УХВАЛА
21 листопада 2023 року
м. Київ
справа №640/4141/21
адміністративне провадження №К/990/37063/23
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Шарапи В.М., суддів Стародуба О.П., Єзерова А.А., перевіривши касаційну скаргу Кабінету Міністрів України на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 22.12.2021 та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 27.09.2023 у справі №640/4141/21 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Луганське енергетичне об`єднання" до Кабінету Міністрів України, третя особа: Державне підприємство "Енергоринок", про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,
В С Т А Н О В И В:
Товариство з обмеженою відповідальністю «Луганське енергетичне об`єднання» звернулося з позовом до Кабінету Міністрів України, за участі третьої особи, що не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Державного підприємства «Енергоринок», в якому просило:
- визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо незатвердження порядку погашення (списання) заборгованості за електроенергію відповідно до договорів купівлі-продажу різниці перетоків операторів системи розподілу, які є правонаступниками електропостачальних компаній, перед оптовим постачальником електроенергії - ДП "Енергоринок" у відповідності до вимог Закону України №719-ІХ "Про заходи, спрямовані на погашення заборгованості, що утворилася на оптовому ринку електричної енергії";
- зобов`язати відповідача затвердити порядок погашення (списання) заборгованості за електроенергію відповідно до договорів купівлі-продажу різниці перетоків операторів системи розподілу, які є правонаступниками електропостачальних компаній, перед оптовим постачальником електроенергії - ДП "Енергоринок" у відповідності до вимог Закону України №719-ІХ "Про заходи, спрямовані на погашення заборгованості, що утворилася на оптовому ринку електричної енергії".
Розгляд справи здійснювався за правилами спрощеного позовного провадження.
Окружний адміністративний суд міста Києва своїм рішенням від 22.12.2021 (залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 27.09.2023) позов задовольнив.
На адресу Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду 06.11.2023 надійшла касаційна скарга Кабінету Міністрів України (направлена поштовим зв`язком 03.11.2023), в якій скаржник просить скасувати рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 22.12.2021, постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 27.09.2023 та ухвалити нове судове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог.
У касаційній скарзі позивач також заявив клопотання, де просить поновити строк на касаційне оскарження, посилаючись на отримання повного тексту оскаржуваної постанови лише 05.10.2023 (на підтвердження чого додано конверт із трек-номером поштового відправлення).
Відповідно до частини 2 статті 329 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), учасник справи, якому повне судове рішення не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на касаційне оскарження, якщо касаційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому такого судового рішення.
З огляду на викладене, Верховний Суд дійшов висновку про поважність причин пропуску строку на касаційне оскарження та наявність підстав для його поновлення.
Також у касаційній скарзі відповідач стверджує про те, що ця справа підлягає касаційному оскарженню на підставі підпункту «в» пункту 2 частини 5 статті 328 КАС України, зазначаючи, що справа становить значний суспільний інтерес та має виняткове значення для скаржника.
На підтвердження зазначеного позивач зазначає, що зупинення дії та відтермінування норм Закону №719-ІХ, а також неприйняття відповідних проєктів Законів унеможливлює затвердження Кабінетом Міністрів України примірного договору та окремого порядку погашення (списання) заборгованості, а тому вказана справа має виняткове значення для Уряду. Також зауважує, що цей спір має обґрунтовану зацікавленість та виняткове значення для великої кількості товариств, які є учасниками процедури погашення заборгованості та до них можуть застосовуватися положення Закону України «Про заходи, спрямовані на погашенні заборгованості, що утворилася на оптовому ринку електричної енергії» у контексті можливого упливу ухваленого судового рішення.
Касаційна скарга подана на судове рішення, яке може бути оскаржене згідно із частиною 1 статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).
Підставою для відкриття касаційного провадження у справі є неправильне застосування судом норм матеріального права, порушення норм процесуального права у випадку, якщо відсутній висновок Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах (пункт 3 частини 4 статті 328 КАС України).
Зокрема, скаржник зазначає про відсутність висновків щодо питання застосування:
- частини 5 статті 4 Закону України «Про заходи, спрямовані на погашення заборгованості, що утворилася на оптовому ринку електричної енергії» (зокрема, застосування її без врахування поважних причин відтермінування затвердження порядку погашення (списання) заборгованості за електроенергію);
- пунктів 3, 4 Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про заходи, спрямовані на погашення заборгованості, що утворилася на оптовому ринку електричної енергії», частин 7, 8 статті 20, частини 2, 5 статті 22 Бюджетного кодексу України (зокрема, щодо неможливості Урядом здійснювати затвердження порядків, які передбачають використання коштів у Державному бюджеті, без передбачення у державному бюджеті на відповідний рік видатків на вказані цілі).
Наведені скаржником аргументи потребують ретельної перевірки та вивчення матеріалів справи, чого не можна виконати на стадії відкриття касаційного провадження, тому проаналізувавши підставу, на якій подано касаційну скаргу у цій справі, Верховний Суд вважає за необхідне здійснити касаційний перегляд рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 22.12.2021 та постанови Шостого апеляційного адміністративного суду від 27.09.2023.
Згідно з частиною 1 статті 334 КАС України, за відсутності підстав для залишення касаційної скарги без руху, повернення касаційної скарги чи відмови у відкритті касаційного провадження суд касаційної інстанції постановляє ухвалу про відкриття касаційного провадження у справі.
Відповідно до частини 2 цієї ж статті, питання про відкриття касаційного провадження у справі вирішується колегією суддів у складі трьох суддів не пізніше двадцяти днів з дня надходження касаційної скарги або з дня надходження заяви про усунення недоліків, поданої у порядку, визначеному статтею 332 цього Кодексу.
Перешкоди для прийняття касаційної скарги до провадження Верховним Судом та відкриття касаційного провадження у цій справі відсутні.
При цьому слід зауважити, що Окружний адміністративний суд міста Києва ліквідовано відповідно до статті 1 Закону України «Про ліквідацію Окружного адміністративного суду міста Києва та утворення Київського міського окружного адміністративного суду» від 13.12.2022 №2825-ІХ
Положенням абзацу 4 пункту 2 Прикінцевих та перехідних положень цього Закону установлено, що з дня набрання чинності цим Законом, Окружний адміністративний суд міста Києва невідкладно, протягом десяти робочих днів, передає судові справи, які перебувають у його володінні, до Київського окружного адміністративного суду;
Приймаючи до уваги наведені вище обставини, Верховний Суд вважає за необхідне витребувати з Київського окружного адміністративного суду матеріали справи №640/4141/21.
Керуючись статтями 248, 334, 335, 338 КАС України, Верховний Суд
У Х В А Л И В:
Визнати поважними причини пропуску Кабінетом Міністрів України строку на касаційне оскарження рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 22.12.2021 та постанови Шостого апеляційного адміністративного суду від 27.09.2023 у справі №640/4141/21.
Поновити Кабінету Міністрів України строк на касаційне оскарження рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 22.12.2021 та постанови Шостого апеляційного адміністративного суду від 27.09.2023 у справі №640/4141/21.
Відкрити касаційне провадження за касаційною скаргою Кабінету Міністрів України на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 22.12.2021 та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 27.09.2023 у справі №640/4141/21 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Луганське енергетичне об`єднання" до Кабінету Міністрів України, третя особа: Державне підприємство "Енергоринок", про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії.
Встановити десятиденний строк з дня отримання копії цієї ухвали для подання відзиву на касаційну скаргу та роз`яснити необхідність додання до відзиву доказів надсилання (надання) його копій та доданих до нього документів іншим учасникам справи.
Витребувати із Київського окружного адміністративного суду матеріали справи №640/4141/21.
Копію ухвали суду разом з копією касаційної скарги та доданих до неї матеріалів надіслати учасникам справи.
Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання та не може бути оскаржена.
СуддіВ.М. Шарапа О.П. Стародуб А.А. Єзеров
Суд | Касаційний адміністративний суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 21.11.2023 |
Оприлюднено | 22.11.2023 |
Номер документу | 115077765 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Шарапа В.М.
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Федотов Ігор В'ячеславович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Федотов Ігор В'ячеславович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Федотов Ігор В'ячеславович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Федотов Ігор В'ячеславович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Федотов Ігор В'ячеславович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні