ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРНІВЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17 жовтня 2023 року м. ЧернівціСправа № 926/3019/23
Господарський суд Чернівецької області у складі судді Гурина М.О., за участю секретаря судового засідання Новак А.І., розглянувши матеріали справи
за позовом підприємства «Оріон» громадської організації «Буковинський центр інформаційно-правового захисту інвалідів» (59000, м. Сторожинець, Чернівецька обл, вул. Горіхова, 2, код ЄДРПОУ 39115985)
до Сторожинецької міської ради Чернівецького району Чернівецької області (59000, м. Сторожинець, Чернівецька обл, вул. Чернівецька,6, код ЄДРПОУ 04062179)
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача підприємство «Велес» громадської організації «Буковинський центр інформаційно-правового захисту осіб з інвалідністю» (58032, м. Чернівці, пров. Складський, буд. 1, код ЄДРПОУ 43835387)
про визнання недійсними рішень органу місцевого самоврядування
Представники сторін:
від позивача Хованець А.І. адвокат;
від відповідача Олійник Г.М. представниця;
від третьої особи не з`явився.
І. Стислий виклад позицій учасників справи
Підприємство «Оріон» громадської організації «Буковинський центр інформаційно-правового захисту інвалідів» звернулось до Господарського суду Чернівецької області з позовом до Сторожинецької міської ради Чернівецького району Чернівецької області в якому просить суд (з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог):
- визнати недійсним рішення Сторожинецької міської ради №148-21/2022 від 26.08.2022, яким надано дозвіл виконавчому комітету Сторожинецької міської ради на розроблення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки комунальної власності з кадастровим номером 7324510100:02:001:0728, площею 3,4150 га для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості, на дві земельні ділянки орієнтовними площами 1,35 та 2,06 га;
- визнати недійсним рішення Сторожинецької міської ради №188-22/2022 від 27.10.2022 про затвердження технічної документації щодо поділу земельної ділянки 11.02 для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості, Сторожинецької міської ради по вул. Горіховій, 2 за межами Сторожинецької міської ради, Чернівецького району Чернівецької області з кадастровим номером 7324510100:02:001:0728, площею 3,4150 га з утворенням нових земельних ділянок, а саме: з кадастровим номером 7324510100:02:001:0775 площею 2,0251 га та з кадастровим номером 7324510100:02:001:0776 площею 1,3899 га.
В обґрунтування своїх вимог позивач посилається на те, що Сторожинецька міська рада в порушення вимог Додатку № 4 до Державних санітарних правил, до IV класу, куди відносяться млини та елеватори затвердила незаконне рішенням №148-21/2022, яким надала дозвіл виконавчому комітету Сторожинецької міської ради на розроблення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки комунальної власності з кадастровим номером 7324510100:02:001:0728, площею 3,4150 га для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості, на дві земельні ділянки орієнтовними площами 1,35 та 2,06 га та в подальшому 27.10.2022 своїм рішенням №188- 22/2022 затвердила технічну документацію щодо поділу земельної ділянки 11.02 для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості, Сторожинецької міської ради по вул. Горіховій, 2 за межами Сторожинецької міської ради, Чернівецького району Чернівецької області з кадастровим номером 7324510100:02:001:0728, площею 3,4150 га з утворенням нових земельних ділянок, а саме: з кадастровим номером 7324510100:02:001:0775 площею 2,0251 га та з кадастровим номером 7324510100:02:001:0776 площею 1,3899 га.
20.07.2023 Господарським судом Чернівецької області отримано відзив відповідача на позовну заяву в якому відповідач заперечує проти задоволення позову вказуючи при цьому, що в своєму позові, позивач не навів обґрунтування того, яким чином прийняття оскаржуваних рішень міською радою порушило його законні інтереси чи вплинуло на можливість, як власника нерухомого майна, оформити права на земельну ділянку під цим майном. Крім того, відповідач зазначає, що враховуючи характер спірних правовідносин, даний спір повинен вирішуватись в порядку адміністративного судочинства а не господарського, оскільки, позов про визнання незаконним та скасування вищевказаних рішень Сторожинецької міської ради є публічно-правовим.
15.08.2023 на електронну адресу суду надійшла відповідь позивача на відзив Сторожинецької міської ради в якій він зазначає що даний спір є приватноправовим та має вирішуватись в порядку цивільного (господарського) судочинства.
ІІ. Рух справи.
06.07.2023 відділом документального забезпечення та аналітичної роботи суду матеріали позовної заяви зареєстровані за вх.№3019.
Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 06.07.2023 позовну заяву передано судді Гурину М.О.
Ухвалою Господарського суду Чернівецької області від 11.07.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання призначено на 02.08.2023.
02.08.2023 в судовому засіданні оголошено перерву в підготовчому засіданні до 16.08.2023.
Ухвалою Господарського суду Чернівецької області від 16.08.2023 залучено в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача підприємство «Велес» громадської організації «Буковинський центр інформаційно-правового захисту осіб з інвалідністю» та відкладено розгляд справи у підготовчому засіданні на 07.09.2023.
05.09.2023 через систему «Електронний суд» до Господарського суду Чернівецької області від представника позивача надійшла заява про зміну предмету позову (вх.№3791).
Ухвалою Господарського суду Чернівецької області від 07.09.2023 задоволено заяву про зміну предмету позову (вх.№3791), закрито підготовче провадження та призначено розгляд справи по суті на 26.09.2023.
Ухвалою Господарського суду Чернівецької області від 26.09.2023 відкладено розгляд справи по суті на 17.10.2023.
Станом на день розгляду справи представник позивача позовні вимоги підтримав в повному обсязі, наполягав на задоволенні позову з підстав зазначених у позовній заяві.
Представниця відповідача заперечувала проти задоволення позову.
Представник третьої особи у судове засідання не з`явився, хоча сторони належним чином повідомлялись про день та час розгляду справи.
Відповідно до частини першої статті 202 Господарського процесуального кодексу України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.
Згідно із пунктом 1 частини третьої цієї статті Господарського процесуального кодексу України, якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи у разі неявки в судове засідання учасника справи (його представника) без поважних причин або без повідомлення причин неявки.
Частиною 2 статті 195 Господарського процесуального кодексу України суд розглядає справу по суті протягом тридцяти днів з дня початку розгляду справи по суті.
За таких обставин, суд вирішив за можливе розглянути справу в даному судовому засіданні на підставі наявних матеріалів.
ІІІ. Фактичні обставини, встановлені судом.
З`ясувавши обставини, на які позивач посилається як на підставу своїх вимог, та дослідивши докази, якими вони обґрунтовуються, суд установив таке.
26.12.2016 за підприємством «Оріон» громадської організації «Буковинський центр інформаційно-правового захисту інвалідів» зареєстровано право приватної власності на комплекс, що розміщений що адресою: вул. Горіхова, 2, м. Сторожинець, Сторожинецького району, Чернівецької області та складається з адмінбудинку літ "А-ІІ", прохідної охорони літ."Б", автовагової літ."В", плодово-консервного цеху та котельні літ."Д", складу-магазину літ."Х", зерноскладів №1, 3, 4, 5, літ.Г, Л, М, П, трансформаторної підстанції літ."Ж", пожежного депо літ. "І", норійної башти літ."к-ІІ, д-ІV", вагової літ."Н", вбиральні літ."Р", сарая літ."С,Т,У", воріт №1,2, огорожі №3,4, асфальтованого замощення І, водосховища резервуару.
27.02.2018 Чернівецькою обласною державною адміністрацією було видано розпорядження за №190-р «Про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі підприємству «Оріон» громадської організації «Буковинський центр інформаційно-правового захисту інвалідів» у відповідності до якого надано підприємству «Оріон» громадської організації «Буковинський центр інформаційно-правового захисту інвалідів» дозвіл на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 4.35 га, цільове призначення 11.02 для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості, яка розташована в адміністративних межах Сторожинецької міської ради, вул. Горіхова, 2, Сторожинецького району, Чернівецької області (за межами населеного пункту).
10.02.2021 земельну ділянку площею 3,4150 га з цільовим призначенням 11.02 для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості, яка розташована за адресою: Горіхова, 2, Сторожинецького району, Чернівецької області було зареєстровано в Державному земельному кадастрі та присвоєно їй кадастровий номер 7324510100:02:001:0728.
11.02.2021 підприємство «Оріон» громадської організації «Буковинський центр інформаційно-правового захисту інвалідів» звернулось до Чернівецької ОДА із клопотанням про затвердження технічної документації щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі площею 3,4150 га, для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості, кадастровий номер 7324510100:02:001:0728.
22.07.2021 Чернівецька обласна державна адміністрація листом повідомила позивача, що у відповідності до п.24 розділу 10 Перехідних положень Земельного кодексу України рішення про затвердження документації, що не була затверджена на день набрання чинності цим пунктом, приймають сільські, селищні, міські ради. У зв`язку з чим, для вирішення питання про затвердженню технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), підприємству «Оріон» громадської організації «Буковинський центр інформаційно-правового захисту інвалідів» необхідно із заявою звернутись до Сторожинецької міської ради Чернівецького району Чернівецької області.
10.01.2022 позивач звернувся із клопотанням до Сторожинецької міської ради про затвердження технічної документації щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 3,4150 га, для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості, кадастровий номер 7324510100:02:001:0728.
03.02.2022 рішенням Сторожинецької міської ради №55-18/2022 затверджено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі на місцевості з кадастровим номером 7324510100:02:001:0728, площею 3,4150 га, для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості в м. Сторожинець.
10.02.2022 тимчасовою комісією Сторожинецької міської ради на виконання розпорядження №23 від 20.01.2022, без відома та залучення представника позивача, в порядку статті 189 Земельного кодексу України, здійснено обстеження земельної ділянки, яка розташована за адресою вул. Горіхова, 2 м. Сторожинець про що складено Акт обстеження земельної ділянки за адресою вул. Горіхова, 2 м. Сторожинець (кадастровий номер 7324510100:02:001:0728).
За результатами зазначеного обстеження встановлено, що вказана земельна ділянка використовується для розміщення та експлуатації будівель підприємства «ОРІОН» та підприємства «ВЕЛЕС», що розміщенні на частині її території. Територія даної земельної ділянки частково огороджена. Крім того, зазначено, що певна частина земельної ділянки площею 3,4150 га з кадастровим номером 7324510100:02:001:0728 є вільною від будівель та споруд що дає можливість здійснити її поділ та сформувати окремі земельні ділянки у зв`язку з чим, тимчасова комісія пропонує розглянути на засіданні постійної комісії міської ради з питань регулювання земельних відносин, архітектури, будівництва та перспективного планування, питання поділу земельної ділянки площею 3,4150 га з кадастровим номером 7324510100:02:001:0728 на земельні ділянки орієнтовними площами 2,0650 га та 1,35 з подальшим включенням земельної ділянки орієнтовною площею 1,35 га в перелік земельних ділянок права на яку виставлятимуться на земельні торги (аукціон) окремим лотом.
26.08.2022 Сторожинецька міська рада, розглянувши акт обстеження земельної ділянки від 10.02.2022, враховуючи необхідність поділу земельних ділянок комунальної власності з метою прийняття в подальшому відповідних рішень щодо розпорядження ними, прийняла рішення №148-21/2022, яким надала дозвіл виконавчому комітету Сторожинецької міської ради на розроблення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки комунальної власності з кадастровим номером 7324510100:02:001:0728, площею 3,4150 га для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості, на дві земельні ділянки орієнтовними площами 1,35 та 2,06 га.
27.10.2022 рішенням Сторожинецької міської ради №188-22/2022 затверджено технічну документацію із землеустрою щодо поділу земельної ділянки 11.02 Для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості, Сторожинецької міської ради по вул. Горіховій, 2 за межами Сторожинецької міської ради, Чернівецького району Чернівецької області з кадастровим номером 7324510100:02:001:0728 площею 3,4150 га, з утворенням нових земельних ділянок, а саме:
- з кадастровим номером 7324510100:02:001:0775 площею 2,0251 га;
- з кадастровим номером 7324510100:02:001:0776 площею 1,3899 га.
ІV. Позиція суду по суті спору
Згідно ст. 19 Конституції України, ст.24 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією, законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України.
Одними із принципів місцевого самоврядування є принцип законності та гласності (ст. 4 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»).
В рішенні Конституційного Суду України від 16.04.2009року №7-рп/2009 (у справі щодо офіційного тлумачення положень частини 2 статті 19, статті 144 Конституції України, статті 25, частини чотирнадцятої статті 46, частин першої, десятої статті 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» (справа про скасування актів органів місцевого самоврядування) Конституційний Суд України дійшов висновку, що органи місцевого самоврядування мають право приймати рішення, вносити до них зміни та скасовувати їх на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією і законами України, керуючись у своїй діяльності ними та актами Президента України, Кабінету Міністрів України.
Відповідно до ч.1 ст.123 Земельного кодексу України надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування. Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення; формування нової земельної ділянки (крім поділу та об`єднання).
Надання у користування земельної ділянки, зареєстрованої в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України «Про Державний земельний кадастр», право власності на яку зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, без зміни її меж та цільового призначення здійснюється без складення документації із землеустрою.
Надання у користування земельної ділянки в інших випадках здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). У такому разі розроблення такої документації здійснюється на підставі дозволу, наданого Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування, відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, крім випадків, коли особа, зацікавлена в одержанні земельної ділянки у користування, набуває право замовити розроблення такої документації без надання такого дозволу.
Особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки (ч. 2 ст. 123 Земельного кодексу України).
Частинами 1,2 ст.79-1 Земельного кодексу України передбачено, що формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.
Формування земельних ділянок здійснюється: у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності; шляхом поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок; шляхом визначення меж земельних ділянок державної чи комунальної власності за проектами землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, проектами землеустрою щодо впорядкування території для містобудівних потреб, проектами землеустрою щодо приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; шляхом інвентаризації земель державної чи комунальної власності у випадках, передбачених законом; за проектами землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв).
Відповідно до ч.5 ст.79-1 Земельного кодексу України формування земельних ділянок (крім випадків, визначених у частинах шостій - сьомій цієї статті) здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок.
Частинами 9 та 10 ст.79-1 Земельного кодексу України передбачено, що земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї. Державна реєстрація речових прав на земельні ділянки здійснюється після державної реєстрації земельних ділянок у Державному земельному кадастрі.
Як встановлено з матеріалів справи, підприємство «Оріон» громадської організації «Буковинський центр інформаційно-правового захисту інвалідів», як власник майнового комплексу розміщеного за адресою: АДРЕСА_1 , звернулось з клопотанням про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою.
27.02.2018 позивач отримав відповідний дозвіл, що підтверджується розпорядженням Чернівецької обласної державною адміністрації №190-р «Про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі підприємству «Оріон» Громадської організації «Буковинський центр інформаційно-правового захисту інвалідів».
10.02.2021 земельну ділянку площею 3,4150 га з цільовим призначенням 11.02 для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості, яка розташована за адресою: Горіхова, 2, Сторожинецького району, Чернівецької області було зареєстровано в Державному земельному кадастрі та присвоєно їй кадастровий номер 7324510100:02:001:0728.
Рішенням Сторожинецької міської ради №55-18/2022 від 03.02.2022, враховуючи в тому числі й клопотання підприємства «Оріон» громадської організації «Буковинський центр інформаційно-правового захисту інвалідів», затверджено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі на місцевості з кадастровим номером 7324510100:02:001:0728, площею 3,4150 га, для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості в м. Сторожинець.
Отже, вищевказана земельна ділянка, як об`єкт цивільних прав, сформована та зареєстрована на підставі технічної документації із землеустрою, розробленої на замовлення підприємства «Оріон» громадської організації «Буковинський центр інформаційно-правового захисту інвалідів» з цільовим призначенням 11.02 для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості, тобто для обслуговування майнового комплексу позивача.
Згідно з ч. 6 та 7 ст.79-1 Земельного кодексу України формування земельних ділянок шляхом поділу та об`єднання раніше сформованих земельних ділянок, які перебувають у власності або користуванні, без зміни їх цільового призначення здійснюються за технічною документацією із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок. Винесення в натуру (на місцевість) меж сформованої земельної ділянки до її державної реєстрації здійснюється за документацією із землеустрою, яка стала підставою для її формування.
Рішенням Сторожинецької міської ради №148-21/2022 від 26.08.2022 надано дозвіл виконавчому комітету Сторожинецької міської ради на розроблення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки комунальної власності з кадастровим номером 7324510100:02:001:0728, площею 3,4150 га для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості, на дві земельні ділянки орієнтовними площами 1,35 та 2,06 га.
Підставою для прийняття даного рішення слугував акт обстеження земельної ділянки від 10.02.2022 про що зазначено в преамбулі самого рішення.
Так, у відповідності до даного акту, тимчасовою комісією Сторожинецької міської ради здійснено обстеження земельної ділянки, яка розташована за адресою вул. Горіхова, 2 м. з кадастровим номером 7324510100:02:001:0728.
Дане обстеження земельної ділянки проводилось на виконання розпорядження №23 від 20.01.2022 в порядку статті 189 Земельного кодексу України (як зазначено в самому акті).
Суд звертає увагу, що розпорядження №23 від 20.01.2022, яке зазначено як підстава для здійснення обстеження, видано до затвердження рішенням Сторожинецької міської ради №55-18/2022 від 03.02.2022 технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі на місцевості з кадастровим номером 7324510100:02:001:0728.
Крім того, стаття 189 Земельного кодексу України, яка значиться як правова підстава, яка надає право на здійснення зазначеного обстеження, виключена на підставі Закону №1423-IX від 28.04.2021, тобто станом на день здійснення обстеження така норма Закону відсутня.
Також, суд звертає увагу, що обстеження земельної ділянки проводилось без відома та залучення представника позивача, майновий комплекс якого знаходиться на даній земельній ділянці, а твердження, яке значиться в акті, що певна частина земельної ділянки є вільною від будівель та споруд що дає можливість здійснити її поділ та сформувати окремі земельні ділянки, ніяким чином не підтверджує невикористання зазначеної землі позивачем у своїй діяльності.
Рішенням Сторожинецької міської ради №188-22/2022 від 27.10.2022 затверджено технічну документацію із землеустрою щодо поділу земельної ділянки 11.02 Для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості, Сторожинецької міської ради по вул. Горіховій, 2 за межами Сторожинецької міської ради, Чернівецького району Чернівецької області з кадастровим номером 7324510100:02:001:0728 площею 3,4150 га, з утворенням нових земельних ділянок, а саме:
- з кадастровим номером 7324510100:02:001:0775 площею 2,0251 га;
- з кадастровим номером 7324510100:02:001:0776 площею 1,3899 га.
Відповідно до ч. 1 ст. 114 Земельного кодексу України, санітарно-захисні зони створюються навколо об`єктів, які є джерелами виділення шкідливих речовин, запахів, підвищених рівнів шуму, вібрації, ультразвукових і електромагнітних хвиль, електронних полів, іонізуючих випромінювань тощо, з метою відокремлення таких об`єктів від територій житлової забудови.
Основні гігієнічні вимоги до планування та забудови населених пунктів встановлюються Державними санітарними правилами планування та забудови населених пунктів, затверджених наказом Міністерства охорони здоров`я України від 19.06.1996 №173.
Так, згідно з п. 5.4. Державних санітарних правил планування та забудови населених пунктів, промислові, сільськогосподарські та інші об`єкти, що є джерелами забруднення навколишнього середовища хімічними, фізичними та біологічними факторами, при неможливості створення безвідходних технологій повинні відокремлюватись від житлової забудови санітарно-захисними зонами.
Санітарно-захисну зону слід встановлювати від джерел шкідливості до межі житлової забудови, ділянок громадських установ, будинків і споруд, в тому числі дитячих, навчальних, лікувально-профілактичних установ, закладів соціального забезпечення, спортивних споруд та ін., а також територій парків, садів, скверів та інших об`єктів зеленого будівництва загального користування, ділянок оздоровчих та фізкультурно-спортивних установ, місць відпочинку, садівницьких товариств та інших, прирівняних до них об`єктів.
Відповідно до 5.5. Державних санітарних правил планування та забудови населених пунктів, розміри санітарно-захисних зон для промислових підприємств та інших об`єктів, що є джерелами виробничих шкідливостей, слід встановлювати відповідно до діючих санітарних норм їх розміщення при підтвердженні достатності розмірів цих зон за «Методикой расчета концентраций в атмосферном воздухе вредных веществ, содержащихся в выбросах предприятий» ОНД-86, розрахунками рівнів шуму та електромагнітних випромінювань з урахуванням реальної санітарної ситуації (фонового забруднення, особливостей рельєфу, метеоумов, рози вітрів та ін.), а також даних лабораторних досліджень щодо аналогічних діючих підприємств та об`єктів.
Згідно 5.6. Державних санітарних правил планування та забудови населених пунктів, основою для встановлення санітарно-захисних зон є санітарна класифікація підприємств, виробництв та об`єктів, що наведена у додатку №4.
Судом встановлено, що позивачу на праві приватної власності належить комплекс, що розміщений що адресою: вул. Горіхова, 2, м. Сторожинець, Сторожинецького району, Чернівецької області, який складається в тому числі й зерноскладів №1,3,4,5, літ. Г, Л, М, П. Крім того, згідно експлікації приміщення літ. Л, в ньому знаходиться млин.
Основними видами господарської діяльності підприємства «Оріон» громадської організації «Буковинський центр інформаційно-правового захисту інвалідів» є в тому числі: виробництво м`ясних продуктів; виробництво фруктових і овочевих соків; інші види перероблення та консервування фруктів і овочів; виробництво продуктів борошномельно-круп`яної промисловості.
Відповідно до Додатку № 4 Державних санітарних правил планування та забудови населених пунктів, затверджених наказом Міністерства охорони здоров`я України від 19 червня 1996 р. № 173 «санітарна класифікація підприємств, виробництв та споруд і розміри санітарно-захисних зон для них», позивач відноситься до IV класу підприємств виробництва по обробці харчових продуктів та смакових речовин з встановленням санітарно-захисної зони 100 метрів.
З наданої відповіді №1/23 від 14.04.2023 фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 (кваліфікаційний сертифікат інженера-землевпорядника №016036 від 28.02.2023) вбачається недотримання 100 метрової межі санітарної зони, яка встановлена Державними санітарними правилами, при розробці та затвердженні технічної документації щодо поділу земельної ділянки 11.02 для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості Сторожинецької міської ради по вул. Горіховій, 2 за межами Сторожинецької міської ради, Чернівецького району Чернівецької області з кадастровим номером 7324510100:02:001:0728, площею 3,4150 га з утворенням нових земельних ділянок, а саме:
- з кадастровим номером 7324510100:02:001:0775 площею 2,0251 га;
- з кадастровим номером 7324510100:02:001:0776 площею 1,3899 га.
З огляду на вищевикладене, рішенням Сторожинецької міської ради №188-22/2022 від 27.10.2022 про затвердження технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки суперечать вимогам ст. 114 Земельного кодексу України, нормам Державних санітарних правил планування та забудови населених пунктів, затверджених наказом Міністерства охорони здоров`я України від 19 червня 1996 р. № 173.
Статтею 15 Цивільного кодексу України визначено, що кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання; кожна особа має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.
Відповідно до частин першої та другої статті 16 Цивільного кодексу України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.
За частинами першою та другою статті 5 Господарського процесуального кодексу України, здійснюючи правосуддя, господарський суд захищає права та інтереси фізичних і юридичних осіб, державні та суспільні інтереси у спосіб, визначений законом або договором.
У постанові Великої Палати Верховного Суду від 19.01.2021 у справі №916/1415/19 Суд надав правовий висновок стосовно застосування вказаних правових положень та вказав, що держава забезпечує захист порушених або оспорюваних прав суб`єктів господарювання.
З цього суд висновує, що судовий захист це дії з попередження, припинення порушення прав або відновлення порушених прав.
За статтями 152, 155 Земельного кодексу України способом захисту у випадку порушення прав та інтересів у земельних правовідносинах прийняттям органом місцевого самоврядування акту є визнання його "недійсним".
Щодо твердження відповідача, що даний спір повинен вирішуватись в порядку адміністративного судочинства а не господарського, оскільки, позов про визнання незаконним та скасування вищевказаних рішень Сторожинецької міської ради є публічно-правовим, суд зазначає наступне.
Публічно-правовий спір має особливий суб`єктний склад. Участь суб`єкта владних повноважень є обов`язковою ознакою для того, щоб класифікувати спір як публічно-правовий. Проте сама по собі участь у спорі суб`єкта владних повноважень не дає підстав ототожнювати спір з публічно-правовим та відносити його до справ адміністративної юрисдикції.
Під час визначення предметної юрисдикції справ суди повинні виходити із суті права та/або інтересу, за захистом якого звернулася особа, заявлених вимог, характеру спірних правовідносин, змісту та юридичної природи обставин у справі.
Визначальною ознакою справи адміністративної юрисдикції є суть (зміст, характер) спору. Публічно-правовий спір, на який поширюється юрисдикція адміністративних судів, є спором між учасниками публічно-правових відносин і стосується саме цих відносин.
Разом з тим, приватно-правові відносини вирізняються наявністю майнового чи немайнового інтересу учасника. Спір має приватноправовий характер, якщо він обумовлений порушенням або загрозою порушення приватного права чи інтересу, як правило майнового, конкретного суб`єкта, що підлягає захисту в спосіб, передбачений законодавством для сфери приватноправових відносин, навіть якщо до порушення приватного права чи інтересу призвели управлінські дії суб`єктів владних повноважень.
Якщо порушення своїх прав особа вбачає у наслідках, які спричинені рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень, які вона вважає неправомірними, і ці наслідки призвели до виникнення, зміни чи припинення цивільних правовідносин, мають майновий характер або пов`язаний з реалізацією її майнових або особистих немайнових інтересів, то визнання незаконними (протиправними) таких рішень є способом захисту цивільних прав та інтересів.
При визначенні предметної юрисдикції справ суди повинні виходити із суті права та/або інтересу, за захистом якого звернулася особа, заявлених вимог, характеру спірних правовідносин, змісту та юридичної природи обставин у справі.
В даному випадку, непогодження позивача з рішеннями Сторожинецької міської ради про надання дозволу виконавчому комітету Сторожинецької міської ради на розроблення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки та про затвердження технічної документації щодо поділу земельної ділянки, пов`язано з речовим правом підприємства «Оріон» громадської організації «Буковинський центр інформаційно-правового захисту інвалідів» на користування земельною ділянкою, на якій розташовані належні йому об`єкти нерухомого майна, оскільки визначення правового режиму земельної ділянки перебуває в прямій залежності від права власності на будівлі, розташовані на цій ділянці.
Розгляду адміністративними судами підлягають спори, що мають в основі публічно-правовий характер, тобто випливають із владно-розпорядчих функцій або виконавчо-розпорядчої діяльності публічних органів.
В той же час, оспорювані рішення є необхідною передумовою для надання земельної ділянки в користування і в кінцевому результаті особа набуде речового права на земельну ділянку. Оспорювання рішення органу місцевого самоврядування як суб`єкта владних повноважень поглинається спором про речове, приватне право, яке могло належати особі до звернення до органу місцевого самоврядування, так і виникнути в результаті реалізації рішення органу місцевого самоврядування, але захист якого відбувається у порядку господарського судочинства у спосіб, характерний для приватноправових відносин.
Згідно із статтями 80, 84, 123, 124, 186 Земельного кодексу України органи виконавчої влади або органи місцевого самоврядування у правовідносинах щодо розпорядження земельними ділянками державної та комунальної власності (наданні земельних ділянок у власність або в користування, укладенні, зміні, розірванні договорів оренди земельної ділянки га інших договорів щодо земельних ділянок, в тому числі прийнятті державними органами та органами місцевого самоврядування відповідних рішень) діють як органи, через які держава або територіальна громада реалізують повноваження власника земельних ділянок.
Реалізуючи відповідні повноваження, державні органи або органи місцевого самоврядування вступають з юридичними та фізичними особами у цивільні та господарські правовідносини. У таких відносинах держава або територіальні громади є рівними учасниками земельних відносин з іншими юридичними та фізичними особами, у тому числі з суб`єктами підприємницької діяльності.
V. Висновки суду.
Статтею 86 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Частинами 1, 2, 3 статті 13 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.
Відповідно до частини 1 статті 14 Господарського процесуального кодексу України, суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках. Збирання доказів у господарських справах не є обов`язком суду, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
Належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування (ч. 1 ст. 76 ГПК України).
Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування (ч. 1 ст. 77 ГПК України).
Оцінюючи подані сторонами докази, що ґрунтуються на повному, всебічному й об`єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, з урахуванням вищезазначеного та в аспекті забезпечення ефективного захисту прав позивача, наявність встановленої невідповідності рішень відповідача вимогам Закону, суд дійшов висновку про необхідність задоволення позову, оскільки таке рішення відповідає завданням господарського судочинства та відповідає адекватним фактичним обставинам справи.
VІ.
Пунктом 2 частини 1, частиною 4 статті 129 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що судовий збір покладається у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог. Інші судові витрати, пов`язані з розглядом справи, покладаються у разі задоволення позову - на відповідача.
На підставі статті 129 Господарського процесуального кодексу України, судовий збір в сумі 5368,00 грн покласти на відповідача з вини якого спір доведено до вирішення в судовому порядку.
Керуючись ст. 123, 129, 232, 233, 236-240 Господарського процесуального кодексу України, суд
У Х В А Л И В :
1. Позов задовольнити.
2. Визнати недійсним рішення Сторожинецької міської ради №148-21/2022 від 26.08.2022, яким надано дозвіл виконавчому комітету Сторожинецької міської ради на розроблення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки комунальної власності з кадастровим номером 7324510100:02:001:0728, площею 3,4150 га для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості, на дві земельні ділянки орієнтовними площами 1,35 та 2,06 га.
3. Визнати недійсним рішення Сторожинецької міської ради №188-22/2022 від 27.10.2022 про затвердження технічної документації щодо поділу земельної ділянки 11.02 для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості, Сторожинецької міської ради по вул. Горіховій, 2 за межами Сторожинецької міської ради, Чернівецького району Чернівецької області з кадастровим номером 7324510100:02:001:0728, площею 3,4150 га з утворенням нових земельних ділянок, а саме: з кадастровим номером 7324510100:02:001:0775 площею 2,0251 га та з кадастровим номером 7324510100:02:001:0776 площею 1,3899 га.
4. Стягнути з Сторожинецької міської ради Чернівецького району Чернівецької області (59000, м. Сторожинець, Чернівецька обл, вул. Чернівецька,6, код ЄДРПОУ 04062179) на користь підприємства «Оріон» громадської організації «Буковинський центр інформаційно-правового захисту інвалідів» (59000, м. Сторожинець, Чернівецька обл, вул. Горіхова, 2, код ЄДРПОУ 39115985) 5368,00 грн судового збору.
5. З набранням судовим рішенням законної сили видати наказ.
Повний текст рішення складено та підписано 24.10.2023 року.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана протягом двадцяти днів з дня його проголошення до Західного апеляційного господарського суду.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення або ухвала суду не були вручені у день його (її) проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом двадцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Суддя М.О. Гурин
Інформацію по справі, що розглядається можна отримати на сторінці суду на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет за веб-адресою: http://cv.arbitr.gov.ua/sud5027/.
Суд | Господарський суд Чернівецької області |
Дата ухвалення рішення | 17.10.2023 |
Оприлюднено | 26.10.2023 |
Номер документу | 114389745 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про визнання незаконним акта, що порушує право користування земельною ділянкою |
Господарське
Господарський суд Чернівецької області
Гурин Микола Олександрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні