Ухвала
від 05.12.2023 по справі 304/2686/23
ПЕРЕЧИНСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ЗАКАРПАТСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 304/2686/23 Провадження № 1-кс/304/682/2023

У Х В А Л А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

05 грудня 2023 рокум. Перечин

Слідчий суддя Перечинського районного суду Закарпатської області ОСОБА_1 , з участю секретаря судового засідання ОСОБА_2 , детектива Територіального управління БЕБ у Закарпатській області ОСОБА_3 , розглянувши його клопотання, погоджене прокурором відділу Закарпатської обласної прокуратури ОСОБА_4 , на підставі матеріалів досудового розслідування, внесених до ЄРДР за № 12022070000000053 від 14 лютого 2022 року, за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 203-2 КК України, про обшук,

У С Т А Н О В И В:

детектив звернувся до слідчого судді з клопотанням про надання слідчим - детективам Бюро економічної безпеки України ОСОБА_3 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 , ОСОБА_15 , які здійснюють досудове розслідування даного кримінального провадження та іншим детективам, а також прокурорам, які здійснюють нагляд за додержанням законів під час проведення досудового розслідування у формі процесуального керівництва досудовим розслідуванням у цьому кримінальному провадженні, дозвіл на проведення обшуку транспортного засобу марки «Skoda Octavia», р/н НОМЕР_1 , VIN НОМЕР_2 , білого кольору, 2011 року випуску, що належить ОСОБА_16 (РНОКПП НОМЕР_3 ), з метою виявлення та вилучення наступних предметів, речей та документів: чорнових записів (зошитів, блокнотів, окремих аркушів паперу); документів подвійної (чорнової) бухгалтерії в документальному та електронному вигляді; жорстких дисків, флеш-накопичувачів, планшетів, телефонів; печаток, штампів та інших речей і предметів, що свідчать та підтверджують факт ухилення від сплати податків та протиправну незаконну діяльність у сфері зайняття гральним бізнесом; документів в печатному та електронному вигляді, які містять інформацію та відомості про проведення незаконної діяльності у сфері грального бізнесу; готівкових грошових коштів, отриманих від незаконної діяльності; засобів мобільного зв`язку, які використовувались при здійсненні злочинної діяльності; гральне обладнання (системні блоки, монітори, клавіатури, мишки, планшети, рекламні банери, дроти, модеми, телевізори, на які транслюється інформація щодо азартних ігор, пристрої для друку чеків, касові апарати, ультрафіолетові лампи для сканування голограм на грошових купюрах, бирки персоналу, коврики для мишок з назвами ігрових закладів, пристрої для з`єднання інтернет мережі, роздільники інтернет мережі (комутатори, свіч), відео реєстратори, подовжувачі), що використовуються для забезпечення незаконної діяльності у сфері грального бізнесу, магнітних носіїв інформації, USB флеш-накопичувачів інформації, комп`ютерної техніки та інших носіїв інформації, на яких можуть зберігатись зазначені відомості, інші предмети та речі, які можуть бути використані для забезпечення діяльності гральних закладів та можуть бути доказом по кримінальному провадженню. Клопотання мотивує тим, що детективами Територіального управління БЕБ у Закарпатській області проводиться досудове розслідування даного кримінального провадження, в ході якого встановлено, що на території Закарпатської області невідомими особами, у порушення вимог Закону України «Про заборону грального бізнесу в Україні» № 1334-VI від 15.05.2009 та Закону України «Про державне регулювання діяльності щодо організації та проведення азартних ігор» від 14.07.2020, здійснюється діяльність з організації та проведення азартних ігор без ліцензії, забезпечення функціонування закладів, де надається доступ до азартних ігор, які проводяться у мережі «Інтернет» без відповідних на те ліцензій, сертифікованого та підключеного до Державної системи онлайн-моніторингу грального обладнання та онлайн-систем організаторів азартних ігор. Детектив вказує, що учасники злочинної схеми, які входять до складу злочинної організації, за попередньою змовою здійснюють заходи з легалізації коштів, отриманих внаслідок протиправної діяльності шляхом приховання чи маскування незаконного походження таких коштів або іншого майна чи володіння ними, прав на такі кошти або майно, джерела їх походження, місцезнаходження, переміщення, зміну їх форми (перетворення), а так само набуття, володіння або використання коштів чи іншого майна. Органом досудового розслідування встановлено, що вказані заклади функціонують цілодобово, вхід в середину здійснюється за допомогою пропускного режиму шляхом дистанційного відкриття дверей адміністратором; над вхідними дверима в ігровий зал, знаходиться камера відеоспостереження, що фіксує вхід осіб у ігровий зал. Також детектив вказує, що у ігровому залі працює адміністратор (касир), який обслуговує клієнтів в середині ігрової зали; при вході до ігрової зали необхідно обрати ігрове місце, після чого підійти до касира та надати йому грошові кошти готівкою, яка, в свою чергу, зараховується на ігровий пристрій - ігрові монети (бали) та розблоковує ігровий пристрій для гри. У випадку виграшу клієнтом, який хоче зняти виграні грошові кошти з ігрового пристрою, тобто перевести їх в готівку, необхідно також звернутись до адміністратора (касира). При цьому ні під час зарахування, ні під час видачі грошових коштів після виграшу, ніякі чеки не видаються, тобто ніяким чином не фіксується, а також взагалі відсутні термінали та вся незаконна діяльність здійснюється виключно за готівку. Ззовні заклади, де здійснюється незаконна діяльність у сфері грального бізнесу непримітні, майже всі без розпізнавальних знаків, вікна та двері обклеєні плівкою чорного кольору, однак оснащені зовнішніми камерами відео-спостереження, що свідчить про маскування незаконної діяльності у сфері азартних ігор. Левова частка ігрових залів розташована в малих архітектурних залах, власники яких або взагалі відсутні, оскільки вони розташовані незаконно, або обізнані в незаконній діяльності, яка відбувається у належних їм приміщеннях. Так, як вказує детектив, для проведення такої незаконної діяльності використовується приміщення, що розташоване за адресою: АДРЕСА_1 , кадастровий номер земельної ділянки 2110100000:19:003:0013. Окрім цього вказує, що організатором діяльності підпільного закладу за вказаною адресою є ОСОБА_16 , ІНФОРМАЦІЯ_1 (РНОКПП НОМЕР_3 ), який проживає за адресою: АДРЕСА_2 ; вказане житло згідно даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно належить ОСОБА_16 та ОСОБА_17 на праві спільної власності; згідно наявної у органу досудового розслідування інформації з баз даних, ОСОБА_16 є власником транспортного засобу марки «SKODA OKTAVIA», р/н НОМЕР_4 , білого кольору. Також, як вказує детектив, вжитими заходами встановлено, що одним з адміністраторів ігрового залу за вказаною адресою є ОСОБА_18 , ІНФОРМАЦІЯ_2 (РНОКПП НОМЕР_5 ). В ході відпрацювання вищевказаної адреси встановлено, що ігровий зал працює цілодобово, вхідні двері та вікна у приміщенні обклеєні плівкою чорного кольору, вхід в середину здійснюється за допомогою пропускного режиму шляхом дистанційного відкриття дверей адміністратором, над вхідними у ігровий зал дверима знаходяться дві камери відеоспостереження, які фіксують вхід особи у ігровий зал. Таким чином, як вказує детектив, організатор незаконної діяльності у сфері зайняття гральним бізнесом у своїй злочинній діяльності використовує транспортний засіб марки «SKODA OKTAVIA», р/н НОМЕР_4 , білого кольору, де можуть знаходитися зазначені у клопотанні речі. Відтак детектив вказує, що наразі стороною обвинувачення здійснюється збирання, перевірка та оцінка доказів з метою встановлення обставин, що мають значення для кримінального провадження, і такі неможливо отримати у добровільному порядку шляхом витребування речей і документів у порядку статті 93 КПК України або ж за допомогою інших слідчих дій, оскільки протиправна діяльність вказаних осіб здійснюється у законспірованій формі, а тому за таких обставин обшук є найбільш доцільним та ефективним способом відшукання та вилучення речей і документів, які мають значення для досудового розслідування даного кримінального провадження. Окрім цього детектив вказує, що гральне обладнання, яке використовується для забезпечення незаконної діяльності у сфері грального бізнесу, магнітні носії інформації, USB флеш накопичувачі інформації, комп`ютерна техніка, а також встановлене на ній програмне забезпечення є знаряддям кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 203-2 КК України. Відтак детектив вважає, що з метою забезпечення всебічного, повного та неупередженого дослідження обставин кримінального провадження, у органу досудового розслідування виникла необхідність у відшуканні незаконно виготовлених підакцизних товарів, у зв`язку з чим просить клопотання задовольнити.

У судовому засіданні детектив клопотання підтримав та просив таке задовольнити з наведених у ньому підстав.

Слідчий суддя, заслухавши пояснення детектива, вивчивши матеріали клопотання, прийшов до такого висновку.

Згідно з ч. 1 ст. 40 КПК України слідчий несе відповідальність за законність та своєчасність здійснення процесуальних дій.

Відповідно до п. 5 ч. 2 ст. 40 КПК України слідчий, серед іншого, уповноважений звертатися за погодженням із прокурором до слідчого судді з клопотаннями про застосування заходів забезпечення кримінального провадження, проведення слідчих (розшукових) дій та негласних слідчих (розшукових) дій.

Пунктом 1 ч. 3 ст. 216 КПК України передбачено, що детективи органів Бюро економічної безпеки України здійснюють досудове розслідування кримінальних правопорушень, передбачених, зокрема ст. 203-2 КК України.

Статтею 30 Конституції України кожному гарантується недоторканність житла. Не допускається проникнення до житла чи до іншого володіння особи, проведення в них огляду чи обшуку інакше як за вмотивованим рішенням суду.

В той же час згідно з ч. 1 ст. 234 КПК України обшук проводиться з метою виявлення та фіксації відомостей про обставини вчинення кримінального правопорушення, відшукання знаряддя кримінального правопорушення або майна, яке було здобуте у результаті його вчинення, а також встановлення місцезнаходження розшукуваних осіб.

Як видно з матеріалів клопотання, органом досудового розслідування - відділом детективів Територіального управління БЕБ у Закарпатській області здійснюється досудове розслідування кримінального провадження, внесеного 14 лютого 2022 року до ЄРДР за №12022070000000053 з правовою кваліфікацією за ч. 1 ст. 203-2 КК України за фактом порушення вимог Закону України «Про заборону грального бізнесу в Україні» № 1334-VI від 15.05.2009 та Закону України «Про державне регулювання діяльності щодо організації та проведення азартних ігор» від 14.07.2020, а саме організації та проведення азартних ігор без ліцензії, забезпечення функціонування закладів, де надається доступ до азартних ігор, які проводяться у мережі «Інтернет» без відповідних на те ліцензій (а. к. 4-зворот).

Окрім цього матеріалами клопотання встановлено, що на виконання доручення 30 листопада 2023 року вх. № 261/05-16 надійшов рапорт старшого детектива ТУ БЕБ у Закарпатській області ОСОБА_19 про те, що ним встановлено адреси, де, невстановленими на даний час особами, організовано надання послуги у сфері грального бізнесу, зокрема за адресою: АДРЕСА_1 , кадастровий номер земельної ділянки 2110100000:19:003:0013. Організатором діяльності підпільного закладу за вказаною адресою є ОСОБА_16 , ІНФОРМАЦІЯ_1 (РНОКПП НОМЕР_3 ), який проживає за адресою: АДРЕСА_2 ; вказане житло згідно даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно належить ОСОБА_16 на праві спільної власності; згідно наявної у органу досудового розслідування інформації з баз даних, ОСОБА_16 є власником транспортного засобу марки «SKODA OKTAVIA», р/н НОМЕР_4 , білого кольору (а. к. 7, 8, 9-зворот, 10).

Як видно з Реєстраційної картки транспортного засобу (заява: 301302983 NZA: НОМЕР_6 ) транспортний засіб марки «Skoda Octavia», р/н НОМЕР_1 , VIN НОМЕР_2 , білого кольору, 2011 року випуску, на підставі Свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_7 належить ОСОБА_16 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_3 (а. к. 11).

Відповідно до ч. 1 ст. 8 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (далі - Конвенція) кожен має право на повагу до свого житла.

Разом з цим, слідчий суддя вважає проведення обшуку вказаного транспортного засобу законною метою розслідування кримінального правопорушення, оскільки у інший спосіб здобути докази неможливо, тобто втручання у здійснення права власника на недоторканість майна здійснюється «згідно із законом».

Вказане узгоджується з позицією Європейського суду з прав людини, викладеною у п. 104 Рішення від 07 листопада 2013 року у справі «Бєлоусов проти України», зокрема Суд нагадує, що будь-яке втручання згідно з п. 1 ст. 8 Конвенції повинно бути виправданим у розумінні п. 2 вказаної статті як таке, що здійснюється згідно із законом і є необхідним у демократичному суспільстві задля досягнення однієї або більше законних цілей, що в ньому наводяться. Головною метою статті 8 Конвенції є захист особи від свавільного втручання державних органів.

Також у п. 45 Рішення Європейського суду з прав людини від 28 квітня 2005 року у справі «Бук проти Німеччини», де Суд висловив свою думку щодо проведення обшуків та неодноразово постановляв, що договірні держави можуть за необхідності вдаватися до таких дій з метою отримати докази на підтвердження факту вчинення певних правопорушень … Критерії, які Суд враховує при з`ясуванні такого питання - це тяжкість правопорушення, у зв`язку з яким проводиться обшук та виїмка, обставини, за яких ухвалено відповідну постанову, зокрема наявність інших доказів на той момент, статус приміщення, яке підлягає обшуку.

Аналогічні твердження також викладені й у Рішенні від 07 листопада 2013 року у справі «Геращенко проти України», у п. 131 якого Суд погоджується з тим, що необхідність виявлення доказів злочину може обумовити обшук приміщення третьої особи.

Отже з урахуванням вищевикладеного та приймаючи до уваги відомості, отримані в ході проведення досудового розслідування, слідчий суддя прийшов до висновку, що є всі підстави надати дозвіл на проведення обшуку належного ОСОБА_16 транспортного засобу марки «Skoda Octavia», р/н НОМЕР_1 , задля відшукання зазначених у клопотанні та конкретно визначених речей/предметів/документів/майна.

У той же час вимоги клопотання про надання дозволу на проведення обшуку задля відшукання та вилучення інших предметів та речей, які можуть бути використані для забезпечення діяльності гральних закладів та можуть бути доказом по кримінальному провадженню, не можуть бути задоволені слідчим суддею з огляду на таке.

Пунктом 6 ч. 2 ст. 235 КПК України передбачено, що ухвала слідчого судді про дозвіл на обшук житла чи іншого володіння особи повинна відповідати загальним вимогам до судових рішень, передбачених цим Кодексом, а також містити відомості про речі, документи або осіб, для виявлення яких проводиться обшук.

Частина 5 статті 236 КПК зокрема визначає, що обшук на підставі ухвали слідчого судді повинен проводитися в обсязі, необхідному для досягнення мети обшуку.

При обшуку слідчий, прокурор має право проводити вимірювання, фотографування, звуко- чи відеозапис, складати плани і схеми, виготовляти графічні зображення обшуканого житла чи іншого володіння особи чи окремих речей, виготовляти відбитки та зліпки, оглядати і вилучати документи, тимчасово вилучати речі, які мають значення для кримінального провадження. Предмети, які вилучені законом з обігу, підлягають вилученню незалежно від їх відношення до кримінального провадження. Вилучені речі та документи, які не входять до переліку, щодо якого прямо надано дозвіл на відшукання в ухвалі про дозвіл на проведення обшуку, та не відносяться до предметів, які вилучені законом з обігу, вважаються тимчасово вилученим майном (ч. 7 ст. 236 КПК).

Частиною 2 статті 16 КПК визначено, що на підставах та в порядку, передбачених цим Кодексом, допускається тимчасове вилучення майна без судового рішення.

Тимчасове вилучення майна може здійснюватися також під час обшуку, огляду (ч. 2 ст. 168 КПК).

Тобто під час обшуку рішення про необхідність вилучення відшуканих речей, предметів, документів або копіювання інформації, що міститься в інформаційних (автоматизованих) системах, електронних комунікаційних системах, інформаційно-комунікаційних системах, комп`ютерних системах, їх невід`ємних частинах, у тому числі із залученням спеціаліста, приймає безпосередньо особа, яка його проводить, що належить до її дискреційних повноважень.

Тому слідчий суддя не вбачає обставин, які б доводили пропорційність втручання в особисте життя в частині необхідності вилучення речей та документів, які можливо будуть відшукані під час обшуку, оскільки твердження детектива у клопотанні щодо необхідності їх вилучення є припущеннями, що не можуть бути покладеними в обґрунтування клопотання та не ґрунтуються на наведених вище нормах КПК.

Окрім цього з приводу зазначення в ухвалі детективів/прокурорів, які будуть проводити обшук, слідчий суддя констатує таке.

Приписи ст. 235 КПК України не зобов`язують слідчого суддю в ухвалі зазначати прокурора чи слідчого, який буде проводити обшук, натомість зазначена ухвала має містити відомості про прокурора, слідчого, який подав клопотання про обшук. Тобто, процесуальний закон зобов`язує слідчого суддю встановити, що клопотання надійшло від уповноваженої особи - прокурора, включеного до групи прокурорів, або слідчого, якому доручено здійснювати розслідування, в порядку статей 37, 39, 216 КПК України. Судовий контроль під час розгляду клопотання про проведення обшуку здійснюється з метою забезпечення права на недоторканність житла чи іншого володіння особи. Водночас, зміст норм цього Кодексу не дає підстав для твердження про те, що до повноважень слідчого судді належать, крім здійснення судового контролю за дотриманням прав, свобод та інтересів осіб у кримінальному провадженні (п. 18 ст. 3 КПК України), ще й інші, віднесені до повноважень прокурора та слідчого з організації досудового розслідування.

Із системного тлумачення статей 36, 40, 235, 236 КПК України не вбачається, що до компетенції слідчого судді належить визначення як конкретного слідчого або прокурора, які мають здійснювати таку слідчу (розшукову) дію, так й інших осіб, що будуть брати участь у проведенні обшуку (понятих, працівників оперативного підрозділу, спеціалістів та ін.).

Таким чином, визначення в ухвалі слідчого судді конкретного слідчого або прокурора, які мають здійснювати обшук, перебуває поза межами повноважень слідчого судді з контролю за дотриманням прав, свобод та інтересів осіб у кримінальному провадженні та обмежується в цій частині перевіркою того, чи є належним суб`єктом учасник кримінального провадження, який звернувся з клопотанням про проведення обшуку.

Вказане узгоджується з позицією, висловленою Верховним Судом у постанові від 17 лютого 2021 року у справі № 263/10353/16-к.

Керуючись ст. 30 Конституції України, ст. 40, 233, 234, 235 КПК України, слідчий суддя

П О С Т А Н О В И В :

клопотання детектива Територіального управління БЕБ у Закарпатській області ОСОБА_3 про обшук - задовольнити частково.

Надати дозвіл на проведення обшуку транспортного засобу марки «Skoda Octavia», р/н НОМЕР_1 , VIN НОМЕР_2 , білого кольору, 2011 року випуску, що на підставі Свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_7 належить ОСОБА_16 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_3 , з метою виявлення та вилучення чорнових записів (зошитів, блокнотів, окремих аркушів паперу); документів подвійної (чорнової) бухгалтерії в документальному та електронному вигляді; жорстких дисків, флеш-накопичувачів, планшетів, телефонів, печаток, штампів та інших речей і предметів, що свідчать та підтверджують факт ухилення від сплати податків та протиправну незаконну діяльність у сфері зайняття гральним бізнесом; документів у паперовому та електронному вигляді, що містять інформацію та відомості про проведення незаконної діяльності у сфері грального бізнесу; готівкових грошових коштів, отриманих від незаконної діяльності; засобів мобільного зв`язку, які використовувались при здійсненні злочинної діяльності; гральне обладнання (системні блоки, монітори, клавіатури, мишки, планшети, рекламні банери, дроти, модеми, телевізори, на які транслюється інформація щодо азартних ігор, пристрої для друку чеків, касові апарати, ультрафіолетові лампи для сканування голограм на грошових купюрах, бирки персоналу, коврики для мишок з назвами ігрових закладів, пристрої для з`єднання інтернет мережі, роздільники інтернет мережі (комутатори, свіч), відеореєстратори, подовжувачі), що використовуються для забезпечення незаконної діяльності у сфері грального бізнесу, магнітних носіїв інформації, USB флеш-накопичувачів інформації, комп`ютерної техніки та інших носіїв інформації, на яких можуть зберігатись зазначені відомості.

У задоволенні вимог решти клопотання відмовити.

Строк дії даної ухвали до 29 грудня 2023 року.

Ухвала оскарженню не підлягає.

Слідчий суддя: ОСОБА_1

СудПеречинський районний суд Закарпатської області
Дата ухвалення рішення05.12.2023
Оприлюднено13.12.2024
Номер документу115577358
СудочинствоКримінальне
КатегоріяПровадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про проведення обшуку житла чи іншого володіння особи

Судовий реєстр по справі —304/2686/23

Ухвала від 02.10.2024

Кримінальне

Перечинський районний суд Закарпатської області

Ганько І. І.

Ухвала від 02.10.2024

Кримінальне

Перечинський районний суд Закарпатської області

Ганько І. І.

Ухвала від 19.06.2024

Кримінальне

Перечинський районний суд Закарпатської області

Ганько І. І.

Ухвала від 07.06.2024

Кримінальне

Перечинський районний суд Закарпатської області

Ганько І. І.

Ухвала від 07.06.2024

Кримінальне

Перечинський районний суд Закарпатської області

Ганько І. І.

Ухвала від 07.06.2024

Кримінальне

Перечинський районний суд Закарпатської області

Ганько І. І.

Ухвала від 07.06.2024

Кримінальне

Перечинський районний суд Закарпатської області

Ганько І. І.

Ухвала від 07.06.2024

Кримінальне

Перечинський районний суд Закарпатської області

Ганько І. І.

Ухвала від 07.06.2024

Кримінальне

Перечинський районний суд Закарпатської області

Ганько І. І.

Ухвала від 07.06.2024

Кримінальне

Перечинський районний суд Закарпатської області

Ганько І. І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні