Постанова
від 24.10.2023 по справі 520/12009/2020
ДРУГИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Головуючий І інстанції: Білова О.В.

24 жовтня 2023 р.Справа № 520/12009/2020Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

Головуючого судді: Мельнікової Л.В.,

Суддів: Рєзнікової С.С. , Бегунца А.О. ,

за участю секретаря судового засідання Колесник О.Е.

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду у місті Харкові справу за апеляційними скаргами Комунального підприємства "ЕКО-СЕРВІС" Куп`янської міської ради Харківської області, Куп`янської міської ради Харківської області на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 17 лютого 2021 року по справі за адміністративним позовом Державної екологічної інспекції у Харківській області до Комунального підприємства "ЕКО-СЕРВІС" Куп`янської міської ради Харківської області, третя особа: Куп`янська міська рада Харківської області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, -

В с т а н о в и в:

09.09.2020 року позивач Державної екологічної інспекції у Харківській області звернулась до суду з позовом, яким просить:

- застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до Комунального підприємства «ЕКО-СЕРВІС» Куп`янської районної ради Харківської області (далі КП «ЕКО-СЕРВІС» Куп`янської районної ради) у вигляді припинення діяльності по утилізації, видаленню, обробленню, знешкодженню, захороненню побутових відходів до отримання КП «ЕКО-СЕРВІС» Куп`янської районної ради дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами на полігон твердих побутових відходів, майданчика зберігання техніки, твердопаливної печі та позитивного висновку з оцінки впливу на довкілля.

В обґрунтування вимог позивач зазначає, що за наслідками перевірки КП «ЕКО-СЕРВІС» Куп`янської міської ради встановлено відсутність дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря від полігону твердих побутових відходів (виробнича зона), майданчика зберігання техніки (адміністративно-побутова зона полігону), твердопаливної печі (джерела викиду пічна труба), діяльність відповідача, пов`язана із утилізацією, видаленням, обробленням, знешкодженням, захороненням побутових відходів здійснюється за відсутності висновку з оцінки впливу на довкілля та без дотримання норм екологічної безпеки. Припинення діяльності по утилізації, видаленню, обробленню, знешкодженню, захороненню побутових відходів не виключає можливості здійснення діяльності по збору таких відходів від мешканців міста Куп`янськ, однак їх утилізація повинна здійснюватися до усунення виявлених порушень без використання полігону твердих побутових відходів, розташованого поблизу с. Осинове, Куп`янського району.

Заперечуючи проти вимог позивача, у відзиві на адміністративний позов КП «ЕКО-СЕРВІС» Куп`янської районної ради зазначає, що господарська діяльність підприємства, а саме: операції із захоронення/видалення відходів на об`єкті поводження з відходами (міський полігон твердих побутових відходів) здійснюється з 1983 року на підставі Рішення виконавчого комітету Куп`янської районної ради народних депутатів № 407 від 16.12.1982 року. Рішень про планову господарську діяльність, що включає будівництво, реконструкцію, технічне переоснащення, розширення, перепрофілювання, ліквідацію (демонтаж) об`єктів КП «ЕКО-СЕРВІС» не приймалось, а також не можливе у зв`язку з тим, що даний міський полігон ТПВ не перебуває на балансі підприємства та здійснення даних заходів не передбачено в умовах діючого тарифу та фінансового плану підприємства на 2020 рік. Враховуючи, що Закон України від 23.05.2017 року № 2059-VIII «Про оцінку впливу на довкілля» (далі Закон № 2059-VIII) був прийнятий значно пізніше, виконати процедуру підготовки звіту та отримання висновку з оцінки впливу на довкілля перед початком провадження планової діяльності у сфері поводження з відходами (захоронення/видалення) на полігоні твердих побутових відходів, створеному у 1983 році, у порядку, передбаченому Законом № 2059-VIII, було не можливо. В свою чергу, Закон України від 16.10.1992 року № 2707-XII «Про охорону атмосферного повітря» (далі Закон № 2707-XII) було прийнято у 1992 року. Враховуючи загальні положення вимог цивільного законодавства України, акти цивільного законодавства набирають чинності з часу їх оприлюднення та зворотної сили не мають. Полігон твердих побутових відходів почав експлуатуватися з 1983 року, тобто вимоги законодавства України щодо отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин та висновок з оцінки впливу на довкілля не поширюються на відповідача.

Заперечуючи проти вимог позивача, у письмових поясненнях Куп`янська міська рада Харківської області зазначає, що КП «ЕКО-СЕРВІС» Куп`янської міської ради визначено виконавцем послуг з вивезення побутових відходів на території м. Куп`янська. 26.02.2019 року рішенням виконавчого комітету Куп`янської міської ради № 55 «Про надання дозволу на проведення господарської діяльності на полігоні твердих побутових відходів» КП «ЕКО-СЕРВІС» Куп`янської міської ради було надано дозвіл проводити господарську діяльність на полігоні твердих побутових відходів, який розташований поблизу с. Осинове Куп`янського району.

Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 17.02.2021 року частково задоволено вимоги адміністративного позову Державної екологічної інспекції у Харківській області.

Так, судовим рішенням застосовано заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до КП «ЕКО-СЕРВІС» Куп`янської міської ради Харківської області у вигляді припинення діяльності по утилізації, видаленню, обробленню, знешкодженню, захороненню побутових відходів до отримання КП «ЕКО-СЕРВІС» Куп`янської міської ради Харківської області дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами на полігон твердих побутових відходів, твердопаливну піч та позитивного висновку з оцінки впливу на довкілля на діяльність з утилізації, видалення, оброблення, знешкодження, захоронення побутових відходів.

В іншій частині позовних вимог відмовлено.

Висновок суду вмотивований тим, що оскільки господарська діяльність здійснюється відповідачем без дотримання норм екологічної безпеки, а саме за відсутністю документа дозвільного характеру та без здійснення оцінки впливу такої діяльності на довкілля, то, як наслідок, така діяльність через її неконтрольованість уповноваженими державними органами та відсутність належної перевірки дотримання вимог екологічної безпеки при її здійсненні створює загрозу життю та здоров`ю людей.

На переконання суду, застосування до підприємства відповідача заходу реагування у сфері державного нагляду (контролю), про який просить позивач, з огляду на здійснення КП "ЕКО-СЕРВІС" Куп`янської міської ради Харківської області діяльності за відсутності дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря на полігон твердих побутових відходів, твердопаливну піч та без позитивного висновку з оцінки впливу на довкілля на діяльність з утилізації, видалення, оброблення, знешкодження, захоронення побутових відходів, чим порушено норми діючого екологічного законодавства, є співмірним та таким, що відповідає меті забезпечення дотримання норм діючого законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища та атмосферного повітря, екологічної безпеки.

Не погоджуючись із судовим рішенням, в апеляційній скарзі КП «ЕКО-СЕРВІС» Куп`янської міської ради, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить його скасувати в частині задоволення позовних вимог позивача та ухвалити нове, яким відмовити позивачу у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.

Аргументи, наведені КП «ЕКО-СЕРВІС» Куп`янської міської ради в обґрунтування вимог апеляційної скарги, фактично аналогічні наведеному у відзиві на позов.

У відзиві на апеляційну скаргу позивач просить залишити її без задоволення, а рішення суду, - без змін.

Не погоджуючись із судовим рішенням, в апеляційній скарзі Куп`янська міська рада Харківської області, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить його скасувати в частині задоволення позовних вимог позивача та ухвалити нове, яким відмовити позивачу у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.

Аргументи, наведені Куп`янською міською радою Харківської області в обґрунтування вимог апеляційної скарги, фактично аналогічні наведеному у письмових поясненнях.

Відзив на апеляційну скаргу від позивача не надходив, що не перешкоджає перегляду рішення суду першої інстанції.

За приписами ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги (ч. 1 ст. 308). Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язкової підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права (ч. 2 ст. 308).

Заслухавши суддю-доповідача, переглянувши судове рішення в межах доводів та вимог апеляційної скарги, перевіривши повноту встановлення судом фактичних обставин справи та правильність застосування ним норм матеріального та процесуального права, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, а судове рішення відповідно до положеньст. 316 КАС Українислід залишити без змін, з наступних підстав.

Судом установлено, що КП «ЕКО-СЕРВІС» зареєстровано в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 13.09.2018 року.

26.02.2019 року рішенням Виконавчого комітету Куп`янської міської ради № 55 «Про надання дозволу на проведення господарської діяльності на полігоні твердих побутових відходів» КП «ЕКО-СЕРВІС» Куп`янської міської ради надано дозвіл проводити господарську діяльність на полігоні твердих побутових відходів, який розташований поблизу с. Осинове Куп`янського району.

Відповідно до Державного акту на право постійного користування земельною ділянкою серії ЯЯ № 319697 від 21.08.2009 року, Куп`янська міська рада Харківської області є постійним користувачем земельної ділянки площею 8,8823 га на території Петрівської сільської ради Куп`янського району Харківської області. Цільове призначення (використання) земельної ділянки: для розташування та експлуатації полігону твердих побутових відходів.

24.12.2019 року з метою впорядкування та належної організації діяльності поводження з побутовими відходами, відповідно до Закону України від 05.03.1998 року № 187/98-ВР «Про відходи», виконавчим комітетом Куп`янської міської ради прийнято рішення № 527 «Про затвердження Порядку проведення конкурсу на надання послуг з вивезення побутових відходів на території м. Куп`янськ, смт. Ківшарівка та смт. Куп`янськ-Вузловий» та проведено конкурс на надання послуг з вивезення побутових відходів на території м. Куп`янська, смт. Ківшарівка та смт. Куп`янськ-Вузловий.

За результатами проведеного конкурсу на надання послуг з вивезення побутових відходів на території м. Куп`янська, смт. Ківшарівка та смт. Куп`янськ-Вузловий, рішенням Куп`янської міської ради № 1532-VII від 21.02.2020 року «Про введення в дію результатів конкурсу на визначення виконавця послуг з вивезення побутових відходів виконавцем послуг з вивезення побутових відходів на території м. Куп`янськ, смт. Ківшарівка та смт. Куп`янськ-Вузловий», КП «ЕКО-СЕРВІС» Куп`янської міської ради визначено виконавцем послуг з послуг з вивезення побутових відходів на території м. Куп`янська. Виконавцем послуг з вивезення Побутових відходів на території смт. Ківшарівка та смт. Куп`янськ-Вузловий визначено ТОВ «Керуюча компанія «Коменерго-Куп`янськ» згідно рішення Куп`янської міської ради № 1533-VII від 21.02.2020 року.

Позивачем на підставі ст. 202 Закону України від 25.06.1991 року № 1264-XII «Про охорону навколишнього природного середовища» (далі Закон № 1264-XII), Закону України від 05.04.2007 року № 877-V «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» (далі Закон № 877-V), наказу від 07.07.2020 року за № 608/11-02, в термін з 08.07.2020 року по 21.07.2020 року проведено позапланову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства діяльності КП «ЕКО-СЕРВІС» Куп`янської міської ради Харківської області.

За наслідками перевірки Інспекцією складено акт проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів № 608/11-02/03-06 від 21.07.2020 року.

Актом перевірки встановлено, що основним видом діяльності КП «ЕКО СЕРВІС» є оброблення та видалення небезпечних відходів на полігоні твердих побутових відходів поблизу с. Осинове на території Петрівської сільради Куп`янського району Харківської області, діяльність здійснюється за відсутності дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря від наступних джерел викидів: полігону твердих побутових відходів (виробнича зона), майданчика зберігання техніки (адміністративно-побутова зона полігону), твердопаливної печі (джерела викиду - пічна труба), що є порушенням ст. ст. 10,11 Закону № 2707-XII.

Також актом перевірки зафіксовано, що діяльність КП «ЕКО СЕРВІС» пов`язана із утилізацією, видаленням, обробленням, знешкодженням захороненням побутових відходів, яка відноситься до другої категорії видів планової діяльності та об`єктів, які можуть мати значний вплив на довкілля та підлягають оцінці такого впливу, проте здійснюється за відсутності висновку з оцінки впливу на довкілля, отже господарська діяльність КП «ЕКО СЕРВІС» здійснюється без дотримання норм екологічної безпеки, а саме: за відсутності документів з оцінки впливу на довкілля, що є порушенням ст. 3 Закону № 2059-VIII.

Погоджуючись з висновком суду першої інстанції, колегія суддів зазначає, що правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначені Законом № 877-V.

Відповідно до ст. 1 Закону № 877-V, державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Положеннями ч. 4 ст. 4 Закону № 877-V визначено, що виключно законами встановлюються, зокрема, повноваження органів державного нагляду (контролю) щодо зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг; вичерпний перелік підстав для зупинення господарської діяльності.

Частиною 7 ст. 7 Закону № 877-V встановлено, що повне або часткове зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг допускається за постановою адміністративного суду, ухваленою за результатами розгляду позову органу державного нагляду (контролю) щодо застосування заходів реагування. Вжиття інших заходів реагування, передбачених законом, допускається за вмотивованим письмовим рішенням керівника органу державного нагляду (контролю) чи його заступника, а у випадках, передбачених законом, - із наступним підтвердженням обґрунтованості вжиття таких заходів адміністративним судом.

Згідно з ч. 1 ст. 20-2 Закону № 1264-XII, до компетенції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, у сфері охорони навколишнього природного середовища належить, зокрема, організація і здійснення у межах компетенції державного нагляду (контролю) за додержанням центральними органами виконавчої влади та їх територіальними органами, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності та господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства, в тому числі про охорону атмосферного повітря та щодо наявності дозволів, лімітів та квот на спеціальне використання природних ресурсів, дотримання їх умов.

Центральним органом виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів є Державна екологічна інспекція України, правовий статус якої визначено у Положенні, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.2017 року № 275.

Відповідно до п. 1 Положення про територіальні та міжрегіональні територіальні органи Держекоінспекції, затвердженого наказом Міністерства енергетики та захисту довкілля України від 07.04.2020 року № 230, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 16.04.2020 року за № 350/34633 (далі Положення № 230), Державна екологічна інспекція відповідної області (далі - Інспекція) є територіальним органом Держекоінспекції та їй підпорядковується.

На підставі п. 2 розділу 2 Положення № 230, Інспекція здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням територіальними органами центральних органів виконавчої влади, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності і господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами нерезидентами вимог природоохоронного законодавства.

Положеннями ст. 7 Закону № 877-V визначено, що за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт, який повинен містити такі відомості: дату складення акта; тип заходу (плановий або позаплановий); форма заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд тощо); предмет державного нагляду (контролю); найменування органу державного нагляду (контролю), а також посаду, прізвище, ім`я та по батькові посадової особи, яка здійснила захід; найменування юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснювався захід.

В останній день перевірки два примірники акта підписуються посадовими особами органу державного нагляду (контролю), які здійснювали захід, та суб`єктом господарювання або уповноваженою ним особою, якщо інше не передбачено законом.

Якщо суб`єкт господарювання не погоджується з актом, він підписує акт із зауваженнями.

Зауваження суб`єкта господарювання щодо здійснення державного нагляду (контролю) є невід`ємною частиною акта органу державного нагляду (контролю).

У разі відмови суб`єкта господарювання підписати акт посадова особа органу державного нагляду (контролю) вносить до такого акта відповідний запис.

Один примірник акта вручається керівнику чи уповноваженій особі суб`єкта господарювання - юридичної особи. її відокремленого підрозділу, фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі в останній день заходу державного нагляду (контролю), а другий зберігається в органі державного нагляду (контролю).

На підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу. Припис - обов`язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб`єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства.

Згідно з ч. 1 ст. 8 Закону № 877-V орган державного нагляду (контролю) в межах повноважень, передбачених законом, під час здійснення державного нагляду (контролю) має право: вимагати від суб`єкта господарювання усунення виявлених порушень вимог законодавства; вимагати припинення дій, які перешкоджають здійсненню державного нагляду (контролю); відбирати зразки продукції, призначати експертизу, одержувати пояснення, довідки, документи, матеріали, відомості з питань, що виникають під час державного нагляду (контролю), у випадках та порядку, визначених законом; надавати (надсилати) суб`єктам господарювання обов`язкові для виконання приписи про усунення порушень і недоліків; застосовувати санкції до суб`єктів господарювання, їх посадових осіб та вживати інших заходів у межах та порядку, визначених законом.

Відповідно до ст.1 Закону № 2707-XII джерело викиду - об`єкт (підприємство, цех, агрегат, установка, транспортний засіб тощо), з якого надходить в атмосферне повітря забруднююча речовина або суміш таких речовин.

Згідно із положеннями ст. 10 Закону № 2707-XII підприємства, установи, організації та громадяни - суб`єкти підприємницької діяльності, що здійснюють викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря та діяльність яких пов`язана з впливом фізичних та біологічних факторів на його стан, зобов`язані:

здійснювати організаційно-господарські, технічні та інші заходи щодо забезпечення виконання вимог, передбачених нормативами екологічної безпеки у галузі охорони атмосферного повітря, дозволами на викиди забруднюючих речовин тощо;

вживати заходів щодо зменшення обсягів викидів забруднюючих речовин і зменшення впливу фізичних факторів та біологічних факторів на його стан, зобов`язані: здійснювати організаційно-господарські, технічні та інші заходи щодо забезпечення виконання вимог, передбачених стандартами та нормативами екологічної безпеки у галузі охорони атмосферного повітря, дозволами на викиди забруднюючих речовин тощо;

вживати заходів щодо зменшення обсягів викидів забруднюючих речовин і зменшення впливу фізичних факторів;

забезпечувати безперебійну ефективну роботу і підтримання у справному стані споруд, устаткування та апаратури для очищення викидів і зменшення рівнів впливу фізичних та біологічних факторів;

здійснювати контроль за обсягом і складом забруднюючих речовин, що викидаються в атмосферне повітря, і рівнями фізичного впливу та вести їх постійний облік;

заздалегідь розробляти спеціальні заходи щодо охорони атмосферного повітря на випадок виникнення надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру і вживати заходів для ліквідації причин, наслідків забруднення атмосферного повітря;

забезпечувати здійснення інструментально-лабораторних вимірювань параметрів викидів забруднюючих речовин стаціонарних і пересувних джерел та ефективності роботи газоочисних установок;

забезпечувати розроблення методик виконання вимірювань, що враховують специфічні умови викиду забруднюючих речовин;

використовувати метрологічно атестовані методики виконання вимірювань і повірені засоби вимірювальної техніки для визначення параметрів газопилового потоку і концентрацій забруднюючих речовин в атмосферному повітрі та викидах стаціонарних і пересувних джерел;

здійснювати контроль за проектуванням, будівництвом і експлуатацією споруд, устаткування та апаратури для очищення газопилового потоку від забруднюючих речовин і зниження впливу фізичних та біологічних факторів, оснащення їх засобами вимірювальної техніки, необхідними для постійного контролю за ефективністю очищення, дотриманням нормативів гранично допустимих викидів забруднюючих речовин і рівнів впливу фізичних та біологічних факторів та інших вимог законодавства в галузі охорони атмосферного повітря; своєчасно і в повному обсязі сплачувати екологічний податок.

Відповідно до ч.ч. 1, 5, 6 ст. 11 Закону № 2707-XII, для забезпечення екологічної безпеки, створення сприятливого середовища життєдіяльності, запобігання шкідливому впливу атмосферного повітря на здоров`я людей та навколишнє природне середовище здійснюється регулювання викидів найбільш поширених і небезпечних забруднюючих речовин, перелік яких встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися після отримання дозволу, виданого суб`єкту господарювання, об`єкт якого належить до другої або третьої групи, обласними, Київською, Севастопольською міськими державними адміністраціями, органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.

Викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися на підставі дозволу, виданого суб`єкту господарювання, об`єкт якого належить до першої групи, суб`єкту господарювання, об`єкт якого знаходиться на території зони відчуження, зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.

Відповідно до ст. 12 Закону № 2707-XII господарська чи інші види діяльності, пов`язані з порушенням умов і вимог до викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря і рівнів впливу фізичних та біологічних факторів на його стан, передбачених дозволами, може бути обмежена, тимчасово заборонена (зупинена) або припинена відповідно до законодавства.

При цьому, згідно з ст. 14 Закону № 2707-XII викиди забруднюючих речовин, для яких не встановлено відповідних нормативів екологічної безпеки, допускаються у виняткових випадках лише з дозволу, виданого суб`єкту господарювання, об`єкт якого належить до першої групи, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, а до другої або третьої групи, - обласними, Київською, Севастопольською міськими державними адміністраціями, органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.

Відповідно до листа Департаменту захисту довкілля та природокористування ХОДА від 10.12.2020 року, Департамент не розглядав документів від КП «ЕКО-СЕРВІС» щодо отримання дозволів на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря, процедури оцінки впливу на довкілля щодо планованої діяльності КП «ЕКО-СЕРВІС» не розпочинались, висновки з оцінки впливу на довкілля не надавалися.

КП «ЕКО-СЕРВІС» в письмових поясненнях (т. 1, а.с. 147-149, 150-151) зазначило, що не зверталось до Департаменту захисту довкілля та природокористування ХОДА з приводу отримання висновку з оцінки впливу на довкілля, оскільки рішень про планову діяльність КП «ЕКО-СЕРВІС» не приймалось, крім того звернення за отриманням висновку вимагає проведення ряду заходів, здійснення яких потребує значного часу. Також зазначено, що здійснення оцінки впливу на довкілля є обов`язковим у процесі прийняття рішень про провадження планованої діяльності, визначеної ч. 2 ст. 3 Закону № 2059-VIII. При цьому, відповідно даним первинного обліку та статистичній звітності, полігон не приймає більш ніж 100 тон на добу, тому не підпадає під першу категорію, з огляду на що отримання висновку не вимагається.

Крім того, КП «ЕКО-СЕРВІС» надано докази усунення виявлених порушень в частині отримання Дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами № 6310700000-5948 від 14.01.2021 року на майданчик зберігання техніки (адміністративно-побутова зона полігону), копія якого долучена до матеріалів справи.

Доказів отримання дозволів щодо інших об`єктів, а саме: щодо полігону твердих побутових відходів та твердопаливної печі, відповідачем не надано.

Стосовно посилання КП «ЕКО-СЕРВІС» на те, що оскільки полігон використовується з 1983 року, в той час як Закон № 2707-XII було прийнято 16.10.1992 року, а Закон № 2059-VIII - 23.05.2017 року, виконати процедуру підготовки звіту та отримання висновку з оцінки впливу на довкілля перед початком провадження планової діяльності у сфері поводження з відходами (захоронення/видалення) на полігоні твердих побутових відходів, створеному у 1983 році, в порядку, передбаченому вказаними законами, було неможливо, а норми вказаних законів не мають зворотної дії у часі, з огляду на що не застосовуються до нього, колегія суддів зазначає наступне.

КП «ЕКО-СЕРВІС» зареєстрований в Єдиному державному реєстрі у 2018 році та розпочав свою господарську діяльність після набрання чинності Законами № 2707-XII та № 2059-VIII, вказаний полігон переданий відповідачу у 2019 році.

Обов`язок отримання зазначених документів та дотримання норм законодавства щодо екологічної безпеки пов`язаний не з об`єктом, що експлуатується та чинить вплив на довкілля, а з суб`єктом господарювання, який використовує такий об`єкт.

З огляду на вищевикладене, перед початком використання такого об`єкту відповідний суб`єкт господарської діяльності, в даному випадку КП «ЕКО-СЕРВІС», зобов`язаний виконати вимоги чинного екологічного законодавства, в тому числі норм Законів № 2707-XII та № 2059-VIII.

Доводи відповідача про те, що його діяльність не є планованою спростовується положеннями ч.ч. 1-3 ст. 3 Закону № 2059-VIII, згідно якої здійснення оцінки впливу на довкілля є обов`язковим у процесі прийняття рішень про провадження планованої діяльності, визначеної частинами другою і третьою цієї статті. Така планована діяльність підлягає оцінці впливу на довкілля до прийняття рішення про провадження планованої діяльності.

Перша категорія видів планованої діяльності та об`єктів, які можуть мати значний вплив на довкілля і підлягають оцінці впливу на довкілля, включає, зокрема: 8) поводження з відходами: операції у сфері поводження з небезпечними відходами (зберігання, оброблення, перероблення, утилізація, видалення, знешкодження і захоронення); операції у сфері поводження з побутовими та іншими відходами (оброблення, перероблення, утилізація, видалення, знешкодження і захоронення) обсягом 100 тон на добу або більше (ч. 2 ст. 3 Закону № 2059-VIII).

Друга категорія видів планованої діяльності та об`єктів, які можуть мати значний вплив на довкілля та підлягають оцінці впливу на довкілля, включає, зокрема 11) інші види діяльності, в тому числі утилізація, видалення, оброблення, знешкодження, захоронення побутових відходів (ч. 3 ст. 3 Закону № 2059-VIII).

Відповідач посилається на невіднесення його до першої категорії видів планованої діяльності та об`єктів, які можуть мати значний вплив на довкілля з огляду на неперевищення обсягів 100 тон на добу при здійсненні поводження з небезпечними відходами (зберігання, оброблення, перероблення, утилізація, видалення, знешкодження і захоронення).

В той же час, як вбачається з ч. 3 ст. 3 Закону № 2059-VIII відповідачем здійснюється інша діяльність, а саме: утилізація, видалення, оброблення, знешкодження, захоронення побутових відходів, яка віднесена до другої групи планованої діяльності. Крім того, за вимогами ст. 3 закону здійснення оцінки впливу на довкілля є обов`язковим у процесі прийняття рішень про провадження планованої діяльності як першої, так і другої категорії видів планованої діяльності.

Таким чином, посилання відповідача на відсутність обов`язку отримання висновку з оцінки впливу на довкілля та посилань на невіднесення діяльності відповідача до планованої не є обґрунтованими та не відповідають положенням чинного законодавства.

Враховуючи вищевикладене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що матеріалами справи підтверджено обставини здійснення підприємством відповідача господарської діяльності за відсутності відповідного дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами на полігон твердих побутових відходів та твердопаливну піч.

Відповідно до приписів ст. 50 Закону № 1264-XII екологічна безпека є такий стан навколишнього природного середовища, при якому забезпечується попередження погіршення екологічної обстановки та виникнення небезпеки для здоров`я людей. Екологічна безпека гарантується громадянам України здійсненням широкого комплексу взаємопов`язаних політичних, економічних, технічних, організаційних, державно-правових та інших заходів. Діяльність фізичних та юридичних осіб, що завдає шкоди навколишньому природному середовищу, може бути припинена за рішенням суду.

Згідно зі ст. 16 Конституції України забезпечення екологічної безпеки і підтримання екологічної рівноваги на території України, подолання наслідків Чорнобильської катастрофи - катастрофи планетарного масштабу, збереження генофонду Українського народу є обов`язком держави.

Згідно зі ст. 41 Конституції України використання власності не може завдавати шкоди правам, свободам та гідності громадян, інтересам суспільства, погіршувати екологічну ситуацію і природні якості землі.

Відповідно до ч. 1 ст. 1 Закону № 2707-XII атмосферне повітря - життєво важливий компонент навколишнього природного середовища, який являє собою природну суміш газів, що знаходиться за межами жилих, виробничих та інших приміщень.

Атмосферне повітря є одним з основних життєво важливих елементів навколишнього природного середовища.

Закон № 2707-XII спрямований на збереження та відновлення природного стану атмосферного повітря, створення сприятливих умов для життєдіяльності, забезпечення екологічної безпеки та запобігання шкідливому впливу атмосферного повітря на здоров`я людей та навколишнє природне середовище.

Оскільки господарська діяльність здійснюється відповідачем без дотримання норм екологічної безпеки, а саме за відсутністю документа дозвільного характеру та без здійснення оцінки впливу такої діяльності на довкілля, то, як наслідок, така діяльність через її неконтрольованість уповноваженими державними органами та відсутність належної перевірки дотримання вимог екологічної безпеки при її здійсненні створює загрозу життю та здоров`ю людей.

Таким чином, застосування до підприємства відповідача заходу реагування у сфері державного нагляду (контролю), про який просить позивач, з огляду на здійснення КП «ЕКО-СЕРВІС» Куп`янської міської ради за відсутності дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря на полігон твердих побутових відходів, твердопаливну піч та без позитивного висновку з оцінки впливу на довкілля на діяльність з утилізації, видалення, оброблення, знешкодження, захоронення побутових відходів, чим порушено норми діючого екологічного законодавства, є співмірним та таким, що відповідає меті забезпечення дотримання норм діючого законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища та атмосферного повітря, екологічної безпеки.

Доводи Куп`янської міської ради щодо відсутності на території Куп`янського району Харківської області іншого полігону твердих побутових відходів, ніж той, що експлуатується відповідачем, не є належним обґрунтуванням для продовження його експлуатації з суттєвими порушеннями норм екологічної безпеки, оскільки при наданні оцінки наслідкам застосування заходів реагування у сфері державного нагляду перевага має надаватися меті захисту здоров`я населення, що відповідає приписам статті 3 Конституції України, якою людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнані в Україні найвищою соціальною цінністю. При цьому орган місцевого самоврядування в межах своїх повноважень має вирішувати питання організації утилізації побутових відходів на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці виключно з урахуванням необхідності дотримання в тому числі норм екологічної безпеки.

Враховуючи вищенаведене, отримання КП «ЕКО-СЕРВІС» Куп`янської міської ради дозволу від 14.01.2021 року на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами щодо майданчика зберігання техніки, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про застосування заходу реагування у сфері державного нагляду (контролю) до КП «ЕКО-СЕРВІС» Куп`янської міської ради Харківської області у вигляді припинення діяльності по утилізації, видаленню, обробленню, знешкодженню, захороненню побутових відходів до отримання КП «ЕКО-СЕРВІС» Куп`янської міської ради дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами на полігон твердих побутових відходів, твердопаливну піч та позитивного висновку з оцінки впливу на довкілля на діяльність з утилізації, видалення, оброблення, знешкодження, захоронення побутових відходів.

Інші доводи апеляційних скарг та заперечення сторін на висновки колегії суддів не впливають.

При цьому, колегія суддів враховує позицію Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки аргументів учасників справи у апеляційному провадженні), сформовану, зокрема у справах «Салов проти України» (№ 65518/01; пункт 89), «Проніна проти України» (№ 63566/00; пункт 23) та «Серявін та інші проти України» (№ 4909/04; пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (див. рішення у справі «Руїс Торіха проти Іспанії» (RuizTorijav.Spain) серія A. 303-A; пункт 29).

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 315 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін.

Згідно із ст. 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права.

Підстав для зміни розподілу судових витрат за наслідками апеляційного перегляду справи у відповідності до вимог ч. 6 ст. 139 КАС України немає.

Керуючись ст. ст. 242, 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційні скарги Комунального підприємства "ЕКО-СЕРВІС" Куп`янської міської ради Харківської області та Куп`янської міської ради Харківської області залишити без задоволення, а рішення Харківського окружного адміністративного суду від 17 лютого 2021 року, - без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий суддя Л.В. МельніковаСудді С.С. Рєзнікова А.О. Бегунц Постанова у повному обсязі складена і підписана 31 жовтня 2023 року.

Дата ухвалення рішення24.10.2023
Оприлюднено02.11.2023
Номер документу114559332
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —520/12009/2020

Постанова від 24.10.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мельнікова Л.В.

Постанова від 24.10.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мельнікова Л.В.

Ухвала від 26.06.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мельнікова Л.В.

Ухвала від 20.06.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мельнікова Л.В.

Ухвала від 13.09.2021

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бершов Г.Є.

Ухвала від 13.09.2021

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бершов Г.Є.

Ухвала від 04.06.2021

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бершов Г.Є.

Ухвала від 04.06.2021

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бершов Г.Є.

Ухвала від 28.05.2021

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бершов Г.Є.

Ухвала від 28.05.2021

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бершов Г.Є.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні