Постанова
від 22.12.2023 по справі 308/15646/23
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22 грудня 2023 рокуЛьвівСправа № 308/15646/23 пров. № А/857/17915/23

Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Коваля Р. Й.,

суддів Гуляка В. В.,

Ільчишин Н. В.,

розглянувши порядку письмового провадження в м. Львові апеляційну скаргу ОСОБА_1 на ухвалу Ужгородського міськрайонного суду Закарпатської області від 18 вересня 2023 року (постановлену у м. Ужгороді суддею Крегул М. М.) про повернення позовної заяви у справі № 308/15646/23 за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Ужгородського РТЦК та СП про визнання дії та бездіяльності протиправними,

В С Т А Н О В И В :

11 вересня 2023 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом та просив скасувати постанову № 15647 від 24.08.2023 про притягнення його до адміністративної відповідальності за вчинення правопорушення, передбаченого частиною другою статті 210 КУпАП та поновити строк на звернення до суду із цією позовною заявою.

Ухвалою Ужгородського міськрайонного суду Закарпатської області від 18 вересня 2023 року відмовлено позивачу у поновленні пропущеного процесуального строку на звернення до адміністративного суду з позовом про визнання протиправною та скасування постанови про адміністративне правопорушення № 15647 від 24.08.2023.

Позовну заяву ОСОБА_1 , в інтересах якого діє адвокат Дабіжа О. А., до Ужгородського РТЦК та СП про визнання протиправною та скасування постанови про адміністративне правопорушення - повернуто.

В цій ухвалі суд дійшов висновку, про те, що доводи позивача на підтвердження причин пропуску ним строку звернення до суду з позовною заявою не є обґрунтованими, оскільки позивач був присутній під час винесення вказаної постанови, однак від отримання такої відмовився.

Не погодившись із цією ухвалою, її оскаржив ОСОБА_1 , який вважає, що судом при постановленні ухвали допущено неповне з`ясування обставин справи, тому просив скасувати вказану ухвалу і направити справу до суду першої інстанції для продовження розгляду.

Вимоги апеляційної скарги обґрунтовує тим, що в оскаржуваній ухвалі зазначено, що в постанові у графі «Підпис особи, яка притягується до адміністративної відповідальності» є запис « ОСОБА_1 від підпису відмовився», на підставі чого суд зробив висновок, що позивач був присутній під час винесення постанови та ознайомлений з нею, а отже строк на її оскарження розпочався 25 серпня 2023 року. Проте, вважає зазначений висновок суду помилковим, оскільки всупереч вимогам законодавства, позивач не отримував копію постанови про адміністративне правопорушення, крім того у матеріалах справи відсутні будь-які докази вручення її позивачу, зокрема розписка про вручення або квитанція про відправлення поштою.

Наголошує, що під час складання постанови ОСОБА_1 не був ознайомлений з її змістом, а також не отримував пропозиції ознайомитись та підписати її, отже і не міг відмовитись від підпису.

Зазначає, що копію оскаржуваної постанови було отримано лише 08 вересня 2023 року з відповіддю на адвокатський запит № 7527 від 28 серпня 2023 року.

Вважає, що з метою поновлення пропущеного строку на звернення до суду у позовній заяві позивачем обґрунтовано його пропуск та надано всі наявні докази.

Відповідно до частини четвертої статті 229 КАС України у зв`язку з розглядом справи у письмовому провадженні фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги у їх сукупності, колегія суддів дійшла переконання, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з таких підстав.

Відповідно до частини першої статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Статтею 5 КАС України встановлено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або інтереси.

Право звернення до суду є невід`ємним особистим правом, яке реалізовується особою в порядку, встановленому КАС України. Способом реалізації цього права є звернення зацікавленої особи з позовом до суду.

У свою чергу, звернення до суду з позовом є підставою для виникнення процесуальних відносин, пов`язаних з вирішенням спору по суті. Звернення до суду і судове провадження повинно здійснюватися у відповідності до вимог чинного законодавства, зокрема, процесуальних норм щодо порядку провадження в адміністративних справах.

Проте, законодавець встановлює певні обмеження такого права, зокрема, шляхом встановлення строку звернення до адміністративного суду за захистом порушених прав.

Так, відповідно до статті 122 КАС України позов може бути подано в межах строку звернення до адміністративного суду, встановленого цим Кодексом або іншими законами.

Відповідно до частини другої статті 286 КАС України позовну заяву щодо оскарження рішень суб`єктів владних повноважень у справах про притягнення до адміністративної відповідальності може бути подано протягом десяти днів з дня ухвалення відповідного рішення (постанови), а щодо рішень (постанов) по справі про адміністративні правопорушення у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху, у тому числі зафіксовані в автоматичному режимі, - протягом десяти днів з дня вручення такого рішення (постанови).

Згідно частини першої статті 171 КАС України суддя після одержання позовної заяви з`ясовує, зокрема, чи позов подано у строк, установлений законом (якщо позов подано з пропущенням встановленого законом строку звернення до суду, то чи достатньо підстав для визнання причин пропуску строку звернення до суду поважними).

Відповідно до статті 123 КАС України у разі подання особою позову після закінчення строків, установлених законом, без заяви про поновлення пропущеного строку звернення до адміністративного суду, або якщо підстави, вказані нею у заяві, визнані судом неповажними, позов залишається без руху. При цьому протягом десяти днів з дня вручення ухвали особа має право звернутися до суду з заявою про поновлення строку звернення до адміністративного суду або вказати інші підстави для поновлення строку. Якщо заяву не буде подано особою в зазначений строк або вказані нею підстави для поновлення строку звернення до адміністративного суду будуть визнані неповажними, суд повертає позовну заяву.

Отже, наведеними вище правовими нормами передбачено, що адміністративний суд зобов`язаний в кожному випадку з`ясувати чи дотримано особою (позивачем) строк звернення до адміністративного суду з відповідним позовом, чи є поважними підстави пропуску цього строку та залишити позов без руху. Якщо ж вказані позивачем підстави пропуску строку звернення до адміністративного суду є не поважними, то суд зобов`язаний повернути позовну заяву.

Проаналізувавши частину другої статті 286 КАС України, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що законодавцем чітко визначено, що для звернення до адміністративного суду з позовом щодо оскарження рішень (постанов) суб`єктів владних повноважень у справі про адміністративні правопорушення у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху, у тому числі зафіксованих в автоматичному режимі, можна подати протягом десяти днів з дня вручення такого рішення (постанови).

Аналогічна правова позиція наведена упостанові Верховного Суду від 12 червня 2020 року по справі № 686/28291/19.

Судом встановлено, що у матеріалах справи відсутні докази того, що позивач від підпису та отримання оскаржуваної постанови відмовився, отже, таку у день її прийняття фактично не отримував.

За таких обставин, колегія суддів апеляційного суду зазначає, що матеріали справи не містять жодних доказів отримання позивачем оскаржуваної постанови.

При цьому, суд при вирішенні питання пропуску строку звернення з позовом до суду мав з`ясувати дату отримання оскаржуваної постанови.

Проте, суд першої інстанції, визнаючи неповажними причини пропуску строку звернення до суду, не надав належної оцінки та не дослідив належним чином подані скаржником документи, не вчинив дій, які сприяли б з`ясуванню достовірної інформації щодо дійсної дати отримання оскаржуваної постанови.

З огляду на викладене, в суду першої інстанції були відсутніми достатні і належні підстави для повернення позовної заяви.

Європейський суд з прав людини акцентує увагу на тому, що право на доступ до суду має бути ефективним.

В рішеннях у справі «Мірагаль Есколано та інші проти Іспанії» від 13 січня 2000 року та у справі «Перес де Рада Каваніллес проти Іспанії» від 28 жовтня 1998 року, Європейський суд з прав людини зазначив, що надто суворе тлумачення внутрішніми судами процесуальної норми позбавило заявників права доступу до суду і завадило розгляду їхніх позовних вимог. Це слід вважати як порушення пункту 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.

У зв`язку з викладеним, суд апеляційної інстанції вважає, що суд першої інстанції надто формально підійшов до вирішення питання щодо прийняття до розгляду позовної заяви, а тому, на думку апеляційного суду, помилково повернув позовну заяву позивачу, позбавивши його, таким чином, права на судовий захист.

Відповідно до частини першої статті 320 КАС України підставами для скасування ухвали суду, яка перешкоджає подальшому провадженню у справі, і направлення справи для продовження розгляду до суду першої інстанції є:

1) неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи;

2) недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими;

3) невідповідність висновків суду обставинам справи;

4) неправильне застосування норм матеріального права чи порушення норм процесуального права, які призвели до неправильного вирішення питання.

З огляду на вищевикладене, доводи апеляційної скарги є суттєвими і складають підстави для висновку про порушення судом першої інстанції норм процесуального права, у зв`язку з чим ухвалу суду першої інстанції необхідно скасувати та прийняти постанову, якою справу направити для продовження розгляду до суду першої інстанції.

Керуючись ст. ст. 229, 308, 311, 320, 321, 325, 328, 329, 331 КАС України, суд

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 задовольнити.

Ухвалу Ужгородського міськрайонного суду Закарпатської області від 18 вересня 2023 року про повернення позовної заяви у справі № 308/15646/23 скасувати, а справу направити для продовження розгляду до суду першої інстанції.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає.

Головуючий суддя Р. Й. Коваль судді В. В. Гуляк Н. В. Ільчишин

СудВосьмий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення22.12.2023
Оприлюднено25.12.2023
Номер документу115877418
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо

Судовий реєстр по справі —308/15646/23

Рішення від 05.02.2024

Адміністративне

Ужгородський міськрайонний суд Закарпатської області

Крегул М. М.

Рішення від 05.02.2024

Адміністративне

Ужгородський міськрайонний суд Закарпатської області

Крегул М. М.

Ухвала від 01.02.2024

Адміністративне

Ужгородський міськрайонний суд Закарпатської області

Крегул М. М.

Постанова від 22.12.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Коваль Роман Йосипович

Ухвала від 15.12.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Коваль Роман Йосипович

Ухвала від 15.11.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Коваль Роман Йосипович

Ухвала від 15.11.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Коваль Роман Йосипович

Ухвала від 07.11.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Коваль Роман Йосипович

Ухвала від 09.10.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Коваль Роман Йосипович

Ухвала від 18.09.2023

Адміністративне

Ужгородський міськрайонний суд Закарпатської області

Крегул М. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні