Україна
Донецький окружний адміністративний суд
У Х В А Л А
30 жовтня 2023 року Справа №200/6257/21
Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Смагар С.В., розглянувши в порядку письмового провадження заяву ОСОБА_1 в порядку ст. 383 КАС України про визнання протиправною бездіяльності суб`єкта владних повноважень відповідача на виконання рішення суду в адміністративній справі № 200/6257/21 за позовом ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 )
про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 22 червня 2021 року у справі № 200/6257/21 позов ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ) до Управління соціального захисту населення Слов`янської міської ради (код ЄДРПОУ 25954290, 84122, Донецька область, м. Слов`янськ, вул. Василівська, 11) про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити певні дії задоволено у повному обсязі. Визнано протиправною бездіяльність Управління соціального захисту населення Слов`янської міської ради (код ЄДРПОУ 25954290, 84122, Донецька область, м. Слов`янськ, вул. Василівська, 11) щодо не нарахування та не виплати ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ) щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2020 рік у розмірі восьми мінімальних пенсій за віком. Зобов`язано Управління соціального захисту населення Слов`янської міської ради (код ЄДРПОУ 25954290, 84122, Донецька область, м. Слов`янськ, вул. Василівська, 11) нарахувати та виплатити ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ) недоплачену грошову допомогу до 5 травня за 2020 рік у розмірі восьми мінімальних пенсій за віком, з урахуванням попередньо виплаченої суми такої допомоги.
Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 22 червня 2021 року у справі № 200/6257/21 в апеляційному порядку не оскаржувалась та набрало законної сили 23 липня 2021 року.
Ухвалою від 08 жовтня 2021 року внесено виправлення у резолютивну частину рішення Донецького окружного адміністративного суду від 22 червня 2021 року у справі № 200/6257/21, шляхом зазначення року грошової допомоги «до 5 травня за 2021 рік».
Ухвалою суду від 04 серпня 2022 року заяву представника позивача про зміну способу і порядку виконання рішення суду в адміністративній справі № 200/6257/21 повернуто без розгляду.
Ухвалою від 17 серпня 2022 року суд відмовив у задоволенні заяви ОСОБА_1 про зміну способу і порядку виконання рішення в адміністративній справі № 200/6257/21.
Ухвалою суду від 27 вересня 2023 року заяву ОСОБА_1 в порядку ст. 383 КАС України про визнання протиправною бездіяльності суб`єкта владних повноважень відповідача на виконання рішення суду в адміністративній справі № 200/6257/21 повернуто без розгляду.
11 жовтня 2023 року ОСОБА_1 подана заява в порядку ст. 383 КАС України про визнання протиправною бездіяльності суб`єкта владних повноважень відповідача на виконання рішення суду в адміністративній справі № 200/6257/21, в якій заявник просить визнати протиправною бездіяльність Управління соціального захисту населення Слов`янської міської ради щодо не виконання рішення Донецького окружного адміністративного суду від 22.06.2021 року по справі № 200/6257/21 та зобов`язати Управління соціального захисту населення Слов`янської міської військово-цивільної адміністрації Краматорського району Донецької області, як фактичного правонаступника Управління соціального захисту населення Слов`янської міської ради, виконати рішення Донецького окружного адміністративного суду від 22.06.2021 року по справі №200/6257/21.
В обґрунтування заяви позивач зазначив, що рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 22.06.2021 року по справі № 200/6257/21 позов ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Слов`янської міської ради (код СДРПОУ 25954290, 84122, Донецька область, м. Слов`янськ, вул. Василівська, 11) про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити певні дії задоволено у повному обсязі. Визнано протиправною бездіяльність Управління соціального захисту населення Слов`янської міської ради (код СДРПОУ 25954290, 84122, Донецька область, м. Слов`янськ, вул. Василівська, 11) щодо не нарахування та не виплати ОСОБА_1 щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2020 рік у розмірі восьми мінімальних пенсій за віком. Зобов`язано Управління соціального захисту населення Слов`янської міської ради (код СДРПОУ 25954290, 84122, Донецька область, м. Слов`янськ, вул. Василівська, 11) нарахувати та виплатити ОСОБА_1 недоплачену грошову допомогу до 5 травня за 2020 рік у розмірі восьми мінімальних пенсій за віком, з урахуванням попередньо виплаченої суми такої допомоги. Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 08.10.2021 року по справі № 200/6257/21 внесені виправлення у резолютивну частину рішення Донецького окружного адміністративного суду від 22 червня 2021 року № 200/6257/21, шляхом зазначення року грошової допомоги «до 5 травня за 2021 рік». 13.09.2021 року державним виконавцем у відповідності до вимог Закону України «Про виконавче провадження» винесено постанову про відкриття виконавчого провадження, яку скеровано боржнику для виконання, а стягувачу для відома. Листом Управління соціального захисту населення Слов`янської міської військової адміністрації Краматорського району Донецької області від 22.08.2023 року за вих. № 01-17/3096 повідомлено, що Розпорядженням керівника Слов`янської міської військово-цивільної адміністрації від 14.09.2021 року № 11 створено юридичну особу - Управління соціального захисту населення Слов`янської міської військово-цивільної адміністрації Краматорського району Донецької області. Управління соціального захисту населення Слов`янської міської ради припинило свої повноваження. Розпорядженням керівника Слов`янської міської військово-цивільної адміністрації від 08.02.2023 року № 101 Управління соціального захисту населення Слов`янської міської військово-цивільної адміністрації Краматорського району Донецької області перейменоване на Управління соціального захисту населення Слов`янської міської військової адміністрації Краматорського району Донецької області. З наведених обставин Управління повідомляє, що виплата ОСОБА_1 недоплаченої грошової суми на виконання вимог судового рішення буде проведена після заміни сторони виконавчого провадження. Боржником виконавчого провадження № 66772494 не надано своєчасно до органу державної виконавчої служби, а також стягувачу інформацію про необхідність здійснити заміну сторони виконавчого провадження її правонаступником. Судове рішення на даний час залишається не виконаним саме з вини відповідача. Позивач вважає бездіяльність суб`єкта владних повноважень відповідача протиправною, просить задовольнити заяву, подану в порядку ст. 383 КАС України.
Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 12 жовтня 2023 року прийнято до розгляду заяву позивача про визнання протиправною бездіяльності суб`єкта владних повноважень відповідача на виконання рішення суду в порядку статті 383 КАС України в адміністративній справі № 200/6257/21. Розгляд заяви призначено на 30 жовтня 2023 року в порядку письмового провадження. Вказаною ухвалою зобов`язано відповідача до 27 жовтня 2023 року включно надати суду письмові пояснення по суті заяви позивача та належним чином засвідчені докази на підтвердження викладених обставин.
Ухвалу Донецького окружного адміністративного суду від 12 жовтня 2023 року в частині надання суду письмових пояснень по суті заяви позивача та доказів на підтвердження викладених обставин відповідачем виконано не було.
Розглянувши заяву ОСОБА_1 про визнання протиправною бездіяльності суб`єкта владних повноважень відповідача на виконання рішення суду в адміністративній справі № 200/6257/21, суд зазначає наступне.
Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 22 червня 2021 року визнано протиправною бездіяльність Управління соціального захисту населення Слов`янської міської ради (код ЄДРПОУ 25954290, 84122, Донецька область, м. Слов`янськ, вул. Василівська, 11) щодо не нарахування та не виплати ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ) щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2020 рік у розмірі восьми мінімальних пенсій за віком. Зобов`язано Управління соціального захисту населення Слов`янської міської ради (код ЄДРПОУ 25954290, 84122, Донецька область, м. Слов`янськ, вул. Василівська, 11) нарахувати та виплатити ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ) недоплачену грошову допомогу до 5 травня за 2020 рік у розмірі восьми мінімальних пенсій за віком, з урахуванням попередньо виплаченої суми такої допомоги.
Ухвалою від 08 жовтня 2021 року внесено виправлення у резолютивну частину рішення Донецького окружного адміністративного суду від 22 червня 2021 року у справі № 200/6257/21, шляхом зазначення року грошової допомоги «до 5 травня за 2021 рік».
На запит представника позивача щодо виконання рішення Донецького окружного адміністративного суду від 22.06.2021 у справі №200/6257/21 Управління соціального захисту населення Слов`янської міської військової адміністрації Краматорського району Донецької області листом від 22 серпня 2023 року № 01-17/3096 повідомило, що Указом Президента України від 26.05.2021 № 210/2021 «Про утворення військово-цивільної адміністрації» утворено Слов`янську міську військово-цивільну адміністрацію Краматорського району Донецької області. Розпорядженням керівника Слов`янської міської військово-цивільної адміністрації від 30.09.2021 року № 49 визначено, що Слов`янська міська військово-цивільна адміністрація Краматорського району Донецької області спроможна здійснювати повноваження віднесенні законом до відання виконавчих органів Слов`янської міської ради. Розпорядженням керівника Слов`янської міської військово-цивільної адміністрації від 14.09.2021 року № 11 створено юридичну особу Управління соціального захисту населення Слов`янської міської військово-цивільної адміністрації Краматорського району Донецької області. Відповідно до Положення про Управління соціального захисту населення Слов`янської міської військово-цивільної адміністрації Краматорського району Донецької області до Управління соціального захисту населення Слов`янської міської військово-цивільної адміністрації переходять права Управління соціального захисту населення Слов`янської міської ради у всіх зобов`язаннях в обсязі і на умовах, що існували на момент переходу цих прав, якщо інше не встановлено договором або законом. Управління соціального захисту населення Слов`янської міської ради припинило свої повноваження. Розпорядженням керівника Слов`янської міської військово-цивільної адміністрації від 08.02.2023 року № 101 Управління соціального захисту населення Слов`янської міської військово-цивільної адміністрації Краматорського району Донецької області перейменоване на Управління соціального захисту населення Слов`янської міської військової адміністрації Краматорського району Донецької області. Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 22.06.2021 у справі № 200/6257/21-а набуло законної сили 23.07.2021 року. Управління щомісячно до Департаменту соціального захисту населення Донецької ОДА надає інформацію про потребу в бюджетних коштах для забезпечення виконання рішень суду. У зв`язку із вищезазначеним виплата недоплаченої суми ОСОБА_1 буде проведено після заміни сторони виконавчого провадження.
На адвокатський запит представника позивача щодо виконання виконавчого документу про зобов`язання Управління соціального захисту населення Слов`янської міської ради нарахувати та виплатити ОСОБА_1 недоплачену грошову допомогу Слов`янський відділ державної виконавчої служби у Краматорському районі Донецької області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції листом від 04 вересня 2023 року № 20976 повідомив, що на примусовому виконанні у відділі перебувало виконавче провадження по примусовому виконанню виконавчого листа №200/6257/21, виданого 18.08.2021року Донецьким окружним адміністративним судом, щодо зобов`язання Управління соціального захисту населення Слов`янської міської ради нарахувати та виплатити ОСОБА_1 недоплачену грошову допомогу до 5 травня за 2021 рік у розмірі восьми мінімальних пенсій за віком, з урахуванням попередньо виплаченої суми такої допомоги. Даний виконавчий документ був зареєстрований в системі АСВП за № 66772494. 13.09.2021 року державним виконавцем у відповідності до вимог Закону України «Про виконавче провадження» (далі Закон) винесено постанову про відкриття виконавчого провадження, яку скеровано боржнику для виконання, а стягувачу для відома. 13.09.2021 року відповідно до ч. 1 п. 2 Наказу №2165/5 від 16,07.2019 р. «Про затвердження Змін до деяких наказів Міністерства юстиції України», керуючись ст. 42 Закону державним виконавцем винесено постанову про розмір мінімальних витрат виконавчого провадження на суму 300.00 грн. 29.09.2021 р. за вх.№17.19.15/19383 до відділу надійшов лист від Управління соціального захисту населення Слов`янської міської ради із зазначенням, що виплата недоплаченої суми по даному виконавчому документу буде проведена після надходження коштів на виконання судових рішень з Державного бюджету в порядку черговості за датою набрання рішенням законної сили. 01.02.2022 року, у зв`язку з невиконанням вищезазначеного рішення суду керуючись ст.ст. 63, 75 Закону державним виконавцем винесена постанова про накладення штрафу у розмірі 5100 грн. 15.02.2022 року, у зв`язку з повторним невиконанням рішення боржником без поважних причин, керуючись ст.ст. 63, 75 Закону державним виконавцем винесена постанова про накладення штрафу у розмірі 10200 грн. 21.02.2022 року оскільки рішення, яке не може бути виконано без участі боржника, не було повторно виконане, виконавцем надіслано до органу досудового розслідування повідомлення про вчинення боржником кримінального правопорушення та прийнято рішення про закінчення виконавчого провадження керуючись п. 11 ч. 1 ст. 39, ч. 3 ст. 63 Закону.
На даний час рішення Донецького окружного адміністративного суду від 22 червня 2021 року у справі № 200/6257/21 не виконано.
Приписами ст. 129-1 Конституції України встановлено, що суд ухвалює рішення іменем України. Судове рішення є обов`язковим до виконання. Держава забезпечує виконання судового рішення у визначеному законом порядку. Контроль за виконанням судового рішення здійснює суд.
Відповідно до ч. 2 ст. 14 КАС України, судові рішення, що набрали законної сили, є обов`язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об`єднаннями на всій території України.
Положеннями ст. 370 КАС України встановлено, що судове рішення, яке набрало законної сили, є обов`язковим для учасників справи, для їхніх правонаступників, а також для всіх органів, підприємств, установ та організацій, посадових чи службових осіб, інших фізичних осіб і підлягає виконанню на всій території України, а у випадках, встановлених міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, або за принципом взаємності, - за її межами. Невиконання судового рішення тягне за собою відповідальність, встановлену законом.
Кодекс адміністративного судочинства України передбачає наступні види судового контролю за виконанням судового рішення: зобов`язання суб`єкта владних повноважень подати звіт про виконання судового рішення, накладення штрафу (стаття 382 КАС України) та визнання протиправними рішень, дій чи бездіяльності, вчинених суб`єктом владних повноважень - відповідачем на виконання рішення суду (стаття 383 КАС України).
Верховний Суд у постанові від 21 листопада 2019 року у справі №802/1933/18-а звернув увагу, що вищезазначені правові норми КАС України мають на меті забезпечення належного виконання судового рішення. Підставами їх застосування є саме невиконання судового рішення, ухваленого на користь особи-позивача, та обставини, що свідчать про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень, пов`язаних з невиконанням судового рішення у справі.
Відповідно до положень статті 382 КАС України суд, який ухвалив судове рішення в адміністративній справі, може зобов`язати суб`єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення. За наслідками розгляду звіту суб`єкта владних повноважень про виконання рішення суду або в разі неподання такого звіту суддя своєю ухвалою може встановити новий строк подання звіту, накласти на керівника суб`єкта владних повноважень, відповідального за виконання рішення, штраф у сумі від двадцяти до сорока розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Відповідно до положень ч. 1 ст. 383 КАС України особа-позивач має право подати до суду першої інстанції заяву про визнання протиправними рішень, дій чи бездіяльності, вчинених суб`єктом владних повноважень - відповідачем на виконання такого рішення суду, або порушення прав позивача, підтверджених таким рішенням суду.
У статті 383 КАС України правові норми мають на меті забезпечення належного виконання судового рішення. Підставами їх застосування є саме невиконання судового рішення, ухваленого на користь особи-позивача та обставини, що свідчать про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень, пов`язаних з невиконанням судового рішення в цій справі. Вказана правова позиція визначена в постанові Верховного Суду по справі №520/11829/17 від 27 листопада 2018 року.
Частиною 6 статті 383 КАС України визначено, що за відсутності обставин протиправності відповідних рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень - відповідача та порушення ним прав, свобод, інтересів особи-позивача, суд залишає заяву без задоволення. За наявності підстав для задоволення заяви суд постановляє ухвалу в порядку, передбаченому статтею 249 цього Кодексу.
Частиною 1 статті 249 КАС України встановлено, що суд, виявивши під час розгляду справи порушення закону, може постановити окрему ухвалу і направити її відповідним суб`єктам владних повноважень для вжиття заходів щодо усунення причин та умов, що сприяли порушенню закону. Відповідно до частини 5 статті 249 КАС України з метою забезпечення виконання вказівок, що містяться в окремій ухвалі, суд встановлює у ній строк для надання відповіді залежно від змісту вказівок та терміну, необхідного для їх виконання.
Зі змісту статті 383 КАС України вбачається, що як крайній захід для захисту прав особи позивача, на користь якої ухвалене рішення суду, закон встановив можливість звернення до суду з відповідною заявою. Перед тим як подати таку заяву, стягувач має використати всі можливі засоби для виконання судового рішення.
Виходячи з наведеного, суд вважає, що розгляд по суті заяви позивача в порядку статті 383 КАС України є передчасним, оскільки наявні підстави для звернення позивача до суду із заявою про встановлення судового контролю за виконанням рішення Донецького окружного суду від 22 червня 2021 року у справі № 200/6257/21.
Суд зазначає, що позивач не позбавлений права на звернення до суду із заявою в порядку ст. 383 КАС України після розгляду судом звіту відповідача про виконання судового рішення від 22 червня 2021 року у справі № 200/6257/22 у встановлений судом строк.
Слід також зазначити, що положення статей 382 та 383 КАС України можуть застосовуватись лише до суб`єкта владних повноважень відповідача у справі.
Відповідно до частини першої статті 42 КАС України учасниками справи є сторони, треті особи.
Положенням статті 46 КАС України визначено, що сторонами в адміністративному процесі є позивач та відповідач. Позивачем в адміністративній справі можуть бути громадяни України, іноземці чи особи без громадянства, підприємства, установи, організації (юридичні особи), суб`єкти владних повноважень. Відповідачем в адміністративній справі є суб`єкт владних повноважень, якщо інше не встановлено цим Кодексом.
Як вбачається з матеріалів справи, відповідачем в адміністративній справі № 200/6257/21 є Управління соціального захисту населення Слов`янської міської ради (код ЄДРПОУ 25954290).
При цьому, позивач у своїй заяві просить зобов`язати Управління соціального захисту населення Слов`янської міської військово-цивільної адміністрації Краматорського району Донецької області, як фактичного правонаступника Управління соціального захисту населення Слов`янської міської ради, виконати рішення Донецького окружного адміністративного суду від 22.06.2021 року по справі №200/6257/21.
Управління соціального захисту населення Слов`янської міської військово-цивільної адміністрації Краматорського району Донецької області не є стороною (відповідачем) в адміністративній справі № 200/6257/21. Рішення щодо заміни сторони у справі чи у виконавчому провадженні в матеріалах справи відсутні.
Отже, вимоги позивача в частині зобов`язання Управління соціального захисту населення Слов`янської міської військово-цивільної адміністрації Краматорського району Донецької області виконати рішення Донецького окружного адміністративного суду від 22.06.2021 року по справі №200/6257/21 є передчасними, оскільки спочатку необхідно замінити сторону виконавчого провадження.
При цьому, слід зазначити, що виходячи з положень статті 379 КАС України заяву про заміну сторони у виконавчому провадженні може бути подано до суду як державним виконавцем так і заінтересованою особою, тобто позивачем, відповідачем або його правонаступником. Дане питання не може бути розглянуто судом за власною ініціативою.
Враховуючи викладене, заява ОСОБА_1 в порядку ст. 383 КАС України про визнання протиправною бездіяльності суб`єкта владних повноважень відповідача на виконання рішення суду в адміністративній справі № 200/6257/21 задоволенню не підлягає.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 243, 248, 249, 256, 295, 382, 383 КАС України, суд
УХВАЛИВ:
1.У задоволенні заяви ОСОБА_1 в порядку ст. 383 КАС України про визнання протиправною бездіяльності суб`єкта владних повноважень відповідача на виконання рішення суду в адміністративній справі № 200/6257/21, відмовити.
2.Апеляційна скарга на ухвалу суду подається протягом п`ятнадцяти днів з дня її проголошення. Якщо справа була розглянута в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається до Першого апеляційного адміністративного суду.
3.Повний текст ухвали складений та підписаний 30 жовтня 2023 року.
Суддя Смагар С.В.
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.10.2023 |
Оприлюднено | 02.11.2023 |
Номер документу | 114553576 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них |
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Смагар С.В.
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Блохін Анатолій Андрійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Блохін Анатолій Андрійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Блохін Анатолій Андрійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Блохін Анатолій Андрійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні