Справа № 400/2541/22
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23 листопада 2023 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Марина П.П., розглянувши за правилами загального позовного провадження в порядку письмового провадженя справу за адміністративним позовом Головного управління ДПС у Миколаївськй області до ОСОБА_1 про стягнення боргу у розмірі 453117,84 грн та зустрічний позов ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Миколаївськй області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень - рішень, податкової вимоги
В С Т А Н О В И В:
До Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Головного управління ДПС у Миколаївській області до ОСОБА_1 про стягнення заборгованості в сумі 453117,84 грн в рахунок погашення податкового боргу орендна плата з фізичних осіб.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що в результаті неналежного виконання покладених законом на платника податки обов`язків, у ОСОБА_1 наявна непогашена податкова заборгованість/недоїмка, у сумі 453 117,84 грн.
Заборгованість виникла внаслідок нарахувань за податковими повідомленнями рішеннями:
податкове повідомлення - рішення (Форма Ф) № 8737-2406-1411 від 02.03.2021 на суму 1 022447,51 грн;
податкове повідомлення - рішення (Форма Ф) № 8736-2406-1411 від 02.03.2021 на суму 1 405703,98 грн;
податкове повідомлення - рішення (Форма Ф) № 8735-2406-1411 від 02.03.2021 на суму 1 520446,89 грн.
В позовній заяві вказано, що ОСОБА_1 сплатив 3 495480,54 грн., сума несплаченого податкового зобов`язання складає - 453 117,84 грн.
Відповідно до ст. 59 ПК України виставлено податкову вимогу від 22.06.2021 року №0032319-1304-1428, яка була направлена відповідачу. Податковий борг у ОСОБА_1 на теперішній час залишається не погашеним.
ОСОБА_1 з позовними вимогами не погоджується та подав відзив на адміністративний позов та зустрічний позов аналогічного змісту, в якому, з урахуванням заяви про уточнення вимог, просить:
податкове повідомлення - рішення (Форма Ф) № 8737-2406-1411 від 02.03.2021 на суму 1 022447,51 грн;
податкове повідомлення - рішення (Форма Ф) № 8736-2406-1411 від 02.03.2021 на суму 1 405703,98 грн;
податкове повідомлення - рішення (Форма Ф) № 8735-2406-1411 від 02.03.2021 на суму 1 520446,89 грн.;
визнати протиправною та скасувати податкову вимогу від 22 червня 2021 №0032319-1304-1428.
В обґрунтування своєї правової позиції представник позивача зазначив, що в позовна заява не містить інформації про який об`єкт нерухомого майна йде мова. За яке саме нерухоме майно, за який податковий період ОСОБА_1 зобов`язаний сплатити грошові кошти та чому саме в такому розмірі.
Також представник позивача вказує, що станом на день подання відзиву та зустрічного позову ОСОБА_1 податкові повідомлення - рішення та податкову вимогу не отримував, про їх існування дізнався 12 липня 2023 року підчас ознайомлення з матеріалами справи.
По суті позовних вимог зазначено, що за результатом проведених торгів 20.11.2020 року та відповідно до протоколів № 2-11-2020, 3-11-2020, 4-11-2020 ОСОБА_1 став переможцем та отримав земельні ділянки з кадастровими номерами 4825783900:21:000:0135, 4825783900:21:000:0136 та 4825783900:21:000:0137 відповідно. Розмір річної орендної плати, згідно протоколів № 2-11- 2020, 3-11-2020, 4-11-2020 від 20 листопада 2020 року щодо земельних ділянок з кадастровими номерами 4825783900:21:000:0135, 4825783900:21:000:0136 та 4825783900:21:000:0137 складає 3 948 598,38 грн., а, з урахуванням раніше сплаченого гарантійного внеску у загальному розмірі 306 177, 82 грн., становить 3 642 420, 5 грн.
Суму в розмірі 3 642 420,5 грн. ОСОБА_1 сплатив 24 листопада 2020 року, що підтверджується платіжними дорученнями №№ 43016857, 43016874, 43016734.
Представник позивача стверджує, що не зважаючи на фактичне виконання обов`язку по сплаті орендної плати відповідачем 24.11.2020 року, позивач склав податкові повідомлення-рішення №№ 8737- 2406-1411, 8736-2406-1411, 8735-2406-1411 від 02 березня 2021 року на суму 1 022 447,51 грн., 1 405 703, 98 грн., 1 520 446, 89 грн. відповідно.
Крім того представник позивача за зустрічним позовом зазначає, що право оренди земельної ділянки виникає після державної реєстрації такого права, яка проводиться державним реєстратором у порядку, передбаченому Законом № 1952-IV. За нормами Закону № 973-IV запроваджений механізм, за яким земельна ділянка спочатку надається в оренду громадянину з метою здійснення підприємницької діяльності (для ведення фермерського господарства), проте останній може використовувати її лише шляхом створення фермерського господарства як форми здійснення своєї підприємницької діяльності. Таке фермерське господарство створюється після отримання громадянином земельної ділянки. в оренду. З моменту створення цього фермерського господарства та його державної реєстрації до нього за нормами Закону № 973- переходять права й обов`язки орендаря такої земельної ділянки за договором оренди землі. Отже, в цьому випадку не відбувається відчуження орендарем права на оренду земельної ділянки, що обмежено частиною першою статті 8-1 Закону № 161-XIV, а здійснюється встановлений нормами Закону № 973-IV перехід прав та обов`язків орендаря земельної ділянки від громадянина до створеного ним фермерського господарства. При цьому такий перехід відбувається в силу вищенаведених норм Закону № 973-IV та не потребує вчинення сторонами орендних правовідносин будь-яких додаткових дій, у тому числі укладення додаткових угод.
Правовий висновок щодо застосування норм права сформовано в постанові Великої Палати Верховного Суду від 30 червня 2020 року по справі № 927/79/19.
Відповідно до Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна, від 14 липня 2023 року щодо земельних ділянок з кадастровими номерами №№ 4825783900:21:000:0135, 4825783900:21:000:0136, 4825783900:21:000:0137, відомості про суб`єкта іншого речового права: Орендар: ФЕРМЕРСЬКЕ ГОСПОДАРСТВО "ЗОЛОТЕ ТРІО", код ЄДРПОУ: 44094365, країна реєстрації: Україна, підстава внесення запису: Рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 55486323 від 03.12.2020 11:05:57, ОСОБА_2 , Нечаянська сільська рада Миколаївського району, Миколаївська обл., вид іншого речового права: право оренди земельної ділянки.
Виходячи з викладеного, податкові повідомлення-рішення щодо сплати за користування земельними ділянками, у разі наявності заборгованості, повинні надсилатись саме Фермерському господарству "ЗОЛОТЕ ТРІО", код ЄДРПОУ 44094365, а не засновнику цього ФГ - Голікову К.Г, як фізичній особі.
Представником Головного управління ДПС у Миколаївській області подано відповідь на відзив, в якому зазначено, що Згідно наявних в користуванні контролюючого органу документів - договорів оренди землі від 20.11.2020 року, інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності га нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта від 02.03.2021 року, листа Снігурівської міської ради від 29.01.2021 № 161/01 - 2.5 (вх. №1673/5 від 03.02.2021), ОСОБА_1 укладено договори оренди наступних земельних ділянок:
земельна ділянка в межах території Першотравневої сільської ради Снігурівського району Миколаївської області, кадастровий номер 4825783900:21:000:0136 загальною площею 210,6045 га, згідно договору оренди від б/н з терміном дії до 20.11.2027 для ведення фермерського господарства;
земельна ділянка в межах території Першотравневої сільської ради Снігурівського району Миколаївської області, кадастровий номер 4825783900:21:000:0135 загальною площею 200,0872 га, згідно договору оренди від б/н з терміном дії до 20.11.2027 для ведення фермерського господарства;
земельна ділянка в межах території Першотравневої сільської ради Снігурівського району Миколаївської області, кадастровий номер4325783900:21:000:0137 загальною площею 141,7996 га, згідно договору оренди від
10.11.2020б/н з терміном дії до 20.11.2027 для ведення фермерського господарства.
Відповідно наданих документів, а саме договорів оренди, орендарем зазначених земельних ділянок є громадянин України ОСОБА_1 .
Таким чином, фізичній особі ОСОБА_1 нараховано орендну плату за зазначені вище земельні ділянки та сформовано податкові повідомлення- рішення, а саме: за грудень 2020 року: від 11.12.2020 № 4918-0421-1411 на загальну суму 1 4477,51 грн, № 4919-0421-1411 на суму 161310,29 грн та № 4920-0421-1411 на суму 117330,04 грн, за 2021 рік: від 02.03.2021 № 8735-2406-1411 на суму 1520446,89 грн, 8736-2406-1411 на суму 1405703,98 грн, № 8737-2406-1411 на суму 1022447,51 гривень.
Наявність діючих договорів оренди на теперішній час по вище вказаним земельним ділянкам за громадянином ОСОБА_1 підтверджується інформацією Снігурівської міської військової адміністрації від 10.06.2023 року № 337/01-2.7(вх. №18883/6 від 12.06.2023).
Враховуючи зазначене вище, на переконання представника Головного управління ДПС у Миколаївській області нарахування орендної плати ОСОБА_1 є правомірним, підстави для скасування податкових повідомлень- рішень по орендній платі з фізичних осіб відсутні.
Представником ОСОБА_1 подано заперечення на відповідь на відзив, відповідно до яких позивач за зустрічним позовом наполягає на тому, що з 03 грудня 2020 року саме ФЕРМЕРСЬКЕ ГОСПОДАРСТВО "ЗОЛОТЕ ТРІО", код ЄДРПОУ: 44094365 виконує обов`язки орендаря такої земельної ділянки за договором оренди землі.
Ухвалою Миколаївського окружним адміністративним суду від 18.03.2022 року відкрито провадження в адміністративній справі за позовом Головного управління ДПС у Миколаївській області до ОСОБА_1 про стягнення податкового боргу у сумі 453117,84 грн.
Ухвалою суду від 27.06.2023 року вирішено передати адміністративну справу №400/2541/22 за позовом Головного управління ДПС у Миколаївській області до ОСОБА_1 про стягнення заборгованості в сумі 453117,84 грн в рахунок погашення податкового боргу орендна плата з фізичних осіб, на розгляд Одеського окружного адміністративного суду.
Ухвалою суду від 20.04.2022 року прийнято до провадження справу №400/2541/22 за адміністративним позовом Головного управління ДПС у Миколаївській області до ОСОБА_1 про стягнення податкового боргу у сумі 453117,84 грн.
Ухвалою суду від 24.07.2023 року зустрічний адміністративний позов залишено без руху. Позивача повідомлено про необхідність у 10-денний строк з дня отримання ухвали суду усунути недоліки.
Ухвалою суду від 20.09.2023 року поновлено ОСОБА_1 строк на подання зустрічного позову. Прийнято до спільного розгляду зустрічний позов та призначено розгляд справи за правилами загального позовного провадження.
Ухвалою суду від 12.10.2023 року, занесеною до протоколу судового засідання, закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду.
В судове засідання, призначене на 19.10.2023 року сторони до суду не з`явились.
Представником Голікова К.Г. подано заяву про розгляд справи за відсутності ОСОБА_1 та його представника.
У зв`язку з відсутністю потреби заслухання свідка чи експерта, судом, керуючись положеннями ч.9 ст.205 КАС України, прийнято рішення про розгляд справи в порядку письмового провадження.
Вивчивши матеріали справи, дослідивши обставини та факти, якими обґрунтовувалися вимоги, перевіривши їх доказами, суд встановив наступні факти та обставини.
Як вбачається з матеріалів справи, 20 листопада 2020 року проведено земельні торги з продажу права оренди на земельну ділянку сільськогосподарського призначення державної власності для ведення фермерського господарства.
За результатом проведених торгів 20.11.2020 року та відповідно до протоколів № 2-11-2020, 3-11- 2020, 4-11-2020 ОСОБА_1 став переможцем та отримав земельні ділянки з кадастровими номерами 4825783900:21:000:0135, 4825783900:21:000:0136 та 4825783900:21:000:0137 відповідно.
За умовами протоколу № 2-11-2020, ОСОБА_1 взяв на себе зобов`язання сплатити, крім іншого, розмір річної орендної плати в сумі 1 405 703,98 грн., а з урахуванням раніше сплаченого гарантійного внеску в сумі 111 711,5 грн., до сплати підлягає сума в розмірі 1 293 992, 48 грн.
Між Головним управлінням Держгеокадастру у Миколаївській області та ОСОБА_1 укладено договір оренди землі від 20.11.2020 року, відповідно до п.1.1 якого Орендодавець, на підставі протоколу земельних горл в №2-11-2020 від « 20» листопада 2020 року надає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення державної власності для ведення фермерського господарства, з кадастровим номером 4825783900:21:000:0135, яка розташована за межами населеного пункту в межах території Першотравневої сільської ради (Снігурівська міська ОТГ) Снігурівської о району Миколаївської області.
Відповідно до платіжного доручення № 43016857 від 24 листопада 2020 року, ОСОБА_1 сплатив орендну плату згідно протоколу № 2-11-2020 в розмірі 1 293 992, 48 грн..
За умовами протоколу №3-11-2020, ОСОБА_1 взяв на себе зобов`язання сплатити, крім іншого, розмір річної орендної плати в сумі 1 520 446,89 грн., а з урахуванням раніше сплаченого гарантійного внеску в сумі 107 325,87 грн., до сплати підлягає сума в розмірі 1 413 121,02 грн.
Між Головним управлінням Держгеокадастру у Миколаївській області та ОСОБА_1 укладено договір оренди землі від 20.11.2020 року, відповідно до п.1.1 якого Орендодавець, на підставі протоколу земельних горл в №3-11-2020 від « 20» листопада 2020 року надає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення державної власності для ведення фермерського господарства, з кадастровим номером 4825783900:21:000:0136, яка розташована за межами населеного пункту в межах території Першотравневої сільської ради (Снігурівська міська ОТГ) Снігурівської о району Миколаївської області.
Відповідно до платіжного доручення № 43016874 від 24 листопада 2020 року, ОСОБА_1 сплатив орендну плату згідно протоколу № 3-11-2020 в розмірі 1 413 121,02 грн..
За умовами протоколу № 4-11-2020, ОСОБА_1 взяв на себе зобов`язання сплатити, крім іншого, розмір річної орендної плати в сумі 1 022 447, 51 грн., а з урахуванням раніше сплаченого гарантійного внеску в сумі 87 140,45 грн., до сплати підлягає сума в розмірі 935 307,06 грн.
Між Головним управлінням Держгеокадастру у Миколаївській області та ОСОБА_1 укладено договір оренди землі від 20.11.2020 року, відповідно до п.1.1 якого Орендодавець, на підставі протоколу земельних горл в №4-11-2020 від « 20» листопада 2020 року надає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення державної власності для ведення фермерського господарства, з кадастровим номером 4825783900:21:000:0137, яка розташована за межами населеного пункту в межах території Першотравневої сільської ради (Снігурівська міська ОТГ) Снігурівської о району Миколаївської області.
Відповідно до платіжного доручення № 43016734 від 24 листопада 2020 року, ОСОБА_1 сплатив орендну плату згідно протоколу № 4-11-2020 в розмірі 935 307,06 грн..
Виходячи з викладеного, розмір річної орендної плати, згідно протоколів № 2-11- 2020, 3-11-2020, 4-11-2020 від 20 листопада 2020 року щодо земельних ділянок з кадастровими номерами 4825783900:21:000:0135, 4825783900:21:000:0136 та 4825783900:21:000:0137 складає 3 948 598,38 грн., а, з урахуванням раніше сплаченого гарантійного внеску у загальному розмірі 306 177, 82 грн., становить 3 642 420, 5 грн.
Суму в розмірі 3 642 420,5 грн. ОСОБА_1 сплатив 24 листопада 2020 року, що підтверджується платіжними дорученнями №№ 43016857, 43016874, 43016734.
21.12.2020 здійснено державну реєстрацію фермерського господарства «ЗОЛОТЕ ТРІЮ» (код ЄДРПОУ 44094365), засновником якого є ОСОБА_1 . Основним видом діяльності є 01.11 Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур.
Також, судом встановлено, що відповідно до Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна, на підставі рішень державного реєстратора від 03.12.2020 №№ 55486323, 55483033, 55488650 здійснено державну реєстрацію права оренди земельних ділянок з кадастровими номерами 4825783900:21:000:0135, 4825783900:21:000:0136 та 4825783900:21:000:0137. Дата державної реєстрації (до 2013р.): 20.11.2020, Строк: 7р., Дата закінчення дії: 20.11.2027 Відомості про суб`єкта іншого речового права: Орендар: ФЕРМЕРСЬКЕ ГОСПОДАРСТВО "ЗОЛОТЕ ТРІО", код ЄДРПОУ: 44094365, країна реєстрації: Україна».
02.03.2021 року Головним управління ДПС у Миколаївській області складено податкові повідомлення рішення, якими визначено грошове зобов`язання ОСОБА_1 по орендній платі з фізичних осіб:
№8737-2406-1411 податковий період 2021 рік на суму 1022447,51 грн;
№8736-2406-1411 податковий період 2021 рік на суму 1405703,98 грн;
№8735-2406-1411 податковий період 2021 рік на суму 1520446,89.
Відповідно до поштового повідомлення про вручення поштового відправлення податкові повідомлення-рішення від 02.03.2021 року не вручено під час доставки.
22.06.2021 року Головним управління ДПС у Миколаївській області складено податкову вимогу №0032319-1304-1428 на суму 453117,84 грн., яка не була вручена ОСОБА_1 та повернута на адресу податкового органу з підстав «за закінченням терміну зберігання».
Згідно з відомостями КОР по податку орендна плата з фізичних осіб, станом на 29.05.2021 року за ОСОБА_1 рахується податковий борг в розмірі 453117,84 грн.
Так, судом встановлено, що ОСОБА_1 сплатив у листопаді 2020 року 3948598,38 грн. у зв`язку з чим станом на 28.02.2021 року рахувалась переплата в зазначеному розмірі.
Враховуючи те, що договір оренди укладено у листопаді 2020 року податковим органом визначено податкові зобов`язання по орендній платі з фізичних осіб в розмірі 453117,84 грн.
22.03.2023 року переплату зменшено на суму 453117,84 грн.
Таким чином, саме після визначення ОСОБА_1 податковим органом зобов`язання по орендній платі з фізичних осіб за 2021 у розмірі 3948598,38 грн на підставі оскаржуваних податкових повідомлень рішень, виник податковий борг у розмірі 453117,84 грн.
Відповідно до статті 67 Конституції України кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.
Згідно з ст. 16 Податкового кодексу України платник податків зобов`язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.
Частиною 2 статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно п.п.20.1.34 п.20.1 ст.20 Податкового кодексу України контролюючі органи мають право звертатися до суду щодо стягнення коштів платника податків, який має податковий борг, з рахунків у банках, що обслуговують такого платника податків, на суму податкового боргу або його частини.
Відповідно до підпункту 14.1.39. пункту 14.1. статті 14 Податкового кодексу України (далі - ПК України) грошове зобов`язання платника податків - сума коштів, яку платник податків повинен сплатити до відповідного бюджету як податкове зобов`язання та/або штрафну (фінансову) санкцію, що справляється з платника податків у зв`язку з порушенням ним вимог податкового законодавства та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також санкції за порушення законодавства у сфері зовнішньоекономічної діяльності.
Згідно п.п.14.1.175 п.14.1 ст.14 ПК України податковий борг - сума узгодженого грошового зобов`язання, не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк, та непогашеної пені, нарахованої у порядку, визначеному цим Кодексом.
Положеннями п. 54.1 п. 54 ПК України визначено, що крім випадків, передбачених податковим законодавством, платник податків самостійно обчислює суму податкового та/або грошового зобов`язання та/або пені, яку зазначає у податковій (митній) декларації або уточнюючому розрахунку, що подається контролюючому органу у строки, встановлені цим Кодексом. Така сума грошового зобов`язання та/або пені вважається узгодженою.
Відповідно до абзацу першого пункту 57.1 статті 57 ПК України платник податків зобов`язаний самостійно сплатити суму податкового зобов`язання, зазначену у поданій ним податковій декларації, протягом 10 календарних днів, що настають за останнім днем відповідного граничного строку, передбаченого цим Кодексом для подання податкової декларації, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
Згідно п.57.3 ст.57 Кодексу у разі визначення грошового зобов`язання контролюючим органом за підставами, зазначеними у підпунктах 54.3.1 - 54.3.6 пункту 54.3 статті 54 цього Кодексу, платник податків зобов`язаний сплатити нараховану суму грошового зобов`язання протягом 10 календарних днів, що настають за днем отримання податкового повідомлення-рішення, крім випадків, коли протягом такого строку такий платник податків розпочинає процедуру оскарження рішення контролюючого органу.
У разі оскарження рішення контролюючого органу про нараховану суму грошового зобов`язання платник податків зобов`язаний самостійно погасити узгоджену суму, а також пеню та штрафні санкції за їх наявності протягом 10 календарних днів, наступних за днем такого узгодження.
У разі невиконання платником податків обов`язку щодо своєчасної сплати узгодженої суми податкового зобов`язання контролюючий орган в силу компетенції, встановленої нормами ПК України, здійснює за платника податків і на користь держави заходи щодо погашення податкового боргу такого платника податків.
Відповідні заходи мають бути здійснені на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені законом, як того вимагає частина друга статті 19 Конституції України, якою встановлені критерії поведінки державного органу у сфері публічних відносин.
Пунктом 59.1 статті 59 ПК України встановлено, що у разі коли у платника податків виник податковий борг, контролюючий орган надсилає (вручає) йому податкову вимогу в порядку, визначеному для надсилання (вручення) податкового повідомлення-рішення.
Податкова вимога може надсилатися (вручатися) контролюючим органом за місцем обліку платника податків, в якому обліковується податковий борг платника податків.
Податкова вимога не надсилається (не вручається), якщо загальна сума податкового боргу платника податків не перевищує шістдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. У разі збільшення загальної суми податкового боргу до розміру, що перевищує шістдесят неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, контролюючий орган надсилає (вручає) податкову вимогу такому платнику податків.
Згідно п. 59.3 ст. 59 ПК України, податкова вимога надсилається не раніше першого робочого дня після закінчення граничного строку сплати суми грошового зобов`язання.
Податкова вимога повинна містити відомості про факт виникнення грошового зобов`язання та права податкової застави, розмір податкового боргу, який забезпечується податковою заставою, обов`язок погасити податковий борг та можливі наслідки його непогашення в установлений строк, попередження про опис активів, які відповідно до законодавства можуть бути предметом податкової застави, а також про можливі дату та час проведення публічних торгів з їх продажу.
У разі якщо у платника податків, якому надіслано (вручено) податкову вимогу, сума податкового боргу збільшується (зменшується), погашенню підлягає вся сума податкового боргу такого платника податку, що існує на день погашення.
У разі якщо після направлення (вручення) податкової вимоги сума податкового боргу змінилася, але податковий борг не був погашений в повному обсязі, податкова вимога додатково не надсилається (не вручається) (п. 59.5 ПК України).
Відповідно до п.п.95.1, 95.2 ст. 95 ПК України, контролюючий орган здійснює за платника податків і на користь держави заходи щодо погашення податкового боргу такого платника податків шляхом стягнення коштів, які перебувають у його власності, а в разі їх недостатності - шляхом продажу майна такого платника податків, яке перебуває у податковій заставі.
Стягнення коштів з рахунків платника податків у банках, обслуговуючих такого платника податків, та з рахунків платників податків у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, відкритих в центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, здійснюється за рішенням суду, яке направляється до виконання контролюючим органам, у розмірі суми податкового боргу або його частини (п. 95.3 ст. 95 ПК України).
Отже, Податковим кодексом України встановлена послідовність звернення до суду з вимогами щодо стягнення податкового боргу платника. Обов`язкові умови (обставини), наявність яких в своїй сукупності зумовлює виникнення у податкового органу права на звернення до суду із даним позовом, є: наявність у платника податків боргу зі сплати податків (зборів, обов`язкових платежів); сума заборгованості платника податків на момент звернення податкової служби до суду із позовом про її стягнення має бути узгодженою в установленому законодавством порядку, надсилання платнику податків вимоги про сплату боргу.
Судом встановлено, що відповідно до положень пункту 59.1 статті 59 ПК України, податковим органом було надіслано відповідачу податкову вимогу про сплату боргу за податковою адресою, однак, з незалежних від контролюючого органу причин така податкова вимога була повернута на адресу контролюючого органу.
Згідно п. 42.2 ст. 42 ПК України, документи вважаються належним чином врученими, якщо вони надіслані у порядку, визначеному пунктом 42.4 цієї статті, надіслані за адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) платника податків рекомендованим листом з повідомленням про вручення або особисто вручені платнику податків (його представнику).
Пунктом 42.3 статті 42 ПК України визначено, що якщо платник податків у порядку та у строки, визначені статтею 66 цього Кодексу, повідомив контролюючий орган про зміну податкової адреси, він на період з дня державної реєстрації зміни податкової адреси до дня внесення змін до облікових даних такого платника податків звільняється від виконання вимог документів, надісланих йому контролюючим органом за попередньою податковою адресою та в подальшому повернених як таких, що не знайшли адресата.
У разі якщо пошта не може вручити платнику податків документ у зв`язку з відсутністю за місцезнаходженням посадових осіб платника податків, їхньою відмовою прийняти документ, незнаходження фактичного місця розташування (місцезнаходження) платника податків або з інших причин, документ вважається врученим платнику податків у день, зазначений поштовою службою в повідомленні про вручення із зазначенням причини невручення.
Як встановлено судом, згідно з доданими до позовної заяви копіями рекомендованих повідомлень про вручення поштових відправлень, податкові повідомлення-рішення від 02.03.2021 № 8735-2406-1411 на суму 1520446,89 грн, 8736-2406-1411 на суму 1405703,98 грн, № 8737-2406-1411 на суму 1022447,51 гривень та податкова вимога №0032319-1304-1428 від 22.06.2021 направлені засобами поштового зв`язку за відомою контролюючому органу адресою фізичної особи-платника податків ОСОБА_1 . Листи повернулися із зазначенням причини повернення (досилання): «за закінченням терміну зберігання».
З огляду на викладене, податкові повідомлення рішення та податкова вимога направлені належним чином та вважаються врученими.
Надаючи оцінку правомірності прийняття контролюючим органом названих актів індивідуальної дії, суд виходить із такого.
Відповідно до підпункту 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України (далі - ПК України) орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (далі у розділі XII - орендна плата).
Підпунктом 14.1.73 пункту 14.1 статті 14 ПК України визначено, що землекористувачі - юридичні та фізичні особи (резиденти і нерезиденти), яким відповідно до закону надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності, у тому числі на умовах оренди.
За приписами пункту 287.1 статті 287 ПК України власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою.
Відповідно до пунктів 288.1, 288.2, 288.3 статті 288 ПК України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Платником орендної плати є орендар земельної ділянки. Об`єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду.
За правилами статей 125, 126 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».
Згідно з частиною другою статті 16 Закону України «Про оренду землі» укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України, або за результатами аукціону.
Частинами першою, другою статті 21 цього Закону встановлено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до ПК України).
Аналіз вказаних норм свідчить, що орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності сплачується орендарем з дня виникнення права користування земельною ділянкою, тобто з дня державної реєстрації права оренди відповідно до договору оренди земельної ділянки. Сплата орендної плати є обов`язком орендаря, яке кореспондується з його правом користування земельною ділянкою.
Частиною першою статті 5 Закону України «Про фермерське господарство» визначено, що право на створення фермерського господарства має кожний дієздатний громадянин України, який досяг 18-річного віку та виявив бажання створити фермерське господарство.
За правилами частини першої статті 7 Закону України «Про фермерське господарство» надання земельних ділянок державної та комунальної власності у власність або користування для ведення фермерського господарства здійснюється в порядку, передбаченому Земельним кодексом України.
Відповідно до статті 8 Закону України «Про фермерське господарство» фермерське господарство підлягає державній реєстрації у порядку, встановленому законом для державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, за умови набуття громадянином України або кількома громадянами України, які виявили бажання створити фермерське господарство, права власності або користування земельною ділянкою.
Таким чином, можливість реалізації громадянином права на створення фермерського господарства безпосередньо пов`язана з наданням (передачею) такій фізичній особі земельних ділянок для ведення фермерського господарства, що є обов`язковою умовою для державної реєстрації фермерського господарства.
За приписами статті 12 Закону України «Про фермерське господарство» землі фермерського господарства можуть складатися із: земельної ділянки, що належить на праві власності фермерському господарству як юридичній особі; земельних ділянок, що належать громадянам - членам фермерського господарства на праві приватної власності; земельної ділянки, що використовується фермерським господарством на умовах оренди. Права володіння та користування земельними ділянками, які знаходяться у власності членів фермерського господарства, здійснює фермерське господарство.
Визначаючи, що землі фермерського господарства можуть складатися із земельної ділянки, що використовується фермерським господарством на умовах оренди, Закон України «Про фермерське господарство» при цьому не встановлює будь-яких виключень щодо правового регулювання оренди земельної ділянки. Не встановлює названий Закон і такі наслідки, як набуття фермерським господарством права оренди земельної ділянки, яка була надана громадянину для створення фермерського господарства, в силу факту державної реєстрації фермерського господарства.
Так, оскільки державна реєстрація права оренди земельних ділянок з кадастровими номерами 4825783900:21:000:0135, 4825783900:21:000:0136 та 4825783900:21:000:0137 зареєстровано за орендарем ФГ «ЗОЛОТЕ ТРІО» засновником якого є ОСОБА_1 , відповідно і платником орендної плати є ФГ «ЗОЛОТЕ ТРІО», а не фізична особа ОСОБА_1 , внаслідок чого податковим органом неправомірно складено податкові повідомлення рішення від 02.03.2021 року, яким визначено податкові зобов`язання з орендної плати з фізичних осіб за 2021 рік №№ №№ 8737- 2406-1411, 8736-2406-1411, 8735-2406-1411 від 02 березня 2021 року на суму 1 022 447,51 грн., 1 405 703, 98 грн., 1 520 446, 89 грн. відповідно.
Таким чином, оскільки суд дійшов висновку про протиправність податкових повідомлень рішень Головного управління ДПС у Миколаївській області від № 8737-2406-1411 від 02.03.2021 на суму 1 022447,51 грн; № 8736-2406-1411 від 02.03.2021 на суму 1 405703,98 грн; № 8735-2406-1411 від 02.03.2021 на суму 1 520446,89 грн., вони є такими, що підлягають скасуванню.
Як наслідок, скасуванню підлягає і вимога про сплату боргу від 22.06. 2021 року № 0032319-1304-1428, оскільки податковий борг виник у зв`язку з прийняттям податкових повідомлень-рішень, визнаних протиправними та скасованих судом.
Таким чином, доводи ОСОБА_1 викладені у відзиві та у зустрічному позові є обґрунтованими, а тому наявні підстави для задоволення вимог, заявлених в зустрічному позові.
Разом з тим, у задоволенні адміністративного позову Головного управління ДПС у Миколаївській області до ОСОБА_1 про стягнення податкового боргу у сумі 453117,84 грн., слід відмовити.
Відповідно до частини першої ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до ч. 1 ст. 143 Кодексу адміністративного судочинства України суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.
Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
ОСОБА_1 сплачено судовий збір в розмірі 13420,00 грн.
Враховуючи те, що адміністративний позов ОСОБА_1 належить до задоволення з Головного управління ДПС в Одеській області на користь ОСОБА_1 слід стягнути судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 13420,00 грн.
Керуючись ст. ст. 9, 72-77, 94, 139, 241-246, 250, 251, 293, 295 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
У задоволенні адміністративного позову Головного управління ДПС у Миколаївській області до ОСОБА_1 про стягнення податкового боргу у сумі 453117,84 грн. - відмовити.
Зустрічний адміністративний позов ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Миколаївській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень, податкової вимоги задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення - рішення (Форма Ф) № 8737-2406-1411 від 02.03.2021 на суму 1 022447,51 грн.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення - рішення (Форма Ф) № 8736-2406-1411 від 02.03.2021 на суму 1 405703,98 грн.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення - рішення (Форма Ф) № 8735-2406-1411 від 02.03.2021 на суму 1 520446,89 грн.
Визнати протиправним та скасувати визнати протиправною та скасувати податкову вимогу від 22 червня 2021 №0032319-1304-1428.
Стягнути з Головного управління ДПС в Одеській області за рахунок його бюджетних асигнувань на користь ОСОБА_1 судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 13420,00 грн (тринадцять тисяч чотириста двадцять гривень 00 коп.).
Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному ст.255 КАС України.
Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення суду, або розгляд справи проводився в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Позивач/відповідач за зустрічним позовом: Головне управління ДПС в Одеській області (ЄДРПОУ ВП 44069166, 65044, м. Одеса, вул. Семінарська, 5);
Відповідач/позивач за зустрічним позовом: ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 , адреса: АДРЕСА_1 ; АДРЕСА_2 )
Суддя П.П.Марин
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.11.2023 |
Оприлюднено | 27.11.2023 |
Номер документу | 115174260 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо погашення податкового боргу, з них стягнення податкового боргу |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні