ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. В`ячеслава Чорновола, 29/32, м. Кропивницький, 25022,
тел. (0522) 32 05 11, код ЄДРПОУ 03499951,
e-mail: inbox@kr.arbitr.gov.ua, web: http://kr.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29 листопада 2023 рокум. Кропивницький Справа № 912/1840/23
Господарський суд Кіровоградської області у складі судді Закуріна М.К. (надалі Суд), розглянувши справу
за позовом Кропивницької міської ради
до Товариства з обмеженою відповідальністю «Антаресплаза»
про стягнення 116543,94 грн,
за участю:
- секретаря судового засідання Рудченко І.О.;
- представників: позивача Татарка Д.А. , відповідача Богачук Т.О., Ляшенко-Гаркуші О.В.;
у с т а н о в и в:
ДІЇ ТА АРГУМЕНТИ ПОЗИВАЧА
03.10.2023 Кропивницька міська рада звернулася з позовом до ТОВ «Антаресплаза» про стягнення 116543,94 грн заборгованості зі сплати орендної плати за договором оренди земельної ділянки № 229 від 06.11.2009. 17.10.2023 Кропивницька міська рада збільшила позовні вимоги та просить стягнути 116543,94 грн.
Обґрунтовуючи позовні вимоги Кропивницька міська рада зазначила, що:
- за укладеним договором оренди землі № 229 від 06.11.2009, з урахуванням додаткової угоди № 129 від 04.12.2019, ТОВ «Антаресплаза» зобов`язане своєчасно сплачувати орендну плату за користування орендованою земельною ділянкою, проте цього, починаючи із січня 2020 року по серпень 2023 року, не здійснює та має заборгованість у сумі 116543,94 грн;
- додатковою угодою № 129 від 04.12.2019 до основного договору сторони внесли зміни та відобразили як вартість нормативної грошової оцінки земельної ділянки у сумі 1420070,64 грн, так і розмір орендної плати на місяць у сумі 4733,56 грн, а тому розмір орендної плати є визначеним та підлягає сплаті у незалежності від подальшої зміни нормативної грошової оцінки (окрім зміни за наслідками внесення змін до договору щодо такої зміни);
- у подальшому до договору сторони не вносили змін стосовно іншої нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а тому його умови в частині сплати визначеного розміру орендної плати є обов`язковими для виконання ТОВ «Антаресплаза»;
- у випадку проведення щорічної індексації нормативної грошової оцінки земельної ділянки внесення змін до договору стосовно такої зміни не є обов`язковим;
- у заяві про збільшення позовних вимог вона допустила технічну описку стосовно вказівки договору, на підставі якого здійснені нарахування заборгованості, а тому просить сприймати як нарахування за договором оренди землі № 229 від 06.11.2009;
- у відповідності до пункту 12 Прикінцевих та перехідних положень Цивільного кодексу України строки позовної давності продовжуються на строк дії карантину, а тому у період з 12.03.2020 по 30.06.2023 строк позовної давності продовжений;
- у відповідності до пункту 19 Прикінцевих та перехідних положень ЦК України строки позовної давності продовжуються на строк дії воєнного стану, а тому у період з 24.02.2022 по даний час строк позовної давності продовжений;
- продовження строку позовної давності вказує на його дотримання при зверненні з цим позовом до суду.
ДІЇ ТА АРГУМЕНТИ ВІДПОВІДАЧА
ТОВ «Антаресплаза» позовні вимоги не визнало та вказало, що:
- відповідно до пункту 4 укладеного між сторонами договору оренди земельної ділянки нормативна грошова оцінка є основою для визначення орендної плати, а тому в обов`язковому порядку підлягає застосуванню при її обрахунку;
- при обрахунку заборгованості та визначенні орендної плати за укладеним договором Кропивницька міська рада взяла за основу нормативну грошову оцінку земельної ділянки у розмірі 1420070,64 грн, хоча у 2020 році вона складала 758954,73 грн, у 2021 та 2022 роках 834850,20 грн, у 2023 році 960077,74 грн;
- у зв`язку з наведеними розмірами нормативної грошової оцінки земельної ділянки розмір орендної плати відповідно до умов пункту 4 договору у 2020 році повинен складати 2529,85 грн на місяць та 30358,20 грн на рік, у 2021 році 2782,84 грн на місяць та 33394,08 грн на рік, у 2022 році 2782,84 грн на місяць та 33394,08 грн на рік, у 2023 році 3200,26 грн на місяць та 32002,60 грн за 10 місяців, а всього за цей період 129148,96 грн;
- у спірний період воно сплатило 85788,22 грн, а тому загальна сума заборгованості складає 43360,73 грн, а не 116543,94 грн;
- при збільшенні позовних вимог Кропивницька міська рада нарахувала заборгованість за іншим договором, ніж за первісним позовом;
- до спірних правовідносин підлягає застосування строк позовної давності, який пропущений Кіровоградською міською радою за період несплати орендної плати з січня по вересень 2020 року, оскільки з позовом до суду вона звернулася 03.10.2023;
- при вирішенні спору підлягають врахуванню висновки Верховного Суду щодо застосування норм права, зроблені у постановах від 12.06.2019 у справі № 922/902/18, від 08.08.2019 у справі № 922/1276/18, від 01.10.2019 у справі № 922/2082/18 та від 06.11.2019 у справі № 922/3607/18, за змістом яких при стягненні орендної плати нарахування мають здійснюватися не самостійно орендодавцем, а виключно на підставі витягу з технічної документації нормативної грошової оцінки земель; крім того, відповідно до постанови Верховного Суду від 09.11.2021 у справі № 905/1680/20 орендодавець не наділений самостійними повноваженнями на застосування коефіцієнту функціонального призначення земель при визначенні розрахунку заборгованості по сплаті орендної плати.
ПРЕДМЕТ СПІРНИХ ПРАВОВІДНОСИН
З огляду на обґрунтування власних позицій сторонами, ключовим при вирішенню спору є твердження Кропивницької міської ради, яка вважає, що зміна нормативної грошової оцінки у договірних відносинах не впливає на розмір орендної плати, оскільки щодо цього до договору не внесені зміни, та при обрахунку і сплаті орендної плати необхідним є застосування коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки. І, напроти, ТОВ «Антаресплаза» наполягає на відсутності необхідності у внесенні змін до договору та самостійному застосуванню при розрахунку орендної плати нормативної грошової оцінки на кожний рік оренди, а також безпідставності застосування коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки, оскільки вони не встановлені договором.
У зв`язку з цим Суд зазначає, що стягнення спірної суми на користь Кропивницької міської ради знаходиться у площині впливу зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки на визначення розміру орендної плати протягом періоду, коли відбулися такі зміни, а саме в сторону її зменшення, без внесення змін до договору щодо відповідних змін, а також можливості застосування коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки у випадку, коли нормативна грошова оцінка за договором є більшою ніж фактична.
ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ
Ухвалою від 06.10.2023 Суд відкрив провадження у справі за правилами спрощеного провадження та установив сторонам строки для подачі процесуальних заяв. В ухвалі навів підстави для визначення справи малозначною, основною з яких є ціна позову, яка не перевищує ста розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, а також визначив, що вона буде розглядатися без участі представників сторін.
У подальшому 30.10.2023 ТОВ «Антаресплаза» подало до суду дві заяви, а саме про необхідність розгляду справи за правилами загального провадження та розгляд справи у судовому засіданні з викликом сторін.
За результатами вирішення обох заяв ухвалою від 07.11.2023 Суд визнав заяву про розгляд справи в порядку загального провадження необґрунтованою, а заяву про розгляд справи у судовому засіданні з викликом сторін задовольнив та призначив розгляд справи у судовому засіданні з викликом сторін.
Додатково до цього Суд зазначає, що у клопотаннях ТОВ «Антаресплаза» висловило твердження про недостатній судовий захист у спорі за наслідками віднесення справи до малозначних та її розгляду в порядку спрощеного провадження, оскільки цим унеможливлений доступ до касаційної інстанції.
Проте, Суд уважає, що встановлення в якості одного із «фільтрів» для касаційного перегляду визнання справи малозначною має правомірну мету додержання принципу остаточності судового рішенняяк одного з аспектів вимоги юридичної визначеності. Адже Верховний Суд, як суд касаційної інстанції, має виконувати повноваження щодо усунення порушень норм матеріального та/або процесуального права, виправлення судових помилок і недоліків судових рішень, а не задля нового розгляду справи та нівелювання ролі судів першої та апеляційної інстанцій у чиненні правосуддя та вирішенні цивільних спорів.
УСТАНОВЛЕНІ ОБСТАВИНИ
06.11.2009 Кіровоградська міська рада, яка на даний час має назву Кропивницька міська рада, виступаюча у якості орендодавця, та ТОВ «Антаресплаза», як орендар, уклали договір оренди землі (а.с. 25-27), за умовами якого:
- Орендодавець надає, а Орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку для розміщення автотранспортного підприємства площею 3056,14 кв. м, яка знаходиться за адресою: вул. Промислова, буд. 20 у м. Кропивницькому (розділи 1, 2);
- нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 202713,77 грн (розділ 2),
- договір укладений на 10 років та набирає чинності після його державної реєстрації (розділ 3);
- орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі у розмірі 4 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки 675,71 грн на місяць; орендна плата вноситься щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця; обчислення розміру орендної плати здійснюється з урахуванням її цільового призначення та коефіцієнтів індексації (розділ 4).
За змістом договору він зареєстрований у Кіровоградській регіональній філії Державного підприємства Центру державного земельного кадастру при Держкомземі України по земельних ресурсах, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 27.05.2010 № 041039000068.
Згідно з Актом про передачу та прийом земельної ділянки без номера і дати Кіровоградська міська рада передала ТОВ «Антаресплаза» обумовлену земельну ділянку (а.с. 34).
04.12.2019 Кропивницька міська рада та ТОВ «Антаресплаза» уклали додаткову угоду № 129 (а.с. 9-11) до вказаного договору, за умовами якої:
- поновили строк дії договору на 10 років (пункт 1);
- в абзац 6 розділу 2 внесли зміни та встановили, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 1420000,64 грн (пункт 2.1.);
- розділ 4 щодо орендної плати виклали в іншій редакції, а саме установили, що орендна плата вноситься у розмірі 4 % від її нормативної грошової оцінки у сумі 4733,56 грн на місяць згідно розрахунку до договору; обчислення розміру орендної плати здійснюється з урахуванням її цільового призначення та коефіцієнтів індексації; розмір орендної плати може змінюватися за згодою сторін шляхом прийняття відповідного рішення Кропивницькою міською радою та внесення змін до договору; орендна плата вноситься рівними частками за податковий (звітний) період, який дорівнює календарному місяцю, щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця; орендна плата переглядається, але не частіше ніж один раз на рік; орендна плата переглядається у разі зміни нормативної грошової оцінки земель міста шляхом внесення змін та доповнень до договору;
- розділ 10 доповнили зобов`язаннями ТОВ «Антаресплаза» у випадку зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки у десятиденний термін в письмовій формі замовити в установленому порядку витяг з технічної документації (довідку) про нову нормативну грошову оцінку земельної ділянки; після одержання витягу (довідки) передати його (її) до Управління земельних відносин та охорони навколишнього природного середовища Кропивницької міської ради для укладення додаткової угоди щодо внесення змін та доповнень до договору в частині розміру орендної плати.
Як слідує з інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно право оренди земельною ділянкою з кадастровим номером 3510100000:19:139:0021 на підставі договору оренди № 229 від 06.11.2009 та додаткової угоди № 129 від 04.12.2019 зареєстроване за ТОВ «Антаресплаза» (а.с. 13-15).
Відповідно до Розрахунку розміру орендної плати, складеного як додаток до додаткової угоди № 129 від 04.12.2019, розмір орендної плати на місяць у сумі 4733,56 грн за оренду вказаної земельної ділянки обрахований від нормативної грошової її оцінки, яка складає 1420070,64 грн, процентної ставки у розмірі 4 % та добутку коефіцієнтів індексації грошової оцінки за попередні роки, що складає 1,06 (а.с. 12).
Із розрахунку заборгованості за користування земельною ділянкою (а.с. 47-48), здійсненого Кропивницькою міською радою, ТОВ «Антаресплаза» у період з січня 2020 року по серпень 2023 року повинне було сплатити 223992,52 грн орендної плати, зокрема виходячи із її розміру у період січень 2020 року по грудень 2021 року 4733,57 грн на місяць, у період з січня по грудень 2022 року 5206,93 грн на місяць, у період з січня по серпень 2023 року 5987,96 грн на місяць. При цьому орендна плата обрахована з урахуванням коефіцієнтів індексації «1» у період з січня 2020 року по грудень 2021 року, «1,1» у період з січня по грудень 2021 року та «1,265» у період з січня по серпень 2023 року, а також нормативної грошової оцінки у сумі 1420070,64 грн. Водночас, ТОВ «Антаресплаза» сплатило 107448,54 грн. У зв`язку з цим, за обрахунками заборгованість складає 116543,94 грн.
З листа Відділу № 2 Управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області № 2297/290-23 від 24.10.2023 (а.с. 58) вбачається, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 3510100000:19:139:0021 на 2020 рік становить 758954,73 грн, а на 2021 та 2022 роки 834850,20 грн (а.с. 58).
Згідно з Витягом із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок земельна ділянка з кадастровим номером 3510100000:19:139:0021 складає на 2023 рік 960077,74 грн (а.с. 59).
Відповідно до довідки «про відсутність заборгованості з платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи» № 6959/6/11-28-13-02-20-Е від 18.10.2023 виданої ГУ ДПС У Кіровоградській області ТОВ «Антаресплаза» у контексті Закону України «Про оренду землі» останнє не має податкового боргу, недоїмки зі сплати єдиного внеску, іншої заборгованості з платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи (а.с. 68).
ОЦІНКА УСТАНОВЛЕНИХ ОБСТАВИН
Щодо правової природи договору та наявного обов`язку сплачувати орендну плату
Частина перша статті 2 Закону України «Про оренду землі» встановлює, що відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються ЗК України, ЦК України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.
Стаття 1 Закону України «Про оренду землі» визначає, що оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності, а за стаття 13 того ж Закону договір оренди землі характеризує, як договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Підпункт «в» частини 1 статті 96 Земельного кодексу України зобов`язує землекористувача своєчасно сплачувати орендну плату, а частина 1 статті 21 Закону України «Про оренду землі» визначає, що нею є платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі.
Аналогічне визначення надане у підпункті 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України, зокрема орендна плата - це обов`язковий платіж за користування земельною ділянкою державної або комунальної власності на умовах оренди.
Обов`язок орендаря земельної ділянки своєчасно та у повному обсязі сплачувати орендну плату за земельну ділянку встановлений також статтею 25 Закону України «Про оренду землі».
Зміст та умови договору, з урахуванням додаткової угоди до нього, аналіз правовідносин та зобов`язань, які виникли між сторонами на його підставі, з огляду на наведені правові норми, свідчать, що за своєю юридичною природою між ними укладений договір оренди землі, основним обов`язком ТОВ «Антаресплаза» за яким є сплата орендної плати у визначених розмірі та строку.
Отже, за вказаними правовими положеннями та умовами договору сплата орендної плати у встановлений строк є обов`язком ТОВ «Антаресплаза»», а тому починаючи з дати державної реєстрації договору оренди землі воно зобов`язане сплачувати орендну плату, у тому числі і у період з січня 2020 року по серпень 2023 року.
Щодо визначення розміру орендної плати
У відповідності до абзацу першого статті 15 Закону України «Про оренду землі» орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату є істотною умовою договору.
За статтею 21 Закону України «Про оренду землі» розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно доПодаткового кодексу України (абзац 2); обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди (абзац 3).
У свою чергу, орендна плата регулюється статтею 288 ПК України. Так, підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки (пункт 288.1). Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем (пункт 288.4). Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди (пункт 288.5).
Поряд з цим, статтею 289 ПК України урегульовані правовідносини з індексації нормативної грошової оцінки земель. Зокрема, для визначення розміру орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства (пункт 289.1). Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель (Кі), на який індексується нормативна грошова оцінка земель і земельних ділянок, на 1 січня поточного року, що визначається за формулою: Кi = І:100, де І - індекс споживчих цін за попередній рік; коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель, зазначеної в технічній документації з нормативної грошової оцінки земель та земельних ділянок (пункт 289.2).
Отож, за наведеними положеннями розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди землі та обраховується за основними складовими обрахунку «грошовою оцінкою земельної ділянки», «процентною ставкою за користування земельною ділянкою», «коефіцієнтом інфляції» та «коефіцієнтом індексації нормативної грошової оцінки». При цьому Закон України «Про оренду землі» вказує на необхідність урахування коефіцієнту (індексу) інфляції (якщо інше не передбачено договором оренди), а ПК України на застосування «коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки земель» при визначенні розміру орендної плати. Ці правові категорії за змістом є різними, нетотожними. Закон України «Про оренду землі» допускає можливість незастосування «коефіцієнту інфляції» у випадку передбачення про це у договорі, і, напроти, у випадку незазначення про це (про незастосування) у договорі він повинен застосовуватися. ПК України в імперативному порядку вказує на обов`язковість застосування «коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки земель» при її визначенні і сплаті.
У договорі (додатковій угоді) Сторони вказали, що при визначенні розміру орендної плати у сумі 4733,56 грн врахована нормативна грошова оцінка земельної ділянки у сумі 1420070,64 грн, а обчислення розміру орендної плати здійснюється з урахуванням її цільового призначення та коефіцієнтів індексації;
Відтак, обрахування орендної плати та її сплата за умовами договору повинні здійснюватися виходячи від наведених показників, тобто «нормативної грошової оцінки земельної ділянки», «процентної ставки за користування земельною ділянкою», «коефіцієнту інфляції» та «коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки».
У розрахунку заборгованості Кропивницька міська рада при здійсненні нарахування та визначенні орендної плати виходила лише із трьох показників «нормативної грошової оцінки земельної ділянки» (у сумі 1420070,64 грн), «процентної ставки за користування земельною ділянкою» (у розмірі 4%) та «коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки» («1» у період з січня 2020 року по грудень 2021 року, «1,1» у період з січня по грудень 2021 року та «1,265» у період з січня по серпень 2023 року). У зв`язку з цим, Суд надає оцінку лише правовідносинам щодо правомірності визначення розміру орендної плати у межах заявлених вимог та у контексті договірних умов, тобто щодо застосування наведених показників, та не оцінює відсутність визначення орендної плати з урахуванням «коефіцієнту інфляції».
Оскільки спірними при розрахунку орендної плати є показники «нормативної грошової оцінки земельної ділянки» та «коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки» (а саме «1,1» у період з січня по грудень 2021 року та «1,265» у період з січня по серпень 2023 року) Суд вважає, що з визначенням обґрунтованості застосування кожного з них досягається результат при вирішенні спору.
Так, за змістом статті 1 Закону України «Про оцінку земель» нормативною грошовою оцінкою земельних ділянок є капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами, а за статтею 4 оцінка земель здійснюється із застосуванням певних принципів, одним із яких є безперервність процесу оцінки.
Статтею 13 Закону України «Про оцінку земель» встановлена законодавча вимога про обов`язкове проведення грошової оцінки земельних ділянок у випадку визначення розміру орендної плати за земельні ділянки комунальної власності.
Відповідно до статті 18 того ж Закону нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться не рідше ніж один раз на 5-7 років для земельних ділянок розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення.
Отже, нормативна грошова оцінка земельної ділянки, являючись вираженням її вартості, є обов`язковою при визначенні орендної плати при передачі її в оренду, а тому, з огляду на абзац перший статті 15 Закону України «Про оренду землі», є істотною умовою договору.
Укладений між Сторонами договір оренди землі, з урахуванням додаткової угоди, містить положення з визначенням розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки (1420070,64 грн) та він застосований Кропивницькою міською радою не тільки при обрахунку орендної плати за базовий місяць оренди, але й при розрахунку заборгованості.
За змістом пункту 1 частини 2 статті 11 Цивільного кодексу Українипідставою виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини. Згідно з частиною 1 статті 628 ЦК Українизміст договору становлять умови, визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства.
Частинами 1-3 статті 632 ЦК України визначено, що ціна у договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановленихзаконом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом. Зміна ціни в договорі після його виконання не допускається.
З наведених норм права вбачається, що розмір орендної плати, який визначений у договорі, є істотною умовою, а його зміна після укладення договору допускається за певних умов та випадків, встановлених договором або законом.
Згідно з частиною 1 статті 651 ЦК України зміна договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.
Отже, закон, при сталості визначеної ціни (у тому числі розміру орендної плати) у договорі протягом строку його дії, допускає можливість її зміни у випадках, які встановлені договором або законом.
У цьому контексті за змістом розділу 10 укладеного договору оренди землі, у редакції додаткової угоди, Сторони окреслили певний алгоритм дій орендаря, як зацікавленої особи. А саме поклали на ТОВ «Антаресплаза» обов`язок: у випадку зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки у десятиденний термін в письмовій формі замовити в установленому порядку витяг з технічної документації (довідку) про нову нормативну грошову оцінку земельної ділянки; після одержання витягу (довідки) передати його (її) до Управління земельних відносин та охорони навколишнього природного середовища Кропивницької міської ради для укладення додаткової угоди щодо внесення змін та доповнень до договору в частині розміру орендної плати.
Таким чином, Сторони допустили можливість як зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки протягом строку дії договору, так і внесення змін до договору шляхом застосуванням механізму укладення додаткової угоди стосовно іншого розміру орендної плати. Наведена умова договору не вказує на випадки зміни нормативної грошової оцінки, тобто у сторону збільшення або зменшення при відповідній зміні нормативної грошової оцінки, а тому цим допускається можливість внесення змін до договору у будь-якому випадку. Проте, така зміна повинна відбуватися лише шляхом внесення змін до договору за наслідками укладення спільної додаткової угоди.
Оскільки, з-поміж іншого, метою передачі земельної ділянки в оренду є для орендодавця отримання доходу, то укладаючи договір він має сподівання на належне його виконання орендарем, у тому числі на отримання орендної плати у визначеному договором розмірі протягом всього строку його дії. А тому, Суд уважає, що передбачена договором умова про необхідність укладення додаткової угоди при зміні розміру орендної плати за наслідками зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки забезпечує дотримання правила розумної впевненості у досягненні кінцевого результату мети передачі земельної ділянки в оренду (отримання доходу), оскільки лише таким чином досягається відповідний «стандарт розумної впевненості» у можливості та необхідності виконання зобов`язань учасниками договірних відносин.
Наведений порядок внесення змін до договору не знаходиться у колізії із зазначеними положеннями ПК України (щодо визначення та сплати орендної плати виходячи від нормативної грошової оцінки), оскільки за пунктом 288.5 статті 288 ПК України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, а тому ці правові норми не вказують на обов`язковість застосування іншої нормативної грошової оцінки кожного разу при сплаті орендної плати за звітний період, а все ж таки визначення розміру орендної плати знаходиться у взаємозв`язку із завчасно визначеною та окресленою у договорі нормативною грошовою оцінкою земельної ділянки.
Такий висновок не суперечить висновками Верховного Суду, наданим у постановах від 12.06.2019 у справі № 922/902/18, від 08.08.2019 у справі № 922/1276/18, від 01.10.2019 у справі № 922/2082/18 та від 06.11.2019 у справі № 922/3607/18, а також висновкам Великої Палати Верховного Суду, наданим у постанові від 09.11.2021 у справі № 905/1680/20, оскільки предметом розгляду в них були вимоги про стягнення безпідставно набутих коштів у вигляді несплати орендної плати. Тобто Верховний Суд аналізував правовідносини, в яких відсутні договірні умови з оренди земельних ділянок, та зробив висновки щодо обов`язковості визначення розміру безпідставно набутих коштів у вигляді орендної плати за землю із застосуванням нормативної грошової оцінки (в деяких випадках і без). У зв`язку з цим, висновки у наведених справах не є подібними до спірних правовідносин, оскільки не стосуються випадків визначення розміру орендної плати із застосуванням нормативної грошової оцінки за укладеним договором оренди.
У межах справи Суд установив, що Сторони не укладали додаткових угод за наслідками зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки поза встановленою у додатковій угоді № 129 від 04.02.2019, а тому при розрахунку орендної плати за спірний період підлягає застосуванню нормативна грошова оцінка у сумі 1420070,64 грн (тобто та, яка вказана у додатковій угоді № 129 від 04.02.2019).
Попередньо Суд вказав, що у відповідності до пункту 289.1 статті 289 ПК України коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель розраховується у залежності від індексу споживчих цін за попередній рік.
У свою чергу, відповідно до пункту 2 «Методики розрахунку базового індексу споживчих цін», затвердженого наказом Держкомстату № 265 від 27.07.2007, індекс споживчих цін це показник, що характеризує зміни у часі загального рівня цін на товари та послуги, які купує населення для невиробничого споживання; він є показником зміни вартості фіксованого набору споживчих товарів та послуг у поточному періоді порівняно з базисним; інфляцією є зростання загального рівня цін на товари і послуги протягом певного періоду часу.
У Передмові до Методики розрахунку базового індексу споживчих цін названі обґрунтування та мета її прийняття. Зокрема, зазначено, що для виконання основної функції Національний Банк України потребує поглибленого вивчення розвитку інфляційних процесів та це викликає необхідність аналізу альтернативних цінових індикаторів, які б краще характеризували вплив монетарної політики на розвиток інфляційних процесів. Показником, що дає можливість оцінити інфляційну динаміку з мінімізацією ефектів шоків пропозиції, сезонних коливань окремих продуктів та адміністративного регулювання цін, є базовий індекс споживчих цін, а тому Методика розроблена з метою забезпечення розрахунку базового індексу споживчих цін.
Отже, «індекс споживчих цін» за значенням є обрахованим математично показником зміни останньої ціни на товари та послуги у порівнянні з попередніми цінами на них у певному періоді. Логіка його застосування полягає у тому, що у випадку збільшення ціни він вказує на наявність інфляції, а у випадку меншої на дефляцію.
З наведеного Суд висновує, що «коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель» може збільшуватися лише у випадку, коли «індекс споживчих цін» відображає наявність інфляції, і, напроти, у випадку дефляції, «коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель» апріорі не може бути більшим ніж попередній. Оскільки «коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель» відображає збільшення ціни земельної ділянки у порівнянні до ціни попереднього періоду, то він підлягає застосуванню при обрахунку орендної плати лише у випадку збільшення такої ціни.
У спорі Суд установив, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 3510100000:19:139:0021 на 2020 рік становила 758954,73 грн, на 2021 та 2022 роки 834850,20 грн, на 2023 рік 960077,74 грн, що підтверджується листом Відділу № 2 Управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області № 2297/290-23 від 24.10.2023 та Витягом із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок. Тобто, ці вартості значно менші ніж вартість земельної ділянки, вказана у договорі, та від якої обрахована орендна плата (1420070,64 грн), а тому наявність такої обставини унеможливлює застосування «коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки земель» на відповідні роки.
Відтак, застосування коефіцієнтів індексації по відношенню до нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка є більшою за договором ніж фактична, вказує на несправедливість та необґрунтованість їх застосування, а тому при сплаті орендної плати та визначенні заборгованості за укладеним договором оренди ТОВ «Антаресплаза» повинне сплачувати орендну плату у розмірі 4733,56 грн на місяць, яка визначена за розрахунком: 1420070,64 грн (нормативна грошова оцінка) х 4 % (процент ставки орендної плати) : 12 (кількість місяців у році) = 4733,56 грн.
Щодо заборгованості з орендної плати
Відповідно до облікових даних Кропивницької міської ради за період з січня 2020 року по серпень 2023 року ТОВ «Антаресплаза» повинне було сплатити 223992,52 грн орендної плати (із урахуванням коефіцієнтів індексації), але сплатило 107448,54 грн.
Проте, у випадку нарахування орендної плати без використання наведених коефіцієнтів індексації загальна сума орендної плати за цей період складає 208277,08 грн із розрахунку: 4733,57 грн (розмір орендної плати на місяць) х 44 (кількість місяців у період з січня 2020 року по серпень 2023 року) = 208277,08 грн.
Отже, враховуючи, що ТОВ «Антаресплаза» у спірний період сплатило 107448,54 грн, залишок несплаченої суми складає 100828,54 грн із розрахунку: 208277,08 грн (загальна сума нарахованої орендної плати у періоді з січня 2020 року по серпень 2023 року) 107448,54 грн (загальна сума сплаченої орендної плати у періоді з січня 2020 року по серпень 2023 року) = 100828,54 грн.
За частиною 1 статті 526 ЦК України зобов`язання має виконуватися належним чином відповідного до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів законодавства.
За таких обставин, оскільки ТОВ «Антаресплаза» несвоєчасно та не у повному обсязі сплатило нараховану суму орендної плати у сумі 100828,54 грн, воно порушило взяті на себе зобов`язання як за договором, так і за законом, а тому вимога про стягнення цієї суми є обґрунтованою.
Щодо позовної давності
Статтею 257 ЦК України встановлена загальна позовна давність тривалістю у три роки.
Водночас, пунктом 12 Прикінцевих та перехідних положень ЦК України передбачено, що під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), строки, визначеністаттями 257, 258, 362, 559, 681, 728, 1293 цього Кодексу, продовжуються на строк дії такого карантину, а пунктом 19 у період дії в Україні воєнного, надзвичайного стану строки, визначеністаттями 257-259,362,559,681,728,786,1293цього Кодексу, продовжуються на строк його дії.
Постановами Кабінету Міністрів України від 11.03.2020 № 211, від 20.05.2020 № 392, від 22.07.2020 № 641, від 09.12.2020 № 1236, від 17.21.2021 № 104, від 21.04.2021 № 405, від 16.06.2021 № 611, від 11.08.2021 № 855, від 22.09.2021 № 981, від 15.12.2021 № 1336, від 23.02.2022 № 229, від 27.05.2022 № 630, від 19.08.2022 № 928, від 23.12.2022 № 1423 та від 25.04.2023 № 383 за назвами: «Про встановлення карантину та запровадження посилених протиепідемічних заходів на території із значним поширенням гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» у період з 12.03.2020 по 30.06.2023 в Україні встановлений карантин.
У свою чергу, Указами Президента України, зі змінами, № 2102-IX від 24.02.2022, № 133/2022 від 14.03.2022, № 259/2022 від 18.04.2022, № 341/2022 від 17.05.2022, № 573/2022 від 12.08.2022, № 757/2022 від 07.11.2022, № 58/2023 від 06.02.2023, № 254/2023 від 01.05.2023, № 451/2023 від 26.07.2023 «Про введення воєнного стану в Україні» з 5 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року в Україні введено воєнний стан та з 5 години 30 хвилин 18 серпня 2023 року його продовжено на 90 діб.
Отож, з встановленням карантину з 12.03.2020 по 30.06.2023, а у наступному з введенням воєнного стану з 24.02.2022 по дату звернення Кропивницької міської ради з позовом до суду (03.10.2023), який триває і на даний час, строк позовної давності продовжився на весь час існування карантину та воєнного стану, а тому Кропивницька міська рада не пропустила строк позовної давності за майновими вимогами до ТОВ «Антаресплаза».
У зв`язку з викладеним клопотання ТОВ «Антаресплаза» про застосування строків позовної давності задоволенню не підлягає.
ВИСНОВКИ СУДУ
На підставі викладеного, за результатами оцінки доказів, обставин справи та вказаних правових положень, Суд вважає, що:
- за умовами укладеного договору оренди землі сплата орендної плати у встановлений строк є обов`язком ТОВ «Антаресплаза»», а тому, починаючи з дати державної реєстрації договору, воно зобов`язане сплачувати орендну плату, у тому числі і у період з січня 2020 року по серпень 2023 року;
- оскільки спірними при розрахунку орендної плати є показники «нормативної грошової оцінки земельної ділянки» та «коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки», то результат вирішення спору досягається шляхом визначення обґрунтованості застосування кожного з них;
- у договорі Сторони допустили можливість зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки та внесення змін до нього шляхом застосуванням механізму укладення додаткової угоди стосовно іншого розміру орендної плати, але вони не укладали додаткових угод за наслідками зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки поза встановленою у додатковій угоді № 129 від 04.02.2019, а тому при розрахунку орендної плати за спірний період підлягає застосуванню нормативна грошова оцінка у сумі 1420070,64 грн;
- через те, що «коефіцієнти індексації нормативної грошової оцінки земель» відображають збільшення ціни земельної ділянки у порівнянні до ціни попереднього періоду, то вони підлягають застосуванню при обрахунку орендної плати лише у випадку збільшення такої ціни, проте у спорі нормативна грошова оцінка земельної ділянки на 2020 рік становила 758954,73 грн, на 2021 та 2022 роки 834850,20 грн, на 2023 рік 960077,74 грн, тобто була значно меншою ніж вартість земельної ділянки, вказана у договорі, та від якої обрахована орендна плата (1420070,64 грн), а тому наявність такої обставини унеможливлює, як несправедливе, застосування вказаних коефіцієнтів індексації;
- позаяк, правомірним при обрахунку місячного розміру орендної плати за договором є використання нормативної грошової оцінки у сумі 1420070,64 грн та незастосування коефіцієнтів індексації у спірний період, відповідною сумою орендної плати є 4733,56 грн на місяць, яка визначена за розрахунком: 1420070,64 грн (нормативна грошова оцінка) х 4 % (процент ставки орендної плати) : 12 (кількість місяців у році) = 4733,56 грн;
- за період з січня 2020 року по серпень 2023 року ТОВ «Антаресплаза» повинне було сплатити 208277,08 грн орендної плати, але сплатило 107448,54 грн, а тому заборгувало 100828,54 грн із розрахунку: 208277,08 грн 107448,54 грн = 100828,54 грн;
- з встановленням карантину у період з 12.03.2020 по 30.06.2023, а у наступному з введенням воєнного стану з 24.02.2022 по дату звернення Кропивницької міської ради з позовом до суду (03.10.2023), який триває і на даний час, строк позовної давності продовжився на весь час існування карантину та воєнного стану, а тому вона не пропустила строк позовної давності за майновими вимогами.
З огляду на зроблені висновки позовні вимоги є частково обґрунтованими та підлягають задоволенню у сумі 100828,54 грн, а вимоги про стягнення 15715,40 грн, із розрахунку: 116543,94 грн (сума позовних вимог) 100828,54 грн (сума, яка підлягає стягненню) = 15715,40 грн, задоволенню не підлягають.
РОЗПОДІЛ СУДОВИХ ВИТРАТ
Судовими витратами у справі є витрати Кропивницької міської ради на сплату судового збору відповідно до платіжної інструкції № 969 від 05.09.2023 на суму 2684 грн, які відповідно до приписів статті 129 ГПК України підлягають стягненню з ТОВ «Антаресплаза» пропорційно задоволеним вимогам, а саме у сумі 2477,93 грн (що складає 86,52 %).
На підставі вказаних правових норм та керуючись статтями 238, 240 ГПК України ,
в и р і ш и в:
1. Позовні вимоги задовольнити частково.
2. Стягнути із Товариства з обмеженою відповідальністю «Антаресплаза» (25014, м. Кропивницький, вул. Промислова, буд. 20; ідентифікаційний код 33316547) на користь Кропивницької міської ради (25022, м. Кропивницький, вул. Велика перспективна, 4; ідентифікаційний код 26241020) 100828,54 грн заборгованості зі сплати орендної плати за землю та 2477,93 грн компенсації по сплаті судового збору.
3. В іншій частині позову у задоволенні позовних вимог відмовити.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо її не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення подається протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення суд склав 30.11.2023
Суддя М.К. Закурін
Копії рішення направити:
- Кропивницькій міській раді: в електронній формі до Електронного кабінету
- ТОВ "Антаресплаза": 25014, м. Кропивницький, вул. Промислова, б. 20.
Суд | Господарський суд Кіровоградської області |
Дата ухвалення рішення | 29.11.2023 |
Оприлюднено | 01.12.2023 |
Номер документу | 115297548 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про невиконання або неналежне виконання зобов’язань що виникають з договорів оренди |
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Верхогляд Тетяна Анатоліївна
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Верхогляд Тетяна Анатоліївна
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Верхогляд Тетяна Анатоліївна
Господарське
Господарський суд Кіровоградської області
Закурін М.К.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні