Рішення
від 23.11.2023 по справі 580/3804/23
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 листопада 2023 року справа № 580/3804/23

м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Рідзеля О.А.,

за участю:

секретаря судового засідання Мельникової О.М.,

представника позивача Потапенка С.В. (за ордером),

представника відповідача Некоз А.В. (у порядку самопредставництва),

розглянувши за правилами загального позовного провадження у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю Сміла-Райагропостач до Головного управління ДПС у Черкаській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,

ВСТАНОВИВ:

18.05.2023 у Черкаський окружний адміністративний суд надійшов позов товариства з обмеженою відповідальністю Сміла-Райагропостач (далі позивач) до Головного управління ДПС у Черкаській області (далі відповідач), в якому позивач просить визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення від 17.02.2023 №1414/23000901 та №1417/23000901.

Позов мотивований тим, що спірне рішення №1417/23000901 про застосування штрафу за здійснення роздрібної торгівлі пальним без ліцензії прийняте без наявності порушення вимог законодавства України, оскільки позивач не здійснює роздрібну торгівлю пальним. Водночас має ліцензію на оптову торгівлю пальним, що здійснює у межах власної господарської діяльності. Зазначає, що уклав договори із суб`єктами господарювання на оптовий продаж пального, а заправка із власних бензоколонок здійснювалась транспортної техніки контрагентів покупців пального у межах виконання умов договорів.

Стосовно рішення №1414/23000901 про застосування штрафу за відсутність зареєстрованих витратомірів-лічильників, позивач вказує, що на виконання вимог податкового законодавства позивачем подано Довідку про розпорядника акцизного складу пального, акцизні склади пального, розташовані на них резервуари пального, витратоміри та рівнеміри від 01.04.2020 (Довідка 1). У таблиці 2 Довідки 1 було вказано про обладнання місць відпуску пального наливом двома витратомірами Шельф-100 із серійними номерами №11963, №11961. У розділі тип події зазначили повірка витратоміра. В подальшому, 04.12.2021 було подано коригуючу Довідку про розпорядника акцизного складу пального, акцизні склади пального, розташовані на них резервуари пального, витратоміри і рівнеміри. Необхідність подання коригуючої довідки пов`язана із встановленням на стаціонарних резервуарах із пальним рівнемірів Navi Trek ML (серійні номери 00000570, 0000057), які були встановлені на стаціонарних резервуарах. Інформація по ним була відображена в таб. 1 Довідки 1.

При цьому, ці ж рівнеміри було помилково перенесено в таблицю 2 Довідки. Вказані рівноміри взагалі не повинні відображатися в таблиці 2, оскільки остання передбачена виключно для витратомірів. Це технічна помилка, яка не вплинула ні на сам факт реєстрації витратомірів в Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників і рівнемірів-лічильників рівня пального у резервуарі, ні на формування на його основі щоденних показників Довідок про зведені за добу підсумкові облікові дані щодо обсягів обігу (отримання/відпуску) та залишків пального на акцизному складі (Довідка-2). Також, у таблиці 2 Довідки 1 від 04.12.2021 відображені два витратоміри Шельф-100 із тими ж серійними №11963, 11961 що і в основній Довідці 1. Зазначені витратоміри належним чином пройшли повірку, остання 12.12.2022 про що зазначено в технічних паспортах витратомірів.

Таким чином, позивач стверджує, що ним було виконано вимоги щодо обладнання запланованих місць відпуску пального витратомірами та внесено інформацію щодо них до державного реєстру витратомірів-лічильників і рівнемірів-лічильників рівня пального.

Ухвалою суду від 23.05.2023 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі, вирішено розгляд справи здійснювати правилами спрощеного позовного провадження. Також встановлено відповідачу строк для надання відзиву на позовну заяву та доказів.

15.06.2023 відповідач подав суду відзив на позовну заяву, в якому просив у задоволенні позову відмовити в повному обсязі. Вказував, що за наслідками перевірки діяльності позивача встановлено, що відповідно до довідки від 01.04.2020 позивачем на акцизному складі №1012725 зареєстровано 2 витратоміри-лічильники Шельф-100 із серійними номерами №11963, №11961. Однак, згідно коригуючої довідки від 04.12.2021 вищевказані витратоміри-лічильники Шельф-100 замінені в Єдиному реєстрі витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників на рівнеміри-лічильники Navi Trek ML (серійні номери 00000570, 0000057), які були встановлені на стаціонарних резервуарах. Інформація по ним була відображена в таб. 1 Довідки 1.

Отже, в Єдиному реєстрі витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників станом на 21.12.2020 відсутні зареєстровані витратоміри-лічильники, що є порушенням п.п.230.1.2. п.230.1 ст.230 ПК України.

Крім того, за наслідками перевірки виявлено факт роздрібного продажу пального без відповідної ліцензії, що підтверджується даними акту перевірки.

Ухвалою від 11.08.2023 суд здійснив перехід із спрощеного провадження до загального, продовжив строк підготовчого провадження на 30 днів та призначив підготовче засідання.

Усною ухвалою від 25.09.2023, внесеною до протоколу судового засідання, суд закрив підготовче провадження та призначив судовий розгляд справи по суті.

12.02.2021 позивач подав суду відповідь на відзив з аналогічними позовній заяві доводами.

Заслухавши пояснення сторін, оцінивши їх доводи, допитавши свідка, дослідивши письмові докази, суд встановив таке.

Суд встановив, що позивач зареєстрований юридичною особою з 02.07.2010 (код ЄДРПОУ 36746147). Основним видом діяльності позивача є «Оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами».

Позивач має ліцензії:

- №990614201900351 на право оптової торгівлі пальним, за відсутності місць оптової торгівлі з терміном дії з 01.07.2019 до 01.07.2024;

- №23040314202000042 на право роздрібної торгівлі пальним з терміном дії з 02.10.2020 до 02.10.2025 за адресою: Черкаська обл., м. Сміла, вул. Ольги Олійник, 13.

На підставі наказу від 09.12.2022 №2004-п та направлень від 13.12.2022 №3193/23-00-09-01-15, №3192/23-00-09-01-15, №3191/23-00-09-01-15 службові особи відповідача здійснили фактичну перевірку діяльності позивача за місцем провадження господарської діяльності за адресами: Черкаська обл., м. Сміла, вул. Ольги Олійник, 13, вул. Перемоги, 14, вул. Семена Морочковського, 1 за період діяльності з 22.12.2019 до 21.12.2022.

За її наслідками складений акт від 22.12.2022 №7850/23-00-09-01-16/36746147 (далі акт перевірки), в якому зафіксовано, що 14.12.2022 о 12 год. 20 хв. на АЗС за адресою: Черкаська область, м. Сміла, вул. Ольги Олійник, 13, де здійснює свою діяльність ТОВ «Сміла-Райагропостач» розпочато фактичну перевірку.

Оператором АЗС за вищезазначеною адресою було знято поточний Х звіт в якому зазначено кількість пального, яке повинно обліковуватися на АЗС та згідно інформації з рівнемірів встановлених на АЗС складено відповідний акт товарно-матеріальних цінностей, надлишку або нестачі пального за вказаною адресою не встановлено.

В ході проведення фактичної перевірки за вказаною адресою на акцизному складі №1012725, працівниками контролюючого органу встановлено наявність 2 резервуарів та 2 паливо-роздавальних колонок.

14.12.2022 працівниками ГУ ДПС у Черкаські області вручено письмове звернення від 14.12.2022 касиру ОСОБА_1 про надання копії документів, а саме:

1. Документи, що підтверджують придбання нафтопродуктів, договори купівлі продажу та/або зберігання, товарно-транспортні накладні, накладні на придбання, акти приймання за кількістю нафтопродуктів форми 31-НП; журнал обліку надходження нафтопродуктів на АЗС за формою №13-Н; документи, що підтверджують придбання скрапленого вуглеводного газу (СВГ), договори купівлі-продажу та/або зберігання, товарно-транспортні накладні, накладні на придбання, акти приймання за кількістю СВГ; змінні звіти форми 14-ГС; товарна книга кількісного руху СВГ форми 15-ГС; журнал оперативного обліку за формою №2-ГС; видаткові накладні;

2. Документи, що підтверджують право власності чи іншого права користування на господарську одиницю, дозвільні та виконавчо-технічні документи;

3. Ліцензії на роздрібну торгівлю пальним; зберігання пального; виробництво пального; оптову торгівлю пальним, за відсутності місця оптової торгівлі; оптову торгівлю пальним, за наявності місця оптової торгівлі;

4. Документи (сертифікати) про якість пального;

5. Документи на витратоміри-лічильники, рівнеміри-лічильники та документи які підтверджують введення їх в експлуатацію (акти виконаних робіт, тощо);

6. Документи, що підтверджують позитивні результати повірки або оцінку відповідності.

В акті перевірки вказано, що на вищезазначене письмове звернення ТОВ «Сміла-Райагропостач» листом від 19.12.2022 №09/12 надало документи не в повному обсязі, а саме не надало: документи на дві паливо-роздавальні колонки (витратоміри-лічильники) та документи що підтверджують позитивні результати повірки.

Водночас, згідно баз даних АІС «Податковий блок» встановлено, що ТОВ «Сміла-Райагропостач» на акцизному складі №1012725 зареєструвало згідно «Довідки про розпорядника акцизного складу пального, акцизні склади пального, розташовані на них резервуари пального, витратоміри та рівнеміри» від 01.04.2020 два витратоміри-лічильники «Шельф-100» 1КЕД-50-0,5-1-1 серійні номери №11963, №11961 та згідно коригуючої довідки від 04.12.2021 вищезазначені витратоміри-лічильники замінено в «Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників рівня пального у резервуарі» на рівнеміри лічильники «Navi Trek MLS-01» серійні номери №00000570, №00000571, що згідно наданих документів до перевірки виконують функції рівнемірів-лічильників на стаціонарних резервуарах.

Відповідно, в «Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників рівня пального у резервуарі» станом на 21.12.2022 в порушення вимог п.п.230.1.2 п.230.1 ст.230 Податкового кодексу України відсутні зареєстровані витратоміри-лічильники на місці відпуску пального наливом з акцизного складу (дві паливо-роздавальні колонки).

Крім того, в акті перевірки зазначено, що в ході проведення фактичної перевірки відповідно до акцизних накладних за період з 23.12.2019 по 22.01.2020 ТОВ «Сміла-Райагропостач» з акцизного складу №1012725, який розташований за адресою: Черкаська область, м. Сміла, вул. Ольги Олійник, 13 здійснено реалізацію пального без наявності ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним згідно таблиці.

Згідно реєстру ліцензій на пальне ТОВ «Сміла-Райагропостач» отримало ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним за адресою: Черкаська область, м. Сміла, вул. Ольги Олійник, 13 термін дії з 02.10.2020 по 02.10.2025 реєстраційний номер 2304034202000042.

Таким чином, перевіркою встановлено, що ТОВ «Сміла-Райагропостач» у період з 22.12.2019 по 22.01.2020 здійснювало реалізацію пального кінцевим споживачам, без наявності відповідної ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним

На підставі зазначеного акту перевірки відповідач прийняв спірні податкові повідомлення-рішення від 17.02.2023:

№1414/23000901 про застосування штрафу в сумі 40000,00 грн. за відсутність зареєстрованих витратомірів-лічильників на місці відпуску пального наливом з акцизного складу, відсутність позитивного результату повірки (2 паливо-роздавальні колонки);

№1417/23000901 про застосування штрафу в сумі 250000,00 грн. за реалізацію пального без наявності відповідної ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним у період з 22.12.2019 по 22.01.2020.

Не погоджуючись з цим податковим повідомленням-рішенням позивач звернувся в суд з вищевказаним позовом.

Надаючи оцінку спірним рішенням, суд врахував ч.2 ст.19 Конституції України, відповідно до якої органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Основні засади державної політики щодо регулювання виробництва, експорту, імпорту, оптової і роздрібної торгівлі спиртом етиловим, спиртовими дистилятами, біоетанолом, алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, та пальним, забезпечення їх високої якості та захисту здоров`я громадян, а також посилення боротьби з незаконним виробництвом та обігом алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального на території України визначає Закон України від 19.12.1995 №481/95-ВР Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів (далі Закон №481/95-ВР).

Відповідно до ч.1 ст.16 Закону №481/95-ВР контроль за дотриманням норм цього Закону здійснюють органи, які видають ліцензії, а також інші органи в межах компетенції, визначеної законами України.

Згідно з підп.27 п.4 Положення про Державну податкову службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 6 березня 2019 року №227, ДПС відповідно до покладених на неї завдань здійснює ліцензування діяльності суб`єктів господарювання з виробництва пального, з оптової, роздрібної торгівлі та зберігання пального і контроль за таким виробництвом.

Пунктом 7 вказаного Положення передбачено, що ДПС здійснює повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку її територіальні органи. ДПС та її територіальні органи є контролюючими органами (органами доходів і зборів).

На підставі п.19-1.1.14. ст.19 ПК України однією із функцій контролюючого органу є здійснення контролю у сфері виробництва, обігу та реалізації підакцизних товарів, контроль за їх цільовим використанням.

На підставі підп. 20.1.10. п. 20.1. ст.20 ПК України контролюючі органи мають право здійснювати контроль за додержанням законодавства з питань регулювання обігу готівки (крім банків), порядку проведення готівкових розрахунків за товари (послуги), за наявністю ліцензій на провадження видів господарської діяльності, що підлягають ліцензуванню відповідно до закону, торгових патентів, за додержанням порядку приймання готівки для подальшого переказу (крім приймання готівки банками), за дотриманням суб`єктами господарювання установлених законодавством обов`язкових вимог щодо забезпечення можливості розрахунків за товари (послуги) з використанням електронних платіжних засобів.

Відповідно до підп.54.3.3. п.54.3 ст.54 ПК України контролюючий орган зобов`язаний самостійно визначити суму грошових зобов`язань, зменшення (збільшення) суми бюджетного відшкодування та/або зменшення (збільшення) від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток або від`ємного значення суми податку на додану вартість платника податків, передбачених цим Кодексом або іншим законодавством, якщо згідно з податковим та іншим законодавством особою, відповідальною за нарахування сум податкових зобов`язань з окремого податку або збору, застосування штрафних (фінансових) санкцій та пені, у тому числі за порушення у сфері зовнішньоекономічної діяльності, є контролюючий орган.

Згідно з ч.1 ст.17 Закону №481/95-ВР за порушення норм цього Закону щодо виробництва і торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим та зерновим дистилятом, спиртом етиловим ректифікованим виноградним, спиртом етиловим ректифікованим плодовим, дистилятом виноградним спиртовим, спиртом-сирцем плодовим, біоетанолом, алкогольними напоями та тютюновими виробами, пальним та зберігання пального посадові особи і громадяни притягаються до відповідальності згідно з чинним законодавством.

На підставі абз.7 ч.2 ст.17 Закону №481/95-ВР до суб`єктів господарювання застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафів у разі роздрібної торгівлі пальним без наявності ліцензії - 250000 гривень.

З аналізу викладених норм суд дійшов висновку, що на відповідача покладені повноваження здійснення перевірки та застосування штрафних санкцій за наявності факту порушення суб`єктами господарювання вимог Закону №481/95-ВР, зокрема у разі продажу пального без ліцензії.

Щодо податкового повідомлення-рішення від 17.02.2023 №1417/23000901, суд врахував таке.

За визначеннями, наведеними у ст.1 Закону №481/95-ВР:

оптова торгівля пальним - діяльність із придбання та подальшої реалізації пального із зміною або без зміни його фізико-хімічних характеристик суб`єктам господарювання (у тому числі іноземним суб`єктам господарювання, які діють через своє зареєстроване постійне представництво) роздрібної та/або оптової торгівлі та/або іншим особам;

роздрібна торгівля пальним - діяльність із придбання або отримання та подальшого продажу або відпуску пального із зміною або без зміни його фізико-хімічних характеристик з автозаправної станції/автогазозаправної станції/газонаповнювальної станції/газонаповнювального пункту та інших місць роздрібної торгівлі через паливороздавальні колонки та/або оливороздавальні колонки та/або реалізація скрапленого вуглеводневого газу в балонах для побутових потреб населення та інших споживачів.

Відповідно до ч.23 ст.15 Закону №481/95-ВР роздрібна торгівля алкогольними напоями (крім столових вин, а для малих виробників виноробної продукції алкогольних напоїв без додавання спирту: вин виноградних, вин плодово-ягідних, напоїв медових), тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, або пальним може здійснюватися суб`єктами господарювання (у тому числі іноземними суб`єктами господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) всіх форм власності, у тому числі їх виробниками, за наявності у них ліцензій на роздрібну торгівлю.

На підставі ч.34 ст.15 Закону №481/95-ВР ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним видаються уповноваженими Кабінетом Міністрів України органами виконавчої влади за місцем торгівлі суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) терміном на п`ять років.

У заяві про видачу ліцензії на роздрібну торгівлю алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, або пальним додатково зазначаються адреса місця торгівлі, перелік реєстраторів розрахункових операцій, програмних реєстраторів розрахункових операцій (книг обліку розрахункових операцій), які знаходяться у місці торгівлі, а також інформація про них: модель, модифікація, заводський номер, виробник, дата виготовлення; реєстраційні номери посвідчень реєстраторів розрахункових операцій (книг обліку розрахункових операцій), фіскальні номери програмних реєстраторів розрахункових операцій, які знаходяться у місці торгівлі, та дата початку їх обліку в податкових органах (ч.38 ст.15 Закону №481/95-ВР).

З аналізу викладених норм суд дійшов висновку, що обов`язковою умовою для здійснення роздрібної торгівлі пальним є отримання суб`єктом господарювання відповідної ліцензії.

Оцінюючи твердження позивача, що ним не здійснювалось роздрібної торгівлі пальним, а заправка транспортних засобів відбувалась в межах виконання укладених договорів поставки нафтопродуктів із суб`єктами господарювання, суд врахував таке.

Суд встановив, що реалізація пального з акцизного складу позивача №1012725 здійснювалась позивачем на підставі договорів поставки нафтопродуктів укладених з наступними контрагентами: ФОП ОСОБА_2 (договір від 10.06.2019 №0034), ТОВ «Смілашляхбудсервіс» (договір від 18.01.2019 №0016), ФОП ОСОБА_3 (договір від 08.07.2019 №0035), ТОВ «Смілянський лісопромисловий комплекс» (договір від 01.10.2019 №0040), ТОВ «Черкаси-Дніпро агро» (договір від 30.01.2019 №0020), ФОП ОСОБА_4 (договір від 14.01.2019 №0014), ТОВ «Інструмент-Сервіс» (договір від 04.06.2019 №0033), ПП «Бішпол» (договір від 06.12.2018 №008), ПП «Колорит» (договір від 10.04.2019 №0025), ФОП ОСОБА_5 (договір від 12.12.2018 №009), ТОВ «Сміла-Трансавто» (договір від 24.10.2019 №0041), ФОП ОСОБА_6 (договір від 03.10.2019 №0039)

Предметами вказаних договорів є передача постачальником покупцям у власність нафтопродуктів, а покупець у свою чергу зобов`язаний прийняти та оплатити товар.

Умовами вказаних договорів визначено, що поставка товару здійснюється транспортом постачальника або транспортом третьої особи, що має право здійснення перевезення небезпечних вантажів.

Видатковими накладними: від 31.12.2019 №РН-0001010 на суму 7822,80 грн., від 23.12.2019 №РН-0000971 на суму 11748,00 грн. - (ФОП ОСОБА_2 ), від 23.12.2019 №РН-0000966 на суму 1370,60 грн., від 31.12.2019 №РН-0001005 на суму 2480,40 грн. - (ТОВ «Смілашляхбудсервіс»), від 23.12.2019 №РН-0000974 на суму 35458,21 грн., від 31.12.2019 №РН-0001024 на суму 30566,35 грн. - (ФОП ОСОБА_3 ), від 31.12.2019 №РН-0001017 на суму 23462,58 грн., - (ТОВ «Смілянський лісопромисловий комплекс»), від 31.12.2019 №РН-0001008 на суму 3739,87 грн. - (ТОВ «Черкаси-Дніпро агро»), від 31.12.2019 №РН-0001001 на суму 2957,40 грн., від 23.12.2019 №РН-0000972 на суму 2115,03 грн. - (ТОВ «Інструмент-Сервіс»), від 31.12.2019 №РН-0001012 на суму 6487,20 грн., від 31.12.2019 №РН-0001011 на суму 7812,62 грн. (ПП «Колорит»), від 23.12.2019 №РН-0000961 на суму 45817,20 грн. від 31.12.2019 №РН-0000996 на суму 10411,67 грн. - (ФОП ОСОБА_5 ), від 31.12.2019 №РН-0001018 на суму 3816,00 грн. - (ТОВ «Сміла-Трансавто»), від 31.12.2019 №РН-0001014 на суму 15645,60 грн. - (ФОП ОСОБА_6 ), від 23.12.2019 №РН-0000963 на суму 18617,06 грн., від 31.12.2019 №РН-0001019 на суму 3339,00 грн. - (ПП «Бішпол») та відповідними товарно-транспортними накладними підтверджено придбання вищевказаними контрагентами у позивача пального на виконання вказаних вище угод.

Суд врахував, що відповідно до п.7.1 Інструкції про порядок прийому, транспортування, зберігання, відпуску і обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України, затвердженої спільним наказом Мінпаленерго України, Мінтрасну України, Мінекономіки України, Держспоживстандарту України №281/171/578/155 від 20.05.2008 відпуск нафти споживачам здійснюється на підставі попередньо укладених договорів, а нафтопродуктів - на підставі договорів або за готівку.

Згідно з п.п.10.3.2.1 цієї Інструкції відпуск нафтопродуктів за безготівковим розрахунком за відомостями здійснюється АЗС на підставі договорів, укладених між підприємством та споживачем.

Згідно з ч.1 ст.712 Цивільного кодексу України за договором поставки продавець (постачальник), який здійснює підприємницьку діяльність, зобов`язується передати у встановлений строк (строки) товар у власність покупця для використання його у підприємницькій діяльності або в інших цілях, не пов`язаних з особистим, сімейним, домашнім або іншим подібним використанням, а покупець зобов`язується прийняти товар і сплатити за нього певну грошову суму.

Водночас, згідно з ч.ч.1,2 ст.698 Цивільного кодексу України за договором роздрібної купівлі-продажу продавець, який здійснює підприємницьку діяльність з продажу товару, зобов`язується передати покупцеві товар, що звичайно призначається для особистого, домашнього або іншого використання, не пов`язаного з підприємницькою діяльністю, а покупець зобов`язується прийняти товар і оплатити його. Договір роздрібної купівлі-продажу є публічним.

Суд зазначає, що визначальною умовою роздрібної торгівлі пальним є його продаж для побутових потреб населення та інших споживачів.

При цьому, поняття «оптова торгівля» наведене в ДСТУ 4303:2004 «Роздрібна та оптова торгівля. Терміни та визначення понять». Оптовою торгівлею визнається вид економічної діяльності у сфері товарообігу, що охоплює купівлю-продаж товарів за договорами поставки партіями для подальшого їх продажу кінцевому споживачеві через роздрібну торгівлю або для виробничого споживання та надавання пов`язаних із цим послуг (пункт 4.5).

Так, дані акту перевірки свідчать про реалізацію позивачем пального вищевказаним контрагентам значними партіями, зокрема: ФОП ОСОБА_2 605 літрів, ТОВ «Промліс» - 2514,32 літрів, ФОП ОСОБА_3 1602 літрів, ТОВ «Смілянський ЛПК» - 1280 літрів, - що свідчить про здійснення оптової торгівлі пальним на підставі відповідних договорів.

Відповідно до ч.2 ст.77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Зазначеного обов`язку відповідач не дотримався, хоча суд створив всі необхідні умови для його належного судового захисту з дотриманням принципів змагальності та офіційного з`ясування всіх обставин справи.

Доказами в адміністративному судочинстві відповідно до ст.72 КАС України є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Згідно з ч.ч.1-2 ст.73 КАС України належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, відповідно до ч.2 ст.74 КАС України не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

Відповідно до ст.75 КАС України достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи.

Достатніми згідно зі ст.76 КАС України є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Суд врахував, що матеріали податкової перевірки не містять жодного належного та достовірного доказу щодо факту роздрібної торгівлі пальним.

З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що позивачем доведено факт здійснення оптової торгівлі пальним на підставі відповідної ліцензії на виконання договорів поставки нафтопродуктів.

Отже, відповідач не довів порушення позивачем вимог Закону №481/95-ВР, про яке зазначено в акті перевірки, що виключає застосування до позивача фінансових санкцій, передбачених абз.7 ч.2 ст.17 Закону №481/95-ВР в розмірі 250000 гривень.

З огляду на це спірне рішення від 17.02.2023 №1417/23000901 є протиправним та підлягає скасуванню.

Щодо податкового повідомлення-рішення від 17.02.2023 №1414/23000901, суд зазначає таке.

З даних акту перевірки суд встановив, що вказане рішення прийняте з огляду на порушення позивачем підп.230.1.2 п.230.1 ст.230 ПК України.

Так, згідно з п.230.1 ст.230 ПК України акцизні склади та акцизні склади пересувні утворюються з метою підвищення ефективності роботи із запобігання та боротьби з незаконним виробництвом і обігом спирту етилового, горілки та лікеро-горілчаних виробів, пального, посилення контролю за повнотою та своєчасністю надходження до бюджету акцизного податку.

Поняття акцизного складу визначено у пп.14.1.6 п.14.1 ст.14 ПК України, а саме: акцизний склад - це спеціально обладнані приміщення на обмеженій території, розташовані на митній території України, де під контролем постійних представників контролюючого органу розпорядник акцизного складу провадить свою господарську діяльність шляхом вироблення, оброблення (перероблення), змішування, розливу, пакування, фасування, зберігання, одержання чи видачі спирту етилового, горілки та лікеро-горілчаних виробів, а також приміщення, розташовані на митній території України, де розпорядник акцизного складу провадить свою господарську діяльність шляхом вироблення, оброблення (перероблення), змішування, навантаження-розвантаження, зберігання пального (крім скрапленого газу природного, бензолу, метанолу), за винятком приміщень для навантаження-розвантаження, зберігання пального виключно для потреб власного споживання пального розпорядником акцизного складу.

Згідно з підп.14.1.224 п.14.1 ст.14 ПК України розпорядник акцизного складу це суб`єкт господарювання, який одержав ліцензію на право виробництва спирту етилового, алкогольних напоїв, зареєстрований платником акцизного податку, або який здійснює виробництво, оброблення (перероблення), змішування, навантаження-розвантаження, зберігання пального (крім скрапленого газу природного, бензолу, метанолу), крім суб`єктів господарювання, які використовують приміщення, розташовані на митній території України, для навантаження-розвантаження, зберігання пального виключно для потреб власного споживання пального.

Підпунктом 230.1.2 п.230.1 ст.230 ПК України встановлено, що Акцизні склади, на території яких здійснюється виробництво, оброблення (перероблення), змішування, розлив, навантаження-розвантаження, зберігання, реалізація пального, повинні бути обладнані витратомірами-лічильниками на кожному місці відпуску пального наливом з акцизного складу, розташованому на акцизному складі, та рівнемірами-лічильниками рівня таких товарів (продукції) у резервуарі, а для скрапленого газу (пропану або суміші пропану з бутаном), інших газів, бутану, ізобутану за кодами згідно з УКТ ЗЕД 2711 12 11 00, 2711 12 19 00, 2711 12 91 00, 2711 12 93 00, 2711 12 94 00, 2711 12 97 00, 2711 13 10 00, 2711 13 30 00, 2711 13 91 00, 2711 13 97 00, 2711 14 00 00, 2711 19 00 00, 2901 10 00 10 - також можуть бути обладнані пристроями для вимірювання рівня або відсотка пального у резервуарі на кожному введеному в експлуатацію стаціонарному резервуарі, розташованому на акцизному складі.

Акцизні склади, на яких здійснюються виключно зберігання та реалізація пального, що отримується та реалізується виключно у споживчій тарі без зміни розфасовки, а також скрапленого газу природного, бензолу, метанолу, не обладнуються витратомірами-лічильниками та рівнемірами-лічильниками.

Витратоміри-лічильники та резервуари повинні відповідати вимогам законодавства та мати позитивний результат повірки або оцінку відповідності, проведені відповідно до законодавства, а рівнеміри-лічильники повинні відповідати вимогам законодавства та мати позитивний результат повірки або оцінку відповідності, або калібрування, проведені відповідно до законодавства. У разі відсутності позитивного результату повірки або оцінки відповідності, або калібрування витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників для цілей цього Кодексу акцизні склади, на яких вони розташовані, вважаються необладнаними витратомірами-лічильниками та рівнемірами-лічильниками.

Платники податку - розпорядники акцизних складів зобов`язані зареєструвати:

а) усі розташовані на акцизних складах резервуари, введені в експлуатацію, витратоміри-лічильники та рівнеміри-лічильники у розрізі акцизних складів - в Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників рівня пального у резервуарі;

б) усі акцизні склади - в системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового.

Один акцизний склад може бути зареєстрований виключно одним розпорядником акцизного складу. Один розпорядник акцизного складу може зареєструвати один і більше акцизних складів.

Забороняється здійснення реалізації пального без наявності зареєстрованих витратомірів-лічильників, рівнемірів-лічильників та резервуарів, без реєстрації акцизного складу.

Таким чином, вимоги ст.230 ПК України стосуються суб`єктів господарювання, які є розпорядниками акцизних складів.

Що стосується обладнання акцизних складів, на території яких здійснюється виробництво, оброблення (перероблення), змішування, навантаження-розвантаження, зберігання пального, витратомірами-лічильниками та рівнемірами-лічильниками, то п.12 підрозділу 5 розділу XX ПК України встановлено, що розпорядники акцизних складів відповідно до вимог цього Кодексу зобов`язані обладнати акцизні склади витратомірами-лічильниками та/або рівнемірами-лічильниками та зареєструвати їх в Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників рівня пального у резервуарі в строки, зокрема, акцизний склад, де розташовано резервуари, загальна місткість яких не перевищує 1000 куб. метрів, - не пізніше 1 січня 2020 року.

Відповідно до п.128-1.1 ст.128-1 ПК України необладнання та/або відсутність реєстрації в Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників рівня пального у резервуарі рівнеміра-лічильника на введеному в експлуатацію резервуарі, розташованому на акцизному складі, та/або витратоміра-лічильника на місці відпуску пального наливом з акцизного складу, розташованого на акцизному складі, а також необладнання та/або відсутність реєстрації в Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників обсягу виробленого спирту етилового витратоміра-лічильника спирту етилового, та/або масового витратоміра на місці отримання та відпуску спирту етилового, розташованого на акцизному складі, та/або місці отримання/відпуску спирту етилового у виробництво продукції, визначеної у підпунктах "д"-"ж" підпункту 229.1.1 пункту 229.1 статті 229 цього Кодексу, - тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі 20000 гривень за кожний необладнаний резервуар та/або незареєстрований рівнемір-лічильник, а також за кожне необладнане місце відпуску пального наливом з акцизного складу або за кожне місце отримання та відпуску спирту етилового, та/або незареєстрований витратомір-лічильник/витратомір-лічильник спирту етилового, та/або масовий витратомір.

Пунктом 18 підрозділу 5 розділу XX ПК України було встановлено, що норми п.128-1 ст.128-1 Податкового кодексу України застосовуються до розпорядників акцизних складів, на яких розташовано резервуари, загальна місткість яких не перевищує 1000 куб. метрів (крім розпорядника акцизного складу, який до 1 липня 2019 року не підпадав під визначення платника податку відповідно до п.212.1 ст.212 цього Кодексу) з 1 січня 2020 року.

Проте Законом України №391-ІХ від 18.12.2019 були внесені зміни до вказаного пункту та слово «січня» замінено словом «квітня».

Таким чином, з 01.04.2020 законодавцем встановлено відповідальність розпорядників акцизних складів за відсутність обладнання витратомірами-лічильниками та рівнемірами-лічильниками акцизних складів, на території яких розташовано резервуари, загальна місткість яких не перевищує 1000 куб. метрів та здійснюється виробництво, оброблення (перероблення), змішування, навантаження-розвантаження, зберігання пального.

Як установлено судом, ТОВ «Сміла-Райагропостач» на акцизному складі №1012725 зареєструвало згідно «Довідки про розпорядника акцизного складу пального, акцизні склади пального, розташовані на них резервуари пального, витратоміри та рівнеміри» від 01.04.2020 два витратоміри-лічильники «Шельф-100» 1КЕД-50-0,5-1-1 серійні номери №11963, №11961.

Таким чином, позивачем виконано вищевказані вимоги ПК України щодо обладнання та реєстрації в Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників рівня пального у резервуарі двох витратомірів-лічильників «Шельф-100» 1КЕД-50-0,5-1-1 серійні номери №11963, №11961.

Водночас, згідно коригуючої довідки від 04.12.2021 вищезазначені витратоміри-лічильники замінено в «Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників рівня пального у резервуарі» на рівнеміри-лічильники «Navi Trek MLS-01» серійні номери №00000570, №00000571.

Допитана у судовому засіданні в якості свідка бухгалтер ТОВ «Сміла-Райагропостач» повідомила суд, що внесення вищевказаних даних про рівнеміри-лічильники «Navi Trek MLS-01» у графу «витратомірів-лічильників» внесені помилково.

Два витратоміри-лічильники «Шельф-100» 1КЕД-50-0,5-1-1 серійні номери №11963, №11961 наявні на паливо-роздавальних колонках та здійснюють свою функцію.

З цього приводу суд зазначає, що на підставі підп.230.1.3 п.230.1 ст.230 ПК України розпорядники акцизних складів зобов`язані на кожному акцизному складі щоденно (крім днів, в які акцизний склад не працює) формувати дані про фактичні залишки пального на початок та кінець звітної доби та про добові фактичні обсяги отриманого та реалізованого пального (далі у цьому розділі - обсяг обігу пального) у розрізі кодів товарних підкатегорій згідно з УКТ ЗЕД у літрах, приведених до температури 15° С.

Фактичні показники витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників щодо обсягів залишків пального та добового обсягу реалізованого пального перераховуються у літри, приведені до температури 15° С, крім показників паливороздавальних колонок та/або оливороздавальних колонок, які виконують функції витратомірів-лічильників.

Дані про залишки пального та про обсяг обігу пального подаються електронними засобами зв`язку у формі електронних документів, яка затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Електронні документи заповнюються автоматично шляхом передачі до них даних з витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників (під час виходу з ладу, проведення повірки або калібрування рівнеміра-лічильника або витратоміра-лічильника - заповнюються відповідальною особою розпорядника акцизного складу).

Так, наявними у матеріалах справи звітами за 01.12.2022, 02.12.2022 щодо залишків пального (том 1 а.с.29-32) підтверджується наявність працюючих витратомірів-лічильників на акцизному складі позивача.

Крім того, відповідно до даних електронного документообігу між позивачем та контролюючим органом «Довідка про розпорядника акцизного складу пального, акцизний склад, розташовані на ньому резервуари пального, витратоміри та рівнеміри» на акцизному складі позивача №1012725 зареєстроване обладнання - «Шельф-100» 1КЕД-50-0,5-1-1 серійні номери №11963, №11961, що введене в експлуатацію 04.12.2021.

Крім того, відповідно до даних Розділу 14.4 «Повірка колонки під час експлуатації» Паспортів-формулярів на паливо-роздавальні колонки (том 1 а.с.20, 23) їх повірка здійснена 27.12.2019 та 12.12.2022 згідно з ПМУ 324/03-2015.

Таким чином, судом встановлено наявність на акцизному складі позивача діючих та повірених витратомірів-лічильників «Шельф-100» 1КЕД-50-0,5-1-1 серійні номери №11963, №11961, а тому висновки акту перевірки про порушення позивачем вимог п.п.230.1.2 п.230.1 ст.230 ПК України суд вважає необґрунтованими.

З огляду на викладене спірне рішення від 17.02.2023 №1414/23000901 є протиправним та підлягає скасуванню.

Відповідно до ч.1 ст.139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Тому на користь позивача підлягають стягненню судові витрати зі сплати судового збору за рахунок бюджетних асигнувань відповідача в сумі 6434,00 грн.

Керуючись ст. 6, 9, 14, 241-246, 255, 295, 370 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

1. Позов товариства з обмеженою відповідальністю Сміла-Райагропостач задовольнити повністю.

Визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення від 17.02.2023 №1414/23000901 та №1417/23000901.

2. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Черкаській області на користь товариства з обмеженою відповідальністю Сміла-Райагропостач судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 6434,00 грн. (шість тисяч чотириста тридцять чотири гривні 00 коп.).

3. Копію рішення направити учасникам справи.

4. Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. Апеляційна скарга може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного його тексту.

Учасники справи:

1) позивач товариство з обмеженою відповідальністю Сміла-Райагропостач (20701, Черкаська обл., м. Сміла, вул. Перемоги, 14, код ЄДРПОУ 36746147);

2) відповідач Головне управління ДПС у Черкаській області (18001, м. Черкаси, вул. Хрещатик, буд.235, код ЄДРПОУ 44131663).

Повне судове рішення виготовлено 04.12.2023.

Суддя Олексій РІДЗЕЛЬ

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.11.2023
Оприлюднено11.12.2023
Номер документу115481649
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них акцизного податку, крім акцизного податку із ввезених на митну територію України підакцизних товарів (продукції)

Судовий реєстр по справі —580/3804/23

Ухвала від 16.01.2025

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гімон М.М.

Ухвала від 19.12.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гімон М.М.

Постанова від 07.11.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Безименна Наталія Вікторівна

Ухвала від 29.01.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Безименна Наталія Вікторівна

Ухвала від 29.12.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Безименна Наталія Вікторівна

Рішення від 23.11.2023

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Олексій РІДЗЕЛЬ

Рішення від 23.11.2023

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Олексій РІДЗЕЛЬ

Ухвала від 31.10.2023

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Олексій РІДЗЕЛЬ

Ухвала від 11.08.2023

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Олексій РІДЗЕЛЬ

Ухвала від 23.05.2023

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Олексій РІДЗЕЛЬ

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні