Рішення
від 06.01.2025 по справі 916/2246/23
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 916/2246/23

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

06 січня 2025 року м. Одеса

Суддя Одеського окружного адміністративного суду Токмілова Л.М., розглянувши в письмовому провадженні за правилами загального позовного провадження справу за позовом Керівника Доброславської окружної прокуратури до Доброславської селищної ради Одеського району Одеської області, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Управління освіти, культури, туризму, молоді та спорту Доброславської селищної ради про визнання незаконним (недійсним) рішення та скасування державної реєстрації,-

ВСТАНОВИВ:

Керівник Доброславської окружної прокуратури звернувся до Господарського суду Одеської області з позовною заявою до Доброславської селищної ради Одеського району Одеської області, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Управління освіти, культури, туризму, молоді та спорту Доброславської селищної ради, в якій просив:

- визнати незаконним (недійсним) підпункт 1.2 пункту 1 рішення сесії Доброславської селищної ради Одеського району Одеської області від 11.05.2022 №1035-VIII Про припинення шляхом ліквідації закладів освіти Доброславської селищної ради;

- визнати незаконною та скасувати державну реєстрацію припинення юридичної особи в результаті ліквідації Христо-Ботівську початкову школу Доброславської селищної ради Одеського району Одеської області, розташовану в с. Христо-Ботеве Одеського району Одеської області по вул. Центральній.

Рішенням Господарського суду Одеської області від 25.01.2024 по цій справі позов задоволено повністю, визнано незаконним (недійсним) підпункт 1.2 пункту 1 рішення сесії Доброславської селищної ради Одеського району Одеської області від 11.05.2022 №1035-VІІІ Про припинення шляхом ліквідації закладів освіти Доброславської селищної ради, визнано незаконною та скасовано державну реєстрацію припинення юридичної особи в результаті ліквідації Христо-Ботівську початкову школу Доброславської селищної ради Одеського району Одеської області, розташовану в с. Христо-Ботеве Одеського району Одеської області по вул. Центральна, 80.

Постановою Південно-західного апеляційного господарського суду від 15.05.2024 у цій справі рішення Господарського суду Одеської області від 25.01.2024 було скасовано, а провадження у справі №916/2246/23 закрито, оскільки даний спір не підлягає вирішенню в порядку господарського судочинства.

Ухвалою Південно-західного апеляційного господарського суду від 27.05.2024 справу №916/2246/23 за позовом Керівника Доброславської окружної прокуратури до Доброславської селищної ради Одеського району Одеської області, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Управління освіти, культури, туризму, молоді та спорту Доброславської селищної ради про визнання незаконним (недійсним) рішення та скасування державної реєстрації передано на розгляд до Одеського окружного адміністративного суду.

Ухвалою суду від 24.06.2024 прийнято до свого провадження адміністративну справу №916/2246/23 в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні).

Ухвалою суду від 24.09.2024 здійснено перехід до розгляду справи за правилами загального позовного провадження зі стадії проведення підготовчого засідання.

22.10.2024 продовжено строк підготовчого провадження на 30 днів та відкладено підготовче засідання на 27.11.2024.

Протокольною ухвалою суду від 27.11.2024закрито підготовче провадження та призначено справу до розгляду по суті на 04.12.2024.

04.12.2024 представник відповідача та 3-тя особа у судове засіданні не з`явились, про дату, час та місце проведення останнього повідомлялися належним чином.

За приписами частини 1 статті 205 КАС України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, за умови що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.

Згідно частини 3 статті 194 КАС України учасник справи має право заявити клопотання про розгляд справи за його відсутності.

Згідно частини 9 статті 205 КАС України, якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

Згідно частини 4 статті 229 КАС України у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Враховуючи наведене, суд дійшов висновку про можливість розглянути справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що рішенням сесії Доброславської селищної ради від 11.05.2022 №1035-VIII припинено шляхом ліквідації Христо-Ботівську початкову школу Доброславської селищної ради Одеського району Одеської області та 09.09.2022 здійснено запис про державну реєстрацію припинення юридичної особи. Позивач вважає, що вказане рішення не відповідає положенням Конституції України, Законів України та інших нормативно правових актів, які регулюють правовідносини у сфері освіти, а відтак є незаконним, у зв`язку з чим підлягає скасуванню. Відповідно до частини 2 статті 32 Закону України «Про повну загальну середню освіту» у разі реорганізації чи ліквідації закладу загальної середньої освіти засновник зобов`язаний забезпечити учням можливість продовжити здобуття загальної середньої освіти на відповідному рівні освіти. Реорганізація, зміна типу, ліквідація закладу загальної середньої освіти у сільській місцевості допускається лише після громадського обговорення проекту відповідного рішення засновника, який оприлюднюється не менше ніж за один рік до прийняття відповідного рішення. Позивач вказує, що з 28.11.2021 дня прийняття розпорядження голови Доброславської селищної ради №170/2021-СР «Про проведення громадських слухань щодо реорганізації, перепрофілювання (зміни типу), припинення закладів освіти Доброславської селищної ради» з якого почалися відповідні громадські слухання, до 11.05.2022 день прийняття рішення №1035-VIII про припинення шляхом ліквідації закладів освіти Доброславської селищної ради минув значно менший проміжок часу, ніж передбачено частиною 2 статті 32 Закону України «Про повну загальну середню освіту». Таким чином, Доброславська селищна рада прийняла рішення від 11.05.2022 №1035-VIII всупереч вимогам частини 2 статті 32 Закону України «Про повну загальну середню освіту». Крім того, громадські слухання були проведені 25.01.2022, а вже за чотири місяці було прийнято рішення про ліквідацію Христо-Ботівської школи, що свідчить про не доведення результатів громадських слухань до відома жителів с. Христо-Ботеве належним чином.

23.06.2023 від Доброславської селищної ради Одеського району Одеської області надійшов відзив, в якому відповідач не погоджується із заявленими вимогами та зазначає, що 28.12.2021 Доброславським селищним головою видано розпорядження № 170/2021-СР Про проведення громадських слухань щодо реорганізації, перепрофілювання (зміни типу), припинення закладів освіти Доброславської селищної ради та це питання пройшло громадські слухання, що підтверджено протоколом № 5 від 21.05.2022. Відповідач зазначає, що на його офіційному веб-сайті було опубліковано оголошення про проведення громадського обговорення, проекти рішень щодо припинення закладів освіти, а також опубліковано результати громадського обговорення. Разом з тим, вказує, що при прийнятті оскаржуваного рішення не було допущено процедурних порушень в частині порядку проведення голосування, оприлюднення проекту рішення, а прокурором не зазначено саме тих процедурних порушень при прийнятті рішення, що оскаржується, які могли б вплинути на кінцевий результат такого рішення. Відповідач наголошує, що на момент припинення Христо-Ботівської школи в ній навчалось 11 учнів. При цьому, вартість утримання одного учня в цій школі становить 61576,64 грн на рік, відтак, таке використання коштів на утримання Христо-Ботівської школи не відповідало принципам Бюджетного кодексу України.

28.07.2023 від позивача надійшла відповідь на відзив, в якій він зазначає, що з моменту складання протоколу громадських слухань) щодо обговорення питання припинення діяльності (ліквідації) або реорганізації юридичної особи Христо-Ботівської початкової школи Доброславської селищної ради і до прийняття рішення від 11.05.2022 №1035-VIII Про припинення шляхом ліквідації закладів освіти Доброславської селищної ради минуло лише 5 місяців, що значно менше ніж час передбачений частиною 2 статті 32 Закону України «Про повну загальну середню освіту», а саме не менше ніж за один рік до прийняття відповідного рішення.

Розглянувши матеріали справи, всебічно та повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши надані учасниками судового процесу докази в їх сукупності, суд зазначає наступне.

Розпорядженням Голови Доброславської селищної ради № 170/2021-СР від 28.12.2021 «Про проведення громадських слухань щодо реорганізації, перепрофілювання (зміни типу), припинення закладів освіти Доброславської селищної ради» вирішено: провести громадські слухання щодо припинення Христо-Ботівської початкової школи 25.01.2022 о 14год. 00 хв.; оприлюднити оголошення про початок процедури громадського обговорення у формі громадських слухань та проекти рішень, що підлягають обговоренню, не пізніше 30 календарних днів до дня проведення громадських слухань.

На підтвердження проведення громадських слухань із вищезазначеного питання до справи подано протокол № 4 від 25.01.2022, до якого додано список 12 громадян, що приймали участь у громадських обговореннях.

Рішенням сесії Доброславської селищної ради від 11.05.2022 № 1035-VІІІ припинено шляхом ліквідації Христо-Ботівську початкову школу Доброславської селищної ради Одеського району Одеської області (код ЄДРПОУ 26507021), розташовану в с. Христо-Ботове Одеського району Одеської області по вул. Центральна, 80.

На виконання вищевказаного рішення Доброславської селищної ради Одеського району Одеської області від від 11.05.2022 № 1035-VІІІ вчинено запис №1005381110010015827 від 09.09.2022 про державну реєстрацію припинення юридичної особи в результаті її ліквідації - Христо-Ботівську початкову школу Доброславської селищної ради Одеського району Одеської області (код ЄДРПОУ 26507498).

Керівник Доброславської окружної прокуратури вважаючи, що Доброславська селищна рада Одеського району Одеської області, приймаючи оскаржуване рішення, порушила вимоги законодавства про освіту та процедуру прийняття таких рішень, що зумовило порушення конституційних прав мешканців громади та відповідно суспільних інтересів держави, звернувся до суду з даним позовом.

Вирішуючи даний публічно-правовий спір, суд виходить з наступного.

Згідно із частиною 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 53 Конституції України встановлено, що кожному гарантується право на освіту. Держава забезпечує доступність і безоплатність позашкільної освіти.

У розумінні статті 1 Закону України «Про освіту» від 05.09.2017 №2145-VIII (далі Закон №2145-VIII) заклад освіти юридична особа публічного чи приватного права, основним видом діяльності якої є освітня діяльність; засновник закладу освіти орган державної влади від імені держави, відповідна рада від імені територіальної громади (громад), фізична та/або юридична особа, рішенням та за рахунок майна яких засновано заклад освіти або які в інший спосіб відповідно до законодавства набули прав і обов`язків засновника; спеціальні закони закони України «Про дошкільну освіту», «Про повну загальну середню освіту», «Про позашкільну освіту», «Про професійно-технічну освіту», «Про вищу освіту».

Згідно із частинами 1-3 статті 3 Закону №2145-VIII кожен має право на якісну та доступну освіту. Право на освіту включає право здобувати освіту впродовж усього життя, право на доступність освіти, право на безоплатну освіту у випадках і порядку, визначених Конституцією та законами України.

В Україні створюються рівні умови доступу до освіти. Ніхто не може бути обмежений у праві на здобуття освіти. Право на освіту гарантується незалежно від віку, статі, раси, стану здоров`я, інвалідності, громадянства, національності, політичних, релігійних чи інших переконань, кольору шкіри, місця проживання, мови спілкування, походження, соціального і майнового стану, наявності судимості, а також інших обставин та ознак.

Право особи на освіту може реалізовуватися шляхом її здобуття на різних рівнях освіти, у різних формах і різних видів, у тому числі шляхом здобуття дошкільної, повної загальної середньої, позашкільної, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти та освіти дорослих.

Відповідно до частини 1 статті 10 Закону №2145-VIII повна загальна середня освіта є невід`ємним складником системи освіти.

Частиною 1 статті 13 Закон №2145-VIII встановлено, що для забезпечення територіальної доступності повної загальної середньої освіти органи місцевого самоврядування створюють і утримують мережу закладів освіти та їхніх філій. Кожна особа має право здобувати початкову та базову середню освіту в закладі освіти (його філії), що найбільш доступний та наближений до місця проживання особи.

Відповідно до частини 1 статті 8 Закону України «Про повну загальну середню освіту» від 16.01.2020 №463-ІХ (далі Закон №463-ІХ) територіальну доступність повної загальної середньої освіти забезпечують у межах повноважень органи державної влади та органи місцевого самоврядування шляхом: формування та утримання мережі закладів освіти, у тому числі опорних, їхніх структурних підрозділів (філій).

Згідно пункту 30 частини 1 статті 26 Закону України від 21.05.1997 №280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні» (далі - Закон № 280/97-ВР, у редакції станом на момент виникнення спірних правовідносин) виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: реорганізація або ліквідація навчальних закладів комунальної форми власності здійснюється за рішенням місцевої ради.

Тобто рішення про ліквідацію та реорганізацію навчального закладу комунальної форми власності приймає місцева (сільська, селищна, міська) рада, у віданні якої перебуває відповідний навчальний заклад.

Відповідно до частини першої статті 46 Закону №280/97-ВР сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради.

Статтею 59 Закону №280/97-ВР установлено, що рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос. Частиною п`ятою цієї статті регламентовано, що акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування нормативно-правового характеру набирають чинності з дня їх офіційного оприлюднення, якщо органом чи посадовою особою не встановлено пізніший строк введення цих актів у дію.

На підставі системного аналізу наведених правових норм вбачається, що всі рішення (крім визначених законом випадків) місцева рада приймає на сесії, після обговорення, більшістю голосів у порядку визначеному законом та регламентом, прийнятим на першій сесії ради. Прийняті рішення набирають чинності лише після їх офіційної публікації або пізніше - з дати вказаної в рішенні.

Частиною 3 статті 66 Закону №2145-VIII сільські, селищні ради: відповідають за реалізацію державної політики у сфері освіти та забезпечення якості освіти на відповідній території, забезпечення доступності дошкільної та повної загальної середньої освіти; засновують заклади освіти, а також реорганізовують, перепрофільовують (змінюють тип) та ліквідовують їх з урахуванням спеціальних законів.

Рішення про утворення, реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) закладу загальної середньої освіти приймає засновник (засновники). Мережа закладів загальної середньої освіти формується відповідно до законодавства з урахуванням соціально-економічної та демографічної ситуації, а також відповідно до культурно-освітніх та інших потреб територіальної громади та /або суспільства. Рішення про утворення комунальних початкових шкіл, гімназій як окремих юридичних осіб, їх реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) приймають міські, сільські, селищні ради. У разі реорганізації чи ліквідації закладу загальної середньої освіти засновник зобов`язаний забезпечити учням можливість продовжити здобуття загальної середньої освіти на відповідному рівні освіти. Реорганізація, зміна типу, ліквідація закладу загальної середньої освіти у сільській місцевості допускається лише після громадського обговорення проекту відповідного рішення засновника, який оприлюднюється не менше ніж за один рік до прийняття відповідного рішення (частини 1, 2 статті 32 Закону №463-ІХ).

Згідно із положеннями статті 13 Закону №280/97-ВР територіальна громада має право проводити громадські слухання - зустрічатися з депутатами відповідної ради та посадовими особами місцевого самоврядування, під час яких члени територіальної громади можуть заслуховувати їх, порушувати питання та вносити пропозиції щодо питань місцевого значення, що належать до відання місцевого самоврядування. Громадські слухання проводяться не рідше одного разу на рік. Пропозиції, які вносяться за результатами громадських слухань, підлягають обов`язковому розгляду органами місцевого самоврядування.

Постановою Кабінету Міністрів України № 996 від 03.11.2010 «Про забезпечення участі громадськості у формуванні та реалізації державної політики» затверджено Порядок проведення консультацій з громадськістю з питань формування та реалізації державної політики (далі - Порядок № 996, у редакції станом на момент виникнення спірних правовідносин).

Пунктом 5 вказаної постанови Кабінету Міністрів України рекомендовано органам місцевого самоврядування під час проведення консультацій з громадськістю та утворення громадських рад при органах місцевого самоврядування керуватися затвердженими цією постановою Порядком і Типовим положенням.

Відповідно до пункту 3 Порядку №996 консультації з громадськістю проводяться з питань, що стосуються суспільно-економічного розвитку держави, реалізації та захисту прав і свобод громадян, задоволення їх політичних, економічних, соціальних, культурних та інших інтересів.

Згідно пункту 4 Порядку №996 результати проведення консультацій з громадськістю враховуються органом виконавчої влади під час прийняття остаточного рішення або в подальшій його роботі.

Відповідно до пункту 5 Порядку №996 консультації з громадськістю організовує і проводить орган виконавчої влади, який є головним розробником проекту нормативно-правового акта або готує пропозиції щодо реалізації державної політики у відповідній сфері державного і суспільного життя. Інформація, пов`язана з організацією та проведенням консультацій з громадськістю, оприлюднюється у спеціально створеній рубриці Консультації з громадськістю офіційного веб-сайту органу виконавчої влади.

Пунктами 8-12 Порядку № 996 встановлено, що під час проведення консультацій з громадськістю орган виконавчої влади подає громадській раді проекти відповідних нормативно-правових актів та інформаційно-аналітичні матеріали до них. До участі у проведенні консультацій з громадськістю залучаються в установленому порядку органи місцевого самоврядування.

В обов`язковому порядку проводяться консультації з громадськістю у формі публічного громадського обговорення щодо: проектів нормативно-правових актів, що мають важливе суспільне значення і стосуються конституційних прав, свобод, інтересів і обов`язків громадян, а також актів, якими передбачається надання пільг чи встановлення обмежень для суб`єктів господарювання та інститутів громадянського суспільства, здійснення повноважень місцевого самоврядування, делегованих органам виконавчої влади відповідними радами; проектів регуляторних актів.

Відповідно до пункту 14 Порядку №996 публічне громадське обговорення організовує і проводить орган виконавчої влади у такому порядку: визначає питання, яке буде винесене на обговорення; приймає рішення про проведення обговорення; розробляє план заходів з організації та проведення обговорення (у разі потреби); вживає заходів для забезпечення репрезентативності соціальних груп населення, а також суб`єктів господарювання, інститутів громадянського суспільства, органів місцевого самоврядування та інших заінтересованих суб`єктів (далі - заінтересовані сторони); оприлюднює в обов`язковому порядку інформацію про проведення обговорення на офіційному веб-сайті органу виконавчої влади або за відсутності відповідної технічної можливості в інший прийнятний спосіб; збирає та аналізує інформацію про оцінку громадськістю ефективності запропонованого органом виконавчої влади шляху вирішення питання; формує експертні пропозиції щодо альтернативного вирішення питання; забезпечує врахування результатів обговорення під час прийняття остаточного рішення; проводить аналіз результатів обговорення; оприлюднює результати обговорення на офіційному веб-сайті органу виконавчої влади або за відсутності відповідної технічної можливості в інший прийнятний спосіб. Для організаційного забезпечення проведення публічного громадського обговорення орган виконавчої влади може утворювати робочу групу.

Пунктом 15 Порядку №996 визначено, що в інформаційному повідомленні про проведення публічного громадського обговорення зазначаються: найменування органу виконавчої влади, який проводить обговорення; питання або назва проекту акта, винесеного на обговорення; варіанти вирішення питання; адреса (гіпертекстове посилання) опублікованого на офіційному веб-сайті органу виконавчої влади тексту проекту акта; соціальні групи населення та заінтересовані сторони, на які поширюватиметься дія прийнятого рішення; можливі наслідки проведення в життя рішення для різних соціальних груп населення та заінтересованих сторін; відомості про місце і час проведення публічних заходів, порядок обговорення, акредитації представників засобів масової інформації, реєстрації учасників; порядок участі в обговоренні представників визначених соціальних груп населення та заінтересованих сторін; поштова та електронна адреси, строк і форма подання письмових пропозицій та зауважень; адреса і номер телефону, за якими надаються консультації з питання, що винесено на публічне громадське обговорення; прізвище, ім`я відповідальної особи органу виконавчої влади; строк і спосіб оприлюднення результатів обговорення.

Таким чином консультації з громадськістю проводяться в обов`язковому порядку, зокрема, з приводу розроблення та реалізації програм економічного, соціального та культурного розвитку. Проведення таких консультацій є також необхідним задля дотримання якнайкращого забезпечення інтересів дитини, зобов`язання держави щодо якого визначено у статті 3 Конвенції «Про права дитини», ратифікованої постановою Верховної Ради України від 27 лютого 1991 року № 789-XII.

Аналогічні висновки щодо застосування положень Порядку №996 про необхідність проведення громадських слухань (консультацій з громадськістю) при прийнятті рішень щодо припинення закладів освіти викладено у постановах Верховного Суду від 14.08.2018 у справі № 359/6814/17, від 06.02.2019 у справі № 720/1536/16-а, від 17.10.2019 у справі № 1640/3147/18 та від 08.06.2022 у справі № 819/707/18.

Також, відповідно до частини 2 статті 32 Закону №463-ІХ, у редакції на час прийняття оскаржуваного рішення, реорганізація, зміна типу, ліквідація закладу загальної середньої освіти у сільській місцевості допускається лише після громадського обговорення проекту відповідного рішення засновника, який оприлюднюється не менше ніж за один рік до прийняття відповідного рішення.

Згідно розпорядження Голови Доброславської селищної ради № 170/2021-СР від 28.12.2021 Про проведення громадських слухань щодо реорганізації, перепрофілювання (зміни типу), припинення закладів освіти Доброславської селищної ради вирішено: провести громадські слухання щодо припинення Христо-Ботівської початкової школи 25.01.2022 о 14:00 год; оприлюднити оголошення про початок процедури громадського обговорення у формі громадських слухань та проекти рішень, що підлягають обговоренню, не пізніше 30 календарних днів до дня проведення громадських слухань.

На підтвердження проведення громадських слухань із вищезазначеного питання до справи подано протокол № 4 від 25.01.2022, до якого додано список 16 громадян, приймали участь у громадських обговореннях 12 громадян. При цьому, за результатами проведеного голосування, одноголосно не підтримано припинення шляхом ліквідації Христо-Ботівської початкової школи та відповідний проект рішення.

11.05.2022 Доброславська селищна рада прийняла рішення №1035-VIII «Про припинення шляхом ліквідації закладів освіти Доброславської селищної ради», яким припинено діяльність шляхом ліквідації юридичної особи - Христо-Ботівської початкової школи Доброславської селищної ради Одеського району Одеської області.

Надалі, Державним реєстратором юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань виконавчого комітету Южненської міської ради Одеського району Одеської області на виконання вищевказаного рішення Доброславської селищної ради №1035-VIII від 11.05.2022 вчинено запис №1005381110010015827 від 09.09.2022 про державну реєстрацію припинення юридичної особи в результаті її ліквідації - Христо-Ботівської початкової школи Доброславської селищної ради Одеського району Одеської області.

Суд зауважує, що відповідно до листа Доброславської селищної ради від 13.06.2022 № 02-14/1001/01/804, оголошення про проведення громадських обговорення щодо реорганізації, перепрофілювання (зміни типу), припинення закладів освіти Доброславської селищної ради опубліковано 28.12.2021 на офіційному сайті селищної ради в розділі оголошень. При цьому, як вбачається з Протоколу, громадські слухання були проведені 25.01.2022, а вже через п`ять місяців було прийнято рішення про ліквідацію Христо-Ботівської початкової школи.

Тобто, відповідачем порушено вимоги частини 2 статті 32 Закону України «Про повну загальну середню освіту» (в редакції Закону на дату опублікування проекту рішення та прийняття рішення) щодо строку оприлюднення проекту відповідного рішення, а отже строку прийняття рішення засновником після оприлюднення його проекту.

Слід зазначити, що зміни до частини 2 статті 32 цього Закону, які внесені Законом України від 15.07.2021 № 1658-ІХ (набули чинності 08.08.2021) стосувалися строку прийняття відповідного рішення засновника після оприлюднення його проекту, а саме - не менше ніж через один рік.

За таких обставин, Доброславською селищною радою оскаржуване рішення прийнято передчасно, порушено процедуру його прийняття, що є підставою для його скасування.

Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 14.08.2018 у справі №359/6814/17, від 06.02.2019 у справі № 720/1536/16-а, від 17.10.2019 у справі № 1640/3147/18 та від 08.06.2022 у справі № 819/707/18.

Доброславська селищна рада у відзиві на позовну заяву зазначає, що в Христо-Ботівській школі навчалось 11 учнів, що не відповідає мінімальному рівню наповнюваності, а вартість утримання одного учня в Христо-Ботівській початковій школі становила 61576,64 грн на рік, що не відповідає принципам Бюджетного кодексу України.

Разом із тим, у даній справі не розглядається та не надається оцінка кількості учнів та вартість у закладі освіти, та забезпечення/не забезпечення продовження здобуття освіти в іншому закладі.

Відповідно до статті 2 Першого протоколу Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод - нікому не може бути відмовлено у праві на освіту. Держава при виконанні будь-яких функцій, узятих нею на себе в галузі освіти і навчання, поважає право батьків забезпечувати таку освіту і навчання відповідно до їхніх релігійних і світоглядних переконань.

Законом України «Про охорону дитинства» визначено охорону дитинства в Україні як стратегічний загальнонаціональний пріоритет, що має важливе значення для забезпечення національної безпеки України, ефективності внутрішньої політики держави, і з метою забезпечення реалізації прав дитини на життя, охорону здоров`я, освіту, соціальний захист, всебічний розвиток та виховання в сімейному оточенні встановлює основні засади державної політики у цій сфері, що ґрунтуються на забезпеченні найкращих інтересів дитини.

Забезпечення найкращих інтересів дитини - дії та рішення, що спрямовані на задоволення індивідуальних потреб дитини відповідно до її віку, статі, стану здоров`я, особливостей розвитку, життєвого досвіду, родинної, культурної та етнічної належності.

Прийняття оскаржуваного рішення Доброславською селищною радою фактично обґрунтоване економією коштів місцевого бюджету і не враховує інтересів мешканців громади, що порушує гарантовані Конституцією України та законами України право на доступність освіти.

Держава зацікавлена у дотриманні вимог законодавства при управлінні майном комунальної власності, його реорганізації або ліквідації, тощо. Додержання вимог закону не може не являти суспільного інтересу, оскільки є проявом управлінської функції держави та спрямоване на забезпечення єдиного підходу до врегулювання тих чи інших правовідносин, впровадження системності та прозорості у набутті і реалізації прав громадянами і юридичними особами, принципу конституційної рівності суб`єктів цивільних правовідносин.

У той же час, незаконне, всупереч визначеному законодавством порядку ліквідація закладу освіти такому суспільному інтересу не відповідає та порушує інтереси держави, як гаранта дотримання принципу верховенства права у країні.

Статтею 8 Конституції України передбачено, що в Україні визнається і діє верховенство права. Держава виступає гарантом реалізації та впровадження на території країни прийнятих законів та інших нормативно-правових актів, тобто, будь-які суспільно-правові відносини, які виникають, мають реалізовуватися виключно в правовому полі, в межах визначених чинним законодавством.

Реалізація права на територіальну доступність освіти повинна гарантовано забезпечуватися з боку держави, і відповідно органів влади.

Так, вимоги щодо порядку та процедури прийняття рішень засновниками про ліквідацію закладу освіти визначені у статті 32 Закону України «Про повну загальну середню освіту», якою не передбачено та не ставиться в залежність від наявності або відсутності учнів у закладі освіти, який ліквідовується.

За наведеного, суд дійшов висновку, що рішення рішення сесії Доброславської селищної ради Одеського району Одеської області від 11.05.2022 №1035-VIII «Про припинення шляхом ліквідації закладів освіти Доброславської селищної ради» прийняте відповідачем з порушенням вимог частини 2 статті 32 Закону «Про повну загальну середню освіту» та Порядку № 996, оскільки прийняте без врахування думки територіальної громади у вигляді громадського обговорення проекту відповідного рішення засновника, проведення консультацій з громадськістю, що порушує конституційне право членів територіальної громади села приймати участь у такому обговоренні.

Таким чином, враховуючи протиправність оскаржуваного рішення, державна реєстрація припинення юридичної особи в результаті ліквідації Христо-Ботівської початкової школи Доброславської селищної ради Одеського району Одеської області, розташована в с. Христо-Ботеве Одеського району Одеської області по вул. Центральній, як похідна від вимоги про визнання незаконним (недійсним) підпункту 1.2 пункту 1 рішення сесії Доброславської селищної ради Одеського району Одеської області від 11.05.2022 № 1035-VІІІ Про припинення шляхом ліквідації закладів освіти Доброславської селищної ради -є протиправною та підлягає скасуванню.

Згідно частини 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

За правилами частини 2 статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідно до статті 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Статтею 242 КАС України визначено, що рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.

Відповідно до частини 2 статті 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Враховуючи те, що позивач, як суб`єкт владних повноважень, під час подання позову поніс лише судові витрати у вигляді сплаченого судового збору, тому судові витрати з відповідача не стягуються, а підстави для стягнення судового збору відсутні.

На підставі викладеного, керуючись статтями 9, 12, 139, 242-246, 255, 262, 295, 297 КАС України, суд,-

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Керівника Доброславської окружної прокуратури (67500, смт. Доброслав, вул. Центральна, буд. 85) до Доброславської селищної ради Одеського району Одеської області (67500, смт. Доброслав, пр-т. Визволення, 1, код ЄДРПОУ 04378652), за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Управління освіти, культури, туризму, молоді та спорту Доброславської селищної ради (67500, смт. Доброслав, пр-т. Свободи, 2, код ЄДРПОУ 44082496) про визнання незаконним (недійсним) рішення та скасування державної реєстрації задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати підпункт 1.2 пункту 1 рішення сесії Доброславської селищної ради Одеського району Одеської області від 11.05.2022 №1035-VІІІ Про припинення шляхом ліквідації закладів освіти Доброславської селищної ради.

Визнати протиправною та скасувати державну реєстрацію припинення юридичної особи в результаті ліквідації Христо-Ботівської початкової школи Доброславської селищної ради Одеського району Одеської області (код ЄДРПОУ 26507498), розташованої в с. Христо-Ботеве Одеського району Одеської області по вул. Центральна, 80.

Рішення набирає законної сили в порядку і строки, встановлені статтею 255 КАС України.

Рішення може бути оскаржено в порядку та строки встановлені статтями 293, 295 КАС України.

Суддя Токмілова Л.М.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення06.01.2025
Оприлюднено13.01.2025
Номер документу124339173
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них

Судовий реєстр по справі —916/2246/23

Рішення від 06.01.2025

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Токмілова Л.М.

Ухвала від 24.09.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Токмілова Л.М.

Ухвала від 24.06.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Токмілова Л.М.

Ухвала від 27.05.2024

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Аленін О.Ю.

Постанова від 15.05.2024

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Аленін О.Ю.

Ухвала від 26.03.2024

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Аленін О.Ю.

Ухвала від 04.03.2024

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Аленін О.Ю.

Рішення від 25.01.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Нікітенко С.В.

Ухвала від 21.12.2023

Господарське

Господарський суд Одеської області

Нікітенко С.В.

Ухвала від 08.12.2023

Господарське

Господарський суд Одеської області

Нікітенко С.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні