Рішення
від 01.02.2024 по справі 620/16812/23
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

01 лютого 2024 року Чернігів Справа № 620/16812/23

Чернігівський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Соломко І.І., розглянувши в порядку спрощеного позовного без повідомлення (виклику) сторін в приміщенні суду справу за адміністративним позовом Північного офісу Держаудитслужби до Чернігівського обласного центру зайнятості про стягнення коштів,

У С Т А Н О В И В:

У провадженні Чернігівського окружного адміністративного суду перебуває справа за позовом Північного офісу Держаудтслужби (далі також Держаудитслужба, позивач) до Чернігівського обласного центру зайнятості (далі також Чернігівський ОЦЗ, відповідач) про стягнення з Чернігівського обласного центру зайнятості до Фонду загальнообов`язкового державного спеціального страхування України кошти в сумі 97161,93 грн.

В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач зазначив, що у відповідача проведена перевірка закупівель за № UA-2020-11-27-001135-b та №UA-2019-10-16-001622-b, за результатами якої встановлено порушення Закону України «Про публічні закупвлі». 14.04.2023 відповідачу пред`явлена вимога №262515-14/1273-2023 про усунення виявлених порушень, якою вимагалось забезпечити відшкодування понесених зайвих витрат на оплату природного газу. Порушення відповідачем не усунуто, що слугувало підставою для звернення до суду з цим позовом.

04.12.2023 ухвалою суду провадження у справі відкрито, розгляд справи призначено за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.

Від відповідача надійшов відзив у якому зазначив, що Чернігівський обласний центр зайнятості при укладенні договорів на підвищення ціни природного газу діяв в межах чинного законодавства України, тому в задоволенні позову просить відмовити.

19.12.2023 ухвалою суду відмовлено у задоволенні клопотання відповідача про залучення третьої особи.

Від позивача надійшла відповідь на відзив, у якій заперечував проти доводів відповідача, викладених у відзиві.

Відповідачем подано заперечення на відповідь на відзив.

Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив таке.

Управлінням Держаудтслужби у відповідача проведена перевірка закупівель за № UA-2020-11-27-001135-b та №UA-2019-10-16-001622-b, за результатами якої складено акт від 24.03.2023 № 15-30/4, (а.с. 40).

В ході перевірки встановлено:

1) в порушення пункту 2 частини 4 статті 36 Закону України «Про публічні закупівлі» № 922 від 25.12.2015 (в редакції чинній на момент проведення процедури закупівлі) (далі - Закон № 922), Чернігівським ОЦЗ укладено додаткові угоди на підвищення ціни природного газу без належного обґрунтування та документального підтвердження коливання ціни газу на тинку, внаслідок чого впродовж грудня 2020 року - лютого 2021 року зайво сплачено за природний газ ТОВ «Екотехноінвест» за рахунок коштів Фонду загальнообов`язкового державного соціального страхування України в загальній сумі 34717,04 грн;

2) в порушення частини 4 статті 41 та пункту 2 частини 5 статті 41 Закону № 922 (в редакції чинній на момент проведення процедури закупівлі), Чернігівським ОЦЗ укладено додаткові угоди на підвищення ціни природного газу без належного обґрунтування та документального підтвердження коливання ціни газу на ринку, внаслідок чого впродовж березня - квітня 2021 року зайво сплачено за природний газ ТОВ «Чернігівгаз Збут» за рахунок коштів Фонду загальнообов`язкового державного соціального страхування України в загальній сумі 62 444,89 гривень.

У зв`язку з тим, що порушення відповідачем не усунуті, позивачем направлено вимогу щодо усунення виявлених перевіркою закупівель порушень законодавства від 14.04.2023 №262515-14/1273-2023, якою вимагалось:

1) Розглянути результати проведеної перевірки закупівель та питання щодо притягнення у порядку, встановленому законодавством, до відповідальності посадових осіб, винних у допущених порушеннях;

2) Забезпечити відшкодування на користь Чернігівського ОЦЗ понесених зайвих витрат на оплату природного газу здійсненої постачальнику (ТОВ «Екотехноінвест») на загальну суму 34717,04 грн, з урахуванням вимог статей 193 Господарського кодексу України та статей 526, 629, 653 Цивільного кодексу України;

3) Забезпечити відшкодування на користь Чернігівського ОЦЗ понесених зайвих витрат на оплату природного газу здійсненої постачальнику (ТОВ Чернігівгаз Збут») на загальну суму 62444,89 грн, з урахуванням вимог статей 193 Господарського кодексу України та статей 526, 629, 653 Цивільного кодексу України.

Вичерпну інформацію про вжиті заходи щодо усунення порушень та недопущення їх в подальшому, разом із належним чином завіреними копіями підтверджуючих документів, копії розпорядчих документів, прийнятих за результатами перевірки, необхідно надати до Управління Північного офісу Держаудитслужби в Чернігівській області до 17.05.2023.

Правові та організаційні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні визначаєЗакон України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» від 26.01.1993 № 2939-ХІІ.

Відповідно доЗакону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні»здійснення державного фінансового контролю забезпечує центральний орган виконавчої влади, уповноважений Кабінетом Міністрів України на реалізацію державної політики у сфері державного фінансового контролю (далі - орган державного фінансового контролю). Орган державного фінансового контролю у своїй діяльності керується Конституцією України, Бюджетним кодексом України, цим Законом, іншими законодавчими актами, актами Президента України та Кабінету Міністрів України (стаття 1 Закону).

Частиною першоюстатті 2 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні»передбачено, що головними завданнями органу державного фінансового контролю є: здійснення державного фінансового контролю за використанням і збереженням державних фінансових ресурсів, необоротних та інших активів, правильністю визначення потреби в бюджетних коштах та взяттям зобов`язань, ефективним використанням коштів і майна, станом і достовірністю бухгалтерського обліку і фінансової звітності у міністерствах та інших органах виконавчої влади, державних фондах, фондах загальнообов`язкового державного соціального страхування, бюджетних установах і суб`єктах господарювання державного сектору економіки, а також на підприємствах, в установах та організаціях, які отримують (отримували у періоді, який перевіряється) кошти з бюджетів усіх рівнів, державних фондів та фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування або використовують (використовували у періоді, який перевіряється) державне чи комунальне майно (далі - підконтрольні установи), за дотриманням бюджетного законодавства, дотриманням законодавства про закупівлі, діяльністю суб`єктів господарської діяльності незалежно від форми власності, які не віднесені законодавством до підконтрольних установ, за судовим рішенням, ухваленим у кримінальному провадженні.

Відповідно до вимогстатті 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» органу державного фінансового контролю надається право:пред`являти керівникам та іншим особам підприємств, установ та організацій, що контролюються, обов`язкові до виконання вимоги щодо усунення виявлених порушень законодавства, вилучати в судовому порядку до бюджету виявлені ревізіями приховані і занижені валютні та інші платежі, ставити перед відповідними органами питання про припинення бюджетного фінансування і кредитування, якщо отримані підприємствами, установами та організаціями кошти і позички використовуються з порушенням чинного законодавства (п.7); порушувати перед відповідними державними органами питання про визнання недійсними договорів, укладених із порушенням законодавства, у судовому порядку стягувати у дохід держави кошти, отримані підконтрольними установами за незаконними договорами, без установлених законом підстав та з порушенням законодавства (п.8); звертатися до суду в інтересах держави, якщо підконтрольною установою не забезпечено виконання вимог щодо усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства з питань збереження і використання активів (п.10).

З аналізу наведених норм слід зробити висновок, що орган державного фінансового контролю здійснює державний фінансовий контроль завикористанням і збереженням державних фінансових ресурсів і має право пред`являти керівникам та іншим особам підприємств, установ та організацій, що контролюються, обов`язкові до виконання вимоги щодо усунення виявлених порушень законодавства; звертатися до суду, зокрема, порушувати перед відповідними державними органами питання про визнання недійсними договорів, укладених із порушенням законодавства, стягувати у дохід держави кошти, отримані підконтрольними установами за незаконними договорами, без установлених законом підстав та з порушенням законодавства; звертатися в інтересах держави, якщо підконтрольною установою не забезпечено виконання вимог щодо усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства з питань збереження і використання активів.

Предметом позову є стягненняз Чернігівського ОЦЗ до Фонду загальнообов`язкового державного спеціального страхування України коштів в сумі 97161,93 грн. При цьому, позов обґрунтований тим, що Чернігівським ОЦЗ укладені угоди на підвищення ціни природного газу з ТОВ «Екотехноінвест» та ТОВ «Чернігівгаз Збут» з порушенням положень статті 41 Закону України «Про публічні закупівлі», внаслідок чого понесено зайві витрати на оплату природного газу, здійснені постачальникам ТОВ «Екотехноінвест» на загальну суму 34717,04 грн, та ТОВ Чернігівгаз Збут» на загальну суму 62444,89 грн.

У даному випадку позивачем пред`явлено позов про стягнення з відповідача коштів у зв`язку з понесенням зайвих витрат на оплату природного газу, тоді як п. 8 ст. 10 Закону України "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні" не передбачено право позивача для звернення до суду з такими вимогами.

У свою чергу суд нагадує, що п. 8 ст. 10 Закону України "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні" передбачено право позивача для звернення до суду про стягнення у дохід держави коштів, отриманих підконтрольними установами, а не понесених ними витрат.

Отже, такий спосіб реалізації (здійснення) позивачем владних (управлінських) повноважень не має правових підстав.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

По суті, позивач звертаючись з цим позовом, діє не у спосіб, встановлений п. 8 ст. 10 Закону України "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні".

Отже, суд вважає, що заявлені позовні вимоги про стягнення коштів з відповідача, які обрані позивачем за встановлених обставин цієї справи, є безпідставними.

Відповідно до частини першоїстатті 77 Кодексу адміністративного судочинства Україникожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановленихстаттею 78 цього Кодексу.

З урахуванням зазначеного, суд, на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України, приходить до висновку, що в задоволенні позову Північного офісу Держаудитслужби слід відмовити повністю.

Суд звертає увагу позивача, що з аналізустатей 193 Господарського кодексу Українита статей526,629,653 Цивільного кодексу України, зазначених у вимозі, випливає, що підставою повернення витрачених коштів бюджету є застосування юридичних наслідків недійсності правочину.

У свою чергу, відповідно до вимог п. 8 ст. 10 Закону України "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні" у органу державного фінансового контролю наявне право порушувати перед відповідними державними органами питанняпро визнання недійсними договорів, укладених із порушенням законодавства, та п. 10 ст. 10 цього закону, звертатися до суду в інтересах держави, якщо підконтрольною установою не забезпечено виконання вимог щодо усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства з питань збереження і використання активів.

Керуючись ст. ст.139, 227, 241-243, 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

У задоволенні позову відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили в порядку статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення суду.

Позивач: Північний офіс Держаудитслужби вул. Січових Стрільців, 18,м. Київ,04053 код ЄДРПОУ 40479560.

Відповідач: Чернігівський обласний центр зайнятості вул. Коцюбинського, 40,м. Чернігів,Чернігівська обл., Чернігівський р-н,14000 код ЄДРПОУ 03491464.

Повний текст рішення виготовлено 01 лютого 2024 року.

Суддя І.І. Соломко

СудЧернігівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення01.02.2024
Оприлюднено05.02.2024
Номер документу116739198
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо процедур здійснення контролю Рахунковою палатою, Державною аудиторською службою України, державного фінансового контролю

Судовий реєстр по справі —620/16812/23

Постанова від 23.10.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Черпак Юрій Кононович

Постанова від 23.10.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Черпак Юрій Кононович

Ухвала від 21.10.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Черпак Юрій Кононович

Ухвала від 21.10.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Черпак Юрій Кононович

Ухвала від 04.09.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Черпак Юрій Кононович

Ухвала від 24.06.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Черпак Юрій Кононович

Ухвала від 29.05.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Черпак Юрій Кононович

Рішення від 01.02.2024

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Соломко І.І.

Ухвала від 19.12.2023

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Соломко І.І.

Ухвала від 04.12.2023

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Соломко І.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні