Постанова
від 14.12.2023 по справі 120/8808/22
СЬОМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 120/8808/22

Головуючий суддя 1-ої інстанції - Мультян М.Б.

Суддя-доповідач - Шидловський В.Б.

14 грудня 2023 року м. Вінниця

Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді: Шидловського В.Б.

суддів: Боровицького О. А. Курка О. П. ,

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю "АВМ АГРОІНВЕСТ" та Департаменту архітектури та містобудування Вінницької міської ради на рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 29 серпня 2023 року у справі за адміністративним позовом підприємства споживчої кооперації "Госпрозрахункове об`єднання ринків м. Вінниці" до Департаменту архітектури та містобудування Вінницької міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача товариство з обмеженою відповідальністю "АВМ АГРОІНВЕСТ" про визнання протиправними та скасування Містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки,

В С Т А Н О В И В :

У жовтні 2022 року Підприємство споживчої кооперації "Госпрозрахункове об`єднання ринків м.Вінниці" звернулося до суду з адміністративним позовом до Департаменту архітектури та містобудування Вінницької міської ради про визнання протиправними та скасування Містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки від 14.07.2021 № 69, затверджених наказом Департаменту архітектури та містобудування Вінницької міської ради 14.07.2021 № 109.

В обґрунтування позовної заяви зазначає, що позивач є власником земельної ділянки з кадастровим номером 0510100000:03:002:0181, цільове призначення для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, площа земельної ділянки 2,0236 га. На даній земельній ділянці розташований м`ясо-молочний павільйон площею 3885,8 кв.м, який має назву Центральний ринок м.Вінниці. Позивач зазначає, що в серпні 2022 року ТОВ АВМ АГРОІНВЕСТ розпочало нове будівництво торговельного центру з підземним паркінгом по проспекту Коцюбинського, 13-А з порушенням будівельних норм та правил, що призвело до порушення його права на безпечні умови проведення своєї торговельної діяльності, а також на охорону історичної та культурної спадщини.

Вказує, що рішенням виконавчого комітету Вінницької міської ради від 08.07.2021 №1671 Товариству з обмеженою відповідальністю ТОВ АВМ АГРОІНВЕСТ були надані вихідні дані - Містобудівні умови та обмеження на проектування торговельного центру з підземним паркінгом по проспекту Коцюбинського, б/п у м.Вінниці, кадастровий номер земельних ділянок: 0519100000:03:002:0155, 0510100000:03:002:0156. На виконання рішення виконавчого комітету Вінницької міської ради ТОВ АВМ АГРОІНВЕСТ було отримано Містобудівні умови і обмеження забудови земельної ділянки від 14 липня 2021 № 69. Проте вказує, що товариство набуло право на виконання будівництва торговельного центру з підземним паркінгом за вищевказаною адресою у протизаконний спосіб, адже у Містобудівному розрахунку для проекту будівництва торговельного центру заплановано забудову земельних ділянок, які не вказані у Містобудівних умовах і обмеженнях забудови земельної ділянки від 14.07.2021 № 69. Крім того, вказує, що Містобудівними умовами і обмеженнями порушено право на охорону історичної та культурної спадщини, до якої відноситься Центральний ринок м. Вінниця, зокрема будівництво планується на земельних ділянках, які знаходяться у Замостянському історичному ареалі, а тому документація підлягала погодженню з органом охорони культурної спадщини.

Рішенням Вінницького окружного адміністративного суду від 29 серпня 2023 року позовні вимоги задоволено повністю.

Визнано протиправними та скасовано Містобудівні умов і обмеження забудови земельної ділянки від 14.07.2021 № 69, що затверджені наказом Департаменту архітектури та містобудування

Вінницької міської ради 14.07.2021 № 109.

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, відповідачем подано апеляційну скаргу, в якій він просить скасуватиоскаржуване рішення та ухвалити нове, яким в задоволені позовних вимог відмовити в повному обсязі.

Апеляційну скаргу також подала і третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача, Товариство з обмеженою відповідальністю "АВМ АГРОІНВЕСТ". Зазначений апелянт також просить скасуватиоскаржуване рішення та ухвалити нове, яким в задоволені позовних вимог відмовити в повному обсязі.

Обґрунтовуючи вимоги апеляційних скарг апелянти посилаються на порушення судомпершої інстанції, при прийнятті рішення, норм матеріального та процесуального права, також неповне з`ясування обставин, що мають значення для справи, з обставин і обґрунтувань, викладених в апеляційних скаргах.

Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши рішення суду та доводи апеляційних скарг, дослідивши матеріали справи, вважає, що апеляційні скарги не підлягають задоволенню з наступних підстав.

Судом встановлено, що Підприємство споживчої кооперації "Госпрозрахункове об`єднання ринків м.Вінниці" є власником земельної ділянки з кадастровим номером 0510100000:03:002:0181, цільове призначення для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, площа земельної ділянки 2,0236 га. На даній земельній ділянці розташований м`ясо-молочний павільйон площею 3885,8 кв.м.

У 2020 році Товариством з обмеженою відповідальністю А-ПІЛОН було виготовлено Містобудівний розрахунок для проекту будівництва торговельного центру з підземним паркінгом по проспекті Коцюбинського у м.Вінниця. Зазначено, що будівництво планується за адресою проспект Коцюбинського у м.Вінниці. Ділянка для будівництва представлена трьома суміжними ділянками:

Кадастровий номер 0510100000:03:002:0155 0,2307 га;

Кадастровий номер 0510100000:03:002:0180 0,03 га;

Кадастровий номер 0510100000:03:002:0211 0,2175 га.

Загальна площа ділянки для будівництва 0,4782 га.

Містобудівними умовами і обмеженнями № 69 від 14.07.2021 передбачено проводити будівництво замовником Товариством з обмеженою відповідальністю "АВМ АГРОІНВЕСТ" торговельного центру з підземним паркінгом по проспекті Коцюбинського у м.Вінниця на земельних ділянках:

кадастровий номер 0510100000:03:002:0155;

кадастровий номер 0510100000:03:002:0156.

Відповідно до Плану зонування м.Вінниця, затвердженого рішенням Вінницької міської ради від 04.07.2008 №2012, зі змінами затвердженими рішенням Вінницької міської ради від 28.05.2021 №415, земельні ділянки розташовані в торгівельній зоні, в Замостянському історичному ареалі, частково в межах червоних ліній та в зоні транспортної інфраструктури.

14.07.2022 Департаментом архітектури та містобудування Вінницької міської ради було видано наказ №109, яким затверджено Містобудівні умови і обмеження № 69 від 14.07.2021 для проектування об`єкта будівництва нове будівництво торговельного центру з підземним паркінгом за адресою м. Вінниця, просп. Коцюбинського, 13-а, 13-б.

Наказом Департаменту архітектури та містобудування Вінницької міської ради від 07.02.2022 №18 Про затвердження внесення змін до містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки №69 від 14.07.2021, визначено проводити будівництво торговельного центру з підземним паркінгом по проспекті Коцюбинського у м.Вінниця на земельних ділянках кадастровий номер 0510100000:03:002:0155, 0510100000:03:002:0156, 0510100000:03:002:0180. Відповідно до Плану зонування м.Вінниця, затвердженого рішенням Вінницької міської ради від 04.07.2008 №2012, зі змінами затвердженими рішенням Вінницької міської ради від 28.05.2021 №415, земельні ділянки розташовані в торгівельній зоні, частково в межах червоних ліній та в зоні транспортної інфраструктури.

Не погоджуючись із законністю видачі Товариству з обмеженою відповідальністю "АВМ АГРОІНВЕСТ" Містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки №69 від 14.07.2022, позивач звернувся до суду.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції дійшов висновку, що оскаржувані містобудівні умови та обмеження видані з істотними порушенням норм чинного законодавства, що є підставою для їх скасування у судовому порядку.

Колегія суддів погоджується з таким висновком суду першої інстанції з огляду на наступне.

Правові та організаційні основи містобудівної діяльності визначені Законом України Про регулювання містобудівної діяльності (далі - Закон №3038-VI, в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).

Відповідно до частин першої та п`ятої статті 26 Закону № 3038-VI забудова територій здійснюється шляхом розміщення об`єктів будівництва. Проектування та будівництво об`єктів здійснюється власниками або користувачами земельних ділянок у такому порядку: отримання замовником або проектувальником вихідних даних; розроблення проектної документації та проведення у випадках, передбачених статтею 31 цього Закону, її експертизи; затвердження проектної документації; виконання підготовчих та будівельних робіт; проведення контрольного геодезичного знімання закінчених будівництвом об`єктів (крім об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС1)) та здійснення їх технічної інвентаризації (крім об`єктів, перелік яких визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері будівництва, архітектури, містобудування); прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів; реєстрація права власності на об`єкт містобудування.

Згідно з частиною першою статті 29 Закону № 3038-VI основними складовими вихідних даних є: містобудівні умови та обмеження; технічні умови та завдання на проектування.

За приписами пункту 8 частини першої статті 1 Закону № 3038-VI містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки (далі - містобудівні умови та обмеження) - документ, що містить комплекс планувальних та архітектурних вимог до проектування і будівництва щодо поверховості та щільності забудови земельної ділянки, відступів будинків і споруд від червоних ліній, меж земельної ділянки, її благоустрою та озеленення, інші вимоги до об`єктів будівництва, встановлені законодавством та містобудівною документацією.

Частиною другою статті 29 Закону № 3038-VI встановлено, що фізична або юридична особа, яка має намір щодо забудови земельної ділянки, що перебуває у власності або користуванні такої особи, повинна одержати містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва.

Містобудівні умови та обмеження надаються відповідними уповноваженими органами містобудування та архітектури на підставі містобудівної документації на місцевому рівні на безоплатній основі за заявою замовника (із зазначенням кадастрового номера земельної ділянки) (частина 3 вказаної норми).

Згідно з приписами наведеної норм, спеціально уповноважений орган містобудування та архітектури на підставі поданих заявником документів визначає, зокрема, відповідність намірів щодо забудови земельної ділянки вимогам містобудівної документації на місцевому рівні.

В той же час, підстави для відмови у наданні містобудівних умов та обмежень, а також для їх скасування встановлюють частини четверта, восьма статті 29 Закону № 3038-VI.

Зокрема, підставами для відмови у наданні містобудівних умов та обмежень є: 1) неподання визначених частиною третьою цієї статті документів, необхідних для прийняття рішення про надання містобудівних умов та обмежень; 2) виявлення недостовірних відомостей у документах, що посвідчують право власності чи користування земельною ділянкою, або у документах, що посвідчують право власності на об`єкт нерухомого майна, розташований на земельній ділянці; 3) невідповідність намірів забудови вимогам містобудівної документації на місцевому рівні. (частина четверта статті 29 Закону №3038-VI).

Разом з цим, частиною п`ятою статті 29 Закону № 3038-VI встановлено, що містобудівні умови та обмеження містять:

1) назву об`єкта будівництва, що повинна відображати вид будівництва та місце розташування об`єкта;

1-1) ідентифікатор об`єкта будівництва або закінченого будівництвом об`єкта (для об`єктів нового будівництва та закінчених будівництвом об`єктів, яким присвоєно ідентифікатор об`єкта будівництва до видачі містобудівних умов та обмежень);

2) інформацію про замовника;

3) відповідність на дату надання містобудівних умов та обмежень цільового та функціонального призначення земельної ділянки містобудівній документації на місцевому рівні;

4) гранично допустиму висотність будинків, будівель та споруд у метрах (з урахуванням обмежень використання приаеродромних територій, встановлених відповідно до Повітряного кодексу України);

5) максимально допустимий відсоток забудови земельної ділянки;

6) максимально допустиму щільність населення в межах житлової забудови відповідної житлової одиниці (кварталу, мікрорайону);

7) мінімально допустимі відстані від об`єкта, що проектується, до червоних ліній, ліній регулювання забудови, існуючих будинків та споруд;

8) планувальні обмеження (охоронні зони пам`яток культурної спадщини, межі історичних ареалів, зони регулювання забудови, зони охоронюваного ландшафту, зони охорони археологічного культурного шару, в межах яких діє спеціальний режим їх використання, охоронні зони об`єктів природно-заповідного фонду, прибережні захисні смуги, зони санітарної охорони, планувальні обмеження використання приаеродромних територій, встановлені відповідно до Повітряного кодексу України, зони, встановлені відповідно до законодавства за результатами визначення рівнів ризиків виникнення надзвичайних ситуацій, відображені у містобудівній документації);

9) охоронні зони об`єктів транспорту, зв`язку, інженерних комунікацій, відстані від об`єкта, що проектується, до існуючих інженерних мереж.

Перелік зазначених умов є вичерпним.

Згідно із частиною восьмою статті 29 Закону №3038-VI містобудівні умови та обмеження є чинними до завершення будівництва об`єкта незалежно від зміни замовника. Внесення змін до містобудівних умов та обмежень може здійснювати орган, що їх надав, за заявою замовника або за рішенням суду.

При цьому вказаною вище нормою визначено, що скасування містобудівних умов та обмежень здійснюється: за заявою замовника або за рішенням суду.

У разі скасування за рішенням суду містобудівних умов та обмежень посадові особи відповідного уповноваженого органу містобудування та архітектури несуть відповідальність згідно із законом.

Згідно із частиною третьою статті 29 Закону №3038-VI містобудівні умови та обмеження надаються відповідними уповноваженими органами містобудування та архітектури на підставі містобудівної документації на місцевому рівні на безоплатній основі за заявою замовника (із зазначенням кадастрового номера земельної ділянки), до якої додаються:

1) копія документа, що посвідчує право власності чи користування земельною ділянкою, або копія договору суперфіцію - у разі, якщо речове право на земельну ділянку не зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно;

2) копія документа, що посвідчує право власності на об`єкт нерухомого майна, розташований на земельній ділянці - у разі, якщо право власності на об`єкт нерухомого майна не зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, або згода його власника, засвідчена в установленому законодавством порядку (у разі здійснення реконструкції або реставрації);

3) викопіювання з топографо-геодезичного плану М 1:2000.

Для отримання містобудівних умов та обмежень до заяви замовник також додає містобудівний розрахунок, що визначає інвестиційні наміри замовника, який складається у довільній формі з доступною та стислою інформацією про основні параметри об`єкта будівництва.

Із матеріалів справи слідує, що 25.06.2021 Товариство з обмеженою відповідальністю АВМ АГРОІНВЕСТ звернулося до Вінницької міської ради із заявою №2, в якій просило надати містобудівні умови та обмеження для проектування та будівництва торговельного центру з підземним паркінгом по проспекті Коцюбинського в м. Вінниця.

До заяви було додано витяг з генерального плану м. Вінниця, договір купівлі-продажу земельної ділянки, посвідчений приватним нотаріусом Вінницького міського округу Терещенко В.В. 05.07.2021, реєстраційний запис № 1476, договір купівлі-продажу земельної ділянки, посвідчений приватним нотаріусом Вінницького міського округу Терещенко В.В. 05.07.2021, реєстраційний запис № 1474, витяги з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності №264427842 від 05.07.2021, №264423781 від 05.07.2021, інформацію Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельні ділянки з кадастровими номерами 0510100000:03:002:0155, 0510100000:03:002:0156 та 0510100000:03:002:0180 та містобудівний розрахунок.

Згідно листа-роз`яснення Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 02 лютого 2012 року №7/14-1575, містобудівний розрахунок - розрахунок щодо граничнодопустимих параметрів забудови, умови ув`язки архітектурно-планувального та об`ємно-просторового рішення, системи обслуговування, інженерних комунікацій, транспортного обслуговування та благоустрою з існуючою забудовою із дотриманням чинних нормативних документів.

Містобудівний розрахунок є однією з форм викладення інвестиційних намірів замовника (забудовника), який дає можливість органу місцевого самоврядування перед прийняттям рішення щодо надання містобудівних умов та обмежень надати їм оцінку з точки зору відповідності будівельним нормам, правилам та затвердженій містобудівній документації.

У відповідності до листа-роз`яснення від 02 лютого 2012 року №7/14-1575 містобудівний розрахунок не є стадією проектування і розробляється та надається у довільній формі з доступною та стислою інформацією про основні параметри об`єкту будівництва та його техніко-економічні показники (назва об`єкту, поверховість, площа забудови, загальна площа об`єкту, відповідність щільності забудови (при житловому будівництві) та інша інформація, яка на думку інвестора дає повне уявлення про його наміри).

Тобто з наведених положень можна зробити висновок, що у містобудівному розрахунку замовником декларуються межі майбутньої забудови, визначаються її основні параметри та обсяги, при цьому усі показники моделюються за умови дотримання чинних нормативних документів у цій сфері, що є визначальним.

Такі параметри об`єкта забудови кореспондуються з намірами замовника реалізувати власне право на забудову у заявлених ним обсягах, при цьому замовник вправі як зменшити так і збільшити обсяги запланованої забудови, але в межах граничних норм такої забудови та за умов відповідності таких намірів встановленим нормативам у галузі містобудування.

Отже, зазначення у містобудівному розрахунку основних параметрів об`єкта будівництва, які заздалегідь не відповідають нормативним актам у галузі містобудування, є достатньою підставою для скасування таких містобудівних умов та обмежень.

Аналогічного висновку дійшов Верховний Суд у постанові від 08.03.2023 у справі №806/1560/17.

Так, відповідно до Містобудівного розрахунку для проекту будівництва торговельного центру з підземним паркінгом по проспекті Коцюбинського в м.Вінниця виготовленому у 2020 році ТОВ А-ПІЛОН передбачено, що будівництво торговельного центру планується за адресою проспект Коцюбинського в м. Вінниці. Ділянка для будівництва представлена трьома суміжними ділянками:

Кадастровий номер 0510100000:03:002:0155 0,2307 га;

Кадастровий номер 0510100000:03:002:0180 0,03 га;

Кадастровий номер 0510100000:03:002:0211 0,2175 га.

Загальна площа ділянки для будівництва 0,4782 га.

Тобто, Містобудівним розрахунком було передбачено будівництво торговельного центру з підземним паркінгом на трьох земельних ділянках з кадастровими номерами 0510100000:03:002:0155, 0510100000:03:002:0180 та 0510100000:03:002:0211.

Разом із тим, Містобудівними умовами і обмеженнями №69 від 14.07.2021 передбачено проводити будівництво замовником товариством з обмеженою відповідальністю "АВМ АГРОІНВЕСТ" торговельного центру з підземним паркінгом по проспекті Коцюбинського в м.Вінниця на інших земельних ділянках, зокрема кадастровий номер 0510100000:03:002:0155, 0510100000:03:002:0156.

Отже, у розробленому ТОВ А-ПІЛОН Містобудівному розрахунку та затверджених Містобудівних умовах і обмеженнях №69 від 14.07.2021 співпадає проведення будівництва торговельного центру з підземним паркінгом по проспекті Коцюбинського в м.Вінниця лише на одній земельній ділянці з кадастровим номером: 0510100000:03:002:0155.

Відтак слід дійти висновку, що Містобудівними умовами і обмеженнями №69 від 14.07.2021 передбачено проводити будівництво торговельного центру з підземним паркінгом на відмінних від зазначених у Містобудівному розрахунку земельних ділянках.

Зокрема, Містобудівним розрахунком не було передбачено будівництво торговельного центру з підземним паркінгом на земельній ділянці з кадастровим номером 0510100000:03:002:0156.

При цьому, як уже було зазначено вище, зазначення у містобудівному розрахунку основних параметрів об`єкта будівництва є обов`язковим, такі параметри об`єкта забудови замовник вправі як зменшити так і збільшити, але в межах граничних норм такої забудови.

Тому суд вважає, що затверджені наказом Департаменту архітектури та містобудування Вінницької міської ради №109 від 14.07.2022 Містобудівні умови і обмеження будівництва торговельного центру з підземним паркінгом за адресою м.Вінниця, просп. Коцюбинського, 13-а, 13-б не відповідають Містобудівному розрахунку на таке будівництво, в якому задекларовано межі забудови.

Окрім того, наказом Департаменту архітектури та містобудування Вінницької міської ради від 07.02.2022 №18 Про затвердження внесення змін до містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки №69 від 14.07.2021, визначено проводити будівництво торговельного центру з підземним паркінгом по проспекті Коцюбинського в м.Вінниця на земельних ділянках кадастровий номер 0510100000:03:002:0155, 0510100000:03:002:0156 та 0510100000:03:002:0180.

Як зазначалося судом вище, містобудівні умови та обмеження надаються відповідними уповноваженими органами містобудування та архітектури на підставі містобудівної документації на місцевому рівні на безоплатній основі за заявою замовника (із зазначенням кадастрового номера земельної ділянки), до якої додаються, окрім іншого копія документа, що посвідчує право власності чи користування земельною ділянкою, або копія договору суперфіцію - у разі, якщо речове право на земельну ділянку не зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно (частина третя статті 29 Закону №3038-VI).

Із наданих Департаментом архітектури та містобудування Вінницької міської ради на виконання вимог ухвали суду від 06.02.2023 документів, які слугували підставою для видачі та затвердження Містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки № 69 від 14.07.2021 для проектування об`єкта будівництва нове будівництво торговельного центру з підземним паркінгом по проспекту Коцюбинського, 13-А, 13-Б в м.Вінниці, судом встановлено, що суб`єктом права власності на земельну ділянку кадастровий номер 0510100000:03:002:0180 є Вінницька міська об`єднана громада в особі Вінницької міської ради. (а.с. 168-169).

При цьому доказів, які б підтвердили право власності або права користування у ТОВ "АВМ АГРОІНВЕСТ" земельною ділянкою кадастровий номер 0510100000:03:002:0180, матеріали справи не містять.

На обґрунтування протиправності містобудівних умов та обмежень позивач також посилається на те, що останні винесені без врахування правил охорони та використання територій історичних ареалів м.Вінниці.

Колегія суддів зазначає, що правові, організаційні, соціальні та економічні відносини у сфері охорони культурної спадщини з метою її збереження, використання об`єктів культурної спадщини у суспільному житті, захисту традиційного характеру середовища в інтересах нинішнього і майбутніх поколінь регулює Закон України Про охорону культурної спадщини у преамбулі до якого зазначено, що об`єкти культурної спадщини, які знаходяться на території України, у межах її територіального моря та прилеглої зони, охороняються державою. Охорона об`єктів культурної спадщини є одним із пріоритетних завдань органів державної влади та органів місцевого самоврядування.

З метою захисту традиційного характеру середовища населених місць України та на виконання статті 32 Закону України Про охорону культурної спадщини постановою Кабінету Міністрів України від 26.07.2001 №878 затверджено Список історичних населених міст України (міста і селища міського типу), до якого внесено і місто Вінниця.

Абзацами першим-третім пункту 2 вказаної постанови Кабінету Міністрів України Державному комітетові будівництва, архітектури та житлової політики разом з Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями постановлено забезпечити протягом 2001- 2003 років розроблення та затвердження науково-проектної документації з визначення меж історичних ареалів населених місць, включених до зазначеного Списку.

Як зазначено у Містобудівних умовах і обмеженнях №69 від 14.07.2021 та у доданих до них матеріалах, зокрема у витязі з Плану зонування міста з нанесеними містобудівними обмеженнями на використання території М1:2000, фрагменті Історико-архітектурного опорного плану м.Вінниці М1:2000, земельні ділянки по пр.Коцюбинського, б/н у м.Вінниця (кадастрові номери 0510100000:03:002:0155, 0510100000:03:002:0156 та 0510100000:03:002:0180) розташовані в Замостянському історичному ареалі. (а.с. 141-147).

Розташування даних земельних ділянок кадастрові номери 0510100000:03:002:0155, 0510100000:03:002:0156 та 0510100000:03:002:0180 в Замостянському історичному ареалі передбачено Планом зонування міста, затвердженим Рішенням Вінницької міської ради від 04.07.2008 р. №2012 зі змінами затвердженими рішенням Вінницької міської ради від 28.05.2021 №451. (а.с.146).

Відповідно до пункту 9 частини 1 статті 1 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" план зонування території (зонінг) - документація, що є складовою комплексного плану просторового розвитку території територіальної громади або генерального плану населеного пункту і визначає умови та обмеження використання території у межах визначених функціональних зон.

Згідно частиною 4 статті 32 Закону України Про охорону культурної спадщини на охоронюваних археологічних територіях, у межах зон охорони пам`яток, історичних ареалів населених місць, занесених до Списку історичних населених місць України, забороняються містобудівні, архітектурні чи ландшафтні перетворення, будівельні, меліоративні, шляхові, земляні роботи без дозволу відповідного органу охорони культурної спадщини.

Відповідно до пункту 17 частини 2 статті 5 Закону України Про охорону культурної спадщини до повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони культурної спадщини, належить, зокрема, надання дозволів на проведення робіт на пам`ятках національного значення, об`єктах всесвітньої спадщини, їх територіях, в зонах охорони, буферних зонах, на охоронюваних археологічних територіях, в історичних ареалах населених місць.

Згідно з пункту 1 Положення про Міністерство культури та інформаційної політики України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.09.2014 №495, Мінкультури є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику, зокрема, у сфері охорони культурної спадщини.

Зі змісту наведених правових норм вбачається, що в зонах охорони пам`яток, історичних ареалів населених місць, занесених до Списку історичних населених місць України, встановлено особливий режим регулювання забудови. Зокрема, у таких зонах забороняється проведення будівельних робіт без попереднього отримання дозволу в органах охорони культурної спадщини, зокрема, Міністерства культури та інформаційної політики України як центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони культурної спадщини.

Постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 № 92 внесено зміни до Порядку №318, якою пункти 8 і 9 було викладено в такій редакції:

8. Проектна документація на нове будівництво, реконструкцію та капітальний ремонт (крім реконструкції та капітального ремонту квартир чи окремих приміщень, які здійснюються без зміни об`ємно-просторових характеристик) у межах історичних ареалів населених місць розробляється з урахуванням вимог затвердженого в установленому законом порядку історико-архітектурного опорного плану.

9. У разі незатвердження історико-архітектурного опорного плану населеного місця, що внесене до Списку історичних населених місць України, проектна документація на нове будівництво, реконструкцію та капітальний ремонт (крім реконструкції та капітального ремонту квартир чи окремих приміщень, які здійснюються без зміни об`ємно-просторових характеристик) у межах історичного ареалу розробляється з урахуванням вимог історико-містобудівного обґрунтування, порядок розроблення якого визначається наказом Мінкультури та Мінрегіону.

Також було установлено, що ці вимоги застосовуються до 1 січня 2019 року.

Суд зазначає, що Верховним Судом сформована правова позиція щодо необхідності отримання дозволу на виконання будівельних робіт, які викладені у відповідних постановах, зокрема, у постанові від 21.08.2019 у справі № 826/12524/18 Верховний Суд дійшов висновку про те, що місто Київ внесено до Списку історичних населених місць України (міста і селища міського типу), який затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 26.07.2001 №878. В зонах охорони пам`яток, історичних ареалів населених місць, занесених до такого Списку, встановлено особливий режим регулювання забудови, а тому на виконання будівельних робіт на території, що знаходяться у межах історичного ареалу м. Києва, необхідно отримувати дозвіл Мінкультури.

Аналогічний висновок міститься у постанові Верховного Суду від 16.03.2020 у справі №826/6522/15.

Отже, ТОВ АВМ АГРОІНВЕСТ на виконання вимог Закону України Про охорону культурної спадщини, крім іншого, зобов`язаний був отримати дозвіл на виконання будівельних робіт у державних органах охорони культурної спадщини, тому і в цій частині має місце невідповідність проектної документації, у зв`язку з відсутністю в ній інформації про надання Міністерством культури України дозволу на проведення земляних та інших робіт на земельній ділянці, де здійснювалося будівництво.

Варто також зазначити, що наказом Департаменту архітектури та містобудування Вінницької міської ради від 07.02.2022 №18 Про затвердження внесення змін до містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки №69 від 14.07.2021, визначено проводити будівництво торговельного центру з підземним паркінгом по проспекті Коцюбинського в м.Вінниця на земельних ділянках кадастровий номер 0510100000:03:002:0155, 0510100000:03:002:0156, 0510100000:03:002:0180. Відповідно до Плану зонування м.Вінниця, затвердженого рішенням Вінницької міської ради від 04.07.2008 №2012, зі змінами затвердженими рішенням Вінницької міської ради від 28.05.2021 №415, земельні ділянки розташовані в торгівельній зоні, частково в межах червоних ліній та в зоні транспортної інфраструктури.

Тобто вираз "земельні ділянки розташовані в торгівельній зоні, в Замостянському історичному ареалі" з Містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки №69 від 14.07.2021 виключено у відповідності до наказу від 07.02.2022 №18.

Слід зазначити, що підставою для винесення наказу від 07.02.2022 №18 стала заява ТОВ АВМ АГРОІНВЕСТ від 02.02.2022, відповідно якої товариство просило внести зміни до містобудівних умов та обмежень, а саме "прибрати планувальні обмеження - "межі історичних ареалів" у зв`язку з прийняттям наказу Міністерства культури та інформаційної політики України "1031 від 29.12.2021 року "Про затвердження меж та режимів використання території історичного ареалу м.Вінниці". (а.с. 132).

Колегія суддів зазначає, що наказ Міністерства культури тa інформаційної політики України від 29.12.2021 № 1031 "Про затвердження меж та режимів використання території історичного ареалу м. Вінниці" прийнятий після видання та затвердження Містобудівних умов і обмежень №69 від 14.07.2021, а отже його прийняття не впливає на обов`язок ТОВ АВМ АГРОІНВЕСТ отримати дозвіл на виконання будівельних робіт на земельних ділянках кадастровий номер 0510100000:03:002:0155, 0510100000:03:002:0156, 0510100000:03:002:0180 у державних органах охорони культурної спадщини.

Таким чином, перед прийняттям наказу 14.07.2021 № 109, Департаментом архітектури та містобудування Вінницької міської ради не було враховано відповідність Містобудівних умов і обмежень №69 від 14.07.2021 всіх вимогам законодавства України.

Суд вказує, що порушення відповідачем містобудівного законодавства, посягають на встановлений законодавством порядок забезпечення сталого розвитку територій, та як наслідок, призводять до виникнення факту самочинного будівництва, що обумовлює звернення Управління до суду з адміністративним позовом про скасування містобудівних умов та обмежень.

Вищевказані обставини, свідчать про, що вищевказані містобудівні умови та обмеження видані з істотними порушенням норм чинного законодавства, що є підставою для їх скасування у судовому порядку.

З урахуванням зазначених обставин, суд першої інстанції дійшов вірного висновку про наявність правових підстави для скасування оскаржуваних містобудівних умов і обмежень.

Узагальнюючи встановлені в ході розгляду справи обставини, колегія суддів дійшла наступних висновків.

Так, на момент прийняття оскаржуваних Містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки від 14.07.2021 № 69, були наявні наступні порушення:

- містобудівним розрахунком не було передбачено будівництво торговельного центру з підземним паркінгом на земельній ділянці з кадастровим номером 0510100000:03:002:0156;

- не було доказів, які б підтвердили право власності або права користування у ТОВ "АВМ АГРОІНВЕСТ" земельною ділянкою кадастровий номер 0510100000:03:002:0180;

- земельні ділянки, на яких передбачено будівництво торговельного центру з підземним паркінгом (кадастрові номери 0510100000:03:002:0155, 0510100000:03:002:0156 та 0510100000:03:002:0180) розташовані в Замостянському історичному ареалі, а тому необхідно отримання дозволу на виконання будівельних робіт у Міністерства культури України.

Зазначені порушення стали підставою для задоволення позовних вимог судом першої інстанції та визнання протиправними та скасування Містобудівних умов і обмеження забудови земельної ділянки від 14.07.2021 № 69, що затверджені наказом Департаменту архітектури та містобудування Вінницької міської ради 14.07.2021 № 109.

Суд апеляційної інстанції погоджується з рішенням суду першої інстанції та вважає, що підстав для його скасування немає.

Разом із тим, колегія суддів зазначає, що на момент розгляду зазначеної справи апеляційним судом, порушення, що стали підставою для задоволення позовних вимог судом першої інстанції - перестали існувати, а саме:

- наказом Департаменту архітектури та містобудування Вінницької міської ради від 07.02.2022 №18 Про затвердження внесення змін до містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки №69 від 14.07.2021, визначено проводити будівництво торговельного центру з підземним паркінгом по проспекті Коцюбинського в м.Вінниця на земельних ділянках кадастровий номер 0510100000:03:002:0155, 0510100000:03:002:0156 та 0510100000:03:002:0180;

- до апеляцій додано Договір про встановлення земельного сервітуту від 31.08.2021 укладений між Вінницькою міською радою та ТОВ «АВМ Агроінвест» на земельну ділянку кадастровий номер 0510100000:03:002:0180;

- наказом Міністерства культури тa інформаційної політики України від 29.12.2021 № 1031 "Про затвердження меж та режимів використання території історичного ареалу м.Вінниці" проведено коригування історико-архітектурного опорного плану м.Вінниці та виключено Замостянський історичний ареал.

За таких умов, наявні всі правові підстави для отримання Товариством з обмеженою відповідальністю АВМ АГРОІНВЕСТ у Департаменті архітектури та містобудування Вінницької міської ради нових містобудівних умов та обмежень для проектування та будівництва торговельного центру з підземним паркінгом по проспекті Коцюбинського у м.Вінниця на земельних ділянках кадастровий номер 0510100000:03:002:0155, 0510100000:03:002:0156 та 0510100000:03:002:0180.

Відповідно ст.242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Отже, ст.2 КАС України та ч.4 ст.242 КАС України вказують, що судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, а саме бути справедливим та неупередженим, своєчасно вирішувати спір у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Згідно п.41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.

Доводи викладені в апеляційних скаргах висновків суду першої інстанції не спростовують.

За змістом частини першої статті 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Оскільки судове рішення ухвалене судом першої інстанції з додержанням норм матеріального і процесуального права, на підставі правильно встановлених обставин справи, а доводи апеляційних скарг висновків суду не спростовують, то суд апеляційної інстанції залишає апеляційні скарги без задоволення, а оскаржуване судове рішення - без змін.

Відповідно до п.2 ч.5ст.328 КАС Українине підлягають касаційному оскарженню судові рішення у справах незначної складності та інших справах, розглянутих за правилами спрощеного позовного провадження (крім справ, які відповідно до цьогоКодексурозглядаються за правилами загального позовного провадження).

Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд

П О С Т А Н О В И В :

апеляційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю "АВМ АГРОІНВЕСТ" та Департаменту архітектури та містобудування Вінницької міської ради залишити без задоволення, а рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 29 серпня 2023 року - без змін.

Постанова суду набирає законної сили з моменту прийняття та оскарженню не підлягає, крім випадків передбачених пп. "а"-"г" п.2 ч.5 ст. 328 КАС України.

Головуючий Шидловський В.Б. Судді Боровицький О. А. Курко О. П.

СудСьомий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення14.12.2023
Оприлюднено18.12.2023
Номер документу115665134
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності

Судовий реєстр по справі —120/8808/22

Ухвала від 01.04.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Рибачук А.І.

Ухвала від 26.02.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Рибачук А.І.

Постанова від 14.12.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Шидловський В.Б.

Ухвала від 24.10.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Шидловський В.Б.

Ухвала від 21.09.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Шидловський В.Б.

Рішення від 29.08.2023

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Мультян Марина Бондівна

Ухвала від 10.07.2023

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Мультян Марина Бондівна

Ухвала від 05.07.2023

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Вільчинський Олександр Ванадійович

Ухвала від 03.07.2023

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Вільчинський Олександр Ванадійович

Ухвала від 06.02.2023

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Вільчинський Олександр Ванадійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні