Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
17 листопада 2023 року Справа№200/13147/21
Донецький окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Кравченко Т.О.,
за участю
секретаря судового засідання Дяченка А.В.
прокурора Сєрової Н.С. в режимі відеоконференції
представників позивача Пантуса В.В. в режимі відеоконференції
розглянув в порядку загального позовного провадження в судовому засіданні адміністративну справу за позовом керівника Покровської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Міністерства молоді та спорту України до Покровської районної ради Донецької області, за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача голови комісії з припинення тимчасово виконуючої обов`язки директора комунального позашкільного навчального закладу «Районна дитячо-юнацька спортивна школа» ОСОБА_1 , комунального позашкільного навчального закладу «Районна дитячо-юнацька спортивна школа», про визнання протиправним та скасування рішення,
встановив:
05 жовтня 2021 року до Донецького окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов керівника Покровської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Міністерства молоді та спорту України (далі позивач, Мінмолодьспорт) до Покровської районної ради Донецької області (далі відповідач, Покровська районна рада), за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача голови комісії з припинення тимчасово виконуючої обов`язки директора комунального позашкільного навчального закладу «Районна дитячо-юнацька спортивна школа» ОСОБА_1 (далі третя особа 1), надісланий на адресу суду 01 жовтня 2021 року, в якому прокурор просив:
- визнати протиправним та скасувати рішення Покровської районної ради від 18 грудня 2020 року № VIII/2-24 «Про припинення юридичної особи комунального позашкільного навчального закладу «Районна дитячо-юнацька спортивна школа» Покровської районної ради Донецької області шляхом ліквідації».
Заяви, клопотання учасників справи. Процесуальні дії у справі.
23 жовтня 2021 року суд постановив ухвалу про прийняття позовної заяви та відкриття провадження у справі; вирішив розглядати справу в порядку загального позовного провадження; розпочав підготовче провадження і призначив підготовче засідання; встановив строк для подання заяв по суті справи; витребував у відповідача докази.
08 грудня 2021 року суд постановив ухвалу, якою залучив до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача комунальний позашкільний навчальний заклад «Районна дитячо-юнацька спортивна школа» Покровського району Донецької області (далі третя особа 2, КПНЗ «РДЮСШ»).
31 січня 2021 року в підготовчому засіданні суд постановив ухвалу, яка занесена в протокол підготовчого засідання, про закриття підготовчого провадження та призначив справу до судового розгляду по суті на 09 лютого 2022 року.
В судовому засіданні 09 лютого 2022 року оголошена перерва до 23 лютого 2022 року для надання відповідачем додаткових доказів.
Судове засідання, призначене на 23 лютого 2022 року, відкладено до 15 березня 2022 року у зв`язку з тимчасовою непрацездатністю головуючого у справі судді.
З 24 лютого 2022 року 05 години 30 хвилин Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-ІХ «Про затвердження Указу Президента України про введення воєнного стану», в Україні введений воєнний стан.
Широкомасштабна військова агресія російської федерації проти України, яка слугувала підставою для введення воєнного стану, триває.
Указом Президента України від 06 листопада 2023 року № 734/2023 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України від 08 листопада 2023 року № 3429-ІХ «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», строк дії воєнного стану продовжений з 05 години 30 хвилин 16 листопада 2023 року строком на 90 діб.
Через існування загрози життю та здоров`ю учасників справи та працівників суду проводити судові засіданні в приміщенні суду за адресою: Донецька обл., м. Слов`янськ, вул. Добровольського, буд. 1, було неможливо.
Наразі суд відновив проведення судових засідань в приміщенні суду за адресою: Донецька обл., м. Слов`янськ, вул. Добровольського, буд. 1.
У зв`язку з цим 25 жовтня 2023 року суд постановив ухвалу, якою призначив судове засідання для розгляду справи по суті на 17 листопада 2023 року.
Про дату час і місце проведення судового засідання прокурор, сторони і треті особи повідомлені в порядку, визначеному Кодексом адміністративного судочинства України (далі КАС).
Відповідач явку свого представника в судове засідання не забезпечив, просив відкласти розгляд справи у зв`язку з перебуванням його представника на лікуванні в м. Києві.
Треті особи 1 і 2 явку своїх представників в судове засідання не забезпечили, з клопотанням про відкладення судового засідання не зверталися.
Зважаючи на те, що участь в судовому засіданні є правом учасника справи, передбаченим пп. 2 ч. 3 ст. 44 КАС, та з огляду на відсутність підстав для відкладення судового засідання, визначених ст. 205 цього Кодексу, а також враховуючи, що відповідачем у справі є суб`єкт владних повноважень юридична особа і тимчасова непрацездатність одного з її представників не унеможливлює забезпечення участі в судовому засіданні іншого представника, суд постановив ухвалу про відмову у задоволенні клопотання відповідача про відкладення судового засідання та про розгляд справи за відсутності представників відповідача та третіх осіб 1 і 2. Відповідна ухвала занесена в протокол судового засідання від 17 листопада 2023 року.
Справа розглянута по суті 17 листопада 2023 року за участі прокурора та представника позивача, які в судовому засіданні надали пояснення, аналогічні тим, що викладені у поданих ними заявах по суті справи, просили задовольнити позов.
На підставі ч. 1 ст. 229 КАС під час судового розгляду справи здійснювалося повне фіксування судового засідання за допомогою відеозаписувального технічного засобу.
Стислий виклад позиції позивача та заперечень відповідача.
В обґрунтування заявлених вимог прокурор зазначив, що 18 грудня 2020 року Покровська районна рада прийняла рішення № VІІІ/2-24 «Про припинення юридичної особи публічного права комунальний позашкільний навчальний заклад «Районна дитячо-юнацька спортивна школа» Покровської районної ради Донецької області шляхом ліквідації».
Прокурор вказував на те, що засновником КПНЗ «РДЮСШ» є Покровська районна рада, а тому відповідач як засновник наділений повноваженнями щодо прийняття рішення про припинення цього навчального закладу як юридичної особи.
Водночас, відповідно до ст. 48 Закону України від 24 грудня 1993 року № 3808-ХІІ «Про фізичну культуру і спорт» (далі Закон № 3808) існуюча мережа державних та комунальних закладів фізичної культури і спорту не може бути скорочена без згоди центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері фізичної культури і спорту.
Згідно зі ст. ст. 1, 6 Закону України від 17 березня 2011 року № 3166-VІ «Про центральні органи виконавчої влади» (далі Закон № 3166) та п. 1 Положення про Міністерство молоді та спорту України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02 липня 2014 року № 220, (далі Положення № 220), Мінмолодьспорту є центральним органом виконавчої влади, який забезпечує формування та реалізує державну політику у молодіжній сфері, сфері фізичної культури та спорту.
Таким чином, Мінмолодьспорту є тим органом, який надає згоду органам місцевого самоврядування на скорочення мережі комунальних закладів фізичної культури і спорту.
Прокурор зазначив, що, за інформацією Мінмолодьспорту, останнє не погоджувало ліквідацію КПНЗ «РДЮСШ», а Покровська районна рада не зверталася до Міністерства з клопотанням про таке погодження, яке б містило обґрунтування необхідності ліквідації цього навчального закладу.
На цих підставах прокурор стверджував, що, Покровська районна рада не забезпечила дотримання обов`язкової процедури для припинення діяльності КПНЗ «РДЮСШ», а оскаржуване рішення прийнято з порушенням приписів ст. 48 Закону № 3808.
Крім того, прокурор покликався на п. п. 2, 3, 12 Порядку проведення консультацій з громадськістю з питань формування та реалізації державної політики, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03 листопада 2010 року № 996, (далі Порядок № 996), і зазначав, що скорочення мережі закладів позашкільної освіти може призвести до порушення гарантованого ст. 53 Конституції України права на освіту, враховуючи, що освіта є основою інтелектуального, духовного, фізичного і культурного розвитку особистості, її успішної соціалізації, економічного добробуту, запорукою розвитку суспільства, об`єднаного спільними цінностями і культурою, та держави, а тому прийняттю рішення про ліквідацію КПНЗ «РДЮСШ» обов`язково мали передувати консультації з громадськістю.
При цьому прокурор покликався на висновки Верховного Суду, викладені в постановах від 14 серпня 2018 року у справі № 359/6814/17, від 06 лютого 2019 року у справі № 720/1536/16-а, від 13 травня 2020 року у справі № 324/1296/16-а, від 24 вересня 2020 року у справі № 520/6930/19.
Прокурор вказував на те, що Покровська районна рада не проводила обговорення з громадськістю питання про ліквідацію КПНЗ «РДЮСШ», що також свідчить про протиправність оскаржуваного рішення.
Наявність інтересів держави у зверненні прокурора до суду з цим позовом керівник Покровської окружної прокуратури обґрунтував таким.
Прокурор покликався на ст. ст. 3, 53, 131-1 Конституції України, Преамбулу та ст. ст. 3, 33 Конвенції про права дитини від 20 листопада 1989 року (у редакції зі змінами, схваленими резолюцією 50/155 Генеральної Асамблеї ООН від 21 грудня 1995 року), яку ратифіковано Постановою Верховної Ради України від 27 лютого 1991 року № 789-ХІІ, ст. 1 Закону України від 26 квітня 2001 року № 2402-ІІІ «Про охорону дитинства» (далі Закон № 2402), ч. ч. 3-5 ст. 53 КАС, ст. 23 Закону України від 14 жовтня 2014 року № 1697-VІІ «Про прокуратуру» (далі Закон № 1697), п. 4 мотивувальної частини рішення Конституційного Суду України від 08 квітня 1999 року № З-рп/99 і зазначив, що обов`язок органів державної влади та місцевого самоврядування полягає у створенні, у межах визначених законом повноважень, умов для комфортного та безпечного життя дитини, отримання освіти, у тому числі позашкільної, соціального захисту, всебічного розвитку тощо, а тому подання цього позову має на меті захист «інтересів держави».
Прокурор вказував на те, що Законом України від 01 липня 2010 року № 2411-VІ «Про засади внутрішньої і зовнішньої політики» (далі Закон № 2144) визначено, що внутрішня політика ґрунтується на принципах верховенства права, забезпечення реалізації прав і свобод людини і громадянина, поваги до гідності кожної особи, забезпечення особливого піклування про дитину та реалізації її прав.
Конституція України гарантує кожному право на освіту. Серед іншого, держава забезпечує розвиток позашкільної освіти.
За висновком прокурора, у спірних правовідносинах встановлено порушення гарантованих Конституцією та законами України прав на освіту та на збереження мережі комунальних закладів фізичної культури і спорту.
Дитячо-юнацькі спортивні школи є закладами спеціалізованої позашкільної освіти спортивного профілю, які створюють необхідні умови для гармонійного виховання, фізичного розвитку, повноцінного оздоровлення, змістовного відпочину і дозвілля дітей та молоді, самореалізації, набуття навичок здорового способу життя, підготовки спортсменів для резервного спорту.
Метою процесу децентралізації є формування ефективного місцевого самоврядування та територіальної організації влади для створення і підтримки повноцінного життєвого середовища для громадян, надання високоякісних і доступних публічних послуг, становлення інститутів прямого народовладдя, узгодження інтересів держави та територіальних громад.
Зазначена реформа передбачає відповідальність органів місцевого самоврядування перед жителями за ефективність своєї роботи, а перед державою за її законність.
Водночас, внаслідок переходу повноважень ліквідованих районних державних адміністрацій і районних рад до новостворених територіальних громад та передання у їхню власність закладів фізичної культури і спорту та їх фінансового забезпечення набули поширення випадки реорганізації і ліквідації комунальних закладів фізичної культури і спорту.
Прийняття оскаржуваного рішення фактично обґрунтоване суттєвою економією коштів місцевого бюджету і не враховує інтересів мешканців громади, насамперед дітей. Крім того, воно ухвалене із порушенням встановленої законом процедури.
На важливість збереження мережі, зокрема комунальних закладів фізичної культури і спорту, звертає увагу Комітет Верховної Ради України з питань молоді і спорту, рішенням якого рекомендовано органам державної влади та Офісу Генерального прокурора вжити в межах компетенції заходів для недопущення незаконного скорочення мережі державних і комунальних закладів фізичної культури і спорту.
За таких обставин, зважаючи та те, що освіта, в тому числі позашкільна, є основою інтелектуального, духовного, фізичного і культурного розвитку особистості, її успішної соціалізації, економічного добробуту, запорукою розвитку суспільства, об`єднаного спільними цінностями і культурою, та держави, порушення гарантованого ст. 53 Конституції України права на освіту беззаперечно свідчить про порушення інтересів держави.
Такі порушенні інтересів держави стали можливим внаслідок бездіяльності органу, уповноваженого державою на її захист у спірних правовідносинах, яким відповідно до ст. ст. 1, 6, 28 Закону № 3166, Положення № 220 та ст. ст. 6, 48 Закону № 3808 є Мінмолодьспорту.
Просив задовольнити позов.
Позивач Мінмолодьспорту надало письмові пояснення, в яких підтримало позовні вимоги в повному обсязі.
В доповнення до доводів, наведених прокурором, позивач зазначив, що відповідно до ст. 10 Закону № 3808 дитячо-юнацькі спортивні школи є закладами спеціалізованої позашкільної освіти спортивного профілю закладами фізичної культури і спорту, які забезпечують розвиток здібностей вихованців в обраному виді спорту, визнаному в Україні, створюють необхідні умови для гармонійного виховання, фізичного розвитку, повноцінного оздоровлення, змістовного відпочинку і дозвілля дітей та молоді, самореалізації, набуття навичок здорового способу життя, підготовки спортсменів для резервного спорту.
Відповідно до п. 14 Положення про дитячо-юнацьку спортивну школу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 05 листопада 2008 року № 993, (далі Положення № 993), реорганізація та ліквідація дитячо-юнацької спортивної школи здійснюється в установленому порядку.
Згідно з ч. 1 ст. 143 Конституції України та ст.ст. 26, 29, 32 Закону України від 21 травня 1997 року № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в України» (далі Закон № 280/97-ВР), управління комунальними закладами фізичної культури і спорту належить до компетенції органів місцевого самоврядування.
Згідно з ч. 12 ст. 48 Закону № 3808 існуюча мережа комунальних закладів фізичної культури і спорту не може бути скорочена без згоди центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері фізичної культури та спорту.
Позивач наголошував, що законодавством заборонено скорочувати мережу комунальних закладів фізичної культури і спорту без згоди Мінмолодьспорту.
З огляду на те, що згоди Мінмолодьспорту на припинення діяльності шляхом ліквідації юридичної особи публічного права КПНЗ «РДЮСШ» не було, оскаржуване рішення було прийнято з грубим порушенням Закону № 3808.
Також позивач зауважив, що Верховна Рада України з метою зміцнення здоров`я нації, залучення широких верств населення до здорового способу життя та масових занять фізичною культурою прийняла постанову від 03 серпня 2006 року № 66-V «Про недопущення закриття та перепрофілювання закладів фізичної культури і спорту, баз олімпійської та паралімпійської підготовки, фізкультурно-оздоровчих і спортивних споруд, лікувально-фізкультурних закладів», відповідно до якої вважається неприпустимим закриття та перепрофілювання закладів фізичної культури і спорту, баз олімпійської та паралімпійської підготовки, фізкультурно-оздоровчих і спортивних споруд, лікувально-фізкультурних закладів.
Позивач вважав рішення Покровської районної ради від 18 грудня 2020 року № VІІІ/2-24 «Про припинення юридичної особи публічного права комунальний позашкільний навчальний заклад «Районна дитячо-юнацька спортивна школа» Покровської районної ради Донецької області шляхом ліквідації» протиправними та таким, що підлягає скасуванню.
Просив задовольнити позов.
Відповідач Покровська районна рада позов не визнав, надав відзив на позовну заяву.
Відповідач зазначив, що відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 12 червня 2020 року № 710-р «Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Донецької області», постанови Верховної Ради України від 17 липня 2020 року № 807-ІХ «Про утворення та ліквідацію районів» з 01 січня 2021 року в умовах нового адміністративно-територіального устрою на рівні громад і районів склався новий розподіл повноважень і ресурсів на місцях. Покровський район, як новоутворена адміністративна одиниця, у новому територіальному устрої поєднав 9 міських, 3 селищні та 2 сільські територіальні громади.
Відповідач покликався на ч. ч. 2, 4 ст. 10 Закону України від 22 червня 2000 року № 1841-ІІІ «Про позашкільну освіту» (далі Закон № 1841), відповідно до якої державне управління позашкільною освітою, державний контроль за діяльністю позашкільних навчальних закладів, незалежно від підпорядкування, типів, форм власності, здійснюють органи місцевого самоврядування, і зазначав, що КПНЗ «РДЮСШ» був комунальною власністю Покровської районної ради і утримувався за рахунок районного бюджету.
Відповідач наводив норми ч. 1 ст. 10 Закону № 3808 і стверджував, що в новостворених громадах Покровського району існують органи, на які покладені повноваження щодо розвитку фізичної культури і спорту.
Крім того, відповідно до ст. 89 Бюджетного кодексу України (далі БК України) фінансування видатків установ освіти, культури та інших здійснюється з бюджетів сіл, селищ та міст згідно з їх місцем розташування.
Як наслідок, всі бюджетні установи, що були у складі районів, з 01 січня 2021 року належать до відповідних територіальних громад.
З посиланням на норми ч. 2 ст. 66 Закону України від 05 вересня 2017 року № 2145-VІІІ «Про освіту» (далі Закон № 2145) та ст. 14 Закону № 1841 відповідач доводив, що Покровська районна рада наділена повноваженнями приймати рішення про ліквідацію позашкільних закладів освіти, які перебувають в комунальній власності.
Наголошував, що відповідно до ст. 60 Закону № 280/97-ВР державний контроль за діяльністю органів і посадових осіб місцевого самоврядування може здійснюватися лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачений Конституцією і законами України, не повинен призводити до втручання органів державної влади чи їх посадових осіб у здійснення органами місцевого самоврядування наданих їм власних повноважень.
Відповідач зазначив, що після початку реорганізації районів та розмежування повноважень і ресурсів між районами та громадами, яке розпочалося в грудні 2020 року, на підставі ст. ст. 104, 105, 110, 111 Цивільного кодексу України (далі ЦК України), з метою раціонального використання фінансових ресурсів, зважаючи на зменшення обсягу коштів районного бюджету та неможливість фінансування зазначеної установи, для недопущення порушень бюджетного та трудового законодавства Покровська районна рада прийняла рішення про ліквідацію КПНЗ «РДЮСШ»
За твердженням відповідача, перед прийняттям оскаржуваного рішення Покровська районна рада провела обговорення з громадами питання працевлаштування тренерського складу, а діти були переведені до підрозділів ДЮСШ в новостворених громадах. 10 тренерів ліквідованої КПНЗ «РДЮСШ» працевлаштовані та працюють за програмою «Спорт для всіх», а діти продовжили займатися спортом за місцем свого проживання.
Просив відмовити в позові.
Прокурор надав відповідь на відзив, в якій з підстав, аналогічних тим, що викладені в позовній заяві та в письмових поясненнях позивача, наполягав на задоволенні позовних вимог.
В додаткових поясненнях відповідач зазначив, що відповідно до законодавства про створення об`єднаних територіальних громад кардинально змінилися функції районних рад з питань організації фізкультурної та спортивно-масової роботи серед дітей та молоді, а на утримання комунальних установ в бюджеті районної ради кошти не передбачено.
Крім того, відповідач наголосив, що після введення в Україні воєнного стану та відповідно до розпорядження голови Покровської районної державної адміністрації начальника районної військової адміністрації від 21 червня 2022 року № 74 «Про організацію виконання Покровською районною державною адміністрацією районною військовою адміністрацією повноважень Покровської районної ради Донецької області» проведення сесій Покровської районної ради неможливе.
На переконання відповідача, ці обставини свідчать про недоцільність визнання протиправним та скасування рішення Покровської районної ради від 18 грудня 2020 року № VIII/2-24 «Про припинення юридичної особи комунального позашкільного навчального закладу «Районна дитячо-юнацька спортивна школа» Покровської районної ради Донецької області шляхом ліквідації».
Просив відмовити в позові.
Треті особи 1 і 2 правом на подання пояснень не скористались.
Обставини, встановлені судом, та зміст спірних правовідносин, з посиланням на докази, на підставі яких встановлені відповідні обставини. Докази відхилені судом, та мотиви їх відхилення.
На виконання вимог ст. 90 КАС суд оцінив докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні; оцінив належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, виходячи з того, що жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили.
Відповідно до положень ч. 1 ст. 77 КАС кожна особа повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 цього Кодексу.
За правилами абз. 1 ч. 2 ст. 77 КАС в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
З`ясовуючи чи мали місце обставини, якими обґрунтовуються вимоги та заперечення, та якими доказами вони підтверджуються, а також чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження, суд встановив наступне.
Позивач Міністерство молоді та спорту України (далі Мінмолодьспорт) (ідентифікаційний код 38649881) зареєстроване як юридична особа 12 березня 2013 року, про що до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (далі ЄДР) внесений відповідний запис.
Мінмолодьспорт є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України.
Мінмолодьспорт є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сферах молодіжної політики, фізичної культури і спорту, утвердження української національної та громадянської ідентичності, що визначено п. 1 Положення № 220.
Відповідно до п. 3 Положення № 220, серед іншого, до основних завдань Мінмолодьспорту належить забезпечення формування та реалізація державної політики у сферах молодіжної політики, фізичної культури і спорту.
Мінмолодьспорт відповідно до покладених на нього завдань, крім іншого, вживає разом із заінтересованими органами виконавчої влади заходів для розвитку мережі дитячо-юнацьких спортивних шкіл, […] (пп. 13 п. 4 Положення № 220).
Відповідач Покровська районна рада Донецької області (ідентифікаційний код 05420273) зареєстрована як юридична особа 21 травня 1997 року, про що 13 квітня 2005 року до ЄДР внесений відповідний запис.
Покровська районна рада є органом місцевого самоврядування, що представляє спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ та міст.
Третя особа 2 комунальний позашкільний навчальний заклад «Районна дитячо-юнацька спортивна школа» Покровської районної ради Донецької області (ідентифікаційний код 38413390) була зареєстрована як юридична особа 07 листопада 2012 року, про що до ЄДР внесений відповідний запис.
На час виникнення спірних правовідносин КПНЗ «РДЮСШ» діяв на підставі Статуту комунального позашкільного навчального закладу «Районна дитячо-юнацька спортивна школа» Покровського району Донецької області, затвердженого розпорядженням голови Покровської районної державної адміністрації від 12 грудня 2013 року № 622 (в редакції розпорядження голови Покровської районної державної адміністрації від 23 грудня 2016 року № 480).
Відповідно до п. 1 розділу І Статуту КПНЗ «РДЮСШ» позашкільний навчальний заклад спортивного профілю, який забезпечує розвиток здібностей вихованців в обраному виді спорту, що в установленому порядку визнаний в Україні, створює необхідні умови для гармонійного виховання, фізичного розвитку, оздоровлення, змістовного відпочинку і дозвілля дітей та молоді, самореалізації, набуття навичок здорового способу життя.
Згідно з п. 2 розділу І Статуту КПНЗ «РДЮСШ» позашкільний навчальний заклад в системі позашкільної освіти, основною метою діяльності якого є забезпечення розвитку фізичних здібностей дітей і підлітків та удосконалення їх спортивної майстерності.
Відповідно до п. 4 розділу І Статуту засновником КПНЗ «РДЮСШ» є районна рада.
Згідно з п. 5 розділу І Статуту КПНЗ «РДЮСШ» є юридичною особою.
П. 1 розділу ІХ Статуту визначено, що припинення діяльності КПНЗ «РДЮСШ» відбувається шляхом її реорганізації (злиття, приєднання, поділу, виділення, перетворення) або шляхом ліквідації з дотриманням чинного законодавства.
Згідно з п. 3 розділу ІХ Статуту КПНЗ «РДЮСШ» ліквідується, зокрема, за рішенням засновника.
18 грудня 2020 року Покровська районна рада прийняла рішення № VІІІ/2-24 «Про припинення юридичної особи публічного права комунальний позашкільний навчальний заклад «Районна дитячо-юнацька спортивна школа» Покровської районної ради Донецької області».
Цим рішенням, покликаючись на Закон України від 17 листопада 2020 року № 1009-ІХ «Про внесення змін до деяких законів України щодо впорядкування окремих питань організації та діяльності органів місцевого самоврядування і районних державних адміністрацій» (далі Закон № 1009), закони України № 2145 та № 1841, ст. ст. 43, 59, 60 Закону № 280/97-ВР, ст. ст. 3, 17 Закону України від 15 травня 2003 року № 755-ІV «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадський формувань» (далі Закон № 755), ст. 67 БК України, ст. ст. 87, 104, 105, 110-112 ЦК України, ч. 5 ст. 57, ст. ст. 78, 137 Господарського кодексу України (далі ГК України), ст. ст. 40, 43 Кодексу законів про працю України (далі КЗпП України), Закон України від 17 вересня 2020 № 907-ІХ «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України» (далі Закон № 907), у зв`язку з процесом децентралізації влади та створенням в районі об`єднаних територіальних громад, з метою раціонального використання фінансових ресурсів, зважаючи на зменшення обсягу коштів районного бюджету та обмеження фінансування у повному обсязі зазначеної установи, для недопущення порушень бюджетного та трудового законодавства, Покровська районна рада вирішила припинити юридичну особу публічного права КПНЗ «РДЮСШ» шляхом ліквідації.
Рішення Покровської районної ради від 18 грудня 2020 року № VІІІ/2-24 «Про припинення юридичної особи публічного права комунальний позашкільний навчальний заклад «Районна дитячо-юнацька спортивна школа» Покровської районної ради Донецької області» також передбачало створення комісії з припинення юридичної особи КПНЗ «РДЮСШ», встановлення строку для заявлення кредиторами своїх вимог; визначення місцезнаходження ліквідаційної комісії; уповноваження голови ліквідаційної комісії Юріної Л.В. представляти інтереси КПНЗ «РДЮСШ» та вчиняти всі необхідні дії щодо державної реєстрації припинення, визначення кола обов`язків голови ліквідаційної комісії, пов`язаних з припиненням КПНЗ «РДЮСШ» як юридичної особи.
Ухвалою від 23 жовтня 2021 року, з-поміж іншого, суд витребував у відповідача всі документи, що слугували підставою для прийняття рішення Покровської районної ради від 18 грудня 2020 року № VIII/2-24 «Про припинення юридичної особи комунального позашкільного навчального закладу «Районна дитячо-юнацька спортивна школа» Покровської районної ради Донецької області шляхом ліквідації»; матеріали попереднього обговорення проекту рішення «Про припинення юридичної особи комунального позашкільного навчального закладу «Районна дитячо-юнацька спортивна школа» Покровської районної ради Донецької області шляхом ліквідації» постійними комісіями ради; докази оприлюднення проекту рішення «Про припинення юридичної особи комунального позашкільного навчального закладу «Районна дитячо-юнацька спортивна школа» Покровської районної ради Донецької області шляхом ліквідації» в порядку, передбаченому Законом України від 13 січня 2011 року № 2939-VІ «Про доступ до публічної інформації» (далі Закон № 2939); докази проведення громадського обговорення питання ліквідації КПНЗ «РДЮСШ» у формі громадських слухань, електронних консультацій тощо.
Відповідач надав витяг з протоколу засідання постійних комісій Покровської районної ради від 18 грудня 2020 року.
Зі змісту згаданого витягу вбачається, що 18 грудня 2020 року постійна комісія районної ради з питань власності, комунального майна та приватизації, постійна комісія районної ради з питань охорони здоров`я, соціального захисту населення, освіти, культури та молодіжної політики, постійна комісія районної ради з питань планування соціально-економічного розвитку, бюджету та фінансів, постійна комісія районної ради з питань депутатської діяльності, законності та прав громадян, постійна комісія районна рада з питань капітального будівництва, архітектури, комунального та шляхового господарства, торгового та побутового обслуговування населення, постійна комісія районної ради з питань адміністративно-територіального устрою та регіонального розвитку, постійна комісія ради з питань агропромислового комплексу, охорони навколишнього середовища та регулювання земельних відносин здійснили попередній розгляд питання № 24 порядку денного «Про припинення юридичної особи публічного права комунального позашкільного навчального закладу «Районна дитячо-юнацька спортивна школа» Покровської районної ради Донецької області шляхом ліквідації».
За наслідками розгляду цього питання постійні комісії районної ради прийняли рішення «Погодити проект рішення «Про припинення юридичної особи публічного права комунального позашкільного навчального закладу «Районна дитячо-юнацька спортивна школа» Покровської районної ради Донецької області шляхом ліквідації».
За це рішення голосували: «за» - 40 осіб; «проти» - 1 особа, «утримались» - немає.
Інші документи, що слугували підставою для прийняття відповідачем рішення від 18 грудня 2020 року № VIII/2-24 «Про припинення юридичної особи комунального позашкільного навчального закладу «Районна дитячо-юнацька спортивна школа» Покровської районної ради Донецької області шляхом ліквідації»; докази оприлюднення проекту рішення «Про припинення юридичної особи комунального позашкільного навчального закладу «Районна дитячо-юнацька спортивна школа» Покровської районної ради Донецької області шляхом ліквідації» в порядку, передбаченому Законом № 2939; докази проведення громадського обговорення питання ліквідації КПНЗ «РДЮСШ» у формі громадських слухань, електронних консультацій тощо, відповідач суду не надав.
Зокрема, суду не надана згода Мінмолодьспорту на ліквідацію КПНЗ «РДЮСШ».
Відомості ЄДР свідчать, що з 22 грудня 2020 року КПНЗ «РДЮСШ» перебуває в стані припинення на підставі рішення засновника юридичної особи.
На час розгляду справи державна реєстрація припинення КПНЗ «РДЮСШ» як юридичної особи не проведена.
Під час вивчення стану додержання вимог законодавства України при користуванні та розпорядженні органами влади та місцевого самоврядування області, іншими суб`єктами владних повноважень майном державних і комунальних закладів фізичної культури та спорту Покровська окружна прокуратура встановила, що рішенням Покровської районної ради від 18 грудня 2020 року № VІІІ/2-24 припинено діяльність шляхом ліквідації юридичної особи публічного права КПНЗ «РДЮСШ».
У зв`язку з цим 09 липня 2021 року Покровська окружна прокуратура звернулася до Покровської районної ради із запитом № 56-2195вих-21.
Беручи до уваги те, що скорочення мережі закладів позашкільної освіти може призвести до порушення гарантованого ст. 53 Конституції України права на освіту, враховуючи, що освіта є основою інтелектуального, духовного, фізичного і культурного розвитку особистості, її успішної соціалізації, економічного добробуту, запорукою розвитку суспільства, об`єднаного спільними цінностями і культурою, та держави, з метою вирішення питання представництва інтересів держави в суді, Покровська окружна прокуратура просила Покровську районну раду надати інформацію та документи про причини та обґрунтування необхідності і доцільності ліквідації вищезазначеного закладу позашкільної освіти; кількість дітей, які навчались в КПНЗ «РДЮСШ», на час прийняття рішення про його ліквідацію; заклади, на базі яких будуть надаватися відповідні послуги дітям населеного пункту, в якому ліквідується заклад фізичної культури та спорту.
Крім цього, Покровська окружна прокуратура просила повідомити, чи проводилися консультації з громадськістю у формі публічного громадського обговорення та/або електронних консультацій з громадськістю щодо проекту рішення про ліквідацію КПНЗ «РДЮСШ», у який спосіб та якими були їх результати; а також чи надавало Мінмолодьспорту як центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері фізичної культури і спорту, згоду на ліквідацію вищезазначеного закладу позашкільної освіти відповідно до вимог ст. 48 Закону № 3808.
У відповідь на цей запит листом від 22 липня 2021 року № 01-12/275 Покровська районна рада повідомила таке.
Відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 13 червня 2020 року № 710-р «Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Донецької області», постанови Верховної Ради України від 17 липня 2020 року № 807-ІХ «Про утворення та ліквідацію районів» з 01 січня 2021 року в умовах нового адміністративно-територіального устрою на рівні громад і районів, склався новий розподіл повноважень і ресурсів на місцях.
Покровський район, як новоутворена адміністративна одиниця, у новому територіальному устрої поєднав 9 міських, 3 селищні та 2 сільські територіальні громади.
Відповідно до ст. 89 БК України фінансування видатків бюджетних установ здійснюється з бюджетів сіл, селищ та міст згідно їх місця розташування.
Таким чином, всі бюджетні установи, що були у складі Покровського району, з 01 січня 2021 року належать до відповідних територіальних громад, у зв`язку з цим, коштів на утримання бюджетних установ в бюджеті районної ради не передбачено.
Покровська районна рада покликалася на норми ст. 66 Закону № 2145, ст. 14 Закону № 1841, ст. ст. 20, 43, 60 Закону № 280/97-ВР і зазначала, що ліквідація КПНЗ «РДЮСШ» належить до її повноважень, а державний контроль не може призводити до втручання в повноваження органу місцевого самоврядування.
Відповідач вказував на те, що внаслідок створення об`єднаних територіальних громад кардинально змінилися функції районної ради з питань організації фізкультурної та спортивно-масової роботи серед дітей та молоді.
На час прийняття рішення про ліквідацію КПНЗ «РДЮСШ» в цьому закладі навчалися 364 дитини, яким відповідні освітні послуги надаватимуться безпосередньо органами об`єднаних територіальних громад.
Та твердженням відповідача, після прийняття рішення про ліквідацію КНПЗ «РДЮСШ» освітні послуги діти отримують в Покровській, Новогродівській, Гродівській, Удачненській територіальних громадах. Майно та матеріальні цінності закладу, що ліквідується, передані об`єднаній територіальній громаді.
Покровська районна рада вказувала на те, що голови об`єднаних територіальних громад не підтримали збереження існуючої системи організації фізичної та спортивно-масової роботи для дітей і молоді, здійснення її фінансування. У зв`язку з цим, з метою раціонального використання фінансових ресурсів, зважаючи на зменшення обсягу коштів районного бюджету та неможливість фінансування зазначеної установи, для недопущення порушень бюджетного та трудового законодавства, депутати районної ради, після обговорень, прийняли рішення про припинення юридичної особи публічного права КПНЗ «РДЮСШ» шляхом ліквідації, який не матиме фінансування та буде спроможним виконувати свої функції.
Про наявність/відсутність згоди Мінмолодьспорту на ліквідацію КПНЗ «РДЮСШ» Покровська районна рада Покровську окружну прокуратуру не повідомляла.
Також 09 липня 2021 року Покровська окружна прокуратура звернулася до Мінмолодьспорту з листом № 56-2197вих-21, в якому просила повідомити: чи зверталась до Міністерства Покровська районна рада або будь-яка інша, у тому числі об`єднана територіальна громада, з листом про надання згоди на припинення діяльності шляхом ліквідації юридичної особи КПНЗ «РДЮСШ»; якщо так, то яке рішення було прийнято за результатами розгляду вказаного звернення; якщо ні, то чи було Міністерству відомо про прийняте рішення і про його реагування на таке рішення.
Листом від 14 липня 2021 року № 6125/4.5 Мінмолодьспорту повідомило Покровську окружну прокуратуру про те, що як центральний орган виконавчої влади воно зацікавлене у збереженні діючої мережі дитячо-юнацьких спортивних шкіл, тренерсько-викладацького складу та кількості вихованців, які в них займаються, і неодноразово зверталося з листами до обласних, районних державних адміністрацій щодо необхідності розвитку та забезпечення діяльності закладів фізичної культури і спорту в умовах завершення реформи децентралізації влади.
Міністерство вказало, що до нього не надходило звернення Покровської районної ради або будь-якої іншої, у тому числі об`єднаної територіальної громади, щодо надання дозволу на припинення діяльності шляхом ліквідації юридичної особи КПНЗ «РДЮСШ», а отже Мінмолодьспорту не надавало такої згоди.
Крім того, Міністерство повідомило, що внаслідок відсутності бюджетних асигнувань на сплату судового збору з об`єктивних причин не може самостійно реалізувати своє право на звернення до суду для оскарження рішення Покровської районної ради про ліквідацію КПНЗ «РДЮСШ», а тому просило прокуратуру звернутися до суду з відповідним позовом з метою захисту державних інтересів у сфері охорони дитинства.
23 вересня 2021 року Покровська окружна прокуратура звернулася до Мінмолодьспорту з повідомленням № 56-3492вих-21 про представництво інтересів держави в порядку ст. 23 Закону № 1697.
В процесі розгляду справи суд зобов`язував відповідача надати інформацію щодо підстав ухвалення рішення, яке є предметом спору; кількості учнів (вихованців), які отримували освітні послуги в КПНЗ «РДЮСШ» на момент виникнення спірних правовідносин; кількість працівників цього позашкільного закладу, в тому числі викладацько-тренерського складу; інформацію про видатки на утримання закладу; відомості про те, чи мали можливість учні (вихованці) КПНЗ «РДЮСШ» продовжити отримувати освітні послуги після прийняття рішення про ліквідацію цього закладу, а також чи були працевлаштовані його працівники.
Листом від 13 грудня 2021 року № 01-12/410 Покровська районна рада повідомила таке.
На час виникнення спірних правовідносин в КПНЗ «РДЮСШ» навчалися 364 дитини, працювало 10 тренерів-викладачів, 1 директор, 1 головний бухгалтер та інспектор-методист, всього 8,25 штатних одиниць.
За підсумками роботи дитячо-юнацьких спортивних шкіл районів Донецької області за 2020 рік КПНЗ «РДЮСШ» займала 3 місце по кількості очок.
Витрати на щорічне утримання КПНЗ «РДЮСШ» становили 1804000,00 грн, в тому числі оплата праці і нарахування на заробітну плату 1249600,00 грн, включаючи заробітну плату 1034600,00 грн та нарахування на оплату праці 215000,00 грн; використання товарів і послу 554400,00 грн, включаючи предмети, матеріали, обладнання та інвентар 94000,00 грн, оплату послуг (крім комунальних) 90600,00 грн, видатки на відрядження 369800,00 грн.
Матеріально-технічна база КПНЗ «РДЮСШ» перебувала на балансі Покровської районної ради, нерухомого майна цей заклад освіти не має.
Інформація про те, де навчаються діти та інформація про подальше працевлаштування педагогічних та інших працівників КПНЗ «РДЮСШ» наведена в додатку до листа від 13 грудня 2021 року № 01-12/410 в листі Гродівської селищної ради Покровського району Донецької області від 14 грудня 2021 року № 02-14/1950.
Так, за інформацією Гродівської селищної ради на обговореннях та при розгляді питання щодо прийняття закладу освіти КПНЗ «РДЮСШ» Гродівська територіальна громада відмовила, у зв`язку з фінансовим навантаженням та відсутністю фінансів у громади на утримання цього закладу.
В Гродівській громаді працевлаштовані 6 тренерів, які працюють за Президентською програмою «Спорт для всіх».
260 дітей, які проживають на території Гродівської громади, продовжують займатися спортом у спортивних секціях, які працюють при Новоекономічній загальноосвітній школі.
Відомості про те, чи продовжили отримувати відповідні освітні послуги інші 104 дитини, які навчалися в КПНЗ «РДЮСШ», якщо так, то де саме, а також чи були працевлаштовані інші працівники цього закладу освіти, суду не надані.
Крім того, відповідач надав суду листи від 21 липня 2023 року № 01-12/66, від 18 серпня 2023 року № 01-12/73 та від 06 жовтня 2023 року № 01-12/95, в яких Покровська районна рада просила Мінмолодьспорту надати згоду на припинення юридичної особи публічного права КПНЗ «РДЮСШ» шляхом ліквідації.
Листами від 25 серпня 2023 року № 7515/4.5 та від 03 листопада 2023 року № 9807/4.5 Мінмолодьспорту повідомило Покровській районній раді про те, що не надає дозволу на ліквідацію КПНЗ «РДЮСШ».
Будь-які інші докази щодо предмета доказування учасники справи не надали.
Норми права, які застосував суд, мотиви їх застосування.
Висновки суду по суті позовних вимог.
Спірні правовідносини виникли у зв`язку з прийняттям Покровською районною радою рішення від 18 грудня 2020 року № VІІІ/2-24 «Про припинення юридичної особи публічного права комунальний позашкільний навчальний заклад «Районна дитячо-юнацька спортивна школа» Покровської районної ради Донецької області».
Отже, для вирішення публічно-правого спору, що виник між сторонами, вказане рішення належить перевірити на відповідність критеріям, визначеним ч. 2 ст. 2 КАС.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Закон України від 21 травня 1997 року № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні» (далі Закон № 280/97-ВР) відповідно до Конституції України визначає систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування.
Відповідно до ч. 1 ст. 2 Закону № 280/97-ВР місцеве самоврядування в Україні це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.
Згідно з ч. 2 ст. 2 Закону № 280/97-ВР місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами […] міст як безпосередньо, так і через […], а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.
Статус ради як представницького органу місцевого самоврядування визначає ст. 10 Закону № 280/97-ВР.
Відповідно до ч. 2 ст. 10 Закону № 280/97-ВР обласні та районні ради є органами місцевого самоврядування, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст, у межах повноважень, визначених Конституцією, цим та іншими законами, а також повноважень, переданих їм сільськими, селищними, міськими радами.
Згідно з п. 6 ч. 1 ст. 1 Закону України від «Про освіту» (далі Закон № 2145) заклад освіти юридична особа публічного чи приватного права, основним видом діяльності якого є освітня діяльність.
Організаційно-правовий статус закладів освіти визначений ст. 22 Закону № 2145.
Абз. 1 ч. 3 ст. 22 Закону № 2145 передбачено, що заклад освіти залежно від засновника може діяти, зокрема, як комунальний.
Відповідно до ч. ч. 6, 8 ст. 22 Закону № 2145 статус, організаційно-правова форма, тип закладу освіти визначаються засновником і зазначаються в установчих документах закладу освіти. Заклади освіти діють на підставі власних установчих документів, що затверджуються їх засновниками відповідно до законодавства.
Права та обов`язки засновника закладу освіти визначає ст. 25 Закону № 2145.
Відповідно до ч. 1 ст. 25 Закону № 2145 права і обов`язки засновника щодо управління закладом освіти визначаються цим Законом та іншими законами України, установчими документами закладу освіти.
Згідно з абз. 1 ч. 2 ст. 25 Закону № 2145 засновник закладу освіти або уповноважений ним орган (особа) приймає рішення про створення, реорганізацію, ліквідацію, зміну типу закладу освіти, затверджує статут (його нову редакцію), […].
При цьому, відповідно до ч. 6 ст. 25 Закону № 2145 засновник закладу освіти, серед іншого, зобов`язаний забезпечити утримання та розвиток матеріально-технічної бази заснованого ним закладу освіти на рівні, достатньому для виконання вимог стандартів освіти та ліцензійних умов; у разі реорганізації чи ліквідації закладу освіти забезпечити здобувачам освіти можливість продовжити навчання на відповідному рівні освіти.
За визначенням, наведеним у ч. 1 ст. 1 Закону України від 22 червня 2000 року № 1841-ІІІ «Про позашкільну освіту» (далі Закон № 1841) заклад позашкільної освіти складова системи позашкільної освіти, яка надає знання, формуючи вміння та навички за інтересами, забезпечує потреби особистості у творчій самореалізації та інтелектуальний, духовний і фізичний розвиток, підготовку до активної професійної та громадської діяльності, створює умови для соціального захисту та організації змістовного дозвілля відповідно до здібностей, обдарувань та стану здоров`я вихованців, учнів і слухачів.
Заклад спеціалізованої позашкільної освіти заклад позашкільної освіти, що надає спеціалізовану освіту мистецького, спортивного, військового або наукового спрямування;
Згідно з ч. 1 ст. 12 Закону № 1841 заклад позашкільної освіти є юридичною особою. Форма власності закладу позашкільної освіти визначається відповідно до законодавства.
Відповідно до абз. 2 ч. 2 ст. 12 Закону № 1841 статус комунального має заклад позашкільної освіти, заснований на комунальній формі власності.
Створення, реорганізація, ліквідація та перепрофілювання закладу позашкільної освіти регламентовано нормами ст. 14 Закону № 1841.
Згідно з ч. 1 ст. 14 Закону № 1841 рішення про створення, реорганізацію, ліквідацію та перепрофілювання закладу позашкільної освіти незалежно від підпорядкування, типів і форми власності приймає його засновник (засновники).
Засновником закладу позашкільної освіти може бути орган державної влади від імені держави, відповідна рада від імені територіальної громади (громад), фізична та/або юридична особа (зокрема релігійна організація, статут (положення) якої зареєстровано у встановленому законодавством порядку), рішенням та за рахунок майна яких засновано заклад позашкільної освіти або які в інший спосіб відповідно до законодавства набули прав і обов`язків засновника.
Відповідно до ч. 1 ст. 59 Закону № 280/97-ВР рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Відповідно до ч. 2 ст. 59 Закону № 280/97-ВР рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.
Згідно з ч. 3 ст. 59 Закону № 280/97-ВР рішення ради приймаються відкритим поіменним голосуванням, […]. Результати поіменного голосування підлягають обов`язковому оприлюдненню […]. На офіційному веб-сайті ради розміщуються в день голосування і зберігаються протягом необмеженого строку всі результати поіменних голосувань. Результати поіменного голосування є невід`ємною частиною протоколу сесії ради.
Відповідно до ч. 10 ст. 59 Закону № 280/97-ВР акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.
Згідно з ч. 11 ст. 59 Закону № 280/97-ВР акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування підлягають обов`язковому оприлюдненню […] відповідно до Закону України «Про доступ до публічної інформації». Проекти актів органів місцевого самоврядування оприлюднюються в порядку, передбаченому Законом України «Про доступ до публічної інформації», крім випадків виникнення надзвичайних ситуацій та інших невідкладних випадків, передбачених законом, коли такі проекти актів оприлюднюються негайно після їх підготовки.
Аналіз наведених вище правових норм зумовлює висновок, що прийняття рішення про ліквідацію закладу позашкільної освіти, який перебуває в комунальній власності територіальних громад сіл, селищ міст, спільні інтереси яких представляє районна рада, належить до виключної компетенції районної ради як засновника такого закладу та представницького органу місцевого самоврядування, який представляє спільні інтереси та розпоряджається комунальною власністю від імені та в інтересах територіальних громад сіл, селищ, міст.
Суд встановив, що КПНЗ «РДЮСШ» є комунальним закладом позашкільної освіти, засновником якого є Покровська районна рада.
Відповідно до Конституції України та законів України № 280/97-ВР, № 2145 та № 1841 прийняття рішення про ліквідацію КПНЗ «РДЮСШ» належить до виключної компетенції Покровської районної ради.
Отже, приймаючи від 18 грудня 2020 року № VІІІ/2-24 «Про припинення юридичної особи публічного права комунальний позашкільний навчальний заклад «Районна дитячо-юнацька спортивна школа» Покровської районної ради Донецької області», Покровська районна рада діяла в межах своїх повноважень.
Водночас, відповідно до п. 1 розділу І Статуту КПНЗ «РДЮСШ» позашкільний навчальний заклад спортивного профілю, який забезпечує розвиток здібностей вихованців в обраному виді спорту, що в установленому порядку визнаний в Україні, створює необхідні умови для гармонійного виховання, фізичного розвитку, оздоровлення, змістовного відпочинку і дозвілля дітей та молоді, самореалізації, набуття навичок здорового способу життя.
Ст. 10 Закону України від 3808-ХІІ «Про фізичну культуру і спорт» (далі Закон № 3808) визначено, що дитячо-юнацькі спортивні школи є закладами спеціалізованої позашкільної освіти спортивного профілю - закладами фізичної культури і спорту, які забезпечують розвиток здібностей вихованців в обраному виді спорту, визнаному в Україні, створюють необхідні умови для гармонійного виховання, фізичного розвитку, повноцінного оздоровлення, змістовного відпочинку і дозвілля дітей та молоді, самореалізації, набуття навичок здорового способу життя, підготовки спортсменів для резервного спорту.
Дитячо-юнацькі спортивні школи створюються та діють відповідно до положення про дитячо-юнацьку спортивну школу, затвердженого Кабінетом Міністрів України.
Засновниками дитячо-юнацьких спортивних шкіл можуть бути, зокрема, органи місцевого самоврядування.
Водночас, відповідно до ч. 12 ст. 48 Закону № 3808 існуюча мережа державних і комунальних закладів фізичної культури і спорту не може бути скорочена без згоди центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері фізичної культури та спорту.
В силу положень ст. ст. 1, 6 Закону України від 17 березня 2011 року № 3166-VІ «Про центральні органи виконавчої влади» (далі Закон № 3166), п. 1 Положення про Міністерство молоді та спорту України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02 липня 2014 року № 220, (далі Положення № 220), центральним органом виконавчої влади, який забезпечує формування та реалізує державну політику у молодіжній сфері, сфері фізичної культури та спорту, є Міністерство молоді та спорту України.
Отже, Мінмолодьспорту є тим органом, який надає згоду засновнику на скорочення існуючої мережі комунальних закладів фізичної культури і спорту.
З огляду на імперативну вимогу ч. 12 ст. 48 Закону № 3808 прийняттю рішення про ліквідацію КПНЗ «РДЮСШ» мала передувати отримання згоди на це від Мінмолодьспорту.
Між тим, суд встановив, що до прийняття рішення від 18 грудня 2020 року № VІІІ/2-24 «Про припинення юридичної особи публічного права комунальний позашкільний навчальний заклад «Районна дитячо-юнацька спортивна школа» Покровської районної ради Донецької області» Покровська районна рада до Мінмолодьспорту за отриманням згоди на ліквідацію цього позашкільного навчального закладу спортивного профілю не зверталася, та, як наслідок, Міністерство такої згоди не надавало.
За цих обставин суд дійшов висновку, що оскаржуване рішення прийнято з порушенням вимог ч. 12 ст. 48 Закону № 3808, а Покровська районна рада, приймаючи оскаржуване рішення, порушила визначений законом порядок прийняття рішень, які стосуються скорочення існуючої мережі комунальних закладів фізичної культури і спорту.
Суд не приймає посилання відповідача на листи від 21 липня 2023 року № 01-12/66, від 18 серпня 2023 року № 01-12/73 та від 06 жовтня 2023 року № 01-12/95, в яких Покровська районна рада просила Мінмолодьспорту надати згоду на припинення юридичної особи публічного права КПНЗ «РДЮСШ» шляхом ліквідації, оскільки такі звернення мали місце вже після того, як відповідач прийняв рішення про ліквідацію цього позашкільного навчального закладу.
До того ж листами від 25 серпня 2023 року № 7515/4.5 та від 03 листопада 2023 року № 9807/4.5 Мінмолодьспорту повідомило Покровській районній раді про те, що згоди на ліквідацію КПНЗ «РДЮСШ» не надає.
Крім того, відповідач не довів належними та допустимими доказами, що в процесі підготовки проекту рішення «Про припинення юридичної особи публічного права комунальний позашкільний навчальний заклад «Районна дитячо-юнацька спортивна школа» Покровської районної ради Донецької області» були дотримані вимоги ч. 11 ст. 59 Закону № 260/97-ВР в частині обов`язкового оприлюднення проектів рішень органів місцевого самоврядування в порядку, визначеному Законом № 2939.
Посилання відповідача на те, що в умовах воєнного стану (на час розгляду справи) Покровська районна рада не здійснює свої повноваження та не проводить сесій, не випливають на правову оцінку рішення, яке було прийнято відповідачем ще 18 грудня 2020 року.
Належним відповідачем за позовними вимогами про визнання протиправним і скасування рішення 18 грудня 2020 року № VІІІ/2-24 «Про припинення юридичної особи публічного права комунальний позашкільний навчальний заклад «Районна дитячо-юнацька спортивна школа» Покровської районної ради Донецької області» є саме Покровська районна рада.
З огляду на те, що прокурором, який представляє інтереси держави в особі Мінмолодьспорту, не заявлені інші позовні вимог, зокрема про зобов`язання відповідача вчинити певні дії, утриматися від вчинення певних дій тощо, правові підстави для залучення до участі у справі в якості співвідповідача Покровської районної військової адміністрації Донецької області Покровської районної державної адміністрації Донецької області чи її голови, який з 21 червня 2022 року виконує повноваження Покровської районної ради, відсутні.
Також суд відхиляє заперечення відповідача, які зводяться до недоцільності визнання протиправним і скасування оскаржуваного рішення.
При цьому суд виходить з того, що відповідач як суб`єкт владних повноважень зобов`язаний був діяти виключно в межах повноважень, в порядку та способом, що визначені Конституцією та законами України.
Дотримання визначеної законом процедури скорочення існуючої мережі державних та комунальних закладів фізичної культури і спорту є імперативною вимогою.
Як наслідок, необхідність дотримання такої процедури не може розглядатися з точки зору доцільності.
Звертаючись до суду з цим позовом, керівник Покровської окружної прокуратури довів наявність інтересу держави у зверненні прокурора до суду з цим позовом з дотриманням вимог ч. ч. 3-5 ст. 53 КАС та ст. 23 Закону № 1697.
З огляду на встановлені фактичні обставини та правове регулювання спірних правовідносин суд дійшов висновку, що рішення Покровської районної ради від 18 грудня 2020 року № VІІІ/2-24 «Про припинення юридичної особи публічного права комунальний позашкільний навчальний заклад «Районна дитячо-юнацька спортивна школа» Покровської районної ради Донецької області» підлягає визнанню протиправним і скасуванню, а позовні вимоги задоволенню.
Водночас суд відхиляє посилання прокурора на п. п. 2, 3, 12 Порядку проведення консультацій з громадськістю з питань формування та реалізації державної політики, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03 листопада 2010 року № 996, (далі Порядок № 996), та його твердження про те, що скорочення мережі закладів позашкільної освіти може призвести до порушення гарантованого ст. 53 Конституції України права на освіту, а тому прийняттю рішення про ліквідацію КПНЗ «РДЮСШ» обов`язково мали передувати консультації з громадськістю.
Суд зауважує, що відповідно до ч. 3 ст. 53 Конституції України держава забезпечує доступність і безоплатність дошкільної, повної загальної середньої, професійно-технічної, вищої освіти в державних і комунальних навчальних закладах.
Висновки Верховного Суду, викладені в постановах від 14 серпня 2018 року у справі № 359/6814/17, від 06 лютого 2019 року у справі № 720/1536/16-а, від 13 травня 2020 року у справі № 324/1296/16-а, від 24 вересня 2020 року у справі № 520/6930/19, на які покликається прокурор, були сформульовані у справах, які стосувалися припинення закладів загальної середньої освіти.
При цьому ч. 2 ст. 53 Конституції України визначає як обов`язкову повну загальну середню освіту.
Натомість у справі, що розглядається, йдеться про ліквідацію позашкільного навчального закладу.
Суд надав оцінку основним доводам і запереченням сторін.
Решта доводів та заперечень сторін не спростовують висновків суду по суті позовних вимог.
Щодо строку звернення до суду.
Відповідно до абз. 2 ч. 2 ст. 122 КАС для звернення до адміністративного суду суб`єкта владних повноважень встановлюється тримісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня виникнення підстав, що дають суб`єкту владних повноважень право на пред`явлення визначених законом вимог.
Звертаючись до суду з цим позовом в інтересах держави в особі Мінмолодьспорту, прокурор зазначає, що про існування рішення, яке є предметом спору, Міністерству стало відомо з листа Покровської окружної прокуратури від 09 липня 2021 року.
Докази, які б свідчили про те, що Міністерство було обізнано про існування рішення Покровської районної ради від 18 грудня 2020 року № VІІІ/2-24 «Про припинення юридичної особи публічного права комунальний позашкільний навчальний заклад «Районна дитячо-юнацька спортивна школа» Покровської районної ради Донецької області шляхом ліквідації», суду не надані.
До суду з цим позовом прокурор в інтересах держави в особі Мінмолодьспорту звернувся 01 жовтня 2021 року, про що свідчить штамп підприємства поштового зв`язку на конверті, в якому здійснено поштове відправлення, тобто з дотриманням тримісячного строку, визначеного абз. 2 ч. 2 ст. 122 КАС.
Розподіл судових витрат.
Відповідно до ст. 139 КАС судові витрати розподілу не підлягають.
Керуючись ст. ст. 241, 242, 243, 244, 245, 246, 250, 251, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
вирішив:
1. Адміністративний позов керівника Покровської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Міністерства молоді та спорту України (ідентифікаційний код 38649881, місцезнаходження: 01601, м. Київ, вул. Еспланадна, буд. 42) до Покровської районної ради Донецької області (ідентифікаційний код 05420273, місцезнаходження: 85300, Донецька обл., м. Покровськ, пл. Шибанкова, буд. 11), за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача голови комісії з припинення тимчасово виконуючої обов`язки директора комунального позашкільного навчального закладу «Районна дитячо-юнацька спортивна школа» ОСОБА_1 , комунального позашкільного навчального закладу «Районна дитячо-юнацька спортивна школа» про визнання протиправним та скасування рішення задовольнити повністю.
2. Визнати протиправним та скасувати рішення Покровської районної ради Донецької області від 18 грудня 2020 року № VІІІ/2-24 «Про припинення юридичної особи публічного права комунальний позашкільний навчальний заклад «Районна дитячо-юнацька спортивна школа» Покровської районної ради Донецької області шляхом ліквідації».
3. Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
4. Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку шляхом подання апеляційної скарги до Першого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
5. Повне судове рішення складено 20 листопада 2023 року.
Суддя Т.О. Кравченко
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.11.2023 |
Оприлюднено | 27.11.2023 |
Номер документу | 115172363 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації державної політики у сфері освіти, науки, культури та спорту |
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Кравченко Т.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні