Ухвала
від 23.11.2023 по справі 480/6936/20
КАСАЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

УХВАЛА

23 листопада 2023 року

м. Київ

справа №480/6936/20

адміністративне провадження № К/990/37302/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача - Соколова В. М., суддів: Загороднюка А. Г., Єресько Л. О., перевіривши касаційну скаргу Сумської митниці на ухвалу Сумського окружного адміністративного суду від 10 квітня 2023 року та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 28 вересня 2023 року у справі №480/6936/20 за позовом ОСОБА_1 до Північної митниці Держмитслужби, Сумської митниці ДФС, Слобожанської митниці Держмитслужби про визнання протиправним та скасування наказу, поновлення на посаді, стягнення середньої заробітної плати та моральної шкоди,

УСТАНОВИВ:

Ухвалою Сумського окружного адміністративного суду від 10.04.2023 року, залишеною без мін постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 28 вересня 2023 року, заяву відділу примусового виконання рішення Управління забезпечення примусового виконання рішень у Сумській області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції про заміну сторони виконавчого провадження у адміністративній справі №480/6936/20 задоволено.

Замінено сторону виконавчого провадження, відкритого з примусового виконання виконавчого листа, виданого Сумським окружним адміністративним судом 14 грудня 2021 у адміністративній справі №480/6936/20 про поновлення ОСОБА_1 на посаді старшого державного інспектора відділу митного оформлення "Пасажирський" митного поста "Залізничний" Сумської митниці ДФС, а саме, боржника - Сумську митницю ДФС (код ЄДРПОУ 39420037) на Сумську митницю як відокремлений підрозділ Державної митної служби України (вул. Юрія Вєтрова, 24, м.Суми, Сумська область, 40020, код ЄДРПОУ 44017631).

Не погодившись з оскаржуваними судовими рішеннями, Сумська митниця звернулася до Верховного Суду через підсистему «Електронний суд» з касаційною скаргою.

Пункт 8 частини другої статті 129 Конституції України серед основних засад судочинства закріплює забезпечення права на апеляційний перегляд справи та у визначених законом випадках - на касаційне оскарження судового рішення.

Згідно з частиною першою статті 13 КАС України учасники справи, а також особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, свободи, інтереси та (або) обов`язки, мають право на апеляційний перегляд справи та у визначених законом випадках - на касаційне оскарження судового рішення.

Відповідно до частини першої статті 328 КАС України учасники справи, а також особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, свободи, інтереси та (або) обов`язки, мають право оскаржити в касаційному порядку рішення суду першої інстанції після апеляційного перегляду справи, а також постанову суду апеляційної інстанції повністю або частково у випадках, визначених цим Кодексом.

Відповідно до частини другої статті 328 КАС України встановлено вичерпний перелік ухвал суду першої інстанції, які можуть бути оскаржені у касаційному порядку, після їх перегляду в апеляційному порядку.

Так, у касаційному порядку можуть бути оскаржені ухвали суду першої інстанції про забезпечення позову, заміни заходу забезпечення позову, ухвали, зазначені в пункті 3 (повернення заяви позивачеві (заявникові), 4 (відмови у відкритті провадження у справі), 12 (залишення позову (заяви) без розгляду), 13 (закриття провадження у справі), 17 (відмови у відкритті провадження про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами, відмови в задоволенні заяви про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами), 20 (заміни сторони у справі (процесуальне правонаступництво) або сторони виконавчого провадження) частини першої статті 294 цього Кодексу, після їх перегляду в апеляційному порядку.

При вирішенні питання про відкриття касаційного провадження, Суд виходить з наступного.

Частиною першою статті 379 КАС України визначено, що у разі вибуття однієї із сторін виконавчого провадження за поданням державного виконавця або за заявою заінтересованої особи суд, який розглядав справу як суд першої інстанції, замінює сторону виконавчого провадження її правонаступником.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що рішенням Сумського окружного адміністративного суду від 13 грудня 2021 року у справі №480/6936/20 позов ОСОБА_1 задоволено частково. Визнано протиправним та скасовано наказ Сумської митниці ДФС №71-о від 21 лютого 2020 року "Про звільнення ОСОБА_1 ". Поновлено ОСОБА_1 на посаді старшого державного інспектора відділу митного оформлення "Пасажирський" митного поста "Залізничний" Сумської митниці ДФС. Стягнуто з Слобожанської митниці Держмитслужби за рахунок бюджетних асигнувань на користь ОСОБА_1 середній заробіток за час вимушеного прогулу у розмірі 241 729, 50 грн та 10000 грн моральної шкоди. Крім того, вказаним рішення стягнуто з Слобожанської митниці Держмитслужби за рахунок бюджетних асигнувань на користь ОСОБА_1 витрати на професійну правничу допомогу у розмірі 5000 грн та допущено до негайного виконання рішення в частині поновлення ОСОБА_1 на посаді старшого державного інспектора відділу митного оформлення "Пасажирський" митного поста "Залізничний" Сумської митниці ДФС та стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу за один місяць у розмірі 11 294, 64 грн. У задоволенні іншої частини позовних вимог було відмовлено.

14 грудня 2021 року Сумським окружним адміністративним судом видано виконавчий лист про поновлення ОСОБА_1 на посаді старшого державного інспектора відділу митного оформлення "Пасажирський" митного поста "Залізничний" Сумської митниці ДФС, з приводу примусового виконання якого старшим державним виконавцем відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Сумській області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції Колосом Р.В. 24 січня 2023 року було відкрито виконавче провадження НОМЕР_1.

16 березня 2023 року відділом примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Сумській області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції подано до суду заяву про заміну сторони виконавчого провадження, а саме боржника у справі №480/6936/20, виданого 14 грудня 2021 року Сумським окружним адміністративним судом, з Сумської митниці ДФС (код ЄДРПОУ 39420037) правонаступником - Державна митна служба України в особі Сумської митниці, як відокремленого підрозділу (код ЄДРПОУ 44017631) сторони виконавчого провадження.

Задовольняючи вказану заяву, суди першої та апеляційної інстанцій виходили з того, що відбулося процесуальне правонаступництво, за яким здійснено передання компетенції від Сумської митниці ДФС як юридичної особи публічного права до Сумської митниці як відокремленого підрозділу Державної митної служби України.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що Сумська митниця ДФС припинена 11 лютого 2022 року, про що в Єдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесено відповідний запис.

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 18 грудня 2018 року №1200 «Про утворення Державної податкової служби України та Державної митної служби України» було утворено Державну податкову службу України та Державну митну службу України, реорганізувавши Державну фіскальну службу шляхом поділу.

Постановою Кабінету Міністрів України «Про утворення територіальних органів Державної митної служби» від 02 жовтня 2019 року №858 утворено як юридичні особи публічного права територіальні органи Державної митної служби за переліком згідно з додатком 1, згідно з яким утворено, зокрема, Слобожанську митницю Держмитслужби, а також реорганізовано деякі територіальні органи Державної фіскальної служби шляхом їх приєднання до відповідних територіальних органів Державної митної служби за переліком згідно з додатком 2, згідно якого Сумську митницю ДФС реорганізовано шляхом приєднання до Слобожанської митниці Держмитслужби.

Втім, у подальшому, постановою Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2020 року №895 «Деякі питання територіальних органів Державної митної служби» (далі - Постанова №895) реорганізовано територіальні органи Державної митної служби за переліком згідно з додатком шляхом їх приєднання до Державної митної служби, у тому числі Слобожанську митницю Держмитслужби.

Пунктом 2 Постанови №895 установлено, що територіальні органи Державної митної служби, що реорганізуються відповідно до пункту 1 цієї постанови, продовжують здійснювати свої повноваження та функції до утворення Державною митною службою територіальних органів згідно з абзацом четвертим пункту 3 цієї постанови та прийняття рішення про можливість забезпечення здійснення такими органами повноважень і функцій територіальних органів, що реорганізуються. Таке рішення приймається Державною митною службою після здійснення заходів, пов`язаних із внесенням до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань даних про територіальні органи Державної митної служби, що будуть утворені згідно з абзацом четвертим пункту 3 цієї постанови як відокремлені підрозділи юридичної особи публічного права, затвердженням положень про них, структури, штатних розписів, кошторисів та заповненням 30 відсотків вакансій.

При цьому, наказом Державної митної служби України від 19 жовтня 2020 року №460 «Про утворення територіальних органів Державної митної служби України як відокремлених підрозділів» з метою забезпечення належного здійснення митної політики в частині реалізації концепції єдиної юридичної особи та визначення умов її належного функціонування утворено територіальні органи як відокремлені підрозділи Державної митної служби України за переліком згідно з додатком, згідно з яким утворено, зокрема, Сумську митницю як відокремлений підрозділ Державної митної служби України.

Згідно наказу Державної митної служби України від 29 жовтня 2020 року № 489 затверджено, зокрема, Положення про Сумську митницю, відповідно до якого Сумська митниця є митним органом, який у зоні своєї діяльності безпосередньо здійснює митну справи, забезпечує виконання завдань, покладених на митні органи, а також реалізацію делегованих повноважень Державної митної служби України як її відокремлений підрозділ. Зоною діяльності митниці є територія Сумської області.

Відповідно до наказу Державної митної служби України від 30 червня 2021 року №472 «Про початок здійснення митницями як відокремленими підрозділами Державної митної служби України покладених на них функцій і повноважень з реалізації державної митної політики, державної політики у сфері боротьби з правопорушеннями під час застосування законодавства з питань митної справи» установлено митницям як відокремленим підрозділам Державної митної служби України розпочати з 00 год. 00 хв. 01 липня 2021 року здійснення покладених на них Митним кодексом України, законодавчими та іншими нормативно-правовими актами, Положеннями, затвердженими наказом Державної митної служби України від 29 жовтня 2020 року № 489 «Про затвердження положень про територіальні органи Держмитслужби», функцій і повноважень з реалізації державної митної політики, державної політики у сфері боротьби з правопорушеннями під час застосування законодавства з питань митної справи.

Судами встановлено, що відбулося процесуальне правонаступництво, за яким здійснено передання компетенції від Сумської митниці ДФС як юридичної особи публічного права до Сумської митниці як відокремленого підрозділу Державної митної служби України.

За приписами частини першої статті 379 КАС України визначено, що у разі вибуття однієї із сторін виконавчого провадження за поданням державного виконавця або за заявою заінтересованої особи суд, який розглядав справу як суд першої інстанції, замінює сторону виконавчого провадження її правонаступником.

Згідно із абзацом 1 частини п`ятої статті 15 Закону України «Про виконавче провадження» у разі вибуття однієї із сторін виконавець за заявою сторони, а також заінтересована особа мають право звернутися до суду із заявою про заміну сторони її правонаступником. Для правонаступника усі дії, вчинені до його вступу у виконавче провадження, є обов`язковими тією мірою, якою вони були б обов`язковими для сторони, яку правонаступник замінив.

Задовольняючи заяву про заміну боржника у виконавчому провадженні, суди попередніх інстанцій дійшли висновку, що Сумська митниця ДФС, як юридична особа, ліквідована, її функціональні обов`язки передані до Сумської митниці як відокремленого підрозділу Державної митної служби України.

Отже, Суд констатує, що суди попередніх інстанцій, задовольняючи заяву про заміну боржника у виконавчому провадженні, вірно застосували положення статті 379 КАС України, правильне їх застосовування є очевидним, а доводи касаційної скарги не викликають сумніву щодо застосування чи тлумачення зазначених норм процесуального права.

Відповідно до пункту 5 частини першої статті 333 КАС України суд касаційної інстанції відмовляє у відкритті касаційного провадження у справі, якщо суд у порядку, передбаченому частинами другою, третьою цієї статті, дійшов висновку, що касаційна скарга є необґрунтованою.

За змістом частини другої статті 333 КАС України у разі оскарження ухвали (крім ухвали, якою закінчено розгляд справи) суд може визнати касаційну скаргу необґрунтованою та відмовити у відкритті касаційного провадження, якщо правильне застосування норми права є очевидним і не викликає розумних сумнівів щодо її застосування чи тлумачення.

Враховуючи викладене, суд дійшов висновку про необхідність відмови у відкритті касаційного провадження.

Керуючись статтями 248, 328, 333 КАС України,

УХВАЛИВ:

Відмовити у відкритті касаційного провадження за касаційною скаргою Сумської митниці на ухвалу Сумського окружного адміністративного суду від 10 квітня 2023 року та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 28 вересня 2023 року у справі №480/6936/20 за позовом ОСОБА_1 до Північної митниці Держмитслужби, Сумської митниці ДФС, Слобожанської митниці Держмитслужби про визнання протиправним та скасування наказу, поновлення на посаді, стягнення середньої заробітної плати та моральної шкоди.

Копію цієї ухвали разом із касаційною скаргою та доданими до неї матеріалами направити особі, яка її подала.

Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання суддями є остаточною та оскарженню не підлягає.

Суддя-доповідач В. М. Соколов

Судді А. Г. Загороднюк

Л. О. Єресько

СудКасаційний адміністративний суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення23.11.2023
Оприлюднено27.11.2023
Номер документу115145757
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо звільнення з публічної служби, з них

Судовий реєстр по справі —480/6936/20

Ухвала від 21.12.2023

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

І.Г. Шевченко

Ухвала від 21.12.2023

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

І.Г. Шевченко

Ухвала від 14.12.2023

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

І.Г. Шевченко

Ухвала від 07.12.2023

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

І.Г. Шевченко

Ухвала від 07.12.2023

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

І.Г. Шевченко

Ухвала від 04.12.2023

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

І.Г. Шевченко

Ухвала від 28.11.2023

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

І.Г. Шевченко

Ухвала від 23.11.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Соколов В.М.

Постанова від 28.09.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Чалий І.С.

Постанова від 28.09.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Чалий І.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні