ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16 листопада 2023 рокуСправа №160/21219/23
Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Голобутовського Р.З.
розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами у місті Дніпро адміністративну справу за позовною заявою Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «ЗОРЯНИЙ-4» до Департаменту по роботі з активами Дніпровської міської ради в особі Головного архітектурно-планувального управління про встановлення наявності компетенції, визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
22.08.2023 до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «ЗОРЯНИЙ-4» (далі - позивач) до Департаменту по роботі з активами Дніпровської міської ради в особі Головного архітектурно-планувального управління (далі - відповідач), в якій, з урахуванням уточненої позовної заяви від 04.09.2023, просить:
- встановити наявність компетенції у сфері управління у Департаменту по роботі з активами Дніпровської міської ради в особі Головного архітектурно-планувального управління, а саме, щодо обов`язкового погодження дозволу на розміщення реклами із спеціально уповноваженим органом у сфері містобудування та архітектури при оформленні дозволів на розміщення реклами для ОСББ «Зоряний-4» за адресою м. Дніпро, бульвар Зоряний, будинок 1, секція 4;
- визнати протиправними дії Департаменту по роботі з активами Дніпровської міської ради в особі Головного архітектурно-планувального управління щодо відмови у наданні погодження дозволів на розміщення реклами ОСББ «Зоряний-4» за адресою м. Дніпро, бульвар Зоряний, будинок 1, секція 4;
- зобов`язати Департамент по роботі з активами Дніпровської міської ради в особі Головного архітектурно-планувального управління надати погодження дозволів ОСББ «Зоряний-4» на розміщення реклами за адресою м. Дніпро, бульвар Зоряний, будинок 1, секція 4 на конструкціях для розміщення банерів розміром 8,42х23,15 м та 6,33х20,24 м.
В обґрунтування уточненої позовної заяви зазначено, що 04.04.2023 ОСББ «Зоряний» направлено Департаменту по роботі з активами Дніпровської міської ради погодження зі спеціально уповноваженим органом у сфері містобудування та архітектури дозволів на розміщення реклами за адресою м. Дніпро, бульвар Зоряний, будинок 1, секція 4. Департаментом по роботі з активами Дніпровської міської ради за №7/20-196 від 21.04.2023 направлено лист щодо відмови у погодженні дозволів. 03.05.2023 позивачем направлені пояснення, проте листом від 17.05.2023 №7/20-222 відповідачем відмовлено в наданні погодження дозволів на розміщення реклами. Позивач вважає, що вимоги щодо обов`язкового погодження дозволу на розміщення реклами із спеціально уповноваженим органом у сфері містобудування та архітектури не передбачено загальнодержавними нормативними актами і є такими, що не відповідають чинному законодавству, а навіть у разі відповідності законодавству, бульвар Зоряний не включено до переліку зон А чи Б, де Принципи розміщення реклами носять обов`язків характер. На думку позивача, у Департаменту по роботі з активами Дніпровської міської ради в особі Головного архітектурно-планувального управління, відсутня компетенція у сфері управління, а саме, щодо обов`язкового погодження дозволу на розміщення реклами із спеціально уповноваженим органом у сфері містобудування та архітектури при оформленні дозволів на розміщення реклами для ОСББ «Зоряний-4» за адресою: м. Дніпро, бульвар Зоряний, будинок 1, секція 4. На підставі викладеного, позивач просить задовольнити позовні вимоги.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 28.08.2023 позовну заяву залишено без руху та надано строк на усунення недоліків позову.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 06.09.2023 відкрито провадження в адміністративній справі; справу №160/21219/23 призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.
Сторони належним чином повідомлені про розгляд справи Дніпропетровським окружним адміністративним судом.
26.09.2023 судом отримано відзив Департаменту по роботі з активами Дніпровської міської ради, в якому відповідач заперечує проти задоволення позовних вимог, вважає їх безпідставними з огляду на наступне. Позивач неодноразово звертався до департаменту по роботі з активами Дніпровської міської ради стосовно погодження дозволу на розміщення реклами за адресою: м. Дніпро, бульвар Зоряний, будинок 1, секція 4, на що йому було чітко зазначено, що надана проектна документація не відповідає вимогам чинного законодавства. Департаментом по роботі з активами Дніпровської міської ради було докладно описано алгоритм дій щодо приведення проектної документації у відповідність до чинного законодавства, з наданням конкретних посилань. Зазначено, що без належного оформлення наданої проектної документації за вказаною адресою погодити дозвіл на розміщення зовнішньої реклами на фасаді будинку неможливо. Також департамент по роботі з активами Дніпровської міської ради у своїх відповідях позивачу неодноразово зазначав, що згідно із передпроектними матеріалами, які були розглянуті на засіданні архітектурно-містобудівної ради при Головному архітектурно-планувальному управлінні департаменту по роботі з активами ДМР (протокол від 23.08.2019 №165), та згідно з Типовими правилами розміщення зовнішньої реклами, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2003 № 2067, відповідно до в. 4.4.9. Принципів візуальної організації розміщення рекламних засобів, вивісок і табличок на фасадах будівель, ОСББ «Зоряний-4» має можливість розмістити рекламну конструкцію на даху будинку за адресою: бульвар Зоряний, буд. 1, секція 4 у м. Дніпро.
09.10.2023 через автоматизовану систему «Електронний суд» представником позивача подано до суду відповідь на відзив, в якій вказано, що у відзиві на позов не спростовано твердження позивача про наявність відповідної проектної документації, яка зареєстрована у встановленому законом порядку і має номер ЄДЕССБ: PD01:3928-0902-3399-6749, витяг з реєстру було направлено відповідачу, що підтверджується документами наведеними у Додатку 6 до позову. Позивач посилається на інший номер проектної документації PD01:7624-0389-4054-2890. У відзиві жодним чином не спростовано твердження про законність проведення робіт на підставі «Переліку будівельних робіт, які не потребують документів, що дають право на їх виконання, та після закінчення яких об`єкт не підлягає прийняттю в експлуатацію» затвердженого постановою КМУ №406 від 07.06.2017, а саме, п.1 та п.23, та не надано жодних актів перевірки контролюючими органами, що підтверджують порушення під час будівництва. У відзиві відповідачем ніяк не спростовано твердження, що вимоги щодо обов`язкового погодження дозволу на розміщення реклами спеціально уповноваженим органом у сфері містобудування та архітектури не передбачені загальнодержавними нормативними актами і є такими, що не відповідають чинному законодавству.
Згідно з ч.ч.5, 8 ст.262 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. При розгляді справи за правилами спрощеного позовного провадження суд досліджує докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи.
Дослідивши матеріали справи, суд встановив наступне.
Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «ЗОРЯНИЙ-4» (код ЄДРПОУ 40060840) зареєстровано в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 09.10.2015.
Основним видом діяльності за КВЕД є: 81.10 Комплексне обслуговування об`єктів.
04.04.2023 голова правління ОСББ «Зоряний-4» звернувся до директора Департаменту по роботі з активами Дніпровської міської ради з листом вих. №9 (зареєстрований 10.04.2023 вх. №16/8), в якому направив для погодження із спеціально уповноваженим органом у сфері містобудування та архітектури дозволи та матеріали щодо отримання погодження дозволів на розміщення реклами за адресою: м. Дніпро, бульвар Зоряний, будинок 1, секція 4.
До листа від 04.04.2023 вих. №9 додано:
-матеріали для отримання погодження дозволу на розміщення реклами, що містить фотокартку, яка зображує частину фасаду з фрагментом місцевості, на якому планується розташування рекламного засобу, фотокартку з зображенням повного фасаду будівлі або споруди, на якій планується розташування конструкції, ескіз з конструктивним рішенням рекламного засобу, який містить масштабну схему фасаду з розмірами прилеглих елементів фасаду до запланованої конструкції, які мають казані з допуском 10 мм, та зображення фасаду з запланованою на ньому конструкцією на 3 арк;
-лист про наявність проектної документації, реєстраційний номер ЄДЕССБ: PD01:7624-0389-4054-2890 на 1 арк.;
-копія листа Департаменту торгівлі та реклами Дніпровської міської ради про встановлення пріоритетів на розміщення рекламних засобів за адресою бульв. Зоряний, буд. 1, секція 4;
-дозвіл на розміщення зовнішньої реклами банерна конструкція 6,33х20,24 м на 1 арк. у 2 прим.;
-дозвіл на розміщення зовнішньої реклами банерна конструкція 8,42х23,15 м на 1 арк. у 2 прим.
Листом від 21.04.2023 №7/20-196 Головне архітектурно-планувальне управління Департаменту по роботі з активами Дніпровської міської ради «Про розгляд звернення» повідомило позивача, що розміщення рекламних конструкцій (реклами) на глухому фасаді зазначеного будинку під час капітального ремонту з утепленням фасаду житлового будинку і, відповідно, погодження та отримання дозволу на розміщення зовнішньої реклами потребує розроблення відповідної проєктної документації та отримання документа, що надає право на виконання будівельних робіт з капітального ремонту. Інформація про розроблення проєктної документації підлягає внесенню до електронної системи.
За реєстраційним номером запису в електронній системі PD01:7624-0389-4054-2890 міститься інформація про внесення до електронної системи проєктної документації, на яку заявник посилається у своєму зверненні, але при цьому відсутня інформація щодо замовника будівництва, найменування проєктної документації, місцезнаходження об`єкта будівництва, виду будівництва тощо. Відсутність зазначеної інформації не дає можливості ознайомитись з проєктною документацією, визначитись з місцем розташування рекламної конструкції (реклами) в проєктній документації та її відповідністю з передпроєктними матеріалами, які були розглянуті на засіданні архітектурно-містобудівної ради при головному архітектурно-планувальному управлінні департаменту по роботі з активами ДМР (протокол від 23.08.2019 №165).
Відповідно до наданих ОСББ «Зоряний-4» на розгляд управління матеріалів, а саме фотокартки, яка зображує частину фасаду з фрагментом місцевості, на якому планується розташування рекламного засобу, встановлено, що на фасаді будинку по бульвару Зоряний, 1 секція 4 вже виконані будівельні роботи зі встановлення конструкції для розміщення реклами та влаштовано освітлення, яке необхідно для підсвічування реклами в темний час доби.
Проте, за даними електронної системи відсутня інформація щодо отримання ОСББ «Зоряний-4» документа, що дає право на виконання будівельних робіт.
Відповідно до ч.7 ст. 34 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» виконання будівельних робіт без відповідного документа, передбаченого цією статтею, вважається самочинним будівництвом і тягне за собою відповідальність згідно із законом.
Згідно з передпроєктними матеріалами, які були розглянуті на засіданні архітектурно-містобудівної ради при головному архітектурно-планувальному управлінні департаменту по роботі з активами ДМР (протокол від 23.08.2019 №165), та згідно із п. 4.4.9. Принципів за даною адресою ОСББ «Зоряний-4» має можливість розмістити рекламну конструкцію на даху будинку.
Відповідачем зазначено, що відповідно до наявної інформації погодити дозвіл на розміщення зовнішньої реклами не є можливим.
03.05.2023 позивачем направлено на адресу Департаменту по роботі з активами Дніпровської міської ради лист за вих. №12 (зареєстрований 10.05.2023 за вх. №16/8), в якому зазначено, що вказана відмова мотивована відсутністю в проектній документації зареєстрованій в електронній системі у сфері будівництва реєстраційним номером ЄДЕССБ: PD01:7624-0389-4054-2890 щодо замовника будівництва, найменування проектної документації, місцезнаходження об`єкта будівництва, виду будівництва, тощо, а також, відсутності інформації щодо отримання ОСББ «Зоряний-4 документа, що дає право на виконання робіт.
У зв`язку з цим позивачем зазначено, що електронну систему у сфері будівництва, а саме «Порядок ведення Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва» введено в дію постановою Кабінету Міністрів України №681 від 23.06.2021. Проектну документацію по об`єкту «Капітальний ремонт з утеплення фасаду житлового будинку за адресою м. Дніпро, бульвар Зоряний, будинок 1, секція 4» виготовлено та передано замовнику в особі ОСББ «Зоряний-4» 17.09.2019, тобто, до введення в дію електронної системи у сфері будівництва.
На даний момент відсутній жодний нормативно-правовий акт який зобов`язує вносити в електронну систему у сфері будівництва проектну документацію, розроблену до введення в цієї системи в дію, а вимоги щодо її внесення є незаконними.
Однак, ОСББ «Зоряний-4» виконало законні вимоги щодо реєстрації в електронній системі у сфері будівництва проектної документації по об`єкту «Капітальний ремонт з утеплення фасаду житлового будинку за адресою м. Дніпро, бульвар Зоряний, будинок 1, секція 4» та 02.05.2023 зареєструвало вказану проектну документацію за номером ЄДЕССБ: PD01:3928-0902-3399-6749, з вказівкою замовника будівництва, найменування проектної документації, місцезнаходження об`єкта будівництва, виду будівництва тощо.
Паперовий примірник проектної документації зберігається в ОСББ «Зоряний-4» та може бути наданий для ознайомлення у будь-який час, а разом із цим листом надаються аркуші документації, що стосуються безпосередньо розміщення рекламних конструкцій.
Щодо відсутності у ОСББ «Зоряний-4» документа, що дає право на виконання робіт, повідомлено, що вказані роботи віднесено до «Переліку будівельних робіт, які не потребують документів, що дають право на їх виконання, та після закінчення яких об`єкт не підлягає прийняттю в експлуатацію» затвердженого постановою КМУ №406 від 07.06.2017, а саме, п.1 та п.2.
Додатково повідомлено, що роботи із розробки проектної документації та будівельні роботи проводились із залученням бюджетних коштів, а саме, коштів співфінансування проектів Дніпровської міськради і відповідно їх використання та законність проведення робіт контролювались співробітниками Дніпровської міськради та Держказначейства.
Також на цей час відсутній будь-який акт перевірки відповідним контролюючим органом, що підтверджує порушення при проведенні будівництва.
Враховуючи викладене, заявник просив повторно розглянути направлені листом ОСББ «Зоряний-4» №9 від 04.04.2023 для погодження із спеціально уповноваженим органом у сфері містобудування та архітектури дозволи та матеріали щодо отримання погодження дозволів на розміщення реклами за адресою м. Дніпро, бульвар Зоряний, будинок 1, секція 4.
До листа додані:
- лист про наявність проектної документації, реєстраційний номер ЄДЕССБ: Р01:3928-0902-3399-6749, та витяг з реєстру будівельної діяльності з вказівкою замовника будівництва, найменування проектної документації, місцезнаходження об`єкта будівництва, виду будівництва, тощо на 7 арк.;
- копії окремих аркушів проектної документації по об`єкту «Капітальний ремонт з теплоізоляції огороджувальних конструкцій та внутрішніх інженерних мереж багатоквартирного будинку ОСББ «Зоряний-4», що розташований за адресою м.Дніпро, бульвар Зоряний, будинок 1, секція 4, що містять містобудівний розрахунок розглянутий містобудівною радою на 2 арк. та архітектурно-будівельні рішення робочого проекту на 4 арк.
Листом від 17.05.2023 №7/20-222 Головне архітектурно-планувальне управління Департаменту по роботі з активами Дніпровської міської ради «Про розгляд звернення» повідомило позивача, що в попередньому листі-повідомленні на звернення від 10.04.2023 вх. №16/8 стосовно погодження дозволів на розміщення реклами за адресою м.Дніпро, бульвар Зоряний, будинок 1, секція 4 головним архітектурно-планувальним управлінням було зазначено, що надана проєктна документація не відповідає вимогам чинного законодавства. Департаментом по роботі з активами Дніпровської міської ради було докладно описано алгоритм дій щодо приведення проектної документації відповідність чинному законодавству з наданням конкретних посилань. Зазначено, що без належного оформлення наданої проектної документації за вказаною адресою погодити дозвіл на розміщення зовнішньої реклами на фасаді будинку не є можливим. Також департамент по роботі з активами Дніпровської міської ради у своїх відповідях позивачу неодноразово зазначав, що згідно із передпроектними матеріалами, які були розглянуті на засіданні архітектурно-містобудівної ради при Головному архітектурно-планувальному управлінні департаменту по роботі з активами ДМР (протокол від 23.08.2019 №165), та згідно з п. 4.4.9. Принципів візуальної організації розміщення рекламних засобів, вивісок і табличок на фасадах будівель, ОСББ «Зоряний-4» має можливість розмістити рекламну конструкцію на даху будинку.
Не погодившись з відмовою у погодженні дозволів на розміщення реклами, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Надаючи правову оцінку спірним відносинам суд виходить з наступного.
Закон України «Про рекламу» від 03.07.1996 №270/96-ВР визначає засади рекламної діяльності в Україні, регулює відносини, що виникають у процесі виробництва, розповсюдження та споживання реклами.
За визначенням понять, наведених устатті 1 цього Законузовнішня реклама - реклама, що розміщується на спеціальних тимчасових і стаціонарних конструкціях - рекламоносіях, розташованих на відкритій місцевості, а також на зовнішніх поверхнях будинків, споруд, на елементах вуличного обладнання, над проїжджою частиною вулиць і доріг.
За приписами частини першої статті 16 Закону України «Про рекламу»розміщення зовнішньої реклами у населених пунктах проводиться на підставі дозволів, що надаються виконавчими органами сільських, селищних, міських рад, а поза межами населених пунктів - на підставі дозволів, що надаються обласними державними адміністраціями, а на території Автономної Республіки Крим - Радою міністрів Автономної Республіки Крим, в порядку, встановленому цими органами на підставі типових правил, що затверджуються Кабінетом Міністрів України.
Під час видачі дозволів на розміщення зовнішньої реклами втручання у форму та зміст зовнішньої реклами забороняється.
Розміщення зовнішньої реклами у межах смуги відведення автомобільних доріг здійснюється відповідно до цьогоЗаконуна підставі зазначених дозволів, які оформляються за участю центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері дорожнього господарства та управління автомобільними дорогами, або їх власників та центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері безпеки дорожнього руху.
Зовнішня реклама на територіях, будинках та спорудах розміщується за згодою їх власників або уповноважених ними органів (осіб).
Стягнення плати за видачу дозволів забороняється.
Постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2003 №2067затверджено Типові правила розміщення зовнішньої реклами (далі також Типові правила), які відповідно до їх пункту 1 регулюють відносини, що виникають у зв`язку з розміщенням зовнішньої реклами у населених пунктах, та визначають порядок надання дозволів на розміщення такої реклами.
Згідно з пунктом 3 Типових правил зовнішня реклама розміщується на підставі дозволів та у порядку, встановленому виконавчими органами сільських, селищних, міських рад відповідно до цих Правил.
Відповідно до пункту 4 цих же Типових правил на територіях, будинках і спорудах зовнішня реклама розміщується за згодою їх власників або уповноважених ними органів (осіб) з урахуванням архітектурних, функціонально-планувальних, історико-культурних чинників, типології елементів місцевого середовища та з додержанням правил благоустрою територій населених пунктів.
Абзацом першим пункту 5, абзацами першим, другим пункту 6 цих же Правил визначено, що для регулювання діяльності з розміщення зовнішньої реклами сільська, селищна, міська рада може утворювати відділ, управління, інший виконавчий орган або покладати відповідні функції на існуючий відділ, управління (далі - робочий орган). Робочий орган не вправі подавати заяву та одержувати дозвіл на розміщення зовнішньої реклами.
До повноважень робочого органу належать, зокрема, розгляд заяв розповсюджувачів зовнішньої реклами на надання дозволу, внесення змін у дозвіл, переоформлення дозволу та продовження строку його дії.
Керуючись Постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2003 №2067 виконавчим комітетом Дніпропетровської міської ради затверджено рішення (регуляторний акт» від 16.02.2004 №325 «Про порядок розміщення зовнішньої реклами в місті Дніпрі», зі змінами та доповненнями.
Відповідно п. 2.1 рішення №325 функції робочого органу з регулювання діяльності з розміщення зовнішньої реклами у місті Дніпрі здійснює робочий орган, яким визначено департамент торгівлі та реклами Дніпровської міської ради.
Згідно з п. 3.1 рішення №325 для одержання дозволу заявник подає робочому органу через Центр надання адміністративних послуг м. Дніпра заяву за формою згідно з додатком №1.
Пунктом 3.3 рішення №325 передбачено, що робочий орган протягом п`яти днів з дати реєстрації заяви перевіряє місце розташування рекламного засобу, зазначене у заяві, на предмет наявності на це місце пріоритету іншого заявника або надання на заявлене місце зареєстрованого в установленому порядку дозволу.
Після зазначеної перевірки місця робочим органом, а також після одночасної перевірки КП «Земград» на місцевості щодо можливості розташування рекламного засобу відповідно до встановлених цим Порядком вимог до зовнішньої реклами та відповідності принципам візуальної організації розміщення рекламних засобів, вивісок і табличок на фасадах будівель міста Дніпра, керівник робочого органу приймає рішення про встановлення за заявником пріоритету на заявлене місце або про відмову у встановленні пріоритету.
У разі прийняття рішення про встановлення пріоритету робочий орган через ЦНАП повідомляє у письмовій формі про це заявника та видає йому для оформлення два примірники дозволу за формою згідно з додатком 3 та визначає заінтересовані органи (особи), з якими необхідно їх погодити.
Судом встановлено, що Департаментом торгівлі та реклами Дніпровської міської ради листом від 04.04.2023 №2/2-104 повідомлено позивача, що за ОСББ «Зоряний-4» встановлено пріоритети на розміщення рекламних засобів з 04.04.2023 за адресою: бульв. Зоряний, буд. 1, секція 4.
Відповідно до п. 3.13 рішення №325 дозвіл погоджується зі спеціально уповноваженим органом з питань містобудування та архітектури.
Згідно з п. 3.15 рішення №325 зазначені в пунктах 3.12-3.14 органи та особи погоджують дозвіл протягом п`яти робочих днів з дати звернення заявника. У разі відмови у погодженні дозволу зазначеними органами (особами) заявнику надсилається вмотивоване повідомлення за підписом уповноваженої особи підприємства, установи та організації.
На підставі п. 3.17 рішення №325 відмову у погодженні дозволу може бути оскаржено в порядку, встановленому законодавством.
Рішенням Дніпровської міської ради від 22.07.2020 за №98/59 затверджено Положення про департамент по роботі з активами Дніпровської міської ради.
Відповідно до п. 1.1 Положення Департамент по роботі з активами Дніпровської міської ради (далі - Департамент) створено згідно з рішенням міської ради від 16.03.2016 № 7/3 «Про затвердження структури Дніпропетровської міської ради та її виконавчих органів, граничної чисельності працівників міської ради та її виконавчих органів», є виконавчим органом Дніпровської міської ради і правонаступником прав та обов`язків (у тому числі майнових, фінансових, немайнових і корпоративних) департаменту корпоративних прав та правового забезпечення Дніпропетровської міської ради у зв`язку з його реорганізацією з припиненням шляхом перетворення, крім повноважень щодо представлення інтересів територіальної громади міста Дніпра у судових органах усіх інстанцій та юрисдикцій та у виконавчих провадженнях, супроводження яких здійснювалося працівниками управління правового забезпечення департаменту корпоративних прав та правового забезпечення Дніпропетровської міської ради.
Пунктом 3.4 Положення визначено, що Департамент здійснює повноваження у сфері містобудування та архітектури, зокрема:
3.4.1. Реалізовує повноваження міської ради та її виконавчих органів у сфері містобудування, архітектури;
3.4.2. Здійснює впровадження містобудівної та архітектурної діяльності на території міста Дніпра, виходячи з напрямків державної політики у сфері містобудування та архітектури;
3.4.3. Реалізовує заходи, пов`язані зі створенням та веденням містобудівної документації;
3.4.38. Здійснює інші повноваження у сфері містобудування та архітектури, визначені чинним законодавством України, рішеннями Дніпровської міської ради та її виконавчих органів.
З аналізу положень рішення №325 та Положення про департамент по роботі з активами Дніпровської міської ради судом встановлено, що в розумінні пункту 3.13 рішення №325 департамент по роботі з активами Дніпровської міської ради є спеціально уповноваженим органом з питань містобудування та архітектури Дніпровської міської ради, якому надані повноваження погодження дозволу на розміщення реклами.
Водночас Головне архітектурно-планувального управління є структурним підрозділом департаменту по роботі з активами Дніпровської міської ради, безпосередньо уповноваженим на виконання функцій, передбачених п. 3.4 Положення.
Отже, судом встановлено наявність компетенції у сфері управління у Департаменту по роботі з активами Дніпровської міської ради в особі Головного архітектурно-планувального управління в частині наявності повноважень на погодження дозволу на розміщення реклами із спеціально уповноваженим органом у сфері містобудування та архітектури при оформленні дозволів на розміщення реклами для ОСББ «Зоряний-4» за адресою м. Дніпро, бульвар Зоряний, будинок 1, секція 4.
Стосовно позовної вимоги про визнання протиправними дій Департаменту по роботі з активами Дніпровської міської ради в особі Головного архітектурно-планувального управління щодо відмови у наданні погодження дозволів на розміщення реклами ОСББ «Зоряний-4» за адресою м. Дніпро, бульвар Зоряний, будинок 1, секція 4, суд зазначає наступне.
Підставами для відмови у погодженні дозволів на розміщення реклами ОСББ «Зоряний-4» за адресою м. Дніпро, бульвар Зоряний, будинок 1, секція 4, в листі відповідача від 21.04.2023 №7/20-196 визначено наступне:
-за реєстраційним номером запису в електронній системі PD01:7624-0389-4054-2890 міститься інформація про внесення до електронної системи проєктної документації, на яку заявник посилається у своєму зверненні, але при цьому відсутня інформація щодо замовника будівництва, найменування проєктної документації, місцезнаходження об`єкта будівництва, виду будівництва тощо. Відсутність зазначеної інформації не дає можливості ознайомитись з проєктною документацією, визначитись з місцем розташування рекламної конструкції (реклами) в проєктній документації та її відповідністю з передпроєктними матеріалами, які були розглянуті на засіданні архітектурно-містобудівної ради при Головному архітектурно-планувальному управлінні департаменту по роботі з активами ДМР (протокол від 23.08.2019 №165);
-за даними електронної системи відсутня інформація щодо отримання ОСББ «Зоряний-4» документа, що дає право на виконання будівельних робіт.
Відповідно до п. 1 ст. 16 Закону України «Про рекламу» розміщення зовнішньої реклами у населеному пункті проводиться на підставі дозволу, що надається виконавчим органом міської ради в порядку, встановленим цим органом на підставі типових правил, затверджених Кабінетом Міністрів України.
Згідно з Типовими правилами розміщення зовнішньої реклами, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2003 № 2067, на територіях, будинках і спорудах зовнішня реклама розміщується за згодою їх власників або уповноважених ними органів (осіб) з урахуванням архітектурних, функціонально-планувальних, історико-культурних чинників, типології елементів місцевого середовища та з додержанням правил благоустрою територій населених пунктів.
Рішенням виконавчого комітету Дніпровської міської ради від 18.12.2018 № 1250 затверджено Принципи візуальної організації розміщення рекламних засобів, вивісок і табличок на фасадах будівель (далі - Принципи). Принципи покликані запровадити чіткі вимоги до зовнішнього вигляду рекламних засобів, вивісок і табличок, а також поліпшити зовнішній вигляд міського середовища.
Відповідно до п. 4.4.17 Принципів розміщення фасадних конструкцій на глухих стінах і великих площинах бокових фасадів можливе, якщо це передбачено проєктною документацією для будівництва об`єкта.
Проєктна документація розробляється відповідно до Порядку розроблення проєктної документації на будівництво об`єктів, затвердженого наказом Мінрегіону від 16.05.2011 №45.
Відповідно до пп. 4 п. 5 ст. 22-1 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» Єдина державна електронна система у сфері будівництва (далі - електронна система) створюється та функціонує за принципом обов`язковості внесення до електронної системи інформації (даних), визначеної частиною першою статті 22-2, в тому числі інформації про проєктну документацію на будівництво об`єктів та документи, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт.
Судом встановлено, що до листа від 03.05.2023 за вих. №12 позивачем подано до Департаменту по роботі з активами Дніпровської міської ради зареєстровану проєктну документацію від 02.05.2023 PD01:3928-0902-3399-6749 з визначенням замовника будівництва проєктної документації, місцезнаходження об`єкта будівництва, виду будівництва тощо.
Вказана проєктна документація від 02.05.2023 PD01:3928-0902-3399-6749 зареєстрована на виконання вказівок, визначених в первісному листі-відмові від 21.04.2023 №7/20-196. Проте, відповідачем не було надано оцінки вказаній зареєстрованій проєктній документації від 02.05.2023 PD01:3928-0902-3399-6749. Оцінка відповідачем надана первісно зареєстрованій проєктній документації PD01:7624-0389-4054-2890.
Отже, відповідачем не було належним чином розглянуто подані позивачем документи для погодження дозволів на розміщення реклами.
Стосовно визначення такої підстави для відмови у погодженні дозволів на розміщення реклами, як відсутність інформації щодо отримання ОСББ «Зоряний-4» документа, що дає право на виконання будівельних робіт, суд зазначає наступне.
Постановою Кабінету Міністрів України від 07.06.2017 №406 затверджено Перелік будівельних робіт, які не потребують документів, що дають право на їх виконання, та після закінчення яких об`єкт не підлягає прийняттю в експлуатацію.
Відповідно до п.1 Переліку роботи з переобладнання та перепланування жилого будинку і жилого приміщення, а також нежилого будинку, будівлі, споруди, приміщення в них, виконання яких не передбачає втручання в огороджувальні та несучі конструкції та/або інженерні системи загального користування, - щодо об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними (СС1), з середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками.
Таким чином, проведені роботи з встановлення конструкції для розміщення реклами та освітлення не є роботами, що потребують втручання в несучі конструкції будинку, а тому на їх виконання не передбачено отримання документа, що дає право на виконання будівельних робіт.
Наведена підстава для відмови у погодженні дозволів на розміщення реклами є безпідставною та такою, що не відповідає чинному законодавству.
За наслідком розгляду поданих до суду документів встановлено протиправність дій щодо відмови відповідача у погодженні дозволів на розміщення реклами, а тому позовна вимога про визнання протиправними дій Департаменту по роботі з активами Дніпровської міської ради в особі Головного архітектурно-планувального управління щодо відмови у наданні погодження дозволів на розміщення реклами ОСББ «Зоряний-4» за адресою м. Дніпро, бульвар Зоряний, будинок 1, секція 4 підлягає задоволенню.
Стосовно позовної вимоги про зобов`язання надати погодження дозволів на розміщення реклами суд зазначає наступне.
Як видно з положень Рекомендації Комітету Європи №R(80)2 стосовно здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятої Комітетом 11.03.1980, під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.
Згідно з пунктом 1.6 Методології проведення антикорупційної експертизи, затвердженої наказом Міністерства юстиції України від 23.06.2010 р. № 1380/5, дискреційні повноваження - сукупність прав та обов`язків органів державної влади та місцевого самоврядування, осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, що надають можливість на власний розсуд визначити повністю або частково вид і зміст управлінського рішення, яке приймається, або можливість вибору на власний розсуд одного з декількох варіантів управлінських рішень, передбачених нормативно-правовим актом, проектом нормативно-правового акта.
Таким чином, дискреція - це елемент управлінської діяльності, вона пов`язана з владними повноваженнями і їх носіями - органами державної влади та місцевого самоврядування, їх посадовими і службовими особами. Дискрецію не можна ототожнювати тільки з формалізованими повноваженнями - вона характеризується відсутністю однозначного нормативного регулювання дій суб`єкта, він не може ухилятися від реалізації своєї компетенції, але й не має права виходити за її межі.
Дискреційні повноваження - це законодавчо встановлена компетенція владних суб`єктів, яка визначає ступінь самостійності її реалізації з урахуванням принципу верховенства права; ці повноваження полягають у застосуванні суб`єктами адміністративного розсуду при здійсненні дій і прийнятті рішень. У більш звуженому розумінні дискреційні повноваження - це можливість діяти за власним розсудом, в межах закону, можливість застосувати норми закону та вчиняти конкретні дії (або дію) серед інших, кожні з яких окремо є відносно правильними (законними).
Аналогічна правова позиція міститься в постанові Верховного Суду України від 21.05.2013 року № 21-87а13.
Судом встановлено, що відповідачем не було досліджено та надано правову оцінку всім документам, що надавались позивачем, а саме не надано правову оцінку зареєстрованій проєктній документації від 02.05.2023 PD01:3928-0902-3399-6749.
Відтак, позовна вимога про зобов`язання відповідача надати погодження дозволів на розміщення реклами є передчасною та є втручанням в дискреційні повноваження Департаменту по роботі з активами Дніпровської міської ради.
Відповідно до частин 1, 2 статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України при вирішенні справи по суті суд може задовольнити позов повністю або частково чи відмовити в його задоволенні повністю або частково. У разі задоволення позову суд може прийняти рішення про визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії (пункту 4 частини 2статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України).
У випадку, визначеному пунктом 4 частини 2 статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд. У випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов`язує суб`єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.
З урахуванням наведеного, а також дискреції відповідача, суд з метою ефективного захисту права позивача вважає за необхідне зобов`язати Департамент по роботі з активами Дніпровської міської ради повторно розглянути заяви Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «ЗОРЯНИЙ-4» від 04.04.2023 №9 та від 03.05.2023 №12 про надання дозволів на розміщення реклами за адресою: м. Дніпро, бульвар Зоряний, будинок 1, секція 4.
Відповідно до статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна, довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Враховуючи встановлені судом обставини справи, суд робить висновок про часткове задоволення позову.
На підставі ч. 3ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати розподіляються пропорційно до задоволених вимог позивача.
Позивачем при зверненні до суду понесені судові витрати, пов`язані зі сплатою судового збору за подання позову до суду в загальному розмірі 2684 грн, що документально підтверджується платіжною інструкцією від 07.08.2023.
Отже, оскільки позовну заяву задоволено частково, сплачений судовий збір підлягає стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача у розмірі пропорційному до задоволених позовних вимог у сумі 1789,33 грн.
Керуючись ст. ст. 139, 241-246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України,
УХВАЛИВ:
Позовну заяву Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «ЗОРЯНИЙ-4» (бульвар Зоряний, буд. 1, секція 4, м. Дніпро, 49107, код ЄДРПОУ 40060840) до Департаменту по роботі з активами Дніпровської міської ради в особі Головного архітектурно-планувального управління (пр-т Дмитра Яворницького, буд. 75, м. Дніпро, 49000, код ЄДРПОУ 37454258) про встановлення наявності компетенції, визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.
Встановити наявність компетенції у сфері управління у Департаменту по роботі з активами Дніпровської міської ради в особі Головного архітектурно-планувального управління в частині наявності повноважень на погодження дозволів на розміщення реклами із спеціально уповноваженим органом у сфері містобудування та архітектури при оформленні дозволів на розміщення реклами для Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «ЗОРЯНИЙ-4» за адресою м. Дніпро, бульвар Зоряний, будинок 1, секція 4.
Визнати протиправними дії Департаменту по роботі з активами Дніпровської міської ради в особі Головного архітектурно-планувального управління щодо відмови у наданні погодження дозволів на розміщення реклами Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «ЗОРЯНИЙ-4» за адресою м. Дніпро, бульвар Зоряний, будинок 1, секція 4.
Зобов`язати Департамент по роботі з активами Дніпровської міської ради в особі Головного архітектурно-планувального управління повторно розглянути заяви Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «ЗОРЯНИЙ-4» від 04.04.2023 №9 та від 03.05.2023 №12 про надання погодження дозволів на розміщення реклами за адресою: м. Дніпро, бульвар Зоряний, будинок 1, секція 4, з урахуванням правової оцінки, наданої судом у цьому рішенні.
У задоволенні іншої частини позовних вимог відмовити.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Департаменту по роботі з активами Дніпровської міської ради на користь Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «ЗОРЯНИЙ-4» судові витрати з оплати судового збору у розмірі 1789 (одна тисяча сімсот вісімдесят дев`ять) грн 33 коп.
Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя Р.З. Голобутовський
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.11.2023 |
Оприлюднено | 29.11.2023 |
Номер документу | 115213247 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Голобутовський Роман Зіновійович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Голобутовський Роман Зіновійович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Голобутовський Роман Зіновійович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Голобутовський Роман Зіновійович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Голобутовський Роман Зіновійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні