Справа №:755/6575/23
Провадження №: 1-кс/755/3691/23
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
"29" листопада 2023 р. слідчий суддя Дніпровського районного суду м. Києва ОСОБА_1 , за участю секретаря судових засідань ОСОБА_2 , розглянувши клопотання прокурора Дніпровської окружної прокуратури м. Києва ОСОБА_3 про тимчасовий доступ до речей та документів у кримінальному провадженні внесеному до Єдиного реєстру досудових розслідувань за № 12022100040003537 від 04 листопада 2022 року за ознаками кримінальних правопорушень, передбачених ч. 3 ст. 358, ч. 4 ст. 190 КК України,
в с т а н о в и в :
Прокурор Дніпровськоїокружної прокуратурим.Києва ОСОБА_3 звернулася дослідчого судді з клопотанням про надання дозволу на тимчасовий доступ тимчасовий доступ до документів з можливістю вилучення копії інформації в електронному або друкованому вигляді, які знаходяться у володінні Державного підприємства « ІНФОРМАЦІЯ_1 » за адресою: АДРЕСА_1 , що містять охоронювану законом таємницю, а саме: заяв про надання доступу (внесення змін) з додатками до таких заяв, рішень прийнятих ДП « ІНФОРМАЦІЯ_2 » за результатами їх розгляду, документів, що підтверджують отримання логінів та паролів доступу до Державного реєстру прав, рішень (розпоряджень, доручень, наказів) на підставі яких блокувались чи анулювались доступи до Державного реєстру речових прав приватному нотаріусу Київського міського нотаріального округу ОСОБА_4 ; відомостей про всі реєстраційні дії із зазначенням реєстраційних номерів об`єктів нерухомого майна та номерів записів про право власності, перегляд інформації, формування витягів, інформації та довідок, внесення змін, що проведені в Державному реєстрі речових прав державним реєстратором приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу ОСОБА_4 у період 01.01.2019 по 31.12.2020, а також інформацію про ІР-адреси, з яких здійснювався доступ користувача при проведенні таких дій в Державному підприємстві « ІНФОРМАЦІЯ_1 » приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу ОСОБА_4 .
Мотивуючи клопотання,прокурор посилаєтьсяна те,що до ІНФОРМАЦІЯ_3 від Комунального підприємства « ІНФОРМАЦІЯ_4 » надійшов лист № 222-3513 від 12.09.2022 року щодо законності розташування об`єктів нерухомого майна за адресами АДРЕСА_2 , АДРЕСА_3 , АДРЕСА_4 .
Відповідно до цього листа, Комунальним підприємством « ІНФОРМАЦІЯ_4 » зазначено, що на вимоги приписів, виданих за адресами АДРЕСА_2 , АДРЕСА_3 , АДРЕСА_4 , були надані документи щодо видачі декларацій про готовність об`єктів, до експлуатації, а тому для проведення всебічної перевірки та надання уточнюючої інформації стосовно об`єктів, що знаходяться за вищевказаними адресами, комунальне підприємством звернулось до ІНФОРМАЦІЯ_3 щодо спростування чи підтвердження вказаної інформації.
До листа № 222-5313 від 12.09.2022 року комунальне підприємство « ІНФОРМАЦІЯ_4 » додало листи від 09.07.2021 № 073-5568 та від 16.08.2021 року № 055-7642.
Так, відповідно до змісту листа від 09.07.2021 року № 073-5568, вбачається, що він адресований ОСОБА_5 ( АДРЕСА_5 ) та зазначено, що у зв`язку з технічних причин, електронний Реєстр будівельної діяльності не працює, а тому надано запитувану інформацію: повідомлення про початок виконання будівельних робіт «реконструкція нежитлового приміщення за адресою: АДРЕСА_6 від 25.06.2021 року № КВ 024410621321; повідомлення про початок виконання будівельних робіт «реконструкція нежитлового приміщення за адресою: АДРЕСА_7 » від 07.07.2021 року № КВ 027410621736; повідомлення про початок виконання будівельних робіт «реконструкція нежитлового приміщення за адресою: АДРЕСА_8 » від 05.07.2021 року № КВ 027510621644; повідомлення про початок виконання будівельних робіт «реконструкція нежитлового приміщення за адресою: АДРЕСА_9 » від 05.07.2021 року № КВ 027010621756; повідомлення про початок виконання будівельних робіт «реконструкція нежитлового приміщення за адресою: АДРЕСА_10 » від 22.06.2021 року № КВ 025410621846; повідомлення про початок виконання будівельних робіт «реконструкція нежитлового приміщення за адресою: АДРЕСА_4 » від 02.07.2021 року № КВ 027010621720; повідомлення про початок виконання будівельних робіт «реконструкція нежитлового приміщення за адресою: АДРЕСА_11 » від 22.06.2021 року № КВ 023410621246; повідомлення про початок виконання будівельних робіт «реконструкція нежитлового приміщення за адресою: АДРЕСА_12 » від 01.07.2021 року № КВ 026010621564; повідомлення про початок виконання будівельних робіт «реконструкція нежитлового приміщення за адресою: АДРЕСА_13 » від 01.07.2021 року № КВ 026610621566; повідомлення про початок виконання будівельних робіт «реконструкція нежитлового приміщення за адресою: АДРЕСА_13 » від 01.07.2021 року № КВ 025910621640; повідомлення про початок виконання будівельних робіт «реконструкція нежитлового приміщення за адресою: АДРЕСА_8 » від 26.06.2021року № КВ 022310621581.
Лист від 09.07.2021 року № 073-5568 підписаний виконувачем обов`язків ІНФОРМАЦІЯ_3 ОСОБА_6 .
Зі змісту листа від 16.08.2021 року № 055-7642, вбачається, що останній адресований ОСОБА_5 ( АДРЕСА_5 ), в якому зазначено, що у зв`язку з технічних причин електронний реєстр будівельної діяльності не працює, а тому надано запитувану інформацію: декларація про готовність об`єкта до експлуатації «реконструкція нежитлового приміщення за адресою: АДРЕСА_6 » від 09.08.2021 року № КВ 141201828465; декларація про готовність об`єкта до експлуатації «реконструкція нежитлового приміщення за адресою: АДРЕСА_7 » від 11.08.2021 року № КВ 141206243540; декларація про готовність об`єкта до експлуатації «реконструкція нежитлового приміщення за адресою: АДРЕСА_8 » від 10.08.2021 № КВ 141202248464; декларація про готовність об`єкта до експлуатації «реконструкція нежитлового приміщення за адресою: АДРЕСА_9 » від 09.08.2021 року № КВ 141201832167; декларація про готовність об`єкта до експлуатації «реконструкція нежитлового приміщення за адресою: АДРЕСА_10 » від 09.08.2021 року № КВ 141202114861; декларація про готовність об`єкта до експлуатації «реконструкція нежитлового приміщення за адресою: АДРЕСА_4 » від 09.08.2021 № КВ 141202126158; декларація про готовність об`єкта до експлуатації «реконструкція нежитлового приміщення за адресою: АДРЕСА_11 » від 09.08.2021 року № КВ 141202218246; декларація про готовність об`єкта до експлуатації «реконструкція нежитлового приміщення за адресою: АДРЕСА_12 » від 10.08.2021 року № КВ 141201934626; декларація про готовність об`єкта до експлуатації «реконструкція нежитлового приміщення за адресою: АДРЕСА_13 » від 10.08.2021 року № КВ 141202046182; декларація про готовність об`єкта до експлуатації «реконструкція нежитлового приміщення за адресою: АДРЕСА_13 » від 10.08.2021 року № КВ 141202254363; повідомлення про початок виконання будівельних робіт «реконструкція нежитлового приміщення за адресою: АДРЕСА_8 » від 10.08.2021 № КВ 141204643840.
Лист від 16.08.2021 року № 055-7642 підписаний виконувачем обов`язків директора ІНФОРМАЦІЯ_5 .
Так, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 01.07.2020 року № 559 «Про реалізацію експериментального проекту щодо запровадження першої черги Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва» та постанови Кабінету Міністрів України від 23.06.2021 року № 681 «Про деякі питання забезпечення функціонування Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва» в Україні запроваджено Єдину державну електронну систему у сфері будівництва, що регулюється вказаними постановами та Законом України «Про регулювання містобудівної діяльності».
Частиною 1 статті 22-1 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», передбачено, Єдина державна електронна система у сфері будівництва це Єдина інформаційно-телекомунікаційна система у складі містобудівного кадастру, що забезпечує створення, перегляд, відправлення, прийняття, збирання, внесення, накопичення, обробку, використання, розгляд, зберігання, захист, облік та надання інформації у сфері будівництва, а також електронну взаємодію між фізичними та юридичними особами, державними органами, органами місцевого самоврядування, центрами надання адміністративних послуг, з метою отримання визначених цим Законом послуг у сфері будівництва.
Згідно ч. 2 ст. 22-1 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», електронна система складається з: Реєстру будівельної діяльності; електронного кабінету користувача електронної системи; порталу електронної системи.
Частиною першою статті 22-2 цього Закону визначено, що Реєстр будівельної діяльності є компонентом електронної системи, який забезпечує створення, збирання, накопичення, обробку, захист, облік інформації зокрема: документи, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт; документи, що засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів.
Створення документів та проведення дій, визначених цією частиною, з використанням Реєстру будівельної діяльності здійснюється особами, до повноважень яких віднесено прийняття рішень про видачу відповідних документів та вчинення відповідних дій.
Документи, визначені цією частиною, набирають чинності, а дії вважаються проведеними з моменту їх засвідчення кваліфікованим електронним підписом особи, яка їх створила, якщо інше не визначено цією статтею.
При цьому, ст. 22-2 вказаного Закону, передбачено, що документи/дії визначені цією частиною, створюються/проводяться шляхом внесення запису до Реєстру будівельної діяльності з присвоєнням реєстраційного номера в цьому реєстрі. Документи/дії, створені/здійснені без використання Реєстру будівельної діяльності, є недійсними (крім документів, які містять відомості, що становлять державну таємницю).
Питання отримання документів, які надають право виконувати підготовчі та будівельні роботи, врегульовані законом України «Про регулювання містобудівної діяльності» та Порядком виконання підготовчих та будівельних робіт, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 13.04.2011 № 466 (далі Порядок № 466).
Прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів регулюється ст. 39 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» та постановою Кабінету Міністрів України від 13.04.2011 року № 461, якою затверджено Порядок прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів (далі Порядок № 461).
Так, згідно п. 2 постанови Кабінету Міністрів України від 23.06.2021року № 681 «Про деякі питання забезпечення функціонування Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва», реєстраційний номер у Реєстрі будівельної діяльності електронної системи унікальне літерно-цифрове позначення, що присвоюється автоматично електронному документів під час його реєстрації/внесення до Реєстру будівельної діяльності електронної системи та є незмінним.
Створення, збирання, накопичення, обробка, захист та облік електронних документів, внесення (реєстрація) відомостей (даних), згідно них, доповнень до Реєстру будівельної діяльності електронної системи здійснюється користувачами електронного кабінету відповідно до наданого доступу, визначеного цим Порядком.
Згідно п. 5 постанови Кабінету Міністрів України від 23.06.2021 року № 681 «Про деякі питання забезпечення функціонування Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва», Електронна система ведеться державною мовою та функціонує у цілодобовому режимі, крім випадків проведення планових та позапланових профілактичних та/або технічних робіт, пов`язаних з усуненням технічних та/або методологічних помилок чи технічного збою в роботі, тривалість проведення яких визначається технічним адміністратором. Інформація про проведення профілактичних та/або технічних робіт з підтримки електронної системи оприлюднюється на порталі електронної системи за три календарних дні до дати проведення таких робіт, крім випадків, коли через терміновість проведення таких робіт своєчасне попередження неможливе, про що надсилається відповідне сповіщення.
Проведення профілактичних та/або планових технічних робіт з підтримки електронної системи, крім усунення технічних та/або методологічних помилок, які блокують роботу електронної системи, з 8-ої до 20-ої години у робочі дні забороняється.
Отже, Законом України «Про регулювання містобудівної діяльності», Порядком № 466, Порядком № 461 та Порядком № 681 прописано та визначено алгоритм отримання документів, що дають право на виконання підготовчих/будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів та присвоєння документу реєстраційного номера у Реєстрі будівельної діяльності електронної системи.
Так, у Єдиній державній електронній системі у сфері будівництва відсутні дані (відомості) щодо реєстрації документів з реєстраційними номерами, а саме; повідомлень про початок виконання будівельних робіт від 25.06.2021 № КВ 024410621321; від 07.07.2021 № КВ 027410621736; від 05.07.2021 № КВ 027510621644; від 05.07.2021 № КВ 027010621756; від 22.06.2021 № КВ 025410621846; від 02.07.2021 № КВ 027010621720; від 22.06.2021 № КВ 023410621246; від 01.07.2021 № КВ 026010621564; від 01.07.2021 № КВ 026610621566; від 01.07.2021 № КВ 025910621640; від 26.06.2021 № КВ 022310621581 та декларацій про готовність об`єктів до експлуатації від 09.08.2021 № КВ 141201828465; від 11.08.2021 №КВ 141206243540; від 10.08.2021 № КВ 141202248464; від 09.08.2021 № КВ 141201832167; від 09.08.2021 № КВ 141202114861; від 09.08.2021 № КВ 141202126158; від 09.08.2021 № КВ 141202218246; від 10.08.2021 № КВ 141201934626; від 10.08.2021 № КВ 141202046182; від 10.08.2021 № КВ 141202254363; від 10.08.2021 № КВ 141204643840.
При цьому, будучи допитаною, директор ІНФОРМАЦІЯ_3 ОСОБА_7 повідомила, що посадові особи (реєстратори) Департаменту, до повноважень яких належить прийняття рішень про реєстрацію/видачу відповідних документів на вчиненні відповідних дій з використанням Реєстру будівельної діяльності, не приймали будь-яких рішень щодо внесення відомостей (даних) до реєстру будівельної діяльності Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва щодо вищезазначених об`єктів.
Більш того, розпорядженням ІНФОРМАЦІЯ_6 ( ІНФОРМАЦІЯ_7 ) від 21.10.2015 року № 1049, ІНФОРМАЦІЯ_3 , який використовується з моменту включення Департаменту до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань, про що 21.01.2016 року внесено запис № 10000000544126.
Вихідні листи від 09.07.2021 року та від 16.08.2021 року за реєстраційними номерами № 073-5568 та № 055-7642 Департамент не створював та останні не містяться в системі електронного документообігу.
Крім того, відповідно до змісту повідомлення про вчинення кримінального правопорушення, ОСОБА_8 , який зазначений у вказаних листах не звертався із зверненнями/запитами до ІНФОРМАЦІЯ_3 .
Подальшим досудовим розслідуванням встановлено, що більшість із перелічених в листах об`єктів нерухомого майна, на які нібито ІНФОРМАЦІЯ_8 видані дозвільні документи, первинно зареєстровані за ОСОБА_9 .
При цьому, відкриття розділів та реєстрацію права власності за ОСОБА_9 в Державному реєстрі прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно проведено приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу ОСОБА_4 .
Так, приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу ОСОБА_4 26.11.2020 року прийнято рішення за індексним номером 55360208 (з відкриттям розділу) про реєстрацію за ОСОБА_9 , права власності на нежитлову будівлю загальною площею 64 кв. м., що розташована за адресою: АДРЕСА_14 .
Підставою прийняття приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу міста Києва ОСОБА_4 рішення про реєстрацію за ОСОБА_9 права власності на нежитлову будівлю загальною площею 64 кв.м., що розташована за адресою: АДРЕСА_14 стала довідка про технічні показники об`єкта та підтвердження адреси № 3367 від 19.11.2020 та технічний паспорт на громадський будинок з господарськими (допоміжними) будівлями та спорудами (інвентаризаційна справа № 3367/01/20), що видані ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_9 ».
При цьому, відповідно до Довідки про технічні показники об`єкта та підтвердження адреси, нежитлова будівля літ. «А», яка побудована ОСОБА_9 господарчим способом у 1991 році, відповідає Державним будівельним нормам та готова до експлуатації.
У подальшому, ОСОБА_9 на виконання протоколу загальних зборів учасників товариства з обмеженою відповідальністю « ІНФОРМАЦІЯ_10 » № 11/01 від 11.01.2022, відповідно до Акту № 4 приймання-передачі та оцінки негрошового вкладу третьої особи до статутного капіталу товариства з обмеженою відповідальністю « ІНФОРМАЦІЯ_10 » від 11.02.2022 передав, а товариство прийняло в якості вкладу до статутного капіталу нежитлову будівлю, розташовану за адресою: АДРЕСА_14 , реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 2232326380000.
Вказаний акт приймання-передачі посвідчено приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу ОСОБА_10 , зареєстровано у реєстрі за № 268-269, та перехід права власності від ОСОБА_9 до ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_10 » відображено у Єдиному реєстрі речових прав на нерухоме майно.
Крім того, відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, 26.11.2020 приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу ОСОБА_4 , прийнято рішення за індексним номером 55361301 (з відкриттям розділу) про реєстрацію за ОСОБА_9 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 , права власності на нежитлову будівлю загальною площею 52,6 кв.м., що розташована за адресою: АДРЕСА_8 .
Підставою прийняття ОСОБА_4 рішення про реєстрацію за ОСОБА_9 права власності на нежитлову будівлю загальною площею 52,6 кв.м., що розташована за адресою: АДРЕСА_8 стала довідка про технічні показники об`єкта та підтвердження адреси № 3373 від 19.11.2020 та технічний паспорт на громадський будинок з господарськими (допоміжними) будівлями та спорудами (інвентаризаційна справа № 3373/01/20), що видані ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_9 ».
У подальшому, ОСОБА_9 на виконання протоколу загальних зборів учасників товариства з обмеженою відповідальністю « ІНФОРМАЦІЯ_10 » № 11/01 від 11.01.2022 року, відповідно до Акту № 6 приймання-передачі та оцінки негрошового вкладу третьої особи до статутного капіталу товариства з обмеженою відповідальністю « ІНФОРМАЦІЯ_10 » від 11.02.2022 передав, а товариство прийняло в якості вкладу до статутного капіталу нежитлову будівлю, розташовану за адресою: АДРЕСА_8 , реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 2232379980000.
Вказаний акт приймання-передачі посвідчено приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу ОСОБА_10 , зареєстровано у реєстрі за № 272-273, та перехід права власності від ОСОБА_9 до ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_10 » відображено у Єдиному Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.
Також встановлено, що 26.11.2020 року приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу ОСОБА_4 , прийнято рішення за індексним номером 55360532 (з відкриттям розділу) про реєстрацію за ОСОБА_9 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 , права власності на нежитлову будівлю загальною площею 36 кв.м., що розташована за адресою: АДРЕСА_10 .
Підставою прийняття рішення про реєстрацію за ОСОБА_9 права власності на нежитлову будівлю загальною площею 36 кв.м., що розташована за адресою: АДРЕСА_10 стала довідка про технічні показники об`єкта та підтвердження адреси № 3370 від 19.11.2020 та технічний паспорт на громадський будинок з господарськими (допоміжними) будівлями та спорудами (інвентаризаційна справа № 3370/01/20), що видані ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_9 ».
При цьому, відповідно до Довідки про технічні показники об`єкта та підтвердження адреси, нежитлова будівля АДРЕСА_10 побудована ОСОБА_9 господарчим способом у 1991 році, відповідає Державним будівельним нормам та готова до експлуатації.
У подальшому, ОСОБА_9 на виконання протоколу загальних зборів учасників товариства з обмеженою відповідальністю « ІНФОРМАЦІЯ_10 » № 11/01 від 11.01.2022, відповідно до Акту № 5 приймання-передачі та оцінки негрошового вкладу третьої особи до статутного капіталу товариства з обмеженою відповідальністю « ІНФОРМАЦІЯ_10 » від 11.02.2022 передав, а товариство прийняло в якості вкладу до статутного капіталу нежитлову будівлю, розташовану за адресою: АДРЕСА_10 , реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 22323414880000.
Вказаний акт приймання-передачі посвідчено приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу ОСОБА_10 , зареєстровано у реєстрі за № 270-271, та перехід права власності від ОСОБА_9 до ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_10 » відображено у Єдиному реєстрі речових прав на нерухоме майно.
Також цього ж дня, 26.11.2020 року ОСОБА_4 , прийнято рішення за індексним номером 55361659 (з відкриттям розділу) про реєстрацію за ОСОБА_9 , права власності на нежитлову будівлю загальною площею 77,7 кв.м., що розташована за адресою: АДРЕСА_4 ( АДРЕСА_2 ).
Підставою для прийняття рішення про реєстрацію за ОСОБА_9 права власності на нежитлову будівлю загальною площею 77,7 кв.м., що розташована за адресою: АДРЕСА_4 ( АДРЕСА_2 ) стала довідка про технічні показники об`єкта та підтвердження адреси № 3374 від 19.11.2020 та технічний паспорт на громадський будинок з господарськими (допоміжними) будівлями та спорудами (інвентаризаційна справа № 3374/01/20), що видані ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_9 ».
При цьому, відповідно до Довідки про технічні показники об`єкта та підтвердження адреси, нежитлова будівля АДРЕСА_4 побудована ОСОБА_9 господарчим способом у 1991 році, відповідає Державним будівельним нормам та готова до експлуатації.
У подальшому, на виконання протоколу загальних зборів учасників товариства з обмеженою відповідальністю « ІНФОРМАЦІЯ_10 » № 11/01 від 11.01.2022 року, відповідно до Акту № 7 приймання-передачі та оцінки негрошового вкладу третьої особи до статутного капіталу товариства з обмеженою відповідальністю « ІНФОРМАЦІЯ_10 » від 11.02.2022 ОСОБА_9 передав, а ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_10 » прийняло в якості вкладу до статутного капіталу нежитлову будівлю, розташовану за адресою: АДРЕСА_4 ), загальною площею 77, 7 кв.м., реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 2232395880000.
Вказаний акт приймання-передачі посвідчено приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу ОСОБА_10 , зареєстровано у реєстрі за № 274-275, а перехід права власності від ОСОБА_9 до ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_10 » відображено у Єдиному реєстрі речових прав на нерухоме майно рішенням приватного нотаріуса ОСОБА_10 № 63500788 від 16.02.2022 року.
Також, 26.11.2020 року ОСОБА_4 , прийнято рішення за індексним номером 55358735 (з відкриттям розділу) про реєстрацію за ОСОБА_9 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 , права власності на нежитлову будівлю загальною площею 99,4 кв.м., що розташована за адресою: АДРЕСА_12 .
Підставою для прийняття рішення про реєстрацію за ОСОБА_9 права власності на нежитлову будівлю загальною площею 99,4 кв.м., що розташована за адресою: АДРЕСА_12 стала довідка про технічні показники об`єкта та підтвердження адреси № 3365 від 19.11.2020 та технічний паспорт на громадський будинок з господарськими (допоміжними) будівлями та спорудами, що розташований по АДРЕСА_12 (інвентаризаційна справа № 3376/01/20), що видані ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_9 ».
Згідно довідки про технічні показники об`єкта та підтвердження адреси, нежитлова будівля АДРЕСА_12 побудована ОСОБА_9 господарчим способом у 1991 році, відповідає Державним будівельним нормам та готова до експлуатації.
У подальшому, на виконання протоколу загальних зборів учасників товариства з обмеженою відповідальністю « ІНФОРМАЦІЯ_10 » № 11/01 від 11.01.2022 року, відповідно до Акту № 1 приймання-передачі та оцінки негрошового вкладу третьої особи до статутного капіталу товариства з обмеженою відповідальністю « ІНФОРМАЦІЯ_10 » від 11.02.2022 року ОСОБА_9 передав, а ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_10 » прийняло в якості вкладу до статутного капіталу нежитлову будівлю, розташовану за адресою: АДРЕСА_12 , реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 2232260480000.
Вказаний акт приймання-передачі посвідчено приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу ОСОБА_10 , зареєстровано у реєстрі за № 262-263, а перехід права власності від ОСОБА_9 до ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_10 » відображено у Єдиному реєстрі речових прав на нерухоме майно рішенням приватного нотаріуса ОСОБА_10 № 63483297 від 16.02.2022 року.
Більш того, 26.11.2020 року ОСОБА_4 , прийнято рішення за індексним номером 55362275 (з відкриттям розділу) про реєстрацію за ОСОБА_9 , права власності на нежитлову будівлю загальною площею 63,2 кв.м., що розташована за адресою: АДРЕСА_2 ( АДРЕСА_2 ).
Підставою для прийняття приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу міста Києва ОСОБА_4 рішення про реєстрацію за ОСОБА_9 права власності на нежитлову будівлю загальною площею 63,2 кв.м., що розташована за адресою: АДРЕСА_2 ) стала довідка про технічні показники об`єкта та підтвердження адреси № 3376 від 19.11.2020 року та технічний паспорт на громадський будинок з господарськими (допоміжними) будівлями та спорудами (інвентаризаційна справа № 3376/01/20), що видані ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_9 ».
Відповідно до Довідки про технічні показники об`єкта та підтвердження адреси, нежитлова будівля АДРЕСА_2 побудована ОСОБА_9 господарчим способом у 1991 році, відповідає Державним будівельним нормам та готова до експлуатації.
У подальшому, на виконання протоколу загальних зборів учасників товариства з обмеженою відповідальністю « ІНФОРМАЦІЯ_10 » № 11/01 від 11.01.2022 року, відповідно до Акту № 8 приймання-передачі та оцінки негрошового вкладу третьої особи до статутного капіталу товариства з обмеженою відповідальністю « ІНФОРМАЦІЯ_10 » від 11.02.2022 року ОСОБА_9 передав, а ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_10 » прийняло в якості вкладу до статутного капіталу нежитлову будівлю, розташовану за адресою: АДРЕСА_2 ), реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 2232425980000.
Вказаний акт приймання-передачі посвідчено приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу ОСОБА_10 , зареєстровано у реєстрі за № 276-277, а перехід права власності від ОСОБА_9 до ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_10 » відображено у Єдиному реєстрі речових прав на нерухоме майно рішенням приватного нотаріуса ОСОБА_10 № 63501203 від 16.02.2022 року.
Також встановлено, що 26.11.2020 року приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу ОСОБА_4 , прийнято рішення за індексним номером 55359289 (з відкриттям розділу) про реєстрацію за ОСОБА_9 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 , права власності на нежитлову будівлю загальною площею 41,3 кв.м., що розташована за адресою: АДРЕСА_13 .
Підставою прийняття приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу міста Києва ОСОБА_4 рішення про реєстрацію за ОСОБА_9 права власності на нежитлову будівлю загальною площею 41,3 кв.м., що розташована за адресою: АДРЕСА_13 стала довідка про технічні показники об`єкта та підтвердження адреси № 3363 від 19.11.2020 року та технічний паспорт на громадський будинок з господарськими (допоміжними) будівлями та спорудами, що розташований по АДРЕСА_13 (інвентаризаційна справа № 3363/01/20), що видані ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_9 ».
Згідно довідки про технічні показники об`єкта та підтвердження адреси, нежитлова будівля 22/10 літ. «А» по АДРЕСА_15 побудована ОСОБА_9 господарчим способом у 1991 році, відповідає Державним будівельним нормам та готова до експлуатації.
У подальшому, на виконання протоколу загальних зборів учасників товариства з обмеженою відповідальністю « ІНФОРМАЦІЯ_10 » № 11/01 від 11.01.2022 року, відповідно до Акту № 2 приймання-передачі та оцінки негрошового вкладу третьої особи до статутного капіталу товариства з обмеженою відповідальністю « ІНФОРМАЦІЯ_10 » від 11.02.2022 року ОСОБА_9 передав, а ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_10 » прийняло в якості вкладу до статутного капіталу нежитлову будівлю, розташовану за адресою: АДРЕСА_16 , реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 2232287180000.
Вказаний акт приймання-передачі посвідчено приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу ОСОБА_10 , зареєстровано у реєстрі за № 264-265, а перехід права власності від ОСОБА_9 до ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_10 » відображено у Єдиному реєстрі речових прав на нерухоме майно рішенням приватного нотаріуса ОСОБА_10 № 63484314 від 16.02.2022 року.
Крім того, встановлено, що відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, 26.11.2020 року приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу ОСОБА_4 , прийнято рішення за індексним номером 55359764 (з відкриттям розділу) про реєстрацію за ОСОБА_9 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 , права власності на нежитлову будівлю загальною площею 91,8 кв.м., що розташована за адресою: АДРЕСА_17 .
Підставою для прийняття приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу міста Києва ОСОБА_4 рішення про реєстрацію за ОСОБА_9 права власності на нежитлову будівлю загальною площею 91,8 кв.м., що розташована за адресою: АДРЕСА_17 стала довідка про технічні показники об`єкта та підтвердження адреси № 3364 від 19.11.2020 року та технічний паспорт на громадський будинок з господарськими (допоміжними) будівлями та спорудами, що розташований по АДРЕСА_13 (інвентаризаційна справа № 3364/01/20), що видані ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_9 ».
Згідно цієї довідки про технічні показники об`єкта та підтвердження адреси, нежитлова будівля 22/10 літ. «Б» по АДРЕСА_15 побудована ОСОБА_9 господарчим способом у 1991 році, відповідає Державним будівельним нормам та готова до експлуатації.
У подальшому, на виконання протоколу загальних зборів учасників товариства з обмеженою відповідальністю « ІНФОРМАЦІЯ_10 » № 11/01 від 11.01.2022 року, відповідно до Акту № 3 приймання-передачі та оцінки негрошового вкладу третьої особи до статутного капіталу товариства з обмеженою відповідальністю « ІНФОРМАЦІЯ_10 » від 11.02.2022 року ОСОБА_9 передав, а ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_10 » прийняло в якості вкладу до статутного капіталу нежитлову будівлю, розташовану за адресою: АДРЕСА_16 , реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 223230688000.
Акт приймання-передачі посвідчено приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу ОСОБА_10 , зареєстровано у реєстрі за № 266-267, а перехід права власності від ОСОБА_9 до ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_10 » відображено у Єдиному реєстрі речових прав на нерухоме майно рішенням приватного нотаріуса ОСОБА_10 № 63488148 від 16.02.2022 року.
Крім того, відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, 26.11.2020 року приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу ОСОБА_4 , прийнято рішення за індексним номером 55360929 (з відкриттям розділу) про реєстрацію за ОСОБА_9 , права власності на нежитлову будівлю загальною площею 95,6 кв.м., що розташована за адресою: АДРЕСА_18 .
Підставою для прийняття рішення про реєстрацію за ОСОБА_9 права власності на нежитлову будівлю загальною площею 95,6 кв.м., що розташована за адресою: АДРЕСА_18 , стала довідка про технічні показники об`єкта та підтвердження адреси № 3371 від 16.11.2020 року, технічний паспорт на громадський будинок з господарськими (допоміжними) будівлями та спорудами, що розташований по АДРЕСА_8 (інвентаризаційна справа № 3371/01/20), що видані ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_9 ».
Згідно довідки про технічні показники об`єкта та підтвердження адреси, нежитлова будівля АДРЕСА_18 побудована ОСОБА_9 господарчим способом у 1991 році, відповідає Державним будівельним нормам та готова до експлуатації.
У подальшому, на виконання протоколу загальних зборів учасників товариства з обмеженою відповідальністю « ІНФОРМАЦІЯ_10 » № 11/01 від 11.01.2022 року, відповідно до Акту № 9 приймання-передачі та оцінки негрошового вкладу третьої особи до статутного капіталу товариства з обмеженою відповідальністю « ІНФОРМАЦІЯ_10 » від 11.02.2022 року ОСОБА_9 передав, а ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_10 » прийняло в якості вкладу до статутного капіталу нежитлову будівлю, розташовану за адресою: АДРЕСА_18 , реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 2232361580000.
Вказаний акт приймання-передачі посвідчено приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу ОСОБА_10 , зареєстровано у реєстрі за № 278-279, а перехід права власності від ОСОБА_9 до ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_10 » відображено у Єдиному реєстрі речових прав на нерухоме майно рішенням приватного нотаріуса ОСОБА_10 № 63501377 від 16.02.2022 року.
У подальшому, 14.09.2022 року між ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_10 » та ОСОБА_11 укладено договір купівлі продажу нерухомого майна нежитлової будівлі, розташованої за адресою: АДРЕСА_18 загальною площею 95,6 кв.м.
Вказаний договір посвідчено приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу ОСОБА_10 , зареєстровано в реєстрі за № 1388, а перехід права власності від ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_10 » до ОСОБА_11 відображено в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно на нерухоме майно.
Таким чином, з вказаних реєстраційних дій встановлено, що первинна реєстрація права власності на вказані вище об`єкти нерухомого майна проведена приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу ОСОБА_4 за ОСОБА_9 , яким у подальшому, зареєстроване в порушення вимог законодавства майно, передано до статутного капіталу товариства з обмеженою відповідальністю « ІНФОРМАЦІЯ_10 », в якому на той час останньому належало 99,98% частки у статутному капіталі товариства.
Тобто, вищевказаний ряд реєстраційних дій здійснено між одними і тими самими особами, одними і тими самими державними реєстраторами з метою створення уявної законності набуття права власності на об`єкти нерухомого майна, що розташовані за вищевказаними адресами.
Так, статтею 328 Цивільного кодексу України передбачено, що право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема, із правочинів.
Право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності чи необґрунтованість активів, які перебувають у власності, не встановлені судом.
Згідно роз`яснень, викладених у п. 5 постанови Пленуму Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справвід 07.02.2014 року № 5«Про судову практику в справах про захист права власності та інших речових прав» вирішуючи питання про правомірність набуття права власності, суд має враховувати, що воно набувається на підставах, які не заборонені законом, зокрема на підставі правочинів.
При цьому діє презумпція правомірності набуття права власності на певне майно, яка означає, що право власності на конкретне майно вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності не встановлена судом (стаття 328 ЦК).
Згідно з ч.ч. 1, 4 ст. 182 Цивільного кодексу України, право власності та інші речові права на нерухомі речі, обтяження цих прав, їх виникнення, перехід і припинення підлягають державній реєстрації. Порядок проведення державної реєстрації прав на нерухомість та підстави відмови в ній встановлюються законом.
За ч. ч. 2, 3 ст. 331 Цивільного кодексу України право власності на новостворене нерухоме майно (житлові будинки, будівлі, споруди тощо) виникає з моменту завершення будівництва (створення майна).
Якщо договором або законом передбачено прийняття нерухомого майна до експлуатації, право власності виникає з моменту його прийняття до експлуатації.
Якщо право власності на нерухоме майно відповідно до закону підлягає державній реєстрації, право власності виникає з моменту державної реєстрації.
До завершення будівництва (створення майна) особа вважається власником матеріалів, обладнання тощо, які були використані в процесі цього будівництва (створення майна).
Відповідно до ч. 4 ст. 334 Цивільного кодексу України права на нерухоме майно, які підлягають державній реєстрації, виникають з дня такої реєстрації відповідно до закону.
Крім того, відповідно до ст. 2 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (далі Закон), державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень офіційне визнання та підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
За нормамип.1ч.1ст.3Закону,загальними засадамидержавної реєстраціїправ є,серед іншого,гарантування державоюоб`єктивності,достовірності таповноти відомостейпро зареєстрованіправа нанерухоме майнота їхобтяження,а такожїх внесення до Державного реєстру прав виключно на підставах та в порядку, визначених цим Законом.
Частиною 3 ст. 3 Закону, передбачено, що речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що виникли до 1 січня 2013 року, визнаються дійсними за наявності однієї з таких умов:
1) реєстрація таких прав була проведена відповідно до законодавства, що діяло на момент їх виникнення;
2) на момент виникнення таких прав діяло законодавство, що не передбачало їх обов`язкової реєстрації.
Положеннями ст. 18 Закону визначено, що державній реєстрації підлягають виключно заявлені речові права на нерухоме майно та їх обтяження, за умови їх відповідності законодавству і поданим документам.
При цьому,п.4ч.1ст.18Закону,передбачено,що однимз етапівпроведення державноїреєстрації правє перевіркадокументів та/або відомостей із Державного реєстру прав, відомостей реєстрів (кадастрів), автоматизованих інформаційних систем на наявність підстав для зупинення розгляду заяви, зупинення державної реєстрації прав, відмови у проведенні державної реєстрації прав та прийняття відповідних рішень.
За ч. 1 ст. 22 Закону документи, що подаються для державної реєстрації прав, повинні відповідати вимогам, встановленим цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.
Відповідно до ч. 2 ст. 18 Закону перелік документів, необхідних для державної реєстрації прав, та порядок державної реєстрації прав визначаються Кабінетом Міністрів України у Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень.
За ч. 1 ст. 22 Закону документи, що подаються для державної реєстрації прав, повинні відповідати вимогам, встановленим цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.
Підстави для державної реєстрації прав передбачені у ст. 27 Закону.
Пунктом 1 Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою кабінету Міністрів України від 25.12.2015 року № 1127 (далі - Порядок № 1127), передбачено, що він визначає підстави і процедуру проведення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, перелік документів, необхідних для її проведення, права та обов`язки суб`єктів у сфері державної реєстрації прав.
Відповідно до п. 40 Порядку № 1127 Державна реєстрація прав проводиться на підставі документів, необхідних для відповідної реєстрації, передбаченихЗаконом України«Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», іншими законами України та цим Порядком.
Пунктом 81 Порядку № 1127 передбачено що для державної реєстрації права власності на окремо розташоване індивідуально визначене нерухоме майно (дача, гараж, тощо), будівництво яких здійснюється у результаті діяльності дачного, гаражного чи іншого кооперативу, крім документів, передбачених пунктом 41 і 42 цього Порядку, також подається довідка відповідного кооперативу пайового внеску в повному обсязі.
Пунктом 42 порядку № 1127 передбачено, що для державної реєстрації права власності на індивідуальні (садибні) житлові будинки, садові, дачні будинки, господарські (присадибні) будівлі і споруди, прибудови до них, що закінчені будівництвом до 5 серпня 1992 року подаються:
технічний паспорт на об`єкт нерухомого майна;
документ, що підтверджує присвоєння об`єкту нерухомого майна адреси.
Документ, що підтверджує присвоєння об`єкту нерухомого майна адреси, не вимагається у разі, коли, державна реєстрація права власності проводиться на індивідуальний (садибний) житловий будинок, садовий, дачний будинок, збудований на земельній ділянці, право власності на яку зареєстровано в Державному реєстрі прав. У такому разі заявник в поданій заяві обов`язково зазначає відомості про кадастровий номер відповідної земельної ділянки, за яким державним реєстратором отримуються відомості Державного земельного кадастру з метою встановлення місця розташування земельної ділянки, на якій споруджено відповідний об`єкт, для подальшого відображення таких відомостей як адреси об`єкта нерухомого майна.
У разі коли індивідуальні (садибні) житлові будинки, садові, дачні будинку, господарські (присадибні) будівлі і споруди, прибудови до них, що були закінчені будівництвом до 5 серпня 1992 року та розташовані на територіях сільських, селищних, міських рад, якими відповідно до законодавства здійснювалося ведення погосподарського обліку, замість документів, передбачених цим пунктом, можуть бути подані документи, передбачені ст. 21 Закону.
Частиною п`ятою статті 26-3 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» (далі - Закон) та пункту 42 Порядку № 1127 передбачено, що адреса (крім реквізиту, визначеного пунктом 10 частини четвертої цієї статті) присвоюється, змінюється, коригується, анулюється: виконавчим органом сільської, селищної, міської ради у разі, якщо об`єкт знаходиться у межах території, на яку поширюються повноваження сільської, селищної, міської ради; місцевою державною адміністрацією у разі, якщо об`єкт знаходиться у межах території, на яку не поширюються повноваження сільської, селищної, міської ради, а також у разі неприйняття органом з присвоєння адреси рішення про присвоєння, зміну, коригування, анулювання адрес можуть делегуватися виконавчих органам районних в місті рад.
Пунктом 12 Порядку № 1127, пунктами 1, 2 частини третьої статті 10 Закону передбачено, що державний реєстратор встановлює відповідність заявлених прав і поданих/отриманих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями; перевіряє документи на наявність підстав для проведення реєстраційних дій, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній реєстрації прав та приймає відповідні рішення.
Пунктом 1 частини першої статті 23 Закону визначено підстави для зупинення розгляду заяв, до яких, зокрема, віднесено подання документів для державної реєстрації прав не в повному обсязі, передбаченому законодавством.
При перевірці відомостей Державного реєстру прав встановлено, що на момент прийняття рішень про державну реєстрацію прав та реєстрації права власності на нежитлові приміщення за ОСОБА_9 не подано, а державним реєстратором приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу ОСОБА_4 не витребувано документів, що підтверджують присвоєння об`єктам нерухомого майна адрес.
При цьому, у всіх вище перелічених випадках первина державна реєстрація прав на нерухомість проведена на підставі довідок про технічні показники об`єкта та підтвердження адреси, що видані ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_9 », які у розумінні вимог Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» та пункту 42 Порядку № 1127 не є документом про присвоєння адреси об`єкту нерухомого майна.
Крім того, встановлено, що відповідно до інформації Департаменту містобудування та архітектури № 055-6691 від 31.08.2023, № 055-6539 від 29.08.2023, № 055-6777 від 01.09.2023, № 055-6760 від 01.09.2023, № 055-6769 від 01.09.2023, № 055-6684 від 31.08.2023, № 055-6582 від 30.08.2023, № 055-6768 від 01.09.2023, №055-6755 від 01.09.2023 в Реєстрі адрес, який розроблено відповідно до Положення про реєстр адрес у місті Києві, затвердженого рішенням ІНФОРМАЦІЯ_11 від 22.05.2013 № 337/9394 «Про деякі питання ведення реєстрів адрес, вулиць та інших поіменованих об`єктів у місті Києві» відсутні відомості про документи щодо присвоєння об`єктам нерухомого майна нежитловим будівлям адрес: АДРЕСА_14 ; АДРЕСА_8 ; АДРЕСА_10 ; АДРЕСА_10 ; АДРЕСА_4 ( АДРЕСА_2 ); АДРЕСА_12 ; АДРЕСА_2 ( АДРЕСА_2 ); АДРЕСА_13 ; АДРЕСА_17 , АДРЕСА_18 , відповідно.
Інформація про відсутність даних про присвоєння поштових адрес вказаним об`єктам нерухомого майна також надана ІНФОРМАЦІЯ_12 у своїх листах № 103/6297/35/6 від 30.08.2023 № 103/6204/35/6 від 28.08.2023, № 103/6296/35/6 від 30.08.2023, № 103/6205/35/6 від 28.08.2023, № 103/6202/35/6 від 28.08.2023, № 103/6203/35/6 від 28.08.2023, №103/6242/35/6 від 29.08.2023 та ІНФОРМАЦІЯ_13 листом від 25.09.2023 № 102/03/40-4301.
За положеннями ч. 1 ст. 376 Цивільного кодексу України, самочинне будівництво визначається через сукупність ознак, що слугують умовами або підставами, за наявності яких об`єкт нерухомості вважається самочинним, а саме: якщо він збудований або будується на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети; об`єкт нерухомості збудовано без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи чи належно затвердженого проекту, об`єкт нерухомості збудований з істотними порушеннями будівельних норм і правил.
Наявність хоча б однієї з трьох, зазначених у ч. 1 ст. 376 Цивільного кодексу України ознак свідчить про те, що об`єкт нерухомості є самочинним.
Верховний Суд у постанові від 10.05.2018 року у справі № 910/15993/16 дотримується позиції, що право на самочинно збудоване майно є неіснуючим, не породжує прав щодо розпорядження таким майном.
Державна реєстрація речових прав на нерухоме майно здійснюється в порядку визначеному Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (далі - Закон).
Відповідно до ч. 1 ст. 2 вказаного Закону, державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обмежень - це офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
При цьому, державна реєстрація прав не є підставою набуття права власності, а є лише засвідченням державою вже набутого особою права власності, що унеможливлює ототожнення факту набуття права власності із фактом його державної реєстрації.
При дослідженні судом обставин існування в особи права власності, першочерговим є встановлення підстави, на якій особа набула це право, оскільки сама по собі державна реєстрація прав не є підставою виникнення права власності, такої підстави закон не передбачає.
Вказаної правової позиції дотримується Верховний Суд у своїх постановах, зокрема від 24.01.2020 року у справі № 910/10987/18, від 07.10.2020 у справі № 920/728/18.
Таким чином, реєстрація права власності на самочинне будівництво за особою, яка його здійснила, у силу наведених вище положень законодавства та приписів ч. 2 ст. 376 Цивільного кодексу України не змінює правового режиму такого будівництва як самочинного.
Аналогічні висновки викладені у постанові Великої Палати Верховного Суду від 07.04.2020 у справі № 916/2719/13.
При цьому, укладення правочинів щодо самочинно збудованого нерухомого майна, а також здійснення відносно нього державної реєстрації прав, не змінюють правовий статус нерухомості як самочинно збудованого.
Факт проведення будівельних робіт без документів, які надають право виконувати будівельні роботи підтверджено листами ІНФОРМАЦІЯ_3 № 073-2443 від 31.08.2023, № 073-2437 від 29.08.2023, № 073-2445 від 31.08.2023, № 073-2450 від 31.08.2023, № 073-2449 від 31.08.2023, № 073-2447 від 31.08.2023, № 073-2448 від 31.08.2023 та № 073-2446 від 31.08.2023 та № 073-2451 від 31.08.2023 відповідно до яких Департамент не видавав та не реєстрував документів, що надають право на виконання підготовчих, будівельних робіт та засвідчують готовність об`єктів будівництва.
Отже, ОСОБА_9 не набував права власності на самочинно збудовані будівлі за адресами АДРЕСА_14 ; АДРЕСА_8 ; АДРЕСА_10 ; АДРЕСА_10 ; АДРЕСА_4 ( АДРЕСА_2 ); АДРЕСА_12 ; АДРЕСА_2 ( АДРЕСА_2 ); АДРЕСА_13 ; АДРЕСА_17 та АДРЕСА_18 .
Згідно п. 3 ч. 3 ст. 10 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державний реєстратор під час проведення державної реєстрації прав, що виникли в установленому законодавством порядку до 1 січня 2013 року, обов`язково запитує від органів влади, підприємств, установ та організацій, які відповідно до законодавства проводили оформлення та/або реєстрацію прав, інформацію (довідки, засвідчені в установленому порядку копії документів тощо), необхідну для такої реєстрації.
Так, у матеріалах реєстраційних справ відсутня інформація Комунального підприємства Київської міської ради « ІНФОРМАЦІЯ_14 , яке до 01.01.2013 року здійснювало державну реєстрацію права власності на об`єкти нерухомого майна на території міста Києва.
Більш того, на запит прокурора КП « ІНФОРМАЦІЯ_14 », листами № 062/14-11475 (И-2023) від 30.08.2023, № 062/14-11458 (И-2023) від 29.08.2023, № 062/14-11472 (И-2023) від 30.08.2023, № 062/14-11482 (И-2023) від 30.08.2023, № 062/14-11479 (И-2023) від 30.08.2023, № 062/14-11476 (И-2023) від 30.08.2023, № 062/14-11489 (И-2023) від 30.08.2023, № 062/14-11487 (И-2023) від 30.08.2023 та листом № 062/14-11485 (И-2023) від 30.08.2023 повідомило, що за адресами: АДРЕСА_14 ; АДРЕСА_8 ; АДРЕСА_10 ; АДРЕСА_10 ; АДРЕСА_4 ( АДРЕСА_2 ); АДРЕСА_12 , АДРЕСА_2 ( АДРЕСА_2 ); АДРЕСА_13 ; АДРЕСА_17 та АДРЕСА_18 , об`єкти нерухомого майна на праві власності не реєструвалися.
Крім того, слід зазначити, що довідки про технічні показники об`єкта нерухомого майна на підставі яких, в тому числі, проведена первина державна реєстрація за ОСОБА_9 не є правовстановлюючим документом чи будь-яким іншим документом, який надає підстави для проведення реєстраційних дій щодо об`єкта нерухомості, а технічний паспорт є лише документом, яким оформлюється технічна інвентаризація об`єкта і який свідчить про фактичний стан нерухомості (площу, поверховість тощо) та не може слугувати підставою для здійснення державної реєстрації.
Крім того, в реєстраційних справах відсутні будь-які відомості про особу/осіб, які здійснила будівництво нежитлових будівель за вказаними вище адресами.
Пунктом 3 ч. 1 ст. 2 Закону «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (в редакції на час проведення реєстрації) передбачено, що у разі подання документів для проведення державної реєстрації набуття, зміни або припинення права власності та інших речових прав заявником є власник, інший правонабувач, сторона правочину у яких виникло речове право, або уповноважені ним особи.
Згідно довідок про показники об`єктів нерухомого майна виданих ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_9 », нежитлові будівлі побудовані ОСОБА_9 господарчим способом у 1991 році.
Водночас, жодних відомостей про те, що з 1991 року ОСОБА_9 є власником, правонабувачем вказаних об`єктів нерухомості або стороною щодо вказаного майна реєстраційні справи не містить.
Таким чином, прийняття приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу ОСОБА_4 рішень про реєстрацію за ОСОБА_9 права власності на об`єкти нерухомого майна, що розташовані за адресами за адресами: АДРЕСА_14 ; АДРЕСА_8 ; АДРЕСА_10 ; АДРЕСА_10 ; АДРЕСА_4 ( АДРЕСА_2 ); АДРЕСА_12 А АДРЕСА_2 ( АДРЕСА_2 ); АДРЕСА_13 ; АДРЕСА_17 та АДРЕСА_18 здійснені на підставі документів, які не відповідають вимогам Порядку № 1127 та Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».
Подальшим досудовим розслідуванням встановлено, що Колегією ІНФОРМАЦІЯ_15 складено висновок від 15.03.2021 яким визнано неправомірним рішення приватного нотаріуса Київського міського нотаріального округу ОСОБА_4 щодо реєстрації права власності на автомийку, розташовану за адресою: АДРЕСА_19 за ОСОБА_9 .
У ході розгляду та підготовки вказаного висновку колегія Міністерства юстиції України встановила, що під час проведення реєстраційних дій щодо вказаного майна, державним реєстратором ОСОБА_4 за наявності підстав для зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав, за ОСОБА_9 зареєстровано право власності на автомийку, чим порушено вимоги ст. ст. 10,18, 23 Закону, пунктів 12, 14 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету міністрів України від 25.12.2015 № 1127.
Також встановлено, що Наказом Міністерства юстиції України від 12.09.2022 року № 3832/5 відповідно до рішення Вищої кваліфікаційної комісії нотаріату від 05.09.2022 № 7 та на підставі підпунктів «е», «з» та «і» пункту 2 частини 1 ст. 12 Закону України «Про нотаріат», а саме у зв`язку з неодноразовим порушенням нотаріусом законодавства, яке завдало шкоди фізичним та юридичним особам при вчиненні нотаріальних дій, які встановлені рішеннями судів, набранням законної сили рішеннями судів про порушення нотаріусом вимог законодавства при вчиненні нею нотаріальних дій та неодноразовим порушенням нотаріусом правил професійної етики, затверджених Міністерством юстиції України, свідоцтво про право зайняття нотаріальною діяльністю, видане міністерством юстиції України 24.04.2009 за № 7322 на ім`я ОСОБА_12 , анульовано.
Отже, Міністерством юстиції України встановлені факти неправомірної державної реєстрації права власності на об`єкти нерухомого майна, що розташовані на території міста Києва.
Таким чином, в ході проведеного досудового розслідування встановлені непоодинокі факти проведення приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу ОСОБА_4 держаної реєстрації прав власності на об`єкти нерухомого майна за відсутності необхідних для цього документів.
На підставі викладеного, з метою повного, всебічного та об`єктивного досудового розслідування, отримання додаткових відомостей, що можуть свідчити про вчинення державним реєстратором - приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу ОСОБА_4 аналогічних реєстраційних дій щодо проведення протиправної реєстрації об`єктів нерухомого майна, необхідно отримати тимчасовий доступ до документів, які перебувають у володінні Державного підприємства « ІНФОРМАЦІЯ_1 ».
Вказані документи містять відомості, які мають важливе значення для розслідування вказаного кримінального провадження, оскільки наддасть можливість органу досудового розслідування ідентифікувати особу приватного нотаріуса Київського міського нотаріального округу ОСОБА_4 , яка виконувала функцію державного реєстратора при вчиненні незаконних реєстраційних дій, що може бути доказом вчинення кримінального правопорушення.
Вказані документи, до яких необхідно здійснити тимчасовий доступ, містять в собі фактичні дані, на підставі яких можливо встановити наявність чи відсутність фактів та обставин, що мають значення для кримінального провадження та підлягають доказуванню.
У матеріалах кримінального провадження вбачається наявність достатніх підстав вважати, що вказані документи мають суттєве значення для встановлення важливих обставин у досудовому розслідуванні.
Крім того, враховуючи можливість знищення, пошкодження, передачу іншим особам вищевказаних речей і документів, які мають значення для доказування кримінального правопорушення, розгляд клопотання прошу проводити без участі власника документів.
На підставі викладеного, з метою досягнення повноти, всебічності та неупередженості під час розслідування кримінального провадження, отримання відомостей з документів, які можуть бути використані, як доказ у вказаному провадженні.
За вказанимфактом розпочатокримінальне провадження№ 12022100040003537 від 04 листопада 2022 року за ознаками кримінальних правопорушень, передбачених ч. 3 ст. 358, ч. 4 ст. 190 КК України, про що внесено відповідні відомості до Єдиного реєстру досудових розслідувань.
Відповідно до ч. 2 ст. 163 КПК України судове засідання проводиться без виклику осіб, у володінні яких знаходяться знаходяться речі і документи, з наведених прокурором підстав.
У судове засідання прокурор не з`явилася, направила заяву в якій просила розглядати справу у її відсутність, клопотання підтримала у повному обсязі, просила задовольнити його.
Вивчивши клопотання, додані до нього документи, якими прокурор обґрунтовує доводи клопотання та витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань щодо кримінального провадження, в рамках якого подано до суду клопотання, слідчий суддя дійшов такого висновку.
Згідно ст. 159 КПК України тимчасовий доступ до речей і документів полягає у наданні стороні кримінального провадження особою, у володінні якої знаходяться такі речі і документи, можливості ознайомитися з ними, зробити їх копії та, у разі прийняття відповідного рішення слідчим суддею, судом, вилучити їх (здійснити їх виїмку). Тимчасовий доступ до речей і документів здійснюється на підставі ухвали слідчого судді, суду.
Відповідно до ч. 5 ст. 163 КПК України, слідчий суддя, суд постановляє ухвалу про надання тимчасового доступу до речей і документів, якщо сторона кримінального провадження у своєму клопотанні доведе наявність достатніх підстав вважати, що ці речі або документи: 1) перебувають або можуть перебувати у володінні відповідної фізичної або юридичної особи; 2) самі по собі або в сукупності з іншими речами і документами кримінального провадження, у зв`язку з яким подається клопотання, мають суттєве значення для встановлення важливих обставин у кримінальному провадженні; 3) не становлять собою або не включають речей і документів, які містять охоронювану законом таємницю.
Для досягнення повноти, всебічності та неупередженості розслідування вищезазначеного факту, зокрема для отримання відомостей, що є необхідними для з`ясування всіх обставин справи у даному провадженні є потреба у наданні тимчасового доступу до документів.
Враховуючи наявність достатніх підстав вважати, що зазначені речі і документи знаходяться у володінні Державного підприємства « ІНФОРМАЦІЯ_1 », а також те, що такі документи мають суттєве значення для встановлення важливих обставин у кримінальному провадженні, з урахуванням можливості використати як доказ відомості, що містяться у них і відсутність можливості іншими способами довести обставини, які передбачається довести за допомогою зазначених речей і документів, слідчий суддя приходить до висновку про обґрунтованість клопотання та необхідність його задоволення.
На підставі викладеного та керуючись ст. 131-132, 159-166, 309, 310, 395 КПК України, слідчий суддя
п о с т а н о в и в:
клопотання прокурора Дніпровської окружної прокуратури м. Києва ОСОБА_3 задовольнити.
Надати дозвілслідчим групислідчих ДніпровськогоУП ГУНП ум.Києві ОСОБА_13 , ОСОБА_14 , ОСОБА_15 , ОСОБА_16 , ОСОБА_17 , ОСОБА_18 , ОСОБА_19 , а також прокурорам Дніпровської окружної прокуратури міста Києва ОСОБА_20 , ОСОБА_21 , ОСОБА_22 , ОСОБА_23 , ОСОБА_24 , ОСОБА_25 , ОСОБА_3 тимчасовий доступ до документів з можливістю вилучення копії інформації в електронному або друкованому вигляді, які знаходяться у володінні Державного підприємства « ІНФОРМАЦІЯ_1 » за адресою: АДРЕСА_1 , що містять охоронювану законом таємницю, а саме: заяв про надання доступу (внесення змін) з додатками до таких заяв, рішень прийнятих ДП « ІНФОРМАЦІЯ_2 » за результатами їх розгляду, документів, що підтверджують отримання логінів та паролів доступу до Державного реєстру прав, рішень (розпоряджень, доручень, наказів) на підставі яких блокувались чи анулювались доступи до Державного реєстру речових прав приватному нотаріусу Київського міського нотаріального округу ОСОБА_4 ; відомостей про всі реєстраційні дії із зазначенням реєстраційних номерів об`єктів нерухомого майна та номерів записів про право власності, перегляд інформації, формування витягів, інформації та довідок, внесення змін, що проведені в Державному реєстрі речових прав державним реєстратором приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу ОСОБА_4 у період 01.01.2019 по 31.12.2020, а також інформацію про ІР-адреси, з яких здійснювався доступ користувача при проведенні таких дій в Державному підприємстві « ІНФОРМАЦІЯ_1 » приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу ОСОБА_4 .
Строк дії ухвали, не може перевищувати двох місяців з дня її постановлення.
Роз`яснити, особі, яка зазначена в ухвалі слідчого судді про тимчасовий доступ до речей і документів, як володілець речей або документів, що тимчасовий доступ до речей і документів полягає у наданні стороні кримінального провадження особою, у володінні якої знаходяться такі речі і документи, можливості ознайомитися з ними, зробити їх копії, з використанням копіювальної техніки, електронних засобів володільця (за його згодою) або копіювальної техніки, електронних засобів особи, яка пред`являє ухвалу про тимчасовий доступ до речей і документів та, у разі прийняття відповідного рішення слідчим суддею, вилучити їх (здійснити їх виїмку).
Особа, яка зазначена в даній ухвалі слідчого судді, як володілець речей або документів, зобов`язана надати тимчасовий доступ до зазначених речей і документів вказаній особі за умови пред`явлення копії цього судового рішення.
Особа, яка пред`являє ухвалу про тимчасовий доступ до речей і документів, зобов`язана залишити володільцю речей і документів опис речей і документів, які були вилучені на виконання ухвали слідчого судді, або ж на вимогу останнього залишено копію вилучених документів.
У разі невиконання ухвали про тимчасовий доступ до речей і документів слідчий суддя, суд за клопотанням сторони кримінального провадження, якій надано право на доступ до речей і документів на підставі ухвали, має право постановити ухвалу про дозвіл на проведення обшуку згідно з положеннями КПК України з метою відшукання та вилучення зазначених речей і документів.
Ухвала оскарженню не підлягає, однак заперечення проти неї можуть бути подані під час підготовчого провадження в суді.
Слідчий суддя:
Суд | Дніпровський районний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 29.11.2023 |
Оприлюднено | 25.04.2024 |
Номер документу | 115732237 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Провадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про тимчасовий доступ до речей і документів |
Кримінальне
Дніпровський районний суд міста Києва
Козачук О. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні