Україна
Донецький окружний адміністративний суд
У Х В А Л А
15 січня 2024 року Справа №200/6257/21
Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Смагар С.В., розглянувши в порядку письмового провадження звіт Управління соціального захисту населення Слов`янської міської військової адміністрації Краматорського району Донецької області про виконання рішення суду в адміністративній справі № 200/6257/21 за позовом ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 )
про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 22 червня 2021 року у справі № 200/6257/21 позов ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ) до Управління соціального захисту населення Слов`янської міської ради (код ЄДРПОУ 25954290, 84122, Донецька область, м. Слов`янськ, вул. Василівська, 11) про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити певні дії задоволено у повному обсязі. Визнано протиправною бездіяльність Управління соціального захисту населення Слов`янської міської ради (код ЄДРПОУ 25954290, 84122, Донецька область, м. Слов`янськ, вул. Василівська, 11) щодо не нарахування та не виплати ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ) щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2020 рік у розмірі восьми мінімальних пенсій за віком. Зобов`язано Управління соціального захисту населення Слов`янської міської ради (код ЄДРПОУ 25954290, 84122, Донецька область, м. Слов`янськ, вул. Василівська, 11) нарахувати та виплатити ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ) недоплачену грошову допомогу до 5 травня за 2020 рік у розмірі восьми мінімальних пенсій за віком, з урахуванням попередньо виплаченої суми такої допомоги.
Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 22 червня 2021 року у справі № 200/6257/21 в апеляційному порядку не оскаржувалась та набрало законної сили 23 липня 2021 року.
18 серпня 2021 року Донецьким окружним адміністративним судом був виданий виконавчий лист у справі № 200/6257/21 щодо зобов`язання Управління соціального захисту населення Слов`янської міської ради (код ЄДРПОУ 25954290, 84122, Донецька область, м. Слов`янськ, вул. Василівська, 11) нарахувати та виплатити ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ) недоплачену грошову допомогу до 5 травня за 2021 рік у розмірі восьми мінімальних пенсій за віком, з урахуванням попередньо виплаченої суми такої допомоги. Строк пред`явлення виконавчого документа до виконання до 24 липня 2024 року.
Ухвалою від 08 жовтня 2021 року внесено виправлення у резолютивну частину рішення Донецького окружного адміністративного суду від 22 червня 2021 року у справі № 200/6257/21, шляхом зазначення року грошової допомоги «до 5 травня за 2021 рік».
Ухвалою суду від 04 серпня 2022 року заяву представника позивача про зміну способу і порядку виконання рішення суду в адміністративній справі № 200/6257/21 повернуто без розгляду.
Ухвалою від 17 серпня 2022 року суд відмовив у задоволенні заяви ОСОБА_1 про зміну способу і порядку виконання рішення в адміністративній справі № 200/6257/21.
Ухвалою суду від 27 вересня 2023 року заяву ОСОБА_1 в порядку ст. 383 КАС України про визнання протиправною бездіяльності суб`єкта владних повноважень відповідача на виконання рішення суду в адміністративній справі № 200/6257/21 повернуто без розгляду.
Ухвалою від 30 жовтня 2023 року суд відмовив у задоволенні заяви ОСОБА_1 в порядку ст. 383 КАС України про визнання протиправною бездіяльності суб`єкта владних повноважень відповідача на виконання рішення суду в адміністративній справі № 200/6257/21.
Ухвалою від 07 грудня 2023 року заяву ОСОБА_1 про заміну відповідача правонаступником в адміністративній справі № 200/6257/21 задоволено частково. Замінено у виконавчому листі, виданому 18 серпня 2021 року Донецьким окружним адміністративним судом у справі №200/6257/21, про: «зобов`язання Управління соціального захисту населення Слов`янської міської ради (код ЄДРПОУ 25954290, 84122, Донецька область, м. Слов`янськ, вул. Василівська, 11) нарахувати та виплатити ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ) недоплачену грошову допомогу до 5 травня за 2021 рік у розмірі восьми мінімальних пенсій за віком, з урахуванням попередньо виплаченої суми такої допомоги», боржника Управління соціального захисту населення Слов`янської міської ради (код ЄДРПОУ 25954290) на його правонаступника - Управління соціального захисту населення Слов`янської міської військової адміністрації Краматорського району Донецької області (код за ЄДРПОУ 44522551).
30 листопада 2023 року ОСОБА_1 подана заява в порядку ст. 382 КАС України про встановлення судового контролю за виконанням рішення суду в адміністративній справі № 200/6257/21.
Ухвалою суду від 11 грудня 2023 року заяву ОСОБА_1 про встановлення судового контролю за виконанням рішення суду в адміністративній справі № 200/6257/21 задоволено. Встановлено судовий контроль за виконанням рішення Донецького окружного адміністративного суду від 22 червня 2021 року у справі № 200/6257/21. Зобов`язано Управління соціального захисту населення Слов`янської міської військової адміністрації Краматорського району Донецької області (ЄДРПОУ 44522551) подати до 11 січня 2024 року звіт про виконання рішення Донецького окружного адміністративного суду від 22 червня 2021 року у справі № 200/6257/21.
11 січня 2024 року від Управління соціального захисту населення Слов`янської міської військової адміністрації Краматорського району Донецької області надійшов звіт про виконання рішення суду по справі № 200/6257/21.
Управління соціального захисту населення Слов`янської міської військової адміністрації Краматорського району Донецької області у звіті зазначає, що на виконання рішення Донецького окружного адміністративного суду від 22.06.2021 по справі № 200/6257/21 Управлінням призначено недоплачену частину щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2020 рік як особі з інвалідністю внаслідок війни у розмірі 9464 грн. ОСОБА_1 . Постановою Кабінету Міністрів України від 26.08.2021 року № 902 затверджено Порядок використання коштів, передбачених у державному бюджеті для забезпечення виконання рішень суду. Цей Порядок визначає механізм використання коштів, передбачених у державному бюджеті за програмою «Забезпечення виконання рішень суду» для забезпечення виконання рішень суду, прийнятих національними судами, а також виплати судового збору, виконавчих витрат і штрафів, накладених державним виконавцем відповідно до норм Закону України «Про виконавче провадження». Відповідно до п.п. 7-11 Порядку черговість виконання рішень визначається боржником за датою їх надходження до боржника, в межах однієї дати - за датою набрання рішенням законної сили, якщо рішення, які виконуються за датою набрання ними законної сили, прийнято стосовно декількох позивачів, - за прізвищами в алфавітному порядку. Боржник формує окремі списки за черговістю виконання рішень відповідно до пріоритетності спрямування коштів, визначеної пунктом 5 цього Порядку. Розподіл бюджетних коштів між боржниками здійснюється Мінсоцполітики з дотриманням пріоритетності напрямів пропорційно потребі в забезпеченні виконання рішень на підставі інформації, наданої Мінсоцполітики Нацсоцслужбою та регіональними органами соціального захисту населення за встановленою Мінсоцполітики формою. Регіональні органи соціального захисту населення розподіляють бюджетні кошти між районними органами соціального захисту населення та центрами з нарахування та здійснення соціальних виплат з дотриманням пріоритетності їх спрямування пропорційно потребі в забезпеченні виконання рішень на підставі інформації, сформованої відповідно до черговості. Нацсоцслужба розподіляє бюджетні кошти між територіальними органами з дотриманням пріоритетності їх спрямування пропорційно потребі за списками, сформованими на підставі рішень. Боржник перераховує кошти стягувачу відповідно до визначених пріоритетності та черговості виконання рішень (списків). Районні органи соціального захисту населення та центри з нарахування та здійснення соціальних виплат щомісяця до 5 числа подають регіональним органам соціального захисту населення інформацію про потребу в бюджетних коштах для забезпечення виконання рішень, підготовлену відповідно до пріоритетності з дотриманням черговості їх виконання за встановленою Мінсоцполітики формою. Згідно п. 13-15 Порядку Мінсоцполітики після надходження від регіональних органів соціального захисту населення узагальненої інформації про потребу в бюджетних коштах для забезпечення виконання рішень не пізніше ніж протягом трьох робочих днів перераховує бюджетні кошти регіональним органам соціального захисту населення відповідно до розподілу бюджетних коштів у межах помісячного розпису асигнувань. Регіональні органи соціального захисту населення не пізніше ніж протягом наступного робочого дня перераховують бюджетні кошти на рахунки районних органів соціального захисту населення та центрів з нарахування та здійснення соціальних виплат відповідно до розподілу бюджетних коштів. Районні органи соціального захисту населення та центри з нарахування та здійснення соціальних виплат протягом трьох робочих днів перераховують бюджетні кошти на рахунки стягувачів, відкриті в установі уповноваженого банку. На виконання п. 7, 8 Порядку Управлінням призначено черговість виконання рішень суду та сформовані окремі списки за черговістю виконання рішень відповідно до пріоритетності спрямування коштів, визначеної пунктом 5 цього Порядку, згідно якої ОСОБА_1 зазначений у списку черговості під № 132. Управління щомісячно до 5 числа подає до Департаменту соціального захисту населення Донецької обласної державної адміністрацій інформацію про потребу в бюджетних коштах для забезпечення виконання рішень. На підставі вищевикладеного Управління виконує рішення Донецького окружного адміністративного суду від 22.06.2021 по справі № 200/6257/21 в межах відповідних бюджетних асигнувань.
До звіту надано розрахунок недоотриманої частини щорічної разової грошової допомоги до 5 травня, згідно статті 12 Закону України від 22.10.1993 року № 3551-ХІІ «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», а також списки осіб за черговістю виконання рішень відповідно до пріоритетності спрямування коштів, визначених Порядком використання коштів, передбачених у державному бюджеті для забезпечення виконання рішень суду.
Відповідно до ч. 1 ст. 382 КАС України суд, який ухвалив судове рішення в адміністративній справі, може зобов`язати суб`єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення. Згідно з ч. 2 ст. 382 КАС за наслідками розгляду звіту суб`єкта владних повноважень про виконання рішення суду або в разі неподання такого звіту суддя своєю ухвалою може встановити новий строк подання звіту, накласти на керівника суб`єкта владних повноважень, відповідального за виконання рішення, штраф у сумі від двадцяти до сорока розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Отже, судовий контроль за виконанням судових рішень здійснюється судом шляхом зобов`язання надати звіт про виконання судового рішення, розгляду поданого звіту про виконання судового рішення, а в разі неподання такого звіту встановлення нового строку для подання звіту та накладення штрафу. Суд може вжити заходи реагування судового контролю за виконанням судових рішень в адміністративних справах у формі встановлення нового строку для подачі звіту, накладення штрафу на особу, відповідальну за виконання рішення суду. Водночас такі заходи судового контролю підлягають застосуванню у разі неподання суб`єктом владних повноважень звіту про виконання рішення суду або якщо наведені у звіти причини невиконання чи неповного виконання судового рішення є неповажними.
Верховний Суд у постанові від 3 травня 2018 року у справі № 805/402/18 зазначив, що зобов`язання суб`єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення є правом суду та вирішується на його розсуд.
Велика Палата Верховного Суду в постанові від 14 травня 2020 року у справі № 800/320/17 зазначила, щоКАС Українирегламентовано право суду застосовувати інститут судового контролю шляхом зобов`язання відповідача подати звіт про виконання рішення суду, визнання протиправними рішень, дій. Для застосування наведених процесуальних заходів мають бути наявні відповідні правові умови. Законодавець фактично наділив суд повноваженнями контролю за виконанням того, що для суб`єкта владних повноважень передбачив у своєму рішенні адміністративний суд. Правовою підставою для зобов`язання відповідача подати звіт про виконання судового рішення є наявність об`єктивних підтверджених належними і допустимими доказами підстав вважати, що за відсутності такого заходу судового контролю рішення суду залишиться невиконаним або для його виконання доведеться докласти значних зусиль. При цьому суд, встановлюючи строк для подання звіту, повинен враховувати особливості покладених обов`язків згідно із судовим рішенням та можливості суб`єкта владних повноважень їх виконати.
Верховний Суд у постанові від 23 квітня 2020 року у справі № №560/523/19 зазначив, що переслідуючи мету забезпечення реалізації конституційного принципу обов`язковості судових рішень, адміністративні суди мають зважено підходити до вибору процесуальних засобів такого забезпечення, а саме: встановлювати дійсні причини виникнення затримки у виконанні судового рішення, аналізувати акти законодавства, враховувати здійснені відповідною посадовою особою дії, спрямовані на виконання судового рішення, та їх відповідність вимогам законодавства, встановлювати наявність та форму вини такої посадової особи, а також зазначати про співмірність розміру штрафу та доходів (фінансової спроможності) такої посадової особи. Це не повинно зумовлювати порушення основоположних засад адміністративного судочинства, зокрема, пропорційності, необхідності дотримання оптимального балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи та цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія) тощо. Такі засоби не можуть бути надмірними за визначених умов та не мають призводити до порушення прав, гарантованих Конституцією України та Конвенцією про захист прав людини і основоположних свобод.
Посилення судового контролю за виконанням судових рішень та наділення суду з цією метою правом накладати штрафні санкції визнається заходом для забезпечення конституційного права громадян на судовий захист. Специфіка застосування штрафної санкції, полягає в тому, що вона накладається на керівника суб`єкта владних повноважень, яким не забезпечено виконання судового рішення та який є відповідальним за діяльність державного органу, який він очолює. Можливість накладення штрафу розглядається не самостійно, а за наслідками розгляду звіту суб`єкта владних повноважень про виконання рішення суду або у разі неподання такого звіту. Накладення на керівника суб`єкта владних повноважень, відповідального за виконання постанови, штрафу є мірою покарання, а тому можливість суду накласти такий штраф може бути реалізована лише за умови встановлення судом обставин, які свідчать про умисне невиконання рішення суду, недобросовісність у діях суб`єкта владних повноважень, які свідчать про ухилення останнього від виконання рішення суду.
Зважаючи на приписи наведених положень процесуального закону, з урахуванням характеру спірних правовідносин та фактичних обставин справи суд дійшов висновку про відсутність таких підстав.
До суду не надано жодних доказів того, що відповідач умисно не виконує рішення суду в частині виплати заборгованості.
В ухвалі Касаційного адміністративного суду Верховного Суду від 16 липня 2018 року у справі № 811/1469/18 зазначено, що Верховний Суд України у своїх постановах (справи №21-1044а15, №21-2630а15, №21-5118а15, №804/5081/13-а) неодноразово вказував, що невиконання судового рішення в частині виплати грошових коштів за відсутності відповідного фінансового забезпечення та фактичної відсутності коштів не може вважатися невиконанням судового рішення без поважних причин. Накладення штрафу у такому випадку жодним чином не захищає право особи на отримання бюджетних коштів.
Отже, встановлення судового контролю за виконанням рішення суду в цій справі може призвести лише до встановлення відповідачу нового строку для подання звіту про виконання судового рішення, але не до накладення на керівника суб`єкта владних повноважень, відповідального за виконання рішення, штрафу, що не призведе до відновлення порушених прав позивача. При цьому, відповідачем вжито залежних від нього заходів щодо виконання судового рішення. Подальші заходи щодо здійснення фінансування виплати заборгованості позивачу не залежить від діяльності відповідача.
За наслідками розгляду поданого Управлінням соціального захисту населення Слов`янської міської військової адміністрації Краматорського району Донецької області звіту та доданих до нього матеріалів суд дійшов висновку про відсутність у суду підстав для встановлення нового строку подання звіту або накладення штрафу.
Керуючись статтями 243, 248, 256, 294, 295, 297, 382 Кодексу адміністративного судочинства України суд,
УХВАЛИВ:
1.Прийняти звіт Управління соціального захисту населення Слов`янської міської військової адміністрації Краматорського району Донецької області про виконання судового рішення у справі № 200/6257/21.
2.Апеляційна скарга на ухвалу суду подається протягом п`ятнадцяти днів з дня її проголошення. Якщо справа була розглянута в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається до Першого апеляційного адміністративного суду.
3.Повний текст ухвали складений та підписаний 15 січня 2024 року.
Суддя С.В. Смагар
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 15.01.2024 |
Оприлюднено | 17.01.2024 |
Номер документу | 116293338 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них |
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Смагар С.В.
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Блохін Анатолій Андрійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Блохін Анатолій Андрійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Блохін Анатолій Андрійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Блохін Анатолій Андрійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні