ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22 січня 2024 рокуСправа №160/30239/23
Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Єфанової О.В.
розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження у місті Дніпро адміністративну справу за позовною заявою ОСОБА_1 до Служби у справах дітей Новоолександрівської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити дії,-
УСТАНОВИВ:
До Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 , позивач) до Служби у справах дітей Новоолександрівської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області (далі - Служба у справах дітей Новоолександрівської сільської ради, відповідач), в якій позивач просить:
- визнати бездіяльність Служби у справах дітей Новоолександрівської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області щодо ненадання відповіді на заяву від 07.09.2023 року за вхід. №730/2-15, про видачу висновку про доцільність (недоцільність) позбавлення батьківських прав протиправною;
- зобов`язати Службу у справах дітей Новоолександрівської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області розглянути та надати відповідь на заяву від 07.09.2023 року за вхід. №730/2-15, про видачу висновку про доцільність (недоцільність) позбавлення батьківських прав.
В обґрунтування своїх вимог позивач зазначила, що відповідно до Закону України "Про звернення громадян" подала до відповідача заяву про видачу висновку про доцільність (недоцільність) позбавлення батьківських прав, в якій просила видати висновок про доцільність (недоцільність) позбавлення батьківських прав ОСОБА_2 відносно його доньки ОСОБА_3 . Проте, відповідачем не надано відповіді на заяву від 07.09.2023 року. Позивач вважає таку бездіяльність протиправною та такою, що порушує права позивача, визначені Конституцією України та Законом України «Про звернення громадян». Вказані обставини стали підставою для звернення до суду з цим позовом.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 22.11.2023 року справу призначено до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження та надано відповідачу термін для надання відзиву на позовну заяву.
Від представника відповідача надійшов відзив на позов, в якому відповідач заперечує проти позову та просив суд відмовити у його задоволенні, з огляду на те, що позивачу було надано відповідь від 13.09.2023 року на заяву від 07.09.2023 року в термін, передбачений чинним законодавством. Крім того, відповідач наголосив, що повноважним органом, який може надати висновок стосовно позбавлення батьківських прав є виконавчий комітет Новоолександрівської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області, а відповідач не входить до складу такого виконавчого комітету.
Представник відповідача надав додаткові пояснення, у яких зазначено, що після звернення позивача службою зібрано документа та надано клопотання до призначення комісії. В подальшому, батько ОСОБА_2 надав клопотання про перенесення засідання. Наразі, комісією прийнято рішення від 02.01.2024 року про позбавлення батьківських прав ОСОБА_2 . Відповідач підготував проект рішення і висновок та направив документи на розгляд до органу опіки та піклування.
Відповідно до ч.1 ст.257 КАС України, за правилами спрощеного позовного провадження розглядаються справи незначної складності.
Згідно з ст.258 КАС України, суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.
За приписами ч.5 ст.262 КАС України, суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.
За викладених обставин, у відповідності до вимог ст.ст.258, 262 КАС України, справу розглянуто за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи у письмовому провадженні.
Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до наступних висновків.
Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, ОСОБА_1 звернулась до Служби у справах дітей Новоолександрівської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області із заявою, яка зареєстрована у службі за вх.№181/11-2 08.09.2023 року, у якій позивач просила:
- видати висновок про доцільність (недоцільність) позбавлення батьківських прав ОСОБА_2 відносно його доньки ОСОБА_3 ;
- направити до Бабушкінського районного суду Висновок про доцільність (недоцільність) позбавлення батьківських прав ОСОБА_2 відносно його доньки ОСОБА_3 .
Листом від 13.09.2023 року №84/11-4 відповідач надав відповідь позивачу, у якій повідомив, що розгляд заяви від 08.09.2023 року за вх.№181/11-2 відбудеться на черговому засіданні Комісії по захисту прав дітей Новоолександрівської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської. Про дату Комісії буде повідомлено заздалегідь.
Позивач, вважаючи, що її заява не була розглянута належним чином, звернулась до суду з цим позовом.
Надаючи оцінку спірним правовідносинами, суд виходить з наступного.
Спірні правовідносини регулюються Законом України "Про звернення громадян" від 02.10.1996 року № 393/96-ВР (далі - Закон № 393/96-ВР).
Відповідно до ч. 1 ст. 1 Закону № 393/96-ВР, громадяни України мають право звернутися до органів державної влади, місцевого самоврядування, об`єднань громадян, підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, засобів масової інформації, посадових осіб відповідно до їх функціональних обов`язків із зауваженнями, скаргами та пропозиціями, що стосуються їх статутної діяльності, заявою або клопотанням щодо реалізації своїх соціально-економічних, політичних та особистих прав і законних інтересів та скаргою про їх порушення.
Під зверненнями громадян слід розуміти викладені в письмовій або усній формі пропозиції (зауваження), заяви (клопотання) і скарги (ч. 1 ст. 3 Закону № 393/96-ВР).
Частиною 2 ст. 3 вказаного Закону визначено, що заява (клопотання) - звернення громадян із проханням про сприяння реалізації закріплених Конституцією та чинним законодавством їх прав та інтересів або повідомлення про порушення чинного законодавства чи недоліки в діяльності підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, народних депутатів України, депутатів місцевих рад, посадових осіб, а також висловлення думки щодо поліпшення їх діяльності. Клопотання - письмове звернення з проханням про визнання за особою відповідного статусу, прав чи свобод тощо.
Згідно зі ст. 5 Закону № 393/96-ВР звернення адресуються органам державної влади і органам місцевого самоврядування, підприємствам, установам, організаціям незалежно від форми власності, об`єднанням громадян або посадовим особам, до повноважень яких належить вирішення порушених у зверненнях питань.
Згідно з частинами 1, 3 статті 15 Закону № 393/96-ВР органи державної влади, місцевого самоврядування та їх посадові особи, керівники та посадові особи підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, об`єднань громадян, до повноважень яких належить розгляд заяв (клопотань), зобов`язані об`єктивно і вчасно розглядати їх, перевіряти викладені в них факти, приймати рішення відповідно до чинного законодавства і забезпечувати їх виконання, повідомляти громадян про наслідки розгляду заяв (клопотань). Відповідь за результатами розгляду заяв (клопотань) в обов`язковому порядку дається тим органом, який отримав ці заяви і до компетенції якого входить вирішення порушених у заявах (клопотаннях) питань, за підписом керівника або особи, яка виконує його обов`язки.
За правилами ст. 18 Закону № 393/96-ВР громадянин, який звернувся із заявою чи скаргою до органів державної влади, місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, об`єднань громадян, засобів масової інформації, посадових осіб, має право, зокрема, одержати письмову відповідь про результати розгляду заяви чи скарги.
Відповідно до ч. 1 ст. 20 Закону, звернення розглядаються і вирішуються у термін не більше одного місяця від дня їх надходження, а ті, які не потребують додаткового вивчення, - невідкладно, але не пізніше п`ятнадцяти днів від дня їх отримання. Якщо в місячний термін вирішити порушені у зверненні питання неможливо, керівник відповідного органу, підприємства, установи, організації або його заступник встановлюють необхідний термін для його розгляду, про що повідомляється особі, яка подала звернення. При цьому загальний термін вирішення питань, порушених у зверненні, не може перевищувати сорока п`яти днів.
З матеріалів справи вбачається, що відповідач, розглянувши заяву ОСОБА_1 від 08.09.2023 року листом від 13.09.2023 року №84/11-4, тобто в межах строку, визначеного ст.20 Закону, розглянуто звернення та повідомлено позивача, що питання, визначені у заяві від 08.09.2023 року будуть винесені на розгляд Комісії по захисту прав дітей Новоолександрівської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської.
Таким чином, відповідачем надано відповідь на звернення позивача, в межах строку, визначеного законодавством, тому вимоги позивача про визнання протиправною бездіяльності Служби у справах дітей Новоолександрівської сільської ради є необґрунтованими.
З приводу того, що відповідачем не надано на запит позивача висновок про доцільність (недоцільність) позбавлення батьківських прав ОСОБА_2 , суд зазначає наступне.
Відповідно до положень постанови КМУ від 24 вересня 2008 р. № 866 Порядок провадження органами опіки та піклування діяльності, пов`язаної із захистом прав дитини (далі - Порядок), органами опіки та піклування є районні, районні у мм. Києві та Севастополі держадміністрації, виконавчі органи міських, районних у містах, сільських, селищних рад, у тому числі об`єднаних територіальних громад (далі - органи опіки та піклування), які провадять діяльність із соціального захисту дітей, які перебувають у складних життєвих обставинах, у тому числі забезпечення їх права на виховання у сім`ї, надання статусу дитини-сироти та дитини, позбавленої батьківського піклування, дитини, яка постраждала внаслідок воєнних дій і збройних конфліктів, влаштування дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, встановлення опіки та піклування над дітьми-сиротами та дітьми, позбавленими батьківського піклування, із захисту особистих, майнових і житлових прав дітей, запобігання та протидії домашньому насильству стосовно дітей та за участю дітей.
Отже, органом опіки і піклування в даному випадку є виконавчий комітет Новоолександрівської сільської ради.
Відповідно до рішення Новоолександрівської сільської ради від 19.11.2020 року №17-1/VIII Про утворення виконавчого комітету Новоолександрівської сільської ради, визначення його чисельності та затвердження персонального складу Служба у справах дітей Новоолександрівської сільської ради не входить до складу виконавчого комітету.
Типовим положенням про Комісію з питань захисту прав дитини, яка затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 24 вересня 2008 р. № 866 визначено, що Комісія з питань захисту прав дитини (далі комісія) є консультативно-дорадчим органом, що утворюється головою районної, районної у мм. Києві та Севастополі держадміністрації, виконавчого органу міської, районної у місті ради.
Комісія відповідно до покладених на неї завдань розглядає питання, у тому числі спірні, які потребують колегіального вирішення, зокрема, позбавлення та поновлення батьківських прав.
Основною організаційною формою діяльності комісії є її засідання, які проводяться у разі потреби, але не рідше ніж один раз на місяць.
Отже, з вищевказаного слідує, що надання висновку до суду передує розгляд документів Комісією на засіданні після прийняття відповідного рішення. Отже, Служба у справах дітей не надає висновки самостійно, до її завдань входить обов`язок збирання та передавання документів і заяв на розгляд Комісії для подальшого прийняття висновку. Суд зазначає, що позивача було повідомлено про те, що її заява від 08.09.2023 року передана на розгляд Комісії та буде призначено засідання про яке її повідомлять заздалегідь.
Частиною першою та другою статті 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Приписами статті 90 КАС України встановлено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
З огляду на наведене, наявними у матеріалах справи доказами підтверджується, що відповідачем було розглянуто звернення позивача від 08.09.2023 року у строки, передбачені ст.20 Закону України Про звернення громадян, та відповідь надана в межах повноважень Служби у справах дітей Новоолександрівської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області.
Таким чином, позовні вимоги ОСОБА_1 задоволенню не підлягають.
У зв`язку з відмовою у задоволенні позову, розподіл судових витрат не здійснюється.
Керуючись ст. ст.243-246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
В задоволенні позовної заяви відмовити.
Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя О.В. Єфанова
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.01.2024 |
Оприлюднено | 29.01.2024 |
Номер документу | 116576766 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення права особи на звернення до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів |
Цивільне
Дніпропетровський районний суд Дніпропетровської області
Журавель Т. С.
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Єфанова Ольга Володимирівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Єфанова Ольга Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні