Постанова
від 14.02.2024 по справі 160/19172/23
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

14 лютого 2024 року м. Дніпросправа № 160/19172/23

Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів: головуючого - судді Шлай А.В. (доповідач),

суддів: Прокопчук Т.С., Кругового О.О.,

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 06 листопада 2023 р. (суддя Кальник В.В.) в адміністративній справі №160/19172/23 за позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 до Слобожанської селищної ради Дніпровського району Дніпропетровської області, третя особа ОСОБА_6 , Товариство з обмеженою відповідальністю «УТИЛЬСЕРВІС ГРУП», про визнання протиправним та скасування рішення, -

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 звернулись до суду з позовною заявою, в якій просили визнати протиправним та скасувати рішення Олександрівської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області №07-43-VII від 23.10.2020 року «Про поводження з відходами на території села Олександрівка». В обґрунтування пред`явленого позову зазначалось про порушення процедури прийняття оскарженого рішення у зв`язку із непроведенням громадських слухань; надання спірним рішенням згоди на розміщення сміттєсортувальної станції, з приводу якої громадські слухання не проводились; спірне рішення має конкретно виражені правові наслідки для територіальної громади та її жителів, пов`язані з екологічною безпекою; будівництво сміттєсортувальної станції суперечить Генеральному плану с. Олександрівка Дніпровського району Дніпропетровської області.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 06 листопада 2023 р., ухваленим за результатом розгляду справи в порядку спрощеного позовного провадження, у задоволенні позову відмовлено.

У поданій апеляційній скарзі позивачі, посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, просять рішення суду першої інстанції скасувати та ухвалити нове рішення, яким позов задовольнити.

В обґрунтування вимог апеляційної скарги зазначено про помилковість висновку суду першої інстанції про те, що спірне рішення є актом індивідуальної дії та не породжує публічно-правових відносин між суб`єктом владних повноважень та позивачами; суд мав розглянути справу за правилами загального, а не спрощеного провадження, оскільки спірне рішення є нормативно-правових актом; прийняття спірного рішення відбулось із порушенням нормативно-правових актів, які регламентують діяльність у сфері забезпечення екологічної безпеки, охорони довкілля та інш. В апеляційній скарзі також наведені аргументи адміністративного позову.

Від ТОВ «УТИЛЬСЕРВІС ГРУП» до апеляційного суду надійшли письмові пояснення, в яких просить відмовити у задоволенні апеляційної скарги.

Інші учасники справи правом на подання відзиву на апеляційну скаргу не скористались.

Розгляд апеляційної скарги здійснено в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами, як це передбачено статтею 311 Кодексу адміністративного судочинства України.

Здійснюючи перевірку оскарженого рішення суду першої інстанції, колегія суддів керується приписами статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України, відповідно до яких рішення суду повинно ґрунтуватись на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.

Судом першої інстанції встановлено наступні обставини у справі:

08.12.2017 року на ім`я голови Олександрівської СР ОСОБА_7 було направлено колективне звернення мешканців с. Олександрівка від імені 53 осіб щодо необхідності та можливості розміщення сміттєсортувальної лінії на території ради та щодо проведення громадських обговорень.

12.12.2017 року постійно діюча депутатська комісія Олександрівської сільської ради склала Висновок про доцільність та необхідність розміщення сміттєсортувальної лінії на території ради, із рекомендацією провести громадські обговорення.

15.12.2017 року на сесії Олександрівської СР було винесено рішення №27-17-VII про проведення громадських обговорень.

29.12.2017 року в газеті «Дніпровська зоря» №51 було розміщено оголошення про те, що 29.01.2018 року відбудуться громадські обговорення з питання необхідності та можливості розміщення на території громади сміттєсортувальної площадки.

Відповідно до витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 28.12.2017 року № 109393799, ОСОБА_6 є власником земельної ділянки, з цільовим призначенням «Для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості», кадастровий номер: 1221481000-01-024-0008.

25.01.2018 року від ОСОБА_6 до Олександрівської сільської ради надійшла пропозиція про облаштування та використання земельної ділянки (кадастровий номер 1221481000:01:024:0008) «для організації діяльності сміттєсортувальної лінії, яка не передбачає сміттєспалювального процесу», а для сортування відходів для передачі останніх відповідним підприємств для вторинної переробки.

29.01.2018 року було складено Протокол громадських слухань членів територіальної громади, всього присутніх на обговореннях - 8 (вісім) громадян (перелік осіб до протоколу відсутній), у т.ч. до складу даних осіб увійшли підписанти: секретар - ОСОБА_8 та головуючий слухань - ОСОБА_7 , заслухали гр. ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_8 , проголосували одноголосно та ухвалили «надати згоду на розміщення на території Олександрівської СР Дніпровського району Дніпропетровської області сміттєсортувальної лінії на земельній ділянці - кадастровий номер 1221481000:01:024:0008».

Рішенням Олександрівської сільської ради «Про затвердження містобудівної документації» від 17.02.2020 року № 14-37-VII на замовлення фізичної особи ОСОБА_6 був затверджений генеральний план села Олександрівка, відповідно до якого земельна ділянка кадастровий номер: 1221481000-01-024-0008, територіально увійшла в межі населеного пункту.

11.09.2020 року ОСОБА_6 звернулась до Олександрівської сільської ради із заявою про надання згоди на розміщення об`єкту на території земельної ділянки кадастровий номер 1221481000:01:024:0008 для поводження з твердими побутовими відходами.

Рішенням Олександрівської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області №07-43-VII від 23.10.2020 року «Про поводження з відходами на території села Олександрівка» надано згоду на розміщення місця (об`єкту) для поводження з твердими побутовими відходами (розміщення, зберігання, сортувальна, переробка) в с.Олександрівка Дніпровського району Дніпропетровської області на території земельної ділянки приватної власності, що належить ОСОБА_6 (кадастровий номер 1221481000:01:024:0008), з цільовим призначенням «Для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості». В рішенні також було зазначено, що в подальшому, власнику земельної ділянки ОСОБА_6 (а у разі зміни власника даної земельної ділянки новому власнику/власникам, або у випадку передачі даної земельної ділянки в користування (оренду), користувачу (орендарю) забезпечити здійснення земельної ділянки (кадастровий номер 1221481000:01:024:0008), відповідно до норм, передбачених чинним законодавством України.

Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції дійшов висновку про правомірність спірного рішення.

На думку скаржників, спірне рішення є нормативно-правовим актом, тому за приписами ч. 8 ст. 264 КАС України адміністративна справа щодо оскарження нормативно-правових актів вирішується за правилами загального провадження.

Пунктами 18 та 19 частини першої статті 4 Кодексу адміністративного судочинства України визначено поняття нормативно-правового акту у та індивідуального акту.

Нормативно-правовий - це акт управління (рішення) суб`єкта владних повноважень, який встановлює, змінює, припиняє (скасовує) загальні правила регулювання однотипних відносин, і який розрахований на довгострокове та неодноразове застосування.

Індивідуальний акт - це акт (рішення) суб`єкта владних повноважень, виданий (прийняте) на виконання владних управлінських функцій або в порядку надання адміністративних послуг, який стосується прав або інтересів визначеної в акті особи або осіб, та дія якого вичерпується його виконанням або має визначений строк.

Спірне рішення, яким надано згоду на розміщення місця (об`єкту) для поводження з твердими побутовими відходами, прийнято за результатом розгляду звернення конкретної особи - ОСОБА_6 , стосується розміщення об`єкту на належній їй на праві приватної власності земельній ділянці, тобто є актом індивідуальної дії.

Відповідно до частин 1, 2 статті 257 Кодексу адміністративного судочинства України за правилами спрощеного позовного провадження розглядаються справи незначної складності. За правилами спрощеного позовного провадження може бути розглянута будь-яка справа, віднесена до юрисдикції адміністративного суду, за винятком справ, зазначених у частині четвертій цієї статті.

Оскільки ініційований позивачами спір не належить до спорів, перелік яких визначений у частині четвертій зазначеної статті, суд першої інстанції, призначивши справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження, порушень процесуального закону не допустив.

Як вбачається зі змісту спірного рішення, при його прийнятті Олександрівська сільська рада керувалась ст. 12 Земельного кодексу України, п. 38 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", ст.13ст.21 Закону України "Про відходи".

Пунктом 38 частини першої статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що надання відповідно до законодавства згоди на розміщення на території села, селища, міста нових об`єктів, у тому числі місць чи об`єктів для управління відходами, сфера екологічного впливу діяльності яких згідно з діючими нормативами включає відповідну територію, вирішується виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради.

Згідно статті 12 Земельного кодексу України до повноваження сільських, селищних, міських рад та їх виконавчих органів у галузі земельних відносин належить вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону (п. "к" ч. 1).

Відповідно до частини 13 Закону України "Про відходи" суб`єктами у сфері поводження з відходами є громадяни України, іноземці та особи без громадянства, а також підприємства, установи та організації усіх форм власності, діяльність яких пов`язана із поводженням з відходами. Стаття 21 цього ж Закону регулює повноваження органів місцевого самоврядування у сфері поводження з відходами.

Так, органи місцевого самоврядування у сфері поводження з відходами забезпечують: а) виконання вимог законодавства про відходи; б) розроблення та затвердження схем санітарного очищення населених пунктів; в) організацію збирання і видалення побутових відходів, у тому числі відходів дрібних виробників, створення полігонів для їх захоронення, а також організацію роздільного збирання корисних компонентів цих відходів; г) затвердження місцевих і регіональних програм поводження з відходами та контроль за їх виконанням; д) вжиття заходів для стимулювання суб`єктів господарювання, які здійснюють діяльність у сфері поводження з відходами; е) вирішення питань щодо розміщення на своїй території об`єктів поводження з відходами; є) координацію діяльності суб`єктів підприємницької діяльності, що знаходяться на їх території, в межах компетенції; з) здійснення контролю за раціональним використанням та безпечним поводженням з відходами на своїй території; и) ліквідацію несанкціонованих і неконтрольованих звалищ відходів; і) сприяння роз`ясненню законодавства про відходи серед населення, створення необхідних умов для стимулювання залучення населення до збирання і заготівлі окремих видів відходів як вторинної сировини; ї) здійснення інших повноважень відповідно до законів України; й) надання згоди на розміщення на території села, селища, міста місць чи об`єктів для зберігання та захоронення відходів, сфера екологічного впливу функціонування яких згідно з діючими нормативами включає відповідну адміністративно-територіальну одиницю; м) здійснення контролю за додержанням юридичними та фізичними особами вимог у сфері поводження з виробничими та побутовими відходами відповідно до закону та розгляд справ про адміністративні правопорушення або передача їх матеріалів на розгляд інших державних органів у разі порушення законодавства про відходи. Органи місцевого самоврядування приймають рішення про відвід земельних ділянок для розміщення відходів і будівництва об`єктів поводження з відходами.

Таким чином, спірне рішення прийнято відповідачем в межах повноважень та у спосіб, що передбачені наведеними вище законами.

Щодо доводів скаржників про порушення Олександрівською сільською радою процедури прийняття спірного рішення у зв`язку із непроведенням громадських слухань за участю усіх мешканців села.

Статтею 14 Закону України "Про відходи" передбачено, що громадяни України, іноземці та особи без громадянства у сфері поводження з відходами мають право на участь в обговоренні питань, пов`язаних із розміщенням, проектуванням, спорудженням та експлуатацією об`єктів поводження з відходами (п. "г" ч. 1).

Як встановлено судом першої інстанції, питання щодо необхідності та можливості розміщення сміттєсортувальної лінії на території ради було ініційовано мешканцями с. Олександрівка у кількості 53 особи шляхом направлення 08 грудня 2017 р. колективного звернення Голові та депутатському корпусу Олександрівської сільської ради (т.1 а.с.17, 18).

12 грудня 2017 р. постійно діючою депутатською комісією Олександрівської сільської ради з питань регулювання земельних відносин та охорони навколишнього середовища складено висновок щодо доцільності та необхідності розміщення сміттєсортувальної лінії на території Олександрівської сільської ради з дотриманням санітарних норм, бажано за межами населеного пункту (т. 1 а.с.22).

Рішенням Олександрівської сільської ради від 15 грудня 2017 р. №27-17-УІІ були призначені громадські обговорення (т. 1 а.с.21), про що мешканці с. Олександівка були повідомлені оголошенням, розміщеним у газеті "Дніпровська зоря" від 29 грудня 2017 р. № 51 (т.1 а.с.19, 20).

25 січня 2018 р. до Олександрійської сільської ради надійшла пропозиція ОСОБА_6 з організації сміттєсортувальної лінії на належній їй земельній ділянці (т.2 а.с.27).

29 січня 2018 р. для обговорення зазначеного питання з`явились члени територіальної громади у кількості 8 осіб, які надали свою згоду на розміщення на території Олександрівської сільської ради сміттєсортувальної лінії на земельній ділянці з кадастровим номером 1221481000:01:024:0008) - (т. 2 а.с.28).

Таким чином, з часу розміщення зазначеного оголошення усі члени територіальної громади с. Олександрівка вважаються такими, що належним чином повідомлені про день, місце і час проведення обговорення, мали можливість прийняти у ньому участь, а тому доводи скаржників про непроведення обговорення з усіма членами територіальної громади колегія суддів вважає неспроможними.

Щодо доводів скаржників про невідповідність спірного рішення волевиявленню членів територіальної громади с. Олександрівка.

Скаржники стверджують, що громада надала згоду на розміщення сміттєсортувальної лінії, натомість спірним рішенням надана згода на розміщення об`єкту для поводження з твердими побутовими відходами (розміщення, зберігання, сортування, переробка).

Дійсно, мешканці с. Олександрівка ініціювали питання розміщення сміттєсортувальної лінії. Це питання було предметом розгляду депутатської комісії та предметом обговорення і надання згоди мешканцями села (протокол від 29.01.2018).

Проте, 11 вересня 2020 р. ОСОБА_6 подала до Олександрівської сільської ради заяву, в якій просила надати згоду на розміщення на належній їй земельній ділянці об`єкту для "поводження з твердими побутовими відходами" (т.1 а.с.25).

Спірним рішенням № 07-43-УІІ від 23 жовтня 2020 р. за результатом розгляду заяви ОСОБА_6 надана згода на розміщення місця (об`єкту) для поводження з твердими побутовими відходами (розміщення, зберігання, сортування, переробка).

У письмових поясненнях до суду першої інстанції ОСОБА_6 підтвердила обставину звернення до Олександрівської сільської ради за дозволом на розміщення сміттєсортувальної лінії. На її переконання, терміни: лінія, площадка, станція є тотожними, адже під лінією слід розуміти необхідне обладнання для сміттєсортування, площадка - це відповідна територія, на якій здійснюється сортування, а станція - усе разом, у робочому стані (т. 2 а.с.18).

Колегія суддів звертає увагу, що Закон України "Про відходи" не містить такого визначення, як "сміттєсортувальна лінія". Згідно статті 4 цього Закону сортування відходів - це механічний розподіл відходів за їх фізико-хімічними властивостями, технічними складовими, енергетичною цінністю, товарними показниками тощо з метою підготовки відходів до їх утилізації чи видалення. Об`єкти поводження з відходами - місця чи об`єкти, що використовуються для збирання, зберігання, сортування, оброблення, перероблення, утилізації, видалення, знешкодження та захоронення відходів.

Натомість, сміттєсортувальна лінія це стаціонарний сортувальний комплекс, що створений з метою відбору корисних фракцій із твердих побутових відходів. Тобто, така лінія є механічним обладнанням, яке підлягає розтушуванню на певному об`єкті для поводження з побутовими відходами.

Земельна ділянка 1221481000:01:024:0008 передана ОСОБА_6 в оренду ТОВ "УТИЛЬСЕРВІС ГРУП", яке виявило намір побудувати саме сміттєсортувальну станцію. У зв`язку із цим в Міністерстві захисту довкілля та природних ресурсів України відбувається процедура з оцінки впливу на довкілля, складовою частиною якого є громадське обговорення, як це передбачено статтею 7 Закону України "Про оцінку впливу на довкілля". Як повідомило ТОВ "УТИЛЬСЕРВІС ГРУП", мешканцями с. Олександрівка були складені зауваження до Повідомлення про планову діяльність, яка підлягає оцінці впливу на довкілля, та направлені до Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України.

Колегія суддів вважає, що спірне рішення № 07-43-УІІ, яке було прийнято з метою реалізації колективного звернення мешканців с. Олександрівка, є лише згодою конкретній особі ( ОСОБА_6 ) на розміщення на належній їй на праві приватної власності земельній ділянці об`єкта поводження з твердими побутовими відходами. Таке рішення не є дозволом у розумінні Закону України "Про перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності", який видається компетентним органом за результатом проведеної процедури в порядку, визначеному статтею 2 Закону України "Про оцінку впливу на довкілля". Цією процедурою передбачено: 1) підготовку суб`єктом господарювання звіту з оцінки впливу на довкілля відповідно до статей 5, 6 та 14 цього Закону; 2) проведення громадського обговорення відповідно до статей 7, 8 та 14 цього Закону; 3) аналіз уповноваженим органом відповідно до статті 9 цього Закону інформації, наданої у звіті з оцінки впливу на довкілля, будь-якої додаткової інформації, яку надає суб`єкт господарювання, а також інформації, отриманої від громадськості під час громадського обговорення, під час здійснення процедури оцінки транскордонного впливу, іншої інформації; 4) надання уповноваженим органом мотивованого висновку з оцінки впливу на довкілля, що враховує результати аналізу, передбаченого пунктом 3 цієї частини; 5) врахування висновку з оцінки впливу на довкілля у рішенні про провадження планованої діяльності відповідно до статті 11 цього Закону.

Крім того, Законом України "Про відходи" визначено коло органів виконавчої влади та їх компетенція у сфері поводження з відходами, у тому числі, наглядові та контролюючи функції з метою охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, у сфері поводження з відходами.

Отже, спірне рішення № 07-43-УІІ не перешкоджає позивачам, які виявили свою незгоду із розміщенням об`єкту поводження з відходами, в реалізації права на участь в громадському обговоренні в процедурі оцінки впливу на довкілля.

Колегія суддів зазначає, що законодавець визначив місцеве самоврядування в Україні, як гарантоване державою право та реальну здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України. Місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст ( ст. 2 ЗУ "Про місцеве самоврядування в Україні").

Однак, реалізація цього права має відбуватися із дотриманням балансу приватних та публічних інтересів, не порушуючи принцип правової визначеності та стабільності у суспільних відносинах. Крім того, визначальним при вирішенні питань місцевого значення є суспільний інтерес, який ґрунтується на волевиявленні більшості членів територіальної громади при дотриманні права кожного бути почутим.

Відповідно до статті 316 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись статтями 315, 316, 321, 322, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 - залишити без задоволення.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 06 листопада 2023 р. в адміністративній справі №160/19172/23 - залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили 14 лютого 2024 р. і оскарженню в касаційному порядку не підлягає згідно частини 5 статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий - суддяА.В. Шлай

суддяТ.С. Прокопчук

суддяО.О. Круговий

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення14.02.2024
Оприлюднено22.02.2024
Номер документу117117243
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері

Судовий реєстр по справі —160/19172/23

Ухвала від 27.05.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Тацій Л.В.

Постанова від 27.05.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Тацій Л.В.

Ухвала від 08.04.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Тацій Л.В.

Ухвала від 25.03.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Тацій Л.В.

Постанова від 14.02.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шлай А.В.

Ухвала від 08.01.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шлай А.В.

Ухвала від 18.12.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шлай А.В.

Ухвала від 11.12.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шлай А.В.

Ухвала від 06.11.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Кальник Віталій Валерійович

Рішення від 06.11.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Кальник Віталій Валерійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні