Рішення
від 25.01.2024 по справі 914/2178/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

79014, м. Львів, вул. Личаківська, 128

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

25.01.2024 Справа № 914/2178/23

Господарський суд Львівської області у складі судді Петрашка М.М., розглянувши матеріали справи

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Форум"

до відповідача Давидівської сільської ради Львівського району Львівської області

за участю у справі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Головного управління Держгеокадастру у Львівській області

про витребування земельних ділянок

за участю представників:

від позивача Лука Т.М.

від відповідача Приймак В.О., Феданяк Р.В.

від третьої особи не з`явився

Суть спору: Позовні вимоги заявлено Товариством з обмеженою відповідальністю "Форум" до відповідача Давидівської сільської ради Львівського району Львівської області про витребування земельних ділянок. Зокрема позивач у позовній заяві просив: витребувати у Давидівської сільської ради: земельну ділянку із кадастровим номером: 4623683500:02:000:0098, площею 0,5843 га, земельну ділянку із кадастровим номером: 4623683500:02:000:0099, площею 0,3807 га, земельну ділянку із кадастровим номером: 4623683500:02:000:0100, площею 0,2903 га, земельну ділянку із кадастровим номером: 4623683500:02:000:0102, площею 0,1000 га, визначивши порядок виконання судового рішення, указавши, що це рішення є підставою для внесення запису про державну реєстрацію права власності за Товариством з обмеженою відповідальністю "Форум" (ідентифікаційний код: 20791720).

Ухвалою суду від 19.07.2023 справу прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження. Вказаною ухвалою суду від 19.07.2023 також було залучено до участі у справі третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Головне управління Держгеокадастру у Львівській області (ідентифікаційний код: 39769942).

Ухвалою суду від 12.09.2023 задоволено клопотання відповідача (вх.№19268/23 від 07.08.2023) про витребування доказів, витребувано у Головного управління Держгеокадастру у Львівській області будь-яку інформацію у формі наказів, розпоряджень, рішень, схем розташування земельних ділянок, технічної документації із землеустрою тощо щодо:

- земельної ділянки загальною площею 120 га, яка була передана на підставі Державного Акту на право користування землею серія Б №041453 в постійне користування Товариству з обмеженою відповідальністю "Форум" (Виробниче торгове підприємство "Форум");

- земельної ділянки загальною площею 5,2322 га із кадастровим номером 4623683500:02:000:0093.

Вказаною ухвалою суду від 12.09.2023 було також продовжено строк підготовчого провадження у справі.

Ухвалою суду від 28.11.2023:

- відмовлено у задоволенні клопотання позивача (вх.№26225/23 від 30.10.2023) про призначення колегіального розгляду справи;

- задоволено клопотання позивача (вх.№26225/23 від 30.10.2023) про поновлення строку для подання доказів та поновлено позивачу строк для подання доказів;

- долучено до матеріалів справи копію висновку №28-23Д експертного земельно-технічного дослідження від 13.10.2023, договору №28-23Д від 13.09.2023, акту приймання-передачі висновку №28-23Д експертного земельно-технічного дослідження від 13.10.2023, доказів оплати за проведення експертизи, що додані позивачем до клопотання (вх.№26225/23 від 30.10.2023);

- прийнято до розгляду заяву позивача (вх.№4542/23 від 14.11.2023) про зміну предмета позову;

- задоволено клопотання відповідача (вх.№28146/23 від 20.11.2023) про долучення до матеріалів справи доказів та долучено до матеріалів справи копію відповіді на адвокатський запит від 04.09.2023 №29-13-0.91-2637/15-23, додану відповідачем до вказаного клопотання;

- задоволено клопотання відповідача (вх.№29105/23 від 28.11.2023) про приєднання до клопотання відповідача від 27.10.2023 проекту роздержавлення та графічних матеріалів;

- задоволено клопотання відповідача (вх.№26118/23 від 27.10.2023) про долучення до матеріалів справи проекту роздержавлення та приватизації земель (графічних матеріалів).

- закрито підготовче провадження у справі №914/2178/23 та призначено справу до судового розгляду по суті.

Відповідно до заяви (вх.№4542/23 від 14.11.2023) про зміну предмета позову позивач просить витребувати у Давидівської сільської ради на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Форум" земельну ділянку із кадастровим номером: 4623683500:02:000:0098, площею 0,5843 га, частину земельної ділянки із кадастровим номером: 4623683500:02:000:0099, а саме площею 0,2098 га, що визначена згідно з висновком №28-23Д експертного земельно-технічного дослідження від 13.10.2023, частину земельної ділянки із кадастровим номером: 4623683500:02:000:0100, а саме площею 0,2179 га, що визначена згідно з висновком №28-23Д експертного земельно-технічного дослідження від 13.10.2023, частину земельної ділянки із кадастровим номером: 4623683500:02:000:0102, а саме площею 0,0104 га, що визначена згідно з висновком №28-23Д експертного земельно-технічного дослідження від 13.10.2023, земельну ділянку із кадастровим номером: 4623683500:02:000:0103, площею 0,0727 га, визначивши порядок виконання судового рішення, вказавши, що це рішення є підставою для внесення запису про державну реєстрацію прав за Товариством з обмеженою відповідальністю "Форум" (ідентифікаційний код: 20791720).

Хід розгляду справи викладено в ухвалах суду та відображено у протоколах судового засідання.

Представник позивача в судовому засіданні 25.01.2024 позовні вимоги з врахуванням заяви про зміну предмета спору підтримав повністю, позов просив задовольнити з підстав, що наведені у позовній заяві та відповіді на відзив.

Представники відповідача в судовому засіданні 25.01.2024 проти позовних вимог заперечили, у задоволенні позову просили відмовити з підстав, що наведені у відзиві на позовну заяву та у доповненні до відзиву. Також представники відповідача просили застосувати наслідки спливу строку позовної давності у даній справі.

Третя особа явку представника в судове засіданні 25.01.2024 не забезпечила.

Розглянувши матеріали справи, оцінивши зібрані докази, заслухавши доводи та заперечення представників позивача та відповідача, суд встановив таке.

Мале підприємство "Форум" при птахофабриці ім. XX з`їзду КПРС «Давидів» створено відповідно до наказу №181 від 17.10.1990.

Рішенням виконавчого комітету Пустомитівської районної ради народних депутатів від 20.02.1992 №80 вирішено дозволити вилучити з фондів АТФ "Давидів" 120 га землі і надати їх у володіння Малому підприємству «Форум», а також вирішено видати Малому підприємству «Форум» державний акт на право володіння землею.

Виконавчим комітетом Пустомитівської районної ради народних депутатів видано Виробничому торговому підприємству "Форум" Державний акт на право користування землею серія Б №041458, яким надано останньому у постійне користування на території Зубрянської сільської ради 120 га землі для ведення господарської діяльності.

Відповідно до довідки №230 від 27.03.1996, що підписана головою Пустомитівської районної державної адміністрації Львівської області, наказом по птахофабриці ім. XX з`їзду КПРС (правонаступник «Агроторгова фірма Давидів») за №414 від 17.10.1990, рішенням виконкому Пустомитівської районної Ради від 02.10.1990 було створено МП «Форум», с. Кротошин, на баланс якого птахофабрика передала основні засоби, а також 120 га землі для ведення господарської діяльності.

Як вказано у довідці №230 від 27.03.1996, правонаступником МП «Форум» є Товариство з обмеженою відповідальністю «Форум» (свідоцтво про реєстрацію видане Пустомитівською районною радою 14.02.1996 №20791720).

Відповідно до статуту Товариства з обмеженою відповідальністю "Форум", товариство створене громадянами України шляхом реорганізації колективного виробничо-торгового підприємства "Форум" для ведення на підприємницьких засадах господарської діяльності в галузі виробництва та торгівлі, надання послуг. Товариство є правонаступником всіх прав і зобов`язань колективного виробничо-торгового підприємства "Форум".

У позовній заяві позивач посилається на адвокатські запити вих.№01/10-02/2022 від 10.02.2022 та вих.№01/10-03/2022 від 10.03.2022, зі змісту яких вбачається, що в інтересах ТзОВ "Форум" вживались заходи з метою отримання інформації чи припинялось право користування на земельну ділянку площею 120 га, згідно державного акту про право на користування земельною ділянкою від 1992 року, виданого ВТП "Форум", чи вилучалася у користувача вказана земельна в цілому або в певній її частині.

Відповідно до відповіді Давидівської сільської ради від 21.02.2021 №451 та від 08.04.2022 №652, сільською радою повідомлено, що будь-яких рішень щодо припинення права користування на земельну ділянку площею 120 га, згідно державного акту про право на користування земельною ділянкою від 1992 року, виданого ВТП "Форум" та вилучення з користування останнього в цілому чи в певній частині такої земельної ділянки Давидівською сільською радою не приймалось.

Необхідно зазначити, що згідно з наказом Головного управління Держгеокадастру у Львівській області від 24.12.2020 №69-ОТГ земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 538,8345 га, які розташовані на території Давидівської сільської ради Пустомитівського району передано у комунальну власність Давидівської сільської ради (Давидівської об`єднаної територіальної громади).

24.12.2020 на виконання вказаного наказу Головного управління Держгеокадастру у Львівській області від 24.12.2020 №69-ОТГ між Давидівською сільською радою та Головним управлінням Держгеокадастру у Львівській області підписано акт приймання-передачі, відповідно до якого Головне управління Держгеокадастру у Львівській області передало із державної власності, а Давидівська сільська рада (Давидівська об`єднана територіальна громада) прийняла у комунальну власність Давидівської сільської ради (Давидівської об`єднаної територіальної громади) земельні ділянки згідно з додатком до цього акту.

Пунктом 71 додатку до акту приймання-передачі від 24.12.2020 передбачено передачу земельної ділянки кадастровий номер: 4623683500:02:000:0093 площею 5,2322 га. Цільове призначення: 16.00 Землі запасу.

Рішенням Давидівської сільської ради від 28.12.2020 №3-3/2020, сільська рада надала згоду на передачу об`єктів нерухомого майна з державної власності в комунальну власність територіальної громади Давидівської сільської ради земельних ділянок сільськогосподарського призначення загальною площею 538,8345 га, які розташовані на території Давидівської сільської ради Пустомитівського району згідно з актом приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність від 24.12.2020.

Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно щодо земельної ділянки кадастровий номер: 4623683500:02:000:0093 площею 5.2322 га, 31.12.2020 проведено державну реєстрацію права власності за Давидівською сільською радою, номер запису про право власності: 40050112, державний реєстратор: Зубарєв Анатолій Анатолійович, Давидівська сільська рада Львівського району Львівської області, підстава внесення запису: рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер: 56076824 від 05.01.2021, підстава державної реєстрації: наказ ГУ Держгеокадастру у Львівській області від 24.12.2020 №69-ОТГ, акт приймання-передачі від 24.12.2020, рішення Давидівської сільської ради від 28.12.2020.

У позовній заяві позивач також посилається на адвокатський запит вих.№01/10-08/2022 від 10.08.2022, зі змісту якого вбачається, що в інтересах ТзОВ "Форум" вживались заходи з метою отримання інформації чи припинялось право користування на земельну ділянку площею 120 га, згідно державного акту про право на користування земельною ділянкою від 1992 року, виданого ВТП "Форум", чи вилучалася у користувача вказана земельна в цілому або в певній її частині.

Відповідно до відповіді Давидівської сільської ради від 01.09.2022 №1743, сільською радою повідомлено, що будь-яких рішень щодо припинення права користування на земельну ділянку площею 120 га, згідно державного акту про право на користування земельною ділянкою від 1992 року виданого ВТП «Форум» та вилучення з користування останнього в цілому чи в певній частині такої земельної ділянки Давидівською сільською радою не приймалось, а також серед іншого повідомлено, що згідно з наказом ГУ Держгеокадастру у Львівській області №69-ОТГ від 24.12.2020 земельну ділянку передано у комунальну власність Давидівської сільської ради, яка була вже сформована з присвоєним кадастровим номером 4623683500:02:000:0093.

Крім того згідно із відповіддю Головного управління Держгеокадастру у Львівській області від 29.08.2022 №29-13-0.2-2471/2-22 на адвокатський запит №03/10-08/2022 від 10.08.2022, земельна ділянка площею 5,2322 га з кадастровим номером 4623683500:02:000:0093 зареєстрована в державному земельному кадастрі 04.12.2020 державним кадастровим реєстратором Відділу у Кодимському районі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області. Розробник технічної документації ДП «Українське державне аерогеодезичне підприємство». 31.12.2020 вищевказана земельна ділянка на праві комунальної власності зареєстрована за Давидівською сільською радою.

В подальшому рішенням Давидівської сільської ради Львівського району Львівської області №443-5/2021 від 12.05.2021 затверджено технічну документацію із землеустрою щодо поділу земельної ділянки Давидівської сільської ради Львівського району Львівської області (землі запасу), площею 5,2322 га, кадастровий номер 4623683500:02:000:0093 за адресою: Львівська область, Львівський район, Давидівська сільська рада.

Відповідно до пункту 2 рішення Давидівської сільської ради Львівського району Львівської області №443-5/2021 від 12.05.2021 вирішено зареєструвати земельні ділянки, які утворилися внаслідок поділу земельної ділянки, а саме:

- площею 1,3616 га, за кадастровим номером 4623683500:02:000:0094;

- площею 0,9014 га, за кадастровим номером 4623683500:02:000:0095;

- площею 0,7755 га, за кадастровим номером 4623683500:02:000:0096;

- площею 0,6027 га, за кадастровим номером 4623683500:02:000:0097;

- площею 0,5843 га, за кадастровим номером 4623683500:02:000:0098;

- площею 0,3807 га, за кадастровим номером 4623683500:02:000:0099;

- площею 0,2903 га, за кадастровим номером 4623683500:02:000:0100;

- площею 0,1256 га, за кадастровим номером 4623683500:02:000:0101;

- площею 0,1000 га, за кадастровим номером 4623683500:02:000:0102;

- площею 0,0727 га, за кадастровим номером 4623683500:02:000:0103;

- площею 0,0374 га, за кадастровим номером 4623683500:02:000:0104.

Як зазначено у позовній заяві, в подальшому зі сторони Давидівської сільської ради та інших суб`єктів вчинялись наступний ряд реєстраційних дій, тощо.

Зокрема щодо земельної ділянки з кадастровим номером 4623683500:02:000:0098. Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно щодо земельної ділянки кадастровий номер: 4623683500:02:000:0098, площею 0,5843 га, 19.05.2021 проведено державну реєстрацію права власності за Давидівською сільською радою, номер запису про право власності: 42102257, державний реєстратор: Семенюк Жанна Валеріївна, Давидівська сільська рада Львівського району Львівської області, підстава внесення запису: рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер: 58307961 від 24.05.2021, підстава державної реєстрації: рішення органу місцевого самоврядування, серія та номер: 443-5/2021, виданий 12.05.2021, видавник: Давидівська сільська рада Львівського району Львівської області;

Щодо земельної ділянки кадастровий номер 4623683500:02:000:0099. Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно щодо земельної ділянки кадастровий номер: 4623683500:02:000:0099, площею 0,3807 га, 19.05.2021 проведено державну реєстрацію права власності за Давидівською сільською радою, номер запису про право власності: 42102799, державний реєстратор: Семенюк Жанна Валеріївна, Давидівська сільська рада Львівського району Львівської області, підстава внесення запису: рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер: 58308594 від 24.05.2021, підстава державної реєстрації: рішення органу місцевого самоврядування, серія та номер: 443-5/2021, виданий 12.05.2021, видавник: Давидівська сільська рада Львівського району Львівської області.

Щодо земельної ділянки кадастровий номер 4623683500:02:000:0100. Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно щодо земельної ділянки кадастровий номер: 4623683500:02:000:0100, площею 0,2903 га, 19.05.2021 проведено державну реєстрацію права власності за Давидівською сільською радою, номер запису про право власності: 42103499, державний реєстратор: Семенюк Жанна Валеріївна, Давидівська сільська рада Львівського району Львівської області, підстава внесення запису: рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер: 58309402 від 24.05.2021, підстава державної реєстрації: рішення органу місцевого самоврядування, серія та номер: 443-5/2021, виданий 12.05.2021, видавник: Давидівська сільська рада Львівського району Львівської області.

Щодо земельної ділянки кадастровий номер 4623683500:02:000:0102. Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно щодо земельної ділянки кадастровий номер: 4623683500:02:000:0102, площею 0,1000 га, 19.05.2021 проведено державну реєстрацію права власності за Давидівською сільською радою, номер запису про право власності: 42104813, державний реєстратор: Семенюк Жанна Валеріївна, Давидівська сільська рада Львівського району Львівської області, підстава внесення запису: рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер: 58310883 від 24.05.2021, підстава державної реєстрації: рішення органу місцевого самоврядування, серія та номер: 443-5/2021, виданий 12.05.2021, видавник: Давидівська сільська рада Львівського району Львівської області.

Позивач у позовній заяві також посилається на акт обстеження земельних ділянок від 11.10.2022, відповідно до якого при обстеженні комісією встановлено, що методом порівняння результатів отриманих шляхом інструментальних спостережень та накладанням координат кутових точок меж земельних ділянок з кадастровими номерами 4623683500:02:000:0098, 4623683500:02:000:0097, 4623683500:02:000:0096, 4623683500:02:000:0095, 4623683500:02:000:0094, 4623683500:02:000:0099, 4623683500:02:000:0092, 4623683500:02:000:0101, 4623683500:02:000:0100, 4623683500:02:000:0102, 4623683500:03:000:0154 з координатами кутових точок меж земельної ділянки, що належить згідно Державного акту на право користування землею Б №041453 від 1992 року Виробничому торговому підприємству "Форум", правонаступником якого є ТзОВ "Форум" встановлено, що межі ділянки згідно з Державним актом на право користування землею Б №041453 від 1992 року перетинаються (накладаються) із межами земельних ділянок з кадастровими номерами 4623683500:02:000:0098, 4623683500:02:000:0097, 4623683500:02:000:0096, 4623683500:02:000:0095, 4623683500:02:000:0094, 4623683500:02:000:0099, 4623683500:02:000:0092, 4623683500:02:000:0101, 4623683500:02:000:0100, 4623683500:02:000:0102, 4623683500:03:000:0154, у зв`язку з чим комісією складено відповідні схем-плани, що додаються до даного акту.

Обстеження проводилось комісією у складі голови директора ТзОВ "Форум" Коваля О.П. та члена комісії адвоката Адвокатського об`єднання "АК "Фавор" Луки Т.М.

Обгрунтовуючи позовні вимоги позивач посилається, зокрема, на рішення Конституційного Суду України від 22.09.2005 у справі №5-рп/2005, яким визнано такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційними) положення пункту 6 розділу Х "Перехідні положення" Земельного кодексу України (2768-14) щодо зобов`язання переоформити право постійного користування земельною ділянкою на право власності або право оренди без відповідного законодавчого, організаційного та фінансового забезпечення.

Тобто як зазначив позивач, громадяни та юридичні особи, які до 01.01.2002 набули у постійне користування земельні ділянки, можуть використовувати отримані раніше земельні ділянки на підставі цього правового титулу без обов`язкового переоформлення права постійного користування на право власності на землю чи на право оренди землі.

Також позивач посилається на постанову Великої Палати Верховного Суду від 05.11.2019 у справі №906/392/18, в якій зазначено, що право постійного землекористування є безстроковим і може бути припинене лише з підстав, передбачених статтею 141 ЗК України, перелік яких є вичерпним. Дії органів державної влади та місцевого самоврядування, спрямовані на позбавлення суб`єкта права користування земельною ділянкою після державної реєстрації такого права поза межами підстав, визначених у статті 141 названого Кодексу, є такими, що порушують право користування земельною ділянкою.

Як вказано у позовній заяві, право постійного користування земельною ділянкою, набуте особою у встановленому законодавством порядку, відповідно до законодавства, що діяло на момент набуття права постійного користування, не втрачається та не підлягає обов`язковій заміні. Позивач також зазначив, що право постійного землекористування є безстроковим і може бути припинене лише з підстав, передбачених статтею 141 Земельного кодексу України, перелік яких є вичерпним.

Серед іншого позивач також посилається на постанови Великої Палати Верховного Суду від 23.06.2020 у справі №179/1043/16-ц, Верховного Суду від 31.01.2019 у справі №914/839/18, від 02.09.2020 у справі №918/194/19 та зазначає, що право постійного користування земельною ділянкою, набуте у встановленому законодавством порядку, відповідно до законодавства, що діяло на момент набуття права постійного користування, не втрачається та не припиняється навіть у тому разі, якщо особа, яка за чинним законом не може набути таке право, не здійснить переоформлення цього права в інший правовий титул. Право постійного користування зберігається і є чинним до приведення прав та обов`язків щодо такої земельної ділянки у відповідність до вимог чинного законодавства й переоформлення права постійного користування у право власності чи оренду.

У позовній заяві вказано також про те, що визначальним у правовідносинах з надання земельної ділянки в оренду є волевиявлення власника землі, здійснене в формі відповідного рішення, яке в подальшому реалізується шляхом оформлення договору оренди, укладеного на підставі рішення власника землі (статті 116, 123 Земельного кодексу України), а тому в разі, якщо правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади або органом місцевого самоврядування, суперечить актам цивільного законодавства та порушує цивільні права або інтереси, то такий акт визнається незаконним та скасовується судом на підставі частини 1 статті 21 Цивільного кодексу України.

Враховуючи вищезазначене, позивач вважає, що приймаючи наказ щодо розпорядження земельною ділянкою 4623683500:02:000:0093 площею 5,2322 га та передаючи земельну ділянку Давидівській сільській раді, Головне управління Держгеокадастру у Львівській області вийшло за межі своїх повноважень, з огляду на що позивач стверджує, що відповідний наказ Головного управління Держгеокадастру у Львівській області №69-ОТГ від 24.12.2020, акт приймання-передачі від 24.12.2020 в частині пункту 71 додатку до акту приймання-передачі від 24.12.2020 та рішення Давидівської сільської ради №3-3/2020 від 28.12.2020 є незаконними.

На переконання позивача рішення Давидівської сільської ради від 12.05.2021 №443-5/2021, яким земельну ділянку із кадастровим номером 4623683500:02:000:0093 площею 5,2322 га було поділено на окремі земельні ділянки, є також незаконним.

У позовній заяві позивач наголошує на тому, що до нього, як правонаступника МП «Форум», законно перейшло право безстрокового (постійного) користування земельною ділянкою, посвідчене відповідним державним актом, і при цьому ні зі сторони Головного управління Держгеокадастру у Львівській області, ні зі сторони Давидівської сільської ради рішень щодо припинення права безстрокового (постійного) користування земельною ділянкою не приймалось.

З огляду на вказане, позивач звернувся до Господарського суду Львівської області та згідно із заявою про зміну предмета позову заявив позовні вимоги про витребування у Давидівської сільської ради на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Форум" земельну ділянку із кадастровим номером: 4623683500:02:000:0098, площею 0,5843 га, частину земельної ділянки із кадастровим номером: 4623683500:02:000:0099, а саме площею 0,2098 га, що визначена згідно з висновком №28-23Д експертного земельно-технічного дослідження від 13.10.2023, частину земельної ділянки із кадастровим номером: 4623683500:02:000:0100, а саме площею 0,2179 га, що визначена згідно з висновком №28-23Д експертного земельно-технічного дослідження від 13.10.2023, частину земельної ділянки із кадастровим номером: 4623683500:02:000:0102, а саме площею 0,0104 га, що визначена згідно з висновком №28-23Д експертного земельно-технічного дослідження від 13.10.2023, земельну ділянку із кадастровим номером: 4623683500:02:000:0103, площею 0,0727 га, визначивши порядок виконання судового рішення, вказавши, що це рішення є підставою для внесення запису про державну реєстрацію прав за Товариством з обмеженою відповідальністю "Форум" (ідентифікаційний код: 20791720).

Відповідач заперечив проти позову, подавши відзив на позовну заяву, в якому зазначає про те, що рішення Давидівської сільської ради №3-3/2020 від 28.12.2020 «Про надання згоди на отримання об`єктів нерухомого майна» прийнято з дотриманням вимог норм чинного законодавства України, а державна реєстрація прав об`єкта нерухомого майна №№2265770046236, 2365855646236, 2366109746236, 2366168546236, 2366232646236 проведена з дотриманням вимог законодавства щодо підстав та порядку державної реєстрації права власності на нерухоме майно.

Як вказано у відзиві, розпорядженням Кабінету Міністрів України №60-р від 31.01.2018 «Питання передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність об`єднаних територіальних громад» зобов`язано Державну службу з питань геодезії, картографії та кадастру починаючи з 1 лютого 2018 року забезпечити: здійснення до передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність.

Заперечуючи проти позовних вимог, відповідач у доповненні до відзиву зазначає про те, що станом на сьогоднішній день тієї земельної ділянки площею 120 га., яка була передана в постійне користування позивача на підставі Державного Акту серії Б №041453, фактично не існує, оскільки з 1992 року до моменту подання позову вказана ділянка неодноразово була поділена, передана у приватну власність громадян та юридичних осіб або передана в оренду підприємствам.

Тобто як зазначив відповідач, частину землі, яка була надана позивачу в користування було поділено, присвоєно кадастрові номери та передано фізичним, а також юридичним особам у власність, з огляду на що фактично площа виділеної у 1992 році ТзОВ "Форум" земельної ділянки у розмірі 120 га була зменшена, однак при цьому будь-яких змін до Державного акту серії Б №041453 внесено не було і тому на даний час її розміри не визначені.

Заперечуючи проти позовних вимог, відповідач зазначає про те, що проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок усіх категорій та форм власності (крім земельних ділянок зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи) підлягає обов`язковому погодженню з територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Крім того, відповідач зазначає, що позивачу було достеменно відомо про передачу частини земель, оскільки за її наслідками зменшилась площа землі, яка використовувалась ТзОВ «Форум» для ведення своєї господарської діяльності, а також оскільки після поділу земельної ділянки зменшився обсяг прав та обов`язків щодо згаданої землі для позивача, зокрема щодо порядку та розміру сплати земельного податку.

Враховуючи вказане, відповідач вважає, що оскільки можливе порушення прав та інтересів позивача відбулось ще у 2003 році, а з позовом у даній справі ТзОВ "Форум" звернулось лише у 2023 році, тому на думку відповідача у спірних правовідносинах сплив строк позовної давності, що є самостійною підставою для відмови у позові, з огляду на що, крім інших заперечень відповідача, він просив суд застосувати наслідки спливу строку позовної давності.

Щодо витребування земельних ділянок відповідач зазначає про те, що вимоги про витребування власником свого майна з чужого незаконного володіння це віндикаційний позов, а із приписів статті 387 Цивільного кодексу України та із судової практики Великої Палати Верховного Суду слідує, що правом на витребування майна із чужого незаконного володіння наділений лише власник майна, а не особа, якій належить право користування майном.

При цьому відповідач зазначив про те, що постійне користування землею як на час його надання позивачу, так і станом на сьогодні не передбачає виникнення у відповідного користувача права приватної власності на таку землю. Земля залишається у приватній, комунальній чи державній власності титульного власника, а землекористувач набуває лише право користування нею.

З огляду на те, що земельна ділянка площею 120 га була передана ТзОВ «Форум» у постійне користування, а не у власність, тому на переконання відповідача в даному випадку зі змісту пред`явленого позову не вбачається можливим ефективний спосіб захисту порушеного права чи інтересу позивача.

Тобто як стверджує відповідач, обрання позивачем неефективного способу захисту порушеного права має призводити до відмови в задоволенні позову.

Тим не менше відповідач вважає, що зі змісту позовної заяви не вбачається, яким чином Давидівська сільська рада порушила права чи законні інтереси ТзОВ «Форум», оскільки саме Головним управління Держгеокадастру у Львівській області, як органом державної влади, що здійснює функції із розпорядження землями, було первинно виділено земельну ділянку площею 5,2322 га, присвоївши їй кадастровий №4623683500:02:000:0093 та визначивши цільове призначення: 16.00 "землі запасу", а Давидівська сільська рада лише прийняла рішення поділити земельну ділянку площею 5,2322 га, з кадастровим номером 4623683500:02:000:0093, яка на той час вже перебувала у комунальній власності територіальної громади Давидівської сільської ради.

При цьому, як вказав відповідач, рішення Давидівської сільської ради №443-5/2021 від 12.05.2021 «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки» в установленому чинним законодавством порядку не скасоване, ніким не оспорюється, та є чинним.

Отже, з огляду на те, що Давидівська сільська рада не приймала жодних рішень щодо припинення (вилучення, розпорядження) права постійного користування земельною ділянкою ТзОВ «Форум», тому відповідач вважає, що в даному випадку не вбачається яким чином він порушив права та інтереси позивача, з огляду на що відповідач вважає, що підстави для захисту прав позивача відсутні, а відтак і відсутні підстави для задоволення позовних вимог.

Підсумовуючи свої заперечення, відповідач зазначив, що позивачем не надано суду жодного доказу на підтвердження тих обставин, про які вказано в позовній заяві, а сам по собі факт перебування спірних земельних ділянок у комунальній власності Давидівської сільської ради не презюмує для позивача наявність правових підстав для звернення до суду із позовом про витребування майна, власником якого він не є і не був.

З огляду на зазначене вище, відповідач просить суд відмовити позивачу у задоволенні позовних вимог в повному обсязі.

Дослідивши матеріали справи, оцінивши зібрані докази, заслухавши доводи та заперечення представників позивача та відповідача, суд дійшов висновку відмовити у задоволенні позову з огляду на таке.

Згідно із частиною 1 статті 11 Цивільного кодексу України, цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки.

Частиною 1 статті 316 та частиною 1 статті 317 Цивільного кодексу України передбачено, що правом власності є право особи на річ (майно), яке вона здійснює відповідно до закону за своєю волею, незалежно від волі інших осіб. Власникові належать права володіння, користування та розпоряджання своїм майном.

Відповідно до статті 326 Цивільного кодексу України, у державній власності є майно, у тому числі грошові кошти, яке належить державі Україна. Від імені та в інтересах держави Україна право власності здійснюють відповідно органи державної влади. Управління майном, що є у державній власності, здійснюється державними органами, а у випадках, передбачених законом, може здійснюватися іншими суб`єктами.

Статтею 327 Цивільного кодексу України встановлено, що у комунальній власності є майно, у тому числі грошові кошти, яке належить територіальній громаді. Управління майном, що є у комунальній власності, здійснюють безпосередньо територіальна громада та утворені нею органи місцевого самоврядування.

Як встановлено судом, наказом Головного управління Держгеокадастру у Львівській області від 24.12.2020 №69-ОТГ земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 538,8345 га, які розташовані на території Давидівської сільської ради Пустомитівського району, в тому числі і земельну з кадастровим номером 4623683500:02:000:0093, площею 5,2322 га передано у комунальну власність Давидівської сільської ради (Давидівської об`єднаної територіальної громади), а рішенням Давидівської сільської ради від 28.12.2020 №3-3/2020, сільська рада надала згоду на передачу об`єктів нерухомого майна з державної власності в комунальну власність територіальної громади Давидівської сільської ради.

При цьому судом встановлено, що у 1992 році у Виробничого торгового підприємства "Форум", правонаступником якого є ТзОВ "Форум", на підставі рішення виконавчого комітету Пустомитівської районної ради народних депутатів від 20.02.1992 №80 та згідно з Державним актом на право користування землею серія Б №041458, виникло право постійного користування 120 га землі для ведення господарської діяльності на території Зубрянської сільської ради.

Відповідно до статті 395 Цивільного кодексу України, речовими правами на чуже майно є: 1) право володіння; 2) право користування (сервітут); 3) право користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис); 4) право забудови земельної ділянки (суперфіцій). Законом можуть бути встановлені інші речові права на чуже майно.

Статтею 396 Цивільного кодексу України встановлено, що особа, яка має речове право на чуже майно, має право на захист цього права, у тому числі і від власника майна, відповідно до положень глави 29 цього Кодексу.

Відповідно до частини 1 статті 92 Земельного кодексу України, право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку.

Як вже було зазначено судом, позивач вважає, що приймаючи наказ щодо розпорядження земельною ділянкою 4623683500:02:000:0093 площею 5,2322 га та передаючи земельну ділянку Давидівській сільській раді, Головне управління Держгеокадастру у Львівській області вийшло за межі своїх повноважень, з огляду на що позивач стверджує, що відповідний наказ Головного управління Держгеокадастру у Львівській області №69-ОТГ від 24.12.2020, акт приймання-передачі від 24.12.2020 в частині пункту 71 додатку до акту приймання-передачі від 24.12.2020 та рішення Давидівської сільської ради №3-3/2020 від 28.12.2020 є незаконними.

Однак необхідно зазначити, що вищезазначений наказ Головного управління Держгеокадастру у Львівській області №69-ОТГ від 24.12.2020 був прийнятий, зокрема, відповідно до статей 15-1, 117, 122 Земельного кодексу України.

Відповідно до статті 15-1 Земельного кодексу України (в редакції, чинній станом на 24.12.2020), до повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, належить:

а) внесення в установленому порядку пропозицій щодо розпорядження землями державної та комунальної власності, встановлення меж області, району, міста, району в місті, села і селища, регулювання земельних відносин;

б) участь у розробленні та виконанні державних, галузевих, регіональних та місцевих програм з питань регулювання земельних відносин, раціонального використання земель, їх відтворення та охорони, встановлення меж області, району, міста, району в місті, села і селища, у проведенні моніторингу земель, територіальному плануванні;

в) організація проведення робіт, пов`язаних із реалізацією земельної реформи;

г) проведення відповідно до законодавства моніторингу земель та охорони земель;

ґ) ведення та адміністрування Державного земельного кадастру; д) участь у державному регулюванні планування територій;

е) проведення державної експертизи землевпорядної документації;

є) здійснення заходів щодо вдосконалення порядку ведення обліку і підготовки звітності з регулювання земельних відносин, використання та охорони земель, формування екомережі;

є-1) розпорядження землями державної власності в межах, визначених цим Кодексом;

ж) вирішення інших питань, визначених законами України та покладених на нього актами Президента України.

Згідно з частиною 1 статті 117 Земельного кодексу України, передача земельних ділянок державної власності у комунальну власність чи навпаки здійснюється за рішеннями відповідних органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування, які здійснюють розпорядження землями державної чи комунальної власності відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом. У рішенні органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність зазначаються кадастровий номер земельної ділянки, її місце розташування, площа, цільове призначення, відомості про обтяження речових прав на земельну ділянку, обмеження у її використанні. На підставі рішення органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність складається акт приймання-передачі такої земельної ділянки. Рішення органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність разом з актом приймання-передачі такої земельної ділянки є підставою для державної реєстрації права власності держави, територіальної громади на неї.

Центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб (стаття 122 Земельного кодексу України).

Відповідно до Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру (в редакції чинній на дату прийняття наказу) Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства і який реалізує державну політику у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру, державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів (п.1 Положення).

Держгеокадастр відповідно до покладених на нього завдань розпоряджається землями державної власності сільськогосподарського призначення в межах, визначених Земельним кодексом України, безпосередньо або через визначені в установленому порядку його територіальні органи (пп. 31 п.4 Положення).

Відповідно до статті 148-1 Земельного кодексу України, у разі переходу права власності на земельну ділянку, що перебуває у постійному користуванні, від держави до територіальної громади або від територіальної громади до держави до набувача земельної ділянки переходять права та обов`язки власника земельної ділянки за правовідносинами постійного користування нею.

З урахуванням вищенаведеного, позивачем не наведено обставин, за яких передача Головним управлінням Держгеокадастру у Львівській області земельної ділянки з державної власності у комунальну власність Давидівської сільської ради порушує його права як землекористувача.

При цьому необхідно зазначити, що згідно з частиною 1 та абзацом 1 частини 2 статті 319 Цивільного кодексу України, власник володіє, користується, розпоряджається своїм майном на власний розсуд. Власник має право вчиняти щодо свого майна будь-які дії, які не суперечать закону.

Щодо рішення Давидівської сільської ради від 28.12.2020 №3-3/2020, яким сільська рада надала згоду на передачу об`єктів нерухомого майна з державної власності в комунальну власність територіальної громади Давидівської сільської ради необхідно зазначити, що згідно з частиною 2 статті 328 Цивільного кодексу України, право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності чи необґрунтованість активів, які перебувають у власності, не встановлені судом.

Відповідно до пункту 51 частини 1 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання про надання згоди на передачу об`єктів з державної у комунальну власність та прийняття рішень про передачу об`єктів з комунальної у державну власність, а також щодо придбання об`єктів державної власності.

Таким чином враховуючи вищезазначене, рішення Давидівської сільської ради від 28.12.2020 №3-3/2020, яким сільська рада надала згоду на передачу об`єктів нерухомого майна з державної власності в комунальну власність територіальної громади Давидівської сільської ради, прийнято з дотриманням вимог законодавства та в межах наданих сільській раді повноважень.

Статтею 125 Земельного кодексу України передбачено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Як встановлено судом, 31.12.2020 проведено державну реєстрацію права власності земельної ділянки кадастровий номер: 4623683500:02:000:0093 площею 5,2322 га за Давидівською сільською радою, номер запису про право власності: 40050112, підстава державної реєстрації: наказ ГУ Держгеокадастру у Львівській області від 24.12.2020 №69-ОТГ, акт приймання-передачі від 24.12.2020, рішення Давидівської сільської ради від 28.12.2020.

Судом також встановлено, що рішенням Давидівської сільської ради Львівського району Львівської області №443-5/2021 від 12.05.2021 затверджено технічну документацію із землеустрою щодо поділу земельної ділянки Давидівської сільської ради Львівського району Львівської області (землі запасу), площею 5,2322 га, кадастровий номер 4623683500:02:000:0093 за адресою: Львівська область, Львівський район, Давидівська сільська рада та вирішено зареєструвати земельні ділянки, які утворилися внаслідок поділу земельної ділянки, а саме: площею 1,3616 га, за кадастровим номером 4623683500:02:000:0094; площею 0,9014 га, за кадастровим номером 4623683500:02:000:0095; площею 0,7755 га, за кадастровим номером 4623683500:02:000:0096; площею 0,6027 га, за кадастровим номером 4623683500:02:000:0097; площею 0,5843 га, за кадастровим номером 4623683500:02:000:0098; площею 0,3807 га, за кадастровим номером 4623683500:02:000:0099; площею 0,2903 га, за кадастровим номером 4623683500:02:000:0100; площею 0,1256 га, за кадастровим номером 4623683500:02:000:0101; площею 0,1000 га, за кадастровим номером 4623683500:02:000:0102; площею 0,0727 га, за кадастровим номером 4623683500:02:000:0103; площею 0,0374 га, за кадастровим номером 4623683500:02:000:0104.

Позивач стверджує, що вказане рішення Давидівської сільської ради від 12.05.2021 №443-5/2021, яким земельну ділянку із кадастровим номером 4623683500:02:000:0093 площею 5,2322 га було поділено на окремі земельні ділянки, є незаконним.

Перш за все суд погоджується з доводами відповідача, в частині недоведеності порушення Давидівською сільською радою прав чи законних інтересів ТзОВ «Форум», зокрема з огляду на те, що саме Головним управлінням Держгеокадастру у Львівській області, як органом державної влади, що здійснює функції із розпорядження землями передано сформовану земельну ділянку площею 5,2322 га, якій присвоєно кадастровий №4623683500:02:000:0093 та визначено цільове призначення: 16.00 землі запасу.

Поряд з цим, в матеріалах справи відсутні докази, що формування земельної ділянки площею 5,2322 га відбулось з порушенням норм законодавства. Спірним наказом Держгеокадастру лише передано сформовану земельну ділянку площею 5,2322 га з державної у комунальну власність. Після передачі цієї земельної ділянки у комунальну власність, рішенням Давидівської сільської ради Львівського району Львівської області №443-5/2021 від 12.05.2021, як власником земельної ділянки, затверджено технічну документацію із землеустрою щодо поділу земельної ділянки площею 5,2322 га, що не суперечить земельному законодавству.

Тим не менше, матеріалами справи підтверджується факт поділу земельної ділянки площею 120 га, яка отримана позивачем у постійне користування, що приводить до висновку, що надана у постійне користування земельна ділянка площею 120 га вже не існує як об`єкт цивільних прав.

Так, згідно з Законом № 3613-VI від 07.07.2011 Земельний Кодекс України доповнено статтею 79-1.

Відповідно до частини 1 та 2 статті 79-1 Земельного кодексу України (в редакції, чинній станом на 12.05.2021), формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Формування земельних ділянок здійснюється:

- у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності;

- шляхом поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок;

- шляхом визначення меж земельних ділянок державної чи комунальної власності за проектами землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, проектами землеустрою щодо впорядкування території для містобудівних потреб, проектами землеустрою щодо приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій;

- шляхом інвентаризації земель у випадках, передбачених законом;

- за проектами землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв).

Відповідно до частин 3-6 статті 79-1 Земельного кодексу України (в редакції, чинній станом на 12.05.2021), сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Формування земельних ділянок (крім випадків, визначених у частинах шостій - сьомій цієї статті) здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок. Формування земельних ділянок шляхом поділу та об`єднання раніше сформованих земельних ділянок, які перебувають у власності або користуванні, без зміни їх цільового призначення здійснюються за технічною документацією із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок.

Частинами 9, 10 статті 79-1 Земельного кодексу України передбачено, що земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї.

Державна реєстрація речових прав на земельні ділянки здійснюється після державної реєстрації земельних ділянок у Державному земельному кадастрі.

Поряд з цим, відповідно до частини 13 статті 79-1 Земельного кодексу України, земельна ділянка припиняє існування як об`єкт цивільних прав, а її державна реєстрація скасовується в разі:

- поділу або об`єднання земельних ділянок;

- скасування державної реєстрації земельної ділянки на підставі судового рішення внаслідок визнання незаконною такої державної реєстрації;

- якщо речове право на земельну ділянку, зареєстровану в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України "Про Державний земельний кадастр", не було зареєстровано протягом року з вини заявника.

Тобто з приписів частини 13 статті 79-1 Земельного кодексу України вбачається, що земельна ділянка припиняє існування як об`єкт цивільних прав в разі, зокрема, поділу.

Відповідно до частини 2 статті 25 Закону України "Про землеустрій", одним із видів документації із землеустрою є, зокрема, технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості); технічна документація із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок.

Замовниками документації із землеустрою можуть бути органи державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування, землевласники і землекористувачі, а також інші юридичні та фізичні особи (частина 1 статті 26 Закону України "Про землеустрій").

Згідно із статтею 30 Закону України "Про землеустрій", погодження і затвердження документації із землеустрою проводиться в порядку, встановленому Земельним кодексом України, цим Законом.

Статтею 31 Закону України "Про землеустрій" передбачено, що зміни до документації із землеустрою вносяться особою, яка відповідно до вимог цього Закону може бути розробником документації із землеустрою, за рішенням органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування або власників землі та землекористувачів, у тому числі орендарів, які затвердили проекти землеустрою. Погодження та затвердження змін до документації із землеустрою здійснюються в порядку, передбаченому для погодження та затвердження документації із землеустрою.

Як вбачається із матеріалів справи, після поділу земельної ділянки площею 120 га позивачем не було вчинено жодних дій щодо оформлення належним чином технічної документації із землеустрою на земельну ділянку, що залишилась у постійному користуванні після поділу. Тобто позивач не вчинив жодних дій з метою приведення у відповідність документів на користування земельною ділянкою.

Тим не менше, у даній справі позивачем заявлено позовну вимогу про витребування земельних ділянок, оскільки на його думку наказ Головного управління Держгеокадастру у Львівській області №69-ОТГ від 24.12.2020, акт приймання-передачі від 24.12.2020 в частині пункту 71 додатку до акту приймання-передачі від 24.12.2020, рішення Давидівської сільської ради №3-3/2020 від 28.12.2020, а також рішення Давидівської сільської ради від 12.05.2021 №443-5/2021, яким земельну ділянку із кадастровим номером 4623683500:02:000:0093 площею 5,2322 га було поділено на окремі земельні ділянки, є незаконними.

За змістом статей 15 і 16 ЦК України кожна особа має право на звернення до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу у разі їх порушення, невизнання або оспорювання. Перелік способів захисту, визначений у частині другій статті 16 ЦК України, не є вичерпним. Суд може захистити цивільне право або інтерес іншим способом, що встановлений договором або законом чи судом у визначених законом випадках (абзац дванадцятий частини другої вказаної статті).

Велика Палата Верховного Суду неодноразово зазначала, що, як правило, суб`єкт може скористатися не будь-яким, а конкретним способом захисту його права чи інтересу. Такий спосіб здебільшого випливає із суті правового регулювання відповідних спірних правовідносин (див. mutatis mutandis постанови від 22 серпня 2018 року у справі N 925/1265/16 (пункт 5.6), від 6 лютого 2019 року у справі N 522/12901/17-ц, від 2 липня 2019 року у справі N 48/340 (пункт 6.41), від 1 жовтня 2019 року у справі N 910/3907/18 (пункт 48), від 28 січня 2020 року у справі N 50/311-б (пункт 91), від 19 травня 2020 року у справі N 922/4206/19 (пункт 43), від 22 вересня 2020 року у справі N 910/3009/18 (пункт 88), від 22 червня 2021 року у справі N 200/606/18 (пункт 75), від 22 червня 2021 року у справі N 334/3161/17 (пункт 55); див. також постанову Верховного Суду України від 10 вересня 2014 року у справі N 6-32цс14).

Позивач, якому належить на праві користування земельна ділянка (право користування як вид речових прав на чуже майно, стаття 395 ЦК України), має право на захист цього права відповідно до положень глави 29 цього Кодексу (стаття 396 ЦК України), а отже згідно зі статтею 391 ЦК України (глава 29) має право вимагати усунення перешкод у здійсненні ним права користування майном, зокрема, шляхом пред`явлення негаторного позову (див. постанову Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 2 грудня 2020 року у справі №923/713/19 (пункт 53.3)).

Особа, яка має речове право на чуже майно, має право на захист цього права, у тому числі і від власника майна, відповідно до положень глави 29 цього Кодексу (стаття 396 ЦК України).

Власник майна має право вимагати усунення перешкод у здійсненні ним права користування та розпоряджання своїм майном (стаття 391 ЦК України).

Як зауважила Велика Палата Верховного Суду у постанові від 29 листопада 2023 р. у справі №513/879/19, на підставі приписів Закону N 161-XIV вона допускає можливість витребування орендарем орендованої земельної ділянки лише за певних умов: (1) наявність в орендодавця первісного договору оренди землі з одним орендарем і нового договору оренди землі з іншим орендарем; (2) первісний орендар мав зареєстроване право оренди, однак таке право також зареєстрував новий орендар; (3) первісний орендар заявив вимогу про витребування у своє тимчасове (строкове) володіння орендованої земельної ділянки з тимчасового (строкового) володіння нового орендаря, а не власника земельної ділянки; (4) на момент задоволення цієї вимоги строк первісного договору оренди землі не сплив (див. постанову від 18 квітня 2023 року у справі N 357/8277/19 (N у ЄДРСР 110367952)).

Проте, як вбачається з матеріалів даної справи, позивач звернувся до суду із позовом про витребування земельних ділянок у їх власника.

Необхідно зазначити, що постійне користування землею не передбачає виникнення у позивача права власності на таку землю. Земля залишається у власності відповідача, а позивач, як землекористувач, набуває лише право володіння та користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, а відтак позивачем обрано неналежний спосіб захисту заявивши вимогу про витребування земельних ділянок у їх власника.

Велика Палата Верховного Суду неодноразово звертала увагу на те, що право чи інтерес мають бути захищені судом у спосіб, який є ефективним, тобто таким, що відповідає змісту відповідного права чи інтересу, характеру його порушення, невизнання або оспорення та спричиненим цими діяннями наслідкам (Постанови Верховного Суду від 5 червня 2018 року у справі №338/180/17, від 11 вересня 2018 року у справі № 905/1926/16, від 30 січня 2019 року у справі №569/17272/15-ц, від 2 липня 2019 року у справі № 48/340, від 19 травня 2020 року у справі №916/1608/18).

Застосування будь-якого способу захисту цивільного права та інтересу має бути об`єктивно виправданим та обґрунтованим. Це означає, що: застосування судом способу захисту, обраного позивачем, повинно реально відновлювати його наявне суб`єктивне право, яке порушене, оспорюється або не визнається; обраний спосіб захисту повинен відповідати характеру правопорушення; застосування обраного способу захисту має відповідати цілям судочинства; застосування обраного способу захисту не повинно суперечити принципам верховенства права та процесуальної економії, зокрема не повинно спонукати позивача знову звертатися за захистом до суду (див. постанови Великої Палати Верховного Суду від 19 січня 2021 року у справі N 916/1415/19 (пункт 6.13), від 26 січня 2021 року у справі N 522/1528/15-ц (пункт 82), від 8 лютого 2022 року у справі N 209/3085/20 (пункт 24)).

Обрання позивачем неналежного способу захисту своїх прав є самостійною підставою для відмови в позові (див., зокрема, постанови Великої Палати Верховного Суду від 19 січня 2021 року у справі N 916/1415/19 (пункт 6.21), від 2 лютого 2021 року у справі N 925/642/19 (пункт 52))".

Згідно із частиною 1 статті 74 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Таким чином, враховуючи наведені норми законодавства та встановлені судом обставини, суд дійшов висновку, що позивачем не доведено наявності підстав для витребування у Давидівської сільської ради Львівського району Львівської області земельних ділянок, з огляду на що позов не підлягає задоволенню.

Враховуючи положення статті 129 Господарського процесуального кодексу України, суд дійшов висновку покласти на позивача витрати по сплаті судового збору, оскільки у задоволенні позову слід відмовити.

Крім того, слід зазначити, що представник відповідача до закінчення судових дебатів зробив заяву про вирішення питання щодо судових витрат на професійну правничу допомогу після ухвалення рішення.

Так, відповідно до статті 221 Господарського процесуального кодексу України, якщо сторона з поважних причин не може до закінчення судових дебатів у справі подати докази, що підтверджують розмір понесених нею судових витрат, суд за заявою такої сторони, поданою до закінчення судових дебатів у справі, може вирішити питання про судові витрати після ухвалення рішення по суті позовних вимог. Для вирішення питання про судові витрати суд призначає судове засідання, яке проводиться не пізніше п`ятнадцяти днів з дня ухвалення рішення по суті позовних вимог.

Відповідно до частини 8 статті 129 Господарського процесуального кодексу України, розмір судових витрат, які сторона сплатила або має сплатити у зв`язку з розглядом справи, встановлюється судом на підставі поданих сторонами доказів (договорів, рахунків тощо). Такі докази подаються до закінчення судових дебатів у справі або протягом п`яти днів після ухвалення рішення суду, за умови, що до закінчення судових дебатів у справі сторона зробила про це відповідну заяву. У разі неподання відповідних доказів протягом встановленого строку така заява залишається без розгляду.

Згідно із пунктом 5 частини 6 статті 238 Господарського процесуального кодексу України, у разі необхідності у резолютивній частині також вказується про призначення судового засідання для вирішення питання про судові витрати, дата, час і місце його проведення; строк для подання стороною, за клопотанням якої таке судове засідання проводиться, доказів щодо розміру, понесених нею судових витрат.

Таким чином, враховуючи зроблену позивачем заяву, суд дійшов висновку призначити судове засідання для вирішення питання про розподіл судових витрат на професійну правничу допомогу та встановити йому строк для подання доказів щодо розміру таких витрат.

Керуючись статтями 2, 13, 74, 76, 77, 78, 86, 123, 126, 129, 221, 233, 236, 237, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ

1. У задоволенні позову відмовити.

2. Призначити судове засідання для вирішення питання про розподіл судових витрат на професійну правничу допомогу на 08.02.2024 на 14:00 год.

3. Встановити строк для подання доказів на підтвердження розміру понесених судових витрат на професійну правничу допомогу до 31.01.2024.

Рішення господарського суду набирає законної сили відповідно до статті 241 Господарського процесуального кодексу України.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку у відповідності до Глави 1 розділу IV Господарського процесуального кодексу України.

Повний текст рішення складено 12.02.2024.

Суддя Петрашко М.М.

СудГосподарський суд Львівської області
Дата ухвалення рішення25.01.2024
Оприлюднено15.02.2024
Номер документу116954601
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин

Судовий реєстр по справі —914/2178/23

Постанова від 05.09.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Матущак Олег Іванович

Ухвала від 20.06.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Матущак Олег Іванович

Ухвала від 06.06.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Матущак Олег Іванович

Ухвала від 23.05.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Матущак Олег Іванович

Ухвала від 16.04.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Матущак Олег Іванович

Ухвала від 05.04.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Матущак Олег Іванович

Ухвала від 12.03.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Матущак Олег Іванович

Рішення від 08.02.2024

Господарське

Господарський суд Львівської області

Петрашко М.М.

Рішення від 25.01.2024

Господарське

Господарський суд Львівської області

Петрашко М.М.

Ухвала від 21.12.2023

Господарське

Господарський суд Львівської області

Петрашко М.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні