Рішення
від 29.12.2023 по справі 460/307/22
РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

29 грудня 2023 року м. Рівне№460/307/22

Рівненський окружний адміністративний суд у складі судді Дудар О.М., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи адміністративну справу за позовом

керівника Сарненської окружної прокуратури в інтересах держави доБерезівська сільська рада Сарненського району Рівненської області про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинення певних дій,В С Т А Н О В И В:

Керівник Сарненської окружної прокуратури (далі - позивач) звернувся з позовом в інтересах держави до Березівської сільської ради Сарненського району Рівненської області (далі - відповідач) про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинення певних дій.

Позивач просив суд визнати протиправною бездіяльність Березівської сільської ради Сарненського району Рівненської області та зобов`язати Березівську сільську раду Сарненського району Рівненської області вжити вичерпних заходів до забезпечення реєстрації права комунальної власності на 429 земельних ділянок загальною площею 1292,4867га.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що незважаючи на виникнення підстав для набуття права комунальної власності на земельні ділянки 09.12.2020, сільською радою не вжито вичерпних заходів до реєстрації права комунальної власності.

Ухвалою суду від 10.01.2022 позовну заяву залишено без руху із встановленням позивачу строку для усунення недоліків позовної заяви шляхом подання суду документа про сплату судового збору.

На виконання вимог ухвали суду від 10.01.2022 від позивача надійшла заява від 09.02.2022 №53/2-127ВИХ-22.

Ухвалою суду від 15.02.2022 відмовлено позивачу у відкритті провадження в адміністративній справі у зв`язку з тим, що позов не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства.

Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 19.05.2022 апеляційну скаргу керівника Сарненської окружної прокуратури залишено без задоволення, ухвалу Рівненського окружного адміністративного суду від 15 лютого 2022 року про відмову у відкритті провадження без змін.

Постановою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 27.03.2023 касаційну скаргу керівника Львівської обласної прокуратури задоволено: ухвалу Рівненського окружного адміністративного суду від 15.02.2022 та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 19.05.2022 скасовано, а справу направлено до суду першої інстанції для продовження її розгляду.

11.04.2023 справа №460/307/22 надійшла до Рівненського окружного адміністративного суду.

Ухвалою суду від 17.04.2023 позовну заяву залишено без руху.

Ухвалою суду від 01.05.2023 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.

22.05.2023 відповідачем подано до суду відзив на позовну заяву, в якому відповідач заперечує щодо задоволення позовних вимог оскільки Березівська сільська рада забезпечила реєстрацію права комунальної власності на 401 з 429 земельних ділянок, 28 ділянок у зв`язку з технічними проблемами реєстрацію права комунальної власності не проведено. Просить суд в задоволенні позовних вимог відмовити та закрити провадження в частині позовних вимог.

13.06.2023 від позивача надійшла відповідь на відзив, в якій позивач просить суд закрити провадження у справі в частині позовних вимог, оскільки оскаржувані порушення були частково виправленні суб`єктом владних повноважень та просить суд зобов`язати відповідача вжити вичерпних заходів до забезпечення реєстрації права комунальної власності на 28 земельних ділянок загальною площею 595,8842 га з кадастровими номерами: 5625083200:02:009:1001, 5625083200:02:009:1002, 5625083200:02:009:1008, 5625083200:02:009:1004, 5625083200:02:009:1005, 5625083200:02:009:1006, 5625083200:02:009:1007, 5625083200:02:004:0400, 5625083200:02:004:0401, 5625083200:02:004:0403, 5625083200:02:004:0404, 5625083200:02:004:0402, 5625083200:02:004:0408, 5625083200:02:004:0415, 5625083200:02:004:0407, 5625083200:02:004:0411, 5625083200:02:004:0416, 5625083200:02:004:0417, 5625083200:02:004:0412, 5625083200:02:004:0413, 5625083200:02:003:0015 5625083200:02:003:0102, 5625083200:02:003:0016, 5625083200:02:003:0103. 5625083200:02:003:0017, 5625083200:02:003:0018, 5625083200:04:002:0100. 5625083200:04:002:0101.

Ухвалою суду від 29.12.2023 позовну заяву в частині позовних вимог про визнання протиправною бездіяльності Березівської сільської ради Сарненського району Рівненської області та зобов`язання Березівську сільську раду Сарненського району Рівненської області вжити вичерпних заходів до забезпечення реєстрації права комунальної власності на 401 земельну ділянку закрито.

Розглянувши позовну заяву, відзив та відповідь на відзив, дослідивши письмові докази, суд встановив такі фактичні обставини справи та відповідні їм правовідносини.

Відповідно до наказу Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області від 09.12.2020 №17-24-ОТГ "Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність" Березівській сільській раді передано у комунальну власність земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 1292,4867 га, які розташовані на території Березнівської та колишніх Глиннівської, Кам`янської сільських рад Рокитнівського району Рівненської області, згідно з додатком (т.1 - а.а.с.183-209).

Земельні ділянки були передані в комунальну власність Березівській сільській раді згідно з переліком земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, який є додатком до наказу Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області від 09.12.2020 №17-24-ОТГ.

Відповідно до акта приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність від 09.12.2020, Головне управління Держгеокадастру у Рівненській області відповідно до наказу Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області від 09.12.2020 №17-24-ОТГ передає із державної власності, а Березнівська територіальна громада приймає у комунальну власність земельні ділянки згідно з додатком (п.1). Пунктом 2 вказаного акта визначено, що цей акт разом з вищевказаним наказом є підставою для державної реєстрації права комунальної власності Березнівської територіальної громади на зазначені у додатку земельні ділянки (т.1 - а.с.210).

21.04.2021 Здолбунівська окружна прокуратура звернулася до Березівської сільської ради з листом №53/2-1366вих-21, у якому просила у строк до 15.12.2021 надати до Рокитнівського відділу окружної прокуратури інформацію щодо: причин, з яких не зареєстровано у встановленому законом порядку право комунальної власності на земельні ділянки сільськогосподарського призначення, передані з державної власності; чи приймалося Березівською сільською радою рішення про прийняття в комунальну власність земельних ділянок, переданих 09.12.2020 на підставі наказу ГУ Держгеокадастру у Рівненській області; чи приймалися Березівською сільською радою будь-які рішення щодо розпорядження переданими 09.12.2020 земельними ділянками сільськогосподарського призначення (т.1 - а.а.с.237-238).

Березівська сільська рада листом від 14.12.2021 вих. №6058-21 повідомила Рокитнівському відділу Сарненської окружної прокуратури, що право комунальної власності на земельні ділянки не зареєстровано через відсутність Центру надання адміністративних послуг та державного реєстратора речових прав на нерухоме майно (т.1 - а.с.239).

За таких обставин керівник Сарненської окружної прокуратури звернувся до суду в інтересах держави з цим позовом.

Відповідно до ст.131-1 Конституції України, на прокуратуру покладено функцію, зокрема, представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Згідно з ч.ч.1, 3 ст.23 Закону України "Про прокуратуру" від 14.10.2014 №1697-VII, представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом. Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною четвертою цієї статті, крім випадку, визначеного абзацом четвертим цієї частини.

Суд зазначає, що інтереси держави є оціночним поняттям, а тому прокурор в кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.

Відповідно до ч.ч.4, 5 ст.53 КАС України, прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, визначених статтею 169 цього Кодексу.

У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача.

За цією позовною заявою прокурор набув статусу позивача, оскільки орган, уповноважений здійснювати функції щодо зобов`язання оформлення права постійного користування відповідними земельними ділянками, відсутній.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає таке.

Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно із ст.25 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21.05.1997 №280/97-ВР (далі - Закон №280/97-ВР), сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Пунктом 34 частини 1 статті 26 Закону №280/97-ВР визначено, що до виключної компетенції сільських, селищних, міських рад відноситься вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

Відповідно до ч.1 ст.60 Закону №280/97-ВР, територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров`я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об`єкти, визначені відповідно до закону як об`єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження. Спадщина, визнана судом відумерлою, переходить у власність територіальної громади за місцем відкриття спадщини.

Згідно із ст.172 Цивільного кодексу України, територіальні громади набувають і здійснюють цивільні права та обов`язки через органи місцевого самоврядування у межах їхньої компетенції, встановленої законом.

Відповідно до ст.327 Цивільного кодексу України, у комунальній власності є майно, яке належить територіальній громаді. Управління майном, що є у комунальній власності, здійснюють безпосередньо територіальна громада та утворені нею органи місцевого самоврядування.

Враховуючи викладене, суд зазначає, що земельні ділянки, які передано Березнівській територіальній громаді, мають бути зареєстровані за територіальною громадою.

Права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності (п."а" ч.2 ст.92 Земельного кодексу України від 25.10.2001 №2768-III (далі ЗК України).

Як передбачено ч.ч.9, 10 ст.79-1 ЗК України, земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї. Державна реєстрація речових прав на земельні ділянки здійснюється після державної реєстрації земельних ділянок у Державному земельному кадастрі.

Відповідно до ч.ч.1, 2 ст.116 ЗК України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Згідно з ч.1 ст.122 ЗК України, сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Порядок надання земельних ділянок, комунальної власності у користування визначений ст.123 ЗК України.

Приписи ст.ст.125, 126 ЗК України передбачають, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Відповідно до ст.2 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" від 01.07.2004 №1952-IV (далі Закон №1952-IV), державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Загальними засадами державної реєстрації прав є обов`язковість державної реєстрації прав у Державному реєстрі прав (п.2 ч.1 ст.3 Закону №1952-IV).

Згідно з ч.2 ст.3 Закону №1952-IV, речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.

У ході розгляду справи судом встановлено, що в порушення наведених норм правовстановлюючі документи на земельні ділянки, які перебувають в комунальній власності Березівської сільської ради, не оформлено.

За наявності підстав та відповідних повноважень, заходи щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки, які перебувають в комунальній власності станом на час звернення до суду, тобто січень 2022 року, Березівською сільською радою не вживалися.

Крім того, з листа Березівської сільської ради від 14.12.2021 вих. №6058-21 судом встановлено, що право комунальної власності на земельні ділянки не зареєстровано, будь-які рішення щодо розпорядження цими земельними ділянками не приймались (т.1 - а.с.239).

У сукупності викладених обставин, суд дійшов висновку, що бездіяльність Березівської сільської ради, яка призвела до відсутності посвідченого та зареєстрованого належним чином права комунальної власності на земельні ділянки з кадастровими номерами 5625083200:02:009:1001, 5625083200:02:009:1002, 5625083200:02:009:1008, 5625083200:02:009:1004, 5625083200:02:009:1005, 5625083200:02:009:1006, 5625083200:02:009:1007, 5625083200:02:004:0400, 5625083200:02:004:0401, 5625083200:02:004:0403, 5625083200:02:004:0404, 5625083200:02:004:0402, 5625083200:02:004:0408, 5625083200:02:004:0415, 5625083200:02:004:0407, 5625083200:02:004:0411, 5625083200:02:004:0416, 5625083200:02:004:0417, 5625083200:02:004:0412, 5625083200:02:004:0413, 5625083200:02:003:0015 5625083200:02:003:0102, 5625083200:02:003:0016, 5625083200:02:003:0103. 5625083200:02:003:0017, 5625083200:02:003:0018, 5625083200:04:002:0100. 5625083200:04:002:0101, є протиправною, оскільки позбавляє територіальну громаду вільно володіти, користуватися та розпоряджатися земельними ділянками, а також отримувати дохід від передачі в користування третім особам.

Частиною 1 статті 2 КАС України визначено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Відповідно до ч.ч.1, 2 ст.77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст.78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що вимоги позивача правомірні, обґрунтовані і підлягають до задоволення у повному обсязі.

Підстави для розподілу судових витрат відповідно до ст.139 КАС України відсутні.

Керуючись статтями 241-246, 255, 257-262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В :

Позов керівника Сарненської окружної прокуратури в інтересах держави до Березівської сільської ради Сарненського району Рівненської області про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинення певних дій задовольнити повністю.

Визнати протиправною бездіяльність Березівської сільської ради Сарненського району Рівненської області щодо невжиття вичерпних заходів для забезпечення реєстрації права комунальної власності на земельні ділянки за кадастровими номерами 5625083200:02:009:1001, 5625083200:02:009:1002, 5625083200:02:009:1008, 5625083200:02:009:1004, 5625083200:02:009:1005, 5625083200:02:009:1006, 5625083200:02:009:1007, 5625083200:02:004:0400, 5625083200:02:004:0401, 5625083200:02:004:0403, 5625083200:02:004:0404, 5625083200:02:004:0402, 5625083200:02:004:0408, 5625083200:02:004:0415, 5625083200:02:004:0407, 5625083200:02:004:0411, 5625083200:02:004:0416, 5625083200:02:004:0417, 5625083200:02:004:0412, 5625083200:02:004:0413, 5625083200:02:003:0015 5625083200:02:003:0102, 5625083200:02:003:0016, 5625083200:02:003:0103. 5625083200:02:003:0017, 5625083200:02:003:0018, 5625083200:04:002:0100. 5625083200:04:002:0101, відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

Зобов`язати Березівську сільську раду Сарненського району Рівненської області вжити вичерпних заходів для забезпечення реєстрації права комунальної власності на земельні ділянки з кадастровими номерами 5625083200:02:009:1001, 5625083200:02:009:1002, 5625083200:02:009:1008, 5625083200:02:009:1004, 5625083200:02:009:1005, 5625083200:02:009:1006, 5625083200:02:009:1007, 5625083200:02:004:0400, 5625083200:02:004:0401, 5625083200:02:004:0403, 5625083200:02:004:0404, 5625083200:02:004:0402, 5625083200:02:004:0408, 5625083200:02:004:0415, 5625083200:02:004:0407, 5625083200:02:004:0411, 5625083200:02:004:0416, 5625083200:02:004:0417, 5625083200:02:004:0412, 5625083200:02:004:0413, 5625083200:02:003:0015 5625083200:02:003:0102, 5625083200:02:003:0016, 5625083200:02:003:0103. 5625083200:02:003:0017, 5625083200:02:003:0018, 5625083200:04:002:0100. 5625083200:04:002:0101, відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Позивач: Керівник Сарненської окружної прокуратури в інтересах держави (вул.Демократична, буд.32, м.Сарни, Сарненський район, Рівненська область, 34502; ідентифікаційний код юридичної особи 02910077).

Відповідач: Березівська сільська рада Сарненського району Рівненської області (вул.Центральна, буд.19, с.Березове, Сарненський район, Рівненська область, 34212; ідентифікаційний код юридичної особи 04386462).

Рішення складено 29 грудня 2023 року.

Суддя О.М. Дудар

СудРівненський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення29.12.2023
Оприлюднено01.01.2024
Номер документу116059313
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них

Судовий реєстр по справі —460/307/22

Рішення від 29.12.2023

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

О.М. Дудар

Ухвала від 29.12.2023

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

О.М. Дудар

Ухвала від 01.05.2023

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

О.М. Дудар

Ухвала від 17.04.2023

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

О.М. Дудар

Постанова від 27.03.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Коваленко Н.В.

Ухвала від 24.03.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Коваленко Н.В.

Ухвала від 14.07.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Коваленко Н.В.

Ухвала від 23.06.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єзеров А.А.

Постанова від 18.05.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Нос Степан Петрович

Ухвала від 08.05.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Нос Степан Петрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні