Постанова
від 12.02.2024 по справі 420/12977/23
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

------------------------

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

12 лютого 2024 р.м. ОдесаСправа № 420/12977/23

Перша інстанція: суддя Свида Л.І.,

повний текст судового рішення

складено 14.09.2023, м. Одеса

П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді -Кравченка К.В.,судді -Джабурія О.В.,судді -Вербицької Н.В.,

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 14 вересня 2023 року по справі за позовом ОСОБА_1 до Першого відділу ІНФОРМАЦІЯ_5, ІНФОРМАЦІЯ_5 про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії,-

В С Т А Н О В И В:

У червні 2023 року ОСОБА_1 (надалі - позивач) звернувся до суду з адміністративним позовом до Першого відділу ІНФОРМАЦІЯ_5, ІНФОРМАЦІЯ_5 (надалі - відповідач, ТЦК), в якому просив суд:

- визнати протиправною бездіяльності щодо ненадання відстрочки від призиву на військову службу під час мобілізації;

- зобов`язати надати відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації на підставі п.8 ч.1 ст.23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» як усиновителю дитини.

Позовні вимоги обґрунтовуються тим, що позивач звернувся із заявою до Першого відділу ІНФОРМАЦІЯ_5, в якій просив надати відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації, однак отримав відповідь, в якій вказано, що позивач погодився з повідомленням, що для реалізації права на відстрочку від мобілізації йому необхідно пройти медичний огляд, уточнити військово-облікові дані та оформити військово-обліковий документ. Проте, позивач вказує, що він не погоджувався з цим, та начальник Першого відділу ІНФОРМАЦІЯ_5 вводить його в оману. На думку позивача, чинним законодавством не вказано обов`язок пройти медичний огляд, уточнити військово-облікові дані та оформити військово-обліковий документ, перед тим як отримати відстрочку від мобілізації. Такі дії відповідача позивач вважає протиправними.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 14.09.2023 року в задоволенні позову відмовлено.

Справу було розглянуто за правилами спрощеного позовного провадження в порядку письмового провадження без виклику сторін по справі.

Не погоджуючись з вищезазначеним рішенням, позивач подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального права, просить рішення суду першої інстанції скасувати та прийняти нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги повністю.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів прийшла до наступного.

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції, 27.01.2023 року поштою до Першого відділу ІНФОРМАЦІЯ_5 надійшла заява від ОСОБА_1 від 20.01.2023 року про надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації згідно ст.23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію».

ТЦК у відповідь листом 03.02.2023 року повідомив ОСОБА_1 про необхідність прибути до Першого відділу ІНФОРМАЦІЯ_5 для уточнення військово-облікових даних та надання оригіналів документів, підтверджуючих право на відстрочку.

24.02.2023 року ОСОБА_1 звернувся до ТЦК із заявою про надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації згідно ст.23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» у зв`язку з тим, що він являється усиновителем дитини віком до 18 років.

Згідно рапортів Провідного спеціаліста відділення обліку мобілізаційної роботи Першого відділу ІНФОРМАЦІЯ_5 ОСОБА_2 , Офіцера управління Першого відділу ІНФОРМАЦІЯ_5 ОСОБА_3 , Начальника Першого відділу ІНФОРМАЦІЯ_5 ОСОБА_11 позивач прибув до Першого відділу ІНФОРМАЦІЯ_5 в супроводі свого адвоката та надав оригінали документів, які підтверджують право на відстрочку від мобілізації. Після того, ОСОБА_1 був направлений до відділення обліку мобілізаційної роботи для уточнення військово-облікових даних. Провідний спеціаліст відділення обліку мобілізаційної роботи довела йому вимоги Постанови КМУ від 30.12.2022 року №1487 стосовно дотримання правил військового обліку та алгоритм дій для отримання військово-облікового документу, а саме в першу чергу проходження військово-лікарської комісії для визначення ступеня придатності до військової служби та направила його до іншого кабінету відділення обліку мобілізаційної роботи для отримання направлення на військово-лікарську комісію щодо проходження медичного огляду. ОСОБА_1 прийняв інформацію до відома, проте разом зі своїм адвокатом покинув територію Першого відділу ІНФОРМАЦІЯ_5, не отримавши направлення на військово-лікарську комісію для проходження медичного огляду і з невідомих причин медичний огляд він не пройшов, військово-обліковий документ не оформив, заяву на отримання військово-облікового документу не надавав і військово-обліковий документ не отримував.

Відмовляючи в задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що Комісією з визначення військовозобов`язаних, які не підлягають призову по мобілізації за результатами поданих позивачем документів прийняла рішення, що ОСОБА_1 1983 року народження не підлягає призову на військову службу під час мобілізації на підставі абз.9 ч.1 ст.23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію», а тому позовні вимоги є безпідставними.

Колегія суддів погоджується з цим висновком суду першої інстанції, виходячи з наступного.

Указом Президента України №64/2022 від 24.02.2022 року у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану» постановлено ввести в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24.02.2022 року строком на 30 діб.

Указами Президента України №133/2022 від 14.03.2022 року, №259/2022 від 18.04.2022 року, №341/2022 від 17.05.2022 року, №573/2022 від 12.08.2022 року, №757/2022 від 07.11.2022 року, №58/2023 від 06.02.2023 року, №254/2023 від 01.05.2023 року, №451/2023 від 26.07.2023 року строк дії воєнного часу продовжувався та діє і на момент розгляду даної справи судом апеляційної інстанції.

Згідно з ч.10 ст.1 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу» громадяни України, які приписані до призовних дільниць або перебувають у запасі Збройних Сил України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України чи проходять службу у військовому резерві, зобов`язані: прибувати за викликом районного (об`єднаного районного), міського (районного у місті, об`єднаного міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки (далі - відповідні районні (міські) територіальні центри комплектування та соціальної підтримки), Центрального управління або регіонального органу Служби безпеки України, відповідного підрозділу Служби зовнішньої розвідки України для оформлення військово-облікових документів (посвідчень про приписку до призовних дільниць, військових квитків, тимчасових посвідчень військовозобов`язаних), приписки, проходження медичного огляду, направлення на підготовку з метою здобуття або вдосконалення військово-облікової спеціальності, призову на військову службу або на збори військовозобов`язаних та резервістів; проходити медичний огляд та лікування в лікувально-профілактичних закладах згідно з рішеннями комісії з питань приписки, призовної комісії або військово-лікарської комісії відповідного районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки, закладів охорони здоров`я Служби безпеки України, а у Службі зовнішньої розвідки України - за рішенням керівників відповідних підрозділів або військово-лікарської комісії Служби зовнішньої розвідки України; проходити підготовку до військової служби, військову службу і виконувати військовий обов`язок у запасі; виконувати правила військового обліку, встановлені законодавством.

Згідно з ч.1 ст.22 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» громадяни зобов`язані: з`являтися за викликом до територіального центру комплектування та соціальної підтримки (військовозобов`язані, резервісти Служби безпеки України - за викликом Центрального управління або регіонального органу Служби безпеки України, військовозобов`язані, резервісти Служби зовнішньої розвідки України - за викликом Служби зовнішньої розвідки України) для взяття на військовий облік військовозобов`язаних чи резервістів, визначення їх призначення на особливий період; надавати в установленому порядку під час мобілізації будівлі, споруди, транспортні засоби та інше майно, власниками яких вони є, Збройним Силам України, іншим військовим формуванням, Оперативно-рятувальній службі цивільного захисту з наступним відшкодуванням державою їх вартості в порядку, встановленому законом.

Відповідно до п.2 Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов`язаних та резервістів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2022 року №1487 (далі - Порядок №1487), військовий облік є складовою змісту мобілізаційної підготовки держави. Він полягає у цілеспрямованій діяльності державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій щодо: фіксації, накопичення та аналізу наявних людських мобілізаційних ресурсів за військово-обліковими ознаками; здійснення заходів із забезпечення виконання встановлених правил військового обліку призовниками, військовозобов`язаними та резервістами; подання відомостей (персональних та службових даних) стосовно призовників, військовозобов`язаних та резервістів до органів ведення Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов`язаних та резервістів.

Згідно з пп.8 п.1 Правил військового обліку призовників, військовозобов`язаних та резервістів (додаток 2 до Порядку №1487) призовники, військовозобов`язані та резервісти повинні особисто повідомляти в семиденний строк органам, в яких вони перебувають на військовому обліку, про зміну персональних даних, зазначених у статті 7 Закону України «Про Єдиний державний реєстр призовників, військовозобов`язаних та резервістів», а також надавати зазначеним органам документи, що підтверджують право на відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації з підстав, визначених у статті 23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію».

Отже, наведеними нормами законодавства встановлено, що громадяни зобов`язані з`являтися за викликом до територіального центру комплектування та соціальної підтримки для взяття на військовий облік військовозобов`язаних чи резервістів, та особисто повідомляти в семиденний строк органам, в яких вони перебувають на військовому обліку, про зміну персональних даних та надавати зазначеним органам документи, що підтверджують право на відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації.

Відповідач стверджує, що позивач після досягнення ним 27-річного віку в порушення вимог ч.5 ст.33, п.2 ч.1 ст.37 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу», абзаців 1, 2 ст.17 Закону України «Про оборону України», пп.пп.1, 6-8, 10 п.1 Правил військового обліку призовників, військовозобов`язаних та резервістів, затверджених постановою КМ України №1487 від 30.12.2022 року, з 11.09.2010 року по сьогоднішній день не прибув для постановки на військовий облік військовозобов`язаних за місцем реєстрації, у зв`язку з чим не визначено ступеня придатності до військової служби, не оформлений військово-обліковий документ військовозобов`язаного, що перешкоджало ввести відомості позивача до Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов`язаних та резервістів.

Відповідно до п.19 Порядку №1487 призовники, військовозобов`язані та резервісти, винні в порушенні вимог правил військового обліку, несуть відповідальність згідно із законом.

Згідно з п.4 Правил військового обліку призовників, військовозобов`язаних та резервістів (Порядок №1487) громадяни, які ухиляються від військового обліку, навчальних (перевірочних) або спеціальних зборів, від призову на строкову військову службу, військову службу за призовом осіб офіцерського складу, військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період, військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період, несуть кримінальну відповідальність.

З наведеного вбачається, що порушення військовозобов`язаними вимог правил військового обліку має наслідком настання відповідальності згідно із законом, однак як вірно зазначив суд першої інстанції, це не може бути підставою для не розгляду по суті заяви військовозобов`язаного про надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації.

Відповідно до абз.9 ч.1 ст.23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» не підлягають призову на військову службу під час мобілізації військовозобов`язані: усиновителі, опікуни, піклувальники, прийомні батьки, батьки-вихователі, на утриманні яких перебувають діти-сироти або діти, позбавлені батьківського піклування, віком до 18 років.

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції, рішенням Суворовського районного суду м. Одеси від 05.11.2020 року у справі №523/15520/20 заяву ОСОБА_1 , ОСОБА_4 , заінтересовані особи: КНП «Спеціалізований психоневрологічний будинок дитини №3 «Сонечко»», Орган опіки та піклування Суворовської районної адміністрації Одеської міської ради про усиновлення задоволено, оголошено громадянина України - ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 - батьком малолітнього ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , оголошено громадянку України - ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_3 - матір`ю малолітнього ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , в актовому записі про народження ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , №350 від 23.11.2017 року, складеного Саратським районним відділом державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції Одеської області на ім`я ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , змінити прізвище дитини з « ІНФОРМАЦІЯ_6 » на « ІНФОРМАЦІЯ_6 », по-батькові з « ІНФОРМАЦІЯ_6 » змінити на « ІНФОРМАЦІЯ_6 », місце народження з «село Успенівка» змінити на « село Зоря », ім`я, дату народження - залишити без змін, в графі відомості про батька записати: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , громадянин України, в графі відомості про матір записати: ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , громадянка України, видати нове свідоцтво про народження дитини з урахуванням цих змін.

Рішення Суворовського районного суду м. Одеси від 05.11.2020 року у справі №523/15520/20 набрало законної сили 08.12.2020 року.

За таких обставин, колегія суддів погоджується з позивачем про наявність у нього права на відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації на підставі абз.9 ч.1 ст.23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію».

Згідно з п.п.9, 11 Положення про територіальні центри комплектування та соціальної підтримки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.02.2022 року №154, територіальні центри комплектування та соціальної підтримки відповідно до покладених на них завдань, крім іншого: ведуть військовий облік призовників, військовозобов`язаних та резервістів, а також облік громадян України, які уклали контракт добровольця територіальної оборони, ветеранів війни та військової служби, та інших осіб, які мають право на пенсійне забезпечення відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб»; оформлюють та видають військово-облікові документи призовникам, військовозобов`язаним та резервістам; розглядають звернення військовослужбовців, працівників та членів їх сімей, а також громадян з питань, що належать до компетенції територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, а також ведуть прийом громадян, які звертаються із зазначених питань, видають необхідні довідки та інші документи.

Районні територіальні центри комплектування та соціальної підтримки, крім функцій, зазначених у пункті 9 цього Положення, крім іншого: оформляють для військовозобов`язаних, резервістів відстрочки від призову під час мобілізації та в особливий період і воєнний час, які надаються в установленому порядку, а також ведуть їх спеціальний облік.

Відповідно до Положення про ІНФОРМАЦІЯ_5, затверджене наказом військового комісара ІНФОРМАЦІЯ_7 04.08.2021 року №86, та «Положення про територіальні центри комплектування та соціальної підтримки», затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 23.02.2022 року №154, ІНФОРМАЦІЯ_5 наділений повноваженнями щодо надання військовозобов`язаним відстрочки від призиву на військову службу під час мобілізації, а Перший відділ ІНФОРМАЦІЯ_5 є структурним підрозділом та введений до штату ІНФОРМАЦІЯ_5, та йому підпорядковується.

Наказом начальника ТЦК «Про створення в ІНФОРМАЦІЯ_5 комісії з визначення військовозобов`язаних, які не підлягають призову по мобілізації» від 30.04.2022 року №153 створено Комісію з визначення військовозобов`язаних, які не підлягають призову по мобілізації, визначено її склад та порядок проведення засідань, а також передбачено, що результати рішень комісії слід оформлювати протоколами у Книзі обліку протоколів засідань комісії з визначення військовозобов`язаних, які не підлягають призову по мобілізації, а також у військово-облікових документах військовозобов`язаних (військовий квиток, тимчасове посвідчення, облікова картка рядового, сержантського складу запасу (олівцем), послужна картка офіцера запасу (олівцем).

З матеріалів справи вбачається, що відповідно до витягу з протоколу засідання №39 від 06.03.2023 року Комісія з визначення військовозобов`язаних, які не підлягають призову по мобілізації, ТЦК за результатами поданих документів прийняла рішення, що ОСОБА_1 1983 року народження не підлягає призову на військову службу під час мобілізації на підставі абз.9 ч.1 ст.23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію».

Таким чином, вимоги позивача про визнання протиправною бездіяльність ТЦК щодо ненадання відстрочки від призиву на військову службу під час мобілізації та зобов`язання ТЦК надати таку відстрочку є безпідставними та як вірно вирішив суд першої інстанції задоволенню не підлягають.

Також колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що в даному випадку проходження медичного огляду для визначення ступеня придатності до військової служби не має відношення до рішення про надання відстрочки від призиву на військову службу під час мобілізації на підставі ст.23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію», а тому такі твердження позивача в обґрунтування позовних вимог є безпідставними.

Відповідно до п.20 Порядку №1487 військовий облік ведеться на підставі даних паспорта громадянина України та військово-облікових документів. Військово-обліковими документами є: для призовників - посвідчення про приписку до призовної дільниці; для військовозобов`язаних - військовий квиток або тимчасове посвідчення військовозобов`язаного; для резервістів - військовий квиток.

Однак, як встановлено судом вище, позивач на даний момент не став на військовий облік військовозобов`язаних, йому не видавався військово-обліковий документ військовозобов`язаного, а тому вказане вище рішення Комісії про надання йому відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації на підставі абз.9 ч.1 ст.23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» не відображене у його військово-облікових документах.

За таких обставин, колегія суддів не встановила порушень порядку надання позивачу відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації з боку відповідачів, а тому позовні вимоги є необґрунтованими та задоволенню не підлягають.

Отже, з урахуванням вищевикладеного, колегія суддів приходить до висновку, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи, порушень матеріального та процесуального права при вирішенні справи не допустив, а наведені в скарзі доводи правильність висновків суду не спростовують.

За таких обставин апеляційна скарга задоволенню не підлягає.

Керуючись ст.311, ст.315, ст.316, ст.321, ст.322, ст.325, ст.329 КАС України, апеляційний суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 - залишити без задоволення, а рішення Одеського окружного адміністративного суд від 14 вересня 2023 року - без змін.

Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя-доповідач К.В. КравченкоСудді О.В. Джабурія Н.В. Вербицька

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення12.02.2024
Оприлюднено14.02.2024
Номер документу116928190
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо

Судовий реєстр по справі —420/12977/23

Ухвала від 03.04.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Уханенко С.А.

Постанова від 12.02.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Кравченко К.В.

Ухвала від 01.12.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Кравченко К.В.

Ухвала від 06.11.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Кравченко К.В.

Ухвала від 25.10.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Кравченко К.В.

Рішення від 14.09.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Свида Л.І.

Ухвала від 10.07.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Свида Л.І.

Ухвала від 20.06.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Свида Л.І.

Ухвала від 12.06.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Свида Л.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні