ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04 вересня 2024 року справа №200/6373/23
м. Дніпро
Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: судді-доповідача Казначеєв Е.Г., суддів Гайдара А.В., Сіваченка І.В., розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Публічного акціонерного товариства "Донбасенерго" на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 22 січня 2024 р. у справі № 200/6373/23 (головуючий І інстанції Кониченко О.М.) за позовом Публічного акціонерного товариства "Донбасенерго" до Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків про визнання протиправними дій, скасування рішення,-
УСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю «Шахта 1-3 «Новогродівська» (далі - ТОВ «Шахта 1-3 «Новогродівська») звернулося до Донецького окружного адміністративного суду з позовною заявою до Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків, в якому просило:
- визнати протиправними дії Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків щодо відмови Публічному акціонерному товариству Донбасенерго у застосуванні положень пп. 69.28 п. 69 підрозд. 10 розділу ХХ Перехідних положень Податкового Кодексу України, викладеного у повідомленні від 16.06.2023 за № 01-1.3/01065;
- скасувати рішення Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків про результати розгляду повідомлення про втрату первинних документів на територіях, на яких ведуться бойові дії від 11.07.2023 р. №4040/6/32-00-04-04-01-02, щодо відсутності підстав застосування підпункту 69.28 п. 69 підрозд. 10 розділу ХХ Перехідних положень Податкового Кодексу України.
Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 22 січня 2024 року відмовлено у задоволені позову.
Не погодившись з таким судовим рішенням, позивач подав апеляційну скаргу, в якій просив скасувати рішення місцевого суду, прийняти нове, яким задовольнити позов в повному обсязі, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права.
В обґрунтування апеляційної скарги зазначено, що на виконання приписів підпункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, ПАТ «Донбасенерго» направлено до Державної податкової служби України та Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків, у доповнення до Повідомлення про неможливість вивезення первинних документів з територій, на яких ведуться бойові дії від 22.06.2022 №01-1.7/00524, нове Повідомлення про втрату первинних документів на територіях, на яких ведуться бойові дії, від 16.06.2023 за № 01-1.3/01065 .
На момент початку бойових дій (24.02.2022), юридична адреса ПАТ «Донбасенерго» була м. Київ, вул. Предславинська, б.34а. Починаючи з 24.02.2022 по 30.04.2022, м. Київ було зоною активних бойових дій, згідно Переліка територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією затвердженого Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22 грудня 2022 року № 309.
Із вересня місяця 2022 року юридична адреса ПАТ «Донбасенерго» зареєстрована за місцем ведення господарської діяльності: 84306, Донецька обл., Краматорський р-н, місто Краматорськ, вул. Тихого Олекси, будинок 6, у відповідності до вимог ст. 93 Цивільного кодексу України (за даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань).
До складу ПАТ «Донбасенерго» входять дев`ять структурних одиниць (відокремлених підрозділів) без права юридичної особи, які розташовані, зареєстровані та провадять господарську діяльність на територіях, на яких ведуться бойові дії, у тому числі: СО ПРП «Енерготорг» зареєстрована за адресою: Донецька область, Краматорський район (Слов`янський р-н), м. Миколаївка, вул. Січових Стрільців, 9. Частина персоналу працювала на об`єктах ПАТ «Донбасенерго», розташованих у тому числі на території м. Курахове Курахівської міської територіальної громади, балансоутримувачем яких є СО ПРП «Енерготорг», у тому числі, на об`єкті державної власності в нежитловій будівлі контори торгу за адресою розташування: Донецька обл., Покровський район (Мар`їнський район), м. Курахове, вул. Мечникова, будинок 16, де на час події знаходився офіс та відділ бухгалтерії структурної одиниці, та у нежитловому приміщенні магазину № 7, яке розташоване за адресою: Донецька область, Покровський район (Мар`їнський район), м. Курахове, пр- т Запорізький (пр-т Маяковського), 72а.
Кожна структурна одиниця Товариства здійснює свою діяльність згідно з Положенням про структурну одиницю ПАТ «Донбасенерго», затвердженим Протоколом позачергових загальних зборів ПАТ «Донбасенерго» 06 вересня 2016 року № 26 (копія Положення про структурну одиницю ПАТ «Донбасенерго» СО ПРП «Енерготорг» є Додатком 14 до позовної заяви), веде бухгалтерський та податковий облік згідно з наказом «Про організацію бухгалтерського, податкового обліку і облікову політику ПАТ «Донбасенерго»» від 20.04.2006 № 39 (копія із наказу є Додатком 15 до позовної заяви), Порядком організації податкового обліку ПАТ «Донбасенерго», затвердженим наказом голови правління від 01.10.20220 № 108 (копія Порядку є Додатком 16 до позовної заяви), Положенням про бухгалтерію структурної одиниці ПАТ «Донбасенерго» (копія Положення про бухгалтерію структурної одиниці ПАТ «Донбасенерго» СО ПРП «Енерготорг», затвердженого директором СО ПРП «Енерготорг» є Додатком 17 до позовної заяви).
Структурні одиниці не мають статусу юридичної особи, мають право відкривати поточні рахунки, наділяються основними фондами та оборотними коштами, що належать ПАТ «Донбасенерго» на правах власності, мають баланс своєї діяльності, який є складовою зведеного балансу Товариства. Керівництво структурних одиниць несе персональну відповідальність за стан та діяльність структурної одиниці, організацію бухгалтерського та податкового обліку. Складання і зберігання первинних документів, у відповідності до вимог ст.8 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.1999 № 996- XIV, Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Мінфіну України від 24.05.1995 № 88, здійснюється за місцезнаходженням і веденням господарської діяльності структурних одиниць.
Кожна структурна одиниця за результатами своєї діяльності формує архівні документи за затвердженою номенклатурою справ та забезпечує їх зберігання згідно з Правилами організації діловодства та архівного зберігання документів у державних органах, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах і організаціях, затвердженими наказом Міністерства юстиції України від 18.06.2015 № 1000/5 та Інструкцією з діловодства ПАТ «Донбасенерго», затвердженою протоколом правління від 14.12.2021 № 2021/12-01. Згідно з п.8.2 Інструкції з діловодства справи формуються у Товаристві (АУП та СО) децентралізовано, тобто в структурних підрозділах (витяг з Інструкції є Додатком 18 до позовної заяви). Відповідно до п.1 гл.3 розділу IV Правил документи з моменту їх створення чи надходження і до передавання на зберігання в архів підприємства зберігаються за місцем формування справ у службі діловодства чи інших структурних підрозділах відповідно до номенклатури справ.
Публічне акціонерне товариство «Донбасенерго» формує зведену фінансову звітність, зведену звітність з податку на прибуток та централізовану звітність з податку на додану вартість. Формування зведеної звітності ПАТ «Донбасенерго» не передбачає фактичної наявності первинних документів структурних одиниць за юридичною адресою головного підприємства.
Вищенаведені факти і вимоги законодавчо-розпорядчих документів, беззаперечно, свідчать про те, що первинні документи складаються і зберігаються за місцем фактичного розташування та ведення господарської діяльності структурних одиниць ПАТ «Донбасенерго», а не головного офісу юридичної особи, і повністю спростовують аргументи, викладені в оскаржуваному рішенні суду.
Будь яким нормативним актом не передбачена необхідність вивезення первинних документів з міста зберігання.
Скаржник посилається на те, що з 24.02.2022 не можливо було встановити місце, де було гарантовано безпечно зберігати первинні документи. Міста Миколаївка, Краматорськ, Курахове та інші, де були розташовані структурні підрозділи ПАТ «Донбасенерго», були включені до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, та територій, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, визначених Наказом від 25.04.2022р. №75. Всі вказані території постійно зазнають обстрілів.
Факт знищення первинних документів в результаті збройної агресії рф підтверджується: Довідкою про пожежу від 15.05.2023р Державного пожежно-рятувального загону Головного Управління ДСНС в Донецькій області, Наказу ПАТ «Донбасенерго» від 27.10.2022 №81, Довідкою ДСНС України від 15.05.2023, Акти 1,2 обстеження об`єкта від 14.05.2023, актом про фіксацію фактів втрати/пошкодження/ знищення первинних документів внаслідок збройної агресії російської федерації від 12.06.2023р. з відповідними додатками, Повідомленням Краматорського районного управління ГУ Національної поліції в Донецькій області від 15.06.2023р. за №01 16/01061.
Таким чином, обставини знищення первинних документів ПАТ «Донбасенерго» повністю відповідають вимогам ст. 69.28. підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення Податкового кодексу України.
ПАТ «Донбасенерго» була організована комісія, складено Акт про фіксацію фактів втрати/пошкодження/знищення первинних документів внаслідок збройної агресії російської федерації від 12.06.2023р. з відповідними додатками. Направлено повідомлення до Краматорського районного управління ГУ Національної поліції в Донецькій області від 15.06.2023р. за №01 16/01061.
Таким чином, ПАТ «Донбасенерго» документально підтверджений факт втрати первинних документів в результаті агресії рф.
Довідки ДСНС було складено після обстрілу міста Курахове. На місті подій були відсутні посадові особи, що змогли достовірно та точно надати перелік пошкодженого майна та первинних документів. Акт було підписано уповноваженою особою, яка мала повноваження заявити про подію, а не офіційними представниками СО ПАТ "Донбасенерго" ПРП Енерготорг, які є власниками первинної документації. Тому в акті і не могло бути відображено знищення документів.
Скаржник зазначає, що при розгляді справи судом першої інстанції не враховані наступні докази: Довідка про пожежу від 15.05.2023р. 7 Державного пожежно-рятувального загону Головного Управління ДСНС в Донецькій області; Наказ ПАТ «Донбасенерго» від 27.10.2022 №81; Довідки ДСНС України від 15.05.2023; Акти 1,2 обстеження об`єкта від 14.05.2023; Акт про фіксацію фактів втрати/пошкодження/знищення первинних документів внаслідок збройної агресії російської федерації від 12.06.2023р. з відповідними додатками; Копія повідомлення Краматорського районного управління ГУ Національної поліції в Донецькій області від 15.06.2023р. за №01-16/01061.
Від відповідача надійшов відзив на скаргу в якому просив залишити її без задоволення, а рішення суду без змін.
В обґрунтування зазначено, зокрема, що за змістом пролежень законодавства яке регулює спірне питання, платник податків зобов`язаний зберігати первинні документи бухгалтерського обліку на підставі яких формувались показники податкової звітності протягом встановлених строків. Водночас, ті платники податків, які провадили діяльність на територіях, на яких ведуться (велися) активні бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації, можуть застосувати спеціальні правила для підтвердження даних, визначених у податковій звітності.
Зокрема, платники податків, які втратили первинні документи у зв`язку з їх знищенням чи зіпсуттям на територіях де ведуться (велися) активні бойові дії або у зв`язку з їх знаходженням на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації, мають право подати податковому органу відповідне повідомлення у якому окрім іншого, зазначаються податкові (звітні) періоди за які втрачені документи та перелік цих документів. Подання такого повідомлення зумовлює виникнення у податкового органу обов`язку не проводити перевірку тих податкових (звітних) періодів, які зазначені в повідомленні та документи по яким втрачені.
Тобто, обов`язковою умовою для застосування спеціальних правил підтвердження даних податкового обліку, встановлених підпунктом 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення Податкового кодексу України, є факт втрати (знищення чи зіпсуття) первинних документів, що безпосередньо пов`язаний з проведенням активних бойових дій на території, на якій зберігались первинні документи, або з тимчасовою окупацією цієї території.
При цьому, обставини неможливості вивезення документів повинні бути об`єктивними та підтверджуватись офіційно складеними документами.
В іншому випадку, без перевірки підтвердження об`єктивних причин неможливості вивезення первинних документів, призвело б до безпідставного застосування до платників податків підпункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення Податкового кодексу України та надання таким платникам податків переваг та можливості не у повному обсязі виконувати податкові обов`язки.
Позивач не однократно звертався до контролюючого органу з подібним повідомленням згідно п. п. 69.28 п.69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України.
Також, зазначені обставини встановлені в судовому рішенні Донецького окружного адміністративного суду від 20 грудня 2023р. по справі №200/5745/23 та не потребують доказуванню.
У судовій справі №200/6373/23 ПАТ «ДОНБАСЕНЕРГО» оскаржує повідомлення від 16.06.2023 №01-1.3/01065 (вх.№4413/6 від 20.06.2023) про втрату первинних документів на територіях, на яких ведуться бойові дії.
За результатами розгляду повідомлення, Східним МУ ДПС по роботі з ВПП прийнято рішення від 11.07.2023 №4040/6/32-00-04-04-04-01-02 про відмову у застосуванні положень п. п. 69.28 п.69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України. Рішення оскаржувалися в адміністративному порядку, що не змінило ситуації. Після, платник податків звернувся до суду з цих питань.
Стосовно втрати первинних документів встановлено, що юридичною адресою публічного акціонерного товариства «Донбасенерго» є: вул. Тихого Олекси, будинок 6, місто Краматорськ, Донецька область, 84306. Юридичною адресою відокремлених підрозділів позивача є: 84182, Донецька обл., Краматорський р-н, м. Миколаївка, вул. Січових стрільців, буд. 9. Згідно баз даних ДПС юридична та фактична адреса СО ПРП «ЕНЕРГОТОРГ» - Донецька область Краматорський район, м. Миколаївка, вул. Січових Стрільців 9, про що також зазначено у наданому підприємством витязі з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань.
Тобто, залишається не зрозумілим, яке значення для вирішення питання втрати документів за юридичною адресою мають адреси: м. Курахове, вул. Мечникова, буд. 16 та м. Курахове, пр-т Запорізький (пр-т Маяковського), 72а.
При цьому, підприємством ПАТ «ДОНБАСЕНЕРГО» не надано будь-яких розпорядчих документів підприємства, що підтверджують перевезення та зберігання документів за адресою: м. Курахове, вул. Мечникова, буд.16 та м. Курахове, пр-т Запорізький (прт Маяковського), 72а.
Також, підприємством не надано будь яких підтверджуючих документів (довідки про пожежу, видану Державним пожежнорятувальним загоном Головного Управління ДСНС в Донецькій області, акти про фіксацію фактів втрати/ пошкодження знищення первинних документів та ін.), щодо фіксації пошкодження майна, архіву документації та первинних бухгалтерських документів, саме за юридичною та фактичною адресою СО ПРП «ЕНЕРГОТОРГ» - Донецька область Краматорський район, м. Миколаївка, вул. Січових Стрільців 9 (інформація щодо пошкоджень надана за адресою - м. Курахове, вул. Мечникова, буд.16).
Також, відповідач зауважує, що згідно реєстраційних та облікових даних платника податків, підприємством 16.09.2022 змінено юридичну адресу, з м. Київ, Печерський район, вул. Предславинська, буд. 34А на нову - Донецька область, Краматорський район, м. Краматорськ, вул. Тихого Олекси, буд. 6, тобто на територію, де можливі бойові дії.
Згідно актів про руйнування від 14.05.2023, довідки ДСНС від 15.05.2023, відкритого кримінального провадження, відсутня інформація що це юридична адреса та про втрату первинних документів.
Іншої інформації, в тому числі щодо знищення/пошкодження документів бухгалтерського та податкового обліків у Довідці про пожежу не вказано.
Доказів складання Акту, що засвідчує факт пожежі, складеного відповідно до вимог пункту 5 Порядку обліку пожеж та їх наслідків, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 26 грудня 2003 року № 2030 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 7 квітня 2023 р. № 313), позивачем до суду не надано.
Також, у зазначеному Рішенні відповідачем викладена інформація щодо місцезнаходження позивача: м. Київ, а не м. Краматорськ Донецької області.
Тобто, оскаржуване рішення направлялося на адресу позивача: м. Київ, Печерський район, вул. Предславинська, буд. 34А і було ним отримано про що зазначає додаток 2 до позовної заяви з вхідним штемпелем позивача.
Рішення направлялося контролюючим органом саме на адресу м. Києва на підставі повідомлення №01-1.3/01065 (вх.№4413/6 від 20.06.2023) (додаток 1 до позовної заяви) про втрату первинних документів на територіях, на яких ведуться бойові дії, в якому зазначено м. Київ - адреса для листування.
З вище з`ясованого можна дійти висновку, що позивач фактично продовжував проводити свою господарську діяльність саме у м. Києві, яке не входило до територій бойових дій чи тимчасової окупації.
Головною підставою застосування пп. 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення Податкового кодексу України є факт втрати (знищення чи зіпсуття) первинних документів, що безпосередньо пов`язаний з проведенням бойових дій на території, на якій зберігались первинні документи, або з тимчасовою окупацією цієї території.
Також, ПАТ «ДОНБАСЕНЕРГО» відноситься до великих платників податків, тому первинні та зведені облікові документи повинні бути складені в електронній формі.
В Повідомленні про неможливість вивезення та втрату документів, в скарзі, платник не зазначає інформацію про електронні документи та електронний документообіг, за допомогою якого підприємством здійснюється бухгалтерський та податковий облік. ПАТ «ДОНБАСЕНЕРГО» не повідомляє про місце розташування електронних носіїв (серверів, тощо) та неможливість їх вивезення.
Відповідно до частини 1 статті 311 Кодексу адміністративного судочинства України, суд апеляційної інстанції розглянув справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.
Суд, заслухавши суддю-доповідача, дослідивши матеріали справи, доводи апеляційної скарги, здійснюючи апеляційний перегляд у межах доводів та вимог апеляційної скарги, відповідно до частини 1 статті 308 Кодексу адміністративного судочинства України, встановив наступне.
Публічне акціонерне товариство Донбасенерго є юридичною особою, зареєстроване 10.07.2002 р., ідентифікаційний код 23343582, місцезнаходження підприємства: вул. Тихого Олекси, будинок 6, місто Краматорськ, Донецька область, 84306.
Основними видами економічної діяльності позивача є : 35.11 Виробництво електроенергії (основний); 47.11 Роздрібна торгівля в неспеціалізованих магазинах переважно продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами; 56.10 Діяльність ресторанів, надання послуг мобільного харчування; 56.30 Обслуговування напоями; 71.12 Діяльність у сфері інжинірингу, геології та геодезії, надання послуг технічного консультування в цих сферах; 74.90 Інша професійна, наукова та технічна діяльність, н.в.і.у.; 35.30 Постачання пари, гарячої води та кондиційованого повітря; 36.00 Забір, очищення та постачання води; 38.32 Відновлення відсортованих відходів; 43.21 Електромонтажні роботи; 71.20 Технічні випробування та дослідження.
У відповідності до повного витягу із ЄДРПОУ, наданого позивачем та витягу отриманого на запит посадової особи Донецького окружного адміністративного суду станом на 12.01.2024, вбачається, що позивач був зареєстрований як юридична особа 30.08.2004 Виконавчим комітетом Горлівської міської ради Донецької області.
У подальшому державними реєстраторами та нотаріусами здійснювались численні реєстрації змін щодо державної реєстрації позивача та його структурних підрозділів.
29.12.2014 Печерською районною в місті Києві державною адміністрацією зареєстрована зміна місцезнаходження юридичної особи.
16.09.2022 нотаріусом Ляшенко В.В., як державним реєстратором, зареєстрована зміна місцезнаходження юридичної особи.
Після зазначеної реєстраційної дії, будь-яких змін щодо зміни місцезнаходження позивача не відбувалось.
ПАТ Донбасенерго є платником податків та обліковується у цьому статусі у Східному Міжрегіональному управлінні ДПС по роботі з великими платниками податків.
До складу позивача, відповідно до витягу із ЄДРПОУ станом на 06.01.2023 та 12.01.2024 року входять наступні структурні підрозділи:
СТРУКТУРНА ОДИНИЦЯ ПУБЛІЧНОГО АКЦІОНЕРНОГО ТОВАРИСТВА "ДОНБАСЕНЕРГО" "ДОНБАСЕНЕРГОНАЛАДКА", Код ЄДРПОУ ВП:04543074, Місцезнаходження: Україна, 84182, Донецька обл., Краматорський р-н, місто Миколаївка, вул. Січових стрільців, будинок 9.
СТРУКТУРНА ОДИНИЦЯ ПУБЛІЧНОГО АКЦІОНЕРНОГО ТОВАРИСТВА "ДОНБАСЕНЕРГО" "ДОНЕЦЬКИЙ ПРОЕКТНО-РОЗВІДУВАЛЬНИЙ ТА НАУКОВО-ДОСЛІДНИЙ ІНСТИТУТ" "ТЕПЛОЕЛЕКТРОПРОЕКТ", Код ЄДРПОУ ВП:05289258, Місцезнаходження: Україна, 84182, Донецька обл., Краматорський р-н, місто Миколаївка, вул. Січових стрільців, будинок 9.
СТРУКТУРНА ОДИНИЦЯ ПУБЛІЧНОГО АКЦІОНЕРНОГО ТОВАРИСТВА "ДОНБАСЕНЕРГО" "ПІДПРИЄМСТВО РОБОЧОГО ПОСТАЧАННЯ " ЕНЕРГОТОРГ", Код ЄДРПОУ ВП:00132724, Місцезнаходження: Україна, 84182, Донецька обл., Краматорський р-н, місто Миколаївка, вул. Січових стрільців, будинок 9.
СТРУКТУРНА ОДИНИЦЯ ПУБЛІЧНОГО АКЦІОНЕРНОГО ТОВАРИСТВА "ДОНБАСЕНЕРГО" "СТАРОБЕШІВСЬКА ТЕПЛОВА ЕЛЕКТРИЧНА СТАНЦІЯ", Код ЄДРПОУ ВП:00131083, Місцезнаходження: Україна, 84182, Донецька обл., Краматорський р-н, місто Миколаївка, вул. Січових стрільців, будинок 9.
СТРУКТУРНА ОДИНИЦЯ ПУБЛІЧНОГО АКЦІОНЕРНОГО ТОВАРИСТВА "ДОНБАСЕНЕРГО" "ЕЛЕКТРОРЕМОНТ", Код ЄДРПОУ ВП:00131156, Місцезнаходження: Україна, 84182, Донецька обл., Краматорський р-н, місто Миколаївка, вул. Січових стрільців, будинок 9.
СТРУКТУРНА ОДИНИЦЯ ПУБЛІЧНОГО АКЦІОНЕРНОГО ТОВАРИСТВА "ДОНБАСЕНЕРГО" "ДОНБАСЕНЕРГОСПЕЦРЕМОНТ", Код ЄДРПОУ ВП:05470986, Місцезнаходження: Україна, 84182, Донецька обл., Краматорський р-н, місто Миколаївка, вул. Січових стрільців, будинок 9.
СТРУКТУРНА ОДИНИЦЯ ПУБЛІЧНОГО АКЦІОНЕРНОГО ТОВАРИСТВА "ДОНБАСЕНЕРГО" "СЛОВ`ЯНСЬКА ТЕПЛОВА ЕЛЕКТРИЧНА СТАНЦІЯ", Код ЄДРПОУ ВП:00131104, Місцезнаходження: Україна, 84182, Донецька обл., Краматорський р-н, місто Миколаївка, вул. Січових стрільців, будинок 9.
СТРУКТУРНА ОДИНИЦЯ ПУБЛІЧНОГО АКЦІОНЕРНОГО ТОВАРИСТВА "ДОНБАСЕНЕРГО" "ПІДПРИЄМСТВО АВТОМОБІЛЬНОГО ТРАНСПОРТУ "ДОНБАСЕНЕРГО", Код ЄДРПОУ ВП:00131148, Місцезнаходження: Україна, 84182, Донецька обл., Краматорський р-н, місто Миколаївка, вул. Січових стрільців, будинок 9.
СТРУКТУРНА ОДИНИЦЯ ПУБЛІЧНОГО АКЦІОНЕРНОГО ТОВАРИСТВА "ДОНБАСЕНЕРГО" "ЕНЕРГОСОЦІНВЕСТ", Код ЄДРПОУ ВП:41834198, Місцезнаходження: Україна, 84182, Донецька обл., Краматорський р-н, місто Миколаївка, вул. Європейська, будинок 120.
З 27 травня 2022 року згідно наказів від 27.05.2022р. №50, від 31.05.2022р. №51 була тимчасово припинена робота генеруючого обладнання Слов`янської ТЕС і виробнича діяльність всіх структурних одиниць, в тому числі Підприємство робочого постачання Енерготорг .
29 листопада 2022 року керівником відповідача прийняте Рішення щодо можливості чи не можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку № 4052/6/32- 00-04-04-01-02.
Зі змісту вищевказаного Рішення вбачається, що відповідачем розглянуто заяву платника та відповідні документи (вхідний № 4912/6/ від 09.11.2022, лист від 01.11.2022 №01 -1.7/00960) та прийнято Рішення щодо неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку.
Підставами прийняття цього Рішення визначені наступні підстави:
1) виробничі потужності Товариства знаходяться на території населеного пункту (м. Миколаївка Донецької обл.), який входить до переліку територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні):
2) Підприємством призупинено роботу СО ПАТ Донбасенерго Слов`янська ТЕС з 27.05.2022 р. згідно Наказу від 27.05.2022;
3) Виробничі та адміністративні об`єкти підприємства перебувають під ракетно-артилерійськими обстрілами з боку російських окупаційних військ в результаті чого, згідно наданих Актів про пожежу, було знищено та пошкоджено майно та адміністративна будівля.
27.10.2022 Наказом ПАТ Донбасенерго №81 Щодо заходів фіксації та порядку дій при втраті, пошкодженні або знищенні первинних документів щодо господарської діяльності під час воєнного стану затверджений склад комісії ПАТ Донбасенерго з питань фіксації та встановлення переліку відсутніх документів і розслідування причин їх втрати, пошкодження чи знищення, визначені обов`язки керівників структурних підрозділів в тому числі і головного бухгалтера позивача щодо повідомлення податкового контролюючого органу за місцем обліку, територіального відділення Пенсійного фонду України про втрату, пошкодження чи знищення первинних документів з обов`язковим наданням копій:
-заяви/повідомлення, поданого правоохоронцям, та документа, що підтверджує його прийняття/реєстрацію;
-наказу про призначення Комісії з питань втрати первинних документів;
-акту, яким засвідчено фіксацію фактів та місця події, причин втрати, пошкодження чи знищення первинних документів, його сформованого переліку.
16 червня 2023 року позивачем складено повідомлення №01-1.3/01065 на адресу ДПС України та Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків про втрату первинних документів на територіях, на яких ведуться бойові дії у якому зазначено, що Комісією ПАТ Донбасенерго з питань фіксації та встановлення переліку відсутніх документів і розслідування причин їх втрати, пошкодження чи знищення (далі - Комісія), яка діє на підставі наказу ПАТ Донбасенерго від 27.10.2022 №81 Щодо заходів фіксації та порядку дій при втраті, пошкодженні або знищенні первинних документів щодо господарської діяльності під час воєнного стану встановлено факт втрати та часткового пошкодження первинних документів структурної одиниці ПАТ Донбасенерго Підприємство робочого постачання Енерготорг (далі - СО ПРП Енерготорг), у результаті акту агресії російської федерації, проведення воєнних дій та обстрілів території Курахівської міської територіальної громади Донецької області, а саме:
14 травня 2023 року було завдано значних пошкоджень і руйнувань об`єкту державної власності - нежитловій будівлі контори торгу, балансоутримувачем якого є СО ПРП Енерготорг, де на момент події знаходився офіс структурної одиниці, внаслідок прямого влучання артилерійських снарядів та пожежі, яка сталася після такого влучання, за адресою розташування: Донецька обл., Покровський район (Мар`їнський район), місто Курахове, вул. Мечникова, будинок 16, що зафіксовано Довідкою про пожежу від 15.05.2023 р. 7 Державного пожежно-рятувального загону Головного управління ДСНС у Донецькій області.
У результаті акту агресії шляхом обстрілу території Курахівської міської територіальної громади згідно Довідки про пожежу від 15.05.2023р. 7 Державного пожежно-рятувального загону Головного Управління ДСНС в Донецькій області, Актів СО ПРП Енерготорг №1, №2 від 14.05.2023р. обстеження об`єктів, зруйнованих внаслідок збройної агресії російської федерації, фото-фіксації події 14.05.2023р., було завдано значних пошкоджень і руйнувань вищевказаним об`єктам внаслідок прямого влучання артилерійських снарядів та пожежі, яка виникла за фактом попадання у приміщення.
Згідно Актів №1, №2 в будівлях зруйновані зовнішні стіни, дах, розбиті всі вікна, пошкоджені вхідні та внутрішні двері внаслідок вибуху артилерійського снаряду та виникнення пожежі у середині приміщень. Під час ліквідації пожежі зазнали повного або часткового знищення та пошкодження основні фонди, меблі, комп`ютерна техніка, архів документації та первинні бухгалтерські документи.
Під час обстеження об`єкту державної власності - нежитлової будівлі контори торгу, де на момент події знаходився офіс СО ПРП Енерготорг, який розташований за адресою Донецька обл., Покровський район (Мар`їнський район), м. Курахове, вул. Мечникова, будинок 16, комісією було виявлено значне пошкодження майна та документації, у тому числі архіву документації та первинних бухгалтерських документів за 2017-2022 роки, які на час події знаходились у будівлі, та поточні первинні бухгалтерські документи за січень 2023 року, які знаходились на робочих міспях персоналу відділу бухгалтерії. Однак, у зв`язку з постійними обстрілами території м. Курахове, після факту вибухів та пожежі, не вдалося скласти перелік пошкодженої та вцілілої документації з причини трудомісткості роботи та з метою збереження життя та здоров`я персоналу - членів комісії.
Таким чином, Комісією ПАТ Донбасенерго було зафіксовано часткове знищення архіву документації та оригіналів первинних бухгалтерських документів за 2017-2022 роки, та поточної первинної документації за січень 2023 року, які знаходились в нежитловій будівлі контори торгу - офісу структурної одиниці.
Перелік знищених та частково пошкоджених документів архіву та первинної бухгалтерської документації за 2017-2022 роки та поточної первинної документації за січень 2023 року можливо буде скласти на 1 число місяця, наступного за місяцем, у якому з`явиться безпечний доступ до активів за умови припинення обстрілів та бойових дій.
Акт про фіксацію фактів втрати/пошкодження/знищення первинних документів внаслідок збройної агресії російської федерації від 12.06.2023р. з відповідними додатками, як було зазначено у повідомленні було додано позивачем у якості Додатку № 2.
Крім того, позивач повідомив відповідача про втрату первинних документів Енерготорг ПАТ Донбасенерго шляхом наданням повідомлення до Краматорського районного управління ТУ Національної поліції в Донецькій області від 15.06.2023р. за №0116/01061 у якості Додатку № 3.
Тому з огляду на вищевикладене, просив прийняти дане повідомлення, врахувати дані обставини при розгляді раніше наданих повідомлень та скарги, та застосувати до ПАТ Донбасенерго норми підпункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України та мораторій на проведення документальних перевірок і оскарження показників фінансової і податкової звітності.
У Довідці про пожежу від 15.05.2023 7 Державного пожежно-рятувального загону Головного Управління ДСНС в Донецькій області зазначено, що вона видана "Татомир Лілії, у тому, що 14 травня 2023 року, місто Курахове Покровського району Донецької області підверглося артилерійському обстріл (Воєнний стан в Україні) та дійсно було влучення артснаряду в приміщення СО ПАТ "Донбасенерго" ПРП Енерготорг, за адресами: Донецька область, Покровський район, місто Курахове, вулиця Мечникова, будинок 16, проспект Запорізький будинок 72 А. Для обстеження території та наслідків влучання були направлені представники 7ДРПЗ. В результаті чого конструктивні елементи нежитлових будинків було пошкоджено та для подальшого використання майно підприємства не придатне.
За результатами розгляду вказаного повідомлення, податковим органом прийнято рішення від 11.07.2023 р. №4040/6/32-00-04-04-01-02 про відсутність підстав для застосування підпункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 Інші перехідні положення розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України.
Підставами такої відмови відповідач зазначив наступні обставини:
1)пункт 6.2 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995 №88. Так, первинні та облікові регістри облікові регістри, що пройшли оброку, бухгалтерська та інша звітність до передачі їх до архіву підприємства, повинні зберігатися у бухгалтерській службі у спеціальних приміщеннях або зачинених шафах під відповідальністю осіб, уповноважених головним бухгалтером.
2)наказ Міністерства юстиції України від 18.06.2015 №1000/5, яким затверджено правила організації діловодства та архівного зберігання документів у державних органах, органах місцевого самоврядування, підприємствах, в установах і організаціях, якими передбачено наявність архівної установи (архіву) на підприємствах.
3)Згідно наданих ПАТ Донбасенерго пояснень встановлено факт втрати первинних документів структурної одиниці ПАТ Донбасенерго підприємство робочого постачання Енерготорг, в той час, юридична та фактична адреса підприємства ПАТ Донбасенерго є м. Київ.
4)ПАТ Донбасенерго не надано будь-якого розпорядчого документу підприємства, яким передбачено наявність архівних приміщень (кімнат) та тривале зберігання в них первинних документів (архіву) та документів, що підтверджують перевезення вказаних матеріалів за адресою Донецька обл., Покровський район (Мар`їнський р-н), м. Курахове, вул. Мечникова, буд. 16, (Курахівська територіальна громада).
5)ПАТ Донбасенерго від самого початку бойових дій на території України обізнано про ризики втрати, пошкодження або знищення первинних документів щодо господарської діяльності підприємства.
6)ПАТ Донбасенерго до цього Повідомлення не надано будь-які Накази щодо призупинення діяльності СО ПРП Енерготорг або призупинення дії трудових договорів у зв`язку із введенням воєнного стану.
7)у складі ПАТ Донбасенерго наявна СО ПАТ Донбасенерго Підприємство автомобільного транспорту Донбасенерго (код СДРПОУ 00131148), таким чином підприємство мало можливість з 24.02.2022 року до 14.05.2023 року (дата влучання артилерійських снарядів на об`єкт державної власності - нежитлову будівлю контори СО ПРП Енерготорг) вивезти первинні документи, на підставі яких здійснюється облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань за період 2017-2022 роки та січень 2023р.
Позивач не погодився із вищезазначеним актом індивідуальної дії та оскаржив отримане Рішення відповідача в адміністративному порядку до Державної податкової служби України, подавши відповідну скаргу від 27.07.2023 р. №01-1.7/01253.
02.10.2023 р. ПАТ Донбасенерго отримало рішення ДПС України від 29.09.2023 р. № 29149/6/99-00-06-03-03-06 (від 02.10.2023 р. № 01-01591-02/1.1) про результати розгляду скарги від 27.07.2023 р. №01-1.7/01253 на рішення Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків щодо розгляду повідомлення про втрату первинних документів на територіях, на яких ведуться бойові дії від 16.06.2023 за № 01-1.3/01065, згідно з яким ДПС України залишило без змін рішення СМУ ДПС по роботі з ВПП від 11.07.2023 р. №4040/6/32- 00-04-04-01-02, а скаргу ПАТ Донбасенерго без задоволення.
Позивач оскаржує рішення податкового органу, як таке, що прийнято необґрунтовано, тобто, без урахування усіх обставин, що мають значення для прийняття відповідного рішення із порушенням норм чинного законодавства.
Відмовляючи у задоволені позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що при поданні повідомлення про неможливість вивезення первинних документів позивачем не дотримано вимоги підпункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення Податкового кодексу України.
Надаючи правову оцінку законності і обґрунтованості рішенню суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, колегія суддів зазначає наступне.
Відповідно до вимог ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Вимогами п.44.3 ст.44 ПК України передбачено, що платники податків зобов`язані забезпечити зберігання документів, визначених у пункті 44.1 цієї статті, а також документів, пов`язаних із виконанням вимог законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, не менш як 1095 днів з дня подання податкової звітності, для складення якої використовуються зазначені документи, а у разі її неподання - з передбаченого цим Кодексом граничного терміну подання такої звітності.
Якщо документи, визначені у пункті 44.1 цієї статті, пов`язані з предметом перевірки, проведенням процедури адміністративного оскарження прийнятого за її результатами податкового повідомлення-рішення або судового розгляду, такі документи повинні зберігатися до закінчення перевірки та передбаченого законом строку оскарження прийнятих за її результатами рішень та/або вирішення справи судом, але не менше строків, передбачених пунктом 44.3 цієї статті (п.44.3 ст.44 Податкового кодексу України).
Відповідно до вимог п.44.5 ст.44 Податкового кодексу України в разі втрати, пошкодження або дострокового знищення документів, зазначених в пунктах 44.1 і 44.3 цієї статті, платник податків зобов`язаний у п`ятиденний строк з дня такої події письмово повідомити контролюючий орган за місцем обліку в порядку, встановленому цим Кодексом для подання податкової звітності, та контролюючий орган, яким було здійснено митне оформлення відповідної митної декларації.
Платник податків зобов`язаний відновити втрачені документи протягом 90 календарних днів з дня, що настає за днем надходження повідомлення до контролюючого органу.
У разі неможливості проведення перевірки платника податків у випадках, передбачених цим підпунктом, терміни проведення таких перевірок переносяться до дати відновлення та надання документів до перевірки в межах визначених цим підпунктом строків.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює ПК України в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин.
Підпунктом 69.28 п.69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України (у редакції на час подання позивачем повідомлення) встановлено, що до платників податків/податкових агентів, які провадили діяльність на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, і не можуть пред`явити первинні документи, на підставі яких здійснюється облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, як виняток із положеньстатті 44цього Кодексу застосовуються спеціальні правила для підтвердження даних, визначених у податковій звітності.
Підставами неможливості пред`явлення первинних документів є втрата (знищення чи зіпсуття) первинних документів або знаходження їх на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, у разі якщо їх неможливо вивезти або їх вивезення пов`язане з ризиком для життя чи здоров`я платника податків, фізичних осіб чи неможливе у зв`язку з адміністративними перешкодами, встановленими органами влади.
У разі втрати та/або неможливості вивезення первинних документів платник податків/податковий агент подає до контролюючого органу в довільній формі повідомлення про неможливість вивезення первинних документів, підписане керівником підприємства та головним бухгалтером, в якому зазначаються: обставини, що призвели до втрати та/або неможливості вивезення первинних документів, податкові (звітні) періоди, а також загальний перелік первинних документів (за можливості - із зазначенням реквізитів).
Дані та показники податкової звітності платника податків/податкового агента за податкові (звітні) періоди, зазначені у повідомленні, не можуть бути піддані сумніву лише на підставі відсутності первинних документів. Подане повідомлення є також підставою для збереження витрат (включаючи витрати у зв`язку з придбанням цінних паперів/корпоративних прав) та/або від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток (включаючи від`ємний фінансовий результат за операціями з цінними паперами/корпоративними правами), та/або податкового кредиту з податку на додану вартість, та/або суми від`ємного значення податку на додану вартість минулих податкових (звітних) періодів без наявності договірних, розрахункових, платіжних та інших первинних документів, обов`язковість ведення і зберігання яких передбачена правилами ведення бухгалтерського обліку та нарахування податку.
Після подання до контролюючого органу повідомлення про неможливість вивезення первинних документів у зв`язку з їх знаходженням на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, запроваджується мораторій на проведення документальних перевірок щодо зазначених у повідомленні податкових (звітних) періодів.
Якщо після подання повідомлення про неможливість вивезення первинних документів платнику податків/податковому агенту стане відомо про втрату таких документів, такий платник податків/податковий агент зобов`язаний подати до контролюючого органу повідомлення про втрату первинних документів із зазначенням обставин такої втрати.
Платники податків/податкові агенти, які подали повідомлення про втрату первинних документів відповідно до цього підпункту, не підлягають перевірці контролюючим органом щодо зазначених у повідомленні податкових (звітних) періодів, у тому числі після завершення дії воєнного стану.
Втрата документів, що не пов`язана з проведенням на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, бойових дій, не надає права платнику податків/податковому агенту застосовувати положення цього підпункту.
Обов`язок доведення відсутності підстав для застосування положень цього підпункту покладається на контролюючий орган. Платник податків/податковий агент, який безпідставно застосував положення цього підпункту, вважається таким, що ухиляється від сплати податків, та несе відповідальність, передбачену цим Кодексом та іншими законами України.
У разі відмови у застосуванні положень цього підпункту контролюючий орган не пізніше одного місяця з дати отримання відповідного повідомлення від платника податків/податкового агента видає вмотивоване рішення із зазначенням підстави та доказів такої відмови.
Рішення контролюючого органу може бути оскаржено в адміністративному чи судовому порядку. До винесення остаточного рішення по справі контролюючий орган не може піддавати сумніву показники податкової звітності, а також ініціювати проведення будь-якої перевірки платника податків/податкового агента щодо податкових (звітних) періодів, зазначених у відповідному повідомленні.
У податкових (звітних) періодах, зазначених у відповідному повідомленні, не може бути переглянуто у бік збільшення суми податкових зобов`язань з податків і зборів, задекларовані в податкових деклараціях за зазначені податкові (звітні) періоди, у бік збільшення суми від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток, задекларовані в податкових деклараціях/розрахунках за зазначені податкові (звітні) періоди, у бік збільшення суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість, заявлені в податкових деклараціях за зазначені звітні періоди.
Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, та територій, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, визначається Кабінетом Міністрів України.
У подальшому абзац 1 та 16 підпункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ зазнали змін Законом№ 3050-IX від 11.04.2023, та викладені у наступній редакції:
«Установити, що до платників податків/податкових агентів, які провадили діяльність на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України і не можуть пред`явити первинні документи, на підставі яких здійснюється облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, як виняток із положеньстатті 44цього Кодексу застосовуються спеціальні правила для підтвердження даних, визначених у податковій звітності.
Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, визначається у встановленому Кабінетом Міністрів України порядку.»
Суд зазначає, що положення абзацу 16 містять посилання на відповідний Перелік затверджений Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України 22 грудня 2022 року № 309.
З аналізу викладених положень ПК України вбачається, що Податковий кодекс містить положення, за якими підставами звернення платника податків до податкового органу з приводу застосування підпункту 69.28. пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ є:
1) втрата первинних документів (знищення чи зіпсуття) за умови провадження діяльності платника податків на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на тимчасово окупованих рф територіях України;
2) знаходження первинних документів на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на тимчасово окупованих рф територіях України, у разі якщо їх неможливо вивезти або їх вивезення пов`язане з ризиком для життя чи здоров`я платника податків, фізичних осіб чи неможливе у зв`язку з адміністративними перешкодами, встановленими органами влади.
Колегія суддів зазначає, що Указом Президента України від 24 лютого 2022 року №64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», у зв`язку з військовою агресією рф проти України з 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року на території України введено воєнний стан, який не скасований і на теперішній час.
Колегія суддів наголошує, що ключовим аспектом застосування положень пп.69.28 п.69 підр.10 розд.ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України є саме провадження платником податків діяльності на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих російською федерацією територіях України, внаслідок чого останні не можуть пред`явити первинні документи.
Натомість, в силу приписів п.44.5 ст.44 ПК України у разі втрати, пошкодження або дострокового знищення документів, зазначених в пунктах 44.1 і 44.3 цієї статті, платник податків зобов`язаний у п`ятиденний строк з дня такої події письмово повідомити (із наданням оформлених відповідно до законодавства документів, підтверджуючих настання події, що призвела до такої втрати, пошкодження або дострокового знищення документів) контролюючий орган за місцем обліку в порядку, встановленому цим Кодексом для подання податкової звітності, та контролюючий орган, яким було здійснено митне оформлення відповідної митної декларації, надано авторизацію відповідно до Митного кодексу України або дозвіл на застосування спеціальних (у тому числі транзитних) спрощень.
Платник податків зобов`язаний відновити втрачені документи протягом 90 календарних днів з дня, що настає за днем надходження повідомлення до контролюючого органу.
У разі надання платником податків у порядку та строки, визначені абзацом першим цього підпункту, повідомлення та неможливості проведення перевірки платника податків у зв`язку з втратою, пошкодженням або достроковим знищенням платником податків документів строки проведення таких перевірок (крім перевірок, визначених статтею 200 цього Кодексу) переносяться до дати відновлення та надання документів до перевірки в межах визначених цим підпунктом строків, але на строк не більше ніж 120 днів.
У разі не відновлення документів, зазначених у пунктах 44.1 і 44.3 цієї статті, або їх повторної втрати, пошкодження чи дострокового знищення, що відбулися після використання платником податків права на їх відновлення у порядку, передбаченому цим пунктом, вважається, що такі документи були відсутні у такого платника податків на час складення такої звітності або на час виконання ним вимог митного, валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Колегія суддів враховує, що положення пп.69.28 п.69 підр.10 розд.ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України поширюють свою дію на платників податків, які провадять свою діяльність на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на тимчасово окупованих російською федерацією територіях України, чим й обумовлено неможливість їх вивезення або їх вивезення пов`язане з ризиком для життя чи здоров`я платника податків, фізичних осіб чи неможливе у зв`язку з адміністративними перешкодами, встановленими органами влади.
Нормами законодавства прямо встановлено, що втрата документів, що не пов`язана з проведенням на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації, бойових дій, не надає права платнику податків/податковому агенту застосовувати положення цього підпункту.
Отже, саме географічний чинник у поєднанні із Переліком територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією, є ключовим у застосуванні вищенаведеного положення, адже ризику руйнації (в даному випадку знищення документів первинного та податкового обліку) наразі піддається вся без виключень територія України.
При цьому, обов`язок доведення відсутності підстав для застосування положень цього підпункту покладається на контролюючий орган.
Так відповідно до п. 3 Порядку надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 20 березня 2022 р. № 332 доповнено абзацом такого змісту (Пункт 3 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ № 457 від 16.04.2022; в редакції Постанов КМ № 562 від 07.05.2022, № 1364 від 06.12.2022 - зміни набирають чинності з дня опублікування Постанови КМ № 1364 від 06.12.2022 та застосовуються з 1 лютого 2023 року, з урахуванням змін, внесених Постановою КМ № 1481 від 30.12.2022) в редакції на дату виникнення спірних відносин): Інформація про території, на яких ведуться бойові дії або тимчасово окуповані Російською Федерацією, є складовою частиною переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого Мінреінтеграції (далі - перелік).
Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України 25 квітня 2022 року № 75 затвердженоПерелік територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) станом на 25 квітня 2022 року. Перелік у подальшому змінювався станом на відповідну дату.
06 грудня 2022 року Кабінетом Міністрів України прийнято Постанову №1364 «Деякі питання формування переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією» згідно із якою, перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих рф, затверджується Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій за формою згідно з додатком за погодженням з Міністерством оборони з урахуванням пропозицій відповідних обласних, Київської міської військових адміністрацій.
Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій від 22 грудня 2022 року № 309 затверджено перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих рф.
Структура зазначеного Переліку складається:
I. Території, на яких ведуться (велися) бойові дії.
1.Території можливих бойових дій.
2. Території активних бойових дій.
II. Тимчасово окуповані Російською Федерацією території України
Відповідно до вказаного Переліку до території можливих бойових дій у Донецькій області віднесені: Краматорський район: Краматорська міська територіальна громада, Миколаївська міська територіальна громада, у Покровському районі: Курахівська міська територіальна громада.
Дата виникнення можливості бойових дій щодо вищевказаних територіальних громад визначено 24.02.2022.
Тобто місцезнаходження позивача та його структурних підрозділів не віднесено до території активних бойових дій та/або окупованої території України.
Матеріали справи містять подані позивачем до повідомлення про неможливість вивезення первинних документів, документа в підтвердження таких обставин, зокрема: заяви/повідомлення, поданого правоохоронцям, та документа, що підтверджує його прийняття/реєстрацію; висновки Комісії з питань втрати первинних документів; акт, яким засвідчено фіксацію фактів та місця події, причин втрати, пошкодження чи знищення первинних документів, його сформованого переліку.
Так, Комісією ПАТ Донбасенерго з питань фіксації та встановлення переліку відсутніх документів і розслідування причин їх втрати, пошкодження чи знищення, яка діє на підставі наказу ПАТ Донбасенерго від 27.10.2022 №81 встановлено факт втрати та часткового пошкодження первинних документів структурної одиниці ПАТ Донбасенерго Підприємство робочого постачання Енерготорг, у результаті акту агресії російської федерації, проведення воєнних дій та обстрілів території Курахівської міської територіальної громади Донецької області.
Комісією ПАТ Донбасенерго було зафіксовано часткове знищення архіву документації та оригіналів первинних бухгалтерських документів за 2017-2022 роки, та поточної первинної документації за січень 2023 року, які знаходились в нежитловій будівлі контори торгу - офісу структурної одиниці.
Акт про фіксацію фактів втрати/пошкодження/знищення первинних документів внаслідок збройної агресії російської федерації від 12.06.2023р. з відповідними додатками, як було зазначено у повідомленні було додано позивачем у якості Додатку № 2.
Крім того, позивач повідомив відповідача про втрату первинних документів Енерготорг ПАТ Донбасенерго шляхом наданням повідомлення до Краматорського районного управління ТУ Національної поліції в Донецькій області від 15.06.2023р. за №0116/01061 у якості Додатку № 3.
У Довідці про пожежу від 15.05.2023 7 Державного пожежно-рятувального загону Головного Управління ДСНС в Донецькій області без дати та вихідного (реєстраційного) номеру ДСНС зазначено, що вона видана Татомир Лілії, у тому, що 14 травня 2023 року, місто Курахове Покровського району Донецької області підверглося артилерійському обстріл (Воєнний стан в Україні) та дійсно було влучення артснаряду в приміщення СО ПАТ "Донбасенерго" ПРП Енерготорг, за адресами: Донецька область, Покровський район, місто Курахове, вулиця Мечникова, будинок 16, проспект Запорізький будинок 72 А. Для обстеження території та наслідків влучання були направлені представники 7ДРПЗ. В результаті чого конструктивні елементи нежитлових будинків було пошкоджено та для подальшого використання майно підприємства не придатне.
Інформації, щодо посади особи якій видана довідка та щодо знищення/пошкодження документів бухгалтерського та податкового обліків у цій Довідці про пожежу не вказано.
Колегія суддів враховує , що вищевказані документи не містять достеменної інформації щодо переліку документів які знищені у наслідок обстрілу.
Також, згідно п.63.3 ст.63 Податкового кодексу України реєстрації або взяттю на облік у контролюючих органах підлягають платники податків за місцем розташування (реєстрації) їх підрозділів, рухомого та нерухомого майна, об`єктів оподаткування або об`єктів, які пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність (неосновне місце обліку).
Згідно з пунктом 8.1 Порядку обліку платників податків і зборів, затверджений наказом Міністерства фінансів України від 09.12.2011 №1588, платник податків зобов`язаний повідомляти за формою №20-ОПП про всі об`єкти оподаткування і об`єкти, пов`язані з оподаткуванням, контролюючий орган за основним місцем обліку.
Повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність, за формою №20-ОПП подається протягом 10 робочих днів після їх реєстрації, створення чи відкриття до контролюючого органу за основним місцем обліку платника податків.
СО ПРП Енерготорг зареєстрована за адресою: Донецька область, Краматорський район (раніше Слов`янський р-н), м. Миколаївка, вул. Січових Стрільців, 9. Частина персоналу працювала на об`єктах ПАТ Донбасенерго, розташованих у тому числі на території м. Курахове Курахівської міської територіальної громади, балансоутримувачем яких є СО ПРП Енерготорг, у тому числі, на об`єкті державної власності в нежитловій будівлі контори торгу за адресою розташування: Донецька обл., Покровський район (Мар`їнський район), м. Курахове, вул. Мечникова, будинок 16.
Відповідно до даних позивача у місті Курахово за означеною адресою знаходився офіс та відділ бухгалтерії структурної одиниці, та у нежитловому приміщенні магазин № 7, який розташований за адресою: Донецька область, Покровський район (Мар`їнський район), м. Курахове, пр-т Запорізький (пр-т Маяковського), 72а.
Як встановлено судом, вищезазначений структурний підрозділ здійснює свою діяльність на підставі Положення про структурну одиницю ПАТ Донбасенерго Підприємство робочого постачання Енерготорг, який затверджений загальними зборами позивача 06 вересня 2016 року.
У відповідності до ст. 14 Положення структурний підрозділ за розрахунками узгодженим з позивачем самостійно обчислює і сплачує всі види загальнодержавних та місцевих податків та зборів, встановлених чинним законодавством, якщо рішенням уповноваженого органу Товариства не буде постановлено перейти на консолідовану сплату податків.
Статтею 16 Положення про структурний підрозділ Облік і звітність визначено, що структурна одиниця здійснює оперативний та бухгалтерський облік результатів своєї діяльності, веде статистичну звітність відповідно до законодавства України.
Баланс структурної одиниці та інші форми бухгалтерської та податкової звітності є складовими консолідованого балансу та інших форм звітності Товариства. Фінансова та статистична звітність за підсумками кварталу та року після її складання надається на розгляд та затвердження Дирекції Товариства.
Місцезнаходження вищезазначеного структурного підрозділу у Положенні не зазначено.
Організація бухгалтерського та податкового обліку у позивача та у його структурних підрозділах здійснюється у відповідності до Наказу позивача від 20.04.2006 року № 39 О новой редакции приказа от 23.05.2003 года №38 Об организации бухгалтерского, налогового учета и об учетной политике ОАО Донбассэнерго.
У позивача діє ПОЛОЖЕНИЕ О БУХГАЛТЕРИИ СЕ ПАО ДОНБАССЭНЕРГО ПРС ЭНЕРГОТОРГ затверджене керівником зазначеного структурного підрозділу 30 жовтня 2020 року.
Пунктом 5 Постанови Кабінету Міністрів України від 26 грудня 2003 року № 2030 Про затвердження Порядку обліку пожеж та їх наслідків із змінами та доповненнями (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 7 квітня 2023 р. № 313), станом на 14 травня 2023 року було передбачено наступне: Документом, що засвідчує факт пожежі, є акт про пожежу (далі - акт) за формою згідно з додатком 1.
Акт складається представником центрального органу виконавчої влади або його територіального органу, іншого державного органу, що веде облік пожеж відповідно до пункту 6 цього Порядку, на місці пожежі не пізніше 24 годин із моменту ліквідації пожежі чи подання письмової заяви та підписується комісією, до складу якої входить не менше трьох осіб, зокрема представник центрального органу виконавчої влади або його територіального органу, іншого державного органу, що веде облік пожеж, власник об`єкта (постраждалий) або його представник та свідок або поліцейський. До акта вносяться дані, встановлені за результатами огляду місця пожежі. Внесення змін і доповнень до акта не допускається.
Під час дії правового режиму воєнного або надзвичайного стану, після закінчення воєнних (бойових) дій та повернення контролю держави чи встановлення контролю міжнародними організаціями (МАГАТЕ, ООН, ОБСЄ) над раніше окупованими територіями допускається складання акта впродовж місяця з моменту повідомлення про пожежу чи подання відповідної письмової заяви. До складу зазначеної комісії допускається не включати власника об`єкта (постраждалого) або його представника за умови його відсутності (евакуація з району воєнних (бойових) дій чи території, де введено правовий режим воєнного або надзвичайного стану, загибель або отримання тілесних ушкоджень тощо).
Доказів складання Акту, що засвідчує факт пожежі, складеного відповідно до вимог пункту 5 Порядку обліку пожеж та їх наслідків, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 26 грудня 2003 року № 2030 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 7 квітня 2023 р. № 313), позивачем не надано.
У повідомленні позивач фактично посилається на втрату всієї податкової звітності за податкові (звітні) періоди.
При цьому, з пояснень наведених у позові вбачається, що позивач здійснює діяльність зокрема і у Києві, так і м. Краматорськ Краматорський район, м. Курахове Курахівської міської територіальної громади, Покровський район (Мар`їнський район), та саме певна частина документації за період, які співпадають, могли залишитися у місті руйнування. При цьому, як зазначалось, позивач не визначає, які саме документи та за якими операціями знищено.
Також, ПАТ «ДОНБАСЕНЕРГО» відноситься до великих платників податків, тому первинні та зведені облікові документи як вірно зауважив відповідач повинні бути складені в електронній формі.
Відповідно до п.85.2 ст.85 ПК України, платник податків зобов`язаний надати посадовим (службовим) особам контролюючих органів у повному обсязі всі документи, що належать або пов`язані з предметом перевірки. Такий обов`язок виникає у платника податків після початку перевірки.
При цьому великий платник податків на запит контролюючого органу зобов`язаний також надати посадовим (службовим) особам контролюючих органів засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог законів України"Про електронні документи та електронний документообіг"та"Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги"копії таких документів, що створюються ним в електронній формі з обліку доходів, витрат та інших показників, пов`язаних із визначенням об`єктів оподаткування (податкових зобов`язань), первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням та сплатою податків і зборів, не пізніше двох робочих днів, наступних за днем отримання запиту.
Для платників податків, які відповідно до цього пункту зобов`язані надавати інформацію в електронному вигляді, загальний формат та порядок подачі такої інформації визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику. У разі невстановлення електронного формату та порядку надання такої інформації платник податків звільняється від обов`язку подання її в електронній формі.
Для проведення електронної перевірки платник податків забезпечує подання до контролюючого органу засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог законів України"Про електронні документи та електронний документообіг"та"Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги"документів, які відповідно до цього Кодексу пов`язані з обчисленням та сплатою податків і зборів(якщо такі документи створюються таким платником податків в електронній формі та зберігаються на машинних носіях інформації). Загальний формат та порядок подання такої інформації встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Пунктом 2 статті 9 Закону України від 16.07.1999 № 996-XIV Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні (далі - Закон № 996) визначено, що первинні та зведені облікові документи можуть бути складені у паперовій або в електронній формі та повинні мати обов`язкові реквізити, визначені цим пунктом.
Первинні документи, складені в електронній формі, застосовуються у бухгалтерському обліку за умови дотримання вимог законодавства про електронні документи та електронний документообіг.
Згідно з пунктом 3 статті 8 Закону № 996 відповідальність за організацію бухгалтерського обліку та забезпечення фіксування фактів здійснення всіх господарських операцій у первинних документах, збереження оброблених документів, регістрів і звітності протягом встановленого терміну, але не менше трьох років, несе уповноважений орган (посадова особа), який здійснює керівництво підприємством, або власник відповідно до законодавства та установчих документів.
У п.5.1 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.05.95 № 88 (далі - Положення № 88) зазначено, що з метою упорядкованості руху та своєчасного одержання для записів у бухгалтерському обліку первинних документів наказом керівника підприємства, установи встановлюється графік документообороту, в якому вказується дата створення або одержання від інших підприємств та установ документів, прийняття їх до обліку, передача в обробку та до архіву.
Зберігання первинних документів та облікових регістрів, що пройшли обробку і були підставою для складання звітності, а також бухгалтерської та іншої звітності, оформлення і передачу їх до архіву забезпечує головний бухгалтер підприємства, установи або особа, яка забезпечує ведення бухгалтерського обліку підприємства (п.6. 7 Положення № 88).
З Повідомлення наданого позивачем неможливо встановити інформацію про електронні документи та електронний документообіг, за допомогою якого підприємством здійснюється бухгалтерський та податковий облік. Позивач не зазначає про місце розташування електронних носіїв (серверів, тощо) та неможливість їх вивезення.
З огляду на викладене, колегія суддів вважає, що відповідь податкового органу на повідомлення позивача про втрату первинних документів містить належну мотивацію прийнятого рішення, встановлення обставин, що мають значення для правильного вирішення висвітлених підстав та причин, з яких цей орган дійшов саме таких висновків, надано їм правову оцінку, підписано уповноваженою особою, отже, лист-відповідь за своєю суттю є рішенням суб`єкта владних повноважень, яке прийнято обґрунтовано та в межах визначених законодавством повноважень.
Отже з огляду на встановлені судом обставини та докази, суд дійшов висновку про необґрунтованість адміністративного позову та відсутність підстав для його задоволення.
Згідно частини першої статті 316 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Враховуючи викладене, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, тому підстави для задоволення апеляційної скарги та скасування рішення суду відсутні.
Керуючись статтями 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Публічного акціонерного товариства "Донбасенерго" на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 22 січня 2024 р. у справі № 200/6373/23 - залишити без задоволення.
Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 22 січня 2024 р. у справі № 200/6373/23 - залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати прийняття та не підлягає касаційному оскарженню до Верховного Суду, крім випадків, встановлених п.2 ч.5 ст.328 Кодексу адміністративного судочинства України.
Повне судове рішення складено та підписано колегією суддів 04 вересня 2024 року.
Головуючий суддя Е.Г. Казначеєв
Судді І.В. Сіваченко
А.В. Гайдар
Суд | Перший апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.09.2024 |
Оприлюднено | 06.09.2024 |
Номер документу | 121387059 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Казначеєв Едуард Геннадійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Казначеєв Едуард Геннадійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Казначеєв Едуард Геннадійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні