Рішення
від 28.11.2023 по справі 922/3887/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Держпром, 8-й під`їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,

тел. приймальня (057) 705-14-14, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28.11.2023м. ХарківСправа № 922/3887/23

Господарський суд Харківської області у складі:

судді Кухар Н.М.

при секретарі судового засідання Горішній Ю.В.

розглянувши в порядку загального позовного провадження справу

за позовом Заступника керівника Харківської обласної прокуратури (вул. Богдана Хмельницького, буд. 4, м. Харків, 61001; код ЄДРПОУ: 02910108) в інтересах держави, в особі Харківської обласної військової адміністрації (вул. Сумська, буд. 64, м. Харків, 61002; код ЄДРПОУ: 23912956), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - НОМЕР_1 прикордонний загін Державної прикордонної служби (військова частина НОМЕР_2 ) ( АДРЕСА_1 ; код ЄДРПОУ: 14321742), до 1) Головного управління Держгеокадастру у Харківській області (вул. Космічна, буд. 21, м. Харків, 61165; код ЄДРПОУ: 39792822) , 2) Золочівської селищної ради (вул. Центральна, буд. 13-А, смт Золочів, Богодухівський р-н, Харківська обл., 62203; код ЄДРПОУ: 25175462) , 3) Товариства з обмеженою відповідальністю "Агрофірма "Басово" (вул. Центральна, буд. 74, с. Баранівка, Золочівський р-н, Харківська обл., 62213; код ЄДРПОУ: 30713268) про усунення перешкод у користуванні земельною ділянкою, за участю представників:

прокуратури - Горбач Н.О.,

позивача - не з`явився;

відповідача (1) - не з`явився,

відповідача (2) - не з`явився,

відповідача (3) - не з`явився,

третьої особи - Савченка К.І.,

ВСТАНОВИВ:

Заступник керівника Харківської обласної прокуратури звернувся до Господарського суду Харківської області з позовною заявою в інтересах держави, в особі Харківської обласної військової адміністрації, до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області, Золочівської селищної ради, Товариства з обмеженою відповідальністю "Агрофірма "Басово" про усунення перешкоди державі, в особі Харківської обласної військової адміністрації, у користуванні у користуванні та розпорядженні землями оборони шляхом:

- визнання незаконним та скасування наказу Головного Управління Держгеокадастру у Харківській області від 27.09.2018 № 7018-СГ "Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність" в частині передачі Золочівській селищній об`єднаній територіальній громаді в особі Золочівської селищної ради у комунальну власність земельної ділянки кадастровий номер 6322686000:02:002:0301 площею 42,8053 га;

- визнання незаконним та скасування рішення Золочівської селищної ради Золочівського району Харківської області ХІІ сесії VII скликання № 1941 від 30.10.2018 в частині прийняття у комунальну власність Золочівською селищною об`єднаної територіальної громади в особі Золочівської селищної ради земельної ділянки кадастровий номер 6322686000:02:002:0301 площею 42,8053 га;

- визнання недійсним договору оренди землі № б/н від 03.02.2014, а саме земельної ділянки кадастровий номер 6322686000:02:002:0301;

- зобов`язання Золочівської селищної ради, ТОВ "Агрофірма "Басово" повернути у державну власність в особі Харківської обласної військової адміністрації земельну ділянку з кадастровим номером 6322686000:02:002:0301 площею 42,8053га.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що спірна земельна ділянка знаходиться в межах прикордонної смуги, відноситься до земель оборони та може перебувати виключно у державній власності. Водночас, ця земельна ділянка, всупереч приписам чинного законодавства, перебуває у комунальній власності Золочівської селищної ради Харківської області та передана в оренду Товариству з обмеженою відповідальністю "Агрофірма "Басово".

Ухвалою Господарського суду Харківської області від 04.09.2023 позовну заяву заступника керівника Харківської обласної прокуратури прийнято до розгляду; відкрито провадження у справі № 922/3887/23 за правилами загального позовного провадження та призначено у справі підготовче засідання.

Вказаною ухвалою до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, залучено на стороні позивача НОМЕР_1 прикордонний загін Державної прикордонної служби (військова частина НОМЕР_2 ), м.Харків.

У відзиві на позовну заяву, який надійшов до суду 13.09.2023, Головне управління Держгеокадастру у Харківській області проти позову заперечувало, посилаючись на хибність тверджень позивача про належність земельної ділянки до земель оборони через їх недоведеність належними доказами. Також відповідач-1 заявив про застосування до позовних вимог позовної давності оскільки прокурор не був позбавлений можливості, з використанням повноважень, передбачених Законом України "Про прокуратуру", своєчасно або раніше від 2018 року отримати від відповідного суб`єкта владних повноважень (а саме Головного управління Держгеокадастру у Харківській області) необхідну для подання позову і захисту інтересів держави інформацію. Щодо позовних вимог про визнання незаконними та скасування наказів Головне управління Держгеокадастру у Харківській області відповідач-1 зазначив, що оскаржувані накази вже повною мірою реалізовані виконанням, а право власності на земельну ділянку зареєстровано за Золочівською селищною радою, таким чином, накази вичерпали свою дію повністю після реалізації і оскарженню не підлягають, тобто скасування наказів Головного управління не матиме жодного ефекту для усунення стверджуваного порушення.

25.09.2023 до суду надійшли письмові пояснення Харківської обласної військової адміністрації, в яких позивач підтримав заявлені прокурором позовні вимоги у повному обсязі та зазначив, що спірна земельна ділянка кадастровий номер 6322686000:02:002:0301 площею 42,8053 га знаходиться в межах прикордонної смуги, а відтак належить до земель оборони та може перебувати виключно у державній власності. Відповідні розміри та ширина прикордонної смуги на території Золочівського району Харківської області визначено розпорядженням Харківської обласної державної адміністрації від 01.11.2021 № 539 "Про визначення ширини прикордонної смуги в межах території Харківської області". При цьому, відсутність встановленої Земельним кодексом України документації з оформлення права користування вказаною земельною ділянкою не позбавляє її статусу земель оборони. Повноваженнями щодо розпорядження нею наділені виключно обласні державні адміністрації, у даному випадку такими повноваженнями наділена ХОВА.

02.10.2023 до суду надійшов відзив Золочівської селищної ради, в якому відповідач-2 проти позову заперечує, вважає себе добросовісним набувачем права комунальної власності на спірну земельну ділянку, а ТОВ "Агрофірма "Басово" - добросовісним набувачем права оренди, оскільки спірну земельну ділянку було передано в комунальну власність на виконання Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин" та розпорядження Кабінету Міністрів України від 31.01.2018 № 60-р "Питання передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність об`єднаних територіальних громад". Відповідач-2 вважає, що позивачем обрано неналежний спосіб захисту, оскільки визнання судом вказаних актів незаконними та їх скасування не спричинить належного правового ефекту задля захисту порушених, на думку прокурора, інтересів держави. Крім того, відповідач-2 вказує, що прокуратура, виконуючи функцію представництва інтересів держави в суді, могла подати відповідний позов у період з 2014 по 2018 рік, однак вказані дії вчинено не було, з чого випливає висновок про сплив строку позовної давності.

03.10.2023 прокуратурою було надано до суду відповідь на відзив відповідача-1 на позовну заяву. У наданій відповіді прокурор, заперечуючи проти доводів відповідача, зазначив, що на момент вибуття спірної земельної ділянки з державної власності чинним законодавством було визначено ширину прикордонної смуги в межах території Харківської області у 5 кілометрів від лінії державного кордону. Спірна земельна ділянка розташована впритул до Державного кордону України з Російською Федерацією і відповідно до вимог законодавства має використовуватися для цілей, пов`язаних із захистом кордону. Спірні правовідносини за своїм характером є негаторними. А негаторний позов, який спрямований на захист прав законного володільця спірних земельних ділянок щодо користування і розпорядження ними, може бути заявлений упродовж всього часу тривання відповідного порушення. Отже, зазначений позов заявлено в межах позовної давності.

19.10.2023 Харківською обласною прокуратурою подано до суду заяву про зміну предмета позову, яку обґрунтовано тим, що наявність відомостей щодо спірної земельної ділянки у Державному земельному кадастрі порушуватиме принципи об`єктивності, достовірності, повноти відомостей та унеможливить відновлення порушеного права держави, у власності якої повинна перебувати спірна земельна ділянка, оскільки реєстрація у Державному земельному кадастрі земельної ділянки з категорією землі сільськогосподарського призначення відносить її до земель комунальної власності, що надає право Золочівській селищній раді продовжувати здійснювати розпорядження земельною ділянкою, яка є власністю Держави і за категорією відноситься до земель оборони. З огляду на викладене, прокурор доповнив позовні вимоги та виклав їх у наступній редакції:

"Усунути перешкоди державі в особі Харківської обласної військової адміністрації у користуванні та розпорядженні землями оборони шляхом:

- визнання незаконним та скасування наказу Головного Управління Держгеокадастру у Харківській області від 27.09.2018 № 7018-СГ "Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність" в частині передачі Золочівській селищній об`єднаній територіальній громаді в особі Золочівської селищної ради у комунальну власність земельної ділянки кадастровий номер 6322686000:02:002:0301 площею 42,8053 га;

- визнання незаконним та скасування рішення Золочівської селищної ради Золочівського району Харківської області XII сесії VII скликання № 1941 від 30.10.2018 в частині прийняття у комунальну власність Золочівською селищною об`єднаної територіальної громади в особі Золочівської селищної ради земельної ділянки кадастровий номер 6322686000:02:002:0301 площею 42,8053 га;

- визнання недійсним договору оренди землі № б/н від 03.02.2014, а саме земельної ділянки кадастровий номер 6322686000:02:002:0301;

- зобов`язання Золочівської селищної ради, ТОВ "Агрофірма "Басово" повернути у державну власність в особі Харківської обласної військової адміністрації земельну ділянку з кадастровим номером 6322686000:02:002:0301 площею 42,8053га;

- скасування державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 6322686000:02:002:0301 площею 42,8053 га в Державному земельному кадастрі.

Протокольною ухвалою господарського суду від 03.10.2023 заяву прокурора про зміну предмета позову прийнято та продовжено розгляд справи з її урахуванням.

30.10.2023 до суду надійшов відзив НОМЕР_1 прикордонного загону Державної прикордонної служби України на позовну заяву, в якому третя особа на стороні позивача, підтримала заявлені позовні вимоги у повному обсязі та зазначила, що спірна земельна ділянка, яка знаходиться в межах прикордонної смуги, відноситься до земель оборони, може перебувати виключно у державній власності, а її використання для ведення сільськогосподарської діяльності можливе лише з дозволу НОМЕР_1 прикордонного загону Державної прикордонної служби України (військової частини НОМЕР_2 ). Під час формування та реєстрації невірно визначено категорію земельної ділянки як землі сільськогосподарського призначення при тому, що вказана земельна ділянка належить до земель оборони. За наведених обставин, подальша наявність відомостей щодо спірної земельної ділянки у Державному земельному кадастрі порушуватиме принципи об`єктивності, достовірності, повноти відомостей та унеможливить відновлення порушеного права держави, у власності якої повинна перебувати спірна земельна ділянка.

Протокольною ухвалою господарського суду від 31.10.2023 підготовче провадження у справі № 922/3887/23 закрито; розгляд справи по суті призначено на 28.11.2023 о 14:40.

У судовому засіданні, яке відбулося 28.11.2023, представники прокуратури та третьої особи на стороні позивача підтримали заявлені позовні вимоги у повному обсязі.

Представник третьої особи звернувся до суду з клопотанням про долучення до матеріалів справи довідки НОМЕР_1 прикордонного загону Державної прикордонної служби України від 28.11.2023 № 1, згідно з якою земельна ділянка з кадастровим номером 6322686000:02:002:0301 розташована за адресою Харківська область, Богодухівський район, Золочівська територіальна громада на території колишньої Удянської сільської ради з площею 42,8053 га. На даній земельній ділянці було обладнано прикордонні інженерні споруди такі як протитранспортний рів, вал, рокадна дорога та встановлені інформаційно-попереджувальні знаки з номерами 1408, 1409, 1410.

Приймаючи до уваги пояснення представника третьої особи на стороні позивача та прокуратури, надана довідка була прийнята судом та долучена до матеріалів справи під час розгляду справи по суті, оскільки надання даного документу, який містить державну таємницю, під час підготовчого провадження у справі не було можливим у зв`язку з необхідністю отримання дозволу на розкриття вказаної у ньому інформації, що потребувало додаткового часу.

Представники відповідачів у судове засідання не з`явились; про причину неявки суд не повідомили; про час та місце судового засідання були повідомлені належним чином.

Враховуючи, що підстави для відкладення розгляду справи відсутні, суд визнав за можливе розглянути справу без участі представників відповідачів, за наявними у справі матеріалами, згідно зі ст. 202 ГПК України.

Дослідивши матеріали справи і заслухавши пояснення представників прокуратури та третьої особи на стороні позивача, суд встановив наступне.

Згідно з інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно 23.12.2013 за № 3991969 за Державою в особі Держземагентства України зареєстровано право власності на земельну ділянку кадастровий номер 6322686000:02:002:0301, площею 42,8053 га, з цільовим призначенням для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

За результатами проведення земельних торгів у формі аукціону з продажу права оренди на земельну ділянку, оформлених протоколом № 3 від 03.02.2014, затвердженим начальником Головного управління Держземагенства у Харківській області та директором КП "Облземпроект", з переможцем - ТОВ "Агрофірма "Басово" укладено договір оренди землі № б/н від 03.02.2014, а саме спірної земельної ділянки (кадастровий номер 6322686000:02:002:0301) строком на 7 років.

Актом прийому-передачі засвідчено, що ГУ Держземагенства у Харківській області передає, а ТОВ "Агрофірма "Басово" приймає земельну ділянку сільськогосподарського призначення державної власності площею 42,8053 га, згідно з Витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності, номер 15163626.

В подальшому, наказом Головного Управління Держгеокадастру у Харківській області від 27.09.2018 № 7018-СГ "Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність" Золочівській селищній об`єднаній територіальній громаді в особі Золочівської селищної ради у комунальну власність передано 687 земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 8167,6480 га, зокрема, і спірну земельну ділянку кадастровий номер 6322686000:02:002:0301 площею 42,8053 га.

Рішенням Золочівської селищної ради Золочівського району Харківської області XII сесії VII скликання № 1941 від 30.10.2018 серед інших прийнято у комунальну власність Золочівською селищною об`єднаної територіальної громади в особі Золочівської селищної ради земельну ділянку кадастровий номер 6322686000:02:002:0301 площею 42,8053 га.

Актом приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність від 27.09.2018 засвідчено, що Головне Управління Держгеокадастру у Харківській області відповідно до наказу від 27.09.2018 № 7018-СГ передає із державної власності, а Золочівська селищна рада приймає у комунальну власність, зокрема, земельну ділянку кадастровий номер 6322686000:02:002:0301 площею 42,8053 га.

Відомості про право комунальної власності територіальної громади, Золочівської селищної ради на земельну ділянку кадастровий номер 6322686000:02:002:0301 площею 42,8053 га внесено до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно 16.07,2020 за № 37387136.

Додатковою угодою № 1 від 03.08.2020 про внесення змін до договору оренди землі від 03.02.2014 № б/н змінено орендодавця на Золочівську селищну раду в особі Золочівського селищного голови Канівця Леоніда Васильовича.

Рішенням Золочівської селищної ради Золочівського району Харківської області XXVIII сесії VIII скликання № 6215 від 15.09.2020 продовжено строк дії договору оренди земельної ділянки кадастровий номер 6322686000:02:002:0301 площею 42,8053 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, що розташована за межами населених пунктів на території Удянської сільської ради Золочівського району Харківської області, б/н від 03.02.2014, укладеного між Золочівською селищною радою та ТОВ "Агрофірма "Басово" на 15 років.

Додатковою угодою № 2 від 27.10.2020 про внесення змін до договору оренди землі від 03.02.2014 № б/н п. 3.1 Договору викладено в наступній редакції: "договір укладено на 22 роки".

Прокурор вважає, що вибуття спірної земельної ділянки з державної власності до комунальної власності відбулось незаконно оскільки вона в повному обсязі знаходиться в межах прикордонної смуги та відноситься до земель оборони.

Надаючи правову кваліфікацію викладеним вище обставинам, суд виходить з наступного.

Відповідно до ст. 19 Земельного кодексу України, землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії:

а) землі сільськогосподарського призначення;

б) землі житлової та громадської забудови;

в) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення;

г) землі оздоровчого призначення;

ґ) землі рекреаційного призначення;

д) землі історико-культурного призначення;

е) землі лісогосподарського призначення;

є) землі водного фонду;

ж) землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення.

Згідно зі ст. 20 Земельного кодексу України, віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень.

Види використання земельної ділянки в межах певної категорії земель (крім земель сільськогосподарського призначення та земель оборони) визначаються її власником або користувачем самостійно в межах вимог, встановлених законом до використання земель цієї категорії, з урахуванням містобудівної документації та документації із землеустрою.

Земельні ділянки, що належать до земель оборони, використовуються виключно згідно із Законом України "Про використання земель оборони".

Відповідно до ст. 65 Земельного кодексу України, землями промисловості, транспорту, електронних комунікацій, енергетики, оборони та іншого призначення визнаються земельні ділянки, надані в установленому порядку підприємствам, установам та організаціям для здійснення відповідної діяльності. Порядок використання земель промисловості, транспорту, електронних комунікацій, енергетики, оборони та іншого призначення встановлюється законом.

Як зазначено у ч. 1-4 ст. 77 Земельного кодексу України, землями оборони визнаються землі, надані для розміщення і постійної діяльності військових частин, установ, військово-навчальних закладів, підприємств та організацій Збройних Сил України, інших військових формувань, утворених відповідно до законодавства України.

Землі оборони можуть перебувати лише в державній власності. Навколо військових та інших оборонних об`єктів у разі необхідності створюються захисні, охоронні та інші зони з особливими умовами користування.

Порядок використання земель оборони встановлюється законом.

Згідно з ч. 4 ст. 84 Земельного кодексу України, до земель державної власності, які не можуть передаватись у приватну власність, серед інших, належать землі оборони.

Відповідно до ч. 1 ст. 2 Закону України "Про використання земель оборони", військовим частинам для виконання покладених на них функцій та завдань земельні ділянки надаються у постійне користування відповідно до вимог Земельного кодексу України.

За приписами ч. 2, 3 ст. 115 Земельного кодексу України та ст. 3 Закону України "Про використання земель оборони", уздовж державного кордону України відповідно до закону встановлюється прикордонна смуга, в межах якої діє особливий режим використання земель. Розмір та правовий режим зон з особливим режимом використання земель встановлюється відповідно до закону.

Згідно зі ст. 3 Закону України "Про використання земель оборони", землі в межах прикордонної смуги та інші землі, необхідні для облаштування та утримання інженерно-технічних споруд і огорож, прикордонних знаків, прикордонних просік, комунікацій та інших об`єктів, надаються в постійне користування військовим частинам Державної прикордонної служби України.

Розмір та правовий режим зон з особливим режимом використання земель встановлюються відповідно до закону.

Відповідно до ст. 4 Закону України "Про використання земель оборони", військові частини за погодженням з органами місцевого самоврядування або місцевими органами виконавчої влади і в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, можуть дозволяти фізичним і юридичним особам вирощувати сільськогосподарські культури, випасати худобу та заготовляти сіно на землях, наданих їм у постійне користування. Землі оборони можуть використовуватися для будівництва об`єктів соціально-культурного призначення, житла для військовослужбовців та членів їхніх сімей, а також соціального та доступного житла без зміни їх цільового призначення.

Статтею 22 Закону України "Про державний кордон України" передбачено, що з метою забезпечення на державному кордоні України належного порядку Кабінетом Міністрів України встановлюється прикордонна смуга, а також можуть установлюватися контрольовані прикордонні райони. Прикордонна смуга встановлюється безпосередньо вздовж державного кордону України на його сухопутних ділянках або вздовж берегів прикордонних річок, озер та інших водойм з урахуванням особливостей місцевості та умов, що визначаються Кабінетом Міністрів України. До прикордонної смуги не включаються населені пункти і місця масового відпочинку населення.

В свою чергу, згідно зі ст. 23 Закону України "Про державний кордон України", у прикордонній смузі та контрольованому прикордонному районі в порядку, що визначається Кабінетом Міністрів України, встановлюється прикордонний режим, який регламентує відповідно до цього Закону та інших актів законодавства України правила в`їзду, перебування, проживання, пересування громадян України та інших осіб, провадження робіт, обліку та тримання на пристанях, причалах і в пунктах базування самохідних та несамохідних суден, їх плавання та пересування у внутрішніх водах України.

Таким чином, сукупний аналіз наведених правових норм дає підстави для висновку, що земельні ділянки у межах прикордонної смуги, яка встановлена вздовж державного кордону України, відносяться до земель оборони, які можуть перебувати лише у державній власності та не підлягають передачі до комунальної чи приватної власності, а також щодо яких встановлений спеціальний режим їх використання.

Відповідач зазначає, що на момент прийняття рішень про передачу спірної земельної ділянки з державної до комунальної власності чинне законодавство не містило вимог щодо встановлення меж прикордонної смуги уздовж державного кордону. Однак, зазначені твердження не відповідають дійсності.

Так, постановою Кабінету Міністрів України від 27.07.1998 № 1147 "Про прикордонний режим" установлено вздовж державного кордону на його сухопутних ділянках і вздовж берегів прикордонних річок, озер та інших водойм прикордонну смугу завширшки 5 кілометрів від лінії державного кордону, де встановлюється прикордонний режим, але не менше від ширини смуги місцевості, що розташована в межах від лінії державного кордону до лінії прикордонних інженерних споруд.

Розпорядженням Харківської обласної адміністрації від 20.04.2016 № 138 "Про додаткові заходи щодо забезпечення дотримання прикордонного режиму в межах території Харківської області" Золочівській районній державні адміністрації доручено привести у відповідність до постанови Кабінету Міністрів України від 27.07.1998 №1147 "Про прикордонний режим" та цього розпорядження раніше видані розпорядження з питань прикордонного режиму.

Розпорядженням Харківської обласної державної адміністрації від 14.09.2018 № 522 "Про визначення ширини прикордонної смуги в межах території Харківської області" визначено ширину прикордонної смуги вздовж державного кордону на його сухопутних ділянках і вздовж берегів прикордонних річок, озер та інших водойм прикордонну смугу завширшки 5 кілометрів від лінії державного кордону, де встановлюється прикордонний режим, але не менше від ширини смуги місцевості, що розташована в межах від лінії державного кордону до лінії прикордонних інженерних споруд.

Надалі, розпорядженням Харківської обласної державної адміністрації від 01.11.2021 № 539 "Про визначення ширини прикордонної смуги в межах території Харківської області" визначено ширину прикордонної смуги вздовж державного кордону на його сухопутних ділянках і вздовж берегів прикордонних річок, озер та інших водойм - 5 кілометрів від лінії державного кордону, де встановлюється прикордонний режим, але не менше від ширини смуги місцевості, що розташована в межах від лінії державного кордону до лінії прикордонних інженерних споруд.

З викопіювання з кадастрової карти України вбачається, що спірна земельна ділянка розташована у північно-східній частині Золочівського району Харківської області. За допомогою функції "лінійка" встановлено, що до Державного кордону України, якщо вимірювати зі сходу, у найвіддаленішій точці менше 920 метрів, якщо вимірювати зі сходу у найближчій точці менше 730 метрів, з півдня - 780 метрів. Зі сходу уся земельна ділянка розташована упритул до державного кордону.

Зі Схеми розташування земельних ділянок у прикордонній смузі вбачається, що спірна земельна ділянка кадастровий номер 6322686000:02:002:0301 площею 42,8053 га в повному обсязі знаходиться в межах прикордонної смуги, а відтак належить до земель оборони та може перебувати виключно у державній власності.

Знаходження спірної земельної ділянки в межах прикордонної смуги візуально підтверджується наступними документами:

- схемою розташування земельних ділянок в прикордонній смузі;

- додатком 1 до Договору між Україною і Російською Федерацією про українсько-російський державний кордон - Описом проходження державного кордону між Україною та Російською Федерацією;

- викопіюванням з Публічної кадастрової карти України.

Отже, спірна земельна ділянка розташована впритул до Державного кордону України з Російською Федерацією і відповідно до вимог законодавства має використовуватися для цілей, пов`язаних із захистом кордону.

Згідно з інформацією НОМЕР_1 прикордонного загону Державної прикордонної служби України № 73/4598-23-вих від 20.07.2023, наданої на запит Харківської обласної прокуратури № 15/1-914вих-23 від 12.07.2023, з метою оформлення прав постійного користування на адресу Золочівської селищної ради НОМЕР_1 прикордонним загоном Державної прикордонної служби України направлено клопотання щодо надання дозволів на розробку проєкту землеустрою по спірній земельній ділянці кадастровий номер 6322686000:02:002:0301 листом від 21.09.2021 № 71/12764.

Однак, станом на липень 2023 року відповіді на зазначений запит від Золочівської селищної ради не надходило.

Відповідно до вимог п. 1 постанови Кабінету Міністрів України № 1147 від 27.07.1998 "Про прикордонний режим", з урахуванням особливостей місцевості та інших умов ширина прикордонної смуги може бути змінена обласними державними адміністраціями за поданням Адміністрації державної прикордонної служби, але вона не може бути меншою від ширини смуги місцевості, що знаходиться в межах від лінії державного кордону до лінії прикордонних інженерних споруджень.

Відповідно до затвердженого цією постановою Кабінету Міністрів України "Положення про прикордонний режим", прикордонна смуга - це ділянка місцевості, яка встановлюється безпосередньо уздовж державного кордону на його сухопутних ділянках або уздовж берегів прикордонних річок, озер та інших водойм у межах територій селищних і сільських рад, прилеглих до державного кордону, але не може бути меншою від ширини смуги місцевості, що розташована в межах від лінії державного кордону до лінії прикордонних інженерних споруджень.

Лінія прикордонних інженерних споруд - спеціальна смуга місцевості в межах прикордонної смуги та інші земельні ділянки, які відповідно до законодавства надаються в постійне користування органам Державної прикордонної служби для облаштування та утримання інженерно-технічних споруд і огорож, прикордонних знаків, прикордонних просік, комунікацій та інших об`єктів.

При наданні земельної ділянки за відсутності проєкту землеустрою зі встановлення прикордонної смуги необхідно виходити із її нормативних розмірів, встановлених ст. 22 Закону України "Про державний кордон України" та п. 1 постанови Кабінету Міністрів України № 1147 від 27.07.1998 "Про прикордонний режим".

Нерозроблення та незатвердження окремого проєкту землеустрою щодо встановлення прикордонної смуги не свідчить про її відсутність, оскільки розміри (ширина) прикордонної смуги встановлені законом - від лінії державного кордону до лінії прикордонних інженерних споруджень.

Такі висновки викладено у постановах Верховного Суду від 14.11.2018 у справі № 297/1395/15-ц та від 26.10.2020 у справі № 297/1408/15-ц.

При цьому, відповідні розміри та ширина прикордонної смуги на території Золочівського району Харківської області визначено розпорядженням Харківської обласної державної адміністрації від 01.11.2021 № 539 "Про визначення ширини прикордонної смуги в межах території Харківської області".

З огляду на викладене, враховуючи, що землі в межах прикордонної смуги належать до земель оборони та можуть перебувати лише у державній власності, суд приходить до висновку, що спірна земельна ділянка з кадастровим номером 6322686000:02:002:0301 незаконно передана у комунальну власність.

Про те, що землі оборони, зокрема, землі у межах прикордонної смуги, не можуть передаватись у комунальну та приватну власність, свідчить установлена судова практика Верховного Суду. Зокрема, постановою Великої Палати Верховного Суду від 11.09.2019 у справі № 924/174/18 залишено без змін рішення судів попередніх інстанцій про визнання незаконними і скасування рішень органу місцевого самоврядування, якими надано дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель, що належали до земель оборони та знаходились у межах прикордонної смуги.

Постановою Касаційного цивільного суд у складі Верховного Суду від 14.11.2018 у справі № 297/1395/15-ц залишено без змін судові рішення про задоволення позовних вимог прокурора про скасування наказів Головного управління Держземагенства у Закарпатській області та повернення в державну власність земельної ділянки з чужого незаконного володіння з огляду на те, що відповідно до вимог ст. 77, ч. 4 ст. 84 Земельного кодексу України землі оборони належать виключно до державної власності та не можуть передаватись у приватну власність.

Постановою Верховного Суду від 06.11.2019 у справі № 163/2369/16-ц підтверджено доводи позовних вимог прокурора про те, що землі у межах прикордонної смуги належать виключно до державної власності та не можуть передаватись у приватну власність.

При цьому, суд касаційної інстанції визнав обґрунтованим посилання прокурора на рішення органів державної влади (місцевого самоврядування) про встановлення ширини прикордонної смуги, зокрема, постанову обласної Рада депутатів Трудящих Волинської області № 39/599 від 15.09.1946, якою в межах Волинської області встановлено 2-кілометрову та 800-метрову прикордонні смуги.

Аналогічними чином постановою Верховного Суду від 26.10.2020 у справі №297/1408/15-ц також визнано обґрунтованим посилання на рішення органів державної влади про встановлення ширини прикордонної смуги, зокрема, постанову Закарпатського обласного виконавчого комітету від 28.09.1946 "Про введення 800 метрової прикордонної смуги в межах Закарпатської області". У постанові Верховного Суду від 23.07.2020 у справі № 910/19932/17 зазначено, що "Колегія суддів Касаційного господарського суду погоджується з висновками судів попередніх інстанцій про те, що розташування спірної земельної ділянки в межах прикордонної смуги свідчить про її належність до земель оборони."

Щодо незаконності наказу ГУ Держгеокадастру про передачу спірної земельної ділянки із земель державної власності до земель комунальної власності та прийняття у комунальну власність рішенням Золочівської селищної ради та укладання договору оренди земельної ділянки, суд зазначає наступне.

За приписами частин 1, 2, 6, 7 статті 20 Земельного кодексу України, віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень. Зміна цільового призначення земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою щодо їх відведення.

Відповідно до п. 5 ст. 20 Земельного кодексу України, земельні ділянки, що належать до земель оборони, використовуються виключно згідно із Законом України "Про використання земель оборони".

Згідно зі ст. 77 Земельного кодексу України, землями оборони визнаються землі, надані для розміщення і постійної діяльності військових частин, установ, військовонавчальних закладів, підприємств та організацій Збройних Сил України, інших військових формувань, утворених відповідно до законодавства України. Навколо військових та інших оборонних об`єктів у разі необхідності створюються захисні, охоронні та інші зони з особливими умовами користування.

Відповідно до ст. 188 Земельного кодексу України, державний контроль за використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності здійснюється відповідно до закону.

Частиною 5 статті 13 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" встановлено, що висновки щодо застосування норм права, викладені у постановах Верховного Суду, є обов`язковими для всіх суб`єктів владних повноважень, які застосовують у своїй діяльності нормативно-правовий акт, що містить відповідну норму права.

Так, Постановою Верховного Суду від 06.11.2019 у справі № 163/2369/16-ц підтверджено, що землі у межах прикордонної смуги належать виключно до державної власності.

Відповідно до п. 6 розділу II Положення про орган охорони державного кордону прикордонної служби України, затвердженого Наказом Міністерства внутрішніх справ України від 26.12.2018 за № 1468/32920, оформлення та набуття у постійне користування земельних ділянок в межах земель прикордонної смуги віднесено до компетенції органів охорони державного кордону.

Згідно з п. 2. ч. 1 ст. 6 Закону України "Про розмежування земель державної та комунальної власності" (в редакції, чинній на момент виникнення правовідносин), при розмежуванні земель державної та комунальної власності не можуть передаватися до земель комунальної власності землі оборони крім земельних ділянок під об`єктами соціально-культурного, виробничого та житлового призначення.

Відповідно до п.п. "в" ч. 4 ст. 84 Земельного кодексу України, до земель державної власності, які не можуть передаватися у приватну власність, належать землі оборони.

Статтею 3 Закону України "Про використання земель оборони", визначено, що уздовж державного кордону України відповідно до закону встановлюється прикордонна смуга, в межах якої діє особливий режим використання земель.

Землі в межах прикордонної смуги та інші землі, необхідні для облаштування та утримання інженерно-технічних споруд і огорож, прикордонних знаків, прикордонних просік, комунікацій та інших об`єктів, надаються в постійне користування військовим частинам Державної прикордонної служби України.

Згідно з положеннями ст. 18 Закону України "Про державний кордон України", користування землею, на державному кордоні України провадяться відповідно до законодавства України та міжнародних договорів України і здійснюються таким чином, щоб забезпечувався належний порядок на державному кордоні України. Компетентними органами України за погодженням з органами Державної прикордонної служби України з урахуванням місцевих умов установлюється порядок здійснення всіх видів господарської діяльності на державному кордоні України.

Відповідно до ч. 1 ст. 4 Закону України "Про використання земель оборони", військові частини за погодженням з органами місцевого самоврядування або місцевими органами виконавчої влади і в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, можуть дозволяти фізичним і юридичним особам вирощувати сільськогосподарські культури, випасати худобу та заготовляти сіно на землях, наданих їм у постійне користування.

Отже, передача Головним управлінням Держгеокадастру у Харківській області спірної земельної ділянки у користування ТОВ "Агрофірма "Басово" шляхом укладання договору оренди б/н від 03.02.2014 відбулась незаконно, оскільки право надання дозволу на використання земельної ділянки з кадастровим номером 6322686000:02:002:0301 належить до компетенції НОМЕР_1 прикордонним загоном Державної прикордонної служби України (військової частини НОМЕР_2 ).

Ураховуючи викладене, спірна земельна ділянка, яка знаходиться в межах прикордонної смуги, відноситься до земель оборони, може перебувати виключно у державній власності, а її використання для ведення сільськогосподарської діяльності можливе лише з дозволу НОМЕР_1 прикордонного загону Державної прикордонної служби України (військової частини НОМЕР_2 ).

Оскільки Головне управління Держгеокадастру не мало повноважень щодо передачі спірної земельної ділянки із земель державної власності до земель комунальної власності, а Золочівська селищна рада не була правомочна приймати спірну земельну ділянку до земель комунальної власності та в подальшому передавати її суб`єкту господарювання в оренду, фактично така передача не відбулась, а відтак статус цієї земельної ділянки не змінився до теперішнього часу.

За приписами ст. 3 Закону України "Про Державний земельний кадастр", основними принципами, на яких базується Державний земельний кадастр, є зокрема, принципи об`єктивності, достовірності та повноти відомостей у Державному земельному кадастрі.

Під час формування та реєстрації спірної земельної ділянки невірно визначено її категорію як землі сільськогосподарського призначення при тому, що вказана земельна ділянка належить до земель оборони.

За наведених обставин, подальша наявність відомостей щодо спірної земельної ділянки у Державному земельному кадастрі порушуватиме принципи об`єктивності, достовірності, повноти відомостей та унеможливить відновлення порушеного права держави, у власності якої повинна перебувати спірна земельна ділянка, оскільки реєстрація у Державному земельному кадастрі земельної ділянки з категорією землі сільськогосподарського призначення відносить її до земель комунальної власності, що надає право Золочівській селищній раді продовжувати здійснювати розпорядження земельною ділянкою, яка є власністю Держави і за категорією відноситься до земель оборони.

Статтею 14 Конституції України визначено, що право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Право на звернення за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав і законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням, встановлено нормами ст. 4 Господарського процесуального кодексу України.

Положеннями ст. 15, 16 Цивільного кодексу України передбачено право особи на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.

Фізичне зайняття обмежено оборотоздатних земель та їх використання особою, яка з огляду на вимоги законодавства не могла набувати прав власності чи користування ними, не позбавляє права володіння ними дійсного власника таких земель, але створює останньому перешкоди у здійсненні ним охоронюваного законом права користування своїм майном.

Навіть у випадку оформлення права приватної або ж комунальної власності на виведені з цивільного обороту земельні ділянки, такий власник не набуває статусу одноособового володільця спірним майном, оскільки за Українським народом зберігається його право на землю, що є об`єктом права власності народу, і таке право залишається неприпиненим.

Таким чином, у разі фізичного зайняття обмежено оборотоздатних земель та оформлення речових прав на них відповідне порушення, ураховуючи їх правовий титул, необхідно розглядати як не пов`язане з позбавленням володіння порушення права власності держави.

У такому разі позовну вимогу про зобов`язання повернути земельну ділянку слід розглядати як негаторний позов, тобто позов власника, який є фактичним володільцем майна, до будь-якої особи про усунення перешкод, які ця особа створює у користуванні чи розпорядженні відповідним майном.

Предмет негаторного позову становить вимога власника майна до третіх осіб про усунення порушень його права власності, що перешкоджають йому належним чином користуватися, розпоряджатися цим майном тим чи іншим способом.

Підставою негаторного позову слугують посилання позивача на належне йому право користування і розпорядження майном та факти, які підтверджують дії відповідача у створенні позивачу перешкод щодо здійснення цих правомочностей.

При цьому власник земельної ділянки може вимагати усунення порушення його права на земельну ділянку, у тому числі оспорюючи відповідні рішення органів державної влади чи органів місцевого самоврядування, договори або інші правочини та вимагаючи усунути перешкоди в користуванні та розпорядженні земельною ділянкою.

Подібні за змістом правові висновки викладені в постановах Великої Палати Верховного Суду від 04.07.2018 у справі № 653/1096/16-ц, від 28.11.2018 у справі №504/2864/13-ц, від 12.06.2019 у справі № 487/10128/14-ц, від 11.09.2019 у справі №487/10132/14-ц, від 15.09.2020 у справі 19 № 469/1044/17, постановах від 11.09.2019 у справі № 924/174/18, постанові Касаційного цивільного суду у складі Верховного Суду від 14.11.2018 у справі № 297/1395/15-ц.

Негаторний позов можна заявити впродовж усього часу тривання порушення прав законного володільця відповідної земельної ділянки, яка має закріплений у законодавстві статус обмежено оборотоздатної.

Відтак, суд не вбачає підстав для застосування до заявлених позовних вимог позовної давності, про яку заявлено відповідачами.

Водночас, слід зазначити, що поняття перешкод у реалізації прав користування і розпорядження є загальним поняттям і може включати не лише фактичну відсутність доступу до земельної ділянки та можливості використати її за цільовим призначенням, а й будь-які інші неправомірні дії порушника прав, а також рішення органів державної влади чи місцевого самоврядування, договори, інші правочини, у зв`язку з якими розпорядження і користування майном ускладнене або повністю унеможливлене.

У постановах Великої Палати Верховного Суду від 12.06.2019 у справі №487/10128/14 та від 15.09.2020 у справі № 469/1044/17 вказані можливі способи усунення таких порушень, яких може вимагати законний власник, а саме шляхом оспорення відповідних рішень органів державної влади чи органів місцевого самоврядування, договорів або інших правочинів, а також вимагаючи повернути земельну ділянку.

Крім того, у постанові Верховного Суду від 20.10.2020 у справі № 910/13356/17 суд виклав висновок про те, що способом захисту в негаторних правовідносинах є вимога, яка забезпечить законному володільцю реальну можливість користуватися і розпоряджатися майном тим чи іншим способом (зобов`язання повернути або звільнити майно, виселення, знесення, накладення заборони на вчинення щодо майна неправомірних дій).

З огляду на викладене, порушені права та законні інтереси держави підлягають захисту шляхом зобов`язання ТОВ "Агрофірма "Басово" та Золочівської селищної ради усунути перешкоди у здійсненні права володіння, користування та розпорядження земельною ділянкою з кадастровим номером 6322686000:02:002:0301 площею 42,8053 га.

Така позиція узгоджується з висновками Великої Палати Верховного Суду, викладеними у постановах від 28.11.2018 у справі № 504/2864/13-ід, від 12.06.2019 у справі № 487/10128/14-ц, від 11.09.2019 у справі № 487/10132/14-ц та від 07.04.2020 у справі № 372/1684/14-ц.

Таким чином, обраний прокурором спосіб захисту порушених прав держави є ефективним, відповідає змісту порушеного права та інтересу, призведе до реального відновлення інтересів держави та попередить загрозу порушення права на землі державної власності.

Відтак, суд приходить до висновку, що позов заступника керівника Харківської обласної прокуратури в інтересах держави, в особі Харківської обласної військової адміністрації, підлягає задоволенню у повному обсязі.

Відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України, судові витрати покладаються на відповідача.

Враховуючи викладене та керуючись ст. 6, 8, 19, 124, 129 Конституції України, ст. 29, 42, 73, 74, 86, 91, 123, 129, 236-238 Господарського процесуального кодексу України, суд -

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги задовольнити повністю.

Усунути перешкоди Державі, в особі Харківської обласної військової адміністрації, у користуванні та розпорядженні землями оборони.

Визнати незаконним та скасувати наказ Головного Управління Держгеокадастру у Харківській області від 27.09.2018 № 7018-СГ "Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність" в частині передачі Золочівській селищній об`єднаній територіальній громаді в особі Золочівської селищної ради у комунальну власність земельної ділянки кадастровий номер 6322686000:02:002:0301 площею 42,8053 га.

Визнати незаконним та скасувати рішення Золочівської селищної ради Золочівського району Харківської області XII сесії VII скликання № 1941 від 30.10.2018 в частині прийняття у комунальну власність Золочівською селищною об`єднананої територіальної громади в особі Золочівської селищної ради земельної ділянки кадастровий номер 6322686000:02:002:0301 площею 42,8053 га.

Визнати недійсним договір оренди землі № б/н від 03.02.2014, а саме щодо земельної ділянки кадастровий номер 6322686000:02:002:0301.

Зобов`язати Золочівську селищну раду (вул. Центральна, буд. 13-А, смт Золочів, Богодухівський р-н, Харківська обл., 62203; код ЄДРПОУ: 25175462) та ТОВ "Агрофірма "Басово" (вул. Центральна, буд. 74, с. Баранівка, Золочівський р-н, Харківська обл., 62213; код ЄДРПОУ: 30713268) повернути у державну власність, в особі Харківської обласної військової адміністрації (вул. Сумська, буд. 64, м. Харків, 61002; код ЄДРПОУ: 23912956), земельну ділянку з кадастровим номером 6322686000:02:002:0301, площею 42,8053 га.

Скасувати державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 6322686000:02:002:0301, площею 42,8053 га, в Державному земельному кадастрі.

Стягнути з Головного управління Держгеокадастру у Харківській області (вул. Космічна, буд. 21, м. Харків, 61165; код ЄДРПОУ: 39792822) на користь Харківської обласної прокуратури (вул. Б.Хмельницького, буд. 4, м. Харків, 61001; код ЄДРПОУ: 02910108) - витрати зі сплати судового збору в розмірі 4473,34 грн.

Стягнути з Золочівської селищної ради (вул. Центральна, буд. 13-А, смт Золочів, Богодухівський р-н, Харківська обл., 62203; код ЄДРПОУ: 25175462) на користь Харківської обласної прокуратури (вул. Б.Хмельницького, буд. 4, м. Харків, 61001; код ЄДРПОУ: 02910108) - витрати зі сплати судового збору в розмірі 4473,33грн.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Агрофірма "Басово" (вул. Центральна, буд. 74, с. Баранівка, Золочівський р-н, Харківська обл., 62213; код ЄДРПОУ: 30713268) на користь Харківської обласної прокуратури (вул. Б.Хмельницького, буд. 4, м. Харків, 61001; код ЄДРПОУ: 02910108) - витрати зі сплати судового збору в розмірі 4473,33 грн.

Видати накази після набрання рішенням законної сили.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не буде подано.

Апеляційна скарга на рішення суду подається відповідно до ст.ст. 256-257 ГПК України.

Повне рішення складено "07" грудня 2023 р.

СуддяН.М. Кухар

СудГосподарський суд Харківської області
Дата ухвалення рішення28.11.2023
Оприлюднено11.12.2023
Номер документу115487492
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —922/3887/23

Ухвала від 13.06.2024

Господарське

Господарський суд Харківської області

Кухар Н.М.

Ухвала від 11.06.2024

Господарське

Господарський суд Харківської області

Кухар Н.М.

Ухвала від 04.06.2024

Господарське

Господарський суд Харківської області

Кухар Н.М.

Ухвала від 14.05.2024

Господарське

Господарський суд Харківської області

Кухар Н.М.

Ухвала від 06.05.2024

Господарське

Господарський суд Харківської області

Кухар Н.М.

Постанова від 14.02.2024

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Бородіна Лариса Іванівна

Ухвала від 17.01.2024

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Бородіна Лариса Іванівна

Ухвала від 11.01.2024

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Бородіна Лариса Іванівна

Ухвала від 04.01.2024

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Бородіна Лариса Іванівна

Рішення від 28.11.2023

Господарське

Господарський суд Харківської області

Кухар Н.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні