2/134/33/2023
Справа № 134/1644/22
Р І Ш Е Н Н Я
Іменем України
05 грудня 2023 року Крижопільський районний суд
Вінницької області
в складі: головуючого судді Лабая О.В.
за участю: секретаря судового засідання Цибуляк А.С.
представника позивача ОСОБА_1
представника відповідача ОСОБА_2
позивача ОСОБА_3
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду у смт. Крижопіль цивільну справу в порядку спрощеного позовного провадження за позовом ОСОБА_3 до Крижопільської селищної ради, про стягнення заборгованості по заробітній платі, суми індексації заробітної плати та зобов`язання нарахування і сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування
ВСТАНОВИВ:
Своїм позовом до суду ОСОБА_3 просила винести рішення, яким стягнути з Крижопільської сільської ради на її користь заборгованості по заробітній платі з 16.02.2021 року по день ухвалення судом рішення по справі, виходячи з встановленого законом розміру мінімальної заробітної плати за відповідний місяць, 1745.94 гривень індексації заробітної плати та зобов`язання нарахування і сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.
В обґрунтуваннясвоїх вимогпосилалася нате,що з 05 лютого 2007 року по даний час вона працює на посаді завідуючої дошкільного навчального закладу «Ромашка» с. Голубече, Крижопільського району Вінницької області.
12 вересня 2014 року 32 сесією 6 скликання Голубецької сільської ради прийнято рішення № 770-32/2014 «Про ліквідацію ДНЗ «Ромашка» с. Голубече шляхом утворення комунального закладу ясла-садок комбінованого типу «Калина» Голубецької сільської ради».
Постановою Крижопільського районного суду від 15 квітня 2015 року, справа № 134/194/15-а, вказане рішення визнано протиправним та скасовано. Ухвалою Вінницького апеляційного адміністративного суду від 02.07.2015 року рішення суду залишено без змін.
29 травня 2015 року Голубецькою сільською радою на 39 сесії 6 скликання прийнято рішення «Про ліквідацію дошкільного навчального закладу «Ромашка» с. Голубече Крижопільського району Вінницької області». Постановою Крижопільського районного суду Вінницької області від 14 квітня 2016 року, справа № 134/1365/15-а, це рішення визнано протиправним і скасовано. Вказаною постановою суду також зобов`язано Голубецьку сільську раду відновити роботу дошкільного навчального закладу «Ромашка» с. Голубече, Крижопільського району Вінницької області.
Відповідно до рішення 3 сесії 8 скликання Крижопільської селищної ради від 23 грудня 2020 року за № 113 розпочато процедуру реорганізації Голубецької сільської ради (код ЄДРПОУ 04328772) шляхом приєднання до Крижопільської селищної ради (код ЄДРПОУ 04325940) правонаступником всього майна, прав та обов`язків Голубецької сільської ради є Крижопільська селищна рада.
30 липня 2021 року на 12 сесії 8 скликання Крижопільської селищної ради ухвалено рішення № 449, яким прийнято до сфери управління Крижопільської селищної ради дошкільний навчальний заклад «Ромашка» с. Голубече; прийнято майно, права та обов`язки закладу у комунальну власність Крижопільської територіальної громади в особі Крижопільської селищної ради; змінено власника (засновника) закладу на Крижопільську селищну раду.
З приводу стягнення заборгованості по заробітній платі з Голубецької сільської ради вона неодноразово зверталася до суду, що підтверджується рішенням Крижопільського районного суду Вінницької області справа № 134/336/19, справа № 134/1579/15-ц, справа № 134/790/20, справа № 134/321/21.
Однак на теперішній час роботу дошкільного навчального закладу «Ромашка» с. Голубече не відновлено та відповідач надалі продовжує допускати заборгованість по заробітній платі, починаючи з 16 лютого 20221 року по час звернення до суду з даним позовом.
Ухвалою суду від 28 листопада 2022 року відкрито провадження за правилами спрощеного позовного провадження з викликом сторін.
Представник відповідача 25.01.2023 надав суду відзив в якому просить відмовити в задоволенні позову, вважає їх безпідставними та такими, що не ґрунтуються на фактичних обставинах справи та нормах чинного законодавства, оскільки 30 липня 2021 року Крижопільською селищною радою було прийнято рішення № 449, яким відновлено діяльність дошкільного навчального закладу «Ромашка» с. Голубече, також затверджено статут закладу у новій редакції.
Внаслідок недоцільністю існування на території с. Голубече одразу трьох закладів дошкільної освіти Крижопільською селищною радою прийнято рішення про реорганізацію ДНЗ «Ромашка» с. Голубече шляхом злиття із ЗДО «Сонечко» с. Княжа Криниця. Головою комісії з реорганізації призначено ОСОБА_4 , яка є фактично керівником ДНЗ «Ромашка»
Позивачка здійснила розрахунок заробітної плати без врахування фактично відпрацьованого часу, що прямо суперечить закону.
Разом з тим, в розпорядженні Крижопільської селищної ради відсутня інформація щодо фактично відпрацьованого позивачкою часу.
Оскільки роботодавцем позивачки є дошкільний навчальний заклад «Ромашка» с. Голубече, тому саме даний заклад є платником єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.
Окрім того, нормами Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування»не передбачено сплату єдиного внеску за окрему особу та за конкретний місяць, як того вимагає позивачка.
При цьому, у випадку прогулу працівника роботодавець не зобов`язаний нараховувати йому заробітну плату за весь період прогулу. Отже, якщо заробітна плата не нараховувалася, відповідно не потрібно її відображати у Звіті про суми нарахованої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення, допомоги, компенсації) застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.
Таким чином, нарахування єдиного внеску прямо залежить від фактично відпрацьованого часу та нарахованої заробітної плати.
Більше того, у випадку задоволення позову буде мати місце подвійне нарахування єдиного внеску, адже обов`язок з нараховування єдиного внеску та подання звітності за позивачку несе дошкільний навчальний заклад «Ромашка» с. Голубече.
Клопотання про залучення третьої особи ДНЗ «Ромашка» с. Голубече в судовому засіданні просив не розглядати.
Позивач та її представник в судовому засіданні позовні вимоги підтримали та просили задовольнити, вказали, що діяльність ДНЗ «Ромашка» с. Голубече на період розгляду справи не відновлено. Припинення юридичної особи ДНЗ «Ромашка» 04.11.2023 року не впливає на спірні правовідносини, оскільки позивача не звільнено із займаної посади.
Представник відповідача в судовому засіданні заперечив проти задоволення позовних вимог, вказав, що Крижопільська селищна рада здійснила всіх заходів для відновлення роботи ДНЗ «Ромашка» с. Голубече, забезпечивши фінансування, проте безпосередньо відповідач, як керівник ДНЗ «Ромашка» с. Голубече не вийшла на роботу. Вже 04.11.2023 року було припинено юридичну роботу ДНЗ «Ромашка» шляхом реорганізації та правонаступником якої є заклад дошкільної освіти села Голубече Крижопільської селищної ради.
В судовому засіданні 03.04.2023 року свідок ОСОБА_5 надала покази, що є старостою Голубецького старостинського округу. У липні 2021 року в с. Голубуче відбулися громадські слухання, що обговорення питання об`єднання ДНЗ «Ромашка» с. Голубече та ЗДО «Сонечко» с. Княжа Криниця в один заклад дошкільної освіти шляхом злиття, на яких була присутня позивач ОСОБА_3 . На даний час працівники ЗДО «Сонечко» с. Княжа Криниця звільнилися, а працівники ДНЗ «Ромашка» с. Голубече на роботу не вийшли.
В судовому засіданні 15.05.2023 свідок ОСОБА_6 надала покази, що вона є працівником в ДНЗ «Ромашка» с. Голубече на посаді техпрацівника. З 2014 рок по сьогоднішній день роботу закладу не відновлено. У липні 2021 року була присутня на громадських слуханнях в с. Голубече обговорювалося питання, щоб об`єднати ДНЗ «Ромашка» с. Голубече та ЗДО «Сонечко» с. Княжа Криниця в один заклад дошкільної освіти. Також до неї додому приїжджали працівники відділу освіти з метою отримати пояснення чому вона не ходить на роботу, хоча її ніхто не повідомляв про те, що заклад відновив роботу і вона має приступити до виконання своїх трудових обов`язків. Також разом із ОСОБА_7 , ОСОБА_3 була присутня на зустрічі із заступником селищного голови, під час зустрічі питання про відновлення ДНЗ «Ромашка» вирішено не було.
В судовому засіданні 15.05.2023 свідок ОСОБА_7 надала покази, що вона є працівником в ДНЗ «Ромашка» с. Голубече на посаді помічник вихователя . У липні 2021 року була присутня на громадських слуханнях в с. Голубече обговорювалося питання, щоб об`єднати ДНЗ «Ромашка» с. Голубече та ЗДО «Сонечко» с. Княжа Криниця в один заклад дошкільної освіти, яке питання було прийнято не пам`ятає. Також з ініціативи керівника ОСОБА_3 була присутня на зустрічі із заступником селищного голови, під час зустрічі питання про відновлення ДНЗ «Ромашка» вирішено не було.
В судовому засіданні 30.05.2023 свідок ОСОБА_4 надала покази, що її було призначено головою комісії з реорганізації ДНЗ «Ромашка» с. Голубече та ЗДО «Сонечко» с. Княжа Криниця. Вказані заклади дошкільної освіти мають бути реорганізовані шляхом злиття. Працівники ДНЗ «Ромашка» с. Голубече не виходять на роботу та не виконують свої обов`язки, хоча жодних перешкод їм ніхто не чинить. Вона складала та підписувала табелі обліку робочого часу, де фіксувала відсутність на роботі працівників ДНЗ «Ромашка» с. Голубече. На громадських слуханнях в с. Голубече у липні 2021 року були присутні працівникам ДНЗ «Ромашка» с. Голубече та їм було відомо про реорганізацію дитячого закладу.
В судовому засіданні 30.05.2023 року свідок ОСОБА_8 надала покази, що в 2021 році працювала на посаді заступника начальника відділу освіти, молоді та спорту Крижопільської селищної ради. У липні 2021 році була присутня на громадських слуханнях в с. Голубече, де обговорювалося питання щодо діяльності закладів дошкільної освіти. ДНЗ «Ромашка» с. Голубече не функціонував, крім того не був ліцензований.
Вислухавши сторони, дослідивши письмові докази в їх сукупності, вважає позовні вимоги такими, що підлягають частковому задоволенню з наступних підстав.
Дослідивши матеріали справи, суд вважає, що позов підлягає задоволенню з наступних підстав. Відповідно до положеньст. 81 ЦПК України, кожна сторона зобов`язана довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
Відповідно до ч. 4 ст. 81 ЦПК України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.
Судом встановлено, що з 05 лютого 2007 року по даний час вона працює на посаді завідуючої дошкільного навчального закладу «Ромашка» с. Голубече, Крижопільського району Вінницької області, запис про звільнення із займаної посади відсутній.
Рішення Крижопільського районного суду Вінницької області від 19.04.2019 року справа № 134/336/19 та рішенням Крижопільського районного суду Вінницької області від 01.07.2020 року справа № 134/790/20 за позовом ОСОБА_3 до Голубецької сільської ради Крижопільського району Вінницької області про стягнення заборгованості по забортної платі було встановлено, що 12 вересня 2014 року 32 сесією 6 скликання Голубецької сільської ради прийнято рішення № 770-32/2014 «Про ліквідацію ДНЗ «Ромашка» с. Голубече шляхом утворення комунального закладу ясла-садок комбінованого типу «Калина» Голубецької сільської ради».
Постановою Крижопільського районного суду від 15 квітня 2015 року, справа № 134/194/15-а, вказане рішення визнано протиправним та скасовано. Ухвалою Вінницького апеляційного адміністративного суду від 02.07.2015 року рішення суду залишено без змін.
Постановою Крижопільського районного суду Вінницької області від 14 квітня 2016 року справа № 134/1365/15-а рішення 39 сесії 6 скликання Голубецької сільської ради від 29 травня 2015 року «Про ліквідацію ДНЗ «Ромашка» с. Голубече визнано протиправним і скасовано. Вказаною постановою суду, також зобов`язано відповідача відновити роботу дошкільного закладу «Ромашка» с. Голубече, Крижопільського району, Вінницької області.
Вищезазначеними рішення Крижопільськогорайонного судуВінницької областівід 19.04.2019року справа№ 134/336/19,яке залишенев силіпостановою ВерховногоСуду від24.12.2019року та рішеннямКрижопільського районногосуду Вінницькоїобласті від01.07.2020року справа№ 134/790/20,яке набралозаконної сили31.07.2020року встановлено, що постанова Крижопільського районного суду Вінницької області від 14 квітня 2016 року справа № 134/1365/15-а не виконано, роботу дошкільного закладу «Ромашка» с. Голубече, Крижопільського району, Вінницької області на час розгляду справ не відновлено, чим порушено Відповідачем право Позивача на працю та одержання винагороди, яке гарантоване ст. 43 Конституції України та стягнено з Голубецької сільської ради Крижопільського району на користь ОСОБА_3 заборгованість по заробітній платі в сумі 88976,55 грн. за період з 01.04.2017 по 19.04.2019 та заборгованість по заробітній платі в сумі 56091,40 грн. за період з 20.04.2019 по 15.05.2020.
Рішенням Крижопільського районного суду Вінницької області від 16 липня 2021 року по справі № 134/321/21, відповідно до відмітки Крижопільського районного суду Вінницької області набрало законної сили 21.12.2021 року, позов ОСОБА_3 до Крижопільської селищної ради задоволено, та стягнуто заборгованість по заробітній платі в сумі 46678 (сорок шість тисяч шістсот сімдесят вісім гривні) 13 коп. за період з 16.05.2020 по 15.02.2021 року та зобов`язано Крижопільську селищну раду сплатити на відповідний рахунок Державної податкової служби за місцем обліку єдиний внесок, за ОСОБА_3 , який нараховується на суму заробітної плати за період з 16.05.2020 року по 15.02.2021 року в розмірі 10693,47 грн.
Постановою Вінницького апеляційного суду від 20 вересня 2022 року (справа № 134/321/21) зобов`язано зобов`язано Крижопільську селищну раду нарахувати та сплатити на відповідний рахунок Державної податкової служби за місцем обліку єдиний соціальний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування на суму заробітної плати ОСОБА_3 за періодз грудня2014року поквітень 2020року унаступних розмірах: за 2014 рік: за грудень 2014 року - 1047,17 грн.; за 2015 рік: за січень 2015 року - 1047.17 грн.; за лютий 2015 року - 1047,17 грн.; за березень 2015 року - 1047,17 грн.; за квітень 2015 року - 1047,17 грн.; за травень 2015 року - 1047.17 грн.; за червень 2015 року - 1047,17 грн.; за липень 2015 року - 1047,17 грн.; за серпень 2015 року - 1047,17 грн.; за вересень 2015 року - 1047,17 грн.; за жовтень 2015 року 1047,17 грн.; за листопад 2015 року - 1047,17 грн.; за грудень 2015 року - 1047,17 грн.; за 2016 рік: за січень 2016 року - 634,65 грн.; за лютий 2016 року - 634,65 грн.; за березень 2016 року - 634,65 грн.; за квітень 2016 року - 634,65 грн.; за травень 2016 року - 634,65 грн.; за червень 2016 року - 634,65 грн.; за липень 2016 року - 634,65 грн.; за серпень 2016 року - 634,65 грн.; за вересень 2016 року - 634,65 грн.; за жовтень 2016 року - 634,65 грн.; за листопад 2016 року - 634,65 грн.; за грудень 2016 року - 634,65 грн.; за 2017 рік: за січень 2017 року - 704.00 грн.; за лютий 2017 року - 704,00 грн.; за березень 2017 року - 704,00 грн.; за квітень 2017 року - 704,00 грн.; за травень 2017 року - 704,00 грн.; за червень 2017 року - 704,00 грн.; за липень 2017 року - 704,00 грн.; за серпень 2017 року - 704,00 грн.; за вересень 2017 року - 704,00 грн.; за жовтень 2017 року - 704,00 грн.; за листопад 2017 року - 704,00 грн.; за грудень 2017 року - 704,00 грн.; за 2018 рік: за січень 2018 року - 819,06 грн.; за лютий 2018 року - 819,06 грн.; за березень 2018 року - 819,06 грн.; за квітень 2018 року - 819,06 грн.; за травень 2018 року - 819,06 грн.; за червень 2018 року - 819,06 грн.; за липень 2018 року - 819,06 грн.; за серпень 2018 року - 819,06 грн.; за вересень 2018 року - 819,06 грн.; за жовтень 2018 року - 819,06 грн.; за листопад 2018 року - 819,06 грн.; за грудень 2018 року - 819,06 грн.; за 2019 рік: а січень 2019 року - 918,06 грн.; за лютий 2019 року - 918,06 грн., за березень 2019 року - 918,06 грн.; за квітень 2019 року - 918,06 грн.; за травень 2019 року - 918,06 грн.; за червень 2019 року - 918,06 грн.; за липень 2019 року - 918,06 грн.; за серпень 2019 року - 918,06 грн.; за вересень 2019 року - 918,06 грн.; за жовтень 2019 року - 918,06 грн.; за листопад 2019 року - 918,06 грн.; за грудень 2019 року - 918,06 грн.; за 2020 рік: за січень 2020 року - 1039,06 грн.; за лютий 2020 року - 1039,06 грн.; за березень 2020 року - 1039,06 грн.; за квітень 2020 року - 1039,06 грн.
Рішенням Крижопільського районного суду Вінницької області від 16 липня 2021 року по справі № 134/321/21 та Постановою Вінницького апеляційного суду від 20 вересня 2022 року (справа № 134/321/21) встановлено та сторонами не заперечується, що позивачку ОСОБА_3 було прийнято на посаду завідуючої дошкільного навчального закладу «Ромашка» з 05 лютого 2007 року та те, що Крижопільська селищна рада є правонаступником Голубецької сільскої ради.
В обґрунтуваннязаперечень протизадоволення позовнихвимог представниквідповідача покликається,на те,що роботу ДНЗ «Ромашка» с. Голубече було відновлено Крижопільською селищною радою, шляхом внесення змін до статуту ДНЗ «Ромашка», відновлено фінансування, проте позивачка не ходить на роботу, тому немає підстав платити їй заробітну плату.
30 липня 2021 року на 12 сесії 8 скликання Крижопільської селищної ради було прийнято рішення № 449 «Про відміну рішення та прийняття до сфери управління дошкільного навчального закладу «Ромашка» с. Голубече та затвердження Статуту в новій редакції», згідно якого відмінено рішення 39 сесії Голубецької сільської ради 6 скликання від 29.05.2015 року № 907-39/2015 «Про ліквідацію дошкільного навчального закладу «Ромашка» с. Голубече»; прийнято до сфери управління Крижопільської селищної ради дошкільний навчальний заклад «Ромашка» с. Голубече (юридична адреса: 24606, Вінницька область, Крижопільський район, с. Голубече, вулиця Т.Марцин, будинок 2 А, код ЄДРПОУ 37338150); прийнято майно, права та обов`язки дошкільного навчального закладу «Ромашка» с. Голубече у комунальну власність Крижопільської територіальної громади в особі Крижопільської селищної ради; змінено власника (засновника) дошкільного навчального закладу «Ромашка» с. Голубече на Крижопільську селищну раду; визначено органом управління для дошкільного навчального закладу «Ромашка» с. Голубече відділ освіти, молоді та спорту Крижопілльської селищної ради; внесено зміни до Статуту закладу шляхом викладення його в новій редакції; затверджено Статут дошкільного навчального закладу «Ромашка» с. Голубече в новій редакції; доручено завідувачу ОСОБА_3 подати державному реєстратору документи про відміну рішення про припинення та для внесення змін до відомостей про заклад, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осібпідприємців та громадських формувань.
30 липня 2021 року на 12 сесії 8 скликання Крижопільської селищної ради було прийнято рішення № 450 «Про реорганізацію закладів дошкільної освіти села Голубече шляхом злиття», згідно якого вирішено реорганізувати дошкільний навчальний заклад «Ромашка» с. Голубече (юридична адреса: 24606, Вінницька область, Крижопільський район, с. Голубече, вулиця Т.Марцин, будинок 2 А, код ЄДРПОУ 37338150) та заклад дошкільної освіти «Сонечко» с. Княжа Криниця (юридична адреса: 24607, Вінницька область, Крижопільський район, с. Княжа Криниця, вулиця Миру, 17, код ЄДРПОУ 26241486) шляхом злиття, утворивши Заклад дошкільної освіти села Голубече Крижопільської селищної ради; утворити комісію з реорганізації дошкільного навчального закладу «Ромашка» с. Голубече; утворити комісію з реорганізації закладу дошкільної освіти «Сонечко» с. Княжа Криниця Крижопільського району Вінницької області; затвердити персональний склад комісії з реорганізації в складі згідно з додатком 1; встановити строк пред`явлення кредиторських вимог - два місяці з дати внесення записів про припинення до Єдиного державного реєстру; комісіям з реорганізації в установленому законом порядку здійснити заходи щодо реорганізації (злиття) в строк до 01.10.2021 року; відділу освіти, молоді та спорту Крижопільської селищної ради (Тесмінецька Ж.В.) в період серпня-жовтня 2021 року здійснити необхідні організаційні заходи, пов`язані з реорганізацією (шляхом злиття) зазначених закладів, у порядку та строки, визначені чинним законодавством України.
31 серпня 2021 року на 13 сесії 8 скликання Крижопільської селищної ради було прийнято рішення № 496 «Про внесення змін до рішення 12 сесії селищної ради 8 скликання від 30.07.2021 року № 449 «Про прийняття до сфери управління дошкільного навчального закладу «Ромашка» с. Голубече та затвердження статуту в новій редакції», згідно якого внесено зміни до рішення 12 сесії селищної ради 8 скликання від 30.07.2021 року № 449 «Про прийняття до сфери управління дошкільного навчального закладу «Ромашка» с. Голубече та затвердження Статуту в новій редакції», шляхом викладення рішення в новій редакції, а саме вирішено: відмінити рішення 39 сесії Голубецької сільської ради 6 скликання від 29.05.2015 року № 907-39/2015 «Про ліквідацію дошкільного навчального закладу «Ромашка» с. Голубече»; прийняти до сфери управління Крижопільської селищної ради дошкільний навчальний заклад «Ромашка» с. Голубече (юридична адреса: 24606, Вінницька область, Крижопільський район, с. Голубече, вулиця Т.Марцин, будинок 2 А, код ЄДРПОУ 37338150); прийняти майно, права та обов`язки дошкільного навчального закладу «Ромашка» с. Голубече у комунальну власність Крижопільської територіальної громади в особі Крижопільської селищної ради; змінити власника (засновника) дошкільного навчального закладу «Ромашка» с. Голубече на Крижопільську селищну раду; визначити органом управління для дошкільного навчального закладу «Ромашка» с. Голубече відділ освіти, молоді та спорту Крижопілльської селищної ради; внести зміни до Статуту закладу шляхом викладення його в новій редакції; затвердити Статут дошкільного навчального закладу «Ромашка» с. Голубече в новій редакції; включити до складу представників дошкільного навчального закладу «Ромашка» с. Голубече Бойко Ірину Михайлівну з повноваженнями по представництву закладу в органах державної реєстрації; уповноважити представника ОСОБА_2 подати державному реєстратору документи про відміну рішення про припинення та для внесення змін до відомостей про заклад, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осібпідприємців та громадських формувань.
31 серпня 2021 року на 13 сесії 8 скликання Крижопільської селищної ради було прийнято рішення № 497 «Про реорганізацію закладів дошкільної освіти села Голубече шляхом злиття», згідно якого відмінено рішення 12 сесії селищної ради 8 скликання від 30.07.2021 року № 450 «Про реорганізацію закладів дошкільної освіти села Голубече шляхом злиття» в зв`язку з пропущенням строків необхідних для його реалізації, а також вирішено реорганізувати дошкільний навчальний заклад «Ромашка» с. Голубече (юридична адреса: 24606, Вінницька область, Крижопільський район, с. Голубече, вулиця Т.Марцин, будинок 2 А, код ЄДРПОУ 37338150) та заклад дошкільної освіти «Сонечко» с. Княжа Криниця (юридична адреса: 24607, Вінницька область, Крижопільський район, с. Княжа Криниця, вулиця Миру, 17, код ЄДРПОУ 26241486) шляхом злиття, утворивши Заклад дошкільної освіти села Голубече Крижопільської селищної ради; утворити комісію з реорганізації дошкільного навчального закладу «Ромашка» с. Голубече; утворити комісію з реорганізації закладу дошкільної освіти «Сонечко» с. Княжа Криниця Крижопільського району Вінницької області; затвердити персональний склад комісій з реорганізації в складі згідно з додатком 1; встановити строк пред`явлення кредиторських вимог - два місяці з дати оприлюднення рішень на сайті центрального органу виконавчої влади; комісіям з реорганізації в установленому законом порядку здійснити заходи щодо реорганізації (злиття) в строк до 01.11.2021 року; уповноважити голову комісії з реорганізації дошкільного навчального закладу «Ромашка» с. Голубече протягом трьох робочих днів з дати прийняття рішення подати державному реєстратору документи для реєстрації рішення про припинення юридичної особи; уповноважити голову комісії з реорганізації закладу дошкільної освіти «Сонечко» с. Княжа Криниця Крижопільського району Вінницької області протягом трьох робочих днів з дати прийняття рішення подати державному реєстратору документи для реєстрації рішення про припинення юридичної особи; відділу освіти, молоді та спорту Крижопільської селищної ради (Тесмінецька Ж.В.) в період вересня-листопада 2021 року здійснити необхідні організаційні заходи, пов`язані з реорганізацією (шляхом злиття) зазначених закладів, у порядку та строки, визначені чинним законодавством України.
Відповідно до витягу з Державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань станом на 12.12.2022 дошкільний навчальний заклад «Ромашка» с. Голубече (код ЄДРПОУ 37338150) перебував в процесі припинення в зв`язку з рішенням засновника про реорганізацію (відповідний запис внесено 06.09.2021).
Згідно положень Статуту дошкільного навчального закладу «Ромашка» с. Голубече (код ЄДРПОУ 37338150) у редакції, затвердженій рішенням 13 сесії 8 скликання Крижопільської селищної ради від 31 серпня 2021 року № 496, заклад припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації; рішення про реорганізацію або ліквідацію закладу приймає засновник; у разі реорганізації закладу майно, права та обов`язки переходять до правонаступника.
30 червня 2023 року на 34 сесії 8 скликання Крижопільської селищної ради було прийнято рішення № 1334 «Про утворення закладу дошкільної освіти села Голубече Крижопільської селищної ради», згідно якого вирішено: утворити заклад дошкільної освіти села Голубече Крижопільської селищної ради, реорганізувавши дошкільний навчальний заклад «Ромашка» с. Голубече (юридична адреса: 24606, Вінницька область, Крижопільський район, с. Голубече, вулиця Т.Марцин, будинок 2 А, код ЄДРПОУ 37338150) та заклад дошкільної освіти «Сонечко» с. Княжа Криниця (юридична адреса: 24607, Вінницька область, Крижопільський район, с. Княжа Криниця, вулиця Миру, 17, код ЄДРПОУ 26241486) шляхом злиття; визначати заклад дошкільної освіти села Голубече Крижопільської селищної ради правонаступником прав та обов`язків дошкільного навчального закладу «Ромашка» с. Голубече (юридична адреса: 24606, Вінницька область, Крижопільський район, с. Голубече, вулиця Т.Марцин, будинок 2 А, код ЄДРПОУ 37338150) та закладу дошкільної освіти «Сонечко» с. Княжа Криниця (юридична адреса: 24607, Вінницька область, Крижопільський район, с. Княжа Криниця, вулиця Миру, 17, код ЄДРПОУ 26241486); визначити місцезнаходження закладу дошкільної освіти села Голубече Крижопільської селищної ради: 24607, Вінницька область, Тульчинський район, село Голубече, вулиця Т.Марцин 1; визначити структуру закладу дошкільної освіти села Голубече Крижопільської селищної ради в загальній чисельності, що додається; затвердити Статут закладу дошкільної освіти села Голубече Крижопільської селищної ради, що додається; призначити в.о. директора закладу дошкільної освіти села Голубече Крижопільської селищної ради Вовчок Олесю Миколаївну на період до призначення директора відповідно до законодавства; Крижопільському селищному голові подати необхідні документи для державної реєстрації закладу дошкільної освіти села Голубече Крижопільської селищної ради у встановленому законодавством порядку.
30 червня 2023 року на 34 сесії 8 скликання Крижопільської селищної ради було прийнято рішення № 1355 «Про внесення змін до складу комісії з реорганізації дошкільного навчального закладу «Ромашка» с. Голубече», згідно якого внесено зміни в склад комісії з реорганізації дошкільного навчального закладу «Ромашка» с. Голубече, зокрема головою комісії визначено Вовчок О.М., яку уповноважено подати державному реєстатору документи для державної реєстрації змін інформації про юридичну особу в ЄДР.
Відповідно до витягу з Державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань станом на 13.11.2023 дошкільний навчальний заклад «Ромашка» с. Голубече (код ЄДРПОУ 37338150) припинено в результаті її реорганізації 06.11.2023, правонаступником зазначено заклад дошкільної освіти села Голубече Крижопільської селищної ради код: ЄДРПОУ:45187827.
Відповідно до виписки з Державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань на заклад дошкільної освіти села Голубече Крижопільської селищної ради код: ЄДРПОУ:45187827 дата та номер запису в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізтчних осіб- підприємців та громадських формувань 06.11.2023, 1001681340000001159.
Частинами 1 та 2 ст.76ЦПК України передбачено, що доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.
Письмовими доказами є документи (крім електронних документів), які містять дані про обставини, що мають значення для правильного вирішення спору. Письмові докази подаються в оригіналі або в належним чином засвідченій копії, якщо інше не передбачено цим Кодексом. Якщо для вирішення спору має значення лише частина документа, подається засвідчений витяг з нього (частина 2 ст. 95 ЦПК України).
Під чассудового розглядустороною відповідачане наданодоказів відновленняроботи дошкільного навчального закладу «Ромашка» с. Голубече, не надано підтвердження того, що позивач ОСОБА_3 приступила до виконання своїх посадових обов`язків, позивачем не надано доказів повідомлення ОСОБА_3 про відновлення діяльності ДНЗ «Ромашка » с. Голубече. Крижопільська селищна рада, будучи правонаступником Голубецької сільської ради, фактично не виконала рішення суду про відновлення роботи дошкільного навчального закладу «Ромашка» с. Голубече.
Рішення № 449 від 30 липня 2021 року 12 сесії 8 скликання Крижопільської селищної ради про прийняття до своєї сфери управління дошкільного навчального закладу «Ромашка» с. Голубече та рішення № 450 «Про реорганізацію закладів дошкільної освіти села Голубече шляхом злиття». Рішення від 31 серпня 2021 року 13 сесії 8 скликання Крижопільської селищної ради було прийнято рішення № 496 «Про внесення змін до рішення 12 сесії селищної ради 8 скликання від 30.07.2021 року № 449 «Про прийняття до сфери управління дошкільного навчального закладу «Ромашка», рішення від 31 серпня 2021 року 13 сесії 8 скликання Крижопільської селищної ради було прийнято рішення № 497 «Про реорганізацію закладів дошкільної освіти села Голубече шляхом злиття», рішення від 30 червня 2023 року 34 сесії 8 скликання Крижопільської селищної ради було прийнято рішення № 1334 «Про утворення закладу дошкільної освіти села Голубече Крижопільської селищної ради» та рішення від 30 червня 2023 року 34 сесії 8 скликання Крижопільської селищної ради № 1355 «Про внесення змін до складу комісії з реорганізації дошкільного навчального закладу «Ромашка» с. Голубече» є підтвердженням здійснення процедури реорганізації ДНЗ «Ромашка » с. Голубече на підставі рішення засновника Крижопільської селищної ради та не підтверджує вчинення дій, щодо відновлення роботи закладу.
Також не підтверджують факт відновлення діяльності що ДНЗ «Ромашка» та не виконання ОСОБА_9 посадових обов`язків складенні під час реорганізації юридичної особи ДНЗ «Ромашка» табелі обліку робочого часу ДНЗ «Ромашка» з серпня 2021 року по січень 2023 року
На час припинення юридичної особи ДНЗ «Ромашка» с. Голубече 06.11.2023 року шляхом реорганізації правонаступником зазначено заклад дошкільної освіти села Голубече Крижопільської селищної ради код: ЄДРПОУ:45187827 позивач ОСОБА_3 із займаної посади не звільнена, трудові відносини не припиненні, відомості про виплату їй заробітної плати, починаючи з 16 лютого 2021 року і по даний час відсутні.
Таким чином судом встановлено, що Крижопільська селищна рада є правонаступником Голубецької сільської ради, також в частині прав та обов`язків засновника ДНЗ «Ромашка», та враховуючи що судом встановлено, а відповідачем не спростовано, що на час розгляду цивільної справи ОСОБА_3 не звільнена з займаної посади, та трудові відносини з відповідачем на час розгляду справи не припинені суд приходить до висновку про задоволення позовних вимог в повному обсязі.
Відповідно до п. 5 Пленуму Верховного суду України від 24.12.1999 року № 13 «Про практику застосування судами законодавства про оплату праці» необхідно враховувати, що норми і гарантії оплати праці, визначені законодавством для працівників підприємств, установ, організацій усіх форм власності, є мінімальними державними гарантіями і тому при договірному регулюванні вони не можуть бути погіршені.
Судом зроблено розрахунок заборгованої заробітної плати, виходячи з її мінімального розміру, який визначався відповідно до вимог Законів України 2021-2023 років «Про Державний бюджет України».
Відповідно до ст.3Закону України«Про оплатупраці» мінімальна заробітна плата-це встановлений законом мінімальний розмір оплати праці за виконану працівником місячну (годинну)норму праці. Мінімальна заробітна плата є державною соціальною гарантією, обов`язковою на всій території України для підприємств усіх форм власності і господарювання та фізичних осіб, які використовують працю найманих працівників, за будь-якою системою оплати праці.
Статтею 8Закону України«Про Державнийбюджет Українина 2021рік» установлено у 2021 році мінімальну заробітну плату: у місячному розмірі: з 1 січня - 6000 гривень, з 1 грудня - 6500 гривень; у погодинному розмірі: з 1 січня - 36,11 гривні, з 1 грудня - 39,12 гривні.
У статті 8Закону України«Про Державнийбюджет Українина 2022рік» установлено у 2022 році мінімальну заробітну плату: у місячному розмірі: з 1 січня - 6500 гривень, з 1 жовтня - 6700 гривень; у погодинному розмірі: з 1 січня - 39,26 гривні, з 1 жовтня - 40,46 гривні.
Статтею 8Закону України«Про Державнийбюджет Українина 2023рік» установлено з1січня 2023року мінімальну заробітну плату: у місячному розмірі - 6700 гривень; у погодинному розмірі - 40,46 гривні.
Враховуючи, що ОСОБА_3 не звільнена з займаної посади і трудові відносини з нею не припинені, на її користь підлягає стягненню з Крижопільської селищної ради заборгованість по заробітній платі з 16 лютого 2021 року по день ухвалення судом рішення по справі, виходячи зі встановленого законом розміру мінімальної заробітної плати за відповідний місяць, а саме: - за 2021 рік: з 1 6 лютого 2021 року по 28 лютого 2021 року1928,57 грн. (6000 грн. / 28 х 9 днів), з 01 березня 2021 року по 30 листопада 2021 року 4000 грн. (6000 х 9), з 01 грудня 2021 року по 31 грудня 2021 року 6500 грн., а всього 62428,57 грн.;- за 2022 рік: з 01 січня 2022 року по 30 вересня 2022 року - 58500 грн. (6500 х 9), з 01 жовтня 2022 року по 31 грудня 2022 року20100 грн. (6700 х 3), а всього 78600 грн.; - за 2023 рік: з 01 січня 2023 року по 30 листопада 2023 року73700 грн. (6700 х 11), за грудень 2023 року 1080,64 грн. (6700 грн. / 31 х 5 днів), а всього 74780,64 грн.
Отже, з Крижопільської селищної ради на користь ОСОБА_3 підлягає стягненню заборгованість по заробітній платі в загальній сумі 215809,21 грн.
Відповідно до статті 1 Закону України «Про індексацію грошових доходів населення», індексація грошових доходів населення - це встановлений законами та іншими нормативно-правовими актами України механізм підвищення грошових доходів населення, що дає можливість частково або повністю відшкодовувати подорожчання споживчих товарів і послуг.
Об`єктом індексації грошових доходів населення є оплата праці (грошове забезпечення) як грошовий дохід громадян, одержаний ними у гривнях на території України і який не має разового характеру (частина першастатті 2Закону України «Про індексацію грошових доходів населення»).
Суми виплат, пов`язаних з індексацією заробітної плати працівників, входять до складу фонду додаткової заробітної плати згідно з підпунктом 2.2.7 Інструкції зі статистики заробітної плати, затвердженої наказом Держкомстату України від 13 січня 2004 року № 5, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 27 січня 2004 року.
Зазначений правовий висновок викладено Верховним Судом у постанові від 02 червня 2021 року по справі № 697/2338/19.
Статтею 33Закону України«Про оплатупраці» передбачено, що у період між переглядом розміру мінімальної заробітної плати індивідуальна заробітна плата підлягає індексації згідно з чинним законодавством.
Правила обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації та сум індексації грошових доходів населення визначені Порядком проведення індексації грошових доходів населення, затвердженимпостановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2003 року № 1078.
Порядком передбачено, що індексація грошових доходів населення проводиться у разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який встановлюється у розмірі 101 відсотка (частина 2 пункту 1-1) - вказана величина індексу діяла до 2016 року. При цьому індекс споживчих цін обчислюється Держстатом і не пізніше 10 числа місяця, що настає за звітним, публікується в офіційних періодичних виданнях.
Відповідно до частини 5статті 2Закону України«Про індексаціюгрошових доходівнаселення» та пункту 4 Порядку індексації підлягають грошові доходи населення у межах прожиткового мінімуму, встановленого для відповідних соціальних і демографічних груп населення. Частина грошових доходів, яка перевищує прожитковий мінімум, встановлений для відповідних соціальних і демографічних груп населення, індексації не підлягає.
Також згідно зі статтею 34Закону України«Про оплатупраці» компенсація працівникам втрати частини заробітної плати у зв`язку із порушенням строків її виплати провадиться відповідно до індексу зростання цін на споживчі товари і тарифів на послуги у порядку, встановленому чинним законодавством.
Враховуючи викладене, суд вважає, що з відповідача на користь ОСОБА_3 слід стягнути індексацію заробітної плати за час затримки за період з лютого 2021 року по листопад 2022 року в сумі 1745,94 грн., згідно розрахунку, наданого стороною позивача, і який прийнято судом.
Щодо позовних вимог щодо зобов`язати відповідача сплатити на відповідний рахунок Державної податкової служби за місцем обліку єдиний соціальний внесок за неї, який нараховується на суми заробітної плати 22 % за період з липня 2020 року по лютий 2021 року суд зазначає наступне:
Пунктом 1 частини 1 статті 7 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування» визначено, що єдиний внесок нараховується для платників, зазначених у пунктах 1 (крім абзацу сьомого), частини першої статті 4 цього Закону, - на суму нарахованої кожній застрахованій особі заробітної плати за видами виплат, які включають основну та додаткову заробітну плату, інші заохочувальні та компенсаційні виплати, у тому числі в натуральній формі, що визначаються відповідно до Закону України «Про оплату праці», та суму винагороди фізичним особам за виконання робіт (надання послуг) за цивільно-правовими договорами.
Відповідно до ч.5 ст.8 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування» єдиний внесок для платників, зазначених у статті 4 цього Закону, встановлюється у розмірі 22 відсотки до визначеної статтею 7 цього Закону бази нарахування єдиного внеску.
У разі якщо база нарахування єдиного внеску не перевищує розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на місяць, за який отримано дохід, сума єдиного внеску розраховується як добуток розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на місяць, за який отримано дохід (прибуток), та ставки єдиного внеску.
Так, враховуючи те, що сума заборгованості по заробітній платі визначається, виходячи з місячної мінімальної заробітної плати, встановленої Законами України «Про Державний бюджет України» на 2021, 2022, 2023 рр., то єдиний соціальний внесок має бути нараховано та сплачено за період з березня 2021 року по грудень 2023 року, в наступних розмірах:
за березень 2021 року1320,00 грн.; за квітень 2021 року1320,00 грн.; за травень 2021 року1320,00 грн.; за червень 2021 року1320,00 грн.; за липень 2021 року1320,00 грн.; за серпень 2021 року1320,00 грн.; за вересень 2021 року1320,00 грн.; за жовтень 2021 року1320,00 грн.; за листопад 2021 року1320,00 грн.; за грудень 2021 року1430,00 грн.;
за січень 2022 року1430,00 грн.; за лютий 2022 року1430,00 грн.; за березень 2022 року1430,00 грн.; за квітень 2022 року1430,00 грн.; за травень 2022 року1430,00 грн.; за червень 2022 року1430,00 грн.; за липень 2022 року1430,00 грн.; за серпень 2022 року1430,00 грн.; за вересень 2022 року1430,00 грн.; за жовтень 2022 року1474,00 грн.; за листопад 2022 року1474,00 грн.; за грудень 2022 року1474,00 грн.;
за січень 2023 року1474,00 грн.; за лютий 2023 року1474,00 грн.; за березень 2023 року1474,00 грн.; за квітень 2023 року1474,00 грн.; за травень 2023 року1474,00 грн.; за червень 2023 року1474,00 грн.; за липень 2023 року1474,00 грн.; за серпень 2023 року1474,00 грн.; за вересень 2023 року1474,00 грн.; за жовтень 2023 року1474,00 грн. за листопад 2023 року 1474,00. грн. ; за грудень 2023 року 1474,00 грн.
Суд, також задовольняє вимогу позивача щодо стягнення витрат на правову допомогу в сумі 6000 гривень.
Судовий збір стягнути відповідно до ст. 141 ЦПК України.
На підставі викладеного та керуючись ст.ст.94,95,232,237-1 КЗпП України, ст.ст. .10,89,141,223,263-265,430 ЦПК України, суд
ВИРІШИВ:
Позов ОСОБА_3 доКрижопільської селищноїради про стягнення заборгованості по заробітній платі, суми індексації заробітної плати та зобов`язання нарахування і сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, задовольнити.
Стягнути з Крижопільської селищної ради на користь ОСОБА_3 заборгованість по заробітній платі з 16.02.2021 року по день ухвалення судом рішення по справі (05.12.2023 року), виходячи зі встановленого законом розміру мінімальної заробітної плати за відповідний місяць, в сумі 215809,21 (двісті п`ятнадцять тисяч вісімсот дев`ять гривень, 21 копійок) та 1745,94грн.(одна тисяча сімсот сорок п`ять гривень, 94 копійки) індексації заробітної плати.
Зобов`язати Крижопільську селищну раду нарахувати та сплатити на відповідний рахунок Державної податкової служби за місцем обліку єдиний соціальний внесок за ОСОБА_3 (РНОКПП НОМЕР_1 ), який нараховується на суми заробітної плати за період з березня 2021 року по грудень 2023 року, в наступних розмірах:
за березень 2021 року1320,00 грн.; за квітень 2021 року1320,00 грн.; за травень 2021 року1320,00 грн.; за червень 2021 року1320,00 грн.; за липень 2021 року1320,00 грн.; за серпень 2021 року1320,00 грн.; за вересень 2021 року1320,00 грн.; за жовтень 2021 року1320,00 грн.; за листопад 2021 року1320,00 грн.; за грудень 2021 року1430,00 грн.;
за січень 2022 року1430,00 грн.; за лютий 2022 року1430,00 грн.; за березень 2022 року1430,00 грн.; за квітень 2022 року1430,00 грн.; за травень 2022 року1430,00 грн.; за червень 2022 року1430,00 грн.; за липень 2022 року1430,00 грн.; за серпень 2022 року1430,00 грн.; за вересень 2022 року1430,00 грн.; за жовтень 2022 року1474,00 грн.; за листопад 2022 року1474,00 грн.; за грудень 2022 року1474,00 грн.;
за січень 2023 року1474,00 грн.; за лютий 2023 року1474,00 грн.; за березень 2023 року1474,00 грн.; за квітень 2023 року1474,00 грн.; за травень 2023 року1474,00 грн.; за червень 2023 року1474,00 грн.; за липень 2023 року1474,00 грн.; за серпень 2023 року1474,00 грн.; за вересень 2023 року1474,00 грн.; за жовтень 2023 року1474,00 грн. за листопад 2023 року 1474,00. грн. ; за грудень 2023 року 1474,00 грн.
а також подати до Державної податкової служби за місцем обліку звітність щодо сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за звітні періоди, а саме: за весь період, за який стягнуто заборгованість по заробітній платі у даній справі.
Стягнути з Крижопільської селищної ради (код ЄДРПОУ 04325940) на користь ОСОБА_3 (ІПН НОМЕР_1 ) судовий збір у розмірі 992,40 грн. (дев`ятсот дев`яносто дві) гривні 40 копійок.
Стягнути з Крижопільської селищної ради (код ЄДРПОУ 04325940) на користь ОСОБА_3 (ІПН НОМЕР_1 ) понесенні витрати на правову допомогу у сумі 6000,00 (шість тисяч ) гривень
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржено до Вінницького апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Позивач: ОСОБА_3 , ІПН НОМЕР_1 зареєстрована за адресою: АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 .
Відповідач: Крижопільська селищна рада, місцезнаходження: вул. Героїв України, 59 смт. Крижопіль Тульчинського району Вінницької області, код ЄДРПОУ 04325940.
Повний текст рішення суду складено 11 грудня 2023 року
Суддя:
Суд | Крижопільський районний суд Вінницької області |
Дата ухвалення рішення | 05.12.2023 |
Оприлюднено | 13.12.2023 |
Номер документу | 115558396 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із трудових правовідносин, з них про виплату заробітної плати |
Цивільне
Крижопільський районний суд Вінницької області
Лабай О. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні