Ухвала
від 06.11.2023 по справі 560/15699/23
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 560/15699/23

УХВАЛА

06 листопада 2023 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Божук Д.А. розглянувши адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Хмельницького обласного бюро судово-медичної експертизи, третя особа ОСОБА_2 про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся до суду з позовом, в якому просить:

1. Визнати протиправною бездіяльність Хмельницького обласного бюро судово-медичної експертизи (код ЄДРПОУ- 02004166, місце знаходження: 29000, м.Хмельницький, вул.Пілотська,1) щодо видачі лікарського свідоцтва про смерть та трупа ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , який загинув ІНФОРМАЦІЯ_2 , ідентифікаційний номер - НОМЕР_1 , зареєстрованого за адресою: АДРЕСА_1 ;

2. Зобов`язати Хмельницьке обласне бюро судово-медичної експертизи (код ЄДРПОУ- 02004166, місце знаходження: 29000, м.Хмельницький, вул.Пілотська,1) невідкладно видати ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , лікарське свідоцтво про смерть та труп її сина, ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , який загинув ІНФОРМАЦІЯ_2 , ідентифікаційний номер - НОМЕР_1 , зареєстрованого за адресою: АДРЕСА_1 .

Ухвалою суду від 25.09.2023 відкрито провадження в цій справі.

Відповідачем подано відзив на позов, згідно якого просить закрити провадження у справі. Вказує, що наявний спір між близькими родичами загиблого військовослужбовця ОСОБА_3 ІНФОРМАЦІЯ_1 - його матір`ю ОСОБА_1 та його дружиною ОСОБА_2 щодо отримання лікарського свідоцтва про смерть (форма №106/о) ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , загиблого ІНФОРМАЦІЯ_2 та отримання його трупа і поховання.

Зазначає, що відповідно до частин 1, 2 статті 16 ЦК України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.

Третя особа подала письмові пояснення, в яких зазначає, що даний спір не може розглядатися за правилами адміністративного судочинства, оскільки має ознаки приватно - правового спору, відповідно, має розглядатися в загальному місцевому суді в порядку цивільного судочинства.

Отже, фактично відповідачем та третьою особою заявлені клопотання про закриття провадження у справі.

Позивач у відповіді на відзив зазначає, що відповідно ч.3 ст.3 Закону України "Про адміністративні послуги" до адміністративних послуг також прирівнюється надання органом виконавчої влади, іншим державним органом, органом влади Автономної Республіки Крим, органом місцевого самоврядування, їх посадовими особами, державним реєстратором, суб`єктом державної реєстрації витягів та виписок із реєстрів, довідок, копій, дублікатів документів та інші передбачені законом дії, у результаті яких суб`єкту звернення, а також об`єкту, що перебуває в його власності, володінні чи користуванні, надається або підтверджується певний юридичний статус та/або факт.

Порядок реєстрації смерті фізичної особи визначений Правилами реєстрації актів цивільного стану в Україні від 18.10.2000 №52/5.

Підставою для реєстрації смерті відповідно до зазначеного законодавства є лікарське свідоцтво про смерть форми №106/о, затверджене наказом МОЗ України від 08.08.2006 р. №545.

Відповідно до п.1.1 цього наказу для забезпечення реєстрації смерті в органах реєстрації актів цивільного стану закладом охорони здоров`я або ФОП видається лікарське свідоцтво про смерть (форма № 106/о).

Відповідно до п.1.2 наказу лікарське свідоцтво про смерть видається ФОП та такими закладами охорони здоров`я: лікарнями, амбулаторно-поліклінічними закладами, диспансерами, пологовими будинками, санаторіями, патолого-анатомічними бюро, бюро судово-медичної експертизи.

Тобто, в даному випадку лікарське свідоцтво про смерть є документом, обов`язковим для подачі до органу державної реєстрації актів цивільного стану при реєстрації смерті фізичної особи. Його відсутність унеможливлює надання державним органом реєстрації актів цивільного стану адміністративної послуги позивачеві - реєстрації факту смерті її сина.

Розглянувши подані клопотання, суд зазначає таке.

10.08.2023 прокурором Летичівської окружної прокуратури надано дозвіл матері - ОСОБА_1 , на видачу трупа.

11.08.2023 позивач звернулась до Хмельницького обласного бюро СМЕ з проханням видати лікарське свідоцтво про смерть та тіло її сина, ОСОБА_3 , для подальшого захоронення.

Однак відповідач листом повідомив, що до адміністрації Хмельницького обласного бюро судмедекспертизи звернулись мати загиблого ОСОБА_3 та його дружина для отримання лікарського свідоцтва про смерть ОСОБА_3 .

Наказом №545 не визначено, хто з родичів має першочергове право отримання лікарського свідоцтва про смерть, тому останні повинні мирним шляхом чи через суд вирішити право отримання лікарського свідоцтва, про смерть, для подальшого захоронення.

Мати ОСОБА_1 надала ксерокопію «Дозволу на видачу трупа» від 10.08.2023 №53-556-21, виданого прокурором Летичівської окружної прокуратури А.Благовісним. Дружина ОСОБА_2 вважає даний дозвіл неправомірним.

В зв`язку з цим адміністрація Хмельницького обласного бюро судово-медичної експертизи направила лист до керівника Летичівської окружної прокуратури для дачі роз`яснення. До вирішення питання тіло ОСОБА_3 зберігається в приміщенні Хмельницького обласного бюро судмедекспертизи.

Підстави для закриття провадження у справі визначені статтею 238 Кодексу адміністративного судочинства України.

Так, згідно п. 1 ч. 1 ст. 238 КАС України суд закриває провадження у справі, якщо справу не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства.

Згідно з пунктом 1 частини першої статті 19 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема, спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.

Відповідно до пункту 2 частини 1 статті 4 КАС України публічно-правовий спір - це спір, у якому хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв`язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій.

Для вирішення питання щодо належності даної справи до адміністративної юрисдикції необхідно з`ясувати, чи є він публічно-правовим, тобто, чи пов`язаний з виконанням відповідачем публічно-владних управлінських функцій, та чи не має цей спір вирішуватися в порядку цивільного судочинства.

Велика Палата Верховного Суду у постанові від 08 квітня 2020 року у справі №826/7244/18 зазначила таке: «Стосовно терміну «владні управлінські функції», то зміст поняття «владні» полягає в наявності у суб`єкта повноважень застосовувати надану йому владу, за допомогою якої впливати на розвиток правовідносин, а «управлінські функції» - це основні напрямки діяльності органу влади, його посадової чи службової особи або іншого уповноваженого суб`єкта, спрямовані на управління діяльністю підлеглого суб`єкта.

З огляду на вказане до юрисдикції адміністративного суду належить спір, який виник між двома чи більше суб`єктами стосовно їх прав та обов`язків у правовідносинах, в яких хоча б один суб`єкт законодавчо вповноважений владно керувати поведінкою іншого (інших) суб`єкта (суб`єктів), а останній (останні) відповідно зобов`язаний (зобов`язані) виконувати вимоги та приписи такого суб`єкта владних повноважень».

Суд зазначає, що підставою для реєстрації смерті відповідно до Правил реєстрації актів цивільного стану в Україні від 18.10.2000 року №52/5 є, зокрема, лікарське свідоцтво про смерть форми №106/о, затверджене наказом МОЗ України від 08.08.2006 р. №545.

Порядок заповнення та видачі лікарського свідоцтва про смерть (форми №106/о) регламентується Інструкцією щодо заповнення та видачі лікарського свідоцтва про смерть (форми №106/о), затвердженої Наказом МОЗ України від 08.08.2006 №545 та зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 25.10.2006 за №1152/13026 (далі - Інструкція).

Відповідно до п.1.1. Інструкції для забезпечення реєстрації смерті в органах реєстрації актів цивільного стану закладом охорони здоров`я або ФОП видається лікарське свідоцтво по смерть (форма №106/о).

Пунктом 1.2. Інструкції встановлено, що лікарське свідоцтво про смерть видається, зокрема, бюро судово-медичної експертизи.

Згідно п. 2.1. Інструкції перший примірник лікарського свідоцтва про смерть видається родичам померлого, другий примірник лікарського свідоцтва про смерть залишається в закладі охорони здоров`я, або місці провадження медичної практики ФОП. Видача трупа без лікарського свідоцтва про смерть забороняється.

Отже, Інструкція встановлює порядок як видачі лікарського свідоцтва про смерть так і порядок отримання трупа - виключно на підставі лікарського свідоцтва про смерть.

Неодмінною ознакою порушення права особи є зміна стану її суб`єктивних прав та обов`язків, тобто припинення чи неможливість реалізації її права та/або виникнення додаткового обов`язку.

Оскаржуваними діями відповідач перешкоджає позивачу у здійсненні права на державну реєстрацію смерті сина в органі державної реєстрації актів цивільного стану та отримання його трупа для подальшого захоронення.

Суд зазначає, що, розглядаючи звернення позивача, відповідач виступає представником влади, здійснює свої визначені законом повноваження і в порядку їх реалізації вирішує питання, що впливають на права, обов`язки та інтереси суб`єкта звернення.

Таким чином, пов`язані з розглядом відповідного звернення дії або бездіяльність відповідача виходять зі здійснення публічно-владної управлінської функції.

При цьому, чинним законодавством не встановлено винятків, які б давали підстави для протилежного висновку щодо правової природи зазначених дій або бездіяльності, а тому спори за скаргами на них є публічно-правовими.

З урахуванням наведених обставин суд приходить до висновку про відсутність підстав для закриття провадження у справі.

Отже, у задоволенні клопотання про закриття провадження слід відмовити.

Керуючись статтями 238, 248, 256 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

УХВАЛИВ:

у задоволенні клопотання Хмельницького обласного бюро судово-медичної експертизи та ОСОБА_2 про закриття провадження по справі відмовити.

Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання.

Ухвала може бути оскаржена в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом п`ятнадцяти днів з дня її підписання.

Головуючий суддя Д.А. Божук

СудХмельницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення06.11.2023
Оприлюднено08.11.2023
Номер документу114696670
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення права особи на звернення до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів

Судовий реєстр по справі —560/15699/23

Ухвала від 13.06.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Соколов В.М.

Ухвала від 09.05.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кашпур О.В.

Постанова від 22.03.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сушко О.О.

Ухвала від 07.12.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сушко О.О.

Ухвала від 06.11.2023

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Божук Д.А.

Рішення від 06.11.2023

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Божук Д.А.

Ухвала від 06.11.2023

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Божук Д.А.

Ухвала від 26.10.2023

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Божук Д.А.

Ухвала від 25.09.2023

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Божук Д.А.

Ухвала від 06.09.2023

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Божук Д.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні