ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26 лютого 2024 рокуСправа №160/31180/23
Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді: Букіної Л.Є., розглянувши у спрощеному позовному провадженні без повідомлення (виклику) учасників справи (у письмовому провадженні) адміністративну справу № 160/31180/23 за позовом ОСОБА_1 до Політичної партії "ВСЕУКРАЇНСЬКЕ ОБ`ЄДНАННЯ "БАТЬКІВЩИНА", П`ятихатської міської територіальної виборчої комісії Кам`янського району Дніпропетровської області, П`ятихатського міського голови Ісаєв Гілал Міргасан огли, Виконавчого комітету П`ятихатської міської ради, третя особа - П`ятихатська міська рада про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії, поновлення депутатом та на посаді, стягнення середнього заробітку й моральної шкоди,-
У С Т А Н О В И В:
До Дніпропетровського окружного адміністративного суду 28.11.2023 року (до відділення поштового зв`язку подано 25.11.2023 року) надійшов позов ОСОБА_1 до Політичної партії "ВСЕУКРАЇНСЬКЕ ОБ`ЄДНАННЯ "БАТЬКІВЩИНА", П`ятихатської міської територіальної виборчої комісії Кам`янського району Дніпропетровської області, П`ятихатського міського голови Ісаєв Гілал Міргасан огли, Виконавчого комітету П`ятихатської міської ради, в якій позивач простить суд:
- визнати протиправним і скасувати рішення Політичної ради Політичної партії «Всеукраїнське об`єднання «Батьківщина» від 26 жовтня 2023 року №06-11-460 про відкликання депутата П`ятихатської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області ОСОБА_1 за народною ініціативою;
- визнати протиправною та скасувати постанову П`ятихатської міської територіальної виборчої комісії Кам`янського району Дніпропетровської області № 21 від 26 жовтня 2023 року «Про розгляд рішення політичної ради політичної партії «Всеукраїнське об`єднання «Батьківщина», та питання наступного за черговістю кандидата у депутати в єдиному виборчому списку Дніпропетровською обласною організацією Всеукраїнського об`єднання «Батьківщина»;
- поновити ОСОБА_1 депутатом П`ятихатської міської ради VIII скликання Кам`янського району Дніпропетровської області;?
- визнати протиправним і скасувати розпорядження міського голови Ісаєва Гілала Міргасана огли від 27 жовтня 2023 року № 85-рк «Про звільнення ОСОБА_2 »;
- поновити ОСОБА_1 на посаді секретаря П`ятихатської міської ради VIII скликання Кам`янського району Дніпропетровської області;
- стягнути з Виконавчого комітету Пятихатської міської ради на користь ОСОБА_1 середній заробіток за час вимушеного прогулу з 30 жовтня 2023 року і до дати винесення судом рішення з розрахунку 1686,96 грн за один робочий день;
- стягнути з Виконавчого комітету П`ятихатської міської ради на користь ОСОБА_1 середнього заробітку за час затримки розрахунку при звільненні з 27 жовтня 2023 року по 31 жовтня 2023 року за три робочі дні з розрахунку 1686,96 грн за один робочий день;
- стягнути з політичної партії «Всеукраїнське об`єднання «Батьківщина» та П`ятихатського міського голови ОСОБА_3 солідарно на користь ОСОБА_1 моральну шкоду у розмірі 100 000 (сто тисяч),00 грн.
В обґрунтування позову у заявах по суті позивачка зазначила про протиправні та необґрунтовані дії Політичної партії "ВСЕУКРАЇНСЬКЕ ОБ`ЄДНАННЯ "БАТЬКІВЩИНА" щодо відкликанні депутата П`ятихатської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області ОСОБА_1 за народною ініціативою відповідно до рішення від 26 жовтня 2023 року №06-11-460 як такого, що прийнято з порушенням права на гарантований виступ на зборах (конференції) до моменту прийняття відповідного рішення для пояснення своєї позиції, а також неправильному застосуванні норм Закону України «Про статус депутатів місцевих рад». Наголошує, що звернення до суду ґрунтується на боротьбі зі свавіллям та утисками від Політичної партії "ВСЕУКРАЇНСЬКЕ ОБ`ЄДНАННЯ "БАТЬКІВЩИНА" у зв`язку з невступом позивачки до лав партії, що не передбачено Виборчим кодексом України та суперечить нормам статті 36 Конституції України. Також вказує на перевищення повноважень міського голови в частині звільнення позивачки з виборної посади в одноособовому порядку
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 29.11.2023 р. відкрито спрощене позовне провадження без повідомлення учасників процесу. Тією ж ухвалою суду залучено до участі у справі третю особу П`ятихатську міську раду, а також запропоновано відповідачам надати відзиви на позовну заяву.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 29.11.2023 р. заяву ОСОБА_1 про забезпечення позову залишено без задоволення.
У поясненнях третя особа просила відмовити у задоволенні позовних вимог, посилаючись на те, що чинне законодавство України не передбачає механізму відновлення за особою статусу депутата, як і підстав для подальшої втрати статусу іншим депутатом, наступним за черговістю кандидатом у депутати від місцевої організації політичної партії, який буде визнаний обраним депутатом. Зауважує, що правовою підставою для звільнення позивачки за оскарженим розпорядженням слугувало дострокове припинення повноважень депутата П`ятихатської міської ради, що й спричинило невідповідність займаній посаді.
Аналогічна за змістом правова позиція наведена у відзиві на позовну заяву Виконавчого комітету П`ятихатської міської ради.
Заперечуючи проти суті позовних вимог у відзиві на позовну заяву, Політична партія "ВСЕУКРАЇНСЬКЕ ОБ`ЄДНАННЯ "БАТЬКІВЩИНА", зазначила, що однією з підстав для відкликання депутата місцевої ради є невідповідність практичної діяльності депутата місцевої ради основним принципам і положенням передвиборної програми місцевої організації політичної партії, від якої його обрано депутатом, чи програмі політичної партії, від місцевої організації якої його обрано, та зауважила, що позивачкою втрачено зв`язок з Дніпропетровською обласною організацією "ВСЕУКРАЇНСЬКЕ ОБ`ЄДНАННЯ "БАТЬКІВЩИНА". Також зазначає, що інформацію про проведення конференції Дніпропетровської обласної організації 25.10.2023 доведена до відома позивачки та остання брала участь на ній, висловивши відповідну позицію. Інформацію щодо проведення конференції 26.10.2023 розміщено на власному веб-сайті.
Політична партія також заявила про непідсудність розгляду справи в адміністративному судочинстві, оскільки політичні партії не наділені владними управлінськими функціями, не є суб`єктами владних повноважень у розумінні Кодекса ажміністративного судочинства України, коли як участь суб`єкта владних повноважень є обов`язковою ознакою для віднесення спору до публічно-правового. Рішення статутного органу політичної партії не можна розглядати як індивідуальний акт суб`єкта владних повноважень у розумінні п. 19. ч. 1 ст. 4 КАС України.
Дослідивши письмові докази, долучені до матеріалів справи, проаналізувавши відповідні норми чинного законодавства, суд виходить із такого.
Судом встановлено, що рішенням П`ятихатської міської ради VIII скликання Кам`янського району Дніпропетровської області від 02.12.2020 року №3-1/VIII, депутата П`ятихатської міської ради VIII скликання ОСОБА_1 обрано секретарем П`ятихатської міської ради.
На IV етапу ХХІ Конференції Дніпропетровської обласної організації "ВСЕУКРАЇНСЬКЕ ОБ`ЄДНАННЯ "БАТЬКІВЩИНА" прийнято рішення, зокрема, про внесення на розгляд Президії Політичної партії "ВСЕУКРАЇНСЬКЕ ОБ`ЄДНАННЯ "БАТЬКІВЩИНА" пропозиції щодо відкликання депутата П`ятихатської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області Івашини ОСОБА_4 за народною ініціативою, в зв`язку з невідповідністю практичної діяльності депутата основним принципам і положенням передвиборної програми Дніпропетровської обласної організації "ВСЕУКРАЇНСЬКЕ ОБ`ЄДНАННЯ "БАТЬКІВЩИНА", не входженням до депутатської фракції та не виконання зобов`язань звітувати перед виборцями (витяг з протоколу від 25.10.2023 року міститься в матеріалах справи, а.с.137).
Політичною партією "ВСЕУКРАЇНСЬКЕ ОБ`ЄДНАННЯ "БАТЬКІВЩИНА" на власному офіційному сайті розміщено інформацію про проведення 26.10.2023 о 12:00 год. за адресою: АДРЕСА_1 , відбудеться засідання політичної партії, на якому планується розглянути питання щодо відкликання за народною ініціативою депутатів місцевих рад, до переліку яких включено також депутата П`ятихатської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області ОСОБА_1 .
За результатами розгляду зазначеного вище протоколу, Політичною радою Політичної партії «Всеукраїнське об`єднання «Батьківщина» прийнято рішення від 26 жовтня 2023 року №06-11-460 про відкликання депутата П`ятихатської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області ОСОБА_1 за народною ініціативою. Це рішення передати до П`ятихатської міської територіальної виборчої комісії Кам`янського району Дніпропетровської області.
Після надходження рішення політичної ради політичної партії «Всеукраїнське об`єднання «Батьківщина» від 26 жовтня 2023 року №06-11-460, Постановою П`ятихатської міської територіальної виборчої комісії Кам`янського району Дніпропетровської області № 21 від 26 жовтня 2023 року «Про розгляд рішення політичної ради політичної партії «Всеукраїнське об`єднання «Батьківщина», та питання наступного за черговістю кандидата у депутати в єдиному виборчому списку Дніпропетровською обласною організацією Всеукраїнського об`єднання «Батьківщина», серед іншого, постановлено припинення повноважень депутата П`ятихатської міської ради ОСОБА_1 , обраної за єдиним виборчим списком кандидатів у депутати від Дніпропетровської обласної організації "ВСЕУКРАЇНСЬКЕ ОБ`ЄДНАННЯ "БАТЬКІВЩИНА".
Розпорядження міського голови ОСОБА_3 від 27 жовтня 2023 року № 85-рк «Про звільнення ІВАШИНОЇ ОСОБА_5 », у зв`язку із достроковим припиненням повноважень депутата П`тихатської міської ради, що спричинило невідповідність займаній посаді, звільнено ОСОБА_1 , секретаря П`ятихатської міської ради.
Вважаючи протиправним це рішення, постанову та розпорядження, позивачка звернулася до суду із цим позовом.
Перш за все суд виходить із того, що заявлений спір стосується формування складу органів місцевого самоврядування та предметом спору, зокрема, є рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання депутата місцевої ради, то незалежно від того, чи порушене питання відноситься відповідно до статуту політичної партії та до її внутрішньої діяльності або виключної компетенції, такий спір підлягає розгляду у порядку адміністративного судочинства.
Відтак, заявлений позивачем спір підлягає розгляду у порядку адміністративного судочинства вцілому.
При вирішені спору суд виходить із того, що Законом України «Про статус депутатів місцевих рад» визначено правовий статус депутата сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради (далі - місцева рада) як представника інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу та рівноправного члена місцевої ради, встановлює гарантії депутатської діяльності та порядок відкликання депутата місцевої ради.
Статтею 4 названого Закону визначено, що депутат місцевої ради набуває свої повноваження в результаті обрання його до ради відповідно до Закону України «Про вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів».
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 5 цього Закону повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково за наявності перелічених підстав, засвідчених офіційними документами, без прийняття рішення відповідної ради у разі його відкликання за народною ініціативою у встановленому цим Законом порядку.
Статтею 37 Закону встановлені підстави для відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.
Право вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (не раніше ніж через рік з моменту набуття таких повноважень) мають місцева організація політичної партії, від якої його обрано депутатом, а також громадяни України, які є виборцями відповідного виборчого округу (ч. 1 ст. 38 Закону).
Рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою місцевою організацією політичної партії, від якої його обрано депутатом, приймається на зборах (конференції) цієї організації, які проводяться у порядку, передбаченому статутом політичної партії. Таке рішення приймається не менше ніж двома третинами голосів присутніх учасників (делегатів) зборів (конференції) (ч. 9 ст. 38 Закону).
Згідно з ч. 2 ст. 39 Закону в триденний строк після дня проведення зборів (конференції) місцевої організації партії, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, така організація партії повідомляє територіальну виборчу комісію, яка встановила результати відповідних місцевих виборів, про факт проведення зборів (конференції). До повідомлення додається витяг з протоколу зборів (конференції), в якому зазначаються дата, місце проведення зборів (конференції), кількість їх учасників (делегатів), хід обговорення питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, результати голосування, зміст прийнятого рішення.
Голова, а в разі його відсутності - заступник голови, а в разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії на наступний день з дня одержання повідомлення про проведення зборів виборців чи зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, інформує депутата та місцеву раду.
Протокол зборів (конференції), на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, місцевою організацією політичної партії надсилається політичній партії для розгляду питання про відкликання депутата місцевої ради її вищим керівним органом.
Частинами 7-9 статті 41 Закону передбачено, що вищий керівний орган політичної партії розглядає звернення територіальної виборчої комісії щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою чи протокол зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на якому прийнято рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, та приймає рішення про відкликання такого депутата за народною ініціативою або про відмову в задоволенні цієї пропозиції.
Рішення вищого керівного органу партії, прийняте відповідно до її статуту, передається до відповідної територіальної виборчої комісії, яка інформує про зміст рішення ініціативну групу.
На підставі рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання депутата, обраного шляхом висування місцевою організацією політичної партії, за народною ініціативою, а у разі якщо депутат був обраний шляхом самовисування, - на підставі свого рішення, передбаченого частиною п`ятою цієї статті, відповідна територіальна виборча комісія зобов`язана у порядку, передбаченому Виборчим кодексом України, визнати обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації політичної партії або призначити проміжні вибори депутата у відповідному багатомандатному виборчому окрузі.
Статтею 48 Закону визначено гарантії прав депутата місцевої ради при розгляді питання про його відкликання.
Про дату, час і місце проведення зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, місцева організація політичної партії письмово повідомляє депутата, щодо якого розглядатиметься відповідне питання. Такий депутат має право на гарантований виступ на зборах (конференції) до моменту прийняття відповідного рішення для пояснення своєї позиції. Неприбуття на збори (конференцію) депутата місцевої ради, який був належним чином повідомлений про них, не перешкоджає розгляду питання про внесення пропозиції щодо його відкликання за народною ініціативою.
Депутат місцевої ради має право бути присутнім під час розгляду вищим керівним органом політичної партії звернення територіальної виборчої комісії щодо його відкликання за народною ініціативою чи протоколу зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на якому прийнято рішення про внесення пропозиції щодо його відкликання, та при прийнятті відповідного рішення, а також на засіданнях територіальної виборчої комісії при розгляді нею питань, що стосуються його відкликання.
Депутат місцевої ради має право давати пояснення щодо суті питань стосовно його діяльності, робити відповідні заяви на засіданнях ради та її органів, зборах виборців, зборах (конференціях) об`єднань громадян. У встановленому законодавством порядку депутат місцевої ради може використовувати для роз`яснення своєї позиції медіа.
Матеріалами справи підтверджується (витяг з протоколу від 25.10.2023 року), що позивачка була присутня на IV етапу ХХІ Конференції Дніпропетровської обласної організації "ВСЕУКРАЇНСЬКЕ ОБ`ЄДНАННЯ "БАТЬКІВЩИНА", на якій інформувала про свою депутатську діяльність.
Також позивачка мала можливість бути присутньою на Черговому З`їзді Політичної ради Політичної партії «Всеукраїнське об`єднання «Батьківщина», про дату, час та місце проведення якого повідомлено на офіційному сайті Партії.
Тобто, обласним осередком "ВСЕУКРАЇНСЬКЕ ОБ`ЄДНАННЯ "БАТЬКІВЩИНА" забезпечено право позивачки на гарантований виступ на зборах (конференції) обласної організації політичної партії до моменту прийняття відповідного рішення для пояснення своєї позиції.
Крім того, Політичною партією не порушено гарантоване законом право позивачки бути присутнім під час розгляду вищим керівним органом політичної партії звернення територіальної виборчої комісії щодо його відкликання відповідно до протоколу зборів (конференції) обласної організації політичної партії.
Відтак, доводи позивачки щодо порушення процедури розгляду питання про її відкликання з посади депутата місцевої ради не знайшли свого підтвердження під час судового розгляду справи.
Стосовно тверджень позивачки про необґрунтованість та недоведеність підстав прийнятого спірного рішення, суд зазначає, що останнє прийнято у зв`язку з невідповідністю практичної діяльності депутата місцевої ради основним принципам і положенням передвиборної програми, від якої його обрано депутатом. Ця підстава є окремою та самодостатньою в силу приписів статті 37 Закону України «Про вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів» для прийняття рішення щодо дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради.
Разом з цим статтею 4 Закону України «Про політичні партії в Україні» встановлено, що втручання з боку органів державної влади та органів місцевого самоврядування або їх посадових осіб у створення і внутрішню діяльність політичних партій та їх структурних утворень забороняється, за винятком випадків, передбачених цим Законом.
Відтак, не підлягають оцінці судом висновки обласного осередку Політичної партії та вищого керівного органу Політичної партії щодо належної діяльності свого члена, обраного до складу місцевої ради від Партії. Пропозиція та рішення про дострокове припинення повноважень депутата місцевої ради підлягають перевірці виключно на предмет дотримання процедури їх прийняття.
З огляду на викладене, суд вважає відсутніми підстави для задоволення позову у розглянутій частині
Із приводу позовних вимог про визнання протиправною та скасування постанови № 21 від 26 жовтня 2023 року суд зазначає, що приписами статті 41 Закону України «Про вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів» встановлено, що на підставі рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання депутата, обраного шляхом висування місцевою організацією політичної партії, за народною ініціативою, а у разі якщо депутат був обраний шляхом самовисування, - на підставі свого рішення, передбаченого частиною п`ятою цієї статті, відповідна територіальна виборча комісія зобов`язана у порядку, передбаченому Виборчим кодексом України, визнати обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації політичної партії або призначити проміжні вибори депутата у відповідному багатомандатному виборчому окрузі.
Відповідно, відсутні підстави для задоволення позову й в цій частині позовних вимог, адже, фактично така вимога є втручанням в дискреційні повноваження відповідного суб`єкта владних повноважень, позяк закон визначає чіткі повноваження виборчих комісій та підстави для прийняття тих чи інших рішень, які не можуть змінюватися судом.
Із приводу ж позовних вимог щодо звільнення позивачки з посади секретаря ради та її тверджень у цій частині суд зазначає, що повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково за наявності перелічених підстав, засвідчених офіційними документами, без прийняття рішення відповідної ради у разі його відкликання за народною ініціативою у встановленому цим Законом порядку.
З цих підстав, зважаючи, що посада секретаря ради є виборною та може обиратися виключно із числа депутатів ради, то сам факт припинення повноважень депутата у разі його відкликання за народною ініціативою у встановленому цим Законом порядку свідчить про неможливість обіймання цієї посади та як наслідок невідповідність займаної посади, про що зазначено в оскарженому розпорядженні.
З огляду на викладене, суд доходить висновку про необґрунтованість позовних у цій частині та, як наслідок, похідних, як-от поновлення на роботі, стягнення середнього заробітку й моральної шкоди, та як наслідок, відсутність підстав для їх задоволення у повнму обсязі.
Керуючись ст. 241-246, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, -
У Х В А Л И В:
У задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 відмовити повністю.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, у разі якщо її не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного перегляду справи.
Рішення суду оскаржується до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його складення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Суддя Л.Є. Букіна
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.02.2024 |
Оприлюднено | 04.03.2024 |
Номер документу | 117375528 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо статусу народного депутата України, депутата місцевої ради, організації діяльності представницьких органів влади, з них про статус депутатів місцевих рад |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Букіна Лілія Євгенівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Букіна Лілія Євгенівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Букіна Лілія Євгенівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні