ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
29 лютого 2024 року м. Дніпросправа № 340/908/23
Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого - судді Лукманової О.М. (доповідач),
суддів: Божко Л.А., Дурасової Ю.В.,
розглянувши у порядку письмового провадження в м. Дніпро апеляційну скаргу Кропивницької митниці на рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 19.09.2023 року (суддя Пасічник Ю.П., м. Кропивницький, повний текст рішення складено 19.09.2023 року) в справі №340/908/23 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Промтехінжинірінг» до Кропивницької митниці про визнання незаконним та скасування рішення про визначення коду товару,-
в с т а н о в и в:
03.03.20231 року ТОВ «Промтехінжинірінг» (далі по тексту позивач) звернулось до суду з позовом до Кропивницької митниці (далі по тексту відповідач), в якому просило визнати незаконним та скасувати рішення від 28.02.2023 року про визначення коду товару №KT-UA901000-0008-2023.
Рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 19.09.2023 року позовні вимоги задоволено.
Не погодившись з рішенням суду першої інстанції Кропивницька митниця подала апеляційну скаргу, в якій просила скасувати рішення та прийняти нове, яким в задоволенні позовних вимог відмовити. Свої вимоги обґрунтувала тим, що судом не надано належної оцінки нормам чинного законодавства, висновки суду не відповідають обставинам справи, що призвело до прийняття невірного рішення. Апелянт зазначив, що спірним питанням є визначення коду УКТЗЕД товару, який ввозився на митну територію України. Апелянт вважав, що підставамидляприйняттязазначеного рішення про визначення коду товару є Українська класифікація товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТЗЕД), викладена у додатку до Закону України від 19.10.2022 № 2697-ІХ «Про Митний тариф України», Пояснення до Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності, наказ Міністерства фінансів України від 30.05.2012 № 650, акт митного огляду від 28.02.2023 року № 23UA901020001601U0, фотографії з митного огляду, інформація з мережі Інтернет, що знаходиться в вільному доступі стосовно технічних характеристик горизонтального токарного верстату «модель DS28-0/500» (https://ru.made-in-china.com/co kaida machine/product Ds28-0-3-Axis-High-Spindle-Speed-Slant-Bed-CNC-Metal-Turning- Lathe Machine_rygnnoung.html), мету його застосування, додатково надані документи (технічна документація), інформація з бази даних «Класифікаційні рішення» програми «Інспектор» ЄАІС ДМС рішення КТ- UA805000-0005-2023 від 20.02.2023 року та рішення KT-UA110000-0118- 2018 від 21.09.2018 року. Відповідно до правил 1, 2а), 5, 6 Основних правил інтерпретації УКТ ЗЕД, товар класифіковано у товарній підкатегорії УКТ ЗЕД 8458112000, як «Верстат токарний, металорізальний, горизонтальний з числовим програмним керуванням, такий, що не є токарним автоматом. Верстат токарний горизонтальний, новий, модель DS28-0/500- 1шт. Серійний номер - 2280295. Рік випуску: 2023. Одношпиндельний, багатоцільовий. Призначений для таких робіт як нарізка різьблення, підрізка та обробка торців, виточення деталей різної форми. Оброблення здійснюється інструментом, який закріплений у різцетримачі та може рух та 2». Пояснення до УКТЗЕД є одним з допоміжних робочих матеріалів, що запроваджуються в Україні з метою забезпечення однакової інтерпретації і застосування УКТЗЕД, пояснення до УКТЗЕД містять тлумачення змісту позицій УКТЗЕД, терміни, короткі описи товарів і галузі можливого застосування цих товарів, класифікаційні ознаки та конкретні переліки товарів, що включені або виключені з тих чи інших товарних позицій, методи визначення різних характеристик товарів та іншу інформацію, як є необхідною для однозначного віднесення конкретного товару до певної товарної позиції УКТЗЕД. Апелянт вказував, що ДП НТЦ «Станкосерт», яке виконувало експертизу у справі та надало експертний висновок, у своєму листі зауважує, що «згідно частини 7 статті 69 Митного кодексу України, обов`язковими щодо класифікації товарів для митних цілей є лише рішення митних органів, які можуть бути оскаржені декларантом або уповноваженою ним особою у встановленому порядку. Згідно частини 8 статті 69 Митного кодексу України «Висновки інших органів, установ та організацій щодо визначення кодів товарів згідно з УКТ ЗЕД при митному оформленні мають інформаційний або довідковий характер». Апелянт вказував, що у пункті 1.1 «Інструкції з експлуатації» зазначено: Це ідеальний верстат для обробки складних деталей. Він може обточувати внутрішні і зовнішні циліндричні поверхні, торцювати, облицьовувати, знімати фаски; кругова крива, різьба, конусне різання а також свердління, розточування та накатка. Верстат підходить для токарної обробки як дрібних, так і великих партій. Для того щоб токарний верстат потрапив до класу токарних оброблювальних центрів, тобто став багатоцільовим верстатом, який дозволяє здійснювати операції фрезерування, свердління, розточування, нарізь, калібрування, шліфування, полірування, він, в обов`язковому порядку, має бути обладнаний приводним(-и) інструментом(-ами), а головний шпиндель верстату повинен мати можливість повертатися навколо своєї осі на відповідний (заданий) кут з наступною фіксацією. Експертами зазначено, що верстат 0528-0/500: «відноситься до класу металорізальних верстатів (п. 1 ДСТУ 2298-93) та групи токарних верстатів (п. 16 ДСТУ 2298-93); являється токарним верстатом з числовим керуванням (п. 3.1.5 ДСТУ EN 150 23125:2018); не є токарним оброблювальним центром (п. 3.1.6 ДСТУ ЕМ 150 23125:2018), тобто не є багатоцільовим металорізальним верстатом (п. 6 ДСТУ 2298-93) через відсутність можливості працювати з приводним (обертовим) інструментом та неможливість позиціонування шпинделя за віссю С». Але класифікаційним рішенням Кропивницької митниці від 28.02.2023 року №КТ- UA901000-0008-2023 верстат моделі « 0528-0/500» і не був класифікований як «Токарний оброблювальний центр». Апелянт вказував, що не погоджується з твердженням експертного висновку, що для того щоб токарний верстат став багатоцільовим верстатом йому потрібно потрапити до класу токарних оброблювальних центрів. У разі якщо машина (включаючи комбінацію машин) складається з окремих комплектувальних вузлів (незалежно від того, розміщені вони окремо чи з`єднані між собою трубопроводами, трансмісійними механізмами, електричними кабелями чи іншими пристроями), призначених для забезпечення одночасного виконання чітко визначених функцій, включених до однієї з товарних позицій групи 84 або 85, таку машину потрібно класифікувати у товарній позиції, що відповідає визначеній функції). Визначення з вимогами до верстата (для того щоб він став багатоцільовим) на які посилаються експерти у висновку, чітко описані в поясненнях до товарної позиції 8457. Апелянт вказував, що в межах УКТ ЗЕД поняття «Оброблювальні центри» наведено в пункті (А) пояснень до товарної позиції 8457 УКТ ЗЕД, а саме: «Оброблювальні центри є окремими верстатами, тобто всі операції механічної обробки виконуються на одному (багатофункціональному) верстаті. Такі оброблювальні центри повинні задовольняти таким умовам: повинні виконувати кілька операцій механічної обробки і забезпечувати автоматичну зміну різального інструменту з магазина або іншого аналогічного пристрою відповідно до програми обробки; (а) шляхом автоматичної заміни різального інструменту з магазина або аналогічного пристрою відповідно до програми механічної обробки (оброблювальні центри)». опису товару в митній декларації процедурі декларування відповідно вимог Кодексу; відомостей про товар та код товару згідно з УКТ ЗЕД, заявлених у митній декларації, відомостям про товар (найменування, опис, визначальні характеристики для класифікації товарів тощо), зазначеним у наданих для митного контролю документах, шляхом перевірки дотримання вимог Основних правил інтерпретації УКТ ЗЕД, із врахуванням Пояснень до УКТ ЗЕД, рекомендацій, розроблених центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, відповідно до вимог Кодексу, а також той факт, що згідно статті 69 пункту 8 Митного кодексу України (висновки інших органів, установ та організацій щодо визначення кодів товарів згідно з УКТ ЗЕД при митному оформленні мають інформаційний або довідковий характер), враховуючи технічні характеристики верстата: (верстат для обробки складних деталей, може обточувати внутрішні і зовнішні циліндричні поверхні, торцювати, облицьовувати, знімати фаски; кругова крива, різьба, конусне різання а також свердління, розточування та накатка, підходить для токарної обробки як дрібних, так і великих партій; наявність змінного інструмента який дозволяє виконувати різні операції обробки: (для обробки отворів використовуються свердла, зенкери, розвертки та інші; для нарізання різьб поряд із різьбонарізними різцями використовуються мітчики і плашки, оброблення здійснюється інструментом, який закріплений у різцетримачі та може рухатися у напрямках інтерпольованих вісей X та Z), відомості з ДСТУ 2391-94: (Оброблення різанням - вид механічного оброблення, яке полягає в утворенні нових поверхонь шляхом відділення поверхневих шарів матеріалу з утворенням стружки а саме (точіння, фрезерування, стругання та довбання, протягування, свердління, зенкерування, розвірчування, зенкування та цекування, шабрування, шліфування, притирання, полірування, оздоблювальне оброблення а також інші), назву верстата яка міститься в інструкції з експлуатації «Токарний центр В528-0/500», пояснення до товарної позиції 8458; «Верстати токарні (включаючи верстати токарні багатоцільові) цієї товарної позиції є машинами для обробки поверхні металу шляхом різання або інших способів видалення металу», а також з урахуванням додатково наданих документів для ознайомлення (технічна документація у паперовому вигляді) та інших відомостей із розділу «Документи, на основі яких приймалось рішення», а також враховуючи відсутність будь яких застережень в товарній позиції 8458 щодо (верстатів токарних багатоцільових в розумінні УКТ ЗЕД), відповідно до правил 1, 2а), 5, 6 Основних правил інтерпретації УКТ ЗЕД, митницею товар класифіковано у товарній підкатегорії УКТ ЗЕД 8458112000.
Перевіривши матеріали справи, законність і обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги, а також правильність застосування судом норм матеріального і процесуального права та правової оцінки обставин у справі, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що Українська класифікація товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) складається на основі Гармонізованої системи опису та кодування товарів та затверджується законом про Митний тариф України, товари систематизовано за розділами, групами, товарними позиціями, товарними підпозиціями, найменування і цифрові коди яких уніфіковано з Гармонізованою системою опису та кодування товарів. Для докладнішої товарної класифікації використовується сьомий, восьмий, дев`ятий та десятий знаки цифрового коду. Відповідно до Основних правил інтерпретації УКТ ЗЕД, класифікація товарів в УКТЗЕД здійснюється за такими правилами: Назви розділів, груп і підгруп наводяться лише для зручності користування УКТЗЕД; для юридичних цілей класифікація товарів в УКТЗЕД здійснюється виходячи з назв товарних позицій і відповідних приміток до розділів чи груп і, якщо цими назвами не передбачено іншого, відповідно до таких правил: будь-яке посилання в назві товарної позиції на будь-який виріб стосується також некомплектного чи незавершеного виробу за умови, що він має основну властивість комплектного чи завершеного виробу. Це правило стосується також комплектного чи завершеного виробу (або такого, що класифікується як комплектний чи завершений згідно з цим правилом), незібраного чи розібраного; будь-яке посилання в назві товарної позиції на будь-який матеріал чи речовину стосується також сумішей або сполук цього матеріалу чи речовини з іншими матеріалами чи речовинами. Будь-яке посилання на товар з певного матеріалу чи речовини розглядається як посилання на товар, що повністю або частково складається з цього матеріалу чи речовини. Класифікація товару, що складається більше ніж з одного матеріалу чи речовини, здійснюється відповідно до вимог правила 3. Суд першої інстанції вказував, що перевага надається тій товарній позиції, в якій товар описується конкретніше порівняно з товарними позиціями, де дається більш загальний його опис. У Розділі XVI УКТ ЗЕД наведені коди, зокрема машин, обладнання та механізмів, згідно групи 84 «Реактори ядерні, котли, машини, обладнання і механічні пристрої; їх частини» до коду 8458 11 - з числовим програмним керуванням: до коду 8458 11 20 00 відносяться верстати токарні багатоцільові; а до коду 8458 11 80 00 інші. Відповідно до розділу ХVI Пояснень, VI. Багатофункціональні машини і комбіновані машини (комбайни) (Примітка 3 до цього розділу) загалом багатофункціональні машини класифікуються за основною функцією цієї машини. До багатофункціональних машин, наприклад, відносяться металорізальні верстати, в яких використовується змінний інструмент, який дозволяє виконувати різні операції обробки (наприклад, фрезерування, розточення, притирання). Суд першої інстанції використав при вирішенні спору висновок експертизи. Згідно висновку експерта Державного підприємства «Науково-технічний центр «Станкосерт» від 30.05.2023 року, щодо поставлених питань вказано: Токарний верстат моделі DS28-0/500, серійний номер - 2280295, 2022 року виготовлення, з системою числового програмного керування Fanuc, виробник - ZНEJIANG КАІDА МАСНІNЕ TOOL, торгова марка КАIDA, країна виробництва - Китай не призначений для роботи з приводним (обертовим) інструментом, який дозволяє виконувати різні операції обробки (наприклад, фрезерування, розточення, притирання); токарний верстат моделі DS28-0/500, серійний номер - 2280295, 2022 року виготовлення, з системою числового програмного керування Fanuc, виробник - ZНEJIANG КАІDА МАСНІNЕ TOOL, торгова марка КАIDA, країна виробництва - Китай, з урахуванням його технічних можливостей та характеристик відповідає коду товару Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТЗЕД) 8458118000, як верстат токарний (не багатоцільовий) металорізальний, горизонтальний, з числовим програмним керуванням, інший; токарний верстат моделі DS28-0/500, серійний номер - 2280295, 2022 року виготовлення, з системою числового програмного керування Fanuc, виробник - ZНEJIANG КАІDА МАСНІNЕ TOOL, торгова марка КАIDA, країна виробництва - Китай не може бути віднесено до коду УКТЗЕД 8458112000, як верстат токарний багатоцільовий, металорізальний, горизонтальний, з числовим програмним керуванням. Відповідачем не підтверджено, судом не встановлено наявність підстав для класифікації токарного верстату моделі DS28-0/500, серійний номер - 2280295, 2022 року виготовлення, з системою числового програмного керування Fanuc, виробник - ZНEJIANG КАІDА МАСНІNЕ TOOL, торгова марка КАIDA, країна виробництва - Китай за кодом товару УКТЗЕД 8458112000. Суд першої інстанції вказував, що не вбачаються дійсні та об`єктивні підстави для класифікації товару за кодом товару УКТЗЕД 8458112000, що свідчить про відсутність підстав для прийняття відповідачем оскаржуваного рішення.
Матеріалами справи встановлено, що 28.02.2023 року з метою митного оформлення товару, до митниці виїзду Одеської митниці була подана електронна митна декларація, №23UA901020001601U0 на товари, що зазначені у рядку 31 ЕМД: Верстати токарні, металорізальні, горизонтальні з числовим програмним керуванням. Верстати токарний горизонтальний, новий модель - DS28-0/500, 1 шт. Серійний номер 2280295, рік випуску 2023. Одно-шпиндельний, не багатоцільовий, призначений для таких робіт як нарізка різьблення, підрізка та обробка торців, виточення деталей різної форми. Разом з декларацією подано пакет документів на підтвердження заявленої митної вартості та визначених кодів УКТЗЕД. В рядку 33 митної декларації №23UA901020001601U0 зазначений код товару відповідно до Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності - 8458118000.
Встановлено, що 28.02.2023 року відділом МП КМВ та МТР ЗЕД Кропивницької митниці було прийняте рішення про визначення коду товару №KT-UA901000-0008-2023, визначений код товару «Верстати токарні, металорізальні, горизонтальні з числовим програмним керуванням. Верстати токарний горизонтальний, новий модель - DS28-0/500, 1 шт. Серійний номер 2280295, рік випуску 2023. Одно-шпиндельний, не багатоцільовий, призначений для таких робіт як нарізка різьблення, підрізка та обробка торців, виточення деталей різної форми. Технічні характеристики: - Оберти шпинделя 4000 об/хв; - Потужність головного двигуна 7,5/11 кВт; - Діаметр отвору шпинделя 63мм; - Діаметр зажимного патрона 8 дюймів; - Кількість різцетримачів 8; Макс.ріжучий діаметр для вісьових деталей 250мм; - Макс.довжина для вісьових деталей 400мм; - Точність позиціонування 12 мкм. До комплекту входить: система числового програмного керування FANUC; конвеєр стрічкового типу для вивантаження стружки; задня бабка; комплект оправок для кріплення інструмента; комплект металоріжучого інструмента; технічна документація; лампа індикації стану верстата; ручний пневматичний пістолет для видалення стружки з деталей та верстата; комплект регульованих опор, вивантаження транспортування стружки, технічна документація. Не укомплетовано: 8 дюймовим патроном та розточною оправкою з отвором для змащувально- охолоджувальної рідини, замість високотехнологічного щупу Renishaw НРМА5 у комплекті простий щуп Renishaw НРМА. У частково розібраному стані, для більш зручного транспортування. Виробник: «ZHEJIANG KАIDA MACHINE TOOL СО., LTD», торгівельна марка «Kaida», країна виробництва: CN» - 8458112000.
З метою митного оформлення товару, ТОВ «Промтехінжинірінг» подало електронну митну декларацію №23UA901020001716U7 на товар: Верстати токарні, металорізальні, горизонтальні з числовим програмним керуванням. Верстати токарний горизонтальний, новий модель - DS28-0/500, 1 шт. Серійний номер 2280295, рік випуску 2023. Одно-шпиндельний, не багатоцільовий, призначений для таких робіт як нарізка різьблення, підрізка та обробка торців, виточення деталей різної форми та вказано код товару, який визначено рішенням від 23.02.2023 року №KT-UA901000-0008-2023, а саме 8458112000.
Отже, позивач вважає, що код УКТЗЕД товару «Верстати токарні, металорізальні, горизонтальні з числовим програмним керуванням. Верстати токарний горизонтальний, новий модель - DS28-0/500, 1 шт. Серійний номер 2280295, рік випуску 2023. Одно-шпиндельний, не багатоцільовий, призначений для таких робіт як нарізка різьблення, підрізка та обробка торців, виточення деталей різної форми. Технічні характеристики: - Оберти шпинделя 4000 об/хв; - Потужність головного двигуна 7,5/11 кВт; - Діаметр отвору шпинделя 63мм; - Діаметр зажимного патрона 8 дюймів; - Кількість різцетримачів 8; Макс.ріжучий діаметр для вісьових деталей 250мм; - Макс.довжина для вісьових деталей 400мм; - Точність позиціонування 12 мкм. До комплекту входить: система числового програмного керування FANUC; конвеєр стрічкового типу для вивантаження стружки; задня бабка; комплект оправок для кріплення інструмента; комплект металоріжучого інструмента; технічна документація; лампа індикації стану верстата; ручний пневматичний пістолет для видалення стружки з деталей та верстата; комплект регульованих опор, вознкдля транспортування стружки, технічна документація. Не укомплетовано: 8 дюймовим патроном та розточною оправкою з отвором для змащувально- охолоджувальної рідини, замість впсокотехнологічного щупу Renishaw НРМА5 у комплекті простий щуп Renishaw НРМА. У частково розібраному стані, для більш зручного транспортування. Виробник: «ZHEJIANG KАIDA MACHINE TOOL СО., LTD», торгівельна марка «Kaida», країна виробництва: CN» 8458118000 визначено ним вірно, оскільки такий є верстатом токарним металорізальним, горизонтальним. Описом товарних позицій УКТЗЕД визначено коди для верстатів товарних, за товарною позицією 8458. Натомість вважає, що митницею невірно змінено код УКТЗЕД на 8458112000, тому що такий застосовується до верстатів токарних багатоцільових, яким «Вертати токарний горизонтальний, новий модель - DS28-0/500», не є.
Відповідно ч. 1, 2 ст. 73, ст. 101 КАС України належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення. Висновок експерта - це докладний опис проведених експертом досліджень, зроблені у результаті них висновки та обґрунтовані відповіді на питання, поставлені перед експертом, складений у порядку, визначеному законодавством. Предметом висновку експерта може бути дослідження обставин, які входять до предмета доказування та встановлення яких потребує наявних у експерта спеціальних знань. Висновок експерта може бути наданий на замовлення учасника справи або на підставі ухвали суду про призначення експертизи. Висновок експерта викладається у письмовій формі і приєднується до справи. Суд має право за заявою учасників справи або з власної ініціативи викликати експерта для надання усних пояснень щодо його висновку. У висновку експерта повинно бути зазначено: коли, де, ким (ім`я, освіта, спеціальність, а також, за наявності, свідоцтво про присвоєння кваліфікації судового експерта, стаж експертної роботи, науковий ступінь, вчене звання, посада експерта), на якій підставі була проведена експертиза, хто був присутній при проведенні експертизи, питання, що були поставлені експертові, які матеріали експерт використав. Інші вимоги до висновку експерта можуть бути встановлені законодавством. У висновку експерта має бути зазначено, що він попереджений (обізнаний) про відповідальність за завідомо неправдивий висновок, а у випадку призначення експертизи судом - також про відповідальність за відмову без поважних причин від виконання покладених на нього обов`язків. Якщо під час підготовки висновку експерт встановить обставини, що мають значення для справи, з приводу яких йому не були поставлені питання, він має право включити до висновку свої міркування про ці обставини.
Згідно ст. 108 КАС України висновок експерта для суду не має заздалегідь встановленої сили і оцінюється судом разом із іншими доказами за правилами, встановленими статтею 90 цього Кодексу. Відхилення судом висновку експерта повинно бути мотивованим у судовому рішенні.
Ухвалою Кіровоградського окружного адміністративного суду від 16.03.2023 року було призначено судово-товарознавчу експертизу.
Державним підприємством «Науково-технічний центр «Станкосерт» надано висновок експерта від 30.05.2023 року, експертиза проведена фахівцями Державного підприємства «Науково-технічний центр «Станкосерт» за кваліфікацією інженер-механік, завідувачем відділу оцінки відповідності продукції та магістром, провідним інженером відділу оцінки відповідності продукції, експерти попереджені про кримінальну відповідальність за дачу свідомо неправдивого висновку за ст. 384 КК України та за відмову від дачі висновку за ст. 385 КК України.
Експертним висновком надана відповіді на поставдені питання судово-товарознавчої експертизи та повідомлено що: Токарний верстат моделі DS28-0/500, серійний номер - 2280295, 2022 року виготовлення, з системою числового програмного керування Fanuc, виробник - ZНEJIANG КАІDА МАСНІNЕ TOOL, торгова марка КАIDA, країна виробництва - Китай не призначений для роботи з приводним (обертовим) інструментом, який дозволяє виконувати різні операції обробки (наприклад, фрезерування, розточення, притирання). Токарний верстат моделі DS28-0/500, серійний номер - 2280295, 2022 року виготовлення, з системою числового програмного керування Fanuc, виробник - ZНEJIANG КАІDА МАСНІNЕ TOOL, торгова марка КАIDA, країна виробництва - Китай, з урахуванням його технічних можливостей та характеристик відповідає коду товару Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТЗЕД) 8458118000, як верстат токарний (не багатоцільовий) металорізальний, горизонтальний, з числовим програмним керуванням, інший. Токарний верстат моделі DS28-0/500, серійний номер - 2280295, 2022 року виготовлення, з системою числового програмного керування Fanuc, виробник - ZНEJIANG КАІDА МАСНІNЕ TOOL, торгова марка КАIDA, країна виробництва - Китай не може бути віднесено до коду УКТЗЕД 8458112000, як верстат токарний багатоцільовий, металорізальний, горизонтальний, з числовим програмним керуванням.
Суд не ставить під сумнів експертний висновок, адже експертиза проведена у межах процесуального законодавства, у висновку експерта зазначено: коли, де, ким (ім`я, освіта спеціалістів, свідоцтво про присвоєння кваліфікації судових експертів, стаж експертної роботи, науковий ступінь, вчене звання, посади експертів), на якій підставі була проведена експертиза, хто був присутній при проведенні експертизи, питання, що були поставлені експертові, які матеріали експерти використали. У висновку експертизи зазначено, що експерти, які виконували експертизу попереджені про відповідальність за завідомо неправдивий висновок, про відповідальність за відмову без поважних причин від виконання покладених на них обов`язків. Відсутні підстави не приймати висновок експертизи Державного підприємства «Науково-технічний центр «Станкосерт» від 30.05.2023 року як доказ у цій справі.
Відповідно до частин 1, 2 ст. 67, ч.ч. 1, 2, 4, 5, 7 ст. 69 МК України, Українська класифікація товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) складається на основі Гармонізованої системи опису та кодування товарів та затверджується законом про Митний тариф України. В УКТ ЗЕД товари систематизовано за розділами, групами, товарними позиціями, товарними підпозиціями, найменування і цифрові коди яких уніфіковано з Гармонізованою системою опису та кодування товарів. Товари при їх декларуванні підлягають класифікації, тобто у відношенні товарів визначаються коди відповідно до класифікаційних групувань, зазначених в УКТ ЗЕД. Органи доходів і зборів здійснюють контроль правильності класифікації товарів, поданих до митного оформлення, згідно з УКТ ЗЕД. У разі виявлення під час митного оформлення товарів або після нього порушення правил класифікації товарів орган доходів і зборів має право самостійно класифікувати такі товари. Під складним випадком класифікації товару розуміється випадок, коли у процесі контролю правильності заявленого декларантом або уповноваженою ним особою коду товару виникають суперечності щодо тлумачення положень УКТ ЗЕД, вирішення яких потребує додаткової інформації, спеціальних знань, проведення досліджень тощо. Рішення органів доходів і зборів щодо класифікації товарів для митних цілей є обов`язковими. Такі рішення оприлюднюються у встановленому законодавством порядку. У разі незгоди з рішенням органу доходів і зборів щодо класифікації товару декларант або уповноважена ним особа має право оскаржити це рішення до органу вищого рівня відповідно до глави 4 цього Кодексу або до суду.
Відповідно до ст. 1 Закону України «Про митний тариф України» митний тариф України є невід`ємною частиною цього Закону та містить перелік ставок загальнодержавного податку - ввізного мита на товари, що ввозяться на митну територію України і систематизовані згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТЗЕД), складеною на основі Гармонізованої системи опису та кодування товарів.
Додатком до Закону України «Про митний тариф України» визначено основні правила інтерпретації УКТЗЕД. У додатку міститься опис групи 84 «Реактори ядерні, котли, машини, обладнання і механічні пристрої; їх частини», за умови додержання положень примітки 3 до розділу XVI та примітки 11 до цієї групи машини або пристрої, які відповідають опису однієї або кількох товарних позицій 8401-8424 чи товарній позиції 8486 та водночас відповідають опису однієї або більше товарних позицій 8425-8480, необхідно класифікувати в першій групі товарних позицій або у товарній позиції 8486 залежно від конкретного випадку, а не в останній групі товарних позицій. Верстати для обробки різних матеріалів, які можна віднести до товарної позиції 8456 та одночасно до товарних позицій 8457, 8458, 8459, 8460, 8461, 8464 або 8465, повинні включатися до товарної позиції 8456. Машина, призначена для виконання більш як однієї функції, класифікується за основною функцією так, якби вона була єдиною, для якої призначена машина.
Код товару 8458118000 міститься у розділі XVI УКТ ЗЕД «Верстати токарні (включаючи верстати токарні багатоцільові) металорізальні: горизонтальні», відноситься до групи 84 «Реактори ядерні, котли, машини, обладнання і механічні пристрої; їх частини», товарної товарної підкатегорії 845811 «з числовим програмним керуванням», підкатегорії 8458118000 «інші».
За кодом 8458112000 УКТЗЕД визначаються верстати токарні (включаючи верстати токарні багатоцільові) металорізальні: горизонтальні, верстати токарні багатоцільові, токарні автомати.
Суд апеляційної інстанції вважає, що Кропивницькою митницею необґрунтовано визначено код УКТЗЕД товару «Верстат токарний горизонтальний, новий модель - DS28-0/500, 1 шт. Одно-шпиндельний, не багатоцільовий» за кодом 8458112000 УКТЗЕД за яким визначаються верстати токарні металорізальні: горизонтальні, багатоцільові. Згідно опису товару «Верстат токарний горизонтальний, новий модель - DS28-0/500, 1 шт. Одно-шпиндельний» не є багатоцільовим.
Згідно Пояснень до Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності, затверджених наказом Державної митної служби України від 14.07.2020 року № 256, до товарної позиції 84 відносяться загалом частини, придатні для використання переважно в конкретних машинах чи апаратах (включаючи машини та апарати товарної позиції 8479 або 8543) або в групах машин чи апаратів тієї самої товарної позиції, включаються до тієї самої товарної позиції, що і машини чи апарати, крім винятків, зазначених у пункті 1 вище. Ця група не включає: (а) жорна, точильні камені та інші вироби групи 68; (b) обладнання або пристрої (наприклад, насоси) з кераміки і керамічні частини обладнання або пристроїв з будь-яких матеріалів (група 69); (c) лабораторний скляний посуд (товарна позиція 7017); обладнання, пристрої або інші вироби для технічного використання або їх частини із скла (товарна позиція 7019 або 7020); (d) вироби товарної позиції 7321 або 7322 або аналогічні вироби з інших недорогоцінних металів (групи 7476 або 7881); (e) пилососи товарної позиції 8508; (f) електромеханічні побутові машини товарної позиції 8509; цифрові камери товарної позиції 8525; (g) радіатори для товарів розділу XVII; або (h) ручні механічні щітки для прибирання підлог, без двигуна (товарна позиція 9603). За умови додержання положень примітки 3 до розділу XVI та примітки 9 до цієї групи машини або пристрої, які можна віднести одночасно до товарних позицій 84018424 чи товарної позиції 8486 та водночас до однієї або більше товарних позицій 84258480, слід включати до відповідних товарних позицій першої групи (84018424) або до товарної позиції 8486 залежно від конкретного випадку, а не до товарних позицій останньої групи (84258480).
Пояснення до Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності, затверджених наказом Державної митної служби України від 14.07.2020 року № 256 встановлюється, що верстати токарні (включаючи верстати токарні багатоцільові) цієї товарної позиції є машинами для обробки поверхні металу шляхом різання або інших способів видалення металу. До цієї товарної позиції включаються: Токарні верстати, автоматичні або неавтоматичні, включаючи токарно-гвинторізні, вертикальні, токарно-револьверні, копіювальні верстати. Проте токарно-давильні верстати, які працюють за принципом деформації металу, включаються до товарної позиції 8463. Токарні верстати для обточування осей для одночасної і симетричної обробки з двох сторін валів або осей коліс великого діаметра та ін. Верстати токарні багатоцільові металорізальні. Категорія верстатів з числовим програмним керуванням відома абревіатурою ЧПК (числове програмне керування). Терміни «числове програмне керування» та «цифрове управління» можуть розглядатися як синоніми. Для віднесення до верстатів з числовим програмним керуванням функції та рухи станка, інструмента або заготовки повинні виконуватись у відповідності з запрограмованими командами. Програмування зазвичай виконується на спеціальній мові цифрового управління, наприклад, коді ІSO. Програми та інші дані зберігаються таким чином, щоб бути доступними безпосередньо або послідовно. Верстати з числовим програмним керуванням завжди поєднують у одне ціле пристрій управління (окремий або вмонтований блок), який включає машину з автоматичної обробки інформації або мікропроцесор, і сервосистеми, для забезпечення необхідних рухів верстата, інструмента або заготовки. Верстати з ЧПК, токарні верстати з ЧПК і фрезерні верстати з ЧПК являються прикладами верстатів з числовим програмним керуванням. У випадку коли пристрій керування не постачається разом із машиною, такий верстат, також повинен розглядатися як верстат з числовим програмним керуванням за умови, якщо він має характерні ознаки верстатів такого типу.
Згідно додаткових пояснень до товарної позиції 8458: Ця товарна позиція охоплює токарні верстати, спеціально призначені для обробки металу, і які видаляють матеріал за допомогою обертового інструмента. Як правило, виріб, який формується, подається у стані обертання навколо своєї осі. Проте токарні верстати, на яких обертаються сам інструмент або інструмент та виріб, також охоплюються цією товарною позицією. Поряд із токарними верстатами, згадуваними в Поясненнях до товарної позиції 8458, третій параграф, ця позиція включає спеціальні токарно-заточувальні верстати, обдирно-обточувальні верстати, верстати для обточування осей і універсальні токарні верстати. Ці універсальні верстати нагадують повздовжно-токарні верстати з механічною подачею, однак вони відрізняються наявністю спеціального механізму, що дозволяє на тих самих верстатах виконувати інші роботи, такі як, свердління, фрезерування та різання.
Тобто у самому Поясненні, вказано, що до товарної позиції 8458118000 можливо віднести «Верстат токарний металорізальний горизонтальний, не багатоцільовий»
Суд вказує, що при визначенні коду товару згідно УКТЗЕД перевага надається тій товарній позиції, в якій товар описується конкретніше порівняно з товарними позиціями, де дається більш загальний його опис. У разі, якщо неможливо визначити конкретний опис, або опис не розкриває технічні характеристики товару, варто застосовувати підкатергорію «інші».
При вирішені спору суд керується як доказом експертним висновком у цій справі, яким надано відповіді на питання щодо визначення коду УКТЗЕД товару: Токарний верстат моделі DS28-0/500, серійний номер - 2280295, 2022 року виготовлення, з системою числового програмного керування Fanuc, виробник - ZНEJIANG КАІDА МАСНІNЕ TOOL, торгова марка КАIDA, країна виробництва - Китай, з урахуванням його технічних можливостей та характеристик відповідає коду товару Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТЗЕД) 8458118000, як верстат токарний (не багатоцільовий) металорізальний, горизонтальний, з числовим програмним керуванням, інший; токарний верстат моделі DS28-0/500, серійний номер - 2280295, 2022 року виготовлення, з системою числового програмного керування Fanuc, виробник - ZНEJIANG КАІDА МАСНІNЕ TOOL, торгова марка КАIDA, країна виробництва - Китай не може бути віднесено до коду УКТЗЕД 8458112000, як верстат токарний багатоцільовий, металорізальний, горизонтальний, з числовим програмним керуванням.
Колегія суддів зазначає, що Кропивницькою митницею було неправомірно змінено групу товарної позиції товарів заявлених до митного оформлення. Рішення №KT-UA901000-0008-2023 від 28.02.2023 року про визначення коду товару, є таким, що винесено необґрунтовано, без врахування доказів, які наявні в матеріалах справи.
Згідно ч. 1, ч. 6 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. Якщо суд апеляційної чи касаційної інстанції, не повертаючи адміністративної справи на новий розгляд, змінить судове рішення або ухвалить нове, він відповідно змінює розподіл судових витрат.
Новий розподіл судових витрат здійснюється у разі задоволення апеляційної скарги. Не передбачено повернення судових витрат, здійснених суб`єктом владних повноважень, у тому числі у разі відмови у задоволенні апеляційної скарги.
Враховуючи вищевикладене, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, рішення суду першої інстанції слід залишити без змін, як таке, що прийняте з додержанням норм матеріального та процесуального права.
Керуючись ст.ст. 242, 315, 316, 322, 325, 328 КАС України, суд, -
п о с т а н о в и в:
Апеляційну скаргу Кропивницької митниці залишити без задоволення
Рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 19.09.2023 року в справі №340/908/23 залишити без змін.
Постанова Третього апеляційного адміністративного суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня її проголошення у порядку ст.ст. 328 329 КАС України.
Головуючий - суддяО.М. Лукманова
суддяЛ.А. Божко
суддяЮ. В. Дурасова
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.02.2024 |
Оприлюднено | 04.03.2024 |
Номер документу | 117379416 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них мита |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Лукманова О.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні