Ухвала
від 19.12.2023 по справі 820/4867/16
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

УХВАЛА

19 грудня 2023 року Справа № 820/4867/16

Харківський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Волошина Д.А.,

за участю секретаря судового засідання - Прокопенко Ю.А.,

представника позивача - Татькова В.А.,

представника відповідача - Головаша П.Ю.,

розглянувши у відкритому підготовчому засіданні в порядку загального позовного провадження клопотання позивача про призначення судово-економічної експертизи по справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "КЕРАМЕТ - ХАРКІВ" до Головного управління ДПС у Харківській області, утвореного на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України про скасування податкових повідомлень - рішень, -

У С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю "КЕРАМЕТ - ХАРКІВ" звернулося до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить суд скасувати податкове повідомлення-рішення ГУ ДФС у Харківській області від 13.06.2016 №0000651402; від 13.06.2016 №0000691304; від 13.06.2016 №0000681304.

Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 26.06.2023 прийнято адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "КЕРАМЕТ - ХАРКІВ" до Головного управління ДПС у Харківській області, утвореного на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України, про скасування податкових повідомлень - рішень до розгляду та призначено розгляд справи за правилами загального позовного провадження.

Позивачем 12.12.2023 до суду подано клопотання про призначення судово-економічної експертизи у справі.

В обґрунтування зазначеного клопотання позивач зазначив, що відповідно до частини 1 статті 102 КАС України суд за клопотанням учасника справи або з власної ініціативи призначає експертизу, якщо для з`ясування обставин, що мають значення для справи, необхідні спеціальні знання у сфері іншій, ніж право, без яких встановити відповідні обставини неможливо. Позивач зазначив, що для з`ясування обставин, за якими позивачу були донараховані грошові зобов`язання згідно податкових повідомлень-рішень від 13.06.2016 №0000651402, від 13.06.2016 №0000691304, від 13.06.2016 №0000681304 та для вирішення питання правомірності цих донарахувань потрібні спеціальні знання в області економіки, бухгалтерського обліку та звітності. Просить призначити у справі судово-економічну експертизу.

Відповідач подав до суду заперечення на клопотання позивача щодо призначення судово-економічної експертизи, в яких вказав, що в даному випадку спір між ТОВ «КЕРАМЕТ - ХАРКІВ» та Головним управлінням ДПС у Харківській області зумовлений різними правовими (юридичними) позиціями сторін по справі. Саме тому вказане питання повинно вирішуватись виключно судом, оскільки експерт не наділений повноваженнями надавати будь-яку правову оцінку. Відповідач вказує, що з клопотання позивача незрозуміло, яких саме спеціальних знань бракує контролюючому органу та суду для подальшого розгляду справи. Відповідач вважає клопотання позивача необґрунтованим та просить відмовити у задоволенні клопотання позивача про призначення судово-економічної експертизи у справі.

Представник позивача в судовому засіданні підтримав заявлене клопотання та просив його задовольнити.

Представник відповідача заперечував проти задоволення клопотання про призначення судово-економічної експертизи у справі.

Оцінивши доводи наведеного клопотання, суд дійшов висновку, що клопотання позивача не підлягає задоволенню з огляду на наступне.

Відповідно до статті 72 Кодексу адміністративного судочинства України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються в т.ч. висновками експертів.

Згідно з частиною 2 статті 101 Кодексу адміністративного судочинства України предметом висновку експерта може бути дослідження обставин, які входять до предмета доказування та встановлення яких потребує наявних у експерта спеціальних знань. Предметом висновку експерта не можуть бути питання права.

Відповідно до частини 1 статті 102 Кодексу адміністративного судочинства України, суд за клопотанням учасника справи або з власної ініціативи призначає експертизу у справі за сукупності таких умов:

1) для з`ясування обставин, що мають значення для справи, необхідні спеціальні знання у сфері іншій, ніж право, без яких встановити відповідні обставини неможливо;

2) жодною стороною не наданий висновок експерта з цих самих питань або висновки експертів, надані сторонами, викликають обґрунтовані сумніви щодо їх правильності.

Статтею 1 Закону України "Про судову експертизу" від 25.02.1994 № 4038-XII визначено, що судова експертиза - це дослідження на основі спеціальних знань у галузі науки, техніки, мистецтва, ремесла тощо об`єктів, явищ і процесів з метою надання висновку з питань, що є або будуть предметом судового розгляду.

З аналізу вказаної норми вбачається, що судова експертиза повинна призначатися лише у разі дійсної потреби у спеціальних знаннях для встановлення даних, що входять до предмета доказування, тобто у разі, коли висновок експерта не можуть замінити інші засоби доказування.

Суд зазначає, що предметом спору у даній справі є оскарження податкових повідомлень-рішень Головного управління ДФС у Харківській області від 13.06.2016 №0000651402, від 13.06.2016 №0000691304 та від 13.06.2016 №0000681304, прийняті на підставі акту перевірки, щодо нереальності господарських операцій між позивачем та його контрагентами. Отже, фактично спір виник з приводу твердження сторін щодо того чи відбулись або не відбулись господарські операції, зазначені в акті перевірки, а не з приводу неправильності або неповноти відображення таких операцій в обліку платника.

Обов`язковою передумовою призначення судової експертизи є необхідність з`ясування судом тих обставин, які потребують спеціальних знань та в силу їх специфічного характеру не можуть бути з`ясовані судом самостійно, що може вплинути на правильне вирішення адміністративного спору.

Слід зазначити, що в рамках судово-економічної експертизи здійснюється арифметична, реквізитна та нормативна перевірка наданих на дослідження документів, проводиться дослідження відповідності кількісних і сумових характеристик первинних документів записам в облікових регістрах. Втім, в силу вимог закону лише суд може встановити прийнятність чи неприйнятність певного документа внаслідок його недійсності, надати правову оцінку обставинам, та їх вплив на об`єкт оподаткування.

Окрім того, предметом судово-економічної експертизи не може бути встановлення реальності або нереальності спірних господарських операцій, які фактично є спірними у даній справі.

Наведене у своїй сукупності не дає підстав вважати, що для дослідження обставин, які входять до предмета доказування у даній справі, необхідні спеціальні знання експерта, а висновок експерта може бути належним у спростуванні висновків контролюючого органу про невідповідність первинних документів позивача або вказувати на нереальність господарських операцій між позивачем та його контрагентами.

Суд зазначає, що позивачем у клопотанні про призначення судово-економічної експертизи не вказано обґрунтованих доводів щодо необхідності призначення у справі судово-економічної експертизи та не вказано обставин, які б свідчили про необхідність спеціальних знань експерта для вирішення спору в даній справі. Судом таких обставин також не встановлено.

Враховуючи необґрунтованість клопотання позивача про призначення судово-економічної експертизи, суд дійшов висновку про залишення такого клопотання без задоволення.

Керуючись статтями 102, 248, 256, 294, 295 КАС України, суд, -

У Х В А Л И В :

Клопотання Товариства з обмеженою відповідальністю "КЕРАМЕТ - ХАРКІВ" про призначення судово-економічної експертизи по справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "КЕРАМЕТ - ХАРКІВ" до Головного управління ДПС у Харківській області, утвореного на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України про скасування податкових повідомлень - рішень - залишити без задоволення.

Ухвала набирає законної сили з моменту її проголошення та оскарженню не підлягає.

Повний текст ухвали складено 21 грудня 2023 року.

Суддя Д.А.Волошин

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення19.12.2023
Оприлюднено25.12.2023
Номер документу115831552
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо збору та обліку єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування та інших зборів

Судовий реєстр по справі —820/4867/16

Постанова від 11.09.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Перцова Т.С.

Постанова від 11.09.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Перцова Т.С.

Ухвала від 06.05.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Перцова Т.С.

Ухвала від 06.05.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Перцова Т.С.

Ухвала від 15.04.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Перцова Т.С.

Рішення від 28.02.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Волошин Д.А.

Рішення від 28.02.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Волошин Д.А.

Ухвала від 19.12.2023

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Волошин Д.А.

Ухвала від 19.12.2023

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Волошин Д.А.

Ухвала від 10.10.2023

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Волошин Д.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні