Рішення
від 31.10.2023 по справі 140/12042/23
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

31 жовтня 2023 року ЛуцькСправа № 140/12042/23

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого-судді Плахтій Н.Б.,

розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом Командитного товариства «Європейська транспортна група» до Волинської митниці про визнання протиправними та скасування вимог щодо сплати митних платежів,

ВСТАНОВИВ:

Командитне товариство «Європейська транспортна група» (далі позивач, товариство) звернулося із позовом до Волинської митниці (далі відповідач, митниця) про визнання протиправними та скасування вимог щодо сплати митних платежів від 18.01.2023 №1 та від 24.01.2023 №2.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивач з 23.07.2020 включений до Реєстру гарантів, що ведеться Державною митною службою України.

01.12.2021 на виконання частин другої статті 307 та частини третьої статті 314 Митного кодексу України (далі МК України) між позивачем та Державною митною службою України укладено Угоду про надання фінансових гарантій №27 (далі Угода), згідно з умовами якої позивач виступає перед митними органами гарантом виконання особами, яким видано фінансову гарантію, зобов`язань, що випливають з митних процедур відповідно МК України.

19.02.2022 позивач видав індивідуальну фінансову гарантію у формі електронного документу №ETG-006312-01-19022022, якою зобов`язався перед митницею у разі порушення компанією-перевізником ТОВ «ГРИНТРАНС» (Російська Федерація, 214025, м.Смоленськ, Чуриловський тупик, 6/2) зобов`язань, що випливають з митної процедури за кодом UA01 «Поміщення товарів та/або транспортних засобів комерційного призначення у митний режим транзиту», сплатити до державного бюджету суми митних платежів, що не перевищують 597 000,00 грн.

22.02.2022 позивач видав індивідуальну фінансову гарантію у формі електронного документу №ETG-006369-01-22022022, якою зобов`язався перед відповідачем у разі порушення вказаною компанією-перевізником ТОВ «ГРИНТРАНС» зобов`язань, що випливають з митної процедури за кодом UA01 «Поміщення товарів та/або транспортних засобів комерційного призначення у митний режим транзиту», сплатити до державного бюджету суми митних платежів, що не перевищують 165 000,00 грн.

Російська компанія-перевізник ТОВ «ГРИНТРАНС» з використанням вказаних індивідуальних фінансових гарантій здійснювала транзитне перевезення товарів «Шини пневматичні гумові нові для автобусів та вантажних автомобілів з індексом навантаження не більше як 121» в кількості 257 шт. згідно з митною декларацією типу ТР80АА №UA205060/2022/2892 від 22.02.2022 (гарантія №ETG-006312-01-19022022) та «Шини пневматичні гумові нові для автобусів та вантажних автомобілів з індексом навантаження не більше як 121» в кількості 92 шт. і «Шини пневматичні гумові нові для автобусів та вантажних автомобілів з індексом навантаження не більше як 121» в кількості 28 шт. згідно з митною декларацією типу ТР80АА №UA205060/2022/2958 від 23.02.2022 (гарантія №ETG-006369-01-22022022).

Товари переміщувались транзитом з російської федерації до Італійської Республіки через територію України у транспортних засобах з державними номерами АА858267/Р624КВ67 та АЕ633767/К740НМ67 і мали бути доставлені в пункт пропуску через державний кордон «Чоп-Захонь» (митний пост «Тиса») в зоні діяльності Закарпатської митниці в строк до 04.03.2022 та 05.03.2022 відповідно, що підтверджується міжнародними транспортними накладними (CMR) від 16.02.2022 №3675, від 17.02.2022 №4033 відповідно.

Проте у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України вказані товари внаслідок їх російського походження з митної території України не вивезені, що підтверджується сертифікатами російської Торгово-промислової палати від 30.03.2022 №10/0173 та від 06.04.2022 №10/0256.

Листами від 26.07.2022 №7.3-17.1/8238 та №7.3-17.1/8239 відповідач повідомив позивача про необхідність для з`ясування обставин невиконання ТОВ «ГРИНТРАНС» зобов`язань, що випливають з митних процедур транзиту, забезпечених гарантіями від 22.02.2022 №ETG-006312-01-19022022 та №ETG-006369-01-22022022, надати у триденний строк лист, в якому визнати гарантійний випадок або викласти свої заперечення проти настання гарантійного випадку.

Листами від 04.08.2022 №32-М та №30-М позивач заперечив визнання гарантійних випадків.

18.01.2023 відповідачем складено акт про настання гарантійного випадку №1 за гарантією від 19.02.2022 №ETG-006312-01-19022022 та пред`явлено позивачу вимогу щодо сплати митних платежів від 18.01.2023 №1 на суму 585 498,78 грн.

24.01.2023 відповідачем складено акт про настання гарантійного випадку №2 за гарантією від 22.02.2022 №ETG-006369-01-22022022 та пред`явлено позивачу вимогу щодо сплати митних платежів від 24.01.2023 №2 на суму 160 056,54 грн.

Позивач вважає вказані вимоги щодо сплати митних платежів протиправними та такими, що підлягають скасуванню виходячи з наступного.

Згідно з приписами частини першої третьої статті 317-1 МК України відповідач, визначивши момент виникнення обов`язку із сплати митних платежів відповідно до статті 289 цього Кодексу та здійснивши розрахунок суми таких платежів, мав не пізніше трьох робочих днів після здійснення розрахунку скласти та направити вимогу про сплату митних платежів за формою, що затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, кожній особі, на яку покладається обов`язок із сплати митних платежів, відповідно до частин першої і третьої статті 293 цього Кодексу. Такі особи, протягом 10 робочих днів з дня отримання вимоги про сплату митних платежів відповідно до частини другої цієї статті зобов`язані перерахувати належну суму митних платежів до державного бюджету.

Згідно із частиною першою статті 317-2 МК України право направити вимогу щодо сплати митних платежів гаранту виникає у митного органу лише у випадку, якщо зазначені в частинах першій та третій статті 293 МК України особи не виконали обов`язок щодо сплати митних платежів протягом десяти робочих днів з дня отримання відповідних вимог.

У даному випадку такими особами є особа, уповноважена на декларування, та іноземний перевізник.

Особою, уповноваженою на декларування, згідно з відомостями, зазначеними в графах 14 митних декларацій від 22.02.2022 №UA205060/2022/0002892 та від 23.02.2023 № UA205060/2022/0002958 є ТзОВ «ВЕЛ`Ю ПЕК», а перевізником, згідно з інформацією, зазначеною в графах 50 вказаних митних декларацій ТОВ «ГРИНТРАНС».

Проте, в порушення наведених приписів МК України вимоги за встановленою формою вказаним особам відповідачем не направлялись. Таким чином, у відповідача не виникло право направити вимоги щодо сплати митних платежів позивачу, що зумовлює протиправність таких вимог.

З наведених підстав позивач просить позов задовольнити.

Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду 05.06.2023 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у даній справі, ухвалено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін (а.с.39-40).

Відповідач у поданому відзиві (а.с.44-47) позовні вимоги товариства вважає безпідставними та вказує, що на митну територію України в митному режимі транзиту за МД від 22.02.2022 №UA205060/2022/002892 та від 23.02.2022 №UA205060/2022/002958 було ввезено товари «Шини пневматичні гумові нові для автобусів та вантажних автомобілів, з індексом навантаження не більш як 121, всього 257 шт., країна походження: Росія» та «Шини пневматичні гумові нові для автобусів та вантажних автомобілів, з індексом навантаження не більш як 121, всього 28 шт., країна походження: Росія» відповідно.

Даний вантаж слідував з російської федерації через пункт пропуску «Доманове» Волинської митниці та направлено в митному режимі «транзит» за вищевказаними митними деклараціями типу ТР80АА №UA205060/2022/002892 від 22.02.2022 та ТР80АА №UA205060/2022/002958 від 23.02.2022 в зону діяльності Закарпатської митниці, одержувач «MARANGONI SPA» (ITALY).

Товар переміщувався транспортними засобами з реєстраційними номерами AA858267/P624KB67 та АЕ633767/К740НМ67.

Перевізником у даному випадку способом забезпечення сплати митних платежів обрано фінансову гарантію у вигляді документа, а саме: індивідуальної (одноразової) фінансової гарантії від 19.02.2022 №ETG-006312-01-19022022 та індивідуальної (одноразової) фінансової гарантії від 22.02.2022 №ETG006369-01-22022022.

Гарантом в даній справі, щодо доставки товарів до місця призначення, виступило Командитне товариство «Європейська транспортна група». Гарантом видано фінансову гарантію як забезпечення виконання зобов`язань, що випливають з митних процедур відповідно до МК України, ООО «ГРИНТРАНС».

Контрольна дата доставки була відповідно до МД до 04.03.2022 та 05.03.2022. Проте у строки, встановлені статтею 95 МК України, та в терміни, зазначені у вищевказаних митних деклараціях, товари до митного органу призначення не доставлені.

Станом на 24.07.2022 інформація про вивезення товару за межі митної території України за митними деклараціями типу ТР80АА №UA205060/2022/002892 від 22.02.2022 та ТР80АА №UA205060/2022/002958 від 23.02.2022 відсутня, щодо звернення перевізників щодо продовження терміну доставки вказаного товару чи заявлення у інший митний режим у Волинській митниці також відсутня.

З метою встановлення причин недоставлення товарів до митного органу призначення та місцезнаходження транспортних засобів комерційного призначення, що переміщують товари, які знаходяться під митним контролем, Волинською митницею направлено ряд запитів щодо надання інформації про місцезнаходження товарів на адресу Закарпатської митниці від 09.03.2022 №7.3-17.1/3501, від 27.06.2022 №7.3-17.1/7006, від 26.09.2022 №7.3-17.1/10445, від 25.11.2022 № 7.3-17.1/12846, від 30.11.2022 №7.3-17/1/12973, керівникам інших митниць від 11.04.2022 №7.3-17.1/4372, до Закарпатської обласної військової адміністрації від 20.07.22022 №7.3-17.1/8042, Львівської обласної військової адміністрації від 20.07.2022 №7.3-17.1/8041.

У відповідях вищевказаних обласних військових адміністрацій інформація про дані товари відсутня.

За результатами отриманої інформації від Закарпатської митниці, зазначеної у листі від 13.07.2022 №7.7-08-4/17.1/7/3840, вищевказані товари знаходяться у сервісній зоні УДП «Укрінтеравтосервіс», Волинською митницею направлено запит на адресу філії «Укрінтеравтосервіс-Закарпаття» УДП по обслуговуванню іноземних та вітчизняних автотранспортних засобів «Укрінтеравтосервіс» від 18.07.2022 №7.3- 17.1/7998. Відповіді не отримано.

У відповідності до пункту 4.3 Угоди про надання фінансових гарантій від 01.12.2021 №27, укладеною між Держмитслужбою та Командитним товариством «Європейська транспортна група» (далі Угода), Волинською митницею за встановленими випадками недоставлення товарів до митного органу призначення на адресу Командитного товариства «Європейська транспортна група» листами від 26.07.2022 №7.3-17.1/8238 та №7.3-17.1/8239 направлені Повідомлення про проведення з`ясовування обставин невиконання особою зобов`язань, що випливають з митних процедур, забезпечених вищезазначеними фінансовими гарантіями.

Переконливих доказів та підтверджуючих документів за результатами проведення з`ясування обставин невиконання особами зобов`язань, що випливають з митних процедур, забезпечених гарантіями від 19.02.2022 №ETG-006312-01-19022022 та від 22.02.2022 №ETG-006369-01-22022022, у відповідях Командитного товариства «Європейська транспортна група» від 04.08.2022 №32-М (вх.16415/7.3-17.1) та №30-М (вх.№16413) Волинською митницею не отримано.

У листі Закарпатської митниці від 06.01.2023 №7.7-08-3/17.1/7/182, що надійшов у Волинську митницю вх.№461/7.3-17.1, зазначено про примусове відчуження або вилучення майна - транспортних засобів з реєстраційними номерними знаками AA858267/P624KB67, якими переміщувались товари «шини пневматичні гумові» за митною декларацією типу ТР80АА №UA205060/2022/002892 від 22.02.2022 та з реєстраційним номерним знаком НОМЕР_1 , яким переміщувалися товари «шини пневматичні гумові» за митною декларацією типу ТР80АА № UA205060/2022/002958 від 23.02.2022. Інформація про примусове відчуження (вилучення) товарів, що знаходилися у зазначених вище транспортних засобах, як зазначено у даному листі, відсутня. Фактів передачі цих товарів на склад митниці або склад тимчасового зберігання Закарпатської митниці не зафіксовано.

Направлення запитів щодо причин недоставлення товарів за вказаними вище митними деклараціями та Вимог про сплату митних платежів перевізнику ООО «ГРИНТРАНС» по даних гарантійних випадках не є можливим у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України.

Враховуючи вищевикладене, а також той факт, що товари за митними деклараціями типу ТР80АА №UA205060/2022/002892 від 22.02.2022 та №UA205060/2022/002958 від 23.02.2022 не доставлено до митного органу призначення, інформація про вивезення товарів за межі митної території України в Єдиній автоматизованій системі митних органів України відсутня, митний режим транзиту не завершено та місцезнаходження товарів не встановлено, Волинська митниця у відповідності до пункту 4.4 Угоди на адресу позивача направила Вимоги щодо сплати митних платежів від 18.01.2023 №1 та від 24.01.2023 №2 з дотриманням вимог статті 317-2 МК України.

При цьому відповідач зазначає, що митним органом фактично реалізована його компетенція на виявлення факту гарантійного випадку та оформлення вимог щодо сплати митних платежів, тому оспорювання дій щодо скасування вимог Волинської митниці щодо сплати митних платежів від 18.01.2023 №1 та від 24.01.2023 №2 не є таким способом захисту, що поновлює права та інтереси, а визнання їх протиправними не призведе до вирішення спору, оскільки не є юридично значимими для позивача, так як дані вимоги вже є сплаченими.

Дії митного органу щодо складання вимог без прийняття відповідного рішення не породжують правових наслідків для позивача та не порушують його права, оскільки наявна інформація в митному органі є службовою та використовується митним органом для обробки зібраної інформації в автоматичному режимі (використовується для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань) з метою здійснення митного контролю. Складання вимог на підставі наявної у митного органу інформації не створює жодних перешкод для діяльності позивача.

З наведених підстав відповідач просить в задоволенні позову відмовити.

У відповіді на відзив (а.с.153-154) позивач не погоджується з доводами відповідача та зазначає, що згідно з приписами частин першої - третьої статті 317-1, частини першої статті 317-2 та статті 293 МК України відповідач набуває право направляти позивачу вимоги про сплату митних платежів лише за умови, якщо попередньо відповідні вимоги були звернуті до особи, уповноваженої на декларування, та до іноземного перевізника.

Особою, уповноваженою на декларування згідно з відомостями, зазначеними в графах 14 митних декларацій від 22.02.2022 №UA205060/2022/0002892 та від 23.02.2022 №UA205060/2022/0002958 є українське ТзОВ «ВЕЛ`Ю ПЕК», а перевізником, згідно з інформацією, зазначеною в графах 50 вказаних митних декларацій російське ТОВ «ГРИНТРАНС».

До вказаних осіб відповідач мав направити не інформаційні запити щодо причин недоставляння товарів в митницю призначення, а саме вимоги щодо сплати митних платежів. Проте, відповідні вимоги зазначеним особам відповідачем не направлялись, що не заперечується ним у відзиві.

Жодних доводів про неможливість направлення вимоги щодо сплати митних платежів українському ТзОВ «ВЕЛ`Ю ПЕК» у відзиві не наведено. В свою чергу, доводи відповідача в обґрунтування правомірності оскаржуваних вимог про відсутність у нього практичної можливості направити вимогу щодо сплати митних платежів на адресу російського ТОВ «ГРИНТРАНС» у зв`язку з російською військовою агресією проти України не повинні братись до уваги, оскільки не ґрунтуються на приписах МК України.

Будучи суб`єктом владних повноважень, відповідач був зобов`язаний вжити заходів для направлення відповідної вимоги всіма можливими способами, в тому числі дипломатичними каналами. І навіть, якщо у жодний спосіб відправлення вимоги на адресу російського ТОВ «ГРИНТРАНС» наразі неможливе, що має бути документально підтвердженим, відповідач мав відкласти направлення вимоги позивачу до відновлення відповідної можливості та виконання передбаченої МК України процедури.

Позивач вказує, що окремо не оскаржує дії відповідача стосовно складання вимог щодо сплати митних платежів, оскільки правова оцінка таких дій має бути надана під час вирішення питання про правомірність цих вимог. Отже, доводи відзиву на позовну заяву щодо відсутності для позивача юридично значимих наслідків дій відповідача не стосуються предмету даної справи. В свою чергу оскаржувані вимоги для позивача є юридично значимими, оскільки породжують у нього обов`язок сплатити до державного бюджету зазначену в цих вимогах суму митних платежів у встановлений строк.

Відповідач правом подати заперечення не скористався.

Враховуючи вимоги статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) судом розглянуто дану справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Дослідивши матеріали справи, суд приходить до висновку, що позов підлягає до задоволення з наступних мотивів та підстав.

Суд встановив, що 23.07.2020 товариство включено до Реєстру гарантів, що ведеться Державною митною службою України (а.с.11 зворот).

01.12.2021 між Державною митною службою України та позивачем як Гарантом укладено Угоду №27 про надання фінансових гарантій (далі Угода), якою врегульовано відносини Гаранта та Держмитслужби або у визначених Угодою випадках митниць щодо забезпечення Гарантом виконання особою, якій Гарантом видано фінансову гарантію, зобов`язань, що випливають з митних процедур відповідно до Митного кодексу України (а.с.12-16).

Відповідно до пункту 2.1 Угоди визначений обов`язок Гаранта не пізніше трьох банківських днів, наступних за днем отримання вимоги щодо сплати митних платежів (далі Вимога), та документів, передбачених пунктом 4.5 цієї Угоди, безумовно сплатити суми митних платежів (грошових коштів), визначених у Вимозі, за зазначеними у такій Вимозі реквізитами.

Крім того, пунктом 2.8 Угоди передбачено обов`язок Гаранта не пізніше трьох робочих днів, наступних за днем отримання повідомлення, передбаченого пунктом 4.3 цієї Угоди, забезпечити участь представників Гаранта у з`ясовуванні обставин невиконання особою, зобов`язання зі сплати митних платежів (грошових коштів) якої забезпечені фінансовою гарантією Гаранта, зобов`язань, що випливають з митних процедур відповідно до Митного кодексу України і забезпечені фінансовою гарантією Гаранта.

Забезпечення участі представника Гаранта у з`ясовуванні обставин невиконання особою, зобов`язання зі сплати митних платежів (грошових коштів) якої забезпечені фінансовою гарантією Гаранта, зобов`язань, що випливають з митних процедур відповідно до Митного кодексу України і забезпечені фінансовою гарантією Гаранта, здійснюється шляхом:

безпосередньої участі представника Гаранта, про що митниця повідомляється листом; або

направленням митниці листа, в якому Гарантом визнано гарантійний випадок або викладено заперечення проти настання гарантійного випадку з наданням документів у підтвердження заперечень та інших фактів, які мають значення для з`ясування відповідних обставин.

У разі забезпечення Гарантом участі своїх представників у з`ясовуванні обставин невиконання особою зобов`язань, що випливають з митних процедур відповідно до Митного кодексу України і забезпечені фінансовою гарантією Гаранта, у визначений у цьому пункті строк, Держмитслужба (митниця) з`ясовує обставини невиконання зобов`язань, після чого направляє Гарантові Вимогу, яка не може оспорюватися Гарантом та/або не задоволена (сплачена) Гарантом з підстави незалучення його представників для з`ясовування обставин невиконання зобов`язань.

Як передбачають пункти 4.3-4.4 Угоди, Держмитслужба в особі митниці зобов`язана залучити шляхом направлення Гаранту письмового повідомлення за формою згідно з додатком 3 до цієї Угоди представників Гаранта до з`ясовування обставин невиконання особою, зобов`язання зі сплати митних платежів (грошових коштів) якої забезпечені фінансовою гарантією Гаранта, зобов`язань, що випливають з митних процедур відповідно до Митного кодексу України і забезпечені фінансовою гарантією Гаранта;

складати та направляти Гаранту Вимогу за формою згідно з додатком 1 до цієї Угоди у разі невиконання особою, зобов`язання зі сплати митних платежів (грошових коштів) якої забезпечені фінансовою гарантією Гаранта, зобов`язань, що випливають з митних процедур відповідно до Митного кодексу України і забезпечені фінансовою гарантією;

надсилати Гаранту на доповнення до Вимоги відповідний Акт, складений за формою, визначеною у додатку 2 до цієї Угоди, з доданими до нього документами.

19.02.2022 позивач видав індивідуальну фінансову гарантію у формі електронного документу №ETG-006312-01-19022022, якою зобов`язався перед митницею у разі порушення компанією-перевізником ТОВ «ГРИНТРАНС» (Російська Федерація, 214025, м.Смоленськ, Чуриловський тупик, 6/2) зобов`язань, що випливають з митної процедури за кодом UA01 «Поміщення товарів та/або транспортних засобів комерційного призначення у митний режим транзиту» сплатити до державного бюджету суми митних платежів, що не перевищують 597 000,00 грн (а.с.16 зворот).

22.02.2022 позивач видав індивідуальну фінансову гарантію у формі електронного документу №ETG-006369-01-22022022, якою зобов`язався перед відповідачем у разі порушення вказаною компанією-перевізником ТОВ «ГРИНТРАНС» зобов`язань, що випливають з митної процедури за кодом UA01 «Поміщення товарів та/або транспортних засобів комерційного призначення у митний режим транзиту» сплатити до державного бюджету суми митних платежів, що не перевищують 165 000,00 грн (а.с.28).

Згідно з митними деклараціями типу ТР80АА №UA205060/2022/2892 від 22.02.2022 та №UA205060/2022/2958 від 23.02.2022 (а.с.17, 28 зворот-29) ТОВ «ГРИНТРАНС» здійснювало транзитне перевезення товарів «Шини пневматичні гумові нові для автобусів та вантажних автомобілів з індексом навантаження не більше як 121, всього 257 шт., країна походження: Росія» (гарантія №ETG-006312-01-19022022) та «Шини пневматичні гумові нові для автобусів та вантажних автомобілів з індексом навантаження не більше як 121, в кількості 92 шт., країна походження: Росія» і «Шини пневматичні гумові нові для автобусів та вантажних автомобілів з індексом навантаження не більше як 121, в кількості 28 шт., країна походження: Росія» (гарантія №ETG006369-01-22022022) відповідно. Товари слідували в адресу «MARANGONI SPA» (ITALY), декларантом за вказаними митними деклараціями виступало ТзОВ «ВЕЛ`Ю ПЕК».

Товари переміщувалися транспортними засобами з реєстраційними номерами AA858267/P624KB67 та АЕ633767/К740НМ67, що підтверджується як митними деклараціями, так і міжнародними товарно-транспортними накладними №3675 та №4033 (а.с.18, 29 зворот).

Контрольна дата доставки товарів відповідно до МД до 04.03.2022 та 05.03.2022 відповідно, митний орган призначення Закарпатська митниця.

26.07.2022 митниця скерувала товариству два повідомлення про проведення з`ясовування обставин невиконання особою зобов`язань, що випливають з митних процедур, забезпечених фінансової гарантією, у яких зазначено про недотримання ООО «ГРИНТРАНС» встановлених статтею 95 МК України строків транзитних перевезень за вищевказаними митними деклараціями та відсутності станом на 24.07.2022 інформації про вивезення товару за межі території України, у зв`язку з чим представнику Гаранта необхідно було прибути до митниці або Гаранту направити лист, в якому визнати гарантійний випадок чи викласти свої заперечення проти настання гарантійного випадку (а.с.18 зворот-19, 30-31).

Листами від 04.08.2022 №32-М та №30-М позивач повідомив митний орган, що ним проводяться пошукові заходи по встановленню місцезнаходження авто та вантажів (а.с.20, 31 зворот).

18.01.2023 відповідачем складено акт про настання гарантійного випадку №1 (а.с.25 зворот-27) за гарантією від 19.02.2022 №ETG-006312-01-19022022 та пред`явлено позивачу вимогу щодо сплати митних платежів від 18.01.2023 №1 на суму 585 498,78 грн (а.с.27 зворот.).

24.01.2023 відповідачем складено акт про настання гарантійного випадку №2 (а.с.31 зворот.-35) за гарантією від 22.02.2022 №ETG-006369-01-22022022 та пред`явлено позивачу вимогу щодо сплати митних платежів від 24.01.2023 №2 на суму 160 056,54 грн (а.с.36 зворот.).

Згідно із платіжними інструкціями від 16.02.2023 №49 та від 22.02.2023 №430 митні платежі за фінансовими гарантіями від 19.02.2022 №ETG-006312-01-19022022 в сумі 585 498,78 грн та від 22.02.2022 №ETG-006369-01-22022022 в сумі 160 056,54 грн були сплачені позивачем (а.с.73, 74).

Позивач оскаржував вимоги щодо сплати митних платежів від 18.01.2023 №1 та від 24.01.2023 №2 шляхом подання скарги в адміністративному порядку (а.с.60-63), однак рішенням Державної митної служби України від 28.02.2023 №08-1/17-03/13/1348 скаргу товариства залишено без задоволення (а.с.64-66).

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Частиною другою статті 19 Конституції України визначено обов`язок органів держаної влади та органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Засади державної митної справи, зокрема, процедури митного контролю та митного оформлення товарів, що переміщуються через митний кордон України, умови та порядок справляння митних платежів, визначаються МК України та іншими законами України.

Відповідно до пункту 25 частини першої статті 4 МК України митний режим - комплекс взаємопов`язаних правових норм, що відповідно до заявленої мети переміщення товарів через митний кордон України визначають митну процедуру щодо цих товарів, їх правовий статус, умови оподаткування і обумовлюють їх використання після митного оформлення;

Згідно з частиною першою статті 90 МК України (в редакції до 01.10.2022) транзит - це митний режим, відповідно до якого товари та/або транспортні засоби комерційного призначення переміщуються під митним контролем між двома митними органами України або в межах зони діяльності одного митного органу без будь-якого використання цих товарів, без сплати митних платежів та без застосування заходів нетарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності.

Відповідно до частини першої статті 93 МК України (в редакції до 01.10.2022) товари, транспортні засоби комерційного призначення, що переміщуються у митному режимі транзиту, повинні: перебувати у незмінному стані, крім природних змін їх якісних та/або кількісних характеристик за нормальних умов транспортування і зберігання; не використовуватися з жодною іншою метою, крім транзиту; бути доставленими у митний орган призначення до закінчення строку, визначеного статтею 95 цього Кодексу, а в разі поміщення товарів на підставі документа, зазначеного у частині шостій статті 94 цього Кодексу, - до закінчення строку, визначеного відповідно до законодавства, яке встановлює основні засади організації та здійснення режиму спільного транзиту товарів; мати неушкоджені засоби забезпечення ідентифікації у разі їх застосування.

Пунктом 1 частини першої статті 95 МК України (в редакції до 01.10.2022) встановлено строки транзитних перевезень залежно від виду транспорту, зокрема, для автомобільного транспорту - 10 діб (у разі переміщення в зоні діяльності однієї митниці - 5 діб).

За змістом статті 102 МК України (в редакції до 01.10.2022) митний режим транзиту завершується вивезенням товарів, транспортних засобів комерційного призначення, поміщених у цей митний режим, за межі митної території України. Таке вивезення здійснюється під контролем митного органу призначення.

При ввезенні товарів на митну територію України з метою подальшого їх поміщення у відповідний митний режим митний режим транзиту завершується фактичним доставленням товарів до визначеного митним органом або узгодженого з ним місця доставки.

Для завершення митного режиму транзиту особою, відповідальною за дотримання вимог митного режиму, до закінчення строку, визначеного статтею 95 цього Кодексу, митному органу призначення повинні бути представлені товари, поміщені у митний режим транзиту, та митна декларація або інший документ, визначений статтею 94 цього Кодексу.

Митний орган призначення після представлення товарів, поміщених у митний режим транзиту, та митної декларації або іншого документа, визначеного статтею 94 цього Кодексу, перевіряє дотримання вимог, встановлених законодавством України з питань митної справи до переміщення товарів у митному режимі транзиту, та виконує митні формальності, необхідні для завершення митного режиму транзиту.

Відповідно до частини першої статті 305 МК України (в редакції до 01.10.2022) у випадках, визначених цим Кодексом, виконання зобов`язань осіб, що випливають з митних процедур, забезпечуються шляхом надання митним органам забезпечення сплати митних платежів у способи, передбачені для відповідної митної процедури.

Згідно з пунктом 1 частини першої статті 306 МК України (в редакції до 01.10.2022) одним із способів забезпечення сплати митних платежів є фінансові гарантії.

Частинами першою, другою, третьою, п`ятою статті 307 МК України (в редакції до 01.10.2022) визначено, що юридичні особи, які мають намір виступати гарантом забезпечення особою своїх зобов`язань перед митними органами України зі сплати митних платежів, уповноважуються на це і вносяться до реєстру гарантів у порядку, визначеному цим розділом.

Взаємовідносини між центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, та гарантами регулюються на підставі укладених угод.

Фінансова гарантія є способом забезпечення сплати митних платежів та діє на всій митній території України. Фінансова гарантія видається гарантом і надається митним органам особою, відповідальною за сплату митних платежів, або будь-якою іншою особою на користь особи, відповідальної за сплату митних платежів.

У разі невиконання особою зобов`язання із сплати митних платежів, забезпеченого фінансовою гарантією, наданою у вигляді документа, митний орган із залученням представників гаранта, що видав таку гарантію, з`ясовує обставини невиконання зобов`язання, після чого направляє цьому гарантові вимогу щодо сплати належної суми митних платежів. До вимоги додаються завірені митним органом копії документів, що підтверджують невиконання зобов`язання. Процедура направлення вимоги та перелік обов`язкових документів, що до неї додаються, визначаються в угоді, передбаченій частиною третьою статті 314 цього Кодексу.

Відповідно до частин першої-другої статті 311 МК України (в редакції до 01.10.2022) митні органи як забезпечення сплати митних платежів приймають фінансові гарантії, видані гарантами, включеними до реєстру гарантів, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну митну політику. Фінансова гарантія, що надається у вигляді документа, є безвідкличним зобов`язанням гаранта, внесеного до реєстру гарантів, виплатити на вимогу митного органу кошти в межах певної суми у разі невиконання забезпечених цією гарантією зобов`язань із сплати митних платежів.

Виключний перелік випадків, коли митний орган має право направляти гаранту вимогу щодо сплати митних платежів, визначений у частині четвертій статті 311 МК України (в редакції до 01.10.2022), а саме: 1) перевищення більше ніж на 10 днів встановленого статтею 95 цього Кодексу строку доставки товарів, транспортних засобів комерційного призначення, що перебувають під митним контролем, до митного органу призначення (а при переміщенні в межах зони діяльності одного митного органу - від одного підрозділу цього органу до іншого); 2) встановлення митним органом факту порушення вимог і умов митних режимів з умовним звільненням від оподаткування митними платежами; 3) настання терміну сплати податкових зобов`язань відповідно до розділу III цього Кодексу; 4) встановлення митним органом факту порушення вимог і умов тимчасового ввезення або транзиту товарів, транспортних засобів особистого користування, що переміщуються через митний кордон України громадянами відповідно до розділу XII цього Кодексу.

Відповідно до частини п`ятої статті 311 МК України (в редакції до 01.10.2022) гарант зобов`язаний не пізніше трьох банківських днів, наступних за днем отримання вимоги та документів, що підтверджують настання гарантійного випадку, перерахувати належну суму митних платежів до державного бюджету.

Згідно з пунктом 1 частини одинадцятої статті 311 МК України (в редакції до 01.10.2022) підтвердженням фактичного виконання зобов`язань, забезпечених гарантією щодо транзитного перевезення товарів - повідомлення, у тому числі в електронному вигляді, митному органу відправлення митним органом призначення (завершення транзитного перевезення) про доставлення товарів, транспортних засобів комерційного призначення відповідно до наданих зобов`язань.

Як передбачає частина перша статті 312 МК України (в редакції до 01.10.2022), у разі невиконання зобов`язання, забезпеченого фінансовою гарантією, наданою у вигляді документа, суми митних платежів, що підлягають сплаті, повинні бути перераховані гарантом на рахунок митного органу впродовж трьох банківських днів з дня отримання гарантом вимоги митного органу про таку сплату. Форма вимоги встановлюється в угоді, передбаченій частиною третьою статті 314 цього Кодексу.

Системний аналіз вищенаведених норм дає підстави для висновку, що фінансова гарантія як спосіб забезпечення сплати митних платежів надається митному органу гарантом, внесеним до реєстру гарантів, відносини яких регулюються на підставі укладених між ними угод, у яких зазначається обов`язок гаранта сплатити суму митних платежів у разі невиконання відповідними особами зобов`язань перед митними органами. При цьому у разі транзитного перевезення товарів підтвердженням фактичного виконання зобов`язань, забезпечених гарантією, є повідомлення, у тому числі в електронному вигляді, митному органу відправлення митним органом призначення (завершення транзитного перевезення) про доставлення товарів, транспортних засобів комерційного призначення відповідно до наданих зобов`язань. У разі невиконання зобов`язань щодо транзитного переміщення товарів в гаранта виникав обов`язок сплатити суму митних платежів, зазначених у вимозі митного органу.

Як установлено судом, 01.12.2021 між Державною митною службою України та позивачем як Гарантом укладено Угоду №27 про надання фінансових гарантій, якою врегульовано відносини Гаранта та Держмитслужби або у визначених Угодою випадках митниць щодо забезпечення Гарантом виконання особою, якій Гарантом видано фінансову гарантію, зобов`язань, що випливають з митних процедур відповідно до Митного кодексу України (а.с.12-16).

У рамках виконання вказаної Угоди 19.02.2022 позивач видав індивідуальну фінансову гарантію у формі електронного документу №ETG-006312-01-19022022 та 22.02.2022 - індивідуальну фінансову гарантію у формі електронного документу №ETG-006369-01-22022022, якими зобов`язався перед митницею у разі порушення компанією-перевізником ТОВ «ГРИНТРАНС» (Російська Федерація, 214025, м.Смоленськ, Чуриловський тупик, 6/2) зобов`язань, що випливають з митної процедури за кодом UA01 «Поміщення товарів та/або транспортних засобів комерційного призначення у митний режим транзиту» сплатити до державного бюджету суми митних платежів, що не перевищують 597 000,00 грн та 165 000,00 грн відповідно (а.с.16 зворот, 28).

Суд зазначає, що для правильного вирішення вказаної справи є встановлення факту, чи відбувся (настав) гарантійний випадок і чи дотримано відповідачем процедуру надіслання вимоги про сплату митних платежів.

Так, під час транзиту товари та/або транспортні засоби комерційного призначення переміщуються через митну територію України без сплати митних платежів. Проте такі товари, транспортні засоби комерційного призначення, що переміщуються у митному режимі транзиту, повинні перебувати у незмінному стані; не використовуватися з жодною іншою метою, крім транзиту; бути доставленими у митний орган призначення протягом 10 діб та мати неушкоджені засоби забезпечення ідентифікації у разі їх застосування.

Митний режим транзиту завершується вивезенням товарів, транспортних засобів комерційного призначення за межі митної території України. Для завершення митного режиму транзиту особою, відповідальною за дотримання вимог митного режиму, до закінчення 10 денного строку, митному органу призначення повинні бути представлені товари, поміщені у митний режим транзиту, митна декларація або інший документ, визначений МК України. Митний орган перевіряє дотримання вимог, встановлених законодавством України з питань державної митної справи до переміщення товарів у митному режимі транзиту, та виконує митні формальності, необхідні для завершення митного режиму транзиту.

Як вбачається з матеріалів справи, у зв`язку з тим, що строком доставки товару, який переміщувався за митними деклараціями типу ТР80АА №UA205060/2022/2892 від 22.02.2022 та №UA205060/2022/2958 від 23.02.2022 (а.с.17, 28 зворот-29) визначено 04.03.2022 та 05.03.2022 відповідно, однак вантаж не доставлено до митниці призначення, та інформація про вивезення товару за межі митної території України в Єдиній автоматизованій системі митних органів України відсутня, відповідно до пункту 4.3 Угоди №27, митницею надіслано на адресу позивача Повідомлення про проведення з`ясовування обставин невиконання особою зобов`язань, що випливають з митних процедур, забезпечених вищезазначеними фінансовими гарантіями, від 26.07.2022 №7.3-17.1/8238 та №7.3-17.1/8239 (а.с.19, 30 зворот-31).

На вказані повідомлення позивач скерував в адресу митниці листи від 04.08.2022 №32-М та 30-М (а.с.20, 31 зворот), у яких зазначив про проведення пошукових заходів по встановленню місцезнаходження вантажу та автомобілів.

18.01.2023 та 24.01.2023 відповідачем складено акти про настання гарантійного випадку №1 та №2 відповідно (а.с.25 зворот-27, 31 зворот-35), у яких зафіксовано факти не завершення митного режиму транзиту за вищевказаними митними деклараціями.

Отже, гарантійний випадок настав і вказана обставина стала підставою для направлення позивачу спірних вимог.

Разом з тим, суд звертає увагу, що на момент прийняття митницею вимог щодо сплати митних платежів від 18.01.2023 №1 та від 24.01.2023 №2 набули чинності зміни до МК України, внесені Законом України «Про внесення змін до Митного кодексу України та інших законів України щодо деяких питань виконання глави 5 розділу IV Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони» від 15.08.2022 №2510-IX (дата набуття чинності 01.10.2022).

Так, відповідно до частини восьмої статті 317 МК України (в редакції з 01.10.2022) у разі встановлення факту виникнення обов`язку із сплати митних платежів митний орган, який здійснив випуск товарів, вживає заходів для ідентифікації осіб, на яких покладається обов`язок із сплати митних платежів.

За правилами, визначеними у частинах першій-третій статті 317-1 МК України (в редакції з 01.10.2022), митний орган, відповідальний за здійснення контролю сплати митних платежів, на підставі наявної інформації, документів та відомостей, у тому числі відомостей щодо результатів контролю товарів під час їх поміщення в митний режим та/або під час завершення такого режиму, визначає момент виникнення обов`язку із сплати митних платежів відповідно до статті 289 цього Кодексу та здійснює розрахунок суми митних платежів відповідно до законодавства України з питань митної справи.

Митний орган, відповідальний за здійснення контролю сплати митних платежів, не пізніше трьох робочих днів після розрахунку суми митних платежів складає та направляє вимогу про сплату митних платежів за формою, що затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, кожній особі, на яку покладається обов`язок із сплати митних платежів, відповідно до частин першої і третьої статті 293 цього Кодексу.

Вимога, зазначена в абзаці першому цієї частини, не направляється у разі, якщо розмір несплаченої суми митних платежів щодо товарів, зазначених в одній митній декларації, становить менше 20 гривень, та в інших випадках, встановлених Податковим кодексом України.

Особа, на яку покладається обов`язок із сплати митних платежів відповідно до частин першої і третьої статті 293 цього Кодексу, протягом 10 робочих днів з дня отримання вимоги про сплату митних платежів відповідно до частини другої цієї статті зобов`язана перерахувати належну суму митних платежів до державного бюджету.

Так, відповідно до частин першої та третьої статті 293 МК України особою, на яку покладається обов`язок із сплати митних платежів, є декларант. Якщо декларування товарів здійснюється особою, уповноваженою на це декларантом, на таку особу покладається обов`язок із сплати митних платежів солідарно з декларантом.

Крім осіб, зазначених у частинах першій і другій цієї статті, особами, на яких покладається обов`язок із сплати митних платежів, є у разі заявлення товарів, транспортних засобів комерційного призначення до митного режиму транзиту - особа, яка зобов`язана доставити ці товари, транспортні засоби до митного органу призначення (пункт 5).

При цьому стаття 317-2 МК України (в редакції з 01.10.2022) визначає правила пред`явлення вимог гаранту.

Відповідно до частини першої означеної статті МК України у разі невиконання обов`язку із сплати митних платежів протягом строку, визначеного частиною третьою статті 317-1 цього Кодексу, митний орган, відповідальний за здійснення контролю сплати митних платежів, не пізніше трьох робочих днів складає та направляє гаранту, який видав гарантію, вимогу про сплату митних платежів разом з іншими документами щодо відповідної операції з товарами.

У разі якщо протягом строку, визначеного частиною третьою статті 317-1 цього Кодексу, особа, на яку покладається обов`язок із сплати митних платежів, частково виконала такий обов`язок, вимога про сплату митних платежів направляється гаранту на суму несплаченої частини митних платежів.

Таким чином, на час винесення спірних вимог редакцією МК України був визначений інший порядок дій митного органу при встановленні обов`язку із сплати митних платежів, а саме: передбачається обов`язок митного органу спочатку надіслати вимогу про сплату митних платежів особам, зазначеним у статті 293 МК України (декларант та інші особи, відповідальні за дотримання митного режиму), і тільки у випадку невиконання цієї вимоги цими особами митний орган має право направити відповідну вимогу гаранту.

Проте, відповідач не надав доказів надсилання вимог про сплату митних платежів особам, визначеним статтею 293 МК України, що свідчить про порушення порядку винесення та надсилання спірних вимог.

Суд погоджується із доводами відповідача про те, що у даному випадку направлення вимог про сплату митних платежів перевізнику - ТОВ «ГРИНТРАНС» по гарантійних випадках не є можливим у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України.

Водночас митниця не була позбавлена можливості направити вимоги про сплату митних платежів декларанту, яким в розглядуваному випадку є ТзОВ «ВЕЛ`Ю ПЕК» (м.Київ), проте вказаного не зробила, чим порушила визначену митним законодавством процедуру їх направлення.

Відповідно до частин першої, другої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідач, як суб`єкт владних повноважень, не довів належними, достатніми та беззаперечними доказами, що спірні вимоги щодо сплати митних платежів прийняті у повній відповідності до вимог чинного митного законодавства, з огляду на що суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог товариства в повному обсязі.

Згідно з частиною першою статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Отже, на користь позивача слід стягнути за рахунок бюджетних асигнувань відповідача витрати по сплату судового збору в сумі 11183,33 грн (а.с.7).

Керуючись статтями 243-246 Кодексу адміністративного судочинства України, на підставі Митного кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити.

Визнати протиправними та скасувати вимоги Волинської митниці щодо сплати митних платежів від 18.01.2023 №1 та від 24.01.2023 №2.

Стягнути на користь Командитного товариства «Європейська транспортна група» за рахунок бюджетних асигнувань Волинської митниці судові витрати в сумі 11183,33 грн (одинадцять тисяч сто вісімдесят три грн 33 коп).

Рішення набирає законної сили в порядку та строки, визначені статтею 255 КАС України, та може бути оскаржене в апеляційному порядку шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Позивач: Командитного товариства «Європейська транспортна група» (01054, м.Київ, вул.Тургенєвська, 32А, код ЄДРПОУ 20019987);

Відповідач: Волинська митниця (44350, Волинська область, Ковельський р-н, с.Римачі, вул.Призалізнична, 13, код ЄДРПОУ ВП 43958385).

Головуючий-суддя Н.Б.Плахтій

Дата ухвалення рішення31.10.2023
Оприлюднено06.11.2023
Номер документу114624117
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо митної справи (крім охорони прав на об’єкти інтелектуальної власності); зовнішньоекономічної діяльності; спеціальних заходів щодо демпінгового та іншого імпорту, у тому числі щодо

Судовий реєстр по справі —140/12042/23

Ухвала від 28.05.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шишов О.О.

Постанова від 10.04.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Іщук Лариса Петрівна

Постанова від 10.04.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Іщук Лариса Петрівна

Ухвала від 05.02.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Іщук Лариса Петрівна

Ухвала від 05.02.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Іщук Лариса Петрівна

Ухвала від 05.02.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Іщук Лариса Петрівна

Ухвала від 05.02.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Іщук Лариса Петрівна

Ухвала від 12.12.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Іщук Лариса Петрівна

Рішення від 20.11.2023

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Плахтій Наталія Борисівна

Рішення від 31.10.2023

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Плахтій Наталія Борисівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні