Рішення
від 19.10.2023 по справі 910/6833/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01054, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.ua

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19.10.2023Справа № 910/6833/23

Господарський суд міста Києва у складі головуючого судді Головіної К. І., при секретарі судового засідання Олексюк О. В., розглянувши у порядку загального позовного провадження господарську справу

за позовною заявою Першого заступника керівника Дарницької окружної прокуратури міста Києва в інтересах держави в особі Київської міської ради

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Фортресс Пропертіс Україна"

про стягнення 509 073,24 грн.

за участю представників:

прокурор: Греськів І. І.

від позивача: Буханистий О.В.

від відповідача: не з`явився

В С Т А Н О В И В:

Перший заступник керівника Дарницької окружної прокуратури міста Києва (далі - прокурор) звернувся до Господарського суду міста Києва з позовом в інтересах держави в особі Київської міської ради (далі - Київрада, позивач) до Товариства з обмеженою відповідальністю "Фортресс Пропертіс Україна" (далі - ТОВ "Фортресс Пропертіс Україна", відповідач) про стягнення безпідставно збережених коштів в сумі 509 073,24 грн. за користування земельною ділянкою.

У обґрунтування своїх вимог прокурор зазначив, що відповідно до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно ТОВ «Фортресс Пропертіс Україна» з 26.02.2020 є власником нерухомого майна загальною площею 4449,2 кв.м (водомірна М - 80,7 кв.м., адміністративна будівля Н - 80,7 кв.м, бокси О - 408 кв.м, ангар № 12 - 3 879,8 кв.м) по вул. Колекторній, 3-А, в Дарницькому районі міста Києва. Вказане нерухоме майно знаходиться на земельній ділянці кадастровий номер: 8000000000:90:172:0025, площею 0,7661 га.

Разом з тим ТОВ «Фортресс Пропертіс Україна», як власник вказаного нерухомого майна, належним чином не оформило і не зареєструвало речові права на зазначену земельну ділянку та з 30.04.2020 (дата формування земельної ділянки як об`єкта цивільних прав) користувалось нею без достатніх правових підстав, не вносячи при цьому відповідної плати, внаслідок чого зберегло в себе грошові кошти у вигляді орендної плати за користування земельною ділянкою.

У позові, посилаючись на ст. 1212, 1214 ЦК України, прокурор просить стягнути з ТОВ "Фортресс Пропертіс Україна" безпідставно збережені кошти з плати за землю в сумі 509 073,24 грн.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 08.05.2023 за вказаним позовом було відкрите провадження, розгляд справи вирішено здійснювати у порядку загального позовного провадження, призначено підготовче засідання, сторонам надана можливість реалізувати свої процесуальні права та обов`язки.

Відповідач (ТОВ "Фортресс Пропертіс Україна"), належним чином повідомлений про розгляд справи, у визначений законом строк надав суду відзив, в якому зазначив, що спір між відповідачем та Київською міською радою про стягнення безпідставно збережених коштів відсутній, оскільки він врегульований укладеним сторонами договором оренди земельної ділянки від 13.06.2023, за яким ТОВ "Фортресс Пропертіс Україна" прийняло на себе зобов`язання сплатити кошти за користування земельною ділянкою з моменту набуття права власності на об`єкти нерухомого майна, розташовані на ній, до моменту державної реєстрації права оренди на земельну ділянку. Також відповідач зазначив, що він виконав своє зобов`язання, передбачене п. 3.8 рішення Київської міської ради від 25.08.2022 № 5172/5213, щодо звернення до Департаменту земельних ресурсів КМДА для здійснення розрахунку та внесе плату за користування земельною ділянкою після отримання такого розрахунку.

У письмових поясненнях по суті позову Київська міська рада зазначила, що з 30.04.2020 ТОВ "Фортресс Пропертіс Україна" без достатніх правових підстав використовує земельну ділянку кадастровий номер: 8000000000:90:172:0025, площею 0,7661 га по вул. Колекторній, 3-А в Дарницькому районі міста Києва, не вносячи плату за землю (орендну плату/земельний податок), у зв`язку з чим відповідач зберіг у себе кошти, які мають бути сплачені за фактичне користування вказаною земельною ділянкою.

Під час розгляду справи по суті прокурор та представник позивача (Київради) заявлені позовні вимоги підтримали та обґрунтували, просили їх задовольнити.

Представник відповідача у судове засідання не з`явився, належним чином був повідомлений про дату, час та місце розгляду справи, про причини неявки суд не повідомив.

Суд, розглянувши заяви учасників справи по суті спору, заслухавши їх пояснення у судовому засіданні та дослідивши наявні в матеріалах справи докази, дійшов висновку, що позов прокурора підлягає задоволенню з наступних підстав.

Відповідно до ст. 131-1 Конституції України на органи прокуратури покладено функцію представництва інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом. Так, частиною 3 ст. 53 ГПК України закріплено право прокурора у визначених законом випадках звертатися до суду з позовною заявою. Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах (ч. 4, 5 ст. 53 ГПК України).

Відповідно до ч. 3 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Згідно з висновком Конституційного Суду України, наведеним у рішенні від 08.04.1999 № 3-рп/99, поняття "інтереси держави" є оціночним; в кожному конкретному випадку прокурор, який звертається до суду із заявою, повинен обґрунтувати в суді наявність підстав для представництва інтересів держави (в тому числі публічних інтересів територіальної громади), але виключного переліку обставин, які можуть використовуватися, закон не передбачає.

Необхідність захисту інтересів держави у даній справі прокурор обґрунтував бездіяльністю Київради, у комунальній власності якої перебуває земельна ділянка кадастровий номер: 8000000000:90:172:0025 по вул. Колекторній, 3-А в Дарницькому районі міста Києва, якою ТОВ «Фортресс Пропертіс Україна», як власник розташованого на ній нерухомого майна, безоплатно користується без належних на те підстав. За таких обставин місцевим бюджетом недоотримано орендну плату в сумі 509 073,24 грн.

Відповідно до ст. ст. 16, 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" обов`язком органу місцевого самоврядування є здійснення в інтересах територіальної громади та від її імені права суб`єкта комунальної власності (у тому числі правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктом права комунальної власності).

Згідно зі ст. 9 Закону України "Про охорону земель" до повноважень Київської міської ради у галузі охорони земель належить, зокрема, організація і здійснення контролю за використанням та охороною земель комунальної власності, економічне стимулювання раціонального використання та охорони земель відповідно до закону.

Із аналізу наведених правових норм вбачається, що державою гарантується належне функціонування місцевого самоврядування, матеріальною основою якого є, у тому числі, земля, правомочності власника щодо якої від імені та виключно в інтересах територіальної громади виконує відповідна рада. Отже порушення прав територіальної громади, яка є невід`ємною частиною держави, беззаперечно свідчить про порушення державних інтересів.

У випадку, що розглядається, інтерес держави полягає у необхідності забезпечення прав та інтересів територіальної громади, як власника землі, що є основним національним багатством та перебуває під особливою охороною держави, забезпечення раціонального використання та охорони земель.

Використання відповідачем земельної ділянки для розміщення та експлуатації нерухомого майна без оформлення правовстановлюючих документів на землю та без сплати до місцевого бюджету обов`язкових орендних платежів (плати за землю) порушує інтереси територіальної громади в особі Київської міської ради, яка в даному випадку незаконно позбавлена можливості ефективно та виключно в інтересах територіальної громади регулювати земельні відносини з метою створення умов для поліпшення соціальної інфраструктури міста.

Крім того спірні правовідносини фактично пов`язані зі сферою формування та виконання місцевого бюджету, до якого мають своєчасно та в повному обсязі надходити кошти від використання земельної ділянки, що безпосередньо стосується прав та економічних інтересів територіальної громади міста Києва. Так, доходи місцевих бюджетів формуються за рахунок власних, визначених законом, джерел та закріплених у встановленому законом порядку загальнодержавних податків, зборів та інших обов`язкових платежів. Наповненість та збільшення бюджету, у тому числі місцевого, як складової частини державних фінансових ресурсів, є запорукою стабільної економіки держави.

Київрада, як уповноважений власник земель територіально громади, повинна та могла бути обізнаною про безоплатне використання ТОВ «Фортресс Пропертіс Україна» земельної ділянки кадастровий номер: 8000000000:90:172:0025 по вул. Колекторній, 3-А, оскільки із пояснювальної записки Департаменту земельних ресурсів від 14.02.2022 № ПЗН-40147, поданій Київраді, слідує, що на вказаній земельній ділянці розташоване нерухоме майно, право власності на яке належить ТОВ «Фортресс Пропертіс Україна», а відповідне речове право щодо вказаної земельної ділянки за товариством - не зареєстроване.

Поряд з цим із матеріалів справи вбачається, що Київська міська прокуратура зверталась до Київради з листами № 10.52-46-4633ВИХ-22 від 08.11.2022, № 46-781ВИХ-23 від 09.02.2023, в яких повідомляла позивача про порушення вимог земельного законодавства при використанні відповідачем земельної ділянки комунальної форми власності. Однак Департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київради, у відповідь на вказані звернення прокуратури, зазначив (листи від 08.11.2022, від 09.02.2023), що заходи цивільно-правового характеру щодо порушених у листах Київської міської прокуратури питань Київрадою не вживались.

Також листом від 14.11.2022 № 05708-13773, з метою захисту інтересів територіальної громади міста Києва та недопущення подвійного звернення з позовною заявою до суду, Департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (КМДА), на виконання доручення заступника міського голови - Бондаренка В.В. № 08/19815 від 11.11.2022, просив окружну прокуратуру звернутись до суду в інтересах Київської міської ради.

Отже Київрада, усвідомлюючи наявність порушення земельного законодавства, що полягає у безоплатному користуванні земельною ділянкою комунальної форми власності суб`єктом господарювання без правовстановлюючих документів на неї, після отримання повідомлення прокуратури протягом розумного строку не вжила заходів щодо стягнення з ТОВ «Фортресс Пропертіс Україна» недоотриманої орендної плати до місцевого бюджету. Тому 25.04.2023, на виконання вимог ч. 4 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру», Дарницька окружна прокуратура міста Києва повідомила Київську міську раду листом № 46-2438 про намір звернутися до Господарського суду міста Києва з даним позовом в інтересах держави.

За таких обставин суд дійшов висновку про те, що заявлений прокурором позов спрямований на виконання конституційної функції прокуратури, як органу держави, а отже, цей позов подано правомірно та у відповідності до ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" в інтересах держави.

По суті заявленого позову судом встановлено, що відповідно до витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, ТОВ "Фортресс Пропертіс Україна" з 26.02.2020 є власником нерухомого майна загальною площею 4449,2 кв.м (водомірна М - 80,7 кв.м., адміністративна будівля Н - 80,7 кв.м, бокси О - 408 кв.м, ангар № 12 - 3 879,8 кв.м) по вул. Колекторній, 3-А в Дарницькому районі міста Києва. Вказане нерухоме майно знаходиться на земельній ділянці кадастровий номер: 8000000000:90:172:0025, площею 0,7661 га.

У зв`язку з набуттям відповідачем права власності на вказані об`єкти нерухомості рішенням Київради № 5172/5213 від 25.08.2022 зазначену земельну ділянку по вул. Колекторній, 3-А в Дарницькому районі міста Києва було вирішено передати ТОВ «Фортресс Пропертіс Україна» в оренду для експлуатації та обслуговування виробничо-складських будівель та споруд.

Проте лише 13.06.2023 між Київською міською Радою та Товариством з обмеженою відповідальністю «Фортресс Пропертіс Україна» був укладений договір оренди земельної ділянки.

Відповідно до п. 1.1 договору орендодавець, на підставі рішення Київської міської ради від 25.08.2022 за № 5172/5213 передає, а орендар приймає в оренду (строкове платне користування) земельну ділянку визначену цим договором, для експлуатації та обслуговування виробничо-скадських будівель і споруд. Об`єктом оренди відповідно до відомостей Державного земельного кадастру, рішення Київської міської ради від 25.08.2022 року за № 5172/5213 та цього договору є земельна ділянка з наступними характеристиками:

- кадастровий номер - 8000000000:90:172:0025;

- місце розташування - вул. Колекторна, 3-А у Дарницькому районі м. Києва;

- категорія земель - землі промисловості, транспорту, електронних комунікацій, енергетики, оборони та іншого призначення;

- цільове призначення - 11.02 для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості (для експлуатації та обслуговування виробничо-складських будівель);

- розмір (площа) - 0,7661 га ( п. 2.1 договору).

Згідно з п. 2.4 договору на земельній ділянці знаходиться об`єкт нерухомого майна, а саме: нежитлові будівлі, загальною площею - 4449,2 кв.м., реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 256536880000, які належать ТОВ «Фортресс Пропертіс Україна»

Пунктом п. 4.2.1 договору встановлено, що річна орендна плата за земельну ділянку встановлюється у розмірі 3 (трьох) відсотків від її нормативної грошової оцінки та становить 282 656 грн. 92 коп. на рік.

Разом з тим, як свідчать матеріали справи, зокрема, витяг з Державного земельного кадастру щодо земельної ділянки № НВ-9919064862023 від 24.04.2023, договір оренди земельної ділянки з кадастровим номером: 8000000000:90:172:0025, у Державному земельному кадастрі за відповідачем не обліковується.

Також відповідно до інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно № 256536880000 станом на момент подачі позовної заяви право оренди ТОВ «Фортресс Пропертіс Україна» на зазначену земельну ділянку по вул. Колекторній, 3-А у Дарницькому районі міста Києва не було зареєстроване (станом на 13.06.2023 внесено відомості щодо державної реєстрації речового права відповідача за договором оренди від 13.06.2023, що підтверджується витягом з Державного реєстру речових прав № 335538387 від 13.06.2023).

Звертаючись до суду з даним позовом, прокурор стверджує, що ТОВ «Фортресс Пропертіс Україна», як власник нерухомого майна, що розташоване на земельній ділянці комунальної власності площею 0,7661 га (кадастровий номер 8000000000:90:172:0025) по вул. Колекторній, 3-А у Дарницькому районі міста Києва, у період з 30.04.2020 до 13.06.2023, не уклавши договору оренди з Київрадою, не здійснивши державної реєстрації такого права користування (оренди) та не сплачуючи орендної плати, фактично використовував вказану земельну ділянку для обслуговування об`єкту нерухомості без достатньої правової підстави, що, в свою чергу, має наслідком стягнення з відповідача безпідставно збережених коштів в розмірі орендної плати за період з 30.04.2020 (з дати формування земельної ділянки як об`єкта цивільних прав) по 10.03.2023 у сумі 509 073,24 грн.

Отже предметом спірних відносин у даній справі є стягнення з ТОВ «Фортресс Пропертіс Україна», як власника нерухомого майна загальною площею 4449,2 кв.м по вул. Колекторній, 3-А у Дарницькому районі міста Києва, безпідставно збережених коштів орендної плати за фактичне користування земельною ділянкою, на якій розташоване дане майно, без належних на те правових підстав.

При цьому слід зазначити, що перехід прав на земельну ділянку, що пов`язаний з переходом права на будинок, будівлю або споруду, регламентується Земельним кодексом України. Відповідно до ч. 2 ст. 120 Земельного кодексу України якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об`єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача.

Згідно з ч. 1 ст. 141 Земельного кодексу України набуття іншою особою права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, які розташовані на земельній ділянці, є підставою припинення права користування земельною ділянкою у попереднього землекористувача.

За змістом ч. 1 ст. 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.

Згідно з ч. 1 ст. 122 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Статтею 124 Земельного кодексу України визначено, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу.

Відповідно до ст. 1 Закону України "Про оренду землі" оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності. Договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства (ст. 13 Закону України "Про оренду землі").

Згідно зі ст. 125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав та оформлюються відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (ст. 126 Земельного кодексу України).

Водночас матеріали справи не містять доказів належного оформлення ТОВ «Фортресс Пропертіс Україна» права користування земельною ділянкою кадастровий номер 8000000000:90:172:0025 шляхом укладення відповідних договорів оренди з Київрадою та державної реєстрації такого права до 13.06.2023 (дати укладення договору оренди з Київрадою), що свідчить про те, що до укладення договору оренди 13.06.2023 відповідач фактично користувався вказаною земельною ділянкою без належного оформлення.

Щодо посилань відповідача на порядок врегулювання плати за землю в укладеному сторонами договорі оренди від 13.06.2023, суд зазначає, що предметом вказаного договору є орендна плата за земельну ділянку, яка здійснюється з моменту укладення цього договору, в той час, як у позові прокурор просить стягнути з відповідача безпідставно збережені кошти за фактичне користування земельною ділянкою комунальної власності з 30.04.2020 до моменту укладення договору оренди.

При цьому пунктом 3.8 рішення Київради № 5172/5213 від 25.08.2022 було передбачено, що ТОВ «Фортресс Пропертіс Україна» зобов`язується сплатити безпідставно збережені кошти за користування земельною ділянкою з моменту набуття права власності на об`єкти нерухомого майна, розташовані на ній, до моменту реєстрації права оренди на земельну ділянку у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно на підставі розрахунку Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської (Київської міської державної адміністрації).

Поряд з цим відповідно до статті 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону. У разі надання земельної ділянки в оренду укладається договір оренди земельної ділянки, яким за положенням ч. 1 ст. 21 Закону України "Про оренду землі" визначається орендна плата за землю як платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Плата за землю справляється у вигляді земельного податку або орендної плати, що визначається залежно від грошової оцінки земель.

Верховний Суд у постановах від 16.09.2020 у справі № 922/3361/19, від 02.06.2020 у справі № 922/2417/19, від 12.03.2019 у справі № 916/2948/17, від 09.04.2019 у справі № 922/652/18 неодноразово зазначав, що при розгляді справ про стягнення безпідставно збережених коштів у вигляді недоотриманої плати підлягають встановленню обставини, зокрема, чи є земельна ділянка сформованим об`єктом цивільних прав протягом усього періоду, зазначеного у позові.

Згідно зі ст. 79 Земельного кодексу України земельна ділянка є сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера та реєстрації її у Державному земельному кадастрі.

Враховуючи, що в даному випадку земельна ділянка площею 0,7661 га (кадастровий номер 8000000000:90:172:0025) по вул. Колекторній, 3-А у Дарницькому районі міста Києва, як об`єкт цивільних прав, сформована та зареєстрована у Державному земельному кадастрі 30.04.2020, то стягненню з ТОВ «Фортресс Пропертіс Україна», підлягають кошти саме у вигляді недоотриманої орендної плати, починаючи з 30.04.2020.

Відповідно до ст. 14.1.125, 14.1.136, 288.5 Податкового кодексу України орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є обов`язковим платежем, а його розмір визначається на підставі законодавчих актів, тобто є регульованою ціною. Згідно зі ст. 284 Податкового кодексу України органи самоврядування встановлюють ставки плати за землю, що сплачується на відповідній території.

Відповідно до ст. 20 Закону України "Про оцінку земель" за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель. Технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною і міською радою.

Згідно з ч. 3 ст. 23 Закону України "Про оцінку земель" витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається органами, що здійснюють ведення Державного земельного кадастру.

Як вбачається з розрахунку розміру орендної плати, наданого прокурором, у період з 30.04.2020 по 31.12.2021 нормативна грошова оцінка землі становила 6 206 694,61 грн., у період з 01.01.2022 по 31.12.2022 - 6 827 276,97 грн. та за період з 01.01.2023 по 10.03.2023 - 7 851 581,16 грн. відповідно до витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 14.02.2022 № HB-0000331672022, витягів із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки від 03.11.2022 № HB-9904210462022; від 17.01.2023 № HB-9901321732023.

При цьому розрахунок орендної ставки за користування ТОВ «Фортресс Пропертіс Україна» земельною ділянкою прокурор здійснив в розмірі 3 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки згідно з додатками 11 до рішення Київської міської ради "Про бюджет міста Києва на 2020 рік" від 12.12.2019 № 456/8029; рішення Київської міської ради "Про бюджет міста Києва на 2021 рік" від 24.12.2020 № 24/24; рішення Київської міської ради "Про бюджет міста Києва на 2022 рік" від 09.12.2021 № 3704/3745; рішення Київської міської ради "Про бюджет міста Києва на 2023 рік" від 08.12.2022 № 5828/5869.

Також при розрахунку розміру орендної плати прокурор застосував рішення Київради № 3704/3745 "Про бюджет міста Києва на 2022 рік" (зі змінами, внесеними рішенням Київради № 5449/5490 від 13.09.2022), за яким у період з 01.03.2022 по 31.05.2022 орендна плата не нараховувалась, оскільки ставка орендної плати у цей період дорівнювала 0 %.

Суд, перевіривши наданий прокурором розрахунок орендної плати за період з 30.04.2020 по 10.03.2023, вважає правомірним нарахування відповідачу плати за користування земельною ділянкою в сумі 509 073, 24 грн.

Щодо посилань ТОВ «Фортресс Пропертіс Україна» на Наказ Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України № 309 від 22.12.2022, відповідно до якого, на думку відповідача, земельна ділянка (кадастровий номер 8000000000:90:172:0025) по вул. Колекторній, 3-А у Дарницькому районі міста Києва належить до переліку територій можливих бойових дій суд зазначає наступне.

Так, у п. 2.11 вказаного переліку відповідно до коду UA80000000000093317 датою виникнення можливості бойових дій у місті Києві вказано - 24.02.2022, датою припинення можливості бойових дій - 30.04.2022.

У той же час з розрахунку на 2022 рік вбачається, що у період з 01.03.2022 по 31.05.2023 Департамент земельних ресурсів і так застосував ставку орендної плати за земельну ділянку комунальної власності територіальної громади міста Києва в розмірі 0 відсотка.

Щодо тверджень відповідача про звільнення його від сплати земельного податку суд зазначає наступне.

Так, згідно зі ст. 14 Податкового кодексу України плата за землю - це загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Відповідно до п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України земельним податком є обов`язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів, а орендною платою за земельні ділянки державної і комунальної власності є обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Пунктом 69 підрозділу 10 «Інші перехідні положення» розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України установлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-ІХ, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.

Згідно з підпунктом 69.14 п. 69 підрозділу 10 «Інші перехідні положення» розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України (в редакції Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо звільнення від сплати екологічного податку, плати за землю та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за знищене чи пошкоджене нерухоме майно» № 3050-IX від 11.04.2023, який набрав законної сили 06.05.2023) за період з 1 січня 2022 року до 31 грудня 2022 року не нараховується та не сплачується плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих російською федерацією територіях України, та перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних осіб, та за період з 1 березня 2022 року до 31 грудня 2022 року - в частині земельних ділянок, що перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців.

Таким чином, оскільки за товариством, до моменту укладення договору, будь-яке право на спірну земельну ділянку не було зареєстровано у встановленому законодавством порядку, у контролюючого органу в силу вимог пунктів 287.1 ст. 287 Податкового кодексу України відсутні обов`язки та, відповідно, повноваження на стягнення у судовому порядку податкових зобов`язань зі сплати земельного податку або орендної плати.

Отже з урахуванням системного аналізу норм Податкового кодексу України вбачається, що власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) і постійні землекористувачі є платниками земельного податку, а орендарі земель державної та комунальної власності - орендної плати за такі земельні ділянки, однак особа, яка є фактичним користувачем земельної ділянки, не маючи права власності або постійного користування на неї і використовуючи її без укладення договору оренди землі, не підпадає під правове регулювання наведених норм Податкового кодексу України.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 27.04.2021 y справі № 922/2378/20.

Таким чином положення пункту 69.14 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України не підлягають застосуванню у спірних відносинах, оскільки вони не підпадають під правове регулювання норм Податкового кодексу України, а товариство не є тим суб`єктом, відносно якого застосовуються передбачені Податковим кодексом України пільги щодо звільнення від сплати за землю.

Щодо правових підстав для стягнення вказаної орендної плати з ТОВ «Фортресс Пропертіс Україна» прокурор визначив положення ст. 1212 ЦК України.

Так, відповідно до частин першої та другої статті 1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.

Згідно зі ст. 1214 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе без достатньої правової підстави, зобов`язана відшкодувати всі доходи, які вона одержала або могла одержати від цього майна з часу, коли ця особа дізналася або могла дізнатися про володіння цим майном без достатньої правової підстави. З цього часу вона відповідає також за допущене нею погіршення майна.

Таким чином предметом регулювання глави 83 ЦК України є відносини, що виникають у зв`язку з безпідставним отриманням чи збереженням майна і не врегульовані спеціальними інститутами цивільного права. Положення глави 83 ЦК України застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.

Кондикційні зобов`язання виникають за наявності одночасно таких умов: набуття чи збереження майна однією особою (набувачем) за рахунок іншої (потерпілого); набуття чи збереження майна відбулося за відсутності правової підстави або підстава, на якій майно набувалося, згодом відпала. У разі виникнення спору стосовно набуття майна або його збереження без достатніх правових підстав договірний характер спірних правовідносин унеможливлює застосування до них судом положень глави 83 ЦК України.

Отже за змістом приписів глави 83 ЦК України для кондикційних зобов`язань характерним є, зокрема, приріст майна в набувача без достатніх правових підстав. Вина заподіювача шкоди не має значення, оскільки важливим є факт неправомірного набуття (збереження) майна однією особою за рахунок іншої. Обов`язок набувача повернути потерпілому безпідставно набуте (збережене) майно чи відшкодувати його вартість не є заходом відповідальності, оскільки набувач зобов`язується повернути тільки майно, яке безпідставно набув (зберігав), або вартість цього майна.

З урахуванням викладеного суд дійшов висновку, що ТОВ «Фортресс Пропертіс Україна», як фактичний користувач земельної ділянки у період з 30.04.2020 до 13.06.2023 (дати укладення договору оренди з Київрадою), без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе кошти, які мав заплатити за користування нею, а тому відповідач зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі частини першої статті 1212 ЦК України. Аналогічний за змістом висновок викладено в постанові Великої Палати Верховного Суду від 23.05.2018 року у справі 629/4628/16-ц, постановах Верховного Суду України від 30.11.2016 у справі № 922/1008/15, від 16.09.2020 у справі № 922/3361/19, від 24.06.2020 у справі 922/2414/19, від 17.03.2020 у справі № 917/353/19.

За таких обставин суд вважає, що з ТОВ «Фортресс Пропертіс Україна» підлягають стягненню безпідставно збережені кошти орендної плати в сумі 509 073,24 грн. на користь Київської міської ради, відтак, позов прокурора є обґрунтованим та підлягає задоволенню.

Відповідно до ст. 129 ГПК України у разі задоволення позову усі витрати, пов`язані з розглядом спору, зокрема по сплаті судового збору, покладаються на відповідача.

На підставі викладеного, керуючись ст. 73-79, 129, 236-238 Господарського процесуального кодексу України, суд

В И Р І Ш И В:

Позовні вимоги Першого заступника керівника Дарницької окружної прокуратури міста Києва в інтересах держави в особі Київської міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю «Фортресс Пропертіс Україна» про стягнення 509073,24 грн. задовольнити.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Фортресс Пропертіс Україна» (02121, м. Київ, вул. Колекторна, буд. 3-А, ідентифікаційний код 39461052) на користь Київської міської ради (01044, місто Київ, вулиця Хрещатик, будинок 36, ідентифікаційний код 22883141) безпідставно збережені грошові кошти в сумі 509 073 (п`ятсот дев`ять тисяч сімдесят три) грн. 24 коп.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Фортресс Пропертіс Україна» (02121, м. Київ, вул.. Колекторна, буд. 3-А, ідентифікаційний код 39461052) на користь Київської міської прокуратури (03150, м. Київ, вул. Предславинська, будинок 45/9, ідентифікаційний код 02910019) витрати по сплаті судового збору в сумі 7 636 (сім тисяч шістсот тридцять шість) грн. 10 коп.

Рішення ухвалене в нарадчій кімнаті, його вступна та резолютивна частини оголошені в судовому засіданні 19 жовтня 2023 року.

Повний текст рішення складений 30 жовтня 2023 року.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до суду апеляційної інстанції шляхом подачі апеляційної скарги в 20-денний строк з дня складення повного тексту рішення.

Суддя Головіна К. І.

СудГосподарський суд міста Києва
Дата ухвалення рішення19.10.2023
Оприлюднено01.11.2023
Номер документу114544602
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах щодо права власності чи іншого речового права на нерухоме майно (крім землі) про державну власність щодо оренди

Судовий реєстр по справі —910/6833/23

Ухвала від 08.07.2024

Господарське

Господарський суд міста Києва

Головіна К.І.

Ухвала від 26.04.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Сибіга О.М.

Ухвала від 04.04.2024

Господарське

Господарський суд міста Києва

Головіна К.І.

Ухвала від 25.03.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Сибіга О.М.

Ухвала від 11.03.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Сибіга О.М.

Ухвала від 29.02.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Коротун О.М.

Постанова від 23.02.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Зуєв В.А.

Ухвала від 25.01.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Зуєв В.А.

Ухвала від 15.01.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Кропивна Л.В.

Ухвала від 11.12.2023

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Кропивна Л.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні