Ухвала
від 01.03.2024 по справі 420/14210/23
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/14210/23

У Х В А Л А

01 березня 2024 року

м.Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі судді Вікторії ХОМ`ЯКОВОЇ, розглянувши в письмовому провадженін адміністративну справу за позовом

заступника керівника Одеської обласної прокуратури в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська області)

до Філії "Ананьївське лісове господарство" Державного спеціалізованого господарського підприємства "Ліси України",

Державного спеціалізованого господарського підприємства "Ліси України"

про визнання дій протиправними, -

ВСТАНОВИВ:

Заступник керівника Одеської обласної прокуратури в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська області) звернувся з адміністративним позовом до філії "Ананьївське лісове господарство" Державного спеціалізованого господарського підприємства "Ліси України", в якому просить визнати протиправними дії філії "Ананьївське лісове господарство" Державного спеціалізованого господарського підприємства "Ліси України" щодо видачі лісорубного квитка від 04.05.2022 № 000885 в частині проведення вибіркових санітарних рубок у 27 кварталі 10 та 11 виділах Северинівського лісництва.

Ухвалою суду від 27.06.2023 року позовну заяву було залишено без руху. Надано 10-денний строк для усунення недоліків.

Ухвалою від 28.07.2023 відкрито спрощене провадження у справі. Залучено до розгляду справи в якості другого відповідача - Державне спеціалізоване господарське підприємство "Ліси України" , оскільки Постановою Кабінету Міністрів України "Деякі питання реформування управління лісової галузі" від 07.09.2022 № 1003 утворено Державне спеціалізоване господарське підприємство "ЛІСИ УКРАЇНИ" (код 44768034) та приєднано до нього спеціалізовані державні лісогосподарські підприємства, які належать до сфери управління Державного агентства лісових ресурсів, в тому числі ДП "Ананьївське лісове господарство" , яке стало філією Державного спеціалізованого господарського підприємства "ЛІСИ УКРАЇНИ" код ЄДРПОУ ВП 44911966, без статусу юридичної особи.

Позовні вимоги обгрунтовані тим, що Спеціалізованою екологічною прокуратурою обласної прокуратури здійснюється процесуальне керівництво у кримінальному провадженні №1202316226000064 за ознаками злочину, передбаченого ч.4 ст. 246, ч.2 ст. 364 КК України щодо можливих неправомірних дій співробітників філії "Ананьївське лісове господарство" при використанні лісових ресурсів у межах території об`єктів природно-заповідного фонду. У ході досудового розслідування 17.03.2023 у кримінальному провадженні №1202316226000064 проведено обшук у приміщеннях і будівлях філії "Ананьївське лісове господарство", під час обшуку було вилучено лісорубний квіток від 04.05.2022 №000885 на проведення вибіркової санітарної рубки у 27 кварталі, 10 та 11 виділах Северинівського лісництва. Прокурор вважає протиправними дії по його видачі, оскільки порушений порядок, передбачений законодавством про спеціальне використання природних ресурсів у межах територій і об`єктів природно-заповідного фонду загальнодержавного значення. У позовній заяві та відповіді на відзив прокурор вказує, що в лісорубному квитку були вказані ділянки, які входять до природно-заповідного фонду загальнодержавного значення - національного природного парку "Куяльницький". Відповідно до Закону України "Про природно-заповідний фонд України" проведення рубок формування і оздоровлення лісів, інших видів рубок здійснюється в межах затверджених планів та на підставі рішень науково-технічних рад установ природно-заповідного фонду згідно з лімітом на використання природних ресурсів на підставі дозволів (ч. 15 ст. 9-1 Закону України "Про природно-заповідний фонд України"). Ліміти використання природних ресурсів у межах територій та об`єктів природно-заповідного| фонду загальнодержавного значення затверджує Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів. Спеціальне використання природних ресурсів на території об`єкта загальнодержавного значення - НПП "Куяльницький", в тому числі у вигляді лісогосподарських заходів з поліпшення якісного складу лісів (вибіркова санітарна рубка), може здійснюватися лише на підставі лімітів, що видаються центральним органом виконавчої влади з питань охорони навколишнього природного середовища. Згідно листа Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України від 28.03.2023 № 25/2-11/4665-23 з моменту створення парку та станом на 28.03.2023 ліміти на використання природних ресурсів у межах території парку Міндовкіллям не затверджувалися. Тому дії ДП "Ананьївське лісове господарство" щодо видачі лісорубного квитка від 04.05.2022 № 000885 були вчинені всупереч встановлених ст. 9-1 Закону України "Про природно-заповідний фонд України" вимог та порядку, без затверджених Міндовкілля лімітів.

14.08.2023 до суду надійшов відзив на позовну заяву від представника філії "Ананьївське лісове господарство " ДСГП "ЛІСИ УКРАЇНИ", в якому відповідач просить відмовити в задоволенні позову за його необгрунтованістю. Лісорубний квиток був виданий обгрунтовано та у відповідності до діючих норм законодавства, оскільки здійснюючи санітарні вибіркові рубки виконував свої обов`язки щодо захисту лісів від шкідників і хвороб, з метою збереження лісу від ослаблення та іншого негативного впливу та дотримувався вимог діючого законодавства.

Положення про національний природний парк "Куяльницький" (далі НПП "Куяльницький") хоч і було затверджене наказом Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів від 04.04.2022 № 169, але не створено як юридичну особу. Функції та завдання НПП, ділянки землі та водного простору не були вилучені у ДП "Ананьївське лісове господарство" та не передані НПП у постійне користування. Не оформлено право користування земельними ділянками Северинівського лісництва. Не встановлені межі парку на місцевості, немає кадастрових номерів земельних ділянок парку, не призначений директор НПП, та інші необхідні заходи які б свідчили про створення національного природного парку "Куяльницький". Згідно ст. 7 Закону України "Про природно-заповідний фонд України" межі територій та об`єктів природно-заповідного фонду встановлюються в натурі відповідно до законодавства. До встановлення меж територій та об`єктів природно-заповідного фонду в натурі їх межі визначаються відповідно до проектів створення територій та об`єктів природно-заповідного фонду. На час видачі спірного лісорубного квитка, санітарних вибіркових рубок та розгляду справи межі національного природного парку "Куяльницький" ані фактично, ані юридично не визначені та в матеріалах справи відсутні відомості про межі парку. Території та об`єкти природно-заповідного фонду або їх частини, що створюються чи оголошуються без вилучення земельних ділянок, що вони займають, повинні передаватись під охорону підприємствам, установам, організаціям і громадянам обласними, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями, з оформленням охоронного зобов`язання. Охоронні зобов`язання відповідно до вимог Інструкції щодо оформлення охоронних зобов`язань на території та об`єкти природно-заповідного фонду від 25.02.2013 № 65, на території та об`єкти природно-заповідного фонду НПП "Куяльницький" не оформлювалися та під охорону земельні ділянки , які займає національний парк, не передавались ДП "Ананьївське лісове господарство" або філії "Ананьївське лісове господарство" ДСГП "ЛІСИ УКРАЇНИ". Невиконання уповноваженими особами Інструкції № 65 та діючого законодавства не може бути підставою для відповідальності відповідача, у якого відсутня можливість на місцевості з`ясувати, які саме землі та території увійшли до національного природного парку "Куяльницький" і де вони знаходяться, оскільки не оформлено охоронних зобов`язань Національного природного парку "Куяльницький", не встановлені в натурі (на місцевості) межі парку, не встановлені на території парку у визначених місцях необхідні державні інформаційні та охоронні знаки затвердженого зразка тощо.

Залучений в якості другого відповідача ДСГП "ЛІСИ УКРАЇНИ" відзиву на позовну заяву не надав.

15.08.2023 від прокурора надійшли додаткові пояснення, а 24.08.2023 відповідь на відзив, в якій прокурор зазначив, що спеціальне використання природних ресурсів на території об`єкта загальнодержавного значення - НПП "Куяльниицький", в тому числі у вигляді лісогосподарських заходів з поліпшення якісного складу лісів (вибіркова санітарна рубка), може здійснюватися лише на підставі лімітів, що видаються центральним органом виконавчої влади з питань охорони навколишнього природного середовища. Ліміти на використання природних ресурсів у межах території парку Міндовкіллям не затверджувалися, що підтверджується листом Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України від 28.03.2023 № 25/2-11/4665-23 з моменту створення НПП та станом на 28.03.2023, що не заперечується і відповідачем-1.

Порядок створення й оголошення територій та об`єктів природно-заповідного фонду регламентується Розділом VII Закону України "Про природно - заповідний фонд України" (далі - Закон України № 2456-ХІІ). Згідно із ст. 53 Закону України № 2456-ХІІ, рішення про створення природних заповідників, національних природних парків, а також щодо інших територій та об`єктів природно-заповідного фонду загальнодержавного значення приймаються Президентом України. Указом Президента України від 01.01.2022 № 3/2022 на території Березівського та Одеського районів Одеської області створено Національний природний парк "Куяльницький", до території якого погоджено включення 7310,2114 га земель, що включаються до його території без вилучення у землекористувачів, в тому числі землі ДП "Ширяївське лісове господарство" площею 200,438 га, ДП "Одеське лісове господарство" площею 1042,0642 га. Зміна меж, категорії та скасування статусу територій та об`єктів природно-заповідного фонду проводиться відповідно до ст. 51-53 цього Закону за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування і реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, на підставі відповідного експертного висновку (ст. 54 Закону України № 2456-ХІІ). Згідно із 7.1 Методичних рекомендацій щодо розроблення проектів створення природних територій та об`єктів природно- заповідного фонду України, затвердж. наказом Міністерства екології та природних ресурсів України від 21.08.2018 № 306, під матеріалами погодження створення чи оголошення території або об`єкта ПЗФ розуміється, серед іншого: листи-погодження всіх власників та первинних користувачів природних ресурсів у межах територій, рекомендованих для заповідання, з зазначенням площ відповідних земельних ділянок. Листи-погодження лісокористувачів рекомендується надавати із інформацією про лісництва, квартали та виділи, які заповідаються.

Прокурором до позовної заяви долучено лист - погодження ДП "Ширяївське лісове господарство" від 05.10.2017 № 90, який знаходиться в матеріалах Проекту створення Національного природного парку "Куяльницький" про включення до території об`єкта природно-заповідного фонду загальнодержавного значення кварталів 126, 27, 28 Северинівського лісництва. ДП "Ананьївське лісове господарство" (ЄДРПОУ 32037838) є правонаступником щодо всього майна, усіх прав та обов`язків ДП "Ширяївське лісове господарство" (ЄДРПОУ 00992616).

До встановлення меж територій та об`єктів природно-заповідного фонду у натурі їхні межі визначаються відповідно до проектів створення територій та об`єктів природно-заповідного фонду, що зазначається у ст. 7 Закону України "Про природно-заповідний фонд України". Таким чином, на законодавчому рівні закріплено, що з моменту створення території природно-заповідного фонду вся його територія повинна охоронятися як особливо цінна відповідно до проекту створення.

01.09.2023 представник філії "Ананьївське лісове господарство" надав заперечення проти відповіді на відзив, в яких зазначив, що проект створення НПП "Куяльницький" з первинними обліковими документами щодо створення національного природного парку не був доведений до відома відповідача. Міндовкілля листом №25/2-11/4665-23 від 28.03.2023 повідомлено прокурора, що проект організації території парку на затвердження до Міндовкілля не надходив. Відповідач і зараз не заперечує проти включення до території об`єкта природно- заповідного фонду загальнодержавного значення кварталів 26, 27, 28 Северинівського лісництва, але вважає, що спочатку треба встановити охоронні та інформаційні знаки, видати філії охоронні зобов`язання, а також виконати Указ Президента "Про створення національного природного парку "Куяльницький" від 01.01.2022 №3/2022, ст. 7, 12, 60 ЗУ "Про природно-заповідний фонд України", п. 1.3, 1.4, 3.1, 3.2 Інструкції щодо оформлення охоронних зобов`язань на території та об`єкти природно-заповідного фонду від 25.02.2013 № 65, та пункти 113, 1.7, 1.8, 1.9, 1.10, 3.1, 3.2, 3.3, 3.4, 5.1, 10.2 Положення про Національний природний Парк "Куяльницький" від 2022 р.

Також представник філії звертає увагу на те, що за спірним лісорубним квитком здійснювалась вибіркова санітарна вирубка. Санітарні рубки - це вилучення з лісу сухостійних, усихаючих, дуже ослаблених, пошкоджених шкідниками, хворобами або внаслідок стихійних явищ, техногенних впливів окремих дерев або їх груп. Головна мета санітарно-оздоровчого заходу - в найкоротші терміни локалізувати осередок спалаху шкідника чи хвороби та в максимально короткі терміни забрати джерело розповсюдження ураження, тобто чим скоріше будуть зрубані та вивезені з площі уражені дерева, тим менша буде площа ураження і об`єми збитків. Філія офіційно погодила санітарні вибіркові рубки з Одеським обласним управлінням лісового та мисливського господарства і діяла з метою поліпшення санітарного стану лісу, що відповідно було корисним для довкілля, лісу і не спричинило шкоди та/або тяжких наслідків. Закон України "Про природно-заповідний фонд України" не встановлено заборони щодо проведення санітарних рубок лісів на територіях парків.

Також посилається на те, що вважає, що наукова (науково-технічна) рада у національному природному парку "Куяльницький" не створена, що підтверджується відповіддю на адвокатський запит Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів №11/11- 01/1560-23 від 04.10.2023. Порядок підготовки, подання та затвердження лімітів, звітування щодо використання природних ресурсів, який серед іншого передбачає подання на затвердження лімітів: витягу з рішення наукової або науково-технічної ради установи природно-заповідного фонду, для якої створення такої ради передбачено Законом України "Про природно-заповідний фонд України", за результатами розгляду проекту ліміту та всіх обґрунтовуючих документів. Органи влади не виконали Указ Президента "Про створення національного природного парку "Куяльницький" від 01.01.2022 №3/2022 та не створили по теперішній час умов для отримання лімітів на використання природних ресурсів у межах територій та об`єктів природно-заповідного фонду загальнодержавного значення, які затверджуються Міндовкілля. Таким чином, було неможливим отримання лімітів для проведення вибірково-санітарної рубки у в межах 26, 27, 28 кварталів Северинівського лісництва.

Розглянувши матеріали справи в письмовому провадженні суд встановив, що прокурор зазначив, що він звернувся до суду в інтересах держави, його позов спрямовано на захист особливого суспільного інтересу, який полягає в дотриманні встановленого порядку спеціального використання природних ресурсів у межах територій та об`єктів природно-заповідного фонду. Позивачем вказана Державна екологічна інспекція Південно-Західного округу, яка є повноважним органом щодо реалізації державної політики із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері про охорону, захист, використання та відтворення лісів.

Одеська обласна прокуратура повідомила ДЕІ Південно-Західного округу про виявлене порушення у сфері охорони, захисту та використання лісів, у відповідь на який Інспекція листом від 12.06.2023 № 38/1.2 повідомила про те, що у зв`язку з обмеженим фінансуванням органу в частині оплати судового збору, заходи, у тому числі позовного характеру не вживатимуться.

Таким чином, ДЕІ Південно-Західного округу за повідомленням прокуратури не вживала будь-яких заходів щодо здійснення державного нагляду (контролю) та відмовилась звертатись до суду з посиланням на відсутність фінансування щодо сплати судового збору.

Частинами 4,5 ст.53 КАС України встановлено, що прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.

У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача.

Відповідно до Положення про Державну екологічну інспекцію України, затверджену постановою КМУ від 19.04.2017 року №275, Держекоінспекція є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра захисту довкілля та природних ресурсів і який реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.

Згідно з Положенням про ДЕІ Південно-Західного округу вона є міжрегіональним територіальним органом Держекоінспекції та її повноваження поширюються на територію Миколаївської та Одеської областей. Держекоінспекція та відповідно ДЕІ Південно-Західного округу виконує функцію держави із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів. Положеннями про ДЕІ України та ДЕІ Південно-Західного округу надано право звертатись до суду про визнання протиправними дій чи бездіяльності фізичних і юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців, органів державної влади та місцевого самоврядування, їх посадових осіб, про визнання недійсними індивідуальних актів або їх окремих частин, правочинів, що порушують вимоги законодавства про охорону навколишнього природного середовища. Таке право на звернення до суду повинно реалізовуватися через надані Інспекції повноваження, тобто через реалізацію наданих їй прав та обов`язків у встановленому законодавством порядку.

Згідно з Положенням Інспекція здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням, зокрема, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності і господарювання, вимог законодавства, у тому числі про охорону, захист, використання та відтворення лісів.

Статтею 1 Закону України "Про державний нагляд (контроль)" встановлено, що державний нагляд (контроль) діяльність, зокрема, уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища. Заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом.

Згідно з ч.6 ст.7 Закону за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт, який є підставою відповідно до частин 7-9 ст.7 для вжиття інших заходів реагування, та при необхідності - звернення до суду.

Таким чином, реалізації права Інспекції на звернення до суду з позовом передує реалізація нею своїх повноважень щодо здійснення заходів державного нагляду (контролю) у встановленому законодавством порядку.

Матеріали справи свідчать про те, що за фактом протиправної видачі лісорубного квитка від 04..05.2022 № 000885 будь-які перевірки або заходи претензійно-позовного характеру у судовому порядку ДЕІ Південно-Західного округу не вживались та в майбутньому не плануються вживатись. Отже, ДЕІ Південно-Західного округу не здійснювало державний нагляд (контроль) за додержанням ДП "Ананьївське лісове господарство" вимог законодавства про охорону, захист, використання та відтворення лісів, зокрема, при видачі лісорубного квитка в установленому законом порядку.

Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що в межах спірних правовідносин у ДЕІ Південно-Західного округу відсутні повноваження щодо звернення до суду з позовом про визнання протиправними дій ДП "Ананьївське лісове господарство" щодо видачі лісорубного квитка , а тому в силу приписів ч.5 ст.53 КАС України прокурор по даній справі набуває статусу позивача.

В той же час належним відповідачем у справі суд вважає Державне спеціалізоване господарське підприємство "Ліси України", як юридичну особу, а не філію "Ананьївське лісове господарство". Положення про філію "Ананьївське лісове господарство" Державного спеціалізованого господарського підприємства (код ЄДРПОУ ВП 44911966), затверджено 16.12.2022, філія діє від імені підприємства та в його інтересах, здійснює делеговані підприємством функції. Філія має право представляти в суді інтереси ДСГП, виступати відповідачем від імені та в інтересах ДСГП, для цього директор філії має надати відповідну довіреність (п. 5.7 Положення про філію). Таким чином, ДСГП "ЛІСИ УКРАЇНИ" може уповноважити філію представляти інтереси підприємства в суді, але відповдіачем може бути тільки ДСГП "ЛІСИ УКРАЇНИ".

Враховуючи , що в матеріалах справи відсутні докази отримання другим відповідачем -Державним спеціалізованим господарським підприємством "Ліси України" ухвали суду про відкриття провадження у справі, відсутній відзив ДСГП на позовну заяву, суд вважає,що ДСГП може бути не обізнано з фактом залучення його в якості відповідача по даній справі, що впливає на його права, зокрема, ознайомлюватися з матеріалами справи, робити з них витяги, копії, одержувати копії судових рішень; подавати докази; брати участь у судових засіданнях, якщо інше не визначено законом; брати участь у дослідженні доказів; ставити питання іншим учасникам справи, а також свідкам, експертам, спеціалістам; подавати заяви та клопотання, надавати пояснення суду, наводити свої доводи, міркування щодо питань, які виникають під час судового розгляду, і заперечення проти заяв, клопотань, доводів і міркувань інших осіб; та інші.

Тому суд вважає за необхідне повторно надіслати на адресу другого відповідача ухвалу про відкриття провадження у справі та дану ухвалу та вдруге зобов`язати прокурора надати суду докази надсилання Державному спеціалізованому господарському підприємству "Ліси України" копії позовної заяви рекомендованим листом з повідомленням про вручення або іншим способом, оскільки такі докази не надано. В матеріалах справи є лише докази надсилання прокурором пояснень з додатками.

Пунктами 1, 5 ч. 2 ст. 19 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема:1) спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження; 5) за зверненням суб`єкта владних повноважень у випадках, коли право звернення до суду для вирішення публічно-правового спору надано такому суб`єкту законом.

Порушення правил юрисдикції адміністративних судів, встановлених статтею 19 КАС України, є обов`язковою підставою для скасування рішення із закриттям провадження незалежно від доводів апеляційної скарги.

Пунктами 1, 6, 7, 8, 9 ч. 1 ст. 4 КАС України надано наступні визначення термінів:

- адміністративна справа - переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір;

- публічно-правовий спір - спір, у якому: хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв`язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій; або хоча б одна сторона надає адміністративні послуги на підставі законодавства, яке уповноважує або зобов`язує надавати такі послуги виключно суб`єкта владних повноважень, і спір виник у зв`язку із наданням або ненаданням такою стороною зазначених послуг; або хоча б одна сторона є суб`єктом виборчого процесу або процесу референдуму і спір виник у зв`язку із порушенням її прав у такому процесі з боку суб`єкта владних повноважень або іншої особи;

- суб`єкт владних повноважень - орган державної влади (у тому числі без статусу юридичної особи), орган місцевого самоврядування, їх посадова чи службова особа, інший суб`єкт при здійсненні ними публічно-владних управлінських функцій на підставі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, або наданні адміністративних послуг;

- позивач - особа, на захист прав, свобод та інтересів якої подано позов до адміністративного суду, або адміністратор за випуском облігацій, який подає позов до адміністративного суду на захист прав, свобод та інтересів власників облігацій відповідно до положень Закону України "Про ринки капіталу та організовані товарні ринки", а також суб`єкт владних повноважень, на виконання повноважень якого подано позов до адміністративного суду;

- відповідач - суб`єкт владних повноважень, а у випадках, визначених законом, й інші особи, до яких звернена вимога позивача.

Відповідачем в адміністративній справі є суб`єкт владних повноважень, якщо інше не встановлено цим Кодексом.Також ч. 5 ст. 460 КАС України було передбачено, що громадяни України, іноземці чи особи без громадянства, їх об`єднання, юридичні особи, які не є суб`єктами владних повноважень, можуть бути відповідачами лише за адміністративним позовом суб`єкта владних повноважень, зокрема, в інших випадках, коли право звернення до суду надано суб`єкту владних повноважень законом.

Державне підприємство "Ананьївське лісове господарство" та його правонаступник Державне спеціалізоване господарське підприємство "Ліси України" не є суб`єктами владних повноважень в розумінні п. 7 ч. 1 ст. 4 КАС України, а є суб`єктами господарювання державної форми власності. Тому для визначення підсудності даного спору саме адміністративному суду, прокурору необхідно надати пояснення з посиланням на норми законодавства стосовно наявності у ДП "Ананьївське лісове господарство" публічно-владних управлінських функцій на виконання делегованих повноважень при видачі лісорубного квитка, тобто довести, що дії ДП можуть бути оскаржені до суду в порядку адміністративного судочинства.

Відповідно до норм постанови Кабінету Міністрів України від 23.05.2007 року № 761 "Про затвердження Порядку видачі спеціальних дозволів на використання лісових ресурсів", який визначає умови і механізм видачі лісорубного або лісового квитка як спеціального дозволу на використання лісових ресурсів, лісорубний або лісовий квиток є основним документом, на підставі якого: здійснюється спеціальне використання лісових ресурсів; ведеться облік дозволених до відпуску запасів деревини та інших продуктів лісу, встановлюються строки здійснення лісових користувань та вивезення заготовленої продукції, строки і способи очищення лісосік від порубкових решток, а також облік природного поновлення лісу, що підлягає збереженню; ведеться облік плати, нарахованої за використання лісових ресурсів. Лісорубний квиток видається органом виконавчої влади з питань лісового господарства Автономної Республіки Крим, територіальними органами Держлісагентства (далі - органи Держлісагентства) на заготівлю деревини під час проведення рубок головного користування на підставі затвердженої в установленому порядку розрахункової лісосіки.

Суд залишає клопотання представника філії "Ананьївське лісове господарство" про витребування у прокурора доказів, які він не має можливості надати через вилучення під час обшуку, без задоволення, оскільки документи були вилучені не органом прокуратури, а старшим слідчим другого слідчого відділу ТУ ДБР, тому зацікавлена особа має можливість подати запит до вказаного слідчого органу. Доказів надсилання такого запиту суду не надано, тому суд вважає, що особа, що подає клопотання, не вжила заходів для отримання доказів самостійно.

Представник філії "Ананьївське лісове господарство" разом з відзивом на позов подав заяву про розгляд справи за правилами загального позовного провадження, а також подав клопотання про виклик та допит свідків . Враховуючи, що дана справа не підпадає під перелік справ, які розглядаються виключно за правилами загального позовного провадження (ч.4 ст.12 КАС України), суд не находить підстав для задоволення клопотання щодо розгляду справи за правилами загального позовного провадження, відповідно не підлягає задоволенню клопотання відповідача про виклик свідків.

Керуючись ст.ст. 80, 166,167,262,241,243,248, 256, 294 КАС України, суд,-

УХВАЛИВ:

Зобов`язати заступника керівника Одеської обласної прокуратури надати суду протягом 10 календарних днів з дня отримання ухвали суду: докази надсилання другому відповідачу (Державне спеціалізоване господарське підприємство "Ліси України") копії позовної заяви рекомендованим листом з повідомленням про вручення або іншим способом, пояснення з посиланням на норми законодавства стосовно наявності у ДП "Ананьївське лісове господарство" публічно-владних управлінських функцій на виконання делегованих повноважень при видачі лісорубного квитка на проведення санітарних вирубок.

Зобов`язати Державне спеціалізоване господарське підприємство "Ліси України" надати суду протягом 20 календарних днів з дня отримання ухвали суду - копію Статуту Державного спеціалізованого господарського підприємства "Ліси України", відзив на позовну заяву. Роз`яснити відповідачу, що відповідно до частин 3, 4 статті 162 Кодексу адміністративного судочинства України до відзиву мають бути додані документи, що підтверджують надіслання (надання) відзиву і доданих до нього доказів іншим учасникам справи. У разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин справа буде вирішена за наявними матеріалами.

Відмовити представнику філії "Ананьївське лісове господарство" Державного спеціалізованого господарського підприємства "Ліси України" у задоволенні клопотання про розгляд справи за правилами загального позовного провадження, виклику свідків та витребування доказів.

Копію ухвали суду надіслати (надати) учасникам справи.

Ухвала про відкриття провадження у справі набирає законної сили з моменту її підписання суддею та оскарженню не підлягає. Ухвала окремо від рішення суду оскарженню не підлягає. Заперечення проти неї може бути включено до апеляційної скарги на рішення чи ухвалу суду, прийняту за наслідками розгляду справи.

Суддя Вікторія ХОМ`ЯКОВА

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення01.03.2024
Оприлюднено07.03.2024
Номер документу117446095
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них

Судовий реєстр по справі —420/14210/23

Ухвала від 23.12.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Окрема думка від 03.12.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Федусик А.Г.

Постанова від 12.11.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шевчук О.А.

Ухвала від 12.11.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шевчук О.А.

Постанова від 12.11.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шевчук О.А.

Ухвала від 12.11.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шевчук О.А.

Ухвала від 08.11.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шевчук О.А.

Ухвала від 23.09.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шевчук О.А.

Ухвала від 23.09.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шевчук О.А.

Ухвала від 10.07.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Хом'якова В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні