ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 грудня 2023 року
м. Київ
справа № 640/24253/21
провадження № К/990/23965/22
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача - Єзерова А.А., суддів: Кравчука В.М., Стародуба О.П.
розглянув у порядку письмового провадження адміністративну справу
за касаційною скаргою Громадської спілки "Всеукраїнська національна федерація спортивного покеру та кіберспорту"
на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 26 січня 2022 року (суддя Бояринцева М.А.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 04 липня 2022 року (головуючий суддя Коротких А.Ю., судді Сорочко Є.О., Чаку Є.В.)
у справі №640/24253/21
за позовом Громадської спілки "Всеукраїнська національна федерація спортивного покеру та кіберспорту"
до Міністерства молоді та спорту України,
третя особа - Громадська організація "Всеукраїнська федерація спортивного покеру"
про скасування нормативно-правового акту в частині.
І. РУХ СПРАВИ
1. У вересні 2021 року Громадська спілка "Всеукраїнська національна федерація спортивного покеру та кіберспорту" звернулася до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Міністерства молоді та спорту України, у якому просила визнати протиправним та скасувати наказ Міністерства молоді та спорту України від 22 вересня 2020 року №4/5.2/20, яким затверджено "Правила спортивних змагань зі спортивного покеру" в частині пунктів 4, 10, 11, 12 розділу I та пунктів 1.2, 1.3 розділу IV.
2. Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 13 вересня 2021 року відкрито провадження у справі та, крім іншого, зобов`язано відповідача опублікувати оголошення про оскарження Правил спортивних змагань зі спортивного покеру", затверджених наказом Заступника Міністра молоді та спорту України від 22 вересня 2020 року № 4/5.2/20, у виданні, в якому цей акт було оприлюднено.
3. Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 18 жовтня 2021 року залучено до участі третю особу Громадську організацію "Всеукраїнська федерація спортивного покеру" (далі за текстом - ВУФСП).
4. Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 26 січня 2022 року, яке було залишене без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 04 липня 2022 року, у задоволенні позову відмовлено.
5. Позивач із вказаними судовими рішеннями не погодився, тому звернувся до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та постанову суду апеляційної інстанції, натомість, ухвалити нове судове рішення, яким позовні вимоги задовольнити повністю.
6. Від відповідача надійшов відзив на касаційну скаргу, в якому він просить суд відмовити у задоволенні касаційної скарги і залишити без змін судові рішення.
ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
7. Судами першої та апеляційної інстанції встановлено, що наказом Міністерства молоді та спорту України від 22 вересня 2020 року №4/5.2/20 затверджено Правила спортивних змагань зі спортивного покеру (далі - Правила), які визначають основні засади організації та проведення змагань із спортивного покеру.
8. Згідно із пунктом 2 розділу I Правил вони розроблені з урахуванням правил Міжнародної Асоціації турнірних директорів зі спортивного покеру та документів, що регламентують роботу в сфері спортивного покеру.
9. Відповідно до пункту 3 розділу I Правил їх вимоги стосуються усіх дисциплін, з яких проводиться змагання зі спортивного покеру.
10. Згідно із пунктом 4 розділу I Правил змагання зі спортивного покеру проводяться згідно з положенням (регламентом) про проведення відповідного спортивного змагання зі спортивного покеру (далі - Регламент), який затверджується ВУФСП та організатором змагань в установленому порядку.
11. Відповідно до пунктів 10, 11, 12 розділу I Правил офіційні регіональні, обласні, локальні та клубні одностолові змагання, а також навчально-тренувальні заходи зі спортивного покеру проводяться відповідно до календарних планів та Регламентів, затверджених в установленому порядку ВУФСП.
Чемпіонати, Кубки України, всеукраїнські та міжнародні змагання проводяться ВУФСП відповідно до календарних планів та регламентів, затверджених в установленому порядку Міністерством молоді та спорту України.
ВУФСП здійснює акредитацію суб`єктів фізкультурно-оздоровчої та спортивної діяльності зі спортивного покеру на відповідність матеріально-технічної бази та персоналу, фізкультурно-спортивного спорядження і обрання чинному законодавству України у сфері фізичної культури і спорту та стандартам (правилами, нормам), затвердженим ВУФСП.
12. Згідно із пунктами 1.2, 1.3 розділу IV Правил регламент затверджується ВУФСП за поданням організатора змагань.
Організатором змагань може бути будь-яка юридична або фізична особа, яка підтримує цілі змагань, що викладені у пункті 4 розділу I цих Правил.
13. Регламент на рівні адміністративно-територіальних одиниць або населеного пункту затверджується відповідним органом ВУФСП за погодженням із структурним підрозділом з фізичної культури і спорту обласної/місцевої державної адміністрації.
14. Громадська спілка «Всеукраїнська національна федерація спортивного покеру та кіберспорту» стверджує, що Правила в частині пунктів 4, 10, 11, 12 розділу I та пунктів 1.2, 1.3 розділу IV фактично містить привілейований стан для ВУФСП, що, у свою чергу позабавляє права всіх спортивних федерацій на проведення змагань із спортивного покеру, у зв`язку з чим і звернулася до суду.
ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
15. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції, з яким погодився і суд апеляційної інстанції керувався тим, що ВУФСП в розумінні статті 20 Закону України «Про фізичну культуру і спорт» здійснює у визначеному порядку організацію та проведення офіційних міжнародних спортивних змагань на території України та всеукраїнських спортивних змагань з спортивного покеру та й відповідно уповноважене розробляти правила спортивних змагань із спортивного покеру відповідно до положень статті 40 вказаного Закону.
16. Судом першої інстанції наголошено, що оскаржувані пункти Правил не обмежують інших суб`єктів (організаторів) на організацію фізкультурно-оздоровчих та спортивних заходів. Крім цього, пунктом 4 розділу I Правил встановлено, що регламент затверджується із ВУФСП організатором змагань в установленому законодавством порядку.
ІV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ, ВІДЗИВУ НА КАСАЦІЙНУ СКАРГУ
17. Заявник, обґрунтовуючи вимоги касаційної скарги, зазначає про те, що відсутній висновок Верховного Суду щодо застосування статті 45 Закону України "Про фізичну культуру та спорт" у подібних правовідносинах, а саме, чи може бути обмежений обсяг прав, передбачених цією нормою на проведення офіційних спортивних змагань, таким нормативно-правовим актом як "Правила спортивних змагань".
17.1. Вказаний Закон не надає жодного привілейованого стану будь-якій фізичній чи юридичній особі, яка зацікавлена в розвитку спорту, та не позбавляє права спортивних федерацій із відповідного спорту на проведення вищевказаних офіційних змагань не міжнародного та всеукраїнського статусу.
17.2. Пункт 4 Розділу І, пункт 10 Розділу І, пункт 11 Розділу І, пункт 1.2 Розділу IV, пункт 1.3 Розділу IV прямо суперечать статті 45 Закону України "Про фізичну культуру та спорт", оскільки вказані пункти правил позбавляють можливості затверджувати регламенти спортивних змагань фізичним чи юридичним особам, які ініціювали та проводять спортивні заходи та здійснює організаційне, фінансове та інше забезпечення підготовки і проведення цих заходів.
17.3. Пункт 12 Розділу І є протиправним, оскільки наділяє ВУФСП правом здійснювати акредитацію суб`єктів фізкультурно - оздоровчої та спортивної діяльності зі спортивного покеру на відповідність матеріально-технічної бази та персоналу, фізкультурно-спортивного спорядження і обладнання чинному законодавству України у сфері фізичної культури і спорту та стандартам (правилам, нормам), затвердженим ВУФСП, в той час як закон не має абсолютно жодних передумов для цього та міжнародні правила зі спортивного покеру таких положень не містять.
17.4. Відповідач не надав жодних доказів проведення будь-якої перевірки чи експертизи проекту нормативно-правового акта «Правила спортивних змагань зі спортивного покеру».
18. У відзиві на касаційну скаргу відповідач погоджується з висновками судів попередніх інстанцій, а також зазначає, що Правила спортивних змагань зі спортивного покеру є динамічним документом, які не зачіпають соціально-економічні, політичні, особисті та інші права, свободи й законні інтереси громадян, оскільки включають вимоги до учасників змагань, спеціального приміщення та обладнання, суддів, визначають умови та порядок визначення результатів та переможців змагань. Крім того не носять міжвідомчого характеру, оскільки стосуються лише певного виду спорту. Отже, правила спортивних змагань не є нормативно-правовим актом в повному розумінні чинного законодавства.
19. Крім того у відзиві звертається увага на те, що позивачем не надано жодних доказів на підтвердження факту позбавлення його права та можливості розвивати даний вид спорту та позбавлення Громадської спілки "Всеукраїнська національна федерація спортивного покеру та кіберспорту" участі у змаганнях.
V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ
20. Верховний Суд, перевіривши доводи касаційної скарги, в межах касаційного перегляду, визначених статтею 341 КАС України, а також, надаючи оцінку правильності застосування судами норм матеріального і процесуального права у спірних правовідносинах, виходить з такого.
21. За визначенням пунктів 57, 60 частини 1 статті 1 Закону України «Про державне регулювання діяльності щодо організації та проведення азартних ігор» спортивний покер - спортивна гра, що проводиться у формі турнірів (крім турнірів з онлайн-покеру) та для участі у якій всі гравці вносять фіксовані ставки (стартові внески), що становлять призовий фонд, з якого здійснюються виплати виграшів (призів) переможцю (переможцям) залежно від місця у грі, на якому гравець закінчив гру; турнір з покеру - форма організації гри у спортивний покер.
22. Згідно з пунктом 5 частини 5 статті 2 Закону України «Про державне регулювання діяльності щодо організації та проведення азартних ігор» до азартних ігор не належать організація та проведення спортивного покеру.
23. Загальні правові, організаційні, соціальні та економічні основи діяльності у сфері фізичної культури і спорту визначає Закон України «Про фізичну культуру і спорт», він регулює суспільні відносини у створенні умов для розвитку фізичної культури і спорту.
24. Відповідно до частини 1 статті 5 вказаного Закону державне управління фізичною культурою і спортом здійснюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері фізичної культури та спорту, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері фізичної культури та спорту, за сприяння відповідно інших органів державної влади та органів місцевого самоврядування.
25. Центральним органом виконавчої влади у сфері фізичної культури і спорту є Міністерство молоді та спорту України.
26. Відповідно до статті 20 Закону України «Про фізичну культуру і спорт» спортивні федерації (асоціації, спілки, об`єднання тощо; далі - спортивні федерації) - громадські організації фізкультурно-спортивної спрямованості, основними завданнями яких є: забезпечення інтересів членів відповідних спортивних федерацій у сфері спорту, в тому числі сприяння захисту їх соціальних, економічних, творчих, вікових, національно-культурних та інших інтересів; сприяння розвитку відповідного виду (видів) спорту шляхом участі у розробленні та виконанні відповідних програм; залучення різних груп населення до фізкультурно-оздоровчої та спортивної діяльності; сприяння підготовці спортсменів національних збірних команд та забезпечення їх участі в офіційних міжнародних спортивних змаганнях; організація та проведення фізкультурно-оздоровчих та спортивних заходів; участь у здійсненні кадрового забезпечення розвитку відповідного виду (видів) спорту; сприяння розвитку міжнародного співробітництва у сфері фізичної культури і спорту.
Спортивні федерації діють на підставі статуту. У найменуванні спортивної федерації зазначається вид спорту, розвитку якого вона сприяє. Спортивні федерації можуть мати всеукраїнський або місцевий статус.
Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері фізичної культури та спорту, може надати спортивній федерації статус національної спортивної федерації.
Спортивні федерації із статусом національної спортивної федерації відповідно до договору з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері фізичної культури та спорту, забезпечують розвиток відповідного виду спорту; представляють вид спорту у відповідних міжнародних спортивних федераціях, перелік яких затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері фізичної культури та спорту, з урахуванням пропозицій Національного олімпійського комітету України, Національного комітету спорту інвалідів України, Спортивного комітету України, та на міжнародних спортивних змаганнях; здійснюють у визначеному порядку організацію та проведення офіційних міжнародних спортивних змагань на території України та всеукраїнських спортивних змагань; інформують центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері фізичної культури та спорту, про проведення всіх спортивних заходів та про рейтинг спортсменів за підсумками змагань. Спортивні федерації із статусом національної спортивної федерації можуть отримувати з державного бюджету фінансову підтримку відповідно до закону на розвиток відповідного виду спорту, організацію і проведення спортивних заходів.
27. Статтею 40 Закону України «Про фізичну культуру і спорт» передбачено, що правила спортивних змагань з видів спорту, визнаних в Україні (далі - правила спортивних змагань), включають вимоги до учасників змагань, відповідних спортивних споруд, спеціального обладнання та інвентарю, умови та порядок визначення результатів та переможців змагань. Вони розробляються всеукраїнською спортивною федерацією з виду спорту з урахуванням правил спортивних змагань відповідної міжнародної спортивної федерації.
Правила спортивних змагань затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері фізичної культури та спорту, з урахуванням пропозицій відповідних всеукраїнських спортивних федерацій.
Офіційні спортивні змагання з видів спорту проводяться за правилами спортивних змагань, затвердженими відповідно до вимог цієї статті.
28. Як встановлено судами попередніх інстанцій, наказом Міністерства України у справах сім`ї, молоді та спорту від 06 серпня 2010 року №2659, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 01 вересня 2010 року за №766/18061, затверджено Вимоги до змісту положення (регламенту) про офіційні фізкультурно-оздоровчі заходи або спортивні змагання (далі - Вимоги), які стосуються складання положення (регламенту) про офіційні фізкультурно-оздоровчі заходи або спортивні змагання (далі - положення про захід), що включені до Єдиного календарного плану фізкультурно-оздоровчих і спортивних заходів України, календарних планів фізкультурно-оздоровчих і спортивних заходів Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва та Севастополя, календарних планів фізкультурно-оздоровчих і спортивних заходів районів, міст, селищ та сіл.
29. Відповідно до пунктів 2, 3 Вимог положення про захід - документ, що визначає умови його проведення і включає такі розділи: цілі і завдання заходу; строки і місце проведення заходу; організація та керівництво проведенням заходу; учасники заходу; характер заходу (змагання особисті, командні, особисто-командні); програма проведення змагань; безпека та підготовка місць проведення заходу; умови визначення першості та нагородження переможців і призерів; умови фінансування заходу та матеріального забезпечення учасників; строки та порядок подання заявок на участь у заході; інші умови, які забезпечують якісне проведення конкретного заходу.
Положення про захід розробляється на підставі правил спортивних змагань з видів спорту, затверджених в установленому порядку.
30. Пунктом 5 Вимог встановлено, що Положення про захід, затверджене організатором цього заходу, погоджується відповідною спортивною федерацією (асоціацією, спілкою, об`єднанням тощо) з виду спорту, яка має всеукраїнський або місцевий статус, у разі покладення на цю спортивну федерацію за її згодою певних функцій або в разі здійснення цією спортивною федерацією фінансових витрат на проведення цього заходу.
31. У пункті 6 Вимог зазначено, що відповідно до частини десятої статті 20 Закону України "Про фізичну культуру і спорт" положення про проведення відповідних всеукраїнських спортивних змагань центральний орган виконавчої влади у сфері фізичної культури і спорту затверджує з урахуванням пропозицій національних спортивних федерацій.
32. З аналізу вищенаведених норм вбачається, що регламент проведення спортивних змагань затверджується організаторами змагань, якими є спортивна федерація, з якою укладено договір про співпрацю та делеговано повноваження з розвитку виду спорту та Міністерством молоді та спорту України.
33. За змістом частин 1, 4, 5 статті 45 Закону України «Про фізичну культуру і спорт» організація підготовки та проведення фізкультурно-оздоровчого заходу або спортивного змагання здійснюється відповідно до положення (регламенту) про такий фізкультурно-оздоровчий захід або таке спортивне змагання, що затверджується відповідно організаторами фізкультурно-оздоровчих або спортивних заходів.
Порядок складання календарних планів, а також вимоги до змісту положення (регламенту) про офіційні фізкультурно-оздоровчі заходи або спортивні змагання затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері фізичної культури та спорту.
Міжнародні спортивні змагання проводяться організаторами спортивних заходів на території України за рішенням центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері фізичної культури та спорту, з урахуванням пропозицій відповідної спортивної федерації із статусом національної спортивної федерації, відповідних місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування, на території яких планується проведення цих змагань. Ці міжнародні спортивні змагання включаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері фізичної культури та спорту, до Єдиного календарного плану фізкультурно-оздоровчих і спортивних заходів України. Спортивні змагання не визнаються та не можуть визначатися як міжнародні, у тому числі в рекламі та інформаційних повідомленнях, без включення їх до Єдиного календарного плану фізкультурно-оздоровчих і спортивних заходів України.
34. Судом першої інстанції встановлено, що наказом Міністерства молоді та спорту України від 23 жовтня 2018 року №4897 надано статус національної спортивної федерації громадській організації «Всеукраїнська федерація спортивного покеру» - вид спорту «спортивний покер» (ВУФСП).
35. Відповідно до пункту 1.2 розділу І Договору про співпрацю від 13 грудня 2018 року №25/15/18 Міністерство молоді та спорту України уповноважило спортивну федерацію щодо забезпечення розвитку виду спорту спортивний покер і надало виключне право представляти вид спорту на міжнародних спортивних змаганнях, а також право на організацію та проведення офіційних міжнародних спортивних змагань з виду спорту на території України та всеукраїнських спортивних заходів.
36. Підпунктами 2.2.1.1, 2.2.1.1, 2.2.1.2, 2.2.1.4 розділу II договору передбачено, що спортивна федерація розробляє і подає Мінмолодьспорту в установленому законодавством порядку правила спортивних змагань зі спортивного покеру з урахуванням правил спортивних змагань відповідної міжнародної спортивної федерації зі спортивного покеру. Розробляє та подає на затвердження Положення (регламент) про проведення відповідних всеукраїнських спортивних змагань зі спортивного покеру. Організовує проведення офіційних всеукраїнських та міжнародних змагань зі спортивного покеру на території України на високому організаційному рівні, із забезпеченням кваліфікованого та об`єктивного суддівства.
37. Відповідно до пункту 1.2 розділу І, підпункту 2.2.1.1 розділу II, підпункту 4.2,4.3 розділу IV Додаткової угоди від 10 серпня 2021 року №1 до Договору про співпрацю від 13 грудня 2018 року № 25/5/18 Міністерство молоді та спорту України уповноважило спортивну федерацію - Громадську організацію «Всеукраїнська федерація спортивного покеру» щодо забезпечення розвитку виду спорту - спортивний покер і надало виключне право представляти вид спорту на міжнародних спортивних змаганнях, а також право на організацію та проведення офіційних міжнародних спортивних змагань з виду спорту - спортивний покер на території України та всеукраїнських спортивних заходів.
Спортивна федерація розробляє і подає Мінмолодьспорту в установленому законодавством порядку правила спортивних змагань з виду спорту - спортивний покер з урахуванням правил спортивних змагань відповідної міжнародної спортивної федерації з виду спорту - спортивний покер.
Спортивна федерація зобов`язується розробити і подати в установленому законодавством порядку проект правил спортивних змагань з виду спорту - спортивний покер у відповідності до Міжнародних правил впродовж 30 днів з дня підписання договору про співпрацю.
Спортивна федерація зобов`язується розробити і подати в установленому законодавством порядку проект змін до правил спортивних змагань з виду спорту - спортивний покер у відповідності до Міжнародних правил впродовж 30 днів з дня затвердження змін до Міжнародних правил.
38. Верховний Суд вважає законними і обґрунтованими висновки судів про те, що положеннями Закону України «Про фізичну культуру і спорт» чітко регламентовано, що спортивні федерації із статусом національної спортивної федерації відповідно до договору з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері фізичної культури та спорту, здійснюють у визначеному порядку організацію та проведення офіційних міжнародних спортивних змагань на території України та всеукраїнських спортивних змагань.
Організація та проведення офіційних міжнародних спортивних змагань на території України та всеукраїнських спортивних змагань здійснюється виключно спортивною федерацією із статусом національної федерації відповідно до статі 20 Закону України «Про фізичну культуру і спорт».
39. Доводи касаційної скарги про те, що означені позивачем пункти Правил спортивних змагань суперечать статті 45 Закону України "Про фізичну культуру та спорт", а саме обмежують обсяг прав, передбачених цією нормою на проведення офіційних спортивних змагань, ґрунтуються на невірному розумінні норми законодавства. При цьому судом першої інстанції вірно наголошено, що визначені у позовній заяві пункти Правил не обмежують інших суб`єктів (організаторів) на організацію фізкультурно-оздоровчих та спортивних заходів.
40. Правила спортивних змагань зі спортивного покеру не повинні були подаватися на державну реєстрацію, оскільки відповідно до підпункту "е" пункту 5 Положення про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств, інших органів виконавчої влади, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28 грудня 1992 року № 731 на державну реєстрацію не подаються, зокрема, правила спортивних змагань з видів спорту, визнаних в Україні.
41. Отже, не знайшли свого підтвердження доводи касаційної скарги про те, що відповідач не надав доказів проведення будь-якої перевірки чи експертизи проекту Правил.
42. У цій справі суди попередніх інстанцій не порушили приписи чинного законодавства під час дослідження спірних правовідносин.
43. Відповідно до статті 350 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо рішення, переглянуте в передбачених статтею 341 цього Кодексу межах, ухвалено з додержанням норм матеріального і процесуального права.
44. З огляду на викладене, касаційну скаргу слід залишити без задоволення, а судові рішення - без змін.
45. Оскільки Верховний Суд залишає без змін судові рішення, то відповідно до статті 139 КАС України, судові витрати не підлягають новому розподілу.
46. Керуючись статтями 2, 3, 341, 345, 349, 350, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, Верховний Суд
П О С Т А Н О В И В:
Касаційну скаргу Громадської спілки "Всеукраїнська національна федерація спортивного покеру та кіберспорту" залишити без задоволення, а рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 26 січня 2022 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 04 липня 2022 року у справі №640/24253/21 - без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.
Суддя-доповідач А.А. Єзеров
Суддя В.М. Кравчук
Суддя О.П. Стародуб
Суд | Касаційний адміністративний суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 19.12.2023 |
Оприлюднено | 20.12.2023 |
Номер документу | 115761068 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації державної політики у сфері освіти, науки, культури та спорту |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Єзеров А.А.
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Коротких Андрій Юрійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні