Рішення
від 06.11.2023 по справі 904/4719/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027

E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

06.11.2023м. ДніпроСправа № 904/4719/23

Господарський суд Дніпропетровської області у складі судді Мілєвої І.В. за участю секретаря судового засідання Тімочкіна М.В.

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Вельт Експрес Логістик", м. Київ

до Товариства з обмеженою відповідальністю "АТБ-Маркет", Дніпропетровська область, м. Дніпро

про стягнення 1 667 669,58 грн

Представники:

від позивача: П`ятницька Л.А.; Ан І.М.;

від відповідача: Шестерня Н.О.;

СУТЬ СПОРУ:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Вельт Експрес Логістик" звернулося до господарського суду з позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю "АТБ-Маркет" про стягнення 1 667 669,58 грн, з яких: 956 517,00 грн основний борг, 566 616,31 грн пеня, 144 536,27 грн інфляційні втрати.

Позовні вимоги мотивовані неналежним виконанням відповідачем умов договору про надання послуг з організації перевезення відправлень та інших послуг, пов`язаних з перевезенням відправлень № 28/05/20М від 28.05.2020.

Ухвалою від 30.08.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, ухвалено розгляд справи здійснювати за правилами загального позовного провадження, призначити підготовче засідання, яке відбудеться 18.09.2023.

13.09.2023 позивач подав до суду клопотання, в якому просить суд забезпечити проведення судового засідання в режимі відеоконференції з використанням власних технічних засобів. Суд ухвалою від 18.09.2023 клопотання позивача задовольнив.

15.09.2023 відповідач подав до суду відзив на позовну заяву, в якому зазначив, що відповідно до п. 2.3. договору зміна вартості послуг можлива лише за згодою сторін, крім випадків, зазначених у цьому договорі. Відповідачем було отримано від позивача тільки реєстри відправлень спочатку за березень, а в подальшому й за квітень та травень 2022 року в електронному вигляді без ідентифікації автора електронного документа. Дані реєстри містили відомості із зазначенням опису доставки вантажу по категорії «експрес» з тарифом 100 грн, що не відповідає дійсності. Отримавши вищезазначені реєстри співробітниками відповідача було надано свої заперечення стосовно тарифу, який був зазначений в реєстрах. Так, згідно накладних відправника WelteX за вищезазначений період в графі категорія доставки відмічене як «стандарт». Позивач до позовної заяви додає копії накладних за період березень-травень 2022 року як доказ, що нібито підтверджує факт надання послуги за категорією експрес. Однак, проаналізувавши надані копії ТТН слід звернути увагу на те, що дані копії накладних або відмічені як стандарт та експрес одночасно або по категорії експрес. А також безліч з них не співпадає по даті відправки. До того ж велика кількість наданих позивачем транспортних накладних взагалі належним чином не оформлені, а саме відсутні дані про дату отримання, одержувача, підпис одержувача тощо, що ставить під сумнів взагалі факт наданої послуги. В обох наданих позивачем нотаріально посвідчених заявах експедитори зазначають про те, що відправленнях, які забирались у співробітників ТОВ «АТБ-Маркет», потрібно було змінювати категорію доставки з «стандарту» на «експрес». Тим самим позивач підтверджує той факт, що відповідач відповідно до умов договору та додаткових угод до нього вірно зазначав категорію послуги як «стандарт». Згідно умов договору зміна вартості послуг можлива лише за згодою сторін, крім випадків, зазначених у цьому договорі. Угода сторін про зміну вартості послуг оформлюється додатковою угодою до цього договору, яка підписується обома сторонами. Якщо сторони не досягли згоди щодо зміни вартості послуг, будь-яка із сторін має право розірвати цей договір в односторонньому порядку. Зазначив, що станом на 24.02.2022, березень та квітень 2022 року діяли тарифи відповідно до додаткової угоди № 1 від 01.11.2021, а саме вартість кур`єрських послуг «стандарт» вагою до 2 кг складає 40,00 грн, кожен наступний кілограм відправлення понад 2 кг - 4,50 грн. Таким чином, послуги, надані позивачем в березні та квітні 2022 року, повинні розраховуватись за тарифом, який було визначено сторонами у додатковій угоді № 1 від 01.11.2021. 01.05.2022 між сторонами було укладено додаткову угоду № 5, якою було встановлено нові тарифи на послуги виконавця, а саме вартість кур`єрських послуг «стандарт» вагою до 2 кг складає 56,00 грн, кожен наступний кілограм відправлення понад 2 кг - 09,00 грн. На час дії воєнного стану сторони погодили застосовувати тарифи категорії «експрес » до 1 кг - 100,00 грн, кожен наступний кг - 10,00 грн. Строк дії угоди до 31.12.2022. Також необхідно зазначити, що відповідач 09.05.2022 своїм листом повідомив позивача, що з 16.05.2022 зупиняє відправлення кореспонденції через кур`єрську службу ТОВ «Вельт Експрес Логістик». Як вбачається з доданих до позовної заяви реєстрів та транспортних накладних за травень 2022 року відправлення були здійсненні саме до 13.05.2022. Інші додані копії транспортних накладних за травень 2022 року позначені іншим датами відправки, а саме іншими місяцями в деяких і дати отримання не відповідають місяцю травню 2022 року. Незрозумілі вимоги позивача в частині стягнення заборгованості за послуги надані за період травень 2022 року, які могли бути надані лише до 16.05.2022. Також, позивач посилається в своєму позові на акти надання послуг від 24.05.2022 № 1304, акт надання послуг № 1305 від 10.06.2022 та акт надання послуг від 13.05.2022 № 387. Однак з наданих актів не можливо визначити період надання послуг, оскільки вони складені в травні та червні 2022 року. Відповідач вважає заявлені вимоги позивача є необґрунтованими та не підтвердженими належними доказами, у зв`язку із чим просить суд відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.

15.09.2023 до підготовчого засідання з`явились представники позивача та відповідача.

Суд ухвалою від 18.09.2023 відклав підготовче засідання на 09.10.2023.

06.10.2023 позивач подав до суду відповідь на відзив, в якій зазначив, що жодних змін щодо вартості послуг позивача не відбувалось. Позивач повідомив відповідача стосовно надання послуг за категорією «Експрес» під час дії воєнного стану і жодних ознак відносно наміру розірвати договір про надання послуг з організації перевезення відправлень та інших послуг, пов`язаних з пересиланням відправлень № 28/05/20М, зі сторони відповідача після зазначеного повідомлення не надходило, натомість, зі сторони відповідача до позивача було надіслано повідомлення із проханням надати офіційний лист про умови роботи під час дії воєнного стану, що і було зроблено позивачем. Таким чином, позивач в односторонньому порядку не змінював вартість надання послуг, а відповідач у свою чергу як вбачається з матеріалів справи не виявив бажання відмовитись від договору, навпаки продовживши користуватись послугами позивача. У п. 2 додаткової угоди від 28.01.2020 до договору визначено, що для інших послуг, що не зазначені в угоді, застосовуються тарифи, які діють в мережі виконавця на дату замовлення послуг. Стосовно тверджень відповідача відносно актів про надання послуг слід зазначити, що копії актів про надання послуг, додані до позовної заяви, містять вичерпну інформацію відносно періоду надання послуг, проте чому відповідач не має можливості встановити період надання послуг на підставі зазначених актів невідомо.

09.10.2023 відповідач подав до суду заперечення на відповідь на відзив.

В підготовче засідання 09.10.2023 з`явився представник відповідача. Представник позивача в підготовче засідання не з`явився.

Суд ухвалою від 09.10.2023 закрив підготовче провадження та призначив справу для судового розгляду по суті у судове засідання на 01.11.2023.

30.10.2023 позивач подав до суду клопотання, в якому просить суд забезпечити проведення судового засідання в режимі відеоконференції з використанням власних технічних засобів. Суд ухвалою від 30.10.2023 клопотання позивача задовольнив.

В судове засідання 01.11.2023 з`явились представники позивача та відповідача.

В судовому засіданні 01.11.2023 представник позивача заявив усне клопотання, в якому просить суд забезпечити проведення судового засідання в режимі відеоконференції з використанням власних технічних засобів. Суд ухвалою від 01.11.2023 клопотання позивача задовольнив. В судовому засіданні оголошено перерву до 06.11.2023.

У судове засідання 06.11.2023 з`явились представники позивача та відповідача.

В порядку ст. 240 ГПК України у судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Дослідивши матеріали справи, оцінивши докази в їх сукупності, господарський суд

ВСТАНОВИВ:

28.05.2020 між Приватним підприємством "Вельт Експрес Ворлдвайд" (експедитор) та Товариством з обмеженою відповідальністю "АТБ-Маркет" (замовник) було укладено договір про надання послуг з організації перевезення відправлень та інших послуг, пов`язаних з перевезенням відправлень № 28/05/20М (далі - договір).

За цим договором експедитор зобов`язується надавати замовнику послуги з організації перевезення відправлень та інші послуги, пов`язані з перевезенням відправлень, а замовник зобов`язується приймати та оплачувати надані експедитором послуги у порядку та розмірах, передбачених цим договором (п. 2.1. договору).

Експедитор надає послуги відповідно до умов цього договору, вимог законодавства України, а також умов експедитора (за їх наявності в експедитора); при цьому, якщо Умови експедитора суперечать положенням цього договору, застосовуються положення цього договору (п. 2.2. договору).

Вартість послуг експедитора зазначається у додатку № 1 до цього договору, який є його невід`ємною частиною. Зміна вартості послуг можлива лише за згодою сторін, крім випадків, зазначених у цьому договорі. Угода сторін про зміну вартості послуг оформлюється додатковою угодою до цього договору, яка підписується обома сторонами. Якщо сторони не досягли згоди щодо зміни вартості послуг, будь-яка зі сторін має право розірвати цей договір в односторонньому порядку (п. 2.3. договору).

Протягом 2 (двох) робочих днів після закінчення кожного місяця, у якому надавались послуги (звітного місяця) експедитор надсилає замовнику акт здавання - приймання наданих послуг (у двох примірниках), підписаний уповноваженою на те особою експедитора та скріплений печаткою експедитора. Одночасно з цим актом експедитор надсилає замовнику електронною поштою (адреса електронної пошти замовника) реєстр відправлень за звітний місяць в електронному вигляді, складений за формою, зазначеною у додатку № 2 до цього договору, який є його невід`ємною частиною. Замовник протягом 3 (трьох) робочих днів з моменту отримання акту здавання - приймання наданих послуг та реєстру відправлень за звітний місяць зобов`язаний підписати обидва примірники акту здавання - приймання наданих послуг, скріпити їх своєю печаткою та один примірник акту повернути експедитору або надіслати експедитору письмову мотивовану відмову від підписання акту здавання - приймання наданих послуг (п. 4.1. договору).

У випадку виявлення замовником допущених експедитором відступів від умов цього договору або інших недоліків у наданні послуг замовник зобов`язаний повідомити про це експедитора (шляхом надіслання у сканованому вигляді електронною поштою (адреса електронної пошти Експедитора: dostavka118fatweltex.com.ua) листа за підписом уповноваженої на те особи замовника та печаткою замовника) у день виявлення цих недоліків (п. 4.2. договору).

Якщо послуги надавались з порушенням вимог законодавства України та (або) цього договору, замовник має право не приймати та не оплачувати такі неякісно надані послуги або має право прийняти такі неякісно надані послуги (із зазначенням в акті здавання - приймання наданих послуг переліку недоліків цих послуг) та зменшити в односторонньому порядку вартість таких неякісно наданих послуг на суму, яка самостійно визначається замовником (п. 4.3. договору).

Замовник оплачує надані експедитором послуги протягом 5 банківських днів з моменту підписання обома сторонами акту здавання - приймання наданих послуг (п. 5.1. договору).

За порушення строків оплати вартості послуг замовник несе відповідальність відповідно до Закону України «Про відповідальність за несвоєчасне виконання грошових зобов`язань» (п. 6.7. договору).

Цей договір набирає чинності з моменту його підписання обома сторонами та діє протягом 3 (трьох) років. Якщо хоча б однією із сторін не виконано будь-яке зобов`язання за цим договором, строк дії цього договору продовжується до моменту належного виконання цього зобов`язання (п. 9.1. договору).

Цей договір може бути змінений або розірваний за згодою сторін, яка підтверджується додатковою угодою до цього договору, підписаною обома сторонами, у судовому порядку за ініціативою однієї із сторін у випадках, передбачених законом та цим договором, а також в односторонньому порядку за ініціативою однієї із сторін у випадках, передбачених законом та цим договором (зокрема, замовник має право в односторонньому порядку відмовитись від цього договору у будь-який час протягом його дії, якщо потреба у послугах експедитора відпала, а також при невиконанні або неналежному виконанні експедитором умов цього договору) (п. 9.2. договору).

Про односторонню відмову від цього договору відповідна сторона повідомляє іншу сторону в письмовій формі не пізніше ніж за 30 (тридцять) календарних днів до дати припинення цього договору, зазначеної у такому повідомленні. У цьому випадку цей договір вважається припиненим з дати, зазначеної у такому повідомленні, а якщо це повідомлення було отримано іншою стороною після настання такої дати, - з моменту отримання іншою стороною такого повідомлення (п. 9.3. договору).

28.05.2020 сторони підписали додаток № 1 до договору «Тарифи» (т. 1 а.с. 38), в якому дійшли згоди встановити замовнику наступні тарифи на послуги виконавця: категорія відправки «Стандарт» передбачає прийом і доставку відправки в робочий час з 9-00 до 18-00 по принципу «з рук в руки». Вартість кур`єрської послуги «Стандарт» вагою до 2 кг - 40,00 грн з ПДВ. Кожен наступний кілограм відправлення понад 2 кг - 4,50 грн з ПДВ. Фіксована вартість послуги «доставка до супермаркету» включено у вартість основної послуги. Фіксована вартість послуги «пакування у фірмовий пакет» відправлення до 2 кг включено у вартість основної послуги. Для інших послуг, що не зазначенні в даній угоді, застосовуються тарифи, які діють в мережі виконавця на дату замовлення послуг.

01.11.2021 сторони підписали додаткову угоду № 1 до договору (т. 1 а.с. 41), в якій вирішили встановити замовнику наступні тарифи на послуги виконавця: категорія відправки «Стандарт» передбачає прийом і доставку відправки в робочий час з 9-00 до 18-00 по принципу «з рук в руки». Вартість кур`єрської послуги «Стандарт» вагою до 2 кг - 40,00 грн з ПДВ. Кожен наступний кілограм відправлення понад 2 кг - 4,50 грн з ПДВ. Фіксована вартість послуги «Доставка до супермаркету» включено у вартість основної послуги. Фіксована вартість послуги «Пакування у фірмовий пакет» відправлення до 2 кг включено у вартість основної послуги. Для інших послуг, шо не зазначенні в даній угоді, застосовуються тарифи, які діють в мережі виконавця на дату замовлення послуг.

28.01.2022 сторони підписали додаткову угоду № 2 до договору (т. 1 а.с. 42), в якій вирішили встановити замовнику наступні тарифи на послуги виконавця з 01.02.2022: категорія відправки «Стандарт» передбачає прийом і доставку відправки в робочий час для офісних режимів з 9-00 до 18-00 та для магазинів за графіком роботи магазину по принципу «з рук у руки». Вартість кур`єрської послуги «Стандарт» вагою до 2 кг - 56,00 грн з ПДВ. Кожен наступний кілограм відправлення понад 2 кг 9,00 грн з ПДВ. Фіксована вартість послуги «Доставка до супермаркету» включено у вартість основної послуги. Фіксована вартість послуги «Пакування у фірмовий пакет» відправлення до 2 кг включено у вартість основної послуги. Для інших послуг, шо не зазначенні в даній угоді, застосовуються тарифи, які діють в мережі виконавця на дату замовлення послуг.

04.01.2022 Товариством з обмеженою відповідальністю "АТБ-Маркет" (замовник), Приватним підприємством «Вельт Експрес Ворлдвайд" (первісний виконавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Вельт Експрес Логістик" (новий виконавець) було підписано додаткову угоду про заміну сторони № 2 до договору (т. 1 а.с. 43), в якій сторони погодили замінити одну із сторін договору, укладеного між Товариством з обмеженою відповідальністю "АТБ-Маркет" та Приватним підприємством «Вельт Експрес Ворлдвайд», а саме передати новому виконавцю усі права та обов`язки первісного виконавця за договором. Після підписання сторонами цієї угоди новий виконавець стає стороною договору № 28/05/20М від 28.05.2020 і є повним правонаступником первісного виконавця відносно його прав та обов`язків за договором.

Позивач зазначає, що 24.02.2022 у зв`язку із повномасштабним вторгненням російської федерації на територію України позивачем було повідомлено відповідача про особливості роботи під час воєнного стану, що були спричинені коливанням цін на паливо та паливно-мастильних матеріалів у зв`язку із тимчасовим дефіцитом, зруйнованими мостами на транспортних маршрутах, обмеженнями руху транспортних засобів магістралями, блок-постами та іншими факторами, спричиненими військовою агресією російської федерації (т. 1 а.с. 53).

Наказом Товариства з обмеженою відповідальністю "Вельт Експрес Логістик" № 03-77 від 01.03.2022 "Про затвердження порядку та умов обслуговування клієнтів на час військового стану в Україні" (т. 1 а.с. 57-58) доповнено Правила надання послуг до подальших розпоряджень умовами обслуговування клієнтів на час військового стану в Україні. З 01.03.2022 обслуговуються ВИКЛЮЧНО термінові категорії доставки, а саме: Експрес, Експрес-Гарант до 10, Експрес-Гарант до 9, категорія Стандарт автоматично набуває статусу Експрес (зміни в ТТН вносяться співробітником, який приймає відправлення та/або оператором оброблення ТТН) (п. 1 наказу). Розмістити інформацію в публічному доступі для клієнтів на офіційному сайті підприємства www.weltex.com.ua, а також за наявності контактних електронних адрес, контактних та/або відповідальних осіб замовника, сповістити шляхом направлення інформації про зміну умов обслуговування на час військового стану в електронному листі (п. 5 наказу).

Наказ Товариства з обмеженою відповідальністю "Вельт Експрес Логістик" № 03-77 від 01.03.2022 "Про затвердження порядку та умов обслуговування клієнтів на час військового стану в Україні" обґрунтований тим, що у зв`язку з триваючою військовою агресією російської федерації проти України, розпочатої 24.02.2022, підприємство не мало можливості до повного ведення господарської діяльності у зв`язку із особливостями формування послуг (логістика, автомобільні сполучення та інше). На підставі змін, що введені КМУ та нестабільними цінами палива та ПММ в Україні на час військового стану підприємство розпочинає ведення господарської діяльності за умов військового стану з 01.03.2022 по всій території України з обслуговуванням виключно адресної доставки виключно за категоріями Експрес, Експрес-Гарант, категорія Стандарт автоматично при прийомі відправлень від замовника набуває статусу Експрес до стабілізації ситуації в Україні, що основним чином впливає на формувати витрат та вартості послуг логістики та доставки.

01.05.2022 сторони уклали додаткову угоду № 5 до договору (т. 1 а.с. 44), в якій дійшли згоди встановити наступні тарифи замовнику на послуги виконавця: категорія відправки «Стандарт» передбачає прийом і доставку відправки в робочий час з 9-00 до 18-00 по принципу «з рук в руки». Вартість кур`єрської послуги «Стандарт» вагою до 2 кг - 56,00 грн з ПДВ. Кожен наступний кілограм відправлення понад 2 кг 9,00 з ПДВ. Фіксована вартість послуги «Доставка до супермаркету» включено у вартість основної послуги. Фіксована вартість послуги «Пакування у фірмовий пакет» відправлення до 2 кг включено у вартість основної послуги. На час дії військового стану сторони погодили застосовувати тарифи категорії ЕКСПРЕС: тариф до 1 кг - 100,00 грн, кожен наступний кг - 10,00 грн з врахуванням податків. Для інших послуг та пакувальних матеріалів, що не зазначенні в даній угоді, застосовуються тарифи, які діють в мережі виконавця на дату замовлення послуг. Угода набуває чинності з дати її підписання сторонами, скріплення їх печатками, є невід`ємною частиною договору та діє до 31.12.2022.

Позивач зазначає, що 09.05.2022 отримав від відповідача лист № 09-01/1 від 09.05.2022 (т. 1 а.с. 59), відповідно до якого згідно отриманого листа від 27.04.2022 керівництвом Корпорації «АТБ» погоджена співпраця підприємств групи «АТБ» в частині відправлення кореспонденції на період дії військового стану на території України через кур`єрську службу ТОВ «Вельт Експрес Логістик» по наступним тарифам: за відправлення до 1 кг - 100 грн. без ПДВ; за кожний 1 кг при відправленні понад 1 кг - 10 грн без ПДВ. 05.05.2022 у зв`язку з отриманням кращих пропозицій від інших кур`єрських служб керівництвом Корпорації «АТБ» з 16.05.2022, погоджено відправлення кореспонденції на період дії військового стану на території України через кур`єрську службу ТОВ «Кур`єр України». На підставі вищевикладеного Корпорація «АТБ» повідомила, що з 16.05.2022 відправлення кореспонденції через кур`єрську службу ТОВ «Вельт Експрес Логістик» призупинено до завершення військового стану на території України.

Позивач зазначає, що на виконання умов договору у період березень 2022 року по травень 2022 року відповідачу було надано послуги на загальну суму 956 517,00 грн, на підтвердження чого надав акти надання послуг:

- № 387 від 13.05.2022 про надання відповідачу послуг (у березні 2022 року) на суму 192 819,00 грн (т. 1 а.с. 45);

- № 1304 від 24.05.2022 про надання відповідачу послуг (у квітні 2022 року) на суму 448 030,00 грн (т. 1 а.с. 47);

- № 1305 від 10.06.2022 про надання відповідачу послуг (у травні 2022 року) на суму 315 668,00 грн (т. 1 а.с. 49).

Господарський суд зазначає, що вказані акти підписані лише зі сторони позивача та відповідно не містять підпису зі сторони відповідача.

Позивач зазначає, що направив відповідачу акти надання послуг № 387 від 13.05.2022, № 1304 від 24.05.2022 та № 1305 від 10.06.2022, на підтвердження чого надав накладні кур`єрської доставки (т. 1 а.с. 97-99), відповідно до яких:

- акт надання послуг за березень 2022 року відповідач отримав - 16.05.2022 (т. 1 а.с. 97);

- акт надання послуг за квітень 2022 року відповідач отримав - 24.05.2022 (т. 1 а.с. 98);

- акт надання послуг за травень 2022 року відповідач отримав - 17.06.2022 (т. 1 а.с. 99).

Відповідно до п. 4.1. договору протягом 2 (двох) робочих днів після закінчення кожного місяця, у якому надавались послуги (звітного місяця), експедитор надсилає замовнику акт здавання - приймання наданих послуг (у двох примірниках), підписаний уповноваженою на те особою експедитора та скріплений печаткою експедитора. Одночасно з цим актом експедитор надсилає замовнику електронною поштою (адреса електронної пошти замовника) реєстр відправлень за звітний місяць в електронному вигляді, складений за формою, зазначеною у додатку № 2 до цього договору, який є його невід`ємною частиною. Замовник протягом 3 (трьох) робочих днів з моменту отримання акту здавання - приймання наданих послуг та реєстру відправлень за звітний місяць зобов`язаний підписати обидва примірники акту здавання - приймання наданих послуг, скріпити їх своєю печаткою та один примірник акту повернути експедитору або надіслати експедитору письмову мотивовану відмову від підписання акту здавання - приймання наданих послуг.

Відповідач надав позивачу лист відмову від підписання актів здавання-приймання наданих послуг за квітень-травень 2022 року (т. 1 а.с. 60), в якому зазначив, що 01.03.2023 ТОВ «АТБ-Маркет» від експедитора ТОВ «Вельт Експрес Логістик» було отримано акти наданих послуг та реєстри відправлень за квітень-травень 2022 року. Так, згідно накладних відправника WelteX за вищезазначений період, які також наявні у експедитора, в графі категорія доставки відмічене стандарт. Таким чином, послуги надані виконавцем згідно актів наданих послуг та реєстрів відправлень за квітень-травень 2022 року повинні розраховуватись за тарифом стандарт, при цьому в реєстрах відправлень за вищезазначений період застосований тариф експрес. У зв`язку з вищевикладеним згідно п.4.1. договору просив здійснити вірний розрахунок наданих експедитором послуг відповідно до накладних та договору за період з квітень-травень 2022 року включно шляхом направлення замовнику актів здавання-приймання наданих послуг (у двох примірниках) та реєстрів відправлень за вказані періоди з вірним зазначенням категорії доставки та суми тарифу у відповідності до додаткової угоди № 1 від 01.11.2021 та додаткової угоди № 5 від 01.05.2022 до договору.

Позивач зазначає, що основний і єдиним аргументом відмови від підписання актів є те, що у реєстрі відправлень стоїть відмітка «стандарт». Як зазначає позивач, з реєстрів товарно-транспортних накладних та товарно-транспортних накладних вбачається, що у деяких містились відмітки «стандарт», а у деяких «експрес». Дані обставини прояснюють заяви свідків, які безпосередньо приймали участь у процесі надання послуг позивачем відповідачу. Із зазначених заяв вбачається, що представники відповідача інколи у ТТН робили відмітки «стандарт» замість «експрес» і свідкам доводилось власноруч робити виправлення. Таким чином, аргумент відповідача щодо відмови підписувати акти у зв`язку із відмітками «стандарт» є необґрунтованим. А отже спірні акти наданих послуг вважаються прийнятими відповідачем.

Відповідно до п. 5.1. договору замовник оплачує надані експедитором послуги протягом 5 банківських днів з моменту підписання обома сторонами акту здавання - приймання наданих послуг.

Однак, як зазначає позивач, відповідач в порушення умов договору за надані послуги не сплатив, у зв`язку із чим у нього виникла заборгованість перед позивачем у розмірі 956 517,00 грн, що і стало причиною звернення до суду.

Договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків (ст. 626 Цивільного кодексу України).

За договором про надання послуг одна сторона (виконавець) зобов`язується за завданням другої сторони (замовника) надати послугу, яка споживається в процесі вчинення певної дії або здійснення певної діяльності, а замовник зобов`язується оплатити виконавцеві зазначену послугу, якщо інше не встановлено договором (ч.1 ст. 901 Цивільного кодексу України).

Якщо договором передбачено надання послуг за плату, замовник зобов`язаний оплатити надану йому послугу в розмірі, у строки та в порядку, що встановлені договором (ч. 1 ст. 903 Цивільного кодексу України).

Господарський суд зазначає, що 28.05.2020 сторони підписали додаток № 1 до договору «Тарифи» (т. 1 а.с. 38), в якому дійшли згоди встановити замовнику наступні тарифи на послуги виконавця: категорія відправки «Стандарт» передбачає прийом і доставку відправки в робочий час з 9-00 до 18-00 по принципу «з рук в руки». Вартість кур`єрської послуги «Стандарт» вагою до 2 кг - 40,00 грн з ПДВ. Кожен наступний кілограм відправлення понад 2 кг - 4,50 грн з ПДВ. Фіксована вартість послуги «доставка до супермаркету» включено у вартість основної послуги. Фіксована вартість послуги «пакування у фірмовий пакет» відправлення до 2 кг включено у вартість основної послуги. Для інших послуг, що не зазначенні в даній угоді, застосовуються тарифи, які діють в мережі виконавця на дату замовлення послуг.

01.11.2021 сторони підписали додаткову угоду № 1 до договору (т. 1 а.с. 41), в якій вирішили встановити замовнику наступні тарифи на послуги виконавця: категорія відправки «Стандарт» передбачає прийом і доставку відправки в робочий час з 9-00 до 18-00 по принципу «з рук в руки». Вартість кур`єрської послуги «Стандарт» вагою до 2 кг - 40,00 грн з ПДВ. Кожен наступний кілограм відправлення понад 2 кг - 4,50 грн з ПДВ. Фіксована вартість послуги «Доставка до супермаркету» включено у вартість основної послуги. Фіксована вартість послуги «Пакування у фірмовий пакет» відправлення до 2 кг включено у вартість основної послуги. Для інших послуг, шо не зазначенні в даній угоді, застосовуються тарифи, які діють в мережі виконавця на дату замовлення послуг.

28.01.2022 сторони підписали додаткову угоду № 2 до договору (т. 1 а.с. 42), в якій вирішили встановити замовнику наступні тарифи на послуги виконавця з 01.02.2022: категорія відправки «Стандарт» передбачає прийом і доставку відправки в робочий час для офісних режимів з 9-00 до 18-00 та для магазинів за графіком роботи магазину по принципу «з рук у руки». Вартість кур`єрської послуги «Стандарт» вагою до 2 кг - 56,00 грн з ПДВ. Кожен наступний кілограм відправлення понад 2 кг 9,00 грн з ПДВ. Фіксована вартість послуги «Доставка до супермаркету» включено у вартість основної послуги. Фіксована вартість послуги «Пакування у фірмовий пакет» відправлення до 2 кг включено у вартість основної послуги. Для інших послуг, шо не зазначенні в даній угоді, застосовуються тарифи, які діють в мережі виконавця на дату замовлення послуг.

З викладеного вбачається, що сторонами погоджено лише вартість кур`єрської послуги «Стандарт». Для інших послуг, шо не зазначенні в додатку № 1, застосовуються тарифи, які діють в мережі виконавця на дату замовлення послуг.

Господарський суд зазначає, що в матеріалах справи міститься прайс-лист Товариства з обмеженою відповідальністю "Вельт Експрес Логістик" від 03.01.2022 (т. 1 а.с. 50-52), із зазначенням вартості послуг, зокрема «Експрес» та «Експрес-Гарант».

Наказом Товариства з обмеженою відповідальністю "Вельт Експрес Логістик" № 03-77 від 01.03.2022 "Про затвердження порядку та умов обслуговування клієнтів на час військового стану в Україні" (т. 1 а.с. 57-58) доповнено Правила надання послуг до подальших розпоряджень умовами обслуговування клієнтів на час військового стану в Україні. З 01.03.2022 обслуговуються ВИКЛЮЧНО термінові категорії доставки, а саме: Експрес, Експрес-Гарант до 10, Експрес-Гарант до 9, категорія Стандарт автоматично набуває статусу Експрес (зміни в ТТН вносяться співробітником, який приймає відправлення та/або оператором оброблення ТТН) (п. 1 наказу). Розмістити інформацію в публічному доступі для клієнтів на офіційному сайті підприємства www.weltex.com.ua, а також за наявності контактних електронних адрес, контактних та/або відповідальних осіб замовника, сповістити шляхом направлення інформації про зміну умов обслуговування на час військового стану в електронному листі (п. 5 наказу).

Тобто з 01.03.2022 позивачем обслуговуються ВИКЛЮЧНО термінові категорії доставки, а саме: Експрес, Експрес-Гарант.

Господарський суд наголошує, що вказана інформація розміщена в публічному доступі для клієнтів на офіційному сайті підприємства www.weltex.com.ua (за посиланням http://weltex.com.ua/news/101).

До того ж, відповідно до листа відповідача № 09-01/1 від 09.05.2022 (т. 1 а.с. 59) керівництвом Корпорації «АТБ» погоджена співпраця підприємств групи «АТБ» в частині відправлення кореспонденції на період дії військового стану на території України, через кур`єрську службу ТОВ «Вельт Експрес Логістик» по наступним тарифам: за відправлення до 1 кг. - 100 грн без ПДВ; за кожний 1 кг при відправленні понад 1 кг - 10 грн без ПДВ.

01.05.2022 сторони уклали додаткову угоду № 5 до договору (т. 1 а.с. 44), в якій дійшли згоди встановити наступні тарифи замовнику на послуги виконавця: категорія відправки «Стандарт» передбачає прийом і доставку відправки в робочий час з 9-00 до 18-00 по принципу «з рук в руки». Вартість кур`єрської послуги «Стандарт» вагою до 2 кг - 56,00 грн з ПДВ. Кожен наступний кілограм відправлення понад 2 кг 9,00 з ПДВ. Фіксована вартість послуги «Доставка до супермаркету» включено у вартість основної послуги. Фіксована вартість послуги «Пакування у фірмовий пакет» відправлення до 2 кг включено у вартість основної послуги. На час дії військового стану сторони погодили застосовувати тарифи категорії ЕКСПРЕС: тариф до 1 кг - 100,00 грн, кожен наступний кг - 10,00 грн з врахуванням податків. Для інших послуг та пакувальних матеріалів, що не зазначенні в даній угоді, застосовуються тарифи, які діють в мережі виконавця на дату замовлення послуг.

Таким чином, оскільки з 01.03.2022 позивачем надавались кур`єрські послуги виключно по категорії «Експрес» та «Експрес-Гарант», зазначення в накладних WelteX за спірний період категорії доставки «стандарт» є наслідком помилки/описки працівників чи осіб, які складали зазначені накладні, а тому не може бути належною правовою підставою для зміни тарифу та впливати на формування загальної вартості наданих послуг у відповідний період.

З огляду на викладене, оскільки інформація про обслуговування позивачем клієнтів з 01.03.2022 виключно по категорії «Експрес» та «Експрес-Гарант» розміщена в публічному доступі для клієнтів на офіційному сайті підприємства www.weltex.com.ua та доведена до відповідача, що вбачається, зокрема, з електронних листів відповідача, листа відповідача № 09-01/1 від 09.05.2022, факту укладання додаткової угоди № 5 до договору, відмова від підписання актів надання послуг за квітень-травень 2022 року у зв`язку із зазначенням в накладних WelteX за спірний період категорії доставки «стандарт» - є немотивованою та не обґрунтованою.

Господарський суд зазначає, що будь-яких інших підстав для відмови від підписання вказаних актів лист відмова від підписання актів здавання-приймання наданих послуг за квітень-травень 2022 року (т. 1 а.с. 60) не містить.

В матеріалах справи відсутні жодні докази надання експедитору письмової мотивованої відмови від підписання акту здавання - приймання наданих послуг за березень 2022 року.

Суб`єкти господарювання повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином, відповідно до закону, інших правових актів, договору (ч. 1 ст. 193 Господарського кодексу України).

Зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться (ч. 1 ст. 526 Цивільного кодексу України).

Одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом (ст.525 Цивільного кодексу України).

Якщо у зобов`язанні встановлений строк його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (ч. 1 ст. 530 Цивільного кодексу України).

Зобов`язання припиняється виконанням, проведеним належним чином (ч. 1 ст. 599 Цивільного кодексу України).

Порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання) (ст. 610 Цивільного кодексу України).

У разі порушення зобов`язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом (ч. 1 ст. 611 Цивільного кодексу України).

Доказів оплати наданих послуг в сумі 956 517,00 грн відповідач не надав.

Господарський суд зазначає, що враховуючи положення ч.1 ст.9 Конституції України та беручи до уваги ратифікацію Законом України від 17.07.1997 № 475/97-ВР Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року і Першого протоколу та протоколів № 2,4,7,11 до Конвенції та прийняття Закону України від 23.02.2006 № 3477-IV (3477-15) "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини", суди також повинні застосовувати Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод та рішення Європейського суду з прав людини як джерело права.

Відповідно до пункту 58 рішення Європейського суду з прав людини "Серявін та інші проти України" від 10.02.2010 у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (див. рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" від 09.12.1994, пункт 29).

У рішенні Суду у справі "Трофимчук проти України" від 28.10.2010 Європейським судом з прав людини також зазначено, що вимога щодо обґрунтованості рішень не може розумітись як вимога детально відповідати на кожен довід сторін.

Тому суд вважає за необхідне відзначити, що інші доводи та міркування учасників справи судом розглянуті, але до уваги та врахування при вирішенні даної справи не приймаються, оскільки на результат вирішення спору не впливають.

Господарський суд зазначає, що заперечення відповідача спростовуються матеріалами справи, тому відхиляються господарським судом.

Таким чином, позовні вимоги щодо стягнення основного боргу у розмірі 956 517,00 грн є правомірними та підлягають задоволенню.

Позивач нарахував та просить стягнути з відповідача пеню у розмірі 566 616,31 грн за загальний період з 04.03.2022 по 28.07.2023.

Виконання зобов`язання (основного зобов`язання) забезпечується, якщо це встановлено договором або законом (ст. 548 Цивільного кодексу України).

У разі порушення зобов`язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом, зокрема - сплата неустойки (п.3 ч.1 ст. 611 Цивільного кодексу України).

Неустойкою (штрафом, пенею) є грошова сума або інше майно, які боржник повинен передати кредиторові у разі порушення боржником зобов`язання. Пенею є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми несвоєчасно виконаного грошового зобов`язання за кожен день прострочення виконання (ст.549 Цивільного кодексу України).

Відповідно до ч.1 ст. 230 Господарського кодексу України штрафними санкціями у цьому Кодексі визнаються господарські санкції у вигляді грошової суми (неустойка, штраф, пеня), яку учасник господарських відносин зобов`язаний сплатити у разі порушення ним правил здійснення господарської діяльності, невиконання або неналежного виконання господарського зобов`язання.

У разі якщо розмір штрафних санкцій законом не визначено, санкції застосовуються в розмірі, передбаченому договором. При цьому розмір санкцій може бути встановлено договором у відсотковому відношенні до суми невиконаної частини зобов`язання або у певній, визначеній грошовій сумі, або у відсотковому відношенні до суми зобов`язання незалежно від ступеня його виконання, або у кратному розмірі до вартості товарів (робіт, послуг). Штрафні санкції за порушення грошових зобов`язань встановлюються у відсотках, розмір яких визначається обліковою ставкою Національного банку України, за увесь час користування чужими коштами, якщо інший розмір відсотків не передбачено законом або договором (ч.ч.4, 6 ст. 231 Господарського кодексу України).

Господарський суд зазначає, що чинне законодавство поділяє неустойку на законну і договірну. Необхідною умовою виникнення права на неустойку є визначення у законі чи у договорі управненої та зобов`язаної сторони, виду правопорушення, за вчинення якого неустойка стягується і конкретний її розмір.

Законом, у даному випадку, не передбачено розмір штрафних санкцій, таким чином підлягають застосуванню штрафні санкції, передбачені договором.

Відповідно до п. 6.7. договору за порушення строків оплати вартості послуг замовник несе відповідальність відповідно до Закону України «Про відповідальність за несвоєчасне виконання грошових зобов`язань».

Як вбачається з наведеного пункту договору сторони не встановили конкретний розмір пені, а лише визначили, що замовник несе відповідальність відповідно до Закону України «Про відповідальність за несвоєчасне виконання грошових зобов`язань».

Платники грошових коштів сплачують на користь одержувачів цих коштів за прострочку платежу пеню в розмірі, що встановлюється за згодою сторін (ст.1 Закону України „Про відповідальність за несвоєчасне виконання грошових зобов`язань").

Розмір пені, передбачений статтею 1 цього Закону, обчислюється від суми простроченого платежу та не може перевищувати подвійної облікової ставки Національного банку України, що діяла у період, за який сплачується пеня (ст.3 Закону України „Про відповідальність за несвоєчасне виконання грошових зобов`язань").

Стаття 3 Закону України „Про відповідальність за несвоєчасне виконання грошових зобов`язань" визначає максимальний розмір пені, а ст. 1 згаданого закону унормовує, що розмір пені встановлюється за згодою сторін.

Господарський суд зазначає, що Законом України «Про відповідальність за несвоєчасне виконання грошових зобов`язань» не визначено управненої та зобов`язаної сторони, виду правопорушення, за вчинення якого неустойка стягується і конкретний її розмір.

Таким чином, оскільки сторони не узгодили в договорі конкретний розмір пені, то нарахування пені у розмірі подвійної облікової ставки Національного банку України є необґрунтованим та неправомірним.

Отже позовні вимоги в частині стягнення з відповідача пені у розмірі 566 616,31 грн задоволенню не підлягають.

Також позивач нарахував та просить стягнути з відповідача інфляційні втрати за загальний період з червня 2022 року по червень 2023 року у розмірі 144 536,27 грн.

Відповідно до ч.2 ст. 625 Цивільного кодексу України боржник, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.

Передбачене законом право кредитора вимагати сплату боргу з урахуванням процентів річних є способами захисту його майнового права та інтересу, суть яких полягає у відшкодуванні матеріальних втрат кредитора від знецінення грошових коштів внаслідок інфляційних процесів та отриманні компенсації (плати) від боржника за користування утримуваними ним грошовими коштами, належними до сплати кредиторові.

Господарським судом здійснено перевірку розрахунку інфляційних втрат та встановлено, що він виконаний правильно.

З огляду на викладене, зважаючи на те, що має місце прострочення виконання зобов`язання є правомірними та такими, що підлягають частковому задоволенню позовні вимоги про стягнення з відповідача 1 101 053,27 грн, з яких: 956 517,00 грн основний борг, 144 536,27 грн інфляційні втрати.

Згідно зі ст. 129 Господарського процесуального кодексу витрати по сплаті судового збору покладаються на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог: на позивача 8500,11 грн (33,98? %), на відповідача 16 514,93 грн (66,02 %).

Керуючись ст. 2, 73, 74, 76-79, 86, 91, 129, 233, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити частково.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "АТБ-Маркет" (49000, Дніпропетровська область, м. Дніпро, просп. Олександра Поля, буд. 40, ідентифікаційний код 30487219) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Вельт Експрес Логістик" (08500, Київська область, м. Фастів, вул. Фастівецька, буд. 31, ідентифікаційний код 37583254) 1 117 568,20 грн, а саме: 1 101 053,27 грн, з яких: 956 517,00 грн основний борг, 144 536,27 грн інфляційні втрати, а також витрати по сплаті судового збору у розмірі 16 514,93 грн, про що видати наказ.

В решті позову відмовити.

Наказ видати після набрання судовим рішенням законної сили.

Рішення набирає законної сили після закінчення двадцятиденного строку з дня складання повного судового рішення і може бути оскаржено до Центрального апеляційного господарського суду.

Повний текст рішення складено 13.11.2023

Суддя І.В. Мілєва

СудГосподарський суд Дніпропетровської області
Дата ухвалення рішення06.11.2023
Оприлюднено16.11.2023
Номер документу114894555
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань перевезення, транспортного експедирування

Судовий реєстр по справі —904/4719/23

Ухвала від 16.12.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Мороз Валентин Федорович

Ухвала від 17.09.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Могил С.К.

Ухвала від 12.09.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Могил С.К.

Ухвала від 03.09.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Могил С.К.

Постанова від 06.08.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Могил С.К.

Ухвала від 04.07.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Могил С.К.

Ухвала від 20.05.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Вронська Г.О.

Судовий наказ від 12.04.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Мілєва Ірина Вікторівна

Постанова від 20.02.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Дармін Михайло Олександрович

Ухвала від 18.12.2023

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Дармін Михайло Олександрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні