Справа №442/1905/22
Провадження №2/442/168/2023
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
30 жовтня 2023 року Дрогобицький міськрайонний суд Львівської області
в складі: головуючого судді Нагірної О.Б.,
за участю секретаря судового засідання Томан Р.М.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду у м. Дрогобичі в порядку загального позовного провадження цивільну справу № 442/1905/22 за позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_2 та ОСОБА_3 до Болехівської сільської ради Дрогобицького району Львівської області та ОСОБА_4 , за участю третіх осіб: Дрогобицької міської ради Львівської області та Головного управління Держгеокадастру у Львівській області про визнання незаконним державного акту на право приватної власності на землю, скасування державної реєстрації земельної ділянки та припинення речових прав на неї,
учасники справи позивачі
ОСОБА_1 ,
ОСОБА_2 ,
ОСОБА_3 ,
представник позивачів ОСОБА_5 ,
відповідач ОСОБА_4 ,
представники відповідачки ОСОБА_6 , ОСОБА_7 ,
представник Дрогобицької міської ради Гапуняк Х.,
встановив :
Позивачі звернулися до суду з позовною заявою до Болехівської сільської ради Дрогобицького району Львівської області та ОСОБА_4 , в якій просять визнати незаконним державний акт на право приватної власності на землю ІІ-ЛВ № 056139, виданий Болехівською сільською радою 12.03.1998 ОСОБА_8 , зареєстрований в книзі записів державних актів на право приватної власності на землю за № 425; скасувати державну реєстрацію земельної ділянки площею 0,1824 га, кадастровий номер 4621280300:01:002:0185, розташованої в с. Болехівці Дрогобицького району Львівської області; припинити право власності ОСОБА_4 щодо земельної ділянки площею 0,1824 га, кадастровий номер 4621280300:01:002:0185, розташованої в с. Болехівці Дрогобицького району Львівської області, а також усі інші речові права зареєстровані щодо цієї земельної ділянки (за їх наявності); Стягнути з відповідачів в рівних частинах на користь позивачів в рівних частинах суми понесених ними судових витрат.
В обґрунтування позовних вимог покликаються на те, що вони є власниками індивідуальних житлових будинків, розташованих на земельних ділянках, що перебувають у їх приватній власності і розташовані на АДРЕСА_1 . Вулиці Б.Хмельницького та ОСОБА_9 з`єднано проїздом загального користування, який межує з їх земельними ділянками, і яким вони постійно користуються. Суміжно з земельними ділянками, по обидві сторони проїзду були розташовані земельні дві земельні ділянки, які перебували у користуванні громадянки ОСОБА_8 . Наявність цього проїзду загального користування передбачена генеральним планом села Болехівці, затвердженим рішенням Болехівської сільської ради від 26.12.2019р. №454, а також попереднім планом села. При державній реєстрації земельної ділянки кадастровий номер 4621280300:01:002:1070 площею 0,1903 га, належної ОСОБА_3 , яка була проведена 01.10.2019 року Відділом у Дрогобицькому районі Міськрайонного управління у Дрогобицькому районі та м.Дрогобичі Головного управління Держгеокадастру у Львівській області у відомостях Державного земельного кадастру зазначено, що ця земельна ділянка по межі від «Г» до «Д» є суміжною з проїздом, а по межі від «Д» до «А» є суміжною з земельною ділянкою ОСОБА_8 . Також, при державній реєстрації земельної ділянки кадастровий номер 4621280300:01:002:0620 площею 0,1839 га, яка була проведена 24.12.2020 року Відділом у
Дрогобицькому районі Міськрайонного управління у Дрогобицькому районі та м.Дрогобичі Головного управління Держгеокадастру у Львівській області, належної тоді ОСОБА_10 , а зараз ОСОБА_1 , у відомостях Державного земельного кадастру зазначено, що ця земельна ділянка по межі від «Г» до «А» є суміжною землями комунальної власності сільської ради (дорога), а по межі від «А» до «Д» є суміжною з земельною ділянкою ОСОБА_8 . Оскільки ці дві земельні ділянки розташовані по обидві сторони проїзду, це ще раз підтверджує, що у користуванні громадянки ОСОБА_8 знаходились дві земельні ділянки, по обидві сторони проїзду.
У травні 2021 року, після смерті громадянки ОСОБА_8 , її родичі почали вчиняти дії щодо встановлення огорожі на проїзді загального користування мотивуючи це тим, що проїзд входить до земельної ділянки, яка зараз належить вже їм, і яка була приватною власністю громадянки ОСОБА_8 . На підтвердження цього відповідачі пред`явили копію державного акту на право приватної власності на землю III-ЛВ №056139, виданого 12.03.1998р. Болехівською сільською радою ОСОБА_8 та зареєстрованого в книзі записів державних актів на право приватної власності на землю за №425. Як вказано в самому акті, його було видано на три земельні ділянки загальною площею 0,5370 га, в тому числі і спірну земельну ділянку площею 0,1824 га, на підставі рішення Болехівської сільської ради від 4 лютого 1994р. Позивачі та інші мешканці села не допустили прегородження проїзду загального користування та звернулись зі скаргою у Дрогобицьку міську раду, до територіальної громади якої зараз входить село Болехівці.
Дрогобицькою міською радою колективне звернення мешканців села було розглянуто та повідомлено листом від 16.06.2021 року, що згідно протоколу постійної комісії ради з питань регулювання земельних відносин №15 від 11.06.2021 року комісія вирішила данй питання взяти до відома.
У вересні 2021 року представники відповідачки ОСОБА_4 почали знов вчиняти дії щодо встановлення огорожі на проїзді загального користування, але мешканці села знов перешкодили це зробити та звернулись з відповідною заявою до правоохоронних органів та міського голови м.Дрогобича. Вказане звернення було також розглянуто постійною комісією ради з питань регулювання земельних відносин (протокол №8 від 19.11.2021 року) та рекомендовагіо звернутись для вирішення цього питання до суду, про що було повідомлено листом від 26.11.2021 року №3-24/11153.
З метою підготовки позову щодо захисту їх прав, як мешканців села на безперешкодне користування об`єктами соціальної інфраструктури, зокрема дорожньої, а також збирання необхідних доказів, нашим представником було подано адвокатський запит до архівного відділу Дрогобицької районної державної адміністрації про надання інформації щодо рішення Болехівської сільської ради від 4 лютого 1994 року, яке вказано як підставу для видачі Болехівською сільською радою ОСОБА_8 державного акту на право приватної власності на землю ІІІ-ЛВ №056139 від 12.03.1998р.
У відповідь на цей запит архівний відділ Дрогобицької районної державної адміністрації листом №3.6/10 від 17.02.2022р. повідомив, що у рішенні Болехівської сільської ради від 4 лютого 1994 року «Про приватизацію земельних ділянок громадянами сільської ради» громадянка ОСОБА_8 у списку громадян на приватизацію земельної ділянки не значиться, а інших рішень щодо приватизації земельних ділянок громадяцами сільської ради від 4 лютого 1994 року немає. Hа підтвердження цього архівним відділом також було надано архівну копію рішення IX сесії Болехівської сільської ради від 4 лютого 1994 року «Про приватизацію земельних діляной громадянами сільської ради».
За діючим як на той час, так і на сьогодні законодавством, земельні ділянки державної, а пізніше також і комунальної власності, могли бути передані у приватну власність виключно за рішенням сільської, селищної, міської ради.
Державний акт, відповідно до ст. 23 Земельного кодексу України 1990 року, був документом, який лише посвідчував право власності або право постійного користування землею і не міг бути виданий за відсутності відповідного рішення про передання у власність чи користування земельної ділянки
Таким чином державний акт на право приватної власності на землю ІІІ-ЛВ №056139 від 12.03.1998р., був виданий з порушенням законодавства не лише в частині включення до спірної земельної ділянки площею 0,1824 га проїзду загального користування, а взагалі є виданим безпідставно, і тому є незаконним.
Фізичною особою-підприємцем ОСОБА_11 на замовлення ОСОБА_4 , як спадкоємиці ОСОБА_8 , зокрема в частині належних останній на підставі незаконного державного акту ІІІ-ЛВ №056139 від 12.03.1998р. земельних ділянок, було виготовлено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) щодо спірної земельної ділянки площею 0,1824 га. При цьому про наявність жодних обмежень у використанні цієї земельної ділянки, в тому числі і містобудівного характеру, у технічній документації вказано не було.
12.01.2022 року Відділом №4 Управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області, на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 0,1824 га в селі Болехівці Дрогобицького району Львівської області, виготовленої ОСОБА_11 без урахування містобудівної документації та на підставі незаконного державного акту ІІІ-ЛВ №056139 від 12.03.1998р., було зареєстровано в державному земельному кадастрі земельну ділянку площею 0,1824 га в селі Болехівці Дрогобицького району Львівської області та присвоєно їй кадастровий номер 4621280300:01:002:0185.
Як вбачається з наведеного вище рішення про затвердження документації із землеустрою, за якою була сформована спірна земельна ділянка відсутнє, як відсутнє і рішення про її надання у власність ОСОБА_8 , що є підставою для скасування державної реєстрації цієї земельної ділянки та припинення усіх речових прав на неї.
Ухвалою від 20.04.2022 позовну заяву залишено без руху та надано позивачу термін для усунення недоліків.
Ухвалою судді Дрогобицького міськрайонного суду Львівської області від 28.04.2022 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, постановлено розгляд справи проводити в порядку загального позовного провадження, про що повідомити сторони, встановлено відповідачу п`ятнадцятиденний строк з дня вручення даної ухвали для подання відзиву на позовну заяву, пред`явлення зустрічного позову. Також, позивачу встановлено п`ятиденний строк з дня отримання відзиву для подання відповіді на відзив, а відповідачу п`ятиденний строк з дня отримання відповіді на відзив для подання заперечення.
Призначено підготовче судове засідання на 30.05.2022.
30.05.2022 від відповідачки надійшла заява про відкладення розгляду справи, для надання можливості скористатися правовою допомогою.
30.05.2022 від представника третьої особи Дрогобицької міської ради надійшло клопотання про відкладення розгляду справи.
30.05.2022 підготовче судове засідання відкладено на 27.06.2022.
14.06.2022 від представника ГУ Держгеокадастру у Льввіській області надійшли письмові пояснення, в яких позовні вимоги вважає безпідставними, необгрунтованими та такими, що не підлягають до задоволення. Зазначає, що за інформацією наданою Відділом № 2 Управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру у Львівській області відповідно до відомостей Державного земельного кадастру, державна реєстрація земельної ділянки 4621280300:01:002:0185 площею 0. 1824 га здійснювалася за заявою ОСОБА_4 від 30.12.2021 року ЗВ-9720633112021 на підставі Технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) у власність для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) гр. ОСОБА_4 , яка розташована за адресою: с. Болехівці Дрогобицького району Львівської області, виготовленої ФОП ОСОБА_11 (технічна документація розроблена на підставі Державного акту на право власності на землю виданого гр. ОСОБА_8 від 12.03.1998 р серії ІІІ-ЛВ № 056139). Реєстрація вказаної земельної ділянки здійснювалася Відділом № 10 Управління у Полтавському районі Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області від 12.01.2022. Згідно інформації, яка надійшла з Державного реєстру речових прав на дану земельну ділянку зареєстровано право власності на гр. ОСОБА_4 від 17.02.2022 №46770991. Позивачами пред`являються вимоги щодо скасування державної реєстрації земельної ділянки площею 0.1824 га з кадастровим номером 4621280300:01:002:0185, яка проведена Відділом № 10 Управління у Полтавському районі Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області від 12.01.2022. з урахуванням предмета та обсягу позовних вимог, суб`єктного складу спору, скасування державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 4621280300:01:002:0185, відноситься виключно до компетенції державних кадастрових реєстраторів, однак останні до участі у справі як співвідповідачі не залучені, клопотань про залучення їх співвідповідачами за цим позовом позивач не заявляв, просить в задоволенні позовних вимог відмовити у повному обсязі.
27.06.2022 від відповідачки надійшов відзив на позовну заяву, в якому просить поновити строк для подання відзиву, оскільки такий нею поданий поза межами строку, визначеного в ухвалі про відкриття провадження з поважних причин. У відзиві зазначає, що документація Позивачів не відповідає реальному розташуванню земельних ділянок, оскільки земельні ділянки кадастровий номер 4621280300:01:002:0185 та 4621280300:01:002:0620 межують між собою і жодних земель комунальної власності сільської ради (дороги) між ними немає. Таким чином, ОСОБА_4 , після смерті свої матері ОСОБА_8 на підставі Свідоцтва про право на спадщину за законом від 17.02.2022р., спадкова справа №06/2021, зареєстровано в реєстрі за р.№. 120 (додаток №4), успадкувала право власності на земельну ділянку, кадастровий номер 4621280300:01:002:0185 та мала повне право встановлювати на власній земельній ділянці огорожу.
Щодо відсутності ОСОБА_8 у списках громадян на приватизацію земельної ділянки зазначає, що позивачі недосконало вивчили документацію, яку отримали від зазначеного архівного відділу (міститься в додатках Позивача до позовної заяви), адже у списках числиться не ОСОБА_8 , а її чоловік ОСОБА_12 , (факт шлюбу підтверджується свідоцтвом про шлюб, серії НОМЕР_1 від 21.02.1956р., запис в книзі №2 від 21.02.1956р., між ОСОБА_12 (1929 р.н.) та ОСОБА_13 (1931 р.н.) (додаток №5)). Окрім того, гр. ОСОБА_8 04.02.1994р. отримала рішення про передачу їй у приватну власність безоплатно 0,55 га землі для ведення особистого підсобного господарства, яка розміщена в с. Болехівці (додаток №6). Тобто, державний акт на право приватної власності на землю ІІІ-ЛВ №056139 від 12.03.1998р. був виданий на підставі рішення Болехівської сільської ради народних депутатів Дрогобицького району Львівської області IX сесії І демократичного скликання від 04.02.1994р. Про приватизацію земельних ділянок громадянам сільської ради. Тобто, державний акт був складений, виданий і зареєстрований у відповідності до законодавства чинного станом на 1994 рік, а, отже, є правовстановлюючим документом на спірну земельну ділянку і немає жодних підстав для його скасування.
Щодо виготовлення технічної документації на земельну ділянку згідно державного акту та свідоцтва про спадщину вказує, що у технічній документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), виконаної Фізичною особою-підприємцем ОСОБА_11 на замовлення ОСОБА_4 , згідно із законодавством зазначено перелік обмежень у використанні земельної ділянки, (додаток №8). На підставі рішення Болехівської сільської ради від 04.02.1994р., державного акту на право приватної власності на землю ІІІ-ЛВ №056139 від 12.03.1998р. та технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), було зареєстровано в державному земельному кадастрі земельну ділянку площею 0,1824 га в селі Болехівці Дрогобицького району Львівської області та присвоєно їй кадастровий номер 4621280300:01:002:0185. Отже, земельна ділянка площею 0,1824 га в селі Болехівці Дрогобицького району Львівської області, кадастровий номер 4621280300:01:002:0185, є законною власністю Відповідача ОСОБА_4 , якою остання вправі володіти, користуватись і розпоряджатися в межах, встановлених законодавством України та в межах, визначених в документації, що посвідчує право власності, а тому просить у позові відмовити.
27.06.2022 від її представника надійшло клопотання про відкладення розгляду справи для надання можливості ознайомитися із матеріалами справи.
27.06.2022 підготовче судове засідання відкладено на 25.08.2022.
25.07.2022 від позивачів надійшла відповідь на відзив, в якому вказують, що наведені відповідачкою у відзиві аргументи та пояснення є безпідставними та не спростовують доводів позивачів. Також, зокрема, зазначають, що відповідачка засвідчила вірність копії рішення Болехівської сільської ради ві 04.02.1994 року, згідно з яким ОСОБА_8 передано у приватну власність 0,55 га землі, що повинно свідчити про наявність у неї оригіналу цього документу, хоча про це вона не зазначає. Заявляють, що таке викликає сумнів з приводу його достовірності або є підробленим, а тому просять витребувати у ОСОБА_4 оригінал цього документу, з якщо такий не буде надано, не брати вказаний доказ до уваги.
25.08.2022 від представника третьої особи Дрогобицької міської ради надійшло клопотання про відкладення розгляду справи, у зв`язку з його перебуванням у іншому судовому засіданні. А також, надійшли письмові пояснення, в яких зазначено, що комісія з питань вирішення земельних спорів при Дрогобицькій міській раді декілька разів розглядала колективні заяви мешканців села Болехівці. Листом від 26.11.2021 №3-24/11153 було рекомендовано звернутися до суду для вирішення спору, оскільки земельна ділянка, щодо якої виник спір належить на праві приватної власності. Генеральний план села Болехівці було затверджено рішенням сесії Болехівської сільської ради №454 від 26.12.2019 р. Цим планом передбачено проїзд, що з`єднує вул. Володимира Лівого та вул. Богдана Хмельницького села Болехівці ( відповідно до додатку). Змін в даний генеральний план не вносилося. Відповідно до Державного акту на право приватної власності на землю ІІІ-ЛВ №056139 ОСОБА_8 передалася у приватну власність земельна ділянка площею 0,5570 га на підстав рішення Болехівської сільської Ради народних депутатів від 04.02.1994 р.(проте там не вказано номер рішення). Акт зареєстровано в Книзі записів державних актів на право приватної власності на землю за №425. Також зазначає, що відповідно до змін внесених до Розділу V "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», а саме пунктом 6-1 передбачено, що сформована територіальна громада є правонаступником усього майна, прав та обов`язків розформованої територіальної громади з урахуванням особливостей, визначених підпунктами 5 і 6 цього пункту (підпункт 4). Відповідно Дрогобицька міська рада Львівської області є правонаступником Болехівської сільської ради в силу закону.
25.08.2022 від відповідачки надійшло клопотання про відкладення розгляду справи для можливості отримання та доручення доказів.
25.08.2022 від представника позивачів надійшла заява про виклик свідків.
25.08.2022 підготовче судове засідання відкладено на 14.09.2022.
14.09.2022 від відповідачки надійшло клопотання про відкладення розгляду справи у зв`язку з перебуванням її представника на лікарняному. Проте, доказів перебуванням представника ОСОБА_14 на лікарняному не долучено.
14.09.2022 постановлено ухвалу про витребування доказів та підготовче судове засідання відкладено на 18.10.2022.
17.10.2022 від представника відповідачки надійшло клопотання про відкладення розгляду справи у зв`язку з його участю у іншому судовому засіданні. Проте, доказів такого не подано.
Ухвалою від 18.10.2022 підготовче судове засідання закрито, справу призначено до судового розгляду на 14.11.2022.
14.11.2022 від представника відповідачки надійшло клопотання про відкладення розгляду справи.
14.11.2022 розгляд справи відкладено на 01.12.2022.
01.12.2022 від представника відповідачки надійшло клопотання про відкладення розгляду справи.
01.12.2023 від відповідачки надійшло клопотання про зупинення провадження у справі.
01.12.2023 розгляд справи не відбувся, у зв`язку з відсутністю електропостачання в приміщення суду. Розгляд справи призначено на 16.01.2023.
16.01.2023 від представника відповідачки надійшло клопотання про відкладення розгляду справи (зупинити провадження у справі відповідно до п. 6 ч. 1 ст. 251 ЦПК України до моменту завершення досудового розслідування у кримінальному провадженні № 12022141110000853).
16.01.2023 судове засідання не відбулось.
Ухвалою від 07.02.2023 у клопотанні представника відповідачки про зупинення провадження у справі відмовлено. У справі оголошено перерву до 07.03.2023.
07.03.2023 від представника відповідачки надійшло клопотання про застосування строку позовної давності.
07.03.2023 у справі оголошено перерву до 10.04.2023.
10.04.2023 ухвалою суду постановлено тимчасово вилучити у фізичної особи-підприємця ОСОБА_11 :
- належним чином засвідчені копії матеріалів, виготовленої ним технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 0,1824 га, розташованої в селі Болехівці Дрогобицького району та, які стали підставою для державної реєстрації земельної ділянки площею 0,1824 га. кадастровий номер 4621280300:01:002:0185 (в тому числі у виді електронних; документів, підписаних у встановленому законом порядку);
-інформації про дату та час коли ним виносились в натуру (на місцевості) межі цієї земельної ділянки, чи закріплювались при цьому винесені межі межовими знаками та чи були присутні при винесенні в натуру меж земельної ділянки власники (користувачі) суміжних земельних ділянок, в тому числі представники Дрогобицької об`єднаної територіальної громади (Дрогобицької міської ради);
-інформації про те чи підписували власники (користувачі) суміжних земельних ділянок акт узгодження меж земельної ділянки або будь-який інший документ, який передбачає висловлення згоди власників (користувачів) суміжних земельних ділянок щодо встановлених на місцевості меж земельної цієї ділянки;
-інформацію щодо повідомлення чи неповідомлення ним власників (користувачів) суміжних земельних ділянок, в тому числі Дрогобицької міської ради про дату та час коли будуть виноситись в натуру (на місцевості) межі цієї земельної ділянки.
Тимчасове вилученняматеріалів доручитидержавному виконавцюДрогобицького відділудержавної виконавчоїслужби уДрогобицькому районіЛьвівської областіЗахідного міжрегіональногоуправління Міністерстваюстиції.
У справі оголошено перерву до 11.05.2023.
01.05.2023 від Дрогобицького відділу державної виконавчої служби у Дрогобицькому районі Львівської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції надійшли засвідчені копії матеріалів, виготовленої технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).
08.05.2023 від представника позивачів надійшло письмове пояснення щодо заяви відповідачки про застосування строку позовної давності.
11.05.2023 від представника Дрогобицької міської ради надійшло клопотання про відкладення розгляду справи.
11.05.2023 розгляд справи відкладено на 22.06.2023 та зобов`язано відповідачку надати оригінали технічної документації.
20.06.2023 представником Дрогобицької міської ради надано викопіювання з генерального плану села Болехівці.
22.06.2023 від представника Дрогобицької міської ради надійшло клопотання про відкладення розгляду справи.
22.06.2023 розгляд справи відкладено на 21.08.2023.
21.08.2023 представником позивачів подано клопотання про доручення до матеріалів справи засвідченої копії фрагменту опорного плану села Болехівці Дрогобицького району з супровідним листом КП „Дрогобицьке районне бюро планування та архітектури № 3 від 17.08.2023.
21.08.2023 розгляд справи відкладено на 18.09.2023.
15.09.2023 від відповідачки надійшла заява про припинення представництва адвокатом Хамандяком Б.С. та адвокатом Слотило О.Р.
18.09.2023 розгляд справи відкладено на 30.10.2023.
В судовому засіданні позивачі та їх представник позовні вимоги підтримали, просили такі задовольнити.
Представник позивача в судовому засіданні дав пояснення, аналогічні викладеним у позовній заяві.
Допитані в якості свідків позивачі ОСОБА_3 , ОСОБА_1 та ОСОБА_2 суду пояснили, що є власниками сусідніх із відповідачкою земельних ділянок і завжди користувались проїздом , який з`єднував вулиці ОСОБА_15 та ОСОБА_9 , аж до того моменту поки відповідачка ОСОБА_4 не загородила парканом такого. Вказані дії відповідачки порушують їхні права на вільне користування земельними ділянками, що належать ім. на праві власності.
Відповідач ОСОБА_4 та її представники в судовому засіданні позовні вимоги заперечили, просили в позові відмовити, дали суду пояснення, аналогічні викладеним у відзиві. Просили застосувати строки позовної давності.
Представник відповідача Болехівської сільської ради в судове засідання не з`явився, про причини неявки суд не повідомили, хоча про час та місце розгляду справи повідомлялись належним чином. За наведених обставин суд вважає за можливе проводити судовий розгляд у їх відсутності.
Представник третьої особи ДМР в останнє судове засідання не з`явилась, подала до суду заяву про розгляд справи у їх відсутності.
Представник третьої особи Управління держгеокадастру подали до суду заяву про розгляд справи у їх відсутності з врахуванням письмових пояснень.
Вислухавши пояснення, дослідивши та перевіривши зібрані по справі докази, оцінивши їх в сукупності, суд вважає, що позов слід задовольнити з наступних підстав.
На підставі ст.. 10 ЦПК України цивільне судочинство здійснюється на засадах змагальності сторін. Сторони та інші особи, які беруть участь у справі, мають рівні права щодо подання доказів, їх дослідження та доведення перед судом їх переконливості.
Статтею 11 ЦПК України визначено, що суд розглядає цивільні справи не інакше як за зверненням фізичних чи юридичних осіб, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених ними вимог і на підставі доказів сторін та інших осіб, які беруть участь у справі. Особа, яка бере участь у справі, розпоряджається своїми правами щодо предмету спору на власний розсуд.
Згідно з Витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку № НВ 4614960912020 від 24.12.2020 та Свідоцтва про спадщину за заповітом № 1209 від 13.06.2009 ОСОБА_1 є власником земельної ділянки, площею 0,1839 га, розташованої по АДРЕСА_1 , кадастровий № 4621280300:01:002:0620, яка по межі від «Г» до «А» є суміжною землями комунальної власності сільської ради (дорога), а по межі від «А» до «Б» є суміжною з земельною ділянкою ОСОБА_8 .
Відповідно до Витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку № НВ 4611160892019 від 01.10.2019 ОСОБА_3 є власником земельної ділянки, площею 0,1903 га, розташованої на території в с. Болехівці Дрогобицького району Львівської області, кадастровий № 4621280300:01:002:1070, яка по межі від «Г» до «Д» є суміжною з проїздом загального користування, а по межі від «Д» до «А» є суміжною з земельною ділянкою ОСОБА_8 .
Згідно зі ст. 16 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», планування територій на місцевому рівні здійснюється шляхом розроблення та затвердження генеральних планів населених пунктів, планів зонування територій і детальних планів території, їх оновлення та внесення змін до них. Містобудівна документація на місцевому рівні розробляється з урахуванням даних державного земельного кадастру на актуалізованій картографічній основі в цифровій формі як просторово орієнтована інформація в державній системі координат на паперових і електронних носіях.
Відповідно до ст. 17 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», генеральний план населеного пункту є основним видом містобудівної документації на місцевому рівні, призначеної для обґрунтування довгострокової стратегії планування та забудови території населеного пункту. На підставі затвердженого генерального плану населеного пункту розробляється план земельно-господарського устрою, який після його затвердження стає невід`ємною частиною генерального плану.
Генеральний план населеного пункту розробляється та затверджується в інтересах відповідної територіальної громади з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів.
Відповідно до ст. 17 Закону України «Про основи містобудування» містобудівна документація - це система проектних та інших матеріалів, пов`язаних з прогнозуванням розвитку і плануванням територій, забудовою і реконструкцією населених пунктів та їх функціональних зон. Містобудівна документація, затверджена у встановленому порядку, є основою для вирішення питань раціонального використання територій, регулювання розселення, розміщення всіх видів будівництва, розробки проектів конкретних об`єктів.
Згідно з ст. 18 Закону України «Про основи містобудування» реалізація містобудівної документації забезпечується шляхом впровадження її положень при плануванні відповідних територій, комплексній забудові та реконструкції населених пунктів, проектуванні та будівництві об`єктів житлово-цивільного і виробничого призначення, систем транспортного та інженерного забезпечення, впорядкуванні і благоустрої територій.
Відповідно з ч. 1 ст. 28 Закону України «Про Державний земельний кадастр», до Державного земельного кадастру вносяться відомості про обмеження у використанні земель, зокрема про межі обмежень у використанні земель, безпосередньо встановлених законами та прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами, містобудівною документацією. Внесення до Державного земельного кадастру відомостей про обмеження у використанні земель, безпосередньо встановлені законами та прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами, містобудівною документацією, відповідно до ч. 6 цієї статті, здійснюється у процесі державної реєстрації земельних ділянок та внесення змін до відомостей про них.
Генеральним планом села Болехівці, затвердженим 26.12.2019 рішенням сесії Болехівської сільської ради за № 454 передбачено проїзд, що з`єднує АДРЕСА_1 . Зміни в Генеральний план не вносилось.
Таким чином, земельна ділянка кадастровий номер 4621280300:01:002:1070, належна ОСОБА_3 розташована з іншої сторони проїзду між АДРЕСА_1 та ОСОБА_16 ніж земельна ділянка кадастровий номер 4621280300:01:002:0620, належна ОСОБА_1 . Обставини того, що обидві вказані земельні ділянки межують з земельними ділянками ОСОБА_8 та при цьому розташовані по різні сторони проїзду між АДРЕСА_1 та ОСОБА_16 свідчать про те, що ОСОБА_8 мала у користуванні дві земельні ділянки, розташовані по обидві сторони цього проїзду.
В судовому засіданні встановлено та сторонами не заперечується, що у травні 2021 року, після смерті громадянки ОСОБА_8 , відповідачка почала вчиняти дії щодо встановлення огорожі на проїзді загального користування мотивуючи це тим, що проїзд входить до земельної ділянки, яка належить їй, і яка була приватною власністю громадянки ОСОБА_8 на підставі Державного акту на право приватної власності на землю III-ЛВ №056139, виданого 12.03.1998р. Болехівською сільською радою ОСОБА_8 та зареєстрованого в книзі записів державних актів на право приватної власності на землю за №425. Даний Державний акт було видано на три земельні ділянки загальною площею 0,5370 га, в тому числі і спірну земельну ділянку площею 0,1824 га, на підставі рішення Болехівської сільської ради від 4 лютого 1994р.
Позивачі та інші мешканці села Болехівці недопустивши прегородження проїзду загального користування звернулись зі скаргою у Дрогобицьку міську раду, до територіальної громади якої зараз входить село Болехівці.
Дрогобицькою міською радою колективне звернення мешканців села було розглянуто та повідомлено листом від 16.06.2021 року, що згідно протоколу постійної комісії ради з питань регулювання земельних відносин №15 від 11.06.2021 року комісія вирішила данй питання взяти до відома.
У вересні 2021 року відповідачка ОСОБА_4 знов почала вчиняти дії щодо встановлення огорожі на проїзді загального користування, але мешканці села вдруге перешкодили цьому та звернулись з відповідною заявою до правоохоронних органів та міського голови м. Дрогобича. Вказане звернення було також розглянуто постійною комісією ради з питань регулювання земельних відносин (протокол №8 від 19.11.2021 року) та рекомендовано звернутись для вирішення цього питання до суду, про що було повідомлено листом від 26.11.2021 року №3-24/11153.
З метою підготовки позову щодо захисту прав позивачів, як мешканців села Болехівці на безперешкодне користування об`єктами соціальної інфраструктури, зокрема дорожньої, а також збирання необхідних доказів, представником позивачів було подано адвокатський запит до архівного відділу Дрогобицької районної державної адміністрації про надання інформації щодо рішення Болехівської сільської ради від 4 лютого 1994 року, яке вказано як підставу для видачі Болехівською сільською радою ОСОБА_8 Державного акту на право приватної власності на землю ІІІ-ЛВ №056139 від 12.03.1998р.
У відповідь на запит архівний відділ Дрогобицької районної державної адміністрації листом №3.6/10 від 17.02.2022р. повідомив, що у рішенні Болехівської сільської ради від 4 лютого 1994 року «Про приватизацію земельних ділянок громадянами сільської ради» громадянка ОСОБА_8 у списку громадян на приватизацію земельної ділянки не значиться, а інших рішень щодо приватизації земельних ділянок громадяцами сільської ради від 4 лютого 1994 року немає. Hа підтвердження цього архівним відділом також було надано архівну копію рішення IX сесії Болехівської сільської ради від 4 лютого 1994 року «Про приватизацію земельних діляной громадянами сільської ради» та додаток до нього.
На підставу законності рішення IX сесії Болехівської сільської ради від 4 лютого 1994 року «Про приватизацію земельних діляной громадянами сільської ради» відповідачка вказує, що у додатку до рішення Болехівської сільської гади від 4 лютого 1994 року «Про приватизацію земельних ділянок громадянами сільської ради» ОСОБА_8 дійсно не числиться, однак у ньому числиться її чоловік ОСОБА_12 , з яким вона перебувала у зареєстрованому шлюбі.
Із вказаних тверджень вбачається, що відповідачка визнає ту обставину, що згідно з рішенням Болехівської сільської ради від 4 лютого 1994 року «Про приватизацію земельних ділянок громадянами сільської ради» будь-які земельні ділянки їй у власність не передавались. При цьому вона стверджує, що згідно з цим рішенням земельні ділянки було передано у власність її чоловіка ОСОБА_8 - ОСОБА_12 .
Із рішення Болехівської сільської ради від 4 лютого 1994 року «Про приватизацію земельних ділянок громадянами сільської ради ОСОБА_12 дійсно було надано у власність земельну ділянку, проте ця земельна ділянка була надана для ведення особистого підсобного господарства, а не для обслуговування житлових будинків та господарських будівель. Вказане свідчить, що земельна ділянка, яка була надана ОСОБА_12 згідно вказаного рішення не включала спірну земельну ділянку, оскільки на ній розташовані житловий будинок та господарські споруди і її цільовим призначенням є саме обслуговування житлового будинку та господарських будівель. Крім цього, площа земельної ділянки наданої ОСОБА_12 згідно рішення становила 0,51га, а не 0,5370 га, як вказано в Державному акті.
Як вбачається з відповіді архівного відділу Дрогобицької районної державної адміністрації (лист №3.6/10 від 17.02.2022р.) будь-яких інших рішень щодо надання земельних ділянок, крім того Болехівською сільською радою 04.02.1994р. не приймалось. У фондах документації Болехівської сільської ради рішення від 04.02.1994р. про надання ОСОБА_8 у приватну власність 0,55 га землі немає. Тобто, наданий відповідачкою суду витяг з рішення Болехівської сільської ради від 4 лютого 1994 року «Про приватизацію земельних ділянок громадянами сільської ради», не відповідає оригіналу вказаного рішення, оскільки рішенням Болехівської сільської ради від 04.02.1994р. земля в приватну власність ОСОБА_8 не надавалась.
Згідно ч. 5 ст. 95 ЦПК України, учасник справи, який подає письмові докази в копіях (електронних копіях), повинен зазначити про наявність у нього або іншої особи оригіналу письмового доказу. Учасник справи підтверджує відповідність копії письмового док оригіналу, який знаходиться у нього, своїм підписом із зазначенням дати такого засвідчення.
Відповідачка засвідчила вірність копії наданого суду рішення Болехівської сільської ради 04.02.1994 року.
За заявою представника позивачів відповідно до ч. 6 ст. 95 ЦПК України судом було зобов`язано відповідачку надати оригінал витягу рішення Болехівської сільської ради від 04.02.1994 року, оскільки наданий нею витяг з рішення викликає сумнів з приводу його достовірності.
Однак на вимогу суду відповідачкою такого не надано, а отже, наведені нею аргументи та пояснення з приводу законності видачі спірного Державного акту є безпідставними та не спростовують доводів позивачів.
Відповідно до ч. 1 ст.17 Земельного кодексу України 1990 року, в редакції, чинній на час прийняття рішення Болехівської сільської ради від 4 лютого 1994 року, а також видачі Державного акту на право приватної власності на землю ІІІ-ЛВ №056139 від 12.03.1998р., передача земельних ділянок у колективну та приватну власність провадиться Радами народних депутатів, на території яких розташовані земельні ділянки. Згідно з частинами 5- 7 цієї статті, передача у власність земельної ділянки, що була раніше надана громадянину провадиться сільськими, селищними, міськими Радами народних депутатів за місцем розташування цієї ділянки для: ведення селянського (фермерського) господарства у розмірі згідно з статтею 52 цього Кодексу; ведення особистого підсобного господарства у розмірі згідно з статтею 56 цього Кодексу; будівництва та обслуговування жилого будинку і господарських будівель (присадибна ділянка), садівництва, дачного і гаражного будівництва у розмірах згідно із статтями 57 і 67 цього Кодексу.
Зазначені земельні ділянки передаються у власність на підставі заяви громадянина і матеріалів, що підтверджують її розмір (земельно-кадастрова документація, дані бюро технічної інвентаризації, правлінь товариств і кооперативів тощо).
Ради народних депутатів розглядають у місячний строк зазначені заяви і матеріали та приймають відповідні рішення.
Відповідно до ст. 67 Земельного кодексу України 1990 року, громадянам за рішенням сільської, селищної, міської Ради народних депутатів передаються у власність або надаються у користування земельні ділянки для будівництва індивідуальних жилих будинків, господарських будівель, гаражів і дач. Розмір ділянок для будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) повинен бути не більше: у сільських населених пунктах - 0,25 гектара, селищах міського типу - 0,15 гектара, а для членів колективних сільськогосподарських підприємств і працівників радгоспів - не більше 0,25 гектара, у містах - 0,1 гектара.
Тобто, за діючим як на той час, так і на сьогодні законодавством, земельні ділянки державної, а пізніше також і комунальної власності, могли бути передані у приватну власність виключно за рішенням сільської, селищної, міської ради.
Державний акт, відповідно до ст. 23 Земельного кодексу України 1990 року, був документом, який лише посвідчував право власності або право постійного користування землею і не міг бути виданий за відсутності відповідного рішення про передання у власність чи користування земельної ділянки
Таким чином, Державний акт на право приватної власності на землю ІІІ-ЛВ №056139 від 12.03.1998р., був виданий з порушенням законодавства не лише в частині включення до спірної земельної ділянки площею 0,1824 га проїзду загального користування, а взагалі є виданим безпідставно, і тому є незаконним.
На виконання ухвали суду від 10.04.2023 Дрогобицьким відділом державної виконавчої служби у Дрогобицькому районі Львівської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції надано засвідчені копії матеріалів, виготовленої технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 0,1824 га, розташованої в селі Болехівці Дрогобицького району та, які стали підставою для державної реєстрації земельної ділянки площею 0,1824 га. кадастровий номер 4621280300:01:002:0185 (в тому числі у виді електронних; документів, підписаних у встановленому законом порядку) тимчасово вилучені у фізичної особи-підприємця ОСОБА_11 . Підставою для виготовлення «Технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) для ведення особистого селянського господарства та для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) (код згідно КВЦПЗ - 01.03 та 02.01). Місце розташування земельних ділянок: в с.Болехівці Дрогобицької міської територіальної громади Дрогобицького району Львівської області. Замовник: ОСОБА_4 .» є Державний акт на право приватної власності на землю III-ЛВ 056139 зареєстрований № 425 від 12.03.1998 р., запит нотаріуса про надання інформації від 18.02.2021 року №31/02-14 (спадкова справа № 06.2021), договір на виконання робіт № 44 від 30.09.2021 року.
Межі земельної ділянки ОСОБА_8 площею 0,1824 га з цільовим призначенням для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд (присадибна ділянка), кадастровий номер - 4621280300:01:002:0185, в с.Болехівці Дрогобицького району проходять по існуючій металевій огорожі, поворотні точки земельної ділянки закріплені металевими стовпцями. Земельна ділянка межує з сформованою та зареєстрованою в державному земельному кадастрі земельною ділянкою ОСОБА_17 (кад. номер 4621280300:01:002:0320 дата документації із землеустрою 12.08.2015), сформованою та зареєстрованою в державному земельному кадастрі земельною ділянкою гр. ОСОБА_18 (кад. номер 4621280300:01:002:1070 дата документації із землеустрою 27.05.2019), сформованою та зареєстрованою в державному земельному кадастрі земельною ділянкою гр. ОСОБА_19 (кад. номер 4621280300:01:002:0596 дата документації із землеустрою 18.12.2017), сформованою та зареєстрованою в державному земельному кадастрі земельною ділянкою гр. ОСОБА_10 (кад. номер 4621280300:01:002:0620 дата документації із землеустрою 10.10.2020). Межі земельної ділянки (кадастровий номер - 4621280300:01:002:0185) відновлювались відповідно до державного акту на право приватної власності на землю III-ЛВ 056139, зареєстрованого за № 425 від 12.03.1998 р. та відомостей державного земельного кадастру щодо сусідніх сформованих земельних ділянок. Межі та поворотні точки земельної ділянки (кадастр: з вмер - 4621280300:01:002:0185) повністю співпадають з встановленими межами суміжних нормованих земельних ділянок.
Відповідно до наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України від 13.08.2021 втратила чинність Інструкція про встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) та їх закріплення межовими знаками від 18.05.2010 № 376.
Відповідно до п.2 та п.4 статті 106 Земельного кодексу України межовими знаками можуть бути природні чи штучні споруди і рубежі (річки, струмки, канали, лісосмуги, рослинні смуги, дерева, стежки, рівчаки, стіни, паркани, огорожа, шляхові споруди, бетонні або металеві стовпи, плити, моноліти, камені, інші споруди і рубежі), що збігаються із межею земельної ділянки або спеціально встановлюються на ній. Межові знаки на водних об`єктах не встановлюються. У разі якщо межі земельних ділянок у натурі (на місцевості) збігаються з природними чи штучними лінійними спорудами, рубежами (річками, струмками, каналами, лісосмугами, рослинними смугами, шляхами, стежками, рівчаками, стінами, шляховими спорудами, парканами, огорожею, фасадами будівель, іншими лінійними спорудами, рубежами тощо) та раніше встановленими межами сформованих земельних ділянок, межові знаки можуть не встановлюватися.
Згідно статті 55 закону України «Про землеустрій» встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) здійснюється відповідно до відомостей Державного земельного кадастру, матеріалів Державного фонду документації із землеустрою та оцінки земель, матеріалів топографо-геодезичних робіт.
Технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) розробляється за рішенням власника (розпорядника) земельної ділянки, землекористувача.
Технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) не включає акт погодження меж земельної ділянки.
Відповідно до даної статті до складу документації із землеустрою входить відомість про встановлені межові знаки. У ній зазначаються інформація про те, з ким межує земельна ділянка, відомості про суміжних землевласників. Порядок складання відомості про встановлені межові знаки не регламентована, тому вона може виконуватись у довільній формі. Головне, аби можна було ідентифікувати місце розташування межових знаків та був їх опис.?
Виходячи з вищенаведеного межі земельної ділянки (кадастровий номер - 4621280300:01:002:0185) в натурі (на місцевості) не встановлювалися та не закріплювались межовими знаками, суміжні землевласники про встановлення меж земельної ділянки не повідомлялись, акт погодження меж земельної ділянки з суміжними землевласниками не підписувався.
Фізичною особою-підприємцем ОСОБА_11 на замовлення ОСОБА_4 , як спадкоємиці ОСОБА_8 , зокрема в частині належних останній на підставі Державного акту ІІІ-ЛВ №056139 від 12.03.1998р. земельних ділянок, було виготовлено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) щодо спірної земельної ділянки площею 0,1824 га. При цьому про наявність жодних обмежень у використанні цієї земельної ділянки, в тому числі і містобудівного характеру, у технічній документації вказано не було.
Зокрема у технічній документації, копії окремих матеріалів якої було надано відповідачкою помилково вказано, що земельна ділянка по межі від «Г» до «Д» межує з ділянкою ОСОБА_10 (кадастровий номер 4621280300:01:002:0620), однак по частині цієї межі довжиною 40,31 м. ділянка фактично межує з проїздом між АДРЕСА_1 (така ж довжина межі ділянки кадастровий номер 4621280300:01:002:0620, належної ОСОБА_1 з проїздом між АДРЕСА_1 ).
Також в цій технічній документації вказано, що земельна ділянка межує з земельною ділянкою кадастровий номер 4621280300:01:002:1070, належною ОСОБА_3 по межі від «Б» до «В» довжинами 17,57м., 2,57м. (з північно-західної частини) та 19,00м. (з південно- західної частини) що не відповідає дійсності, оскільки згідно з витягом з державного земельного кадастру №НВ-4611160892019 від 01.10.2019 року про земельну ділянку кадастровий номер 4621280300:01:002:1070, належну ОСОБА_3 , з північно-західної частини земельна ділянка ОСОБА_3 межує з земельною ділянкою ОСОБА_8 по довжиною лише 17,57м., а з південно-західної частини межує з проїздом між АДРЕСА_1 . Вказане свідчить про включення при складанні ОСОБА_11 , на замовлення відповідачки технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) проїзду шириною менше 2,57м. Тобто, саме на стільки ОСОБА_11 було збільшено довжину північно-західної межі між земельними ділянками ОСОБА_3 та ОСОБА_8 .
Слід наголосити, що технічні документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості), щодо земельних ділянок ОСОБА_3 та ОСОБА_1 складались 27.05.2019р. та 10.10.2020р. відповідно, а 01.10.2019р 24.12.2020р. ці ділянки вже були зареєстровані в державному земельному кадастрі, тоді як технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок і натурі (на місцевості), щодо земельної ділянки ОСОБА_8 , складалась ОСОБА_11 19.05.2021р. Тобто при складанні технічної документації ОСОБА_11 були відомі наявні відомості державного земельного кадастру щодо суміжних земельних ділянок, однак свідомо були проігноровані. Крім цього, на момент складання ним технічної документації проїзд між АДРЕСА_1 , був наявний в натурі. Він не був загороджений з жодного з кінців і ним користувались мешканці села. Про це свідчать звернення в правоохоронні органи мешканців села при спробі відповідачки загородити проїзд. Однак в технічній документації, зокрема в кадастровому плані ОСОБА_11 вказано, що усі межі земельної ділянки, включаючи проїзд, збігаються з лінійними спорудами (металевою огорожею), тобто є огородженими.
12.01.2022 року Відділом №4 Управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області, на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 0,1824 га в селі Болехівці Дрогобицького району Львівської області, виготовленої ОСОБА_11 без урахування містобудівної документації та на підставі Державного акту ІІІ-ЛВ №056139 від 12.03.1998р., було зареєстровано в державному земельному кадастрі земельну ділянку площею 0,1824 га в селі Болехівці Дрогобицького району Львівської області та присвоєно їй кадастровий номер 4621280300:01:002:0185.
Відповідно до ст. 79-1 Земельного кодексу України, формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.
Сформовані земельні Ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера.
Винесення в натуру (на місцевість) меж сформованої земельної ділянки до її державної реєстрації здійснюється за документацією із землеустрою, яка стала підставою для її формування.
Державна реєстрація речових прав на земельні ділянки здійснюється після державної реєстрації земельних ділянок у Державному земельному кадастрі.
Земельна ділянка припиняє існування як об`єкт цивільних прав, а її державна реєстрація скасовується в разі скасування державної реєстрації земельної ділянки на підставі судового рішення внаслідок визнання незаконною такої державної реєстрації;
Ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки допускається виключно з одночасним припиненням таким рішенням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо такої земельної ділянки (за наявності таких прав; обтяжень).
Відповідно до ст. 24 Закону України «Про Державний земельний кадастр», державна реєстрація земельної ділянки здійснюється при її формуванні шляхом відкриття Поземельної книги на таку ділянку. Державна реєстрація земельних ділянок здійснюється державним кадастровим реєстратором центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Згідно з ч. 10 ст. 24 Закону України «Про Державний земельний кадастр», державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі, зокрема, ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки.
Ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки допускається виключно з одночасним припиненням таким рішенням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо земельної ділянки (за наявності таких прав, обтяжень).
Ухвалення судом рішення про визнання нечинним рішення органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою, за якою була сформована земельна ділянка, щодо якої виникли речові права, а також про скасування державної реєстрації такої земельної ділянки, що допускається за умови визнання нечинним рішення про затвердження такої документації (за його наявності) та припинення таких прав (за їх наявності).
Як вбачається з наведеного вище рішення про затвердження документації із землеустрою, за якою була сформована спірна земельна ділянка відсутнє, як відсутнє і рішення про її надання у власність ОСОБА_8 , що є підставою для скасування державної реєстрації цієї земельної ділянки та припинення усіх речових прав на неї.
А тому, суд не бере до уваги доводи відповідачки, що відсутність вимоги позивачів визнати незаконним та скасувати рішення є підставою для відмови в позові.
Відповідно до ч. 1 ст. 27 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державна реєстрація права власності та інших речових прав, крім державної реєстрації права власності на об`єкт незавершеного будівництва, проводиться на підставі, зокрема, судового рішення, що набрало законної сили, щодо набуття, зміни або припинення права власності та інших речових прав на нерухоме майно.
Відповідно до ч. 1 ст. 4 ЦПК України, кожна особа має право в порядку встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів.
Згідно з положеннями ч. 1 ст. 5 ЦПК України, здійснюючи правосуддя, суд захищає права, свободи та інтереси фізичних осіб, права та інтереси юридичних осіб, державні та суспільні інтереси у спосіб, визначений законом або договором.
Пунктом 10 частини другої статті 16 Цивільного кодексу України до способів захисту цивільних прав та інтересів належить, зокрема, визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб.
Згідно з частиною першою статті 21 Цивільного кодексу України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
Таким чином, визнання незаконними рішень суб`єкта владних повноважень може бути способом захисту цивільного права або інтересу.
Відповідно до ст. 256 ЦК України під позовною давністю розуміється строк, у межах якого особа може звернутися до суду про захист свого цивільного права або інтересу. Приписами статті 257 ЦК України встановлено загальну позовну давність тривалістю у три роки.
За правилами статті 261 ЦК України перебіг позовної давності починається від дня, коли особа довідалася або могла довідатися про порушення свого права або про особу, яка його порушила.
Як стверджують позивачі проїзд загального користування, який з`єднує АДРЕСА_1 було включего до земельної ділянки, на яку громадянці ОСОБА_8 було видано державний акт на право приватної власності на землю, про що дізнались тільки травні 2021 року. Саме тоді, після смерті громадянки ОСОБА_8 , її родичі почали вчиняти дії щодо встановлення огорожі на проїзді загального користування, мотивуючи свої дії наявністю у них державного акту на право приватної власності на землю ІІІ-ЛВ №056139, виданого 12.03.1998р. Болехівською сільською радою ОСОБА_8 . Доказом цього також є звернення мешканців села Болехівці до Дрогобицької міської ради та поліції щодо недопущення перегородження проїзду загального користування який з`єднує АДРЕСА_1 .
Державні акти на право приватної власності на землю не є документами, які є загальнодоступними і про їх існування чи про їх видання не відомо і не може бути відомо будь-яким іншим особам крім видавника та особи, якій видано акт.
Що стосується загальнодоступної інформації про земельну ділянку кадастровий номер 4621280300:01:002:0185, до якої було включено вказаний проїзд, то така інформація міститься лише на електронних ресурсах Держгеокадастру, а саме публічній кадастровій карті в мережі Інтернет (https://kadastr.live) і надається внаслідок взаємодії з Державним земельним кадастром. А ця земельна ділянка була зареєстрована в Державному земельному кадастрі лише 12.01.2022 року.
Стверджуючи про пропуск Позивачами строку позовної давності, Відповідачка ОСОБА_4 не надала суду жодних доказів того, що Відповідачі дізнались про існування державного акту на право приватної власності на землю ІІІ-ЛВ №056139, виданого 12.03.1998р. Болехівською сільською радою ОСОБА_8 та зареєстрованого в книзі записів державних актів на право приватної власності на землю за №425 раніше, ніж тревень 2021 року.
З урахуванням наведених обставин, суд дійшов висновку, що перебіг строку позовної давності за позовною вимогою про визнання незаконним державного акту на право приватної власності на землю ІІІ-ЛВ №056139, виданого 12.03.1998р. Болехівською сільською радою ОСОБА_8 , починається з травня 2021 року, коли Відповідачка почала вчиняти дії щодо встановлення огорожі на проїзді загального користування.
За вказаних вище обставин строк звернення до суду з позовом позивачами не пропущено, а відтак заява відповідачки про застосування наслідків спливу позовної давності задоволенню не підлягає.
Доводи представника відповідача з приводу того, що окремою підставою для відмови в задоволенні позову внаслідок неналежного складу відповідачів є незалучення позивачами державного реєстратора в якості відповідача не заслуговують на увагу, оскільки державний реєстратор не є належним відповідачем у спорах про визнання незаконними та скасування реєстраційних дій, вчинених щодо третьої особи, а ним є особа, щодо якої були здійснені ці дії (записи). Аналогічні правові висновки викладені у постановах Великої Палати Верховного Суду від 04 вересня 2018 року у справі N 823/2042/16 (провадження N 11-377апп18, пункт 36), від 12 грудня 2018 року у справі N 570/3439/16-ц (провадження N 14-512цс18, пункт 53), від 04 лютого 2020 року у справі N 910/7781/19 (провадження N 12-150гс19, пункт 37) та від 05 липня 2023 року у справі N 910/15792/20 (провадження N 12-31гс22).
Також, представник відповідача вказує, що відповідно до рішення Дрогобицької міської ради від 10.12.2020 року №18 «Про початок реорганізації Стебницької міської ради, Бистрицької, Болехівської, Броницької, Верхньогаївської, Волянської, Дережицької, Добрівлянської, Долішньолужецької, Лішнянської, Михайлевицької, Медвежанської, Нижньогаївської, Нагуєвицької, Почаєвицької, Раневицької, Рихтицької, Снятинської, Ступницької, Унятицької сільських рад шляхом приєднання до виконаного комітету Дрогобицької міської ради», Дрогобицька міська рада є правонаступником всього майна, прав та обов`язків Болехівської сільської ради, а тому повинна була бути залучена в якості відповідача у справі. Відповідних клопотань в матеріалах справи не міститься, відповідно це є окремою підставою для відмови в задоволенні позову внаслідок неналежного складу відповідачів.
Суд звертає увагу, що станом на день розгляду справи Болехівська сільська рада перебуває в стані припинення, та у встановленому законом порядку не ліквідована, а тому є належним відповідачем у справі.
Відповідно до п.3 ч.2 ст.141 ЦПК України, у разі задоволення позову судові витрати покладаються на відповідача.
Керуючись ст. ст. 12,13,76-81,247,258,259,264,265,268 ЦПК України,суд
ухвалив:
позов задовольнити.
Визнати незаконним державний акт на право приватної власності на землю ІІ-ЛВ № 056139, виданий Болехівською сільською радою 12.03.1998 ОСОБА_8 , зареєстрований в книзі записів державних актів на право приватної власності на землю за № 425.
Припинити право власності ОСОБА_4 щодо земельної ділянки площею 0,1824 га, кадастровий номер 4621280300:01:002:0185, розташованої в с. Болехівці Дрогобицького району Львівської області.
Скасувати державну реєстрацію земельної ділянки площею 0,1824 га, кадастровий номер 4621280300:01:002:0185, розташованої в с. Болехівці Дрогобицького району Львівської області.
Стягнути з Болехівської сільської ради Дрогобицького району Львівської області та ОСОБА_4 на користь ОСОБА_1 по 992,40 (дев`ятсот дев`яносто дві гривні сорок копійок) грн. судового збору.
Стягнути з Болехівської сільської ради Дрогобицького району Львівської області та ОСОБА_4 на користь ОСОБА_2 по 992,40 (дев`ятсот дев`яносто дві гривні сорок копійок) грн. судового збору.
Стягнути з Болехівської сільської ради Дрогобицького району Львівської області та ОСОБА_4 на користь ОСОБА_3 по 992,40 (дев`ятсот дев`яносто дві гривні сорок копійок) грн. судового збору.
Апеляційну скаргу на рішення суду може бути подано до Львівського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Позивач: ОСОБА_1 , РНОКПП НОМЕР_2 , адреса: АДРЕСА_1 .
Позивач: ОСОБА_2 , РНОКПП НОМЕР_3 , адреса: АДРЕСА_2 .
Позивач: ОСОБА_3 , РНОКПП НОМЕР_4 , адреса: АДРЕСА_3 .
Відповідач: Болехівська сільська рада Дрогобицького району Львівської області, ЄДРПОУ 04374772, адреса: Львівська область, Дрогобицький район, с. Болехівці, вул. Шкільна, 16.
Відповідач: ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , адреса: АДРЕСА_4 .
Суддя Нагірна О.Б.
Суд | Дрогобицький міськрайонний суд Львівської області |
Дата ухвалення рішення | 30.10.2023 |
Оприлюднено | 10.11.2023 |
Номер документу | 114787121 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: |
Цивільне
Касаційний цивільний суд Верховного Суду
Синельников Євген Володимирович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні