суди застосовують при розгляді справ Конвенцію про захист прав людини та основоположних свобод і практику Європейського суду з прав людини як джерело права.
Суд при розгляді справи враховує позицію ЄСПЛ (в аспекті оцінки аргументів позивача), сформовану у справі «Серявін та інші проти України» (№ 4909/04): згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі «Руїс Торіха проти Іспанії» (RuizTorijav. Spain) № 303-A, пункт 29).
Також згідно з пунктом 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень, обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.
Наведене дає підстави для висновку, що доводи сторін у кожній справі мають оцінюватись судами на предмет їх відповідності критеріям конкретності, доречності та важливості в межах відповідних правовідносин з метою належного обґрунтування позиції суду.
Підсумовуючи вищесформовані висновки, суд вважає, що оскаржене розпорядження не відповідає критеріям правомірності рішень владних повноважень, викладеним у ч.2 ст.2 КАС України, а тому є протиправними та підлягає скасуванню.
Щодо позовної вимоги про зобов`язання Головне управління ДПС у Львівській області видалити з Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним інформацію щодо анулювання ліцензій на право роздрібної торгівлі пальним та поновити інформацію (внести відомості) до Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та розбірної торгівлі пальним, та місць виробництв, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним про ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним за №13070314201900344, то суд зазначає таке.
Постановою Кабінету Міністрів України від 19.06.2019 № 545 затверджено Порядок ведення Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним (далі Порядок №545), який визначає процедуру створення та ведення Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним (далі - Єдиний реєстр ліцензіатів та місць обігу пального).
Відповідно до абз.2 п.1 Порядку №545 Єдиним реєстром ліцензіатів та місць обігу пального є електронна база даних, яка містить інформацію про суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місця виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним у розрізі суб`єктів господарювання, які провадять діяльність на таких місцях на підставі виданих ліцензій.
Згідно із п. 2 Порядку №545, Єдиний реєстр ліцензіатів та місць обігу пального формується та ведеться ДФС та її територіальними органами в електронній формі на підставі відомостей, зазначених у документах, які подаються суб`єктами господарювання для отримання ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним відповідно до статей 3 і 15 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального».
У п.3 Порядку №545 зазначено, що до Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального вносяться відомості, зокрема, щодо дати видачі/зупинення/анулювання та строк дії ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової, роздрібної торгівлі пальним.
Згідно з пунктами 4-7 Порядку №545 підставою для включення суб`єкта господарювання до Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального є рішення ДФС та її територіальних органів про видачу ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним.
Зміни до Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального вносяться на підставі відомостей, зазначених у документах, які подаються суб`єктами господарювання для внесення змін до відомостей, зазначених у виданій суб`єкту господарювання ліцензії.
Підставою для виключення суб`єкта господарювання з Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального є рішення про анулювання ліцензії, прийняте ДФС та її територіальними органами відповідно до статей 3 і 15 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального».
Інформація про суб`єкта господарювання вноситься до Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального не пізніше робочого дня, наступного за днем видачі/зупинення/анулювання ліцензії або внесення змін до ліцензії.
З аналізу наведених положень видно, що інформація щодо анулювання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним вноситься до Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального.
Відтак, обираючи спосіб захисту прав позивача суд враховує, що спосіб відновлення порушеного права має бути ефективним та таким, який виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень, а у випадку невиконання, або неналежного виконання рішення не виникала б необхідність повторного звернення до суду, а здійснювалося примусове виконання рішення.
Зважаючи на викладене, враховуючи вищеописані підстави для скасування розпорядження ГУ ДПС у Львівській області від 16.02.2023 № 140-РЛ про анулювання ліцензії на роздрібну торгівлю пальним №13070314201900344, суд з метою повного відновлення прав позивача вважає за необхідне зобов`язати Головне управління ДПС у Львівській області видалити з Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним інформацію (відомості) про анулювання ліцензій на право роздрібної торгівлі пальним № 13070314201900344 терміном дії з 26.07.2019 до 26.07.2024, яка видана Товариству з обмеженою відповідальністю «ОСКАР ОЛЛ-ТРЕЙД» та поновити інформацію (внести відомості) до Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та розбірної торгівлі пальним, та місць виробництв, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним про ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним за №13070314201900344 терміном дії з 26.07.2019 до 26.07.2024, яка видана Товариству з обмеженою відповідальністю «ОСКАР ОЛЛ-ТРЕЙД».
Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною 2 ст.2 КАС України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до вимог ч.1 ст.72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Згідно з ч.ч.1-2 ст.73 КАС України належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Вимогами ст.76 КАС України передбачено, що достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Частиною 1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача (ч.2 ст.77 КАС України).
На думку суду, позивач надав належні та допустимі докази в обґрунтування заявлених позовних вимог, в той час як відповідач, як суб`єкт владних повноважень, покладений на нього обов`язок доказування правомірності прийняття оскаржуваного рішення з урахуванням вимог, встановлених ч.2 ст.19 Конституції України та ч.2 ст.2 КАС України, не виконав, а тому, беручи до уваги вищенаведене в сукупності, повно та всебічно проаналізувавши матеріали справи та надані сторонами докази, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для повного задоволення позову.
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат відповідно до КАС України, суд виходить з наступного.
Приписами ч.1 ст.139 КАС України передбачено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Згідно з платіжною інструкцією № 3495 від 05.04.2023 позивачем сплачено судовий збір в сумі 2684,00 грн, який підлягає стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
Керуючись ст. ст. 2, 8-10, 14, 72-77, 90, 139, 242-246, 255, 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
в и р і ш и в :
позов Товариства з обмеженою відповідальністю «ОСКАР ОЛЛ-ТРЕЙД» до Головного управління ДПС у Львівській області про визнання протиправним та скасування розпорядження, зобов`язання до вчинення дій, задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати розпорядження Головного управління ДПС у Львівській області № 140-РЛ від 16.02.2023 про анулювання Товариству з обмеженою відповідальністю «ОСКАР ОЛЛ-ТРЕЙД» ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним № 13070314201900344 терміном дії з 26.07.2019 до 26.07.2024.
Зобов`язати Головне управління ДПС у Львівській області видалити з Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним інформацію (відомості) про анулювання ліцензій на право роздрібної торгівлі пальним № 13070314201900344 терміном дії з 26.07.2019 до 26.07.2024, яка видана Товариству з обмеженою відповідальністю «ОСКАР ОЛЛ-ТРЕЙД» та поновити інформацію (внести відомості) до Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та розбірної торгівлі пальним, та місць виробництв, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним про ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним за №13070314201900344 терміном дії з 26.07.2019 до 26.07.2024, яка видана Товариству з обмеженою відповідальністю «ОСКАР ОЛЛ-ТРЕЙД».
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень Головного управління ДПС у Львівській області (місцезнаходження: вул. Стрийська, 35, м. Львів, 79003; код ЄДРПОУ 43968090) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ОСКАР ОЛЛ-ТРЕЙД» (місцезнаходження: Медова, 4, квартира (офіс) 4, м. Львів, 79058; код ЄДРПОУ 41714604) судові витрати у вигляді судового збору в сумі 2684 (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири) гривень 00 копійок.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя Сидор Н.Т.
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.10.2023 |
Оприлюднено | 13.10.2023 |
Номер документу | 114092830 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Судова-Хомюк Наталія Михайлівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Судова-Хомюк Наталія Михайлівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Судова-Хомюк Наталія Михайлівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Судова-Хомюк Наталія Михайлівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Сидор Наталія Теодозіївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні