Рішення
від 22.01.2024 по справі 200/6373/23
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

22 січня 2024 року Справа№200/6373/23

Донецький окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Кониченка Олега Миколайовича розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін (письмове провадження) адміністративну справу за позовом

Публічного акціонерного товариства Донбасенерго (84306, Донецька область, м. Краматорськ, вул. Тихого Олекси, буд. 6)

до Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків (49600, м. Дніпро, пр. Олександра Поля, буд. 57)

про визнання протиправними дій, скасування рішення

ВСТАНОВИВ:

Позивач, Публічне акціонерне товариство Донбасенерго, звернувся до Донецького окружного адміністративного суду з позовом до Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків, в якому просив суд:

-визнати протиправними дії Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків щодо відмови Публічному акціонерному товариству Донбасенерго у застосуванні положень пп. 69.28 п. 69 підрозд. 10 розділу ХХ Перехідних положень Податкового Кодексу України, викладеного у повідомленні від 16.06.2023 за № 01-1.3/01065;

-скасувати рішення Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків про результати розгляду повідомлення про втрату первинних документів на територіях, на яких ведуться бойові дії від 11.07.2023 р. №4040/6/32-00-04-04-01-02, щодо відсутності підстав застосування підпункту 69.28 п. 69 підрозд. 10 розділу ХХ Перехідних положень Податкового Кодексу України.

В обгрунтування своїх позовних вимог позивач зазначив, що на виконання приписів підпункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, ПАТ «Донбасенерго» направлено до Державної податкової служби України та Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків, у доповнення до Повідомлення про неможливість вивезення первинних документів з територій, на яких ведуться бойові дії від 22.06.2022 №01-1.7/00524 (позивачем до позову не надане), нове Повідомлення про втрату первинних документів на територіях, на яких ведуться бойові дії, від 16.06.2023 за № 01-1.3/01065.

Повідомлення було розглянуто СМУ ДПС по роботі з ВВП, по результатам розгляду було прийнято оскаржуване рішення №4040/6/32-00-04-04-01-02 від 11.07.2023 р.

Позивач у своїй позовній заяві вказує на те, що 14 травня 2023 року було завдано значних пошкоджень і руйнувань об`єкту державної власності - нежитловій будівлі контори торгу, балансоутримувачем якого є СО ПРП «Енерготорг», де на момент події знаходився офіс структурної одиниці, внаслідок прямого влучання артилерійських снарядів та пожежі, яка сталася після такого влучання, за адресою розташування: Донецька обл., Покровський район (Мар`їнський район), м. Курахове, вул. Мечникова, будинок 16, що зафіксовано Довідкою про пожежу від 15.05.2023 року 7 Державного пожежно-рятувального загону Головного управління ДСНС у Донецькій області.

СО ПРП «Енерготорг» зареєстрована за адресою: Донецька область, Краматорський район (раніше Слов`янський р-н), м. Миколаївка, вул. Січових Стрільців, 9 (юридична адреса).

Частина персоналу працювала на об`єктах ПАТ «Донбасенерго», розташованих у тому числі на території м. Курахове Курахівської міської територіальної громади, балансоутримувачем яких є СО ПРП «Енерготорг», у тому числі, на об`єкті державної власності в нежитловій будівлі контори торгу за адресою розташування: Донецька обл., Покровський район (Мар`їнський район), м. Курахове, вул. Мечникова, будинок 16, де на час події знаходився офіс та відділ бухгалтерії структурної одиниці, та у нежитловому приміщенні магазину № 7, яке розташоване за адресою: Донецька область, Покровський район (Мар`їнський район), м. Курахове, пр-т Запорізький (пр-т Маяковського), 72а.

В результаті акту агресії шляхом обстрілу території Курахівської міської територіальної громади згідно Довідки про пожежу від 15.05.2023р. 7 Державного пожежно-рятувального загону Головного Управління ДСНС в Донецькій області, Актів СО ПРП «Енерготорг» №1, №2 від 14.05.2023р. обстеження об`єктів, зруйнованих внаслідок збройної агресії російської федерації, фотофіксації події 14.05.2023р., було завдано значних пошкоджень і руйнувань вищевказаним об`єктам внаслідок прямого влучання артилерійських снарядів та пожежі, яка виникла за фактом попадання у приміщення. Згідно Актів №1, №2 від 14.05.2023р. в будівлях зруйновані зовнішні стіни, дах, розбиті всі вікна, пошкоджені вхідні та внутрішні двері внаслідок вибуху артилерійського снаряду та виникнення пожежі у середині приміщень. Під часліквідації пожежі зазнали повного або часткового знищення та пошкодження основні фонди, меблі, комп`ютерна техніка, архів документації та первинні бухгалтерські документи. Під час обстеження об`єкту державної власності нежитлової будівлі контори торгу, де на момент події знаходився офіс СО ПРП «Енерготорг», який розташований за адресою Донецька обл., Покровський район (Мар`їнський район), м. Курахове, вул. Мечникова, будинок 16, комісією було виявлено значне пошкодження майна та документації, у тому числі архіву документації та первинних бухгалтерських документів за 2017-2022 роки, які на час події знаходились у будівлі, та поточні первинні бухгалтерські документи за січень 2023 року, які знаходились на робочих місцях персоналу відділу бухгалтерії. Однак, у зв`язку з постійними обстрілами території міста Курахове, після факту вибухів та пожежі, не вдалося скласти перелік пошкодженої та вцілілої документації з причини трудомісткості роботи та з метою збереження життя та здоров`я персоналу - членів комісії. Таким чином, Комісією ПАТ «Донбасенерго» було зафіксовано часткове знищення архіву документації та оригіналів первинних бухгалтерських документів за 2017-2022 роки, та поточної первинної документації за січень 2023 року, які знаходились в нежитловій будівлі контори торгу офісу структурної одиниці. Перелік знищених та частково пошкоджених документів архіву та первинної бухгалтерської документації за 2017-2022 роки та поточної первинної документації за січень 2023 року можливо буде скласти на 1 число місяця, наступного за місяцем, у якому з`явиться безпечний доступ до активів за умови припинення обстрілів та бойових дій. Крім того, позивач повідомив суд, що про втрату первинних документів СО ПРП «Енерготорг» ПАТ «Донбасенерго» надане повідомлення до Краматорського районного управління ГУ Національної поліції в Донецькій області від 15.06. 2023р. за №01-16/01061.

11 липня 2023р. виконуючим обов`язки начальника Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків прийнято рішення №4040/6/32-00-04-04-01-02 про відсутність підстав для застосування підпункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України до ПАТ «Донбасенерго».

ПАТ «Донбасенерго» оскаржило отримане Рішення СМУ ДПС по роботі з ВПП в адміністративному порядку до Державної податкової служби України (далі ДПС України), подавши відповідну скаргу від 27.07.2023 р. №01-1.7/01253.

02.10.2023 р. ПАТ «Донбасенерго» отримало рішення ДПС України від 29.09.2023 р. № 29149/6/99-00-06-03-03-06 (від 02.10.2023 р. № 01-01591-02/1.1) про результати розгляду скарги від 27.07.2023 р. №01-1.7/01253 на рішення Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків щодо розгляду повідомлення про втрату первинних документів на територіях, на яких ведуться бойові дії від 16.06.2023 за № 01-1.3/01065, згідно з яким ДПС України залишило без змін рішення СМУ ДПС по роботі з ВПП від 11.07.2023 р. №4040/6/32- 00-04-04-01-02, а скаргу ПАТ «Донбасенерго» без задоволення.

На думку позивача підстави для застосування підпункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 Інші перехідні положення розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України підтверджено належними доказами.

Виходячи з наведеного, позивач вважає спірне рішення відповідача протиправними, у зв`язку з чим, звернувся до суду із цим позовом.

Ухвалою від 10 листопада 2023 року суд залишив позовну заяву позивача без руху.

20 листопада 2023 року ухвалою суду відкрито провадження в адміністративній справі в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.

29 листопада 2023 року від відповідача, в особі представника відповідача Попової І.В., до суду засобами програмного забезпечення підсистеми ЄСІТС «Електронний суд» надійшло клопотання про розгляд справи в порядку загального позовного провадження.

Ухвалою від 29 листопада 2023 року клопотання ОСОБА_1 , подане в інтересах відповідача про розгляд справи в порядку загального позовного провадження було повернуто без розгляду.

04 грудня 2023 року від відповідача до суду надійшов відзив на позовну заяву, відповідно до якого останній просив суд відмовити у задоволені позову.

04 грудня 2023 року від відповідача до суду засобами програмного забезпечення підсистеми ЄСІТС «Електронний суд» надійшло клопотання про розгляд справи в порядку загального позовного провадження, яке обґрунтоване тим, що ураховуючи п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України, згідно якої не підлягають касаційному оскарженню судові рішення у справах незначної складності та інших справах, розглянутих за правилами спрощеного позовного провадження, при наявній необхідності касаційного оскарження, при спрощеному розгляді справи, контролюючий орган буде позбавлений права оскарження рішення суду до касаційної інстанції. Окрім того, зазначена судова справа стосується питання права, яке має фундаментальне значення для формування єдиної правозастосовної практики, становить значний суспільний інтерес та має виняткове значення для учасника справи, адже судова практика з цього питання відсутня у постановах Верховного Суду.

Ухвалою від 05 грудня 2023 року суд ухвалив клопотання відповідача про здійснення розгляду справи в порядку загального позовного провадження залишити без задоволення.

25 грудня 2023 року від відповідача до суду надійшли додаткові пояснення по справі, по суті яких відповідач зазначив, що позивач не однократно звертався до контролюючого органу з подібним повідомленням згідно п. п. 69.28 п.69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України. 22 червня 2022 року, на виконання приписів абзацу 3 підпункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, ПАТ «Донбасенерго» було направлено до СМУ ДПС по роботі з ВВП Повідомлення №01- 1.7/00524 про неможливість вивезення первинних документів за період з 01.01.2021 року по дату оформлення даного повідомлення (з урахуванням дати періодів останньої документальної планової виїзної перевірки), які знаходяться на територіях, на яких ведуться бойові дії у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації. Рішенням №1693/6/32-00-04-02-01-02 від 13.07.2022 р. позивача повідомлено про відсутність підстав для застосування підпункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 «Інші перехідні положення» розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України. Позивачем оскаржено рішення № 1693/6/32-00-04-02-01-02 від 13.07.2022 року в адміністративному порядку. Рішенням від 06.09.2023 р. № 26130/6/99-00-06-01-01-06, скаргу залишено без задоволення та рішення № 1693/6/32-00-04-02-01-02 від 13.07.2022 року без змін. На виконання приписів статті 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України ПАТ «Донбасенерго» було направлено нове Повідомлення про втрату первинних документів на територіях, на яких ведуться бойові дії від 18.11.2022 за № 01-1.7/01041. Проте, 20 грудня 2022 р. відповідачем прийнято рішення №4631/6/32-00-04- 04-01-02 про відсутність підстав для застосування підпункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України до ПАТ «Донбасенерго». Позивачем оскаржено рішення № 4631/6/32-00-04-02-01-02 від 20.12.2022 року в адміністративному порядку. Рішенням ДПС України від 06.09.2023 № 26129/6/99-00-06-01-01-06, скаргу залишено без задоволення та рішення № 4631/6/32-00-04-02-01-02 від 20.12.2022 року без змін.

ПАТ «ДОНБАСЕНЕРГО» 16.06.2023 направив ще одне Повідомлення №01-1.3/01065 (вх.№4413/6 від 20.06.2023) про втрату первинних документів на територіях, на яких ведуться бойові дії. За результатами розгляду повідомлення, Східним МУ ДПС по роботі з ВПП прийнято рішення від 11.07.2023 №4040/6/32-00-04-04-04-01-02 про відмову у застосуванні положень п. п. 69.28 п.69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України. ПАТ «Донбасенерго» оскаржило отримане Рішення СМУ ДПС по роботі з ВПП в адміністративному порядку до Державної податкової служби України, подавши відповідну скаргу від 27.07.2023 р. №01-1.7/01253. 02.10.2023 р. ПАТ «Донбасенерго» отримало рішення ДПС України від 29.09.2023 р. № 29149/6/99-00-06-03-03-06 (від 02.10.2023 р. № 01- 01591-02/1.1) про результати розгляду скарги від 27.07.2023 р. №01-1.7/01253 на рішення Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків щодо розгляду повідомлення про втрату первинних документів на територіях, на яких ведуться бойові дії від 16.06.2023 за № 01-1.3/01065, згідно з яким ДПС України залишило без змін рішення СМУ ДПС по роботі з ВПП від 11.07.2023 р. №4040/6/32- 00-04-04-01-02, а скаргу ПАТ «Донбасенерго» - без задоволення. Як наслідок, контролюючий орган прийняв обґрунтовані рішення про відсутність підстав для задоволення зазначених повідомлень. Рішення оскаржувалися в адміністративному порядку, що не змінило ситуації. Після, платник податків звернувся до суду з цих питань.

Вищевказані документи на які посилається відповідач, останнім суду не надано. Як і не надано їх позивачем, який на них не посилається як підставу свого позову.

Крім того, відповідач звернув увагу суду, що обов`язковою умовою для застосування спеціальних правил підтвердження даних податкового обліку, встановлених підпунктом 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення Податкового кодексу України, є факт втрати (знищення чи зіпсуття) первинних документів, що безпосередньо пов`язаний з проведенням бойових дій на території, на якій зберігались первинні документи, або з тимчасовою окупацією цієї території. При цьому, обставини повинні бути об`єктивними та підтверджуватись офіційно складеними документами. Позивачем не надано жодного доказу на підтвердження обставин неможливості вивезення первинних документів чи їх втрати.

При цьому, з повідомлення не можливо встановити в чому саме полягає небезпека для життя та здоров`я людей і в чому неможливість здійснити переміщення первинних документів та бухгалтерської документації. Стосовно втрати первинних документів встановлено, що юридичною адресою публічного акціонерного товариства «Донбасенерго» є: вул. Тихого Олекси, будинок 6, місто Краматорськ, Донецька область, 84306. Юридичною адресою відокремлених підрозділів позивача є: 84182, Донецька обл., Краматорський р-н, м. Миколаївка, вул. Січових стрільців, буд. 9. Згідно баз даних ДПС юридична та фактична адреса СО ПРП «ЕНЕРГОТОРГ» - Донецька область Краматорський район, м. Миколаївка, вул. Січових Стрільців 9, про що також зазначено у наданому підприємством витязі з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань. Тобто, залишається не зрозумілим, яке значення для вирішення питання втрати документів за юридичною адресою мають адреси: м. Курахове, вул. Мечникова, буд. 16 та м. Курахове, пр-т Запорізький (пр-т Маяковського), 72а.

При цьому, підприємством ПАТ «ДОНБАСЕНЕРГО» не надано будь-яких розпорядчих документів підприємства, що підтверджують перевезення та зберігання документів за адресою: м. Курахове, вул. Мечникова, буд.16 та м. Курахове, пр-т Запорізький (прт Маяковського), 72а. Також слід зазначити, що підприємством до позовної заяви не надано будь яких підтверджуючих документів (довідки про пожежу, видану Державним пожежнорятувальним загоном Головного Управління ДСНС в Донецькій області, акти про фіксацію фактів втрати/ пошкодження знищення первинних документів та ін.), щодо фіксації пошкодження майна, архіву документації та первинних бухгалтерських документів, саме за юридичною та фактичною адресою СО ПРП «ЕНЕРГОТОРГ» Донецька область Краматорський район, м. Миколаївка, вул. Січових Стрільців 9 (інформація щодо пошкоджень надана за адресою м. Курахове, вул. Мечникова, буд.16). Також, слід зауважити, що згідно реєстраційних та облікових даних платника податків, підприємством 16.09.2022 змінено юридичну адресу, з АДРЕСА_1 на нову Донецька область, Краматорський район, м. Краматорськ, вул. Тихого Олекси, буд. 6, тобто на територію, де ведуться бойові дії. Постає логічне питання: з якою метою чи що слугувало підставою здійснення перереєстрації підприємства з безпечної території (м. Києва) на територію бойових дій (м. Краматорськ). Позивач так багато пише про фактичну небезпечну обстановку, обстріли, примусову евакуацію, але при цьому реєструє підприємство з безпечної території, де можливо безпроблемно вести свою господарську діяльність, на територію бойових дій, де у будь-який момент може змінитися фактична обстановка та з`явитися непередбачувані воєнною агресією обставини.

Як наслідок, позивач сам прийняв таке рішення і наразив всіх своїх працівників та підприємство загалом на небезпеку. Тобто, позивач вчинив на свій власний ризик змінивши безпечне місце реєстрації, що наслідком тягне власну відповідальність за свої ризикові дії.

Наведені обставини, за позицією відповідача, свідчать про те, що можливість безпечного вивезення первинних документів бухгалтерського обліку у позивача була щонайменше у період до 16.09.2022 року (дати зміни облікових даних - юридичної адреси). Такі події, на теперішній час воєнної агресії, як-то обстріли чи то воєнні влучання, можуть трапитися з будь-яким підприємством на території України у будь-який час і не є беззаперечним аргументом застосування пп. 69.28 п. 69 підрозд. 10 розд. XX ПК України. Беззаперечним аргументом є дійсна втрата доступу до первинних документів через ризик для життя чи здоров`я платника податків, фізичних осіб чи неможливе у зв`язку з адміністративними перешкодами, фактична фізична втрата первинних документів, при наявних доказах, при яких підприємство не має змоги надавати звітність. Згідно актів про руйнування від 14.05.2023 року, довідки ДСНС від 15.05.2023, відкритого кримінального провадження, відсутня інформація що це юридична адреса та про втрату первинних документів.

Розглянувши наявні заяви по суті справи, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються вимоги, дослідивши докази, які наявні в матеріалах справи, суд встановив наступне.

Публічне акціонерне товариство Донбасенерго є юридичною особою, зареєстроване 10.07.2002 р., ідентифікаційний код 23343582, місцезнаходження підприємства: вул. Тихого Олекси, будинок 6, місто Краматорськ, Донецька область, 84306.

Основними видами економічної діяльності позивача є :

35.11 Виробництво електроенергії (основний);

47.11 Роздрібна торгівля в неспеціалізованих магазинах переважно продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами;

56.10 Діяльність ресторанів, надання послуг мобільного харчування;

56.30 Обслуговування напоями;

71.12 Діяльність у сфері інжинірингу, геології та геодезії, надання послуг технічного консультування в цих сферах;

74.90 Інша професійна, наукова та технічна діяльність, н.в.і.у.;

35.30 Постачання пари, гарячої води та кондиційованого повітря;

36.00 Забір, очищення та постачання води;

38.32 Відновлення відсортованих відходів;

43.21 Електромонтажні роботи;

71.20 Технічні випробування та дослідження.

У відповідності до повного витягу із ЄДРПОУ, наданого позивачем та витягу отриманого на запит посадової особи Донецького окружного адміністративного суду станом на 12.01.2024 року, вбачається, що позивач був зареєстрований як юридична особа 30.08.2004 року Виконавчим комітетом Горлівської міської ради Донецької області.

В подальшому державними реєстраторами та нотаріусами здійснювались численні реєстрації змін щодо державної реєстрації позивача та його структурних підрозділів.

29.12.2014 року Печерською районною в місті Києві державною адміністрацією зареєстрована зміна місцезнаходження юридичної особи.

16.09.2022 нотаріусом Ляшенко В.В., як державним реєстратором, зареєстрована зміна місцезнаходження юридичної особи.

Після зазначеної реєстраційної дії, будь-яких змін щодо зміни місцезнаходження позивача не відбувалось.

ПАТ «Донбасенерго» є платником податків та обліковується у цьому статусі у Східному Міжрегіональному управлінні ДПС по роботі з великими платниками податків.

До складу позивача, відповідно до витягу із ЄДРПОУ станом на 06.01.2023 та 12.01.2024 року входять наступні структурні підрозділи:

СТРУКТУРНА ОДИНИЦЯ ПУБЛІЧНОГО АКЦІОНЕРНОГО ТОВАРИСТВА "ДОНБАСЕНЕРГО" "ДОНБАСЕНЕРГОНАЛАДКА", Код ЄДРПОУ ВП:04543074, Місцезнаходження: Україна, 84182, Донецька обл., Краматорський р-н, місто Миколаївка, вул. Січових стрільців, будинок 9.

СТРУКТУРНА ОДИНИЦЯ ПУБЛІЧНОГО АКЦІОНЕРНОГО ТОВАРИСТВА "ДОНБАСЕНЕРГО" "ДОНЕЦЬКИЙ ПРОЕКТНО-РОЗВІДУВАЛЬНИЙ ТА НАУКОВО-ДОСЛІДНИЙ ІНСТИТУТ" "ТЕПЛОЕЛЕКТРОПРОЕКТ", Код ЄДРПОУ ВП:05289258, Місцезнаходження: Україна, 84182, Донецька обл., Краматорський р-н, місто Миколаївка, вул. Січових стрільців, будинок 9.

СТРУКТУРНА ОДИНИЦЯ ПУБЛІЧНОГО АКЦІОНЕРНОГО ТОВАРИСТВА "ДОНБАСЕНЕРГО" "ПІДПРИЄМСТВО РОБОЧОГО ПОСТАЧАННЯ " ЕНЕРГОТОРГ", Код ЄДРПОУ ВП:00132724, Місцезнаходження: Україна, 84182, Донецька обл., Краматорський р-н, місто Миколаївка, вул. Січових стрільців, будинок 9.

СТРУКТУРНА ОДИНИЦЯ ПУБЛІЧНОГО АКЦІОНЕРНОГО ТОВАРИСТВА "ДОНБАСЕНЕРГО" "СТАРОБЕШІВСЬКА ТЕПЛОВА ЕЛЕКТРИЧНА СТАНЦІЯ", Код ЄДРПОУ ВП:00131083, Місцезнаходження: Україна, 84182, Донецька обл., Краматорський р-н, місто Миколаївка, вул. Січових стрільців, будинок 9.

СТРУКТУРНА ОДИНИЦЯ ПУБЛІЧНОГО АКЦІОНЕРНОГО ТОВАРИСТВА "ДОНБАСЕНЕРГО" "ЕЛЕКТРОРЕМОНТ", Код ЄДРПОУ ВП:00131156, Місцезнаходження: Україна, 84182, Донецька обл., Краматорський р-н, місто Миколаївка, вул. Січових стрільців, будинок 9.

СТРУКТУРНА ОДИНИЦЯ ПУБЛІЧНОГО АКЦІОНЕРНОГО ТОВАРИСТВА "ДОНБАСЕНЕРГО" "ДОНБАСЕНЕРГОСПЕЦРЕМОНТ", Код ЄДРПОУ ВП:05470986, Місцезнаходження: Україна, 84182, Донецька обл., Краматорський р-н, місто Миколаївка, вул. Січових стрільців, будинок 9.

СТРУКТУРНА ОДИНИЦЯ ПУБЛІЧНОГО АКЦІОНЕРНОГО ТОВАРИСТВА "ДОНБАСЕНЕРГО" "СЛОВ`ЯНСЬКА ТЕПЛОВА ЕЛЕКТРИЧНА СТАНЦІЯ", Код ЄДРПОУ ВП:00131104, Місцезнаходження: Україна, 84182, Донецька обл., Краматорський р-н, місто Миколаївка, вул. Січових стрільців, будинок 9.

СТРУКТУРНА ОДИНИЦЯ ПУБЛІЧНОГО АКЦІОНЕРНОГО ТОВАРИСТВА "ДОНБАСЕНЕРГО" "ПІДПРИЄМСТВО АВТОМОБІЛЬНОГО ТРАНСПОРТУ "ДОНБАСЕНЕРГО", Код ЄДРПОУ ВП:00131148, Місцезнаходження: Україна, 84182, Донецька обл., Краматорський р-н, місто Миколаївка, вул. Січових стрільців, будинок 9.

СТРУКТУРНА ОДИНИЦЯ ПУБЛІЧНОГО АКЦІОНЕРНОГО ТОВАРИСТВА "ДОНБАСЕНЕРГО" "ЕНЕРГОСОЦІНВЕСТ", Код ЄДРПОУ ВП:41834198, Місцезнаходження: Україна, 84182, Донецька обл., Краматорський р-н, місто Миколаївка, вул. Європейська, будинок 120.

Позивачем у позові зазначено також ідентичний перелік структурних підрозділів. Однак, крім юридичної адреси кожного підрозділу позивачем у позові зазначені фактичні адреси цих підрозділів ( однак доказів того хто і коли їх перемістив або яким чином вони там опинились, внаслідок організаційно-розпорядчих актів позивача, останнім до суду не надано).

Як зазначає позивач у позові, СО ПРП «Енерготорг» зареєстрована за адресою: Донецька область, Краматорський район (раніше Слов`янський р-н), м. Миколаївка, вул. Січових Стрільців, 9. Частина персоналу працювала на об`єктах ПАТ «Донбасенерго», розташованих у тому числі на території м. Курахове Курахівської міської територіальної громади, балансоутримувачем яких є СО ПРП «Енерготорг», у тому числі, на об`єкті державної власності в нежитловій будівлі контори торгу за адресою розташування: Донецька обл., Покровський район (Мар`їнський район), м. Курахове, вул. Мечникова, будинок 16.

Відповідно до даних позивача у місті Курахово за означеною адресою знаходився офіс та відділ бухгалтерії структурної одиниці, та у нежитловому приміщенні магазин № 7, який розташований за адресою: Донецька область, Покровський район (Мар`їнський район), м. Курахове, пр-т Запорізький (пр-т Маяковського), 72а.

Як встановлено судом, вищезазначений структурний підрозділ здійснює свою діяльність на підставі Положення про структурну одиницю ПАТ Донбасенерго «Підприємство робочого постачання «Енерготорг», який затверджений загальними зборами позивача 06 вересня 2016 року.

У відповідності до ст. 14 Положення структурний підрозділ за розрахунками узгодженим з позивачем самостійно обчислює і сплачує всі види загальнодержавних та місцевих податків та зборів, встановлених чинним законодавством, якщо рішенням уповноваженого органу Товариства не буде постановлено перейти на консолідовану сплату податків.

Статтею 16 Положення про структурний підрозділ «Облік і звітність» визначено, що структурна одиниця здійснює оперативний та бухгалтерський облік результатів своєї діяльності, веде статистичну звітність відповідно до законодавства України.

Баланс структурної одиниці та інші форми бухгалтерської та податкової звітності є складовими консолідованого балансу та інших форм звітності Товариства. Фінансова та статистична звітність за підсумками кварталу та року після її складання надається на розгляд та затвердження Дирекції Товариства.

Місцезнаходження вищезазначеного структурного підрозділу у Положенні не зазначено.

Організація бухгалтерського та податкового обліку у позивача та у його структурних підрозділах здійснюється у відповідності до Наказу позивача від 20.04.2006 року № 39 «О новой редакции приказа от 23.05.2003 года №38 «Об организации бухгалтерского, налогового учета и об учетной политике ОАО «Донбассзнерго».

Крім того, у позивача діє «ПОЛОЖЕНИЕ О БУХГАЛТЕРИИ СЕ ПАО «ДОНБАССЭНЕРГО» «ПРС «ЭНЕРГОТОРГ» затверджене керівником зазначеного структурного підрозділу 30 жовтня 2020 року.

З 27 травня 2022 року згідно наказів від 27.05.2022р. №50, від 31.05.2022р. №51 (копії яких долучено до матеріалів справи) була тимчасово припинена робота генеруючого обладнання Слов`янської ТЕС і виробнича діяльність всіх структурних одиниць, в тому числі Підприємство робочого постачання «Енерготорг» .

29 листопада 2022 року керівником відповідача прийняте Рішення щодо можливості чи не можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку № 4052/6/32- 00-04-04-01-02.

Зі змісту вищевказаного Рішення вбачається, що відповідачем розглянуто заяву платника та відповідні документи (вхідний № 4912/6/ від 09.11.2022, лист від 01.11.2022 №01 -1.7/00960) та прийнято Рішення щодо неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку.

Підставами прийняття цього Рішення визначені наступні підстави:

1) виробничі потужності Товариства знаходяться на території населеного пункту (м. Миколаївка Донецької обл.), який входить до переліку територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні):

2) Підприємством призупинено роботу СО ПАТ «Донбасенерго» «Слов`янська ТЕС» з 27.05.2022 р. згідно Наказу від 27.05.2022;

3) Виробничі та адміністративні об`єкти підприємства перебувають під ракетно-артилерійськими обстрілами з боку російських окупаційних військ в результаті чого, згідно наданих Актів про пожежу, було знищено та пошкоджено майно та адміністративна будівля.

27.10.2022 Наказом ПАТ «Донбасенерго» №81 «Щодо заходів фіксації та порядку дій при втраті, пошкодженні або знищенні первинних документів щодо господарської діяльності під час воєнного стану» затверджений склад комісії ПАТ «Донбасенерго» з питань фіксації та встановлення переліку відсутніх документів і розслідування причин їх втрати, пошкодження чи знищення, визначені обов`язки керівників структурних підрозділів в тому числі і головного бухгалтера позивача щодо повідомлення податкового контролюючого органу за місцем обліку, територіального відділення Пенсійного фонду України про втрату, пошкодження чи знищення первинних документів з обов`язковим наданням копій:

-заяви/повідомлення, поданого правоохоронцям, та документа, що підтверджує його прийняпя/реєстрацію;

-наказу про призначення Комісії з питань втрати первинних документів;

-акту, яким засвідчено фіксацію фактів та місця події, причин втрати, пошкодження чи знищення первинних документів, його сформованого переліку.

Письмове повідомлення до податкового органу має відповідати вимогам п. 69.28 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» про застосування спеціальних правил для підтвердження даних, визначених у податковій звітності щодо адміністрування окремих податків у період воєнного надзвичайного стану та з урахуванням п. 102.9 ст.1О2 Податкового кодексу У країни.

16 червня 2023 року позивачем складено повідомлення №01-1.3/01065 на адресу ДПС України та Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків про втрату первинних документів на територіях, на яких ведуться бойові дії у якому зазначено, що Комісією ПАТ «Донбасенерго» з питань фіксації та встановлення переліку відсутніх документів і розслідування причин їх втрати, пошкодження чи знищення (далі - Комісія), яка діє на підставі наказу ПАТ «Донбасенерго» від 27.10.2022 №81 «Щодо заходів фіксації та порядку дій при втраті, пошкодженні або знищенні первинних документів щодо господарської діяльності під час воєнного стану» встановлено факт втрати та часткового пошкодження первинних документів структурної одиниці ПАТ «Донбасенерго» Підприємство робочого постачання «Енерготорг» (далі - СО ПРП «Енерготорг»), в результаті акту агресії російської федерації, проведення воєнних дій та обстрілів території Курахівської міської територіальної громади Донецької області, а саме:

«14 травня 2023 року було завдано значних пошкоджень і руйнувань об`єкту державної власності - нежитловій будівлі контори торгу, балансоутримувачем якого є СО ПРП «Енерготорг», де на момент події знаходився офіс структурної одиниці, внаслідок прямого влучання артилерійських снарядів та пожежі, яка сталася після такого влучання, за адресою розташування: Донецька обл., Покровський район (Мар`їнський район), місто Курахове, вул. Мечникова, будинок 16, що зафіксовано Довідкою про пожежу від 15.05.2023 р. 7 Державного пожежно-рятувального загону Головного управління ДСНС у Донецькій області.

В результаті акту агресії шляхом обстрілу території Курахівської міської територіальної громади згідно Довідки про пожежу від 15.05.2023р. 7 Державного пожежно-рятувального загону Головного Управління ДСНС в Донецькій області, Актів СО ПРП «Енерготорг» №1, №2 від 14.05.2023р. обстеження об`єктів, зруйнованих внаслідок збройної агресії російської федерації, фото-фіксації події 14.05.2023р., було завдано значних пошкоджень і руйнувань вищевказаним об`єктам внаслідок прямого влучання артилерійських снарядів та пожежі, яка виникла за фактом попадання у приміщення.

Згідно Актів №1, №2 в будівлях зруйновані зовнішні стіни, дах, розбиті всі вікна, пошкоджені вхідні та внутрішні двері внаслідок вибуху артилерійського снаряду та виникнення пожежі у середині приміщень. Під час ліквідації пожежі зазнали повного або часткового знищення та пошкодження основні фонди, меблі, комп`ютерна техніка, архів документації та первинні бухгалтерські документи.

Під час обстеження об`єкту державної власності - нежитлової будівлі контори торгу, де на момент події знаходився офіс СО ПРП «Енерготорг», який розташований за адресою Донецька обл., Покровський район (Мар`їнський район), м. Курахове, вул. Мечникова, будинок 16, комісією було виявлено значне пошкодження майна та документації, у тому числі архіву документації та первинних бухгалтерських документів за 2017-2022 роки, які на час події знаходились у будівлі, та поточні первинні бухгалтерські документи за січень 2023 року, які знаходились на робочих міспях персоналу відділу бухгалтерії. Однак, у зв`язку з постійними обстрілами території м. Курахове, після факту вибухів та пожежі, не вдалося скласти перелік пошкодженої та вцілілої документації з причини трудомісткості роботи та з метою збереження життя та здоров`я персоналу - членів комісії.

Таким чином, Комісією ПАТ «Донбасенерго» було зафіксовано часткове знищення архіву документації та оригіналів первинних бухгалтерських документів за 2017-2022 роки, та поточної первинної документації за січень 2023 року, які знаходились в нежитловій будівлі контори торгу - офісу структурної одиниці.

Перелік знищених та частково пошкоджених документів архіву та первинної бухгалтерської документації за 2017-2022 роки та поточної первинної документації за січень 2023 року можливо буде скласти на 1 число місяця, наступного за місяцем, у якому з`явиться безпечний доступ до активів за умови припинення обстрілів та бойових дій.

Акт про фіксацію фактів втрати/пошкодження/знищення первинних документів внаслідок збройної агресії російської федерації від 12.06.2023р. з відповідними додатками, як було зазначено у повідомленні було додано позивачем у якості Додатку № 2 (долучений до матеріалів справи).

Крім того, позивач повідомив відповідача про втрату первинних документів «Енерготорг» ПАТ «Донбасенерго» шляхом наданням повідомлення до Краматорського районного управління ТУ Національної поліції в Донецькій області від 15.06.2023р. за №0116/01061 у якості Додатку № 3 (долучений до матеріалів справи).

Тому з огляду на вищевикладене просив прийняти дане повідомлення, врахувати дані обставини при розгляді раніше наданих повідомлень та скарги, та застосувати до ПАТ «Донбасенерго» норми підпункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України та мораторій на проведення документальних перевірок і оскарження показників фінансової і податкової звітності.

Судом досліджена Довідка про пожежу від 15.05.2023р. 7 Державного пожежно-рятувального загону Головного Управління ДСНС в Донецькій області.

У зазначеній Довідці без дати та вихідного (реєстраційного) номеру ДСНС зазначено, що вона видана « ОСОБА_2 , у тому, що 14 травня 2023 року, місто Курахове Покровського району Донецької області підверглося артилерійському обстріл (Воєнний стан в Україні) та дійсно було влучення артснаряду в приміщення СО ПАТ "Донбасенерго" ПРП Енерготорг, за адресами: АДРЕСА_2 . Для обстеження території та наслідків влучання були направлені представники 7ДРПЗ. В результаті чого конструктивні елементи нежитлових будинків було пошкоджено та для подальшого використання майно підприємства не придатне».

Іншої інформації, в тому числі щодо знищення/пошкодження документів бухгалтерського та податкового обліків у Довідці про пожежу не вказано.

Щодо громадянки ОСОБА_2 у Довідці не зазначено ані її посади, ані обставин того, що вона має якесь відношення до позивача (є працівником позивача).

Пунктом 5 Постанови Кабінету Міністрів України від 26 грудня 2003 року № 2030 «Про затвердження Порядку обліку пожеж та їх наслідків» із змінами та доповненнями (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 7 квітня 2023 р. № 313), станом на 14 травня 2023 року було передбачено наступне: «Документом, що засвідчує факт пожежі, є акт про пожежу (далі - акт) за формою згідно з додатком 1.

Акт складається представником центрального органу виконавчої влади або його територіального органу, іншого державного органу, що веде облік пожеж відповідно до пункту 6 цього Порядку, на місці пожежі не пізніше 24 годин із моменту ліквідації пожежі чи подання письмової заяви та підписується комісією, до складу якої входить не менше трьох осіб, зокрема представник центрального органу виконавчої влади або його територіального органу, іншого державного органу, що веде облік пожеж, власник об`єкта (постраждалий) або його представник та свідок або поліцейський. До акта вносяться дані, встановлені за результатами огляду місця пожежі. Внесення змін і доповнень до акта не допускається.

Під час дії правового режиму воєнного або надзвичайного стану, після закінчення воєнних (бойових) дій та повернення контролю держави чи встановлення контролю міжнародними організаціями (МАГАТЕ, ООН, ОБСЄ) над раніше окупованими територіями допускається складання акта впродовж місяця з моменту повідомлення про пожежу чи подання відповідної письмової заяви. До складу зазначеної комісії допускається не включати власника об`єкта (постраждалого) або його представника за умови його відсутності (евакуація з району воєнних (бойових) дій чи території, де введено правовий режим воєнного або надзвичайного стану, загибель або отримання тілесних ушкоджень тощо)».

Доказів складання Акту, що засвідчує факт пожежі, складеного відповідно до вимог пункту 5 Порядку обліку пожеж та їх наслідків, затвердженогоПостановою Кабінету Міністрів України від 26 грудня 2003 року № 2030 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 7 квітня 2023 р. № 313), позивачем до суду не надано.

За результатами розгляду вказаного повідомлення, податковим органом прийнято рішення від 11.07.2023 р. №4040/6/32-00-04-04-01-02 про відсутність підстав для застосування підпункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 Інші перехідні положення розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України.

Підставами такої відмови відповідач зазначив наступні обставини:

1)пункт 6.2 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995 №88. Так, первинні та облікові регістри облікові регістри, що пройшли оброку, бухгалтерська та інша звітність до передачі їх до архіву підприємства, повинні зберігатися у бухгалтерській службі у спеціальних приміщеннях або зачинених шафах під відповідальністю осіб, уповноважених головним бухгалтером.

2)наказ Міністерства юстиції України від 18.06.2015 №1000/5, яким затверджено правила організації діловодства та архівного зберігання документів у державних органах, органах місцевого самоврядування, підприємствах, в установах і організаціях, якими передбачено наявність архівної установи (архіву) на підприємствах.

3)Згідно наданих ПАТ «Донбасенерго» пояснень встановлено факт втрати первинних документів структурної одиниці ПАТ «Донбасенерго» підприємство робочого постачання «Енерготорг», в той час, юридична та фактична адреса підприємства ПАТ «Донбасенерго» є м. Київ.

4)ПАТ «Донбасенерго» не надано будь-якого розпорядчого документу підприємства, яким передбачено наявність архівних приміщень (кімнат) та тривале зберігання в них первинних документів (архіву) та документів, що підтверджують перевезення вказаних матеріалів за адресою Донецька обл., Покровський район (Мар`їнський р-н), м. Курахове, вул. Мечникова, буд. 16, (Курахівська територіальна громада).

5)ПАТ «Донбасенерго» від самого початку бойових дій на території України обізнано про ризики втрати, пошкодження або знищення первинних документів щодо господарської діяльності підприємства.

6)ПАТ «Донбасенерго» до цього Повідомлення не надано будь-які Накази щодо призупинення діяльності СО ПРП «Енерготорг» або призупинення дії трудових договорів у зв`язку із введенням воєнного стану.

7)у складі ПАТ «Донбасенерго» наявна СО ПАТ «Донбасенерго» «Підприємство автомобільного транспорту «Донбасенерго» (код СДРПОУ 00131148), таким чином підприємство мало можливість з 24.02.2022 року до 14.05.2023 року (дата влучання артилерійських снарядів на об`єкт державної власності - нежитлову будівлю контори СО ПРП «Енерготорг») вивезти первинні документи, на підставі яких здійснюється облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань за період 2017-2022 роки та січень 2023р.

Суд звертає увагу сторін, що у зазначеному Рішенні відповідачем викладена не достовірна інформація щодо місцезнаходження позивача, а саме м. Київ, а не м. Краматорськ Донецької області.

Позивач не погодився із вищезазначаним актом індивідуальної дії та оскаржив отримане Рішення відповідача в адміністративному порядку до Державної податкової служби України, подавши відповідну скаргу від 27.07.2023 р. №01-1.7/01253.

Як зазначив позивач, 02.10.2023 р. ПАТ «Донбасенерго» отримало рішення ДПС України від 29.09.2023 р. № 29149/6/99-00-06-03-03-06 (від 02.10.2023 р. № 01-01591-02/1.1) про результати розгляду скарги від 27.07.2023 р. №01-1.7/01253 на рішення Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків щодо розгляду повідомлення про втрату первинних документів на територіях, на яких ведуться бойові дії від 16.06.2023 за № 01-1.3/01065, згідно з яким ДПС України залишило без змін рішення СМУ ДПС по роботі з ВПП від 11.07.2023 р. №4040/6/32- 00-04-04-01-02, а скаргу ПАТ «Донбасенерго» без задоволення.

Позивач оскаржує рішення податкового органу, як таке, що прийнято необґрунтовано, тобто, без урахування усіх обставин, що мають значення для прийняття відповідного рішення із порушенням норм чинного законодавства.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, суд зазначає наступне.

Статтею 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

У відповідності до пп. 1.1 ст. 1 Податкового кодексу України, зазначений кодекс регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.

Згідно зістаттею 16 ПК України,платників податків зобов`язано, зокрема, подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів; сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.

За правилами пункту 44.1 статті 44 ПК України для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством. Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту.

Отже, наведеною нормою передбачено, по-перше, обов`язок платника податків вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів; по-друге, надавати посадовим особам контролюючого органу документи, необхідні для проведення контролюючим органом перевірки, крім випадків їх виїмки або іншого вилучення правоохоронними органами.

Пунктом 44.3 статті 44 Податкового кодексу України передбачено, що платники податків зобов`язані забезпечити зберігання документів, визначених пунктом 44.1 цієї статті, а також документів, пов`язаних із виконанням вимог законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, протягом визначених законодавством термінів, але не менш як 1095 днів (2555 днів - для документів та інформації, необхідної для здійснення податкового контролю за трансфертним ціноутворенням відповідно до статей 39 та 39-2 цього Кодексу) з дня подання податкової звітності, для складення якої використовуються зазначені документи, а в разі її неподання - з передбаченого цим Кодексом граничного терміну подання такої звітності, та документів, пов`язаних з виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, - не менш як 1095 днів з дня здійснення відповідної господарської операції (для відповідних дозвільних документів - не менш як 1095 днів з дня завершення терміну їх дії).

Відповідно до пункту 44.5 статті 44 Податкового кодексу України, у разі втрати, пошкодження або дострокового знищення документів, зазначених в пунктах 44.1 і 44.3 цієї статті, платник податків зобов`язаний у п`ятиденний строк з дня такої події письмово повідомити (із наданням оформлених відповідно до законодавства документів, підтверджуючих настання події, що призвела до такої втрати, пошкодження або дострокового знищення документів) контролюючий орган за місцем обліку в порядку, встановленому цим Кодексом для подання податкової звітності, та контролюючий орган, яким було здійснено митне оформлення відповідної митної декларації, надано авторизацію відповідно до Митного кодексу України або дозвіл на застосування спеціальних (у тому числі транзитних) спрощень.

Платник податків зобов`язаний відновити втрачені документи протягом 90 календарних днів з дня, що настає за днем надходження повідомлення до контролюючого органу.

У разі не відновлення документів, зазначених у пунктах 44.1 і 44.3 цієї статті, або їх повторної втрати, пошкодження чи дострокового знищення, що відбулися після використання платником податків права на їх відновлення у порядку, передбаченому цим пунктом, вважається, що такі документи були відсутні у такого платника податків на час складення такої звітності або на час виконання ним вимог митного, валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Указом Президента України №64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні»оголошено воєнний стан (який неодноразо був продовжений).

З метою забезпечення прав і обов`язків платників податків протягом цього періоду,Законом України від 03 березня 2022 року №2118-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану», який набрав чинності 07 березня 2022 року, доповнено Підрозділ 10розділу XX «Перехідні положення» ПК Українипунктом 69.

Пунктом 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення Податкового кодексу України установлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.

Так, підпунктом 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення Податкового кодексу України (в редакції, яка діяла на час обстрілу струтурного підрозділу, а саме набрала чинності 06.05.2023 року) установлено, що до платників податків/податкових агентів, які провадили діяльність на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України і не можуть пред`явити первинні документи, на підставі яких здійснюється облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, як виняток із положеньстатті 44цього Кодексу застосовуються спеціальні правила для підтвердження даних, визначених у податковій звітності.

Підставами неможливості пред`явлення первинних документів є втрата (знищення чи зіпсуття) первинних документів або знаходження їх на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України, у разі якщо їх неможливо вивезти або їх вивезення пов`язане з ризиком для життя чи здоров`я платника податків, фізичних осіб чи неможливе у зв`язку з адміністративними перешкодами, встановленими органами влади.

У разі втрати та/або неможливості вивезення первинних документів платник податків/податковий агент подає до контролюючого органу в довільній формі повідомлення про неможливість вивезення первинних документів, підписане керівником підприємства та головним бухгалтером, в якому зазначаються: обставини, що призвели до втрати та/або неможливості вивезення первинних документів, податкові (звітні) періоди, а також загальний перелік первинних документів (за можливості - із зазначенням реквізитів).

Дані та показники податкової звітності платника податків/податкового агента за податкові (звітні) періоди, зазначені у повідомленні, не можуть бути піддані сумніву лише на підставі відсутності первинних документів. Подане повідомлення є також підставою для збереження витрат (включаючи витрати у зв`язку з придбанням цінних паперів/корпоративних прав) та/або від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток (включаючи від`ємний фінансовий результат за операціями з цінними паперами/корпоративними правами), та/або податкового кредиту з податку на додану вартість, та/або суми від`ємного значення податку на додану вартість минулих податкових (звітних) періодів без наявності договірних, розрахункових, платіжних та інших первинних документів, обов`язковість ведення і зберігання яких передбачена правилами ведення бухгалтерського обліку та нарахування податку.

Після подання до контролюючого органу повідомлення про неможливість вивезення первинних документів у зв`язку з їх знаходженням на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України, запроваджується мораторій на проведення документальних перевірок щодо зазначених у повідомленні податкових (звітних) періодів.

Якщо після подання повідомлення про неможливість вивезення первинних документів платнику податків/податковому агенту стане відомо про втрату таких документів, такий платник податків/податковий агент зобов`язаний подати до контролюючого органу повідомлення про втрату первинних документів із зазначенням обставин такої втрати.

Платники податків/податкові агенти, які подали повідомлення про втрату первинних документів відповідно до цього підпункту, не підлягають перевірці контролюючим органом щодо зазначених у повідомленні податкових (звітних) періодів, у тому числі після завершення дії воєнного стану.

Втрата документів, що не пов`язана з проведенням на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України, бойових дій, не надає права платнику податків/податковому агенту застосовувати положення цього підпункту.

Обов`язок доведення відсутності підстав для застосування положень цього підпункту покладається на контролюючий орган. Платник податків/податковий агент, який безпідставно застосував положення цього підпункту, вважається таким, що ухиляється від сплати податків, та несе відповідальність, передбачену цим Кодексом та іншими законами України.

У разі відмови у застосуванні положень цього підпункту контролюючий орган не пізніше одного місяця з дати отримання відповідного повідомлення від платника податків/податкового агента видає вмотивоване рішення із зазначенням підстави та доказів такої відмови.

Рішення контролюючого органу може бути оскаржено в адміністративному чи судовому порядку. До винесення остаточного рішення по справі контролюючий орган не може піддавати сумніву показники податкової звітності, а також ініціювати проведення будь-якої перевірки платника податків/податкового агента щодо податкових (звітних) періодів, зазначених у відповідному повідомленні.

У податкових (звітних) періодах, зазначених у відповідному повідомленні, не може бути переглянуто у бік збільшення суми податкових зобов`язань з податків і зборів, задекларовані в податкових деклараціях за зазначені податкові (звітні) періоди, у бік збільшення суми від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток, задекларовані в податкових деклараціях/розрахунках за зазначені податкові (звітні) періоди, у бік збільшення суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість, заявлені в податкових деклараціях за зазначені звітні періоди.

Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, визначається у встановленому Кабінетом Міністрів України порядку.

Отже, за змістом вказаних норм, платник податків зобов`язаний зберігати первинні документи бухгалтерського обліку на підставі яких формувались показники податкової звітності протягом встановлених строків. Водночас, ті платники податків, які провадили діяльність на територіях, на яких ведуться (велися) активні бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації, можуть застосувати спеціальні правила для підтвердження даних, визначених у податковій звітності.

Зокрема, платники податків, які втратили первинні документи у зв`язку з їх знищенням чи зіпсуттям на територіях де ведуться (велися) активні бойові дії або у зв`язку з їх знаходженням на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації, мають право подати податковому органу відповідне повідомлення у якому окрім іншого, зазначаються податкові (звітні) періоди за які втрачені документи та перелік цих документів. Подання такого повідомлення зумовлює виникнення у податкового органу обов`язку не проводити перевірку тих податкових (звітних) періодів, які зазначені в повідомленні та документи по яким втрачені.

Тобто, обов`язковою умовою для застосування спеціальних правил підтвердження даних податкового обліку, встановлених підпунктом 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення Податкового кодексу України, є факт втрати (знищення чи зіпсуття) первинних документів, що безпосередньо пов`язаний з проведенням активних бойових дій на території, на якій зберігались первинні документи, або з тимчасовою окупацією цієї території.

При цьому, обставини неможливості вивезення документів повинні бути об`єктивними та підтверджуватись офіційно складеними документами.

В іншому випадку, без перевірки підтвердження об`єктивних причин неможливості вивезення первинних документів, призвело б до безпідставного застосування до платників податків підпункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення Податкового кодексу України та надання таким платникам податків переваг та можливості не у повному обсязі виконувати податкові обов`язки.

Як зазначав суд у цьому рішенні Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, та територій, тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації, визначається Кабінетом Міністрів України.

Так відповідно до п. 3 Порядку надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 20 березня 2022 р. № 332 доповнено абзацом такого змісту (Пункт 3 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ№ 457 від 16.04.2022; в редакції Постанов КМ№ 562 від 07.05.2022,№ 1364 від 06.12.2022- зміни набирають чинності з дня опублікування Постанови КМ№ 1364 від 06.12.2022та застосовуються з 1 лютого 2023 року, з урахуванням змін, внесених Постановою КМ№ 1481 від 30.12.2022) в редакції на дату виникнення спірних відносин): Інформація про території, на яких ведуться бойові дії або тимчасово окуповані Російською Федерацією, є складовою частиноюпереліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого Мінреінтеграції (далі - перелік).

Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій №309 від 22.12.2022р. затверджено Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією (із змінами та доповненнями).

Структура зазначеного Переліку складається:

I.Території, на яких ведуться (велися) бойові дії.

1.Території можливих бойових дій.

2. Території активних бойових дій.

II. Тимчасово окуповані Російською Федерацією території України

Відповідно до вказаного Переліку до території можливих бойових дій у Донецькій області віднесені: Краматорський район: Краматорська міська територіальна громада, Миколаївська міська територіальна громада, у Покровському районі: Курахівська міська територіальна громада.

Дата виникнення можливості бойових дій щодо вищевказаних територіальних громад визначено 24.02.2022 року.

Тобто місцезнаходження позивача та його структурних підрозділів не віднесено до території активних бойових дій та/або окупованої території України.

Відповідно до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10розділу XX «Перехідні положення» ПК України(у редакції на час виникнення спірних правовідносин) у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом46.2 статті 46цьогоКодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року №225 «Про затвердження Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України, та переліків документів на підтвердження» затверджені наступні документи:

1)Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України

2)Перелік документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, зокрема щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента;

3)Перелік документів, що підтверджують неможливість платника податків - фізичної особи, зокрема самозайнятої особи, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента.

У відповідності до Переліку документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, зокрема щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента віднесено наступні документи:

1. Акт, що засвідчує факт пожежі, складений відповідно до вимогпункту 7Порядку обліку пожеж та їх наслідків, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 грудня 2003 року № 2030.

2. Інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, у разі його знищення відповідно доПорядку надання інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 року № 1127 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26 червня 2019 р. № 599).

3. Витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань, що засвідчує факт реєстрації відомостей про кримінальне правопорушення, отриманий у порядку, встановленомуКримінальним процесуальним кодексом України, у разі викрадення основних засобів або руйнування/втрати майна.

4. Інші документи, складені відповідно до вимогпідпунктів 14,15пункту 2 Порядку визначення шкоди та збитків, завданих Україні внаслідок збройної агресії Російської Федерації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 березня 2022 року № 326.

5. Документ, що підтверджує відсутність коштів на банківських рахунках платника податків (виписка з рахунків клієнта банку на дату подання до банку розрахункового документа на сплату податків).

6. Копія наказу підприємства про призупинення роботи підприємства та його працівників або встановлення простою в роботі підприємства, викликане обставинами непереборної сили (із зазначенням дати початку і закінчення такого призупинення (за можливості).

7. Документ або повідомлення оператора поштового зв`язку (вказується посилання на офіційну сторінку оператора, де розміщене таке повідомлення), що підтверджує призупинення функціонування оператора поштового зв`язку та/або об`єктів поштового зв`язку на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації.

8. Документ або повідомлення банку (вказується посилання на офіційну сторінку банку, де розміщене таке повідомлення), що підтверджує призупинення роботи банку або його відокремлених підрозділів та/або платіжних систем у зв`язку із введенням воєнного стану.

9. Копії платіжних доручень (розрахункових та інших документів щодо ініціювання переказу коштів) або їх скріншот (знімок екрану) платника податків на сплату узгоджених сум грошових зобов`язань, податкового боргу, поданих до банку, що залишилися невиконаними, оскільки кошти не були зараховані до бюджету у зв`язку з відключенням банку від системи електронних платежів або порушенням у роботі системи авторизації банку. Надається разом із документом або повідомленням, зазначеним у пункті 8 цього Переліку.

10. Документ або повідомлення (вказується посилання на офіційну сторінку банку, де розміщено таке повідомлення), що підтверджує вимушене призупинення роботи головних управлінь Казначейства у зв`язку з введенням воєнного стану.

11. Повідомлення, що підтверджує аварійне (незаплановане) відключення постачання електроенергії в умовах воєнного стану, суб`єкта господарювання до сфери обслуговування якого належить таке підприємство, зокрема скріншот повідомлення в месенджер (Viber, Telegram тощо) і мобільних додатках.

12. Документ, що підтверджує вимушене відключення надання послуг глобальної мережі Інтернет, пов`язане з введенням воєнного стану, що унеможливило надання податкової звітності в електронній формі (інформаційне повідомлення інтернет-провайдера).

13. Документи, що свідчать про пошкодження, знищення, втрату майна, що знаходиться на балансі підприємства і є об`єктом оподаткування, єдиним джерелом для сплати податків або яке перебуває у податковій заставі (акт про надзвичайну подію, інвентаризаційний опис, протокол інвентаризаційної комісії, підписаний представником територіального органу ДСНС, згідно з якими відбувається відображення таких подій у бухгалтерському обліку та викладаються фактичні події, зазначаються понесені матеріальні втрати (перелік майна, його вартість); заява до правоохоронних органів; акт незалежного оцінювача; наявність страхового полісу, заява про страховий випадок тощо).

14. Документи, що свідчать про акти мародерства, грабежу, рейдерства, захоплення майна та примусове захоплення приміщення (копія заяви до територіального органу внутрішніх справ та документ, виданий відповідним правоохоронним органом щодо реєстрації кримінального провадження тощо).

15. Документи, що свідчать про подання заяви до правоохоронних органів про вчинення кримінального правопорушення та реєстрації кримінального провадження за результатами розгляду такої заяви.

16. Документи, що свідчать про пошкодження, втрату, знищення, зіпсуття документів бухгалтерського обліку або неможливості їх вивезення з територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації (інформація про подання до контролюючого органу повідомлення згіднопункту 44.5статті 44 глави 1 розділу II Податкового кодексу України, повідомлення про неможливість вивезення первинних документів згіднопункту 69.28пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України).

17. Подання інформаційного повідомлення про пошкоджене та знищене нерухоме майно внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації, програмними засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг (Портал Дія).

Відповідно до ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Враховуючи наступні факти: 1) адреси зазначені позивачем не знаходяться на території активних бойових дій, не є окупованими територіями, що виключає застосування з 06.05.2023 року підпункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення Податкового кодексу України; 2) позивачем не надано доказів прийняття актів індивідуальної дії щодо переміщення первинних бухгалтерських та податкових документів з юридичної адреси позивача та/або місцезнаходження структурного підрозділу позивача до міста Курахове; 3) відсутність Акту про пожежу складеного по встановленій формі та підписаного вповноваженими особами, а не наявність Довідки про пожежу видану фізичній особі, належність якого до працівників позивача не підтверджена певними доказами; 4) у Довідці про пожежу наявна інформація щодо пошкодження конструктивних елементів нежитлових приміщень і відсутня будь-яка інформація щодо знищених/пошкоджених документів, що є підставами для повної відмови у задоволені адміністративного позову.

Відповідно до частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати відшкодуванню не підлягають.

На підставі викладеного, керуючись нормами Конституції України та Кодексу адміністративного судочинства, суд, -

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову Публічного акціонерного товариства Донбасенерго (місцезнаходження: вул. Тихого Олекси, будинок 6, місто Краматорськ, Донецька область, 84306, код ЄДРПОУ 23343582) до Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків (місцезнаходження: проспект Олександра Поля, буд. 57, м. Дніпро, 49600, код ЄДРПОУ ВП 43968079) про визнання протиправними дій та скасування рішення - відмовити повністю.

Рішення складено та підписано 22 січня 2024 року.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення безпосередньо до суду апеляційної інстанції.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Текст рішення розміщений в Єдиному державному реєстрі судових рішень (веб-адреса сторінки: http://www.reyestr.court.gov.ua/).

Суддя О.М. Кониченко

Дата ухвалення рішення22.01.2024
Оприлюднено25.01.2024
Номер документу116480936
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправними дій, скасування рішення

Судовий реєстр по справі —200/6373/23

Ухвала від 26.02.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Казначеєв Едуард Геннадійович

Рішення від 22.01.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Кониченко О.М.

Ухвала від 05.12.2023

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Кониченко О.М.

Ухвала від 29.11.2023

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Кониченко О.М.

Ухвала від 20.11.2023

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Кониченко О.М.

Ухвала від 10.11.2023

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Кониченко О.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні