ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01054, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.uaРІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Київ
09.08.2023Справа № 910/2605/23
Господарський суд міста Києва у складі судді Селівона А.М., при секретарі судового засідання Гаврищук K.M., розглянувши в порядку загального позовного провадження матеріали господарської справи
за позовом Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Фучика 1" (пр-т. Повітрофлотський, 18/2, кв. 34, м. Київ, 03049)
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні позивача - Товариство з обмеженою відповідальністю "Управляюча компанія "Політех" (03113, м. Київ, вулиця Дегтярівська, будинок 45, приміщення № 3)
про визнання незаконним та скасування рішення комісії
Представники сторін:
від позивача: Герасимова Т.І.
від відповідача: Халимов С.В.
від третьої особи: Драган Я.С.
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Фучика 1" звернулося до Господарського суду міста Києва з позовною заявою до Приватного акціонерного товариства "ДТЕК Київські електромережі" про визнання незаконним та скасування рішення комісії з розгляду Акту про порушення від 09.11.2021 року № 000043, оформленого протоколом № 1772 від 20.122.021 року, про нарахування необлікованої електричної енергії в розмірі 256 269,29 грн.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на протиправність винесеного відповідачем за результатами розгляду акту про порушення пункту 8.4.2 ПРРЕЕ рішення про стягнення з позивача як споживача 256 269,29 грн. вартості необлікованої електричної енергії за наявності управителя майна.
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 07.03.2023 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі № 910/2605/23, враховуючи приписи абз. 2 частини 3 статті 12 Господарського процесуального кодексу України постановлено розгляд справи здійснювати в порядку загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 06.04.2023 року.
Судом встановлено, що через систему «Електронний суд» 22.03.2023 року від уповноваженого представника відповідача надійшов відзив на позовну заяву б/н від 21.03.2023 року з доказами направлення на адресу іншої сторони, відповідно до якого відповідач проти позову заперечує та зазначає про те, що самовільне підключення до електромереж за відсутності укладеного споживачем договору про розподіл/передачу, постачання електричної енергії є безобліковим користуванням електричною енергією та правопорушенням на ринку електричної енергії.
При цьому відповідач у відзиві на позовну заяву зауважує, що саме недбальство позивача в частині не укладання такого договору, а також не прийняття ОСББ передбачених нормами законодавства рішень загальних зборів про уповноваження Управляючої компанії «Політех» на укладання договору призвело до бездоговірного споживання електричної енергії протягом 7 років та відсутності договору на розподіл з моменту зміни 01.06.2016 року власника.
Окрім того, судом встановлено, що через систему «Електронний суд» 22.03.2023 року від уповноваженого представника відповідача надійшли: клопотання б/н від 21.03.2023 року про долучення до матеріалів справи доказу направлення відзиву з додатками на електронну пошту позивача, клопотання про долучення доказів б/н від 21.03.2023 року, а саме списку № 89 згрупованих рекомендованих поштових відправлень від 22.12.2021 року; 03.04.2023 року надійшло клопотання б/н від 03.04.2023 року про залучення третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - ТОВ «Управляюча компанія «Політех» та клопотання б/н від 03.04.2023 року про відкладення підготовчого засідання у зв`язку з участю представника відповідача в судовому засіданні у Касаційному господарському суді у складі Верховного суду по справі № 910/14161/21; від уповноваженого представника позивача засобами електронного зв`язку 06.04.2023 року надійшло клопотання б/н, б/д про проведення підготовчого засідання 06.04.2023 року без участі представника позивача. Вказані документи судом долучені до матеріалів справи.
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 06.04.2023 року у зв`язку з неявкою уповноважених представників сторін та частковим задоволенням клопотання відповідача про залучення до участі у справі як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача Товариство з обмеженою відповідальністю "Управляюча компанія "Політех", відкладено підготовче засідання на 17.05.2023 року.
Судом доведено до відома учасників справи, що через систему "Електронний суд" від уповноваженого представника відповідача 14.04.2023 року надійшла заява б/н від 14.04.2023 року про виконання вимог ухвали суду від 06.04.2023 року щодо направлення відповідачем відзиву на позовну заяву з додатками на адресу третьої особи; через канцелярію суду 17.05.2023 року від уповноваженого представника третьої особи надійшло клопотання б/н від 17.05.2023 року про зобов`язання позивача надіслати копію позовної заяви з доданими до неї матеріалами третій особі, надати додатковий строк для подання письмових пояснень та відкладення розгляду справи. Дані документи судом долучено до матеріалів справи.
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 17.05.2023 року у зв`язку з задоволенням клопотання Товариства з обмеженою відповідальністю "Управляюча компанія "Політех" про зобов`язання позивача направити на адресу третій особі копію позовної заяви з доданими до неї матеріалами та продовження строку для подання пояснень по суті спору, нез`явленням в судове засідання уповноваженого представника позивача, відкладено підготовче засідання на 05.07.2023 року.
Судом доведено до відома сторін, що через систему «Електронний суд» 26.06.2023 року від уповноваженого представника третьої особи надійшло клопотання б/н від 26.06.2023 року, за змістом якого ТОВ «Управляюча компанія «Політех» проти позову заперечує та зазначає про те, що оскільки рішення щодо уповноваження Товариства з обмеженою відповідальністю «Управляюча компанія «Політех» на укладення Договору про постачання електричної енергії, розміру внеску на оплату за даним Договором ані загальними зборами, ані правлінням ОСББ «Фучика 1» не приймалось, Товариство не мало права та повноважень укладати даний договір. Документи судом долучені до матеріалів справи.
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 05.07.2023 року враховуючи те, що судом остаточно з`ясований предмет спору та характер спірних правовідносин, позовні вимоги та склад учасників справи, визначені обставини справи, які підлягають встановленню, та зібрані відповідні докази, вчинені усі дії з метою забезпечення правильного, своєчасного і безперешкодного розгляду справи по суті, суд дійшов висновку про закриття підготовчого провадження у справі № 910/2605/23 та призначення справи до судового розгляду по суті на 09.08.2023 року.
Будь - яких інших доказів на підтвердження своїх вимог та заперечень, а також заяв та клопотань процесуального характеру, окрім наявних в матеріалах справи, від учасників справи станом на 09.08.2023 року до суду не надходило.
Наразі, від позивача станом на час винесення рішення до суду не надходило жодних заяв про неможливість подання відповіді на відзив та/або про намір вчинення відповідних дій у відповідності до статті 166 ГПК України та/або продовження відповідних процесуальних строків та заперечень щодо розгляду справи по суті.
В свою чергу суд наголошує, що відповідно до частини 4 статті 13 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.
З огляду на вищевикладене, оскільки позивач не скористався наданими йому процесуальними правами, зокрема, ОСББ «Фучика 1» не надано на адресу суду відповіді на відзив на позовну заяву, суд дійшов висновку про можливість розгляду даної справи виключно за наявними матеріалами.
У судове засідання з розгляду справи по суті 09.08.2023 року з`явилися уповноважені представники позивача, відповідача та третьої особи.
Представник позивача у судовому засіданні з розгляду справи по суті 09.08.2023 року підтримав позовні вимоги та просив суд їх задовольнити.
У судовому засіданні з розгляду справи по суті 09.08.2023 року представник відповідача, позицію якого було підтримано представником третьої особи, проти задоволення позовних вимог заперечував з підстав, викладених у відзиві на позовну заяву.
Відповідно до статті 240 Господарського процесуального кодексу України в судовому засіданні 09.08.2023 року оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши надані суду докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, заслухавши в судових засіданнях пояснення представників сторін, Господарський суд міста Києва, -
ВСТАНОВИВ:
Згідно з частиною 1, пунктом 1 частини 2 статті 11 Цивільного кодексу України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини.
Частинами 1, 4 статті 202 Цивільного кодексу України визначено, що правочином є дія особи, спрямована на набуття, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків. Дво- чи багатостороннім правочином є погоджена дія двох або більше сторін.
Відповідно до частини 1 статті 174 Господарського кодексу України господарські зобов`язання можуть виникати, зокрема, з господарського договору та інших угод, передбачених законом, а також з угод, не передбачених законом, але таких, які йому не суперечать.
Частина 1 статті 626 Цивільного кодексу України передбачає, що договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.
Суд зазначає, що відповідно до статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості (частина 1 статті 627 Цивільного кодексу України).
Засади організації та експлуатації енергосистем відповідно до статті 92 Конституції України визначаються виключно законами України.
Так, згідно преамбули Закону України «Про ринок електричної енергії» (далі - Закон) останній визначає правові, економічні та організаційні засади функціонування ринку електричної енергії, регулює відносини, пов`язані з виробництвом, передачею, розподілом, купівлею-продажем, постачанням електричної енергії для забезпечення надійного та безпечного постачання електричної енергії споживачам з урахуванням інтересів споживачів, розвитку ринкових відносин, мінімізації витрат на постачання електричної енергії та мінімізації негативного впливу на навколишнє природне середовище.
Згідно з пунктом 14 частини 1 статті 4 Закону України «Про ринок електричної енергії» учасники ринку електричної енергії провадять свою діяльність на ринку електричної енергії на договірних засадах. Для забезпечення функціонування ринку електричної енергії укладається, зокрема, договір про постачання електричної енергії споживачу.
Частинами 1 - 6 статті 56 Закону України «Про ринок електричної енергії» визначено, що постачання електричної енергії споживачам здійснюється електропостачальниками, які отримали відповідну ліцензію, за договором постачання електричної енергії споживачу. Договір постачання електричної енергії споживачу укладається між електропостачальником та споживачем та передбачає постачання всього обсягу фактичного споживання електричної енергії споживачем у певний період часу одним електропостачальником. Постачання електричної енергії споживачам здійснюється за вільними цінами.
За визначенням Закону України «Про ринок електричної енергії» споживач - фізична особа, у тому числі фізична особа - підприємець, або юридична особа, що купує електричну енергію для власного споживання; постачання електричної енергії - продаж, включаючи перепродаж, електричної енергії; розподіл електричної енергії (далі - розподіл) - транспортування електричної енергії від електроустановок виробників електричної енергії або електроустановок оператора системи передачі мережами оператора системи розподілу, крім постачання електричної енергії.
Постачання електричної енергії електропостачальниками здійснюється з дотриманням правил роздрібного ринку.
Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 14.03.2018 року №312 затверджені Правила роздрібного ринку електричної енергії (далі - ПРРЕЕ), відповідно до пункту 3.1.1 яких постачання (продаж) електричної енергії споживачу здійснюється за договором про постачання електричної енергії споживачу обраним споживачем електропостачальником, який отримав відповідну ліцензію, за вільними цінами, крім постачання електричної енергії постачальником універсальної послуги або постачальником "останньої надії".
Відповідно до пункту 1.2 ПРРЕЕ споживачем електричної енергії є юридична або фізична особа, що використовує електричну енергію для забезпечення потреб власних електроустановок на підставі договору.
Згідно з пунктом 5.5.5 ПРРЕЕ споживач електричної енергії зобов`язаний, зокрема: користуватися електричною енергією виключно на підставі договору (договорів); сплачувати за електричну енергію та надані йому послуги відповідно до укладених договорів; здійснювати оплату рахунків, виставлених на підставі актів про порушення цих Правил та умов договору; дотримуватися правил технічної експлуатації, правил безпеки під час експлуатації власних електроустановок, нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, та умов укладених договорів; забезпечувати належний технічний стан та безпечну експлуатацію своїх електроустановок та електроприладів згідно з вимогами нормативно-технічних документів та нормативно-правових актів України; забезпечувати збереження і цілісність установлених на його території та/або об`єкті (у його приміщенні) розрахункових засобів комерційного обліку електричної енергії та пломб (відбитків їх тавр) відповідно до акта про пломбування; узгоджувати з оператором системи нові підключення та переобладнання внутрішньої електропроводки, здійснювані з метою збільшення споживання електричної потужності; забезпечувати доступ представникам оператора системи (після пред`явлення ними службових посвідчень) до об`єкта споживача для проведення технічної перевірки засобу комерційного обліку (засобів вимірювальної техніки), електроустановок та електропроводки, вимірювання показників якості електричної енергії, контролю за рівнем споживання електричної енергії, а також для виконання відключення та обмеження споживання електричної енергії споживачу (субспоживачу) відповідно до встановленого цими Правилами порядку та виконувати їх обґрунтовані письмові вимоги щодо усунення виявлених порушень, якщо це обумовлено умовами договору; забезпечити безперешкодний доступ представникам постачальника послуг комерційного обліку, електропостачальника та/або оператора системи (після пред`явлення ними службових посвідчень) до розрахункових засобів комерційного обліку електричної енергії, що встановлені на об`єктах споживача, для візуального або автоматизованого зняття показів розрахункових засобів комерційного обліку; своєчасно вживати відповідних заходів для усунення виявлених порушень; не допускати безоблікового користування електричною енергією від технологічних електричних мереж споживача, а також відшкодовувати збитки, завдані оператору системи та/або споживачу (основному споживачу), у разі виявлення безоблікового користування електричною енергією від технологічних електричних мереж споживача.
На виконання вимог Закону України "Про ринок електричної енергії" від 13.04.2017 року № 2019, який набув чинності 11.06.2017 року, загальними зборами акціонерів Публічного акціонерного товариства "Київенерго" 13.11.2017 року прийнято рішення про реорганізацію Публічного акціонерного товариства "Київенерго" шляхом виділу з нього Приватного акціонерного товариства "ДТЕК Київські електромережі".
Згідно пункту 2.3 статуту Приватного акціонерного товариства "ДТЕК Київські Електромережі" товариство є правонаступником Публічного акціонерного товариства "Київенерго" в частині переданих йому майна, прав та обов`язків, необхідних для здійснення діяльності з постачання електричної енергії за регульованим тарифом та передачі електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами та є правонаступником, в тому числі, і в частині використання ліцензій та тарифів, виданих та встановлених для Публічного акціонерного товариства "Київенерго" (із врахуванням викладеного в листі Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг за вих. №1683/21.1/7-18 від 21.02.2018).
Таким чином, Приватне акціонерне товариство "ДТЕК Київські електромережі" є правонаступником прав і обов`язків Публічного акціонерного товариства "Київенерго" в частині здійснення діяльності з постачання електричної енергії за регульованим тарифом та передачі електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами.
Відповідно до пункту 1 частини 1 статті 58 Закону України "Про ринок електричної енергії" споживач має право купувати електричну енергію для власного споживання за двосторонніми договорами та на організованих сегментах ринку, за умови укладення ним договору про врегулювання небалансів та договору про надання послуг з передачі електричної енергії з оператором системи передачі, а у разі приєднання до системи розподілу - договору про надання послуг з розподілу електричної енергії з оператором системи розподілу; або купувати електричну енергію на роздрібному ринку у електропостачальників або у виробників, що здійснюють виробництво електричної енергії на об`єктах розподіленої генерації, за правилами роздрібного ринку;
Положеннями частини 2 статті 275 Господарського кодексу України визначено, що відпуск енергії без оформлення договору енергопостачання не допускається.
Відповідно до пункту 2 Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - НКРЕКП) від 14.03.2018 № 312 "Про затвердження Правил роздрібного ринку електричної енергії" укладення договорів між споживачами та іншими учасниками роздрібного ринку електричної енергії відповідно до вимог Правил здійснюється шляхом приєднання споживачів до публічних договорів приєднання (договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії, відповідних договорів про постачання електричної енергії) на умовах чинних договорів про постачання електричної енергії та про користування електричною енергією, укладених з відповідними постачальниками електричної енергії за регульованим тарифом, шляхом подання заяви-приєднання за формою, наведеною у додатку до цієї постанови.
Договір споживача про надання послуг з розподілу/передачі електричної енергії за ініціативою споживача або оператора системи відповідно до визначених Правилами випадків, як правило, укладається шляхом приєднання споживача за заявою - приєднання до розробленого оператором системи розподілу договору на умовах складеного оператором системи розподілу паспорта точки розподілу/передачі (абзац третій пункту 2.1.5 глави 2.1 розділу II ПРРЕЕ).
Суд зазначає, що на головній сторінці сайта Приватного акціонерного товариства "ДТЕК Київські електромережі" https://dtek-kem.com.ua розміщено редакцію договору про надання послуг з розподілу/передачі електричної енергії та роз`яснення щодо укладення та приєднання споживача до договору споживача про надання послуг з розподілу/передачі електричної енергії.
Відповідно до пункту 1.2.1 ПРРЕЕ на роздрібному ринку електричної енергії споживання та використання електричної енергії для потреб електроустановки споживача здійснюється за умови забезпечення розподілу/передачі та продажу (постачання) електричної енергії на підставі договорів про розподіл/передачу, постачання електричної енергії, надання послуг комерційного обліку, які укладаються відповідно до цих Правил, Кодексу системи передачі, Кодексу систем розподілу та Кодексу комерційного обліку.
Згідно пункту 2.1.3 ПРРЕЕ ініціатором укладення договору споживача про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії у разі зміни споживача, форми власності чи власника електроустановки є споживач. Споживачі укладають договір споживача про розподіл (передачу) електричної енергії шляхом приєднання до публічного договору за наявності паспорта точки розподілу. У разі надання послуги з приєднання до електричних мереж ініціатором укладення договору споживача про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії є оператор системи.
Згідно з пунктом 2.1.7 ПРРЕЕ у разі незгоди споживача приєднуватися до умов договору про надання послуг з розподілу/передачі електричної енергії споживач не має права використовувати електричну енергію із системи розподілу/передачі та має подати оператору системи письмову заяву про припинення розподілу/передачі електричної енергії на його об`єкт.
Відповідно до пункту 2.1.8 ПРРЕЕ для укладення договору споживача про надання послуг з розподілу/передачі електричної енергії заявник у разі зміни споживача, форми власності чи власника електроустановки має надати оператору системи такі документи:
1) заяву про укладення відповідного договору із зазначенням місцезнаходження об`єкта та реквізитів заявника та наявності паспорта точки розподілу/передачі;
2) для юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців: витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, роздрукований із мережі Інтернет, або копію довідки, або копію виписки з ЄДР;
3) копію документа, яким визначено право власності чи користування на об`єкт (приміщення), або копію документа, що підтверджує право власності чи користування на земельну ділянку або її частину (у разі відсутності на відповідній земельній ділянці об`єкта), право на розміщення електроустановок на території здійснення господарської діяльності з розподілу/передачі електричної енергії (у разі відсутності об`єкта споживача);
4) копію документа про підтвердження повноважень особи на укладення договору (витяг з установчого документа про повноваження керівника (для юридичних осіб), копію довіреності, виданої в установленому порядку тощо), за необхідності;
5) копію декларації (повідомлення) про початок виконання будівельних робіт або дозволу на виконання будівельних робіт (для укладення договору споживача про надання послуг з розподілу (передачі) та постачання електричної енергії на будівельні майданчики, у разі якщо наявність такого дозволу є обов`язковою або зазначені документи вимагаються законодавством у сфері містобудування) та/або у визначених законодавством випадках, копію декларації про готовність об`єкта до експлуатації або сертифіката (для новозбудованих та реконструйованих електроустановок);
6) довідку про обсяги очікуваного споживання електроенергії окремо за кожною площадкою вимірювання споживача (крім побутових споживачів).
Судом встановлено за матеріалами справи, що житловий будинок, розташований за адресою: проспект Повітрофлотський, 18/2, м. Київ до 01.06.2016 року перебував на балансі та під управлінням Комунального підприємства "Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Солом`янського району м. Києва" та на підставі Акта передачі-приймання будинку 18/2 на просп. Повітрофлотський від 01.06.2016 року вказаний житловий будинок був переданий на баланс та в управління ОСББ "Фучика 1".
У травні 2016 року Комунальне підприємство "Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Солом`янського району м. Києва" звернулося з листом від 24.05.2016 року № 38-2627/03 до ПАТ "Київенерго" з проханням про виключення починаючи з 01.06.2016 року житлового будинку №18/2 на проспекті Повітрофлотському з договору № 20122 від 01.02.2016 року, у зв`язку зі створенням у будинку Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Фучика 1", яке в подальшому буде самостійно укладати прямий договір на постачання електричної енергії з ПАТ "Київенерго".
Отже, починаючи з 01.06.2016 року позивач як споживач в розумінні Правил роздрібного ринку електричної енергії та Закону України «Про ринок електричної енергії» мав самостійно укласти прямий договір на постачання електричної енергії з ПАТ "Київенерго" для забезпечення функціонування спільного майна багатоквартирного будинку, зокрема, потреб в освітленні місць загального користування (сходових клітин будинку, підвальних приміщень, ліфтів) у житловому будинку №18/2 на просп. Повітрофлотському, м. Київ.
Так, судом встановлено за матеріалами справи, що 26.04.2016 року відбулись загальні збори співвласників багатоквартирного будинку, розташованого за адресою: проспект Повітрофлотський, 18/2, м. Київ, оформлені протоколом №1, на яких було прийнято, серед інших, рішення про створення у будинку Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Фучика 1", а також рішення про обрання форми управління багатоквартирного будинку - шляхом передачі функцій управління будинком за адресою: м. Київ, проспект Повітрофлотський, 18/2 Товариству з обмеженою відповідальністю "Управляюча компанія "Політех" (далі - ТОВ "УК "Політех") та підписання з товариством відповідного договору.
В подальшому, 21.07.2017 року між Об`єднанням співвласників багатоквартирного будинку "Фучика 1" (замовник) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Управляюча компанія "Політех" (управитель) був підписаний договір про надання послуг з управління багатоквартирним будинком та Акт приймання-передачі об`єкта в управління з управління (з балансу), який є додатком №1 до цього договору, відповідно до якого житловий будинок за адресою: м. Київ, проспект Повітрофлотський, 18/2 передано в управління ТОВ "УК "Політех".
Також Товариство з обмеженою відповідальністю "Управляюча компанія "Політех" звернулося до ПРАТ "ДТЕК Київські електромережі" з листом №40 від 26.03.2021 року, який останнім отримано 29.03.2021 року та відповідно до якого у зв`язку з укладанням договору про надання послуг з управління житловим комплексом №18/2 по проспекту Повітрофлотський 18/2 та з метою забезпечення освітлення місць загального користування у вказаному будинку просило внести зміни до діючого договору № 73845 про постачання електричної енергії від 28.07.2015 року, а саме викласти в новій редакції перелік об`єктів додаток 4А до даного договору, додавши нову адресу: проспект Повітрофлотський 18/2.
У відповідь на вказаний лист ПРАТ "ДТЕК Київські електромережі" листом №3/01/22/11760 від 14.04.2021 року повідомило Товариство з обмеженою відповідальністю "Управляюча компанія "Політех" про можливість укладення договору на даний об`єкт лише після надання документів, перелік яких визначений відповідно до пункту 2.1.8 ПРРЕЕ.
Проте, як зазначає позивач у позовній заяві, Товариством з обмеженою відповідальністю "Управляюча компанія "Політех" не було надано ПРАТ "ДТЕК Київські електромережі" документи згідно визначеного пунктом 2.1.8 ПРРЕЕ переліку для укладання договору на розподіл електричної енергії по об`єкту за адресою проспект Повітрофлотський, 18/2 на потреби житлового будинку по освітленню сходових клітин та підвальних приміщень, у зв`язку з чим договір споживача про надання послуг з розподілу/передачі електричної енергії за вказаним об`єктом не укладений.
Таким чином, за наслідками не укладення договору про надання послуг з розподілу/передачі електричної енергії ні управителем, ні особисто ОСББ, з 01.06.2016 року відбувалося бездоговірне споживання електричної енергії за адресою проспект Повітрофлотський, 18/2.
Відповідно до підпункту 21 пункту 5.1.2 ПРРЕЕ оператор системи зобов`язаний проводити не рідше одного разу на 6 місяців контрольний огляд засобів комерційного обліку споживачів відповідно до затверджених графіків.
Згідно з пунктом 1.1.2 ПРРЕЕ контрольний огляд засобу комерційного обліку - виконання комплексу робіт з метою візуального обстеження цілісності засобу комерційного обліку (корпусу, скла, кріплення тощо), цілісності встановлених згідно з актом про пломбування пломб та наявності відбитків їх тавр, індикаторів, зняття показів засобів комерційного обліку (у разі виконання функцій постачальника послуг комерційного обліку), а також з метою виявлення самовільних підключень без використання спеціальних технічних засобів та/або часткового демонтажу будівельних конструкцій або оздоблювальних матеріалів.
Згідно пункту 8.2.5 ПРРЕЕ у разі виявлення під час контрольного огляду або технічної перевірки уповноваженим представником оператора системи, від якого споживач одержує електричну енергію, порушень цих Правил, у тому числі фактів безоблікового споживання електричної енергії, на місці виявлення порушення у присутності споживача (представника споживача) або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки (за умови посвідчення цієї особи), оформлюється акт про порушення згідно з формою, наведеною в додатку 8 до цих Правил.
Акт про порушення складається представниками оператора системи, які мають таке право згідно з посадовою інструкцією, пройшли відповідне навчання та інструктаж, після пред`явлення ними службових посвідчень.
В акті про порушення мають бути зазначені зміст виявленого порушення з посиланням на відповідні пункти цих Правил та всі необхідні для визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії параметри, що характеризують електроустановку споживача, схему підключення електроустановки споживача та її графічне зображення.
В акті зазначаються заходи, яких було вжито або яких необхідно вжити для усунення допущених порушень.
Акт про порушення складається у двох примірниках, один з яких передається або надсилається споживачеві.
Акт про порушення підписується представником (представниками) оператора системи, який (які) брали участь у перевірці, та споживачем (представником споживача) або іншою особою, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки (за умови посвідчення цієї особи).
У разі відмови споживача (представника споживача або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки) підписати акт про порушення в ньому робиться запис про відмову. У цьому разі акт про порушення вважається дійсним, якщо його підписали більше одного уповноваженого представника оператора системи та незаінтересована особа (представник житлово-експлуатаційної організації, балансоутримувача або управителя будинку, виборна особа будинкового, вуличного, квартального чи іншого органу самоорганізації населення або представник органу місцевого самоврядування, інший споживач тощо) за умови посвідчення цієї особи або більше одного уповноваженого представника оператора системи, а відмова споживача (представника споживача або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки) підписувати акт про порушення підтверджується відеозйомкою.
Відповідно до пункту 1.1.2 ПРРЕЕ під терміном "необлікована електрична енергія" слід розуміти обсяг електричної енергії, використаний споживачем або переданий транзитом в електромережі, що належать іншим власникам електричних мереж, але не врахований розрахунковими засобами комерційного обліку або врахований неправильно; "оператор системи" оператор системи розподілу або оператор системи передачі, у випадках коли до його мереж приєднані електроустановки споживачів електричної енергії та/або об`єкти розподіленої генерації.
Як вбачається з матеріалів справи, 09.11.2021 року при перевірці працівниками ПАТ "ДТЕК Київські Електромережі" стану обліку споживання позивачем електричної енергії за адресою: м. Київ, проспект Повітрофлотський 18/2, було встановлено порушення ОСББ "Фучика 1" статті 77 Закону України "Про ринок електричної енергії" та пункту 8.4.2 ПРРЕЕ - самовільне підключення електроустановок до електромережі ОСР, а саме освітлення сходових клітин будинку, підвальні приміщення під кафе (кальянна), павільйон овочі - фрукти, освітлення підвал, про що складено Акт про порушення № 000043 від 09.11.2021 року, копія якого наявна в матеріалах справи. До акту, як зазначено в ньому, додавались фото та відеофіксація.
Вказаний Акт про порушення № 000043 від 09.11.2021 року складений в присутності директора управляючої компанії будинком ТОВ "Управляюча компанія "Політех" Сахона Юрія Івановича, підписаний уповноваженими представниками відповідача, а саме майстром Зелявським О.Б., інженером Рибачуком С.Г., інженером Курінним Т.М.
При цьому уповноважена особа позивача (споживача) - директор управляючої кампанії Сахона Ю.І., який був присутній під час проведення перевірки, виявленні та фіксації порушення, від підпису вказаного Акту про порушення відмовився. Факт відмови від підпису Акту про порушення директора управляючої кампанії Сахона Ю.І. зафіксована підписом незаінтересованої особи - мешканцем будинку по проспект 18/2, кв.5 гр. ОСОБА_1 , особу якого посвідчено паспортом НОМЕР_1 .
В акті про порушення № 000043 від 09.11.2021 року позивача (споживача) було повідомлено, що комісія постачальника електроенергії з розгляду складеного акту про порушення буде проводити засідання 20.12.2021 року об 11-00 за адресою: м. Київ, вул. Новокостянтинівська 1-а, каб. 119 та запрошено на вказане засідання комісії.
Водночас, як зазначено у вказаному акті, 09.11.2021 року представниками позивача було усунуто порушення шляхом виконання відключення безоблікових приєднань в ГРЩ житлового будинку та опломбування у відключеному стані безоблікового приєднання в ГРЩ житлового будинку 18/2 по просп. Повітрофлотський методом встановлення пломб фаворит № 3166810 та № 31667808 на дверях шафи ГРЩ, про що відповідачем складено Акт про усунення порушення ПРРЕЕ від 09.11.2021 року та Акт №ПЗО 000078 про опломбування засобів комерційного обліку (ЗКО) електричної енергії.
Згідно з частиною 5 статті 277 Господарського кодексу України відповідальність за порушення правил користування енергією встановлюється законом.
Частина 2 статті 77 Закону України «Про ринок електричної енергії» визначає відповідальність за порушення нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії. Зокрема, до правопорушень на ринку електричної енергії відносяться: недотримання вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії; крадіжка електричної енергії, самовільне підключення до об`єктів електроенергетики, споживання електричної енергії без приладів обліку.
Частиною 1 статті 77 Закону України «Про ринок електричної енергії» передбачено, що учасники ринку, які порушили нормативно-правові акти, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, несуть відповідальність згідно із законом.
Згідно з пунктом 8.2.6 ПРРЕЕ на підставі акта про порушення уповноваженими представниками оператора системи під час засідань комісії з розгляду актів про порушення визначаються обсяг необлікованої електричної енергії та сума завданих споживачем збитків.
Комісія з розгляду актів про порушення створюється оператором системи і має складатися не менше ніж з 3 уповноважених представників оператора системи.
Споживач має право бути присутнім на засіданні комісії з розгляду актів про порушення та має бути повідомлений оператором системи про місце, час і дату засідання комісії не пізніше ніж за 7 календарних днів до призначеної дати засідання.
Рішення комісії оформлюється протоколом, копія якого видається споживачу.
У разі причетності споживача до порушення цих Правил у протоколі зазначаються відомості щодо обсягу та вартості необлікованої електричної енергії. В такому разі разом з протоколом споживачу надаються розрахунок обсягу та вартості необлікованої електричної енергії з посиланням на відповідні пункти глави 8.4 цього розділу та розрахункові документи для оплати необлікованої електричної енергії та/або збитків.
Як встановлено судом за матеріалами справи, відповідачем на адресу ОСББ «Фучика 1» листом № 3/01/3/36709 від 12.11.2021 року направлялось повідомлення про проведення 20.12.2021 року засідання комісії з розгляду Акту про порушення № 000043 від 09.11.2021 року, разом з копією останнього.
Факт надсилання позивачем 12.11.2021 року на юридичну адресу відповідача зазначеного повідомлення від 12.11.2021 року підтверджується копією наявного в матеріалах справи списку №36 згрупованих поштових відправлень рекомендованих листів та копією фіскального чеку від 12.11.2021 року.
При цьому суд зазначає, що направлення листів рекомендованою кореспонденцією на адресу, що відповідає місцезнаходженню відповідача згідно Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, є достатнім для того, щоб вважати повідомлення належним, оскільки отримання зазначених листів адресатом перебуває поза межами контролю відправника.
У зв`язку з виявленими порушеннями відповідачем, з метою визначення правомірності складання акту та обсягу і вартості електроенергії, не облікованої внаслідок порушення споживачем, яка підлягає оплаті останнім, було проведено засідання комісії у складі представників ПАТ «ДТЕК Київські електромережі» з розгляду Акту про порушення ПРРЕЕ № 000043 від 09.11.2021 року, про що складено протокол №1772 від 20.12.2021 року. При цьому представник споживача - Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Фучика 1" на засідання комісії по розгляду Акту про порушення № 000043 від 09.11.2021 року не з`явився.
Пунктом 8.4.2 ПРРЕЕ передбачено, що визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії здійснюється оператором системи на підставі акта про порушення, складеного у порядку, визначеному цими Правилами, у разі виявлення самовільного підключення електроустановок, струмоприймачів або електропроводки до електричної мережі оператора системи з порушенням схеми обліку.
Суд зазначає, відповідно до пункту 8.2.6 ПРРЕЕ саме рішення комісії, оформлене протоколом, є документом, в якому зазначаються відомості щодо обсягу та вартості необлікованої електричної енергії і на підставі якого споживачу надається розрахунковий документ для оплати необлікованої електричної енергії.
За наслідками проведення засідання 20.12.2021 року та розгляду Акту про порушення від 09.11.2021 року № 000043, акту про усунення порушення № 000043 від 09.11.2021 року, Акту № ПЗО 000078 про пломбування засобів комерційного обліку 9ЗКО) електричної енергії від 09.11.2021 року, листа № 3/01/3/36709 від 12.11.2021 року, Акту передачі - приймання будинку № 18/2 на просп.. Повітрофлотський в управління ОСББ «Фучика 1» від 01.06.2016 року, комісією встановлено порушення споживачем - ОСББ «Фучика 1» обліку електричної енергії, а саме: п.п.1.2.1, 2.1.3, 2.3.1, 2.3.2, 2.3.3, 5.5.5 ПРРЕЕ, що відповідає порушенню п. 8.4.2 ПРРЕЕ - вирішено провести нарахування на підставі п. 8.4.12 та за формулою № 8 ПРРЕЕ - самовільне підключення електроустановок до електромережі без наявності відповідних договорів про розподіл та передачу електричної енергії електромережі ОСР (освітлення сх./клітин будинку, підвальних приміщень під кафе (кальянна), павільйону овочі - фрукти, підвалу).
У відповідності до пункту 8.4.12 ПРРЕЕ у разі виявлення у непобутового споживача порушень, зазначених у підпунктах 6-8 пункту 8.4.2 цієї глави, величина розрахункового добового обсягу споживання електричної енергії через проводи (кабелі), якими здійснене самовільне підключення (Wдоб.с.п., кВт·год), розраховується за формулою: W доб.с.п = Р с.п. . t вик.с.п., де Р с.п. - потужність самовільного підключення (кВт), що розраховується за формулами у разі підключення до однієї фази; t вик.с.п. - час використання самовільного підключення протягом доби (приймається рівним 12 год/добу).
Отже, при розрахунку за порушення, яке передбачено пунктом 8.4.2 ПРРЕЕ, вимірювання сили струму споживання проводу, яким було здійснено самовільне підключення, не вимагається.
Так, комісією прийнято рішення про проведення нарахування згідно з пунктами 8.2.14 та за формулою № 8 в порядку, визначеному главою 8.4 розділу VIII ПРРЕЕ, виходячи з наступних параметрів: потужність - 27,32 кВт (згідно Ін. автоматичного вимикача - 63 А та допустимого тривалого струму для АПВ 2х16 мм кв. - 75 А); тривалість роботи струмоприймачів протягом доби 12 год., 7 днів на тиждень, коефіцієнт 1 та визначено належну до плати суму за недовраховану електроенергію в розмірі 256269,29 грн. за період з 10.05.2021 по 09.11.2021 року (за 6 місяців).
Відповідно до пункту 8.2.7 ПРРЕЕ кошти за необліковану електричну енергію та суми збитків перераховуються споживачем на поточний рахунок оператора системи. Споживач має оплатити розрахункові документи за необліковану електричну енергію протягом 30 календарних днів від дня отримання рахунка (у випадку неотримання споживачем рахунка у поштовому відділенні упродовж 5 робочих днів з дня надходження рахунка до поштового відділення споживача рахунок вважається отриманим споживачем на 5 робочий день).
З матеріалів справи вбачається, що на адресу позивача листом №3/01/3/42098 від 21.12.2021 року відповідачем було направлено копію протоколу комісії № 1772 від 20.12.2021 року, розрахунку вартості електроенергії, спожитої без обліку, та рахунок для оплати № 250160049690 від 20.12.2021 року на суму 256 269,29 грн., копії яких наявні в матеріалах справи.
На підтвердження факту надсилання зазначених документів на адресу позивача відповідачем надано копії фіскального чеку від 22.12.2021 та відповідного списку №89 згрупованих рекомендованих поштових відправлень від 22.12.2021 (ОСББ "Фучика 1", просп. Повітрофлотський 18/2, кв.34, поштове відправлення №0100100116515).
Проте, як встановлено судом, ОСББ «Фучика 1» не здійснив оплату вартості необлікованої активної електричної енергії, оскільки, як зазначено позивачем в позовній заяві, про винесення рішення, оформленого протоколом № 1772 від 20.122.021 року, про нарахування необлікованої електричної енергії в розмірі 256 269,29 грн., позивачу відомо не було.
Крім того, як наголошує позивач в позовній заяві, ознайомившись з текстом акту про порушення та протоколу № 1772 від 20.12.2021 року ОСББ «Фучика 1» не погоджується з прийнятим рішенням відповідача та вважає його таким, що порушує права ОСББ.
Судом встановлено, що у зв`язку з нездійсненням ОСББ «Фучика 1» оплати вартості необлікованої активної електричної енергії згідно акту про порушення від 09.11.2021 року №00043 та рахунку на оплату № 250160049690 від 20.12.2021 року, внаслідок чого у позивача утворилась заборгованість в сумі 256 269,29 грн., ПАТ "ДТЕК Київські Електромережі" звернулося до Господарського суду міста Києва з позовною заявою до Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Фучика 1" про стягнення 256 269,29 грн.
Рішенням Господарського суду міста Києва від 23.06.2023 року у справі №910/12635/22 позовні вимоги ПАТ "ДТЕК Київські Електромережі" задоволено повністю та стягнуто з ОСББ «Фучика 1» 256 269,29 грн. боргу за необліковану електроенергію.
В свою чергу ОСББ «Фучика 1» звернулось до суду з даною позовною заявою до ПАТ «ДТЕК Київські електромережі» про визнання недійсним та скасування рішення комісії з розгляду Акту про порушення від 09.11.2021 року № 000043, оформленого протоколом № 1772 від 20.122.021 року, про нарахування необлікованої електричної енергії в розмірі 256 269,29 грн., посилаючись на порушення ПАТ "ДТЕК Київські Електромережі" приписів пункту 8.4.2 ПРРЕЕ під час перевірки дотримання споживачем ПРРЕЕ та фіксації її результатів у акті.
Зокрема, позивач зазначає, що в акті про порушення № 000043 від 09.11.2021 року відповідачем не викладені докази, які б підтвердили навмисні дії споживачів або позивача, спрямовані на приховування реального обсягу спожитої електричної енергії, як то порушення пломб на приладі обліку електричної енергії, самовільне підключення тощо.
Позивач також вказує, що факт відмови відповідача Управляючій компанії «Політех» в укладанні нового договору про постачання та розподіл (доставки) електричної енергії до будинку № 18/2 на проспекті Повітрофлотському у місті Києві (внесення змін до діючого договору, викладення в новій редакції, тощо) відбувся з вини самого ТОВ «Управляюча компанія «Політех», яка не надала на вимогу відповідача комплекту документів, що свідчить про те, що саме відносно ТОВ «Управляюча компанія «Політех» як управителя будинку, а не ОСББ «Фучика 1», відповідач мав винести рішення про нарахування необлікованої електричної енергії в розмірі 256 269,29 грн., оскільки саме Управляюча компанія зобов`язана була укласти з відповідачем договір споживача про розподіл (передачу) електричної енергії.
Відтак, на переконання позивача, прийняте на підставі акту про порушення №000043 від 09.11.2021 року рішення комісії відповідача про визначення обсягу недоврахованої електричної енергії та її вартості, оформлене протоколом №1772 від 20.12.2021 року, підлягає скасуванню в судовому порядку.
За приписами статті 16 Цивільного кодексу України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого майнового права та інтересу.
У відповідності до статті 124, пунктів 2, 3, 4 частини 2 статті 129 Конституції України, статей 2, 7, 13 Господарського процесуального кодексу України основними засадами судочинства є рівність всіх учасників судового процесу перед законом та судом, змагальність сторін та свобода в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно зі статтею 73 Господарського процесуального кодексу України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
Відповідно до статті 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Суд наголошує, що відповідно до статті 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Таким чином обов`язок доказування, а отже і подання доказів відповідно до статті 74 Господарського процесуального кодексу України, покладено саме на сторони та інших учасників судового процесу, а тому суд лише створює сторонам та іншим особам, які беруть участь у справі, необхідні умови для встановлення фактичних обставин справи і правильного застосування законодавства.
Суд зазначає, що статтею 16 Цивільного кодексу України, положення якої кореспондуються з положеннями статті 20 Господарського кодексу України, встановлено, що кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Вказаними нормами матеріального права визначено способи захисту прав та інтересів, і цей перелік не є вичерпним.
Частиною другою статті 20 Господарського кодексу України встановлено, що права та законні інтереси суб`єктів господарювання та споживачів захищаються шляхом, зокрема, визнання повністю або частково недійсними актів органів державної влади та органів місцевого самоврядування, актів інших суб`єктів, що суперечать законодавству, ущемлюють права та законні інтереси суб`єкта господарювання або споживачів; визнання недійсними господарських угод з підстав, передбачених законом.
При цьому суд враховує, що згідно правової позиції, викладеної у постанові Великої Палати Верховного Суду від 14.01.2020 року у справі № 910/17955/17, вимога про скасування рішення комісії електропередавальної організації про визначення обсягу необлікованої електричної енергії та її вартості є способом захисту прав та інтересів, установлених законом, оскільки таке рішення комісії, оформлене протоколом з розгляду акта про порушення ПКЕЕ, безпосередньо впливає на права та обов`язки відповідного суб`єкта господарювання в контексті його відносин з електропередавальною організацією, встановлює обсяг і вартість недоврахованої електроенергії та створює загрозу припинення електропостачання відповідного споживача.
Відтак, вимога про оскарження рішення комісії електропередавальної організації про визначення обсягу необлікованої електричної енергії та її вартості, оформленого протоколом з розгляду акта про порушення ПКЕЕ, має розглядатися як вимога про визнання повністю або частково недійсним акта постачальника електричної енергії відповідно до частини другої статті 20 Господарського кодексу України.
Так, з урахуванням підстав заявлених позовних вимог в частині посилання на Акт про порушення №000043 від 09.11.2021 року суд зазначає, що в розумінні Правил роздрібного ринку електричної енергії - актом про порушення є документ установленої форми, який складається для фіксації факту порушення споживачем цих Правил та який є підставою для визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії;
- засіб вимірювальної техніки - технічні засоби, які використовуються для вимірювання обсягів та/aбо якості електричної енергії в точці вимірювання відповідної точки комерційного обліку і мають нормовані метрологічні характеристики;
- засоби комерційного обліку електричної енергії - узагальнена назва засобів, які використовуються для здійснення комерційного обліку електричної енергії (засоби вимірювальної техніки, допоміжне обладнання, засоби та системи збору та обробки результатів вимірювання, формування, збереження та передачі даних комерційного обліку та керування даними тощо) відповідно до процедур, визначених Кодексом комерційного обліку;
- необлікована електрична енергія - обсяг електричної енергії, використаний споживачем або переданий транзитом в електромережі, що належать іншим власникам електричних мереж, але не врахований розрахунковими засобами комерційного обліку або врахований неправильно;
- оператор системи - оператор системи розподілу або оператор системи передачі, у випадках коли до його мереж приєднані електроустановки споживачів електричної енергії та/або об`єкти розподіленої генерації.
Ініціатором укладення договору споживача про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії у разі зміни споживача, форми власності чи власника електроустановки є споживач (пункт 2.1.3 ПРРЕЕ).
Відповідно до підпункту 20 пункту 5.5.5. ПРРЕЕ споживач електричної енергії зобов`язаний не допускати безоблікового користування електричною енергією від технологічних електричних мереж споживача, а також відшкодовувати збитки, завдані оператору системи та/або споживачу (основному споживачу), у разі виявлення безоблікового користування електричною енергією від технологічних електричних мереж споживача.
Відповідно до частини 2 статті 77 Закону України «Про ринок електричної енергії» правопорушеннями на ринку електричної енергії є, зокрема: недотримання вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії та крадіжка електричної енергії, самовільне підключення до об`єктів електроенергетики, споживання електричної енергії без приладів обліку.
Таким чином, виходячи з аналізу положень вищенаведених норм законодавства вбачається, що самовільне підключення електроустановок споживача до електромережі без наявності відповідних договорів про розподіл та передачу електричної енергії є безобліковим користуванням електричною енергією та правопорушенням на ринку електричної енергії.
Як вбачається з матеріалів справи, при перевірці працівниками відповідача стану обліку позивачем електричної енергії за адресою: м. Київ, просп. Повітрофлотський 18/2, було встановлено порушення ОСББ "Фучика 1" пунктів 1.2.1, 2.1.3, 2.3.2, 2.3.3, 5.5.5 ПРРЕЕ, що відповідає порушенню п. 8.4.2 ПРРЕЕ, а саме - самовільне підключення електроустановок до електромережі без наявності відповідного договору про розподіл та передачу електричної енергії (освітлення сх./клітин будинку, підвальних приміщень під кафе (кальянна), павільйону овочі - фрукти, підвалу).
Водночас, факт бездоговірного споживання електричної енергії за адресою проспект Повітрофлотський, 18/2 (для освітлення сходових клітин будинку, підвальних приміщень під кафе, павільйон овочі-фрукти, освітлення підвалу тощо) починаючи з 01.06.2016 року за відсутності укладеного між ОСББ «Фучика 1» та ПРАТ «ДТЕК Київські електромережі» договору про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії позивач не заперечує, одночасно посилаючись на те, що відповідно до укладеного між ОСББ "Фучика 1" та ТОВ "Управляюча компанія "Політех" договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком від 21.07.2017 року, саме ця управляюча кампанія, а не позивач була зобов`язана укласти з відповідачем договір споживача про розподіл (передачу) електричної енергії.
Як встановлено судом за матеріалами справи та не заперечується сторонами у справі, Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Фучика 1" створено відповідно до рішення загальних зборів співвласників багатоквартирного будинку, розташованого за адресою проспект Повітрофлотський 18/2 у м. Києві (протокол №1 від 26.04.2016 року), державну реєстрацію якого в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань проведено 28.04.2016 року (код ЄДРПОУ 40457877).
При цьому судом встановлено, що постачання електричної енергії до житлового будинку, розташованого за адресою проспект Повітрофлотський 18/2 у м. Києві, до 01.06.20216 року здійснювалось на підставі укладеного між ПАТ "Київенерго" та КП "Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Солом`янського району м. Києва" договору №20122 від 01.02.2016 року та у зв`язку з передачею майна в управління ОСББ "Фучика 1" вказаний житловий будинок починаючи з 01.06.2016 року був виключений з переліку об`єктів, за якими здійснюється споживання електроенергії за договором №20122 від 01.02.2016 року.
Відповідно до пункту 1.3 Правил користування електричною енергією, затверджених Постановою НКРЕ від 31.07.1996 №28 (далі - ПКЕЕ) та які були чинні до 11.06.2018 року, постачання електричної енергії для забезпечення потреб електроустановки здійснюється на підставі договору про постачання електричної енергії, що укладається між власником цієї електроустановки (уповноваженою власником особою) та постачальником електричної енергії за регульованим тарифом, або договору про купівлю-продаж електричної енергії, що укладається між власником цієї електроустановки (уповноваженою власником особою) та постачальником електричної енергії за нерегульованим тарифом.
Пунктом 5.1 ПКЕЕ передбачено, що договір про постачання електричної енергії є основним документом, який регулює відносини між постачальником електричної енергії за регульованим тарифом, що здійснює свою діяльність на закріпленій території, і споживачем та визначає зміст правових відносин, прав та обов`язків сторін. Споживання електричної енергії без договору не допускається.
Відповідно до пункту 5.4 ПКЕЕ для укладення договору про постачання електричної енергії, договору про технічне забезпечення електропостачання споживача або договору про спільне використання технологічних електричних мереж заявник (споживач, власник технологічних електричних мереж (основний споживач) або субспоживач) має звернутися до відповідної організації та надати визначений даним пунктом Правил перелік документів.
Згідно пункту 1.2 ПКЕЕ споживач електричної енергії - юридична або фізична особа, що використовує електричну енергію для забезпечення потреб власних електроустановок на підставі договору; власник електричних мереж - юридична або фізична особа, якій на праві власності або користування належать електроустановки, призначені для передачі та/або розподілу електричної енергії.
В свою чергу, відповідно до статті 1 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" встановлено, що об`єднання співвласників багатоквартирного будинку (далі - об`єднання) - юридична особа, створена власниками квартир та/або нежитлових приміщень багатоквартирного будинку для сприяння використанню їхнього власного майна та управління, утримання і використання спільного майна.
Згідно пункту 6 частини 1 статті 1 Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" спільне майно багатоквартирного будинку - приміщення загального користування (у тому числі допоміжні), несучі, огороджувальні та несуче-огороджувальні конструкції будинку, механічне, електричне, сантехнічне та інше обладнання всередині або за межами будинку, яке обслуговує більше одного житлового або нежитлового приміщення, а також будівлі і споруди, які призначені для задоволення потреб співвласників багатоквартирного будинку та розташовані на прибудинковій території, а також права на земельну ділянку, на якій розташовані багатоквартирний будинок і належні до нього будівлі та споруди і його прибудинкова територія.
Таким чином, позивач - ОСББ "Фучика 1" як споживач електричної енергії та власник електричних мереж у житловому будинку за адресою проспект Повітрофлотський 18/2 у м. Києві після створення у квітні 2016 року ОСББ мав звернутися до постачальника електричної енергії з метою укладання договору про постачання електроенергії та надати відповідний пакет документів, передбачений пунктом 5.4 ПКЕЕ.
Проте, позивачем в порушенням вимог ПКЕЕ відповідного договору про постачання електричної енергії з енергопостачальною організацією укладено не було, а споживання електричної енергії для потреб освітлення сходових клітин будинку та підвальних приміщень здійснювалось за відсутності договору, укладеного з електропостачальною організацією.
Поряд із цим, відповідно до укладеного 21.07.2017 року між ОСББ "Фучика 1" та ТОВ "Управляюча кампанія "Політех" договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком позивачем було передано функції з управління будинком, розташованим за адресою проспект Повітрофлотський 18/2 у м. Києві, управляючій компанії.
Так, за умовами вказаного договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком від 21.07.2017 року управитель зобов`язується надавати замовникові послуги з управління багатоквартирним будинком 18/2 на проспекті Повітрофлотському у м. Києві та об`єктами благоустрою, що розташовані на прибудинковій території, для забезпечення його сталого функціонування відповідно до цільового призначення, збереження його споживчих властивостей та організації забезпечення потреби власників, співвласників, наймачів, орендарів окремих житлових та нежитлових приміщень у своєчасному отриманні житлово-комунальних послуг відповідної якості.
Відповідно до пункту 3 договору від 21.07.2017 року в управління ТОВ "Управляюча компанія "Політех" передано майно об`єкта (житлового об`єкта), що належить власникам (співвласникам) окремих приміщень на праві спільної власності.
Згідно з пунктом 10 Договору від 21.07.2017 року управитель зобов`язаний, зокрема: планувати заходи щодо збереження та сталого функціонування об`єкта та організовувати надання мешканцям об`єкта (будинку) житлово-комунальних послуг відповідно до стандартів, нормативів, норм, порядків і правил; забезпечувати належну експлуатацію та утримання об`єкта відповідно до його цільового призначення і здійснювати контроль за технічним станом інженерного обладнання будинків, квартир та приміщень такого об`єкту; здійснювати управління майном безпосередньо, а також укладати договори із співвиконавцями на виконання окремих видів робіт; укладати договори про надання житлово-комунальних послуг мешканцям об`єкта в установленому законодавством порядку, здійснювати контроль за своєчасним наданням зазначених послуг відповідної якості, проводити перерахунок розміру плати за житлово-комунальні послуги у разі їх ненадання або надання не в повному обсязі.
Статтею 9 Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" визначено форми управління багатоквартирним будинком, відповідно до частини 1 якої за рішенням співвласників усі або частина функцій з управління багатоквартирним будинком можуть передаватися управителю або всі функції - об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку (асоціації об`єднань співвласників багатоквартирного будинку).
Відповідно до статті 1 Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" управитель багатоквартирного будинку (далі - управитель) - фізична особа - підприємець або юридична особа - суб`єкт підприємницької діяльності, яка за договором із співвласниками забезпечує належне утримання та ремонт спільного майна багатоквартирного будинку і прибудинкової території та належні умови проживання і задоволення господарсько-побутових потреб.
Відповідно до статті 5 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" до житлово-комунальних послуг належить, зокрема, послуга з управління багатоквартирним будинком, яка включає в себе: забезпечення утримання спільного майна багатоквартирного будинку, зокрема прибирання внутрішньобудинкових приміщень та прибудинкової території, якщо прибудинкова територія, за даними Державного земельного кадастру, знаходиться у власності або користуванні співвласників багатоквартирного будинку відповідно до вимог законодавства, виконання санітарно-технічних робіт, обслуговування внутрішньобудинкових систем (крім обслуговування внутрішньобудинкових систем, що використовуються для надання відповідної комунальної послуги у разі укладення індивідуальних договорів з обслуговуванням внутрішньобудинкових систем про надання такої послуги, за умовами яких обслуговування таких систем здійснюється виконавцем), утримання ліфтів тощо; купівлю електричної енергії для забезпечення функціонування спільного майна багатоквартирного будинку; поточний ремонт спільного майна багатоквартирного будинку; інші додаткові послуги, які можуть бути замовлені співвласниками багатоквартирного будинку.
Згідно з пунктом 43 Правил надання послуги з управління багатоквартирним будинком, затверджених постановою Кабінету Міністрів України №712 від 05.09.2018 року управитель зобов`язаний укласти з виконавцем послуги з постачання електричної енергії договір про постачання електричної енергії для забезпечення функціонування спільного майна багатоквартирного будинку, забезпечувати виконання умов такого договору та контроль якості цих послуг.
Відповідно до статті 13 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" договір про надання комунальної послуги укладається між виконавцем відповідної послуги та споживачем або особою, яка відповідно до договору або закону укладає такий договір в інтересах споживача, або з управителем багатоквартирного будинку з метою постачання електричної енергії для забезпечення функціонування спільного майна багатоквартирного будинку.
Тобто, починаючи з 01.06.2016 року саме позивач - ОСББ «Фучика 1» як юридична особа, створена власниками квартир та/або нежитлових приміщень багатоквартирного будинку для сприяння використанню їхнього власного майна, управління, утримання і використання спільного майна, або управитель багатоквартирного будинку згідно договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком від 21.07.2017 року, за наявності надання йому відповідних повноважень від ОСББ, мало укласти з позивачем договір споживача про розподіл (передачу) електричної енергії з метою постачання електричної енергії для забезпечення функціонування спільного майна багатоквартирного будинку.
У той же час, як зазначалось судом раніше, взаємовідносини, які виникають в процесі продажу і купівлі електричної енергії між виробниками або постачальниками електричної енергії та споживачами (на роздрібному ринку електричної енергії), регулюються Правилами користування електричною енергією, які були чинними на як момент створення ОСББ, так і на момент укладання договору від 21.07.2017 року.
Положеннями пункту 1.3 ПКЕЕ встановлено, що постачання електричної енергії для забезпечення потреб електроустановки здійснюється на підставі договору про постачання електричної енергії, що укладається між власником цієї електроустановки (уповноваженою власником особою) та постачальником електричної енергії за регульованим тарифом.
При цьому слід зазначити, що перелік документів, які замовник має надати енергопостачальнику (постачальнику електричної енергії за регульованим тарифом) для укладення договору про постачання електричної енергії, визначений пунктом 5.4 ПКЕЕ, а саме: 1) заяву щодо укладення відповідного договору із зазначенням роду виробничої діяльності, місцезнаходження та банківських реквізитів заявника; 2) акти про розмежування балансової належності та експлуатаційної відповідальності сторін (у разі укладення відповідного договору щодо об`єктів, які вводяться в експлуатацію вперше); 3) однолінійну схему електропостачання об`єкта (у разі укладення відповідного договору щодо об`єктів, які вводяться в експлуатацію вперше); 4) відомості щодо розрахункових засобів обліку (тип, марка, технічні характеристики тощо) (у разі укладення відповідного договору щодо об`єктів, які вводяться в експлуатацію вперше); 5) заявку на очікуваний обсяг споживання електричної енергії та величини споживання електричної потужності у години контролю максимального навантаження енергосистеми (за необхідності), довідку про укладені державні контракти (за наявності), відомості про величину приєднаної потужності і категорії надійності електропостачання струмоприймачів; 6) акти екологічної, аварійної та технологічної броні споживача (за наявності); 7) копію свідоцтва про державну реєстрацію та виписку з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців (для юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців); 8) копію документа, яким визначено право власності чи користування на об`єкт (приміщення) або копію документа, що підтверджує право власності чи користування на земельну ділянку (у разі відсутності на відповідній земельній ділянці об`єкта); 9) копію належним чином оформленої довіреності на право укладати договори особі, яка уповноважена підписувати договори; 10) у визначених законодавством випадках - копію декларації про готовність об`єкта до експлуатації або сертифіката (для новозбудованих та реконструйованих електроустановок), копію декларації про початок виконання будівельних робіт або дозволу на виконання будівельних робіт (для укладення договору про постачання електричної енергії на будівельні майданчики); 11) паспортні дані силових трансформаторів, кабельних та/або повітряних ліній передачі електричної енергії (для споживачів, у яких розрахункові засоби обліку встановлені не на межі балансової належності) (у разі укладення відповідного договору щодо об`єктів, які вводяться в експлуатацію вперше); 12) довідку про перелік субспоживачів (у разі їх наявності), дані (зазначені у підпункті 4 цього пункту) розрахункових засобів обліку субспоживачів (у разі укладення відповідного договору щодо об`єктів, які вводяться в експлуатацію вперше).
Листом НКРЕКП від 29.11.2016 року №12856/20.2/7-16 роз`яснено, що для укладення договору про постачання електричної енергії на технічні цілі багатоквартирного будинку, щодо якого раніше укладався договір про постачання електричної енергії з іншим споживачем, ОСББ має надати постачальнику електричної енергії за регульованим тарифом такі документи: 1) заяву щодо укладення договору про постачання електричної енергії із зазначенням місцезнаходження та банківських реквізитів ОСББ; 2) виписку з Єдиного державного реєстру юридичних осіб; 3) рішення установчих зборів про створення ОСББ; 4) статут ОСББ; 5) рішення правління ОСББ про надання повноважень голові правління ОСББ або інший уповноваженій особі ОСББ на укладання договору про постачання електричної енергії з переліком адрес багатоквартирних будинків.
Поряд з цим, згідно пункту 2.1.8 Правил роздрібного ринку електричної енергії, які набрали чинності 14.03.2018, для укладення договору споживача про надання послуг з розподілу/передачі електричної енергії заявник у разі зміни споживача, форми власності чи власника електроустановки має надати оператору системи такі документи: 1) заяву про укладення відповідного договору із зазначенням місцезнаходження об`єкта та реквізитів заявника та наявності паспорта точки розподілу/передачі; 2) для юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців: витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (далі - ЄДР), роздрукований із мережі Інтернет, або копію довідки, або копію виписки з ЄДР; 3) копію документа, яким визначено право власності чи користування на об`єкт (приміщення), або копію документа, що підтверджує право власності чи користування на земельну ділянку або її частину (у разі відсутності на відповідній земельній ділянці об`єкта), право на розміщення електроустановок на території здійснення господарської діяльності з розподілу/передачі електричної енергії (у разі відсутності об`єкта споживача); 4) копію документа про підтвердження повноважень особи на укладення договору (витяг з установчого документа про повноваження керівника (для юридичних осіб), копію довіреності, виданої в установленому порядку тощо), за необхідності; 5) копію декларації (повідомлення) про початок виконання будівельних робіт або дозволу на виконання будівельних робіт (для укладення договору споживача про надання послуг з розподілу (передачі) та постачання електричної енергії на будівельні майданчики, у разі якщо наявність такого дозволу є обов`язковою або зазначені документи вимагаються законодавством у сфері містобудування) та/або у визначених законодавством випадках, копію декларації про готовність об`єкта до експлуатації або сертифіката (для новозбудованих та реконструйованих електроустановок); 6) довідку про обсяги очікуваного споживання електроенергії окремо за кожною площадкою вимірювання споживача (крім побутових споживачів).
При цьому, згідно роз`яснення НКРЕКП, наданого листом від 17.06.2021 року №7314/20.2/7-21 документом, який підтверджує право власності/користування об`єктом є установчі документи ОСББ та/або рішення правління ОСББ про надання повноважень голові правління або іншій уповноваженій особі ОСББ (управителя багатоквартирного будинку) і договір ОСББ з цим управителем (за наявності).
Проте, відповідно до наданого позивачем до матеріалів справи протоколу №1 від 26.04.2016 року загальних зборів співвласників багатоквартирного будинку рішення про надання повноважень голові правління або іншій уповноваженій особі ОСББ (управителю багатоквартирного будинку) на укладання договору про постачання електричної енергії загальними зборами не приймалось.
Доказів того, що ОСББ "Фучика 1" було надано повноваження управителю будинку ТОВ "Управляюча компанія "Політех" на укладання договору споживача про надання послуг з розподілу/передачі електричної енергії, позивачем суду не надано.
Відтак, враховуючи зміст укладеного третьою особою з позивачем Договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком від 21.07.2017 року, за відсутності уповноваження ОСББ управителя на укладення договору про постачання/розподіл електричної енергії компетенція останнього поширювалася виключно на обслуговування багатоквартирного будинку 18/2 на проспекті Повітрофлотському у м. Києві та об`єктів благоустрою, що розташовані на прибудинковій території.
Крім того, позивачем також не надано суду доказів самостійного звернення ОСББ "Фучика 1" до відповідача з заявою про укладання договору споживача про надання послуг з розподілу/передачі електричної енергії та отримання від відповідача відмови в його укладанні.
За таких обставин, за висновком суду, саме пасивна поведінка позивача в частині не прийняття передбачених нормами чинного законодавства рішень загальних зборів щодо надання повноважень управителю будинку на укладання договору про надання послуг з розподілу/передачі електричної енергії, а також не укладання самим ОСББ договору на постачання електричної енергії з моменту зміни 01.06.2016 року власника призвело до бездоговірного та безоблікового споживання електричної енергії за адресою проспект Повітрофлотський 18/2 у м. Києві протягом 7 років.
Водночас, суд відзначає, що відповідно до статті 319 Цивільного кодексу України - власність зобов`язує. Власник не може використовувати право власності на шкоду правам, свободам та гідності громадян, інтересам суспільства, погіршувати екологічну ситуацію та природні якості землі.
Згідно з частиною другою статті 382 Цивільного кодексу України усі власники квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку є співвласниками на праві спільної сумісної власності спільного майна багатоквартирного будинку. Спільним майном багатоквартирного будинку є приміщення загального користування (у тому числі допоміжні), несучі, огороджувальні та несуче-огороджувальні конструкції будинку, механічне, електричне, сантехнічне та інше обладнання всередині або за межами будинку, яке обслуговує більше одного житлового або нежитлового приміщення, а також будівлі і споруди, які призначені для задоволення потреб усіх співвласників багатоквартирного будинку та розташовані на прибудинковій території, а також права на земельну ділянку, на якій розташований багатоквартирний будинок та його прибудинкова територія, у разі державної реєстрації таких прав.
Відповідно до частини 8 статті 4 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" об`єднання відповідає за своїми зобов`язаннями коштами і майном об`єднання, від свого імені набуває майнові і немайнові права та обов`язки, виступає позивачем та відповідачем у суді.
З системного аналізу наведених норм законодавства вбачається, що саме ОСББ як юридична особа, створена співвласниками квартир та нежитлових приміщень багатоквартирного будинку для управління та використання спільного майна, самостійно несе відповідальність за порушення норм чинного законодавства при здійсненні управління таким майном, в тому числі відповідальність за порушення правил користування електричною енергією.
Таким чином, за висновком суду, невиконання або неналежне виконання ТОВ "Управляюча компанія "Політех" своїх обов`язків за договором про надання послуг з управління будинком від 21.07.2017 року у будь-якому випадку не звільняє позивача від відповідальності за фактичне безоблікове споживання електроенергії, яке мало місце у житловому будинку за адресою проспект Повітрофлотський 18/2 у м. Києві, та обов`язку ОСББ "Фучика 1" здійснити відшкодування вартості фактично спожитої безоблікової електроенергії.
Відтак, суд не погоджується із доводами позивача про те, що відповідальною особою за порушення правил користування електричною енергією та безоблікове споживання електроенергії є ТОВ "Управляюча компанія "Політех".
За таких обставин та враховуючи те, що заперечення позивача не спростовують як самого факту правопорушення - порушення ПРРЕЕ споживачем шляхом самовільного підключення електроустановок до електромережі без наявності відповідного договору про розподіл та передачу електричної енергії, так і наявність підстав для відповідальності ОСББ "Фучика 1" за таке порушення, суд доходить висновку про відсутність підстав для скасування рішення комісії Приватного акціонерного товариства "ДТЕК Київські Електромережі" з розгляду Акту про порушення від 09.11.2021 року № 000043, оформленого протоколом № 1772 від 20.12.2021 року, про нарахування необлікованої електричної енергії в розмірі 256 269,29 грн., у зв`язку з чим позов Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Фучика 1" задоволенню не підлягає.
Відповідно до частини 1 статті 2 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" суд, здійснюючи правосуддя на засадах верховенства права, забезпечує кожному право на справедливий суд та повагу до інших прав і свобод, гарантованих Конституцією і законами України, а також міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України.
Суди здійснюють правосуддя на основі Конституції і законів України та на засадах верховенства права (частина 1 статті 6 Закону України "Про судоустрій і статус суддів").
Аналіз практики Європейського суду з прав людини щодо застосування статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (див. рішення від 21 січня 1999 року в справі "Гарсія Руїз проти Іспанії", від 22 лютого 2007 року в справі "Красуля проти Росії", від 5 травня 2011 року в справі "Ільяді проти Росії", від 28 жовтня 2010 року в справі "Трофимчук проти України", від 9 грудня 1994 року в справі "Хіро Балані проти Іспанії", від 1 липня 2003 року в справі "Суомінен проти Фінляндії", від 7 червня 2008 року в справі "Мелтекс ЛТД (MELTEX LTD) та Месроп Мовсесян (MESROP MOVSESYAN) проти Вірменії") свідчить, що право на мотивоване (обґрунтоване) судове рішення є частиною загального права людини на справедливий і публічний розгляд справи та поширюється як на цивільний, так і на кримінальний процес.
Вимога пункту 1 статті 6 Конвенції щодо обґрунтовування судових рішень не може розумітись як обов`язок суду детально відповідати на кожен довід заявника. Стаття 6 Конвенції також не встановлює правил щодо допустимості доказів або їх оцінки, що є предметом регулювання в першу чергу національного законодавства та оцінки національними судами. Проте Європейський суд з прав людини оцінює ступінь умотивованості рішення національного суду, як правило, з точки зору наявності в ньому достатніх аргументів стосовно прийняття чи відмови в прийнятті саме тих доказів і доводів, які є важливими, тобто такими, що були сформульовані заявником ясно й чітко та могли справді вплинути на результат розгляду справи.
Відповідно до пункту 58 рішення ЄСПЛ Справа "Серявін та інші проти України" (Заява № 4909/04) від 10.02.2010 у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (див. рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" (Ruiz Torija v. Spain) від 9 грудня 1994 року, серія A, № 303-A, п. 29).
При цьому суд наголошує, що усі інші доводи та міркування сторін, окрім зазначених у мотивувальній частині рішення, взяті судом до уваги, однак не спростовують висновків суду та не суперечать дійсним обставинам справи і положенням чинного законодавства.
Рішення суду про задоволення позову може бути прийнято виключно у тому випадку, коли подані позивачем докази дозволять суду зробити чіткий, конкретний та безумовний висновок про обґрунтованість та законність вимог позивача.
У відповідності до пункту 1 постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 23.03.2012 року № 6 "Про судове рішення" рішення з господарського спору повинно прийматись у цілковитій відповідності з нормами матеріального і процесуального права та фактичними обставинами справи, з достовірністю встановленими господарським судом, тобто з`ясованими шляхом дослідження та оцінки судом належних і допустимих доказів у конкретній справі.
З огляду на вищевикладене, виходячи з того, що позов недоведений позивачами, необґрунтований матеріалами справи та відповідачем спростований, суд доходить висновку, що вимоги позивачів задоволенню не підлягають.
Відповідно до частини 1 статті 129 Господарського процесуального кодексу України судові витрати покладаються судом на позивача.
Враховуючи вищевикладене та керуючись ст.ст. 73-80, 86, 129, 233, 236, 237, 238, 240, 241 Господарський суд міста Києва, -
ВИРІШИВ:
1. В задоволенні позовних вимог відмовити повністю.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення (частина 1 статті 256 Господарського процесуального кодексу України).
Повний текст рішення складено та підписано 09 лютого 2024 року.
Суддя А.М. Селівон
Суд | Господарський суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 09.08.2023 |
Оприлюднено | 16.02.2024 |
Номер документу | 116954121 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань надання послуг |
Господарське
Господарський суд міста Києва
Селівон А.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні