Рішення
від 25.01.2024 по справі 916/2246/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

65119, м. Одеса, просп. Шевченка, 29, тел.: (0482) 307-983, e-mail: inbox@od.arbitr.gov.ua

веб-адреса: http://od.arbitr.gov.ua


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"25" січня 2024 р. Справа № 916/2246/23Господарський суд Одеської області у складі судді Нікітенка С.В., за участю секретаря судових засідань Склезь Ю.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу,

за позовом: Керівника Доброславської окружної прокуратури (67500, Одеська обл., Одеський район, смт. Доброслав, вул. Центральна, 85, код ЄДРПОУ 03528552)

до: Доброславської селищної ради Одеського району Одеської області (67500, Одеська область, Одеський район, смт. Доброслав, пр-т. Свободи (40 річчя Визволення), 1; код ЄДРПОУ 04378652),

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Управління освіти, культури, туризму, молоді та спорту Доброславської селищної ради (67500, Одеська обл., Одеський р-н., смт. Доброслав, проспект Свободи, 2; код ЄДРПОУ 44082496),

про визнання незаконним (недійсним) рішення та скасування державної реєстрації.

За участю учасників справи:

від прокуратури - прокурор Страхова А.М.;

від відповідача - не з`явився;

від третьої особи - не з`явився.

Обставини справи.

Керівник Доброславської окружної прокуратури звернувся до Господарського суду Одеської області з позовною заявою до Доброславської селищної ради Одеського району Одеської області, в якій просить:

- Визнати незаконним (недійсним) підпункт 1.2 пункту 1 рішення сесії Доброславської селищної ради Одеського району Одеської області від 11.05.2022 №1035-VIII Про припинення шляхом ліквідації закладів освіти Доброславської селищної ради;

- Визнати незаконною та скасувати державну реєстрацію припинення юридичної особи в результаті ліквідації Христо-Ботівську початкову школу Доброславської селищної ради Одеського району Одеської області (код ЄДРПОУ 26507498), розташовану в с. Христо-Ботеве Одеського району Одеської області по вул. Центральній.

Ухвалою суду від 30.05.2023 прийнято позовну заяву Керівника Доброславської окружної прокуратури до розгляду та відкрито провадження у справі № 916/2246/23. Справу ухвалено розглядати за правилами загального позовного провадження. Залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Христо-Ботівську початкову школу Доброславської селищної ради Одеського району Одеської. Підготовче засідання у справі призначено на 04.07.2023 о 14:50 год.

23 червня 2023 року до суду від відповідача у справі надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач просить суд відмовити у задоволенні позову в повному обсязі. В обґрунтування вказаного відзиву відповідач зазначає, що прийняв спірне рішення на підставі наданих йому повноважень відповідно до ст. 143 Конституції України, ст. 2, ч. 1 ст. 10, п. 30 ч. 1, п. 3 ч. 2 ст. 26, ч. 5 ст. 60 ЗУ Про місцеве самоврядування в Україні, п. 6 ч. 1 ст. 1, ч.ч. 1, 2 ст. 32 ЗУ Про повну загальну середню освіту.

Також відповідач зазначає, що 28.12.2021 Доброславським селищним головою видано розпорядження № 170/2021-СР Про проведення громадських слухань щодо реорганізації, перепрофілювання (зміни типу), припинення закладів освіти Доброславської селищної ради та це питання пройшло громадські слухання, що підтверджено протоколом № 5 від 21.05.2022.

Відповідач зазначає, що на його офіційному веб-сайті було опубліковано оголошення про проведення громадського обговорення, проекти рішень щодо припинення закладів освіти, а також опубліковано результати громадського обговорення. Також відповідач зазначив, що при прийнятті оскаржуваного рішення не було допущено процедурних порушень в частині порядку проведення голосування, оприлюднення проекту рішення. Відповідач вважає, що прокурором не зазначено саме тих процедурних порушень при прийнятті рішення, що оскаржується, які могли б вплинути на кінцевий результат такого рішення.

Відповідач зазначає, що на момент припинення Христо-Ботівської школи в ній навчалось 11 учнів. Вартість утримання одного учня в цій шкоді становить 61576,64 грн на рік. Використання коштів на утримання Христо-Ботівської школи не відповідало принципам Бюджетного кодексу України.

Вказаний відзив суд прийняв до розгляду та залучив до матеріалів справи.

У підготовчому засіданні 04.07.2023 судом було оголошено протокольну ухвалу про відкладення підготовчого засідання на 12:30 год. 01.08.2023. Продовжено строк проведення підготовчого провадження у справі № 916/2246/23 на 30 днів.

28 липня 2023 року до суду від прокурора надійшла відповідь на відзив, в якій прокурор просить суд задовольнити позовні вимоги у повному обсязі. В обґрунтування вказаної відповіді на відзив прокурор зазначає, що Доброславська селищна рада прийняла рішення від 11.05.2022 №1035-VІІІ Про припинення шляхом ліквідації закладів освіти Доброславської селищної ради всупереч вимогам ч. 2 ст. 32 Закону України Про повну загальну середню освіту. З моменту складання протоколу громадських слухань) щодо обговорення питання припинення діяльності (ліквідації) або реорганізації юридичної особи Христо-Ботівської початкової школи Доброславської селищної ради і до прийняття рішення від 11.05.2022 №1035-VIII Про припинення шляхом ліквідації закладів освіти Доброславської селищної ради минуло лише 5 місяців, що значно менше ніж час передбачений ч. 2 ст. 32 Закону України Про повну загальну середню освіту, а саме не менше ніж за один рік до прийняття відповідного рішення.

Вказану відповідь на відзив суд прийняв до розгляду та залучив до матеріалів справи.

Ухвалою суду від 01.08.2023 закрито підготовче провадження у справі № 916/2246/23, постановлено здійснити розгляд справи № 916/2246/23 по суті впродовж розумного строку, призначено справу до судового розгляду по суті на 21.09.2023 о 16:00 год.

У судовому засіданні 21.09.2023 судом було оголошено протокольну ухвалу про відкладення судового засідання на 03.10.2023 о 12:50 год.

02 жовтня 2023 року до суду від Доброславської окружної прокуратури надійшло клопотання.

Вказане клопотання суд прийняв до розгляду та залучив до матеріалів справи.

Ухвалою суду від 03 жовтня 2023 року клопотання керівника Доброславської окружної прокуратури (вх. № ГСОО 34539/23 від 02.10.2023) про повернення до стадії підготовчого провадження задоволено. Постановлено повернути справу № 916/2246/23 на стадію підготовчого провадження, призначено підготовче засідання у справі на 07.11.2023 о 09:40 год. Викликано учасників справи у підготовче засідання, призначене на 07.11.2023 о 09:40 год.

09 жовтня 2023 року до суду від Доброславської окружної прокуратури надійшло клопотання.

Вказане клопотання суд прийняв до розгляду та залучив до матеріалів справи.

У підготовчому засіданні 07.11.2023 суд протокольною ухвалою виключив третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Христо-Ботівську початкову школу Доброславської селищної ради Одеського району Одеської області (67540, Одеська обл., Одеський район, с. Христо-Ботеве, вул. Центральна, 80; код ЄДРПОУ 26507498) зі складу учасників справи, оскільки 09.09.2022 було припинено цю юридичну особу.

Ухвалою від 07.11.2023 суд за власною ініціативою залучив до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Управління освіти, культури, туризму, молоді та спорту Доброславської селищної ради. Відкладено підготовче засідання у справі на 05.12.2023 о 09:40 год. Зобов`язано Доброславську окружну прокуратуру невідкладно надіслати на адресу Управління освіти, культури, туризму, молоді та спорту Доброславської селищної ради копію позовної заяви та копії доданих до неї документів листом з описом вкладення, докази чого невідкладно надати до суду. Запропоновано третій особі, відповідно до ст. 168 ГПК України надати пояснення щодо позову протягом 15 днів з дня отримання даної ухвали суду. Викликано учасників справи у підготовче засідання, призначене на 05.12.2023 о 09:40 год.

Ухвалою від 08.12.2023 призначено підготовче засідання у справі на 21.12.2023 о 09:40 год. Викликано учасників справи у підготовче засідання, призначене на 21.12.2023 о 09:40 год.

11 грудня 2023 року до суду від третьої особи - Управління освіти, культури, туризму, молоді та спорту Доброславської селищної ради надійшли письмові пояснення.

Вказані пояснення третьої особи суд прийняв до розгляду та залучив до матеріалів справи.

Ухвалою суду від 21.12.2023 закрито підготовче провадження у справі № 916/2246/23, постановлено здійснити розгляд справи № 916/2246/23 по суті впродовж розумного строку, призначено справу до судового розгляду по суті на 25.01.2024 об 11:00 год., викликано учасників справи у судове засідання.

Представник позивача, представник відповідача та представник третьої особи у судове засідання 25.01.2024 не з`явились, про поважність причин неявки суд не повідомили, про дату, час та місце проведення судового засідання повідомлялись належним чином.

Прокурор у судовому засіданні 25.01.2024 позовні вимоги підтримав у повному обсязі та просив задовольнити, з підстав викладених у позовній заяві та відповіді на відзив.

У судовому засіданні 25.01.2024 після повернення з нарадчої кімнати судом відповідно до ст. 240 ГПК України проголошено вступну та резолютивну частини рішення і повідомлено прокурору про орієнтований час складення повного рішення.

Дослідивши матеріали справи, сукупно оцінивши докази, які мають значення для справи, суд

ВСТАНОВИВ:

Матеріали справи свідчать, що рішенням сесії Доброславської селищної ради від 11.05.2022 № 1035-VІІІ припинено шляхом ліквідації Христо-Ботівську початкову школу Доброславської селищної ради Одеського району Одеської області (код ЄДРПОУ 26507021), розташовану в с. Христо-Ботове Одеського району Одеської області по вул. Центральна, 80.

Згідно розпорядження Голови Доброславської селищної ради № 170/2021-ср від 28.12.2021 Про проведення громадських слухань щодо реорганізації, перепрофілювання (зміни типу), припинення закладів освіти Доброславської селищної ради вирішено: провести громадські слухання щодо припинення Христо-Ботівської початкової школи 25.01.2022 о 14год. 00 хв.; оприлюднити оголошення про початок процедури громадського обговорення у формі громадських слухань та проекти рішень, що підлягають обговоренню, не пізніше 30 календарних днів до дня проведення громадських слухань.

На підтвердження проведення громадських слухань із вищезазначеного питання до справи подано протокол № 4 від 25.01.2022, до якого додано список 12 громадян, що приймали участь у громадських обговореннях.

Також прокурором до справи додано роздруківки із сайту Доброславської селищної ради від 08.06.2022, з яких вбачається, що на сайті відсутня опублікована інформація щодо розпорядження про проведення громадських слухань, розпорядження № 170/2021-СР, проекти документів від 28.12.2021.

На противагу цьому відповідач подав до суду роздруківки зі свого сайту, які не датовані, з яких вбачається розміщення на сайті оголошення про проведення громадських слухань щодо ліквідації Христо-Ботівської початкової школи, розпорядження № 170/2021-ср від 28.12.2021, проект рішення щодо ліквідації вказаної школи, звіт про проведення громадських слухань.

Отже, за твердженням прокурора, при прийнятті оскаржуваного рішення Доброславською селищною радою було порушено вимоги ЗУ Про місцеве самоврядування в Україні, Порядку № 996, ЗУ Про освіту, ЗУ Про повну загальну середню освіту, ЗУ "Про доступ до публічної інформації", оскаржуване рішення прийнято за відсутності згоди жителів с. Христо-Ботеве, що безпосередньо впливає на конституційне їх право на освіту та без дослідження питання безпеки підвезення дітей до інших шкіл, у зв`язку із аварійним станом доріг, а отже порушує права та інтереси територіальної громади с. Христо-Ботеве.

Дані обставини стали підставою для звернення прокурора з позовною заявою до суду.

Таким чином, виник спір, який підлягає вирішенню у судовому порядку.

Оцінюючи подані докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, та, враховуючи те, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається, як на підставу своїх вимог і заперечень, суд вважає, що позовні вимоги керівника Доброславської окружної прокуратури підлягають задоволенню, з таких підстав.

Згідно зі статтею 53 Конституції України кожному гарантується право на освіту. Держава забезпечує доступність і безоплатність позашкільної освіти.

Відповідно до частин 1, 2, 3 ст. 3 Закону України Про освіту кожен має право на якісну та доступну освіту. Право на освіту включає право здобувати освіту впродовж усього життя, право на доступність освіти, право на безоплатну освіту у випадках і порядку, визначених Конституцією та законами України. В Україні створюються рівні умови доступу до освіти. Ніхто не може бути обмежений у праві на здобуття освіти. Право на освіту гарантується незалежно від віку, статі, раси, стану здоров`я, інвалідності, громадянства, національності, політичних, релігійних чи інших переконань, кольору шкіри, місця проживання, мови спілкування, походження, соціального і майнового стану, наявності судимості, а також інших обставин та ознак. Право особи на освіту може реалізовуватися шляхом її здобуття на різних рівнях освіти, у різних формах і різних видів, у тому числі шляхом здобуття дошкільної, повної загальної середньої, позашкільної, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти та освіти дорослих.

Частиною 2 статті 4 ЗУ Про освіту" встановлено, що право на безоплатну освіту забезпечується, зокрема, для здобувачів дошкільної та повної загальної середньої освіти - за рахунок розвитку мережі закладів освіти всіх форм власності та їх фінансового забезпечення у порядку, встановленому законодавством, і в обсязі, достатньому для забезпечення права на освіту всіх громадян України, іноземних громадян та осіб без громадянства, які постійно або тимчасово проживають на території України.

Засадами державної політики у сфері освіти та принципами освітньої діяльності є, зокрема, верховенство права; забезпечення якості освіти та якості освітньої діяльності; забезпечення рівного доступу до освіти без дискримінації за будь-якими ознаками, у тому числі за ознакою інвалідності; свобода у виборі видів, форм і темпу здобуття освіти, освітньої програми, закладу освіти, інших суб`єктів освітньої діяльності. Невід`ємним складником системи освіти є, у тому числі, повна загальна середня освіта. Метою повної загальної середньої освіти є всебічний розвиток, виховання і соціалізація особистості, яка здатна до життя в суспільстві та цивілізованої взаємодії з природою, має прагнення до самовдосконалення і навчання впродовж життя, готова до свідомого життєвого вибору та самореалізації, відповідальності, трудової діяльності та громадянської активності. Повна загальна середня освіта в Україні є обов`язковою і здобувається в інституційних або індивідуальних формах, визначених законодавством, як правило, в закладах освіти. Повна загальна середня освіта має три рівні освіти: початкова освіта тривалістю чотири роки; базова середня освіта тривалістю п`ять років; профільна середня освіта тривалістю три роки. Початкова, базова середня і профільна середня освіта можуть здобуватися в окремих закладах освіти або у структурних підрозділах однієї юридичної особи (закладу освіти) (ч. 1 ст. 6, ч. 1 ст. 10, ч.ч. 1, 2 ст. 12 ЗУ Про освіту).

Відповідно до ч. 1 ст. 13 ЗУ Про освіту для забезпечення територіальної доступності повної загальної середньої освіти органи місцевого самоврядування створюють і утримують мережу закладів освіти та їхніх філій. Кожна особа має право здобувати початкову та базову середню освіту в закладі освіти (його філії), що найбільш доступний та наближений до місця проживання особи.

Відповідно до ч. 1 ст. 8 Закону України Про повну загальну середню освіту територіальну доступність повної загальної середньої освіти забезпечують у межах повноважень органи державної влади та органи місцевого самоврядування шляхом: формування та утримання мережі закладів освіти, у тому числі опорних, їхніх структурних підрозділів (філій).

Відповідно до ст.ст. 2, 3 ЗУ Про місцеве самоврядування в Україні місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України. Місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст. Громадяни України реалізують своє право на участь у місцевому самоврядуванні за належністю до відповідних територіальних громад. Будь-які обмеження права громадян України на участь у місцевому самоврядуванні залежно від їх раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, терміну проживання на відповідній території, за мовними чи іншими ознаками забороняються.

Як визначено у п. 30 ч.1 ст. 26 ЗУ Про місцеве самоврядування в Україні виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішується питання реорганізації або ліквідації навчальних закладів комунальної форми власності здійснюється за рішенням місцевої ради.

Відповідно до частин 1, 2, 3 ст. 59 ЗУ Про місцеве самоврядування в Україні рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос. Рішення ради приймаються відкритим поіменним голосуванням, окрім випадків, передбачених пунктами 4 і 16 статті 26, пунктами 1, 29 і 31 статті 43 та статтями 55, 56 цього Закону, в яких рішення приймаються таємним голосуванням. Результати поіменного голосування підлягають обов`язковому оприлюдненню та наданню за запитом відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації". На офіційному вебсайті ради розміщуються в день голосування і зберігаються протягом необмеженого строку всі результати поіменних голосувань. Результати поіменного голосування є невід`ємною частиною протоколу сесії ради.

За положеннями ч. 3 ст. 66 ЗУ Про освіту сільські, селищні ради: відповідають за реалізацію державної політики у сфері освіти та забезпечення якості освіти на відповідній території, забезпечення доступності дошкільної та повної загальної середньої освіти; засновують заклади освіти, а також реорганізовують, перепрофільовують (змінюють тип) та ліквідовують їх з урахуванням спеціальних законів.

Рішення про утворення, реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) закладу загальної середньої освіти приймає засновник (засновники). Мережа закладів загальної середньої освіти формується відповідно до законодавства з урахуванням соціально-економічної та демографічної ситуації, а також відповідно до культурно-освітніх та інших потреб територіальної громади та /або суспільства. Рішення про утворення комунальних початкових шкіл, гімназій як окремих юридичних осіб, їх реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) приймають міські, сільські, селищні ради. У разі реорганізації чи ліквідації закладу загальної середньої освіти засновник зобов`язаний забезпечити учням можливість продовжити здобуття загальної середньої освіти на відповідному рівні освіти. Реорганізація, зміна типу, ліквідація закладу загальної середньої освіти у сільській місцевості допускається лише після громадського обговорення проекту відповідного рішення засновника, який оприлюднюється не менше ніж за один рік до прийняття відповідного рішення (ч.ч.1, 2 ст.32 ЗУ Про повну загальну середню освіту).

Згідно з положеннями статті 13 ЗУ Про місцеве самоврядування в Україні територіальна громада має право проводити громадські слухання - зустрічатися з депутатами відповідної ради та посадовими особами місцевого самоврядування, під час яких члени територіальної громади можуть заслуховувати їх, порушувати питання та вносити пропозиції щодо питань місцевого значення, що належать до відання місцевого самоврядування. Пропозиції, які вносяться за результатами громадських слухань, підлягають обов`язковому розгляду органами місцевого самоврядування.

Відповідно до п.п. 5, 12 Порядку проведення консультацій з громадськістю з питань формування та реалізації державної політики, затвердженого Постановою КМУ № 996 від 03.11.2010 Про забезпечення участі громадськості у формуванні та реалізації державної політики консультації з громадськістю організовує і проводить орган виконавчої влади, який є головним розробником проекту нормативно-правового акта або готує пропозиції щодо реалізації державної політики у відповідній сфері державного і суспільного життя. Інформація, пов`язана з організацією та проведенням консультацій з громадськістю, оприлюднюється у спеціально створеній рубриці Консультації з громадськістю офіційного веб-сайту органу виконавчої влади. В обов`язковому порядку проводяться консультації з громадськістю у формі публічного громадського обговорення та/або електронних консультацій з громадськістю, зокрема, щодо проектів нормативно-правових актів, які стосуються конституційних прав, свобод та обов`язків громадян; життєвих інтересів громадян, у тому числі впливають на стан навколишнього природного середовища; стосуються інтересів територіальних громад, тощо.

За положеннями п.п. 14, 15 Порядку проведення консультацій з громадськістю з питань формування та реалізації державної політики, публічне громадське обговорення організовує і проводить орган виконавчої влади у такому порядку: визначає питання, яке буде винесене на обговорення; приймає рішення про проведення обговорення; розробляє план заходів з організації та проведення обговорення (у разі потреби); вживає заходів для забезпечення репрезентативності соціальних груп населення, а також суб`єктів господарювання, інститутів громадянського суспільства, органів місцевого самоврядування та інших заінтересованих суб`єктів (далі - заінтересовані сторони); оприлюднює в обов`язковому порядку інформацію про проведення обговорення на офіційному веб-сайті органу виконавчої влади або за відсутності відповідної технічної можливості в інший прийнятний спосіб; збирає та аналізує інформацію про оцінку громадськістю ефективності запропонованого органом виконавчої влади шляху вирішення питання; формує експертні пропозиції щодо альтернативного вирішення питання; забезпечує врахування результатів обговорення під час прийняття остаточного рішення; проводить аналіз результатів обговорення; оприлюднює результати обговорення на офіційному веб-сайті органу виконавчої влади або за відсутності відповідної технічної можливості в інший прийнятний спосіб. В інформаційному повідомленні про проведення публічного громадського обговорення зазначаються: найменування органу виконавчої влади, який проводить обговорення; питання або назва проекту акта, винесеного на обговорення; варіанти вирішення питання; адреса (гіпертекстове посилання) опублікованого на офіційному вебсайті органу виконавчої влади тексту проекту акта; соціальні групи населення та заінтересовані сторони, на які поширюватиметься дія прийнятого рішення; можливі наслідки проведення в життя рішення для різних соціальних груп населення та заінтересованих сторін; відомості про місце і час проведення публічних заходів, порядок обговорення, акредитації представників засобів масової інформації, реєстрації учасників; порядок участі в обговоренні представників визначених соціальних груп населення та заінтересованих сторін; поштова та електронна адреси, строк і форма подання письмових пропозицій та зауважень; адреса і номер телефону, за якими надаються консультації з питання, що винесено на публічне громадське обговорення; прізвище, ім`я відповідальної особи органу виконавчої влади; строк і спосіб оприлюднення результатів обговорення.

Відповідно до пункту 21 Порядку проведення консультацій з громадськістю з питань формування та реалізації державної політики, звіт про результати публічного громадського обговорення та електронних консультацій з громадськістю орган виконавчої влади в обов`язковому порядку доводить до відома громадськості шляхом оприлюднення на своєму офіційному веб-сайті, урядовому веб-сайті "Громадянське суспільство і влада" (у разі проведення електронних консультацій з громадськістю на зазначеному вебсайті) та в інший прийнятний спосіб не пізніше ніж через два тижні після прийняття рішень за результатами обговорення.

Матеріали справи свідчать, що рішенням сесії Доброславської селищної ради від 11.05.2022 № 1035- VІІІ припинено шляхом ліквідації Христо-Ботівську початкову школу Доброславської селищної ради Одеського району Одеської області (код ЄДРПОУ 26507021), розташовану в с. Христо-Ботове Одеського району Одеської області по вул. Центральна, 80.

Згідно розпорядження Голови Доброславської селищної ради № 170/2021-ср від 28.12.2021 Про проведення громадських слухань щодо реорганізації, перепрофілювання (зміни типу), припинення закладів освіти Доброславської селищної ради вирішено: провести громадські слухання щодо припинення Христо-Ботівської початкової школи 25.01.2022 о 14:00 год; оприлюднити оголошення про початок процедури громадського обговорення у формі громадських слухань та проекти рішень, що підлягають обговоренню, не пізніше 30 календарних днів до дня проведення громадських слухань.

На підтвердження проведення громадських слухань із вищезазначеного питання до справи подано протокол № 4 від 25.01.2022, до якого додано список 16 громадян, приймали участь у громадських обговореннях 12 громадян.

Доброславська селищна рада листом від 02.06.2022 №02-14/923/01/747 повідомила окружну прокуратуру, про те, що розпорядженням Доброславського селищного голови від 28.12.2021 № 170/2021-СР «Про проведення громадських обговорень (слухань) відносно припинення шляхом ліквідації Благодатненської та Христо-Ботівської початкових шкіл.

При цьому Доброславська селищна рада стверджує, що проекти відповідних рішень щодо ліквідації закладів освіти були опубліковані на офіційному веб-сайті селищної ради разом із розпорядженням селищного голови перед початком проведення громадських слухань.

Разом з тим, на офіційному веб-сайті Доброславської селищної ради https://dobroslavsrf-gromada.gov.ua/ (далі вебсайті) в рубриці «Офіційні документи» відсутні будь-які повідомлення про проведення громадських слухань щодо реорганізації чи ліквідації Христо-Ботівської початкової школи.

На вебсайті в рубриці Рішення сесії селищної ради/рішення сесії 2022 розміщено лише рішення від 11.05.2022 № 1035- VІІІ Про припинення шляхом ліквідації закладів освіти Доброславської селищної ради».

Вказане підтверджується також витягами з офіційного веб-сайту Доброславської селищної ради https://dobroslavsrf-gromada.gov.ua/ за критеріями пошуку: за назвою чи змістом документа, за номером документа, за датою.

Таким чином, Доброславська селищна рада прийняла рішення від 11.05.2022 № 1035-VІІІ «Про припинення шляхом ліквідації закладів освіти Доброславської селищної ради» всупереч вимогам ч. 2 ст. 32 ЗУ «Про повну загальну середню освіту».

Також, на вебсайті відсутні відомості щодо результатів проведення громадських слухань в с. Христо-Ботеве Доброславської селищної територіальної громади щодо реорганізації чи ліквідації Христо-Ботівської початкової школи.

Відповідно до листа Доброславської селищної ради від 02.06.2022 № 02-14/923/01/747, проект рішення та протокол громадських слухань було оприлюднено на офіційному сайті селищної ради, що насправді не відповідає дійсності, оскільки на офіційному вебсайті селищної ради в день прийняття розпорядження, тобто 28.12.2021 взагалі відсутні будь-які публікації.

Відповідно до листа Доброславської селищної ради від 13.06.2022 № 02-14/1001/01/804, оголошення про проведення громадських обговорення щодо реорганізації, перепрофілювання (зміни типу), припинення закладів освіти Доброславської селищної ради опубліковано 28.12.2021 на офіційному сайті селищної ради в розділі оголошень. При цьому, як вбачається з Протоколу, громадські слухання були проведені 25.01.2022, а вже через п`ять місяців було прийнято рішення про ліквідацію Христо-Ботівської початкової школи.

Вказане свідчить про недоведення результатів громадських слухань до відома жителів с. Христо-Ботеве належним чином.

Протокол громадських слухань обговорення питання припинення діяльності (ліквідації) або реорганізації юридичної особи Христо-Ботівської початкової школи Доброславської селищної ради (код ЄДРПОУ 26507498), місцезнаходження: Одеська область, Одеський район, с. Христо-Ботеве, вул. Центральна, 80, від 25.01.2022, на вебсайті не оприлюднене.

У Протоколі зазначено, що на вказаних громадських слуханнях присутні 16 осіб, із яких тих, що проживають на території, якої стосується питання та наділених правом голосу лише 12 осіб та всі 12 проголосували проти такого рішення.

Вказане свідчить про те, що селищна рада проводила громадські слухання формально, а не за для реального вирішення питання.

Як визначено в ч. 11 ст. 59 ЗУ Про місцеве самоврядування в Україні проекти актів органів місцевого самоврядування оприлюднюються в порядку, передбаченому Законом України "Про доступ до публічної інформації", крім випадків виникнення надзвичайних ситуацій та інших невідкладних випадків, передбачених законом, коли такі проекти актів оприлюднюються негайно після їх підготовки.

Положеннями п. 2 ч. 1, ч. 4 ст. 15 Закону України Про доступ до публічної інформації встановлено, що розпорядники інформації зобов`язані оприлюднювати, зокрема, нормативно-правові акти, акти індивідуальної дії (крім внутрішньоорганізаційних), прийняті розпорядником, проекти рішень, що підлягають обговоренню, інформацію про нормативно-правові засади діяльності. Проекти нормативно-правових актів, рішень органів місцевого самоврядування, розроблені відповідними розпорядниками, оприлюднюються ними не пізніш як за 10 робочих днів до дати їх розгляду з метою прийняття.

Відповідно до ч. 1, п. 1 ч. 2 ст. 18 ЗУ Про доступ до публічної інформації для забезпечення збереження та доступу до публічної інформації документи, що знаходяться у суб`єктів владних повноважень, підлягають обов`язковій реєстрації в системі обліку. Доступ до системи обліку, що містить інформацію про документ, що знаходиться у суб`єкта владних повноважень, забезпечується шляхом, зокрема, оприлюднення на офіційних веб-сайтах суб`єктів владних повноважень такої інформації, а в разі їх відсутності - в інший прийнятний спосіб.

Як свідчать матеріали справи, всупереч вказаним вимогам законодавства, ні розпорядження голови Доброславської селищної ради від 28.12.2021 № 170/2021-СР «Про проведення громадських слухань щодо реорганізації, перепрофілювання (зміни типу), припинення закладів освіти Доброславської селищної ради», ні проект рішення сесії Доброславської селищної ради VІІІ скликання від 11.05.2022 № 1035 «Про припинення шляхом ліквідації закладів освіти Доброславської селищної ради» відсутні.

Згідно листа Доброславськоїї селищної ради від 02.06.2022 № 02-14/923/01/747 проекти рішень сесії Доброславської селищної ради VІІІ скликання щодо припинення шляхом ліквідації закладів освіти оприлюднювалися на офіційному вебсайті селищної ради.

Однак, селищною радою не повідомляється про рубрику, в якій оприлюднювалось рішення, дату оприлюднення.

На офіційному вебсайті Доброславською селищної ради 16.05.2022 опубліковано лише рішення від 11.05.2022 «Про припинення шляхом ліквідації закладів освіти Доброславської селищної ради».

Враховуючи вищевикладене, при прийнятті оскаржуваного рішення Доброславською селищною радою було порушено вимоги ЗУ Про місцеве самоврядування в Україні, Порядку № 996, ЗУ Про освіту, ЗУ Про повну загальну середню освіту, ЗУ «Про доступ до публічної інформації»; оскаржуване рішення прийнято за відсутності згоди жителів с. Христо-Ботеве, що безпосередньо впливає на конституційне їх право на освіту та без дослідження питання безпеки підвезення дітей до інших шкіл, а отже порушує права та інтереси територіальної громади с. Христо-Ботеве.

Таким чином, Доброславська селищна рада прийняла оскаржуване рішення всупереч частині 2 статті 19 Конституції України, а тому воно є протиправним.

Як зазначено у ст. 3 Конвенції "Про права дитини", схваленої резолюцією 44 сесії Генеральної Асамблей ООН від 20 листопада 1989 року № 44/25, ратифікованої постановою Верховної Ради України від 27 лютого 1991 року № 789-ХІІ, що в усіх діях щодо дітей, незалежно від того, здійснюються вони державними чи приватними установами, що займаються питаннями соціального забезпечення, судами, адміністративними чи законодавчими органами, першочергова увага приділяється якнайкращому забезпеченню інтересів дитини.

Отже, у випадку наявності будь-яких правових колізій, неповноти, нечіткості або суперечливості законодавства, що регулює спірні правовідносини, що стосуються інтересів дітей, з урахуванням положень ст. 3 Конвенції "Про права дитини", пріоритети повинні надаватись якнайкращому забезпеченню інтересів дітей.

Рішенням Конституційного суду України від 04 березня 2004 року № 5- рп/2004 (справа № 1-4/2004), у справі за конституційним поданням 50 народних депутатів України про офіційне тлумачення положень ч. 3 ст. 53 Конституції України (справа про доступність і безоплатність освіти) встановлено, що поняття доступність, яке вживається у положеннях Основного Закону України, відповідних законах про освіту, інших нормативно-правових актах, доступність освіти за конституційно-правовим змістом необхідно розуміти так, що нікому не може бути відмовлено у праві на освіту, і держава має створити можливості реалізувати це право.

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 3 ст. 24 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні, органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно - правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.

Відповідно до ч. 1 ст. 21 Цивільного кодексу України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

Відповідно до ч. 10 ст. 60 ЗУ Про місцеве самоврядування в Україні акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.

Враховуючи викладене, підлягає задоволенню у повному обсязі позовна вимога прокурора про визнання незаконним (недійсним) підпункт 1.2 пункту 1 рішення сесії Доброславської селищної ради Одеського району Одеської області від 11.05.2022 № 1035-VІІІ Про припинення шляхом ліквідації закладів освіти Доброславської селищної ради.

Щодо вимог позивача в частині визнання незаконною та скасування державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті ліквідації Христо-Ботівську початкову школу Доброславської селищної ради Одеського району Одеської області, розташовану в с. Христо-Ботеве Одеського району Одеської області по вул. Центральна, 80, то ці вимоги також підлягають задоволенню, оскільки вони є похідними від вимоги про визнання незаконним (недійсним) підпункт 1.2 пункту 1 рішення сесії Доброславської селищної ради Одеського району Одеської області від 11.05.2022 № 1035-VІІІ Про припинення шляхом ліквідації закладів освіти Доброславської селищної ради, яку суд задовольнив.

Доводи відповідача, викладені ним у відзиві на позовну заяву в частині невизнання позовних вимог, підлягають відхиленню, як такі, що не відповідають чинному законодавству, не ґрунтуються на належних доказах і спростовуються фактично встановленими судом обставинами та матеріалами справи.

Щодо інших доводів сторін у справі, викладених в обґрунтування власних правових позицій по наявному спору, то суд не вбачає підстав для надання таким оцінки у межах розглядуваного спору, оскільки вищенаведені аргументи суду у даному рішенні, на думку суду, є самостійною та достатньою підставою для висновку про задоволення позову у повному обсязі.

Відповідно до частини третьої статті 13 ГПК України, кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.

У відповідності до частини першої статті 73 ГПК України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Відповідно до ст. 74 Господарського процесуального Кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

За приписами статті 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Суд зазначає, що у викладі підстав для прийняття рішення суду необхідно дати відповідь на доречні аргументи та доводи сторін, здатні вплинути на вирішення спору; виклад підстав для прийняття рішення не повинен неодмінно бути довгим, оскільки необхідно знайти належний баланс між стислістю та правильним розумінням ухваленого рішення; обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент заявника на підтримку кожної підстави; обсяг цього обов`язку суду може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах.

Оцінюючи подані докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин в їх сукупності, суд дійшов висновку, що заявлені прокурором вимоги підлягають задоволенню в повному обсязі.

Відповідно до ст. 129 ГПК України витрати по сплаті судового збору покладаються на відповідача.

Керуючись статтями 129, 232, 233, 237, 238, 240 Господарського процесуального кодексу України, суд

УХВАЛИВ:

1. Позов задовольнити повністю.

2. Визнати незаконним (недійсним) підпункт 1.2 пункту 1 рішення сесії Доброславської селищної ради Одеського району Одеської області від 11.05.2022 №1035-VІІІ Про припинення шляхом ліквідації закладів освіти Доброславської селищної ради.

3. Визнати незаконною та скасувати державну реєстрацію припинення юридичної особи в результаті ліквідації Христо-Ботівську початкову школу Доброславської селищної ради Одеського району Одеської області (код ЄДРПОУ 26507498), розташовану в с. Христо-Ботеве Одеського району Одеської області по вул. Центральна, 80.

4. Стягнути з Доброславської селищної ради Одеського району Одеської області (67500, Одеська область, Одеський район, смт. Доброслав, пр-т 40-річчя Визволення, 1; код ЄДРПОУ 04378652) на користь Одеської обласної прокуратури суму судових витрат по сплаті судового збору у розмірі 5368,00 грн (отримувач коштів - Одеська обласна прокуратура, адреса: 65026, м. Одеса, вул. Пушкінська, 3; код ЄДРПОУ 03528552; банк отримувача: ДКСУ у м. Києві; код банку отримувача: 820172; код класифікації доходів бюджету 22030101, р/р UА 808201720343100002000000564).

5. Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили в порядку ст. 241 Господарського процесуального кодексу України та може бути оскаржено в апеляційному порядку до Південно-Західного апеляційного господарського суду шляхом подачі апеляційної скарги у строки, визначені ст. 256 ГПК України.

Повне рішення складено 05 лютого 2024 р.

Суддя Нікітенко С.В.

Дата ухвалення рішення25.01.2024
Оприлюднено07.02.2024
Номер документу116767059
СудочинствоГосподарське
Сутьвизнання незаконним (недійсним) рішення та скасування державної реєстрації.

Судовий реєстр по справі —916/2246/23

Ухвала від 26.03.2024

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Аленін О.Ю.

Ухвала від 04.03.2024

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Аленін О.Ю.

Рішення від 25.01.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Нікітенко С.В.

Ухвала від 21.12.2023

Господарське

Господарський суд Одеської області

Нікітенко С.В.

Ухвала від 08.12.2023

Господарське

Господарський суд Одеської області

Нікітенко С.В.

Ухвала від 07.11.2023

Господарське

Господарський суд Одеської області

Нікітенко С.В.

Ухвала від 03.10.2023

Господарське

Господарський суд Одеської області

Нікітенко С.В.

Ухвала від 21.09.2023

Господарське

Господарський суд Одеської області

Нікітенко С.В.

Ухвала від 01.08.2023

Господарське

Господарський суд Одеської області

Нікітенко С.В.

Ухвала від 04.07.2023

Господарське

Господарський суд Одеської області

Нікітенко С.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні