Рішення
від 22.02.2024 по справі 344/12588/22
ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ МІСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 344/12588/22

Провадження № 2/344/280/24

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

22 лютого 2024 року місто Івано-Франківськ

Івано-Франківський міський суд Івано-Франківської області у складі:

головуючого - судді Мелещенко Л.В.

секретаря Солонинко С.А.

за участю сторін:

позивача ОСОБА_1

представника позивача ОСОБА_2

представників відповідача Печижака Р.М., Мицкана В.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду міста Івано-Франківськ за правилами загального позовного провадження цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Відділу культури та туризму Косівської міської ради Косівського району Івано-Франківської області про визнання незаконним та скасування наказу про припинення безстрокового трудового договору, поновлення на роботі, стягнення заробітної плати за час вимушеного прогулу та моральної шкоди,-

В С Т А Н О В И В:

07 жовтня 2022 року позивач ОСОБА_1 звернулася до суду з позовом до відповідача Відділу культури та туризму Косівської міської ради Косівського району Івано-Франківської області про визнання незаконним та скасування наказу про припинення безстрокового трудового договору, поновлення на роботі, стягнення заробітної плати за час вимушеного прогулу.

Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач зазначає, що 28 серпня 2002 року наказом Відділу культури Косівської районної державної адміністрації «Про призначення ОСОБА_1 » від 27 серпня 2002 року № 45 позивач була призначена на посаду директора школи мистецтв м. Косова.

12 жовтня 2005 року наказом Відділу туризму і культури Косівської районної державної адміністрації від 12 жовтня 2005 року №1-ОД позивача було призначено директором Косівської дитячої школи мистецтв.

Відповідно до рішення Косівської міської ради від 21 грудня 2020 року № 25-2/2020, Косівську дитячу школу мистецтв, код ЄДРПОУ 20554918, прийнято із спільної власності територіальних громад сіл, селищ та міста Косівського району у власність та в управління Косівської територіальної громади в особі Косівської міської ради зі статусом юридичної особи.

Рішенням Косівської міської ради від 24 грудня 2020 року № 67-2/2020 змінено найменування Косівської дитячої школи мистецтв на «Косівська школа мистецтв Косівської міської ради Косівського району Івано-Франківської області» та затверджено Статут Косівської школи мистецтв Косівської міської ради Косівського району Івано-Франківської області в новій редакції.

Так,відповідно допункту 1.3.вищевказаного Статуту,Косівська школамистецтв Косівськоїміської радиКосівського районуІвано-Франківської області є правонаступником Косівської дитячої школи мистецтв Косівської районної ради Івано-Франківської області.

Відповідно допункту 3.5Статуту, директор, призначений на посаду до набрання чинності цією редакцією статуту, продовжує роботу на посаді в порядку та на умовах, встановлених на день його призначення.

Рішенням Косівської міської ради Косівського району Івано-Франківської області від 28 січня 2022 року № 1896-16/2022 Статут Косівської школи мистецтв Косівської міської ради Косівського району Івано-Франківської області затверджений в новій редакції, згідно із якою положення пункту 3.5 попередньої редакції статуту виключені.

Згідно ізпунктами 1.4.,3.4.нової редакціїСтатуту,засновником тавласником закладує Косівськатериторіальна громада,від іменіякої виступаютьКосівська міськарада Косівськогорайону Івано-Франківськоїобласті тауповноважені неюоргани. Уповноваженим органомзасновника є Відділкультури ітуризму Косівськоїміської ради. Директор звільняється з посади рішенням засновника або уповноваженого ним органу.

Враховуючи зазначене, відповідно до пункту 2 наказу Відділу культури та туризму Косівської міської ради Косівського району Івано-Франківської області «Про припинення безстрокового трудового договору із директором Косівської школи мистецтв Даниляк Т.Т.» від 31 серпня 2022 року № 14-к із ОСОБА_1 як з директором Косівської школи мистецтв Косівської міської ради Косівського району Івано-Франківської області припинено безстроковий трудовий договір на підставі пункту 9 частини першої статті 36 Кодексу законів про працю України.

Позивач вважаєтаке припиненнябезстрокового трудовогодоговору незаконним,таким щоне відповідаєвимогам чинногозаконодавства України.Вказує,що Косівськашкола мистецтвКосівської міськоїради Косівськогорайону Івано-Франківськоїобласті невідноситься дозакладів культури, а єзакладом позашкільноїосвіти (закладомосвіти сферикультури), посада директора вказаної школи не відноситься до посад керівників закладів культури, а відноситься до посад педагогічних працівників. Тому звільнення відповідачем позивача з роботи на підставі пункту 9 частини першої статті 36 Кодексу законів про працю України є незаконним.

Косівська школа мистецтв є мистецькою школою, закладом позашкільної освіти сфери культури. Косівська школа мистецтв є позашкільним закладом початкової спеціалізованої мистецької освіти і діє як початкова ланка професійної мистецької освіти. Заклади позашкільної освіти відповідно до Закону України «Про освіту» є закладами освіти.

Таким чином, враховуючи те, що Косівська школа мистецтв Косівської міської ради Косівського району Івано-Франківської області не відноситься до закладів культури, а є закладом освіти (у сфері культури), позивач працювала на посаді; керівника позашкільного закладу освіти сфери культури, а не на посаді керівника закладу культури, що обґрунтовується в позовній заяві та підтверджується судовою практикою Верховного Суду України від 07 листопада 2023 року у справі №344/11960/22, то звільнення її з роботи позивач вважає незаконним і відповідно незаконним та таким, що підлягає скасуванню наказ від 31 серпня 2022 року № 14-к.

За такихобставин позивачпросить визнатинезаконним таскасувати наказВідділу культурита туризмуКосівської міської ради Косівського району Івано-Франківської області «Про припинення безстрокового трудового договору із директором Косівської школи мистецтв ОСОБА_1 від 31 серпня 2022 року № 14-к; поновити ОСОБА_1 в Косівській школі мистецтв Косівської міської ради Косівського району Івано-Франківської області, код ЄДРПОУ 20554918, на посаді директора з дати звільнення; стягнути з Відділу культури та туризму Косівської міської ради Косівського району Івано-Франківської області на користь ОСОБА_1 середній заробіток за час вимушеного прогулу до дня поновлення на роботі з подальшим відрахуванням податків й інших обов`язкових платежів; допустити негайне виконання рішення в частині поновлення позивача на посаді директора Косівської школи мистецтв Косівської міської ради Косівського району Івано-Франківської області та в частині стягнення з відповідача середнього заробітку за час вимушеного прогулу за один місяць.

Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 07 жовтня 2022 року дану справу розподілено головуючому судді Шамотайлу О.В.

Ухвалою суду від 13 жовтня 2022 року прийнято до розгляду та відкрито провадження у даній справі; ухвалено розгляд справи здійснювати за правилами загального позовного провадження.

Ухвалою суду від 19 жовтня 2022 року відмовлено у задоволенні заяви ОСОБА_1 про забезпечення позову в цивільній справі за позовом ОСОБА_1 до Відділу культури та туризму Косівської міської ради Косівського району Івано-Франківської області про визнання незаконним та скасування наказу про припинення безстрокового трудового договору, поновлення на роботі, стягнення заробітної плати за час вимушеного прогулу.

08 грудня 2022 року представником відповідача Відділу культури та туризму Косівської міської ради Косівського району Івано-Франківської області Відділу культури та туризму Косівської міської ради Косівського району Івано-Франківської області подано до суду відзив на позовну заяву, в якому просить у задоволенні позову відмовити, вважає позовні вимоги безпідставними та необґрунтованими з наступних підстав.

На виконання отриманого усного доручення Міського голови Плосконос Ю.О. стосовно вивчення та вирішення питання щодо законності підстав перебування у трудових відносинах керівника Косівської школи мистецтв Косівської міської ради Косівського району Івано-Франківської області (код ЄДРПОУ 20554918) ОСОБА_1 , провівши правовий аналіз та зважаючи на очевидну необхідність вжиття заходів стосовно вирішення даного проблемного питання шляхом приведення трудових відносин у правове русло (на контрактну основу за результатами конкурсного добору), начальником Відділу культури та туризму Косівської міської ради Печижак Р.М. та начальником Юридичного відділу Косівської міської ради Мицкан В.В. було подано відповідну доповідну записку на ім`я міського голови ОСОБА_3 за вхідним №1573/02-18 від 30 серпня 2022 року, в якій було чітко та детально відображено аргументацію й правове обґрунтування доцільності, необхідності та підставності припинення безстрокового трудового договору із ОСОБА_1 .

За результатами вивчення матеріалів вищенаведеної доповідної записки, у відповідності до чітко відображеного правового обґрунтування у мотивувальній частині самого ж розпорядчого акту, міським головою ОСОБА_3 видано розпорядження № 278 від 31 серпня 2022 року «Про припинення безстрокового трудового договору із директором Косівської школи мистецтв Даниляк Т.Т.».

Дане розпорядження є рішенням органу управління Косівської школи мистецтв, яке прийняте (за умов воєнного стану у відповідності до норм статті 17, пункту 10 частини четвертої статті 42, статті 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», статті 1, частини другої статті 3, статті 5 «Прикінцевих положень» Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» від 15 березня 2022 року №2136-IX) міським головою і яким доручено керівнику підпорядкованого спеціально створеного виконавчого органу у статусі окремої юридичної особи згідно Положення про Відділ культури та туризму Косівської міської ради (в новій редакції), затвердженого рішенням 4 сесії 8 демократичного скликання Косівської міської ради №217-4/2021 від 22 січня 2022 року (для реалізації завдань місцевого самоврядування у сфері культури), Відділу культури та туризму Косівської міської ради, забезпечити проведення конкретно визначених невідкладних заходів.

На виконання даного розпорядження, як і вказується у мотивувальній частині оскарженого наказу, начальником Відділу культури та туризму Косівської міської ради видано наказ (який є предметом оскарження) за №14-к від 31 серпня 2022 року щодо припинення із 02 вересня 2022 року безстрокового трудового договору із ОСОБА_1 .

Таким чином, прийняте міським головою розпорядження та виданий на його виконання начальником Відділу культури та туризму Косівської міської ради Печижак Р.М. наказ перебувають у прямому причинно-наслідковому зв`язку із кінцевою подією під назвою припинення безстрокового трудового договору із ОСОБА_1 . Однак при цьому у даній справі фігурує у якості предмету позову виключно наказ. За даних обставин відповідач звертає увагу суду на дану обставину, що розпорядження міського голови також повинно бути включене до предмету позову, що вказує на необхідність залучення до участі у справі власне органу місцевого самоврядування Косівської міської ради.

На виконання вимог трудового законодавства, вказане розпорядження та наказ вручено ОСОБА_1 невідкладно, тобто 31 серпня 2022 року, про що свідчить відповідна відмітка із підписом та датою отримання ОСОБА_1 на зазначених документах.

Разом із тим ОСОБА_1 запропоновано взяти участь у конкурсному доборі на заміщення посади директора Косівської школи мистецтв із можливістю подальшого укладення контракту при перемозі у конкурсі, від чого ОСОБА_1 очевидно відмовилась у зв`язку зі своїми внутрішніми переконаннями, оскільки для участі у конкурсі так і не подавала необхідних документів, тобто таким правом не скористалась.

Що ж стосується правового обґрунтування позовної заяви ОСОБА_1 , то відповідач зазначає, що всі викладені в позовній заяві норми законодавства, якими аргументується позиція позивача, були враховані перед прийняттям розпорядження та наказу, про що свідчить обґрунтування мотивувальної частини вищезгаданих доповідної записки та розпорядчих актів, у яких має місце чітке посилання на сформовану судову практику згідно Постанови Верховного суду від 06 червня 2022 року у справі № 760/6171/17, Постанови Харківського апеляційного суду від 06 вересня 2019 року у справі № 626/524/19, Рішення Конституційного суду України від 12 липня 2019 року у справі № 5-р(І)/2019, що як і стверджує сам позивач, повинно бути враховано судом.

Відповідач вказує,що Косівськашкола мистецтвє закладомсфери культури,згідно Положенняпро Відділкультури татуризму Косівськоїміської ради,є підпорядкованимзакладом тавключена добазової мережізакладів культуримісцевого рівня,а томуна спірніправовідносини поширюєтьсядія пункту2розділу ІІПрикінцевих положеньЗакону України«Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо запровадження контрактної форми роботи у сфері культури та конкурсної процедури призначення керівників державних та комунальних закладів культури» від 28 січня 2016 року № 955- VII, який набрав чинності 24 лютого 2016 року.

Пунктами 2-4 Прикінцевих положень ЗаконуУкраїни № 955-VІІІвизначено, що набрання чинності цимЗакономє підставою для припинення безстрокового трудового договору з керівниками державних та комунальних закладів культури, а також з професійними творчими працівниками державних та комунальних закладів культури згідно з пункту 9частини першої статті 36 Кодексу законів про працю України.

Органи управління державних та комунальних закладів культури протягом шести місяців з дня набрання чинності цимЗакономзобов`язані припинити безстрокові трудові договори з керівниками держаних та комунальних закладів культури і провести конкурс на заміщення посад керівників таких закладів у порядку, визначеному цим Законом.

Таким чином, вказана нормаЗакону зобов`язує припинити безстрокові трудові договори з керівниками комунальних закладів культури на підставі пункту 9 частини першої статті 36 Кодексу законів про працю України, тобто містить імперативну норму.

Окрім того, доводи позивача в частині того, що якщо її не було звільнено на протязі 6 місяців з дня набрання чинності вказаним законом ще попереднім власником (до завершення реформи децентралізації Косівською районною радою), то вона начебто може продовжувати працювати на основі безстрокового трудового договору в обхід чинного законодавства аж до так званого «другого пришестя», є помилковими, оскільки Положення Закону України № 955-VІІІє спеціальним для припинення безстрокового трудового договору з керівниками державних та комунальних закладів культури, його норми містять імперативний характер та не обмежені в часі, дія закону не припинена, не змінена і не скасована по даний час, даний закон прийнято для врегулювання прогалини щодо внормування питання переходу на нову контрактну форму трудових відносин на підставі проведеного конкурсного добору у відповідності до чинних сьогодні норм Закону України «Про культуру», що і стало підставою звільнення позивача відповідно до пункту 9 частини першої статті 36 Кодексу законів про працю України.

Таким чином, Відділ культури та туризму Косівської міської ради діяв у повній відповідності до вимог законодавства про працю і в межах своєї компетенції, а тому доводи позивача про наявність підстав для визнання дій відповідача щодо звільнення позивача протиправними є помилковими.

Окрім цього, як підтверджено вище вказаними розпорядженням та наказом, що і не може бути заперечено самим позивачем, ОСОБА_1 запропоновано взяти участь у конкурсі на посаду директора на загальних підставах, що є однією з гарантій забезпечення права громадян на працю, передбаченоїстаттею 5-1 Кодексу законів про працю України, чим ОСОБА_1 не скористалась.

За таких обставин, можна зробити висновок, що, звільняючи позивача з посади директора Косівської школи мистецтв, відповідач діяв не з власної ініціативи, а відповідно та на виконання розпорядження міського голови, Положення (про відділ) та вимог Закону України № 955-VІІІ, який зобов`язував відповідача припинити безстроковий трудовий договір з позивачем, а тому оскаржений наказ відповідає вимогам чинного законодавства (т. 1 а.с. 122-127).

29 грудня 2022 року позивачем подано до суду відповідь на відзив, у якому просить позовні вимоги задовольнити у повному обсязі з мотивів, викладених у позовній заяві (т. 1 а.с. 175-178).

02 лютого 2023 року позивачем подано заяву про зміну предмету позову. У даній заяві позивач підтримує позовні вимоги у повному обсязі та просить суд про їх задоволення. Вказує, що незаконне звільнення її з роботи завдало їй моральних страждань, які виразилися у переживаннях, пов`язаних у нервовому напруженні, витраті особистого часу, додаткових зусиллях для організації свого життя. Крім того, звільнення з роботи відбулося з посади, якій вона присвятила третину свого життя. За час її керівництва Косівською школою мистецтв Косівської міської ради Косівського району Івано-Франківської області виховано не одне покоління талановитих учнів, які гідно представляють державу у різних куточках світу. Також її як керівника неодноразово відзначено грамотами, подяками та державними нагородами. Більше того, звільнення відбулося в особливо зневажливій та ганебній формі, що безумовно завдало моральних страждань, відбилося на психологічному стані, вивело зі сталого укладу життя, оскільки звільнення відбулося 1 вересня у день знань. Крім того, дії щодо незаконного звільнення з посади директора Косівської школи мистецтв Косівської міської ради Косівського району Івано-Франківської області відповідач вчинив свідомо за півроку до досягнення позивачем пенсійного віку. Тому позивач просить суд стягнути з Відділу культури та туризму Косівської міської ради Косівського району Івано-Франківської області на користь ОСОБА_1 моральну шкоду у розмірі 10000 грн (т. 1 а.с. 197-201).

Ухвалою суду від 02 лютого 2023 року у задоволенні заяви про відвід головуючого судді Шамотайла О.В. та секретаря судового засідання Устинської Н.С. відмовлено.

Ухвалою суду від 02 лютого 2023 року забезпечено представнику відповідача взяти участь у цивільній справі за позовом ОСОБА_1 до Відділу культури та туризму Косівської міської ради Косівського району Івано-Франківської області про визнання незаконним та скасування наказу про припинення безстрокового трудового договору, поновлення на роботі, стягнення заробітної плати за час вимушеного прогулу в режимі відеоконференції.

01 березня 2023 року представником відповідача Відділу культури та туризму Косівської міської ради Косівського району Івано-Франківської області подано до суду додаткові пояснення по даній цивільній справі (т. 1 а.с. 239-246).

Ухвалою суду від 06 березня 2023 року закрито підготовче провадження по справі та призначено справу до судового розгляду по суті.

На підставі розпорядження заступника керівника апарату Івано-Франківського міського суду Івано-Франківської області № 116 від 24 липня 2023 року проведено повторний автоматизований розподіл незавершених розглядом судових справ, які перебувають у провадженні судді Шамотайла О.В.

Протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 24 липня 2023 року дану цивільну справу передано головуючому судді Мелещенко Л.В.

Ухвалою суду від 28 липня 2023 року прийнято до розгляду та відкрито провадження у даній справі, ухвалено розгляд справи проводити за правилами загального позовного провадження з викликом сторін.

Ухвалою суду від 13 листопада 2023 року закрито підготовче провадження по справі та призначено справу до судового розгляду по суті.

24 січня 2024 року позивачем подано до суду доповнення до пояснень (т. 2 а.с.76-80).

У судовому засіданні позивач та представник позивача позовні вимоги підтримали на підставах, викладених у позові, просили позов задовольнити у повному обсязі.

Представники відповідача у судовому засіданні просили у задоволенні позову відмовити у повному обсязі з підстав, викладених у відзиві на позовну заяву.

Суд, вислухавши пояснення учасників справи, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення на них, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, застосувавши до спірних правовідносин відповідні норми матеріального та процесуального права, встановив наступні фактичні обставини та відповідні їм правовідносини.

Наказом Відділу культури Косівської районної державної адміністрації від 27 серпня 2002 року № 45-к «Про призначення ОСОБА_1 » призначено ОСОБА_1 на посаду директора школи мистецтв м. Косова з 28 серпня 2002 року в порядку переводу з посади заступника директора школи мистецтв. Підстава: заява ОСОБА_1 від 27 серпня 2002 року (т. 1 а.с. 18).

24 грудня 2020 року Косівською міськоюрадою Косівськогорайону Івано-Франківськоїобласті прийнято рішення № 67-2/2020 «Про затвердження Статуту Косівської школи мистецтв Косівської міської ради Косівського району Івано-Франківської області» (т. 1 а.с. 19-43).

28 січня 2022 року Косівською міськоюрадою Косівськогорайону Івано-Франківськоїобласті прийнято рішення № 1896-16/2022 «Про затвердження Статуту Косівської школи мистецтв Косівської міської ради Косівського району Івано-Франківської області в новій редакції» (т. 1 а.с. 44-62).

Відділом культури та туризму Косівської міської ради Косівського району Івано-Франківської області 31 серпня 2022 року прийнято наказ № 14-к «Про припинення безстрокового трудового договору із директором Косівської школи мистецтв Даниляк Т.Т.», яким наказано:

1. Враховуючи період дії воєнного стану, повідомити директора Косівської школи мистецтв Косівської міської ради Косівського району Івано-Франківської області (код ЄДРПОУ 20554918) ОСОБА_1 про зміни істотних умов праці та зміну умов оплати праці, передбачених частиною третьою статті 32 та статтею 103 Кодексу законів про працю України, не пізніш як до запровадження таких умов;

2. Припинити безстроковий трудовий договір із директором Косівської школи мистецтв Косівської міської ради Косівського району Івано-Франківської області (код ЄДРПОУ 20554918) ОСОБА_1 на підставі пункту 9 частини першої статті 36 Кодексу законів про працю України, із 02 вересня 2022 року. Вважати останнім днем роботи ОСОБА_1 - 01 вересня 2022 року;

3. Забезпечити організацію проведення бухгалтерією Косівської школи мистецтв Косівської міської ради Косівського району Івано-Франківської. області належного розрахунку та виплати всіх належних сум при звільненні ОСОБА_1 та належного оформлення і видачі їй трудової книжки у день звільнення;

4. Організувати проведення у визначеному законодавством порядку конкурсного відбору на заміщення посади керівника (директора) Косівської школи мистецтв Косівської міської ради Косівського району Івано-Франківської області (код ЄДРГІОУ 20554918), із подальшим укладенням контракту з переможцем;

5. Запропонувати ОСОБА_1 прийняти участь у визначеному законодавством порядку в конкурсному відборі на заміщення посади керівника (директора) Косівської школи мистецтв Косівської міської ради Косівського району Івано-Франківської області (код ЄДРПОУ 20554918);

6. Покласти тимчасове виконання обов`язків директора Косівської школи мистецтв Косівської міської ради Косівського району Івано-Франківської області (код ЄДРПОУ 20554918) на заступника директора ОСОБА_4 , починаючи з 02 вересня 2022 року до завершення процедури конкурсу на посаду керівника закладу та визначення переможця (т. 1 а.с. 63-64, 135-136).

04 травня 2017 року Міністерством культури України видано лист № 431/7-1\15-17 щодо конкурсної процедури призначення керівників закладів культури (т. 1 а.с. 65).

Міністерством культури України надано роз`яснення керівникам структурних підрозділів у сфері культури обласних, Київської міської державних адміністрації у зв`язку з набранням чинності Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо запровадження контрактної форми роботи у сфері культури та конкурентної процедури призначення керівників державних та комунальних закладів культури» Міністерства культури України (т. 1 а.с. 66-67).

Згідно копії Виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, Косівська школа мистецтв Косівської міської ради Косівського району Івано-Франківської області є юридичною особою. Дата реєстрації 02 лютого 2022 року (т. 1 а.с. 68).

05 серпня 1982 року заведена трудова книжка ОСОБА_1 (т. 1 а.с. 70-73).

18 січня 2022 року начальником Відділу культури та туризму Косівської міської ради Косівського району Івано-Франківської області затверджено штатний розпис Косівської школи мистецтв станом на 01 січня 2022 року (т. 1 а.с. 74).

30 вересня 2022 року Косівською школою мистецтв Косівської міської ради Косівського району Івано-Франківської області видана довідка ОСОБА_1 про середню заробітну плату за липень-серпень 2022 року для розрахунку вимушеного прогулу, відповідно до якої розмір заробітної плати за фактично відпрацьовані протягом липня-серпня 2022 року робочі дні становить 7498,54 грн (т. 1 а.с. 75).

07 вересня 2022 року Відділом культури та туризму Косівської міської ради Косівського району Івано-Франківської області винесено наказ № 43-ОД «Про оголошення конкурсу на посаду директора Косівської школи мистецтв Косівської міської ради Косівського району Івано-Франківської області» (т. 1 а.с. 86-87).

Відділом культури та туризму Косівської міської ради Косівського району Івано-Франківської області зроблено оголошення про проведення конкурсу на посаду директора Косівської школи мистецтв Косівської міської ради Косівського району Івано-Франківської області» (т. 1 а.с. 88-91).

Начальником відділу культури та туризму Косівської міської ради та начальником юридичного відділу Косівської міської ради була складена доповідна записка, адресована міському голові, стосовно вивчення та вирішення питання щодо законності перебування у трудових відносинах керівника Косівської школи мистецтв Косівської міської ради Косівського району Івано-Франківської області Даниляк Т.Т. (т.1 а.с. 130-132).

31 серпня 2022 року Відділом культури та туризму Косівської міської ради Косівського району Івано-Франківської області прийнято розпорядження № 278 «Про припинення безстрокового трудового договору із директором Косівської школи мистецтв Даниляк Т.Т.». Дане розпорядження отримано ОСОБА_1 31 серпня 2022 року, про що свідчить її особистий підпис на розпорядженні (т.1 а.с.133-134).

22 січня 2021 року Косівською міською радою Косівського району Івано-Франківської області прийнято рішення № 217-4/2021 «Про внесення змін до Положення про Відділ культури та туризму Косівської міської ради Косівського району Івано-Франківської області» (т. 1 а.с. 137-144).

28 січня 2022 року Косівською міською радою Косівського району Івано-Франківської області прийнято рішення № 1896-16/2022 «Про затвердження Статуту Косівської школи мистецтв Косівської міської ради Косівського району Івано-Франківської області у новій редакції (т.1 а.с.145, 146-163).

Позивач ОСОБА_1 була неодноразово відзначена грамотами, подяками та державними нагородами (т. 1 а.с. 202-223).

Відповідно до копії Виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, Відділ культури та туризму Косівської міської ради Косівського району Івано-Франківської області є юридичною особою. Дата реєстрації 02 грудня 2022 року (т. 1 а.с. 247, т. 2 а.с. 13).

Косівською школою мистецтв Відділу культури та туризму Косівської міської ради Косівського району Івано-Франківської області була видана довідка ОСОБА_1 про середню заробітну плату на посаді директора Косівської школи мистецтв Косівської міської ради Косівського району Івано-Франківської області для розрахунку вимушеного прогулу (т. 2 а.с. 112).

Косівською школою мистецтв Відділу культури та туризму Косівської міської ради Косівського району Івано-Франківської області була видана довідка ОСОБА_1 про середню заробітну плату на посаді викладача фортепіанного відділу Косівської школи мистецтв Косівської міської ради Косівського району Івано-Франківської області (т. 2 а.с. 113).

Косівською школою мистецтв Косівської міської ради Косівського району Івано-Франківської області була надана інформація по нарахуванню заробітної плати працівника ОСОБА_1 за 2021-2022 роки на посаді директора Косівської школи мистецтв та на посаді викладача (т. 2 а.с. 115-123).

Позивачу ОСОБА_1 . Косівською школою мистецтв була видана довідка про доходи, відповідно до якої загальна сума доходу у вигляді заробітної плати за період з 01 січня 2021 року по 31 грудня 2021 року становить 298180,28 грн (т. 2 а.с. 124).

Згідно довідки, виданої Косівською школою мистецтв, загальна сума доходу у вигляді заробітної плати за період з 01 січня 2022 року по 31 грудня 2022 року становить 277236,49 грн (т. 2 а.с. 125).

Відповідно до статті 15 Цивільного кодексу України, кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.

Згідно частини першої-другої статті 13 Цивільного процесуального кодексу України, суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках. Збирання доказів у цивільних справах не є обов`язком суду, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Суд має право збирати докази, що стосуються предмета спору, з власної ініціативи лише у випадках, коли це необхідно для захисту малолітніх чи неповнолітніх осіб або осіб, які визнані судом недієздатними чи дієздатність яких обмежена, а також в інших випадках, передбачених цим Кодексом.

Основоположні права громадян, пов`язані з реалізацією права на працю, передбачені статтями 43-46 Конституції України.

Так, стаття 43 Конституції України передбачає, що кожен має право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку вільно погоджується. Держава створює умови для повного здійснення громадянами права на працю, гарантує рівні можливості у виборі професії та роду трудової діяльності, реалізовує програми професійно-технічного навчання, підготовки і перепідготовки кадрів відповідно до суспільних потреб. Використання примусової праці забороняється. Не вважається примусовою працею військова або альтернативна (невійськова) служба, а також робота чи служба, яка виконується особою за вироком чи іншим рішенням суду або відповідно до законів про воєнний і про надзвичайний стан. Кожен має право на належні, безпечні і здорові умови праці, на заробітну плату, не нижчу від визначеної законом. Використання праці жінок і неповнолітніх на небезпечних для їхнього здоров`я роботах забороняється. Громадянам гарантується захист від незаконного звільнення. Право на своєчасне одержання винагороди за працю захищається законом.

Статтею 5-1 Кодексу законів про працю України визначено гарантії забезпечення права громадян на працю.

Відповідно до пункту 6 частини першої статті 5-1 Кодексу законів про працю України, держава гарантує працездатним громадянам, які постійно проживають на території України, зокрема, правовий захист від необґрунтованої відмови у прийнятті на роботу і незаконного звільнення, а також сприяння у збереженні роботи.

Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо запровадження контрактної форми роботи у сфері культури та конкурсної процедури призначення керівників державних та комунальних закладів культури» від 28 січня 2016 року №955- VII, який набрав чинності 24 лютого 2016 року (надалі Закон № 955-VII), внесені зміни до частини першоїстатті 36 Кодексу законів про працю України, яку доповнено пунктом 9.

Згідно пункту 9 частини першоїстатті 36 Кодексу законів про працю України, підставою припинення трудового договору є підстави , передбачені іншими законами.

Законом № 955-VІІІ(зі змінами, внесенимиЗаконом № 1657-VІІІ від 06 жовтня 2016 року), який набрав чинності 24 лютого 2016 року, внесені зміни до деяких нормативних актів, що стосуються запровадження контрактної форми роботи

Статтею 21 Закону України № 2778-VI від 14 грудня 2010 року «Про культуру»передбачено, що керівники державних та комунальних закладів культури призначаються на посаду шляхом укладення з ними контракту строком на п`ять років за результатами конкурсу.

Відповідно до частини другої статті 22 Закону України «Про культуру», базова мережа закладів культури формується органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України; існуючі заклади культури та заклади освіти сфери культури автоматично включаються до базової мережі.

Частиною другою статті 23Закону України«Про культуру» до базової мережі закладів культури місцевого рівня віднесено комунальні заклади культури (бібліотеки, музеї, галереї, заповідники, виставкові зали, театри, філармонії, концертні організації, мистецькі колективи, кінотеатри, кіновідеопрокатні підприємства, об`єднання, палаци і будинки культури, інші клубні заклади, заклади освіти сфери культури, мистецькі школи, студії, парки культури та відпочинку тощо).

У статті 24Закону України«Про культуру» зазначено, що місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування затверджують переліки закладів культури базової мережі місцевого рівня.

Згідно пункту 1.2. Статуту Косівської школи мистецтв Косівської міської ради Косівського району Івано-Франківської області у новій редакції, прийнятій на підставі рішення Косівської міської ради Косівського району Івано-Франківської області від 28 січня 2022 року № 1896-16\2022, Косівська школа мистецтв (далі Заклад) є закладом позашкільної освіти сфери культури і здійснює свою діяльність відповідно до Конституції України, Законів України «Про освіту», «Про позашкільну освіту», «Про культуру», інших законів України, актів Президента України, Кабінету Міністрів України, наказів Міністерства культури України, наказів Міністерства освіти і науки України, рішень Косівської міської ради Косівського району Івано-Франківської області, у тому числі місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, прийнятих в межах їх повноважень, визначених законами України, а також Положення «Про мистецьку школу» і цього статуту.

У пункті 1.4. вказаного Статуту передбачено, що засновником та власником закладу є Косівська територіальна громада (далі - Власник), від імені якої виступають Косівська міська рада Косівського району Івано-Франківської області та уповноважені нею органи. Заклад належить до сфери управління культури Косівської міської ради, уповноваженим органом Засновника є відділ культури і туризму Косівської міської ради (т. 1 а.с. 147).

Пункт 3.4 даного Статуту встановлює, що директор призначається та звільняється з посади рішенням засновника або уповноваженого ним органу. Призначення на посаду здійснюється за результатами конкурсного відбору на підставі рішення конкурсної комісії. Додаткові кваліфікаційні вимоги до директора та порядок його обрання (призначення) визначаються Положенням про конкурс на посаду директора (т. 1 а.с. 151).

У відповідності до пункту 1.1. Положення про Відділ культури та туризму Косівської міської ради Косівського району Івано-Франківської області (нова редакція), затвердженого рішенням Косівської міської ради Косівського району Івано-Франківської області № 217-4\2021 від 22 січня 2021 року, Відділ культури та туризму Косівської міської ради Косівського району Івано-Франківської області (далі Відділ) є виконавчим органом Косівської міської ради і утворюється Косівською міською радою для реалізації завдань місцевого самоврядування у сфері культури. Скорочена назва: Косівський відділ культури та туризму. Засновником Відділу є Косівська міська рада Косівського району Івано-Франківської області. Відділ є підзвітним і підконтрольним Косівській міській раді та підпорядковується її виконавчому комітету ради і міському голові.

Згідно пункту 1.2. вказаного Положення, Відділ є юридичною особою, веде самостійний баланс, має право відкривати бюджетні реєстраційні рахунки в установах Державного казначейства України, у межах своїх повноважень укладати від свого імені угоди з юридичними і фізичними особами, мати майнові і немайнові права, нести зобов`язання, бути позивачем і відповідачем у судах. Відділ має печатку із зображенням Державного герба України і власним найменуванням, штамп, відповідні бланки та інші атрибути юридичної особи.

Пункт 1.3. Положення зазначає, що Відділу культури та туризму Косівської міської ради підпорядковуються зокрема, заклади культури зі статусом юридичних осіб, у тому числі Косівська дитяча школа мистецтв Косівської міської ради (ЄДРПОУ 20554918) (т. 1 а.с. 138).

Відповідно до пункту 4.1. Положення про Відділ культури та туризму Косівської міської ради Косівського району Івано-Франківської області (нова редакція), Відділ очолює начальник, який призначається на посаду на конкурсній основі розпорядженням міського голови відповідно до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування», Закону України «Про культуру», чи за іншою процедурою, передбаченою законодавством України.

Пункт 4.3.16 даного Положення передбачає, що керівник Відділу, представляючи інтереси громадян у галузі культури і туризму у відносинах з юридичними і фізичними особами) призначає на посади та звільняє з посад керівників підвідомчих закладів, відповідно до чинного законодавства України (підпункт 4.3.16 пункту 4.3. Положення) (т. 1 а.с. 141-142).

Вищевикладене дає підстави для висновку, що дитяча школа мистецтв Косівської міської ради дитяча школа мистецтв Косівської міської ради є закладом сфери культури, а тому на спірні правовідносини поширюється дія пункту 2 розділу ІІ Прикінцевих положень доЗакону № 955-VІІІ.

Пунктами 2 - 4 Прикінцевих положень Закону№ 955-VІІІвизначено, що набрання чинності цимЗакономє підставою для припинення безстрокового трудового договору з керівниками державних та комунальних закладів культури, а також з професійними творчими працівниками державних та комунальних закладів культури згідно з пунктом 9статті 36Кодексу законівпро працюУкраїни. Органи управління державних та комунальних закладів культури протягом шести місяців з дня набрання чинності цимЗакономзобов`язані припинити безстрокові трудові договори з керівниками держаних та комунальних закладів культури і провести конкурс на заміщення посад керівників таких закладів у порядку, визначеному цим Законом.

Отже, вказана нормаЗакону зобов`язує припинити безстрокові трудові договори з керівниками комунальних закладів культури на підставі пункту 9 статті 36 Кодексу законів про працю України.

Положення Закону № 955-VІІІє спеціальним для припинення безстрокового трудового договору з керівниками державних та комунальних закладів культури, а також професійними творчими працівниками (художнім та артистичним персоналом) державних та комунальних закладів культури та стали підставою звільнення позивача відповідно до пункту 9 частини першої статті 36 Кодексу законів про працю України.

Також судом установлено, що 31 серпня 2022 року Відділом культури та туризму Косівської міської ради Косівського району Івано-Франківської області було прийнято наказ № 14-к «Про припинення безстрокового трудового договору із директором Косівської школи мистецтв Даниляк Т.Т.» (т. 1 а.с. 63-64, 135-136).

Підставою прийняття даного наказу було розпорядження міського голови Плосконос Ю.О. № 278 від 31 серпня 2022 року, що зазначено у самому наказі (т.1 а.с.133-134) та підтверджено сторонами у судовому засіданні.

Таким чином, прийняте міським головою ОСОБА_3 розпорядження № 278 від 31 серпня 2022 року та виданий на його виконання начальником Відділу культури та туризму Косівської міської ради Печижак Р.М. наказ № 14-к від 31 серпня 2022 року перебувають у прямому причинно-наслідковому зв`язку із кінцевою подією під назвою припинення безстрокового трудового договору із ОСОБА_1 .

За таких обставин суд вважає, що, звільняючи позивача з посади директора Косівської школи мистецтв, відповідач діяв не з власної ініціативи, а відповідно та на виконання розпорядження міського голови, Положення про Відділ культури та туризму Косівської міської ради Косівського району Івано-Франківської області (нова редакція), та вимог Закону № 955-VІІІ, який зобов`язував відповідача припинити безстроковий трудовий договір з позивачем.

У матеріалах справи відсутні будь-які належні та допустимі докази на підтвердження того, що розпорядження міського голови Плосконос Ю.О. № 278 від 31 серпня 2022 року «Про припинення безстрокового трудового договору з директором Косівської школи мистецтв Даниляк Т.Т.» оскаржувалося позивачем чи іншою особою та було визнано незаконним і скасовано у встановленому чинним законодавством порядку.

Не є вказане розпорядження і предметом даного судового провадження, оскільки позовних вимог про визнання його незаконним та скасування ОСОБА_1 не заявлялося, що також самостійно підтвердили у судовому засіданні представник позивача та представники відповідача.

Таким чином, суд вважає, що відповідач діяв у повній відповідності до вимог законодавства про працю і в межах своєї компетенції.

Окрім цього, не заперечується сторонами, що ОСОБА_1 було запропоновано взяти участь у конкурсі на посаду директора на загальних підставах, що є однією з гарантій забезпечення права громадян на працю, передбаченоїстаттею 5-1 Кодексу законів про працю України.

Проте позивач не реалізувала своє право на участь у конкурсі на заміщення посади директора Косівської школи мистецтв, не подала заяву про намір взяти участь у конкурсі, що також позивачем не заперечується.

Суд критично оцінює доводи позивача про те, що якщо її не було звільнено на протязі шести місяців з дня набрання чинності Закону №955-VІІІ ще попереднім власником (до завершення реформи децентралізації Косівською районною радою), то вона начебто може продовжувати працювати на основі безстрокового трудового договору в обхід чинного законодавства, оскільки положення Закону № 955-VІІІє спеціальним для припинення безстрокового трудового договору з керівниками державних та комунальних закладів культури, його норми містять імперативний характер та не обмежені в часі, дія закону не припинена, не змінена і не скасована по даний час, даний закон прийнято для врегулювання прогалини щодо внормування питання переходу на нову контрактну форму трудових відносин на підставі проведеного конкурсного добору у відповідності до чинних норм Закону України «Про культуру», що і стало підставою звільнення позивача відповідно до пункту 9 частини першої статті 36 Кодексу законів про працю України.

Усі інші пояснення сторін, їх докази і аргументи не спростовують висновків суду, зазначених у цьому судовому рішенні, їх дослідження та оцінка судом не надала можливості встановити обставини, які б були підставою для ухвалення будь-якого іншого судового рішення.

Враховуючи вищевикладене, суд приходить до переконання, що наказ Відділу культури та туризму Косівської міської ради Косівського району Івано-Франківської області «Про припинення безстрокового трудового договору із директором Косівської школи мистецтв Даниляк Т.Т.» від 31 серпня 2022 року № 14-к відповідає вимогам чинного законодавства, тому вимоги про визнання незаконним та скасування даного наказу задоволенню не підлягають.

Щодо позовних вимог про поновлення позивача на посаді директора з дати звільнення, стягнення з відповідача на користь позивача заробітної плати за час вимушеного прогулу та моральної шкоди, то дані вимоги також не підлягають задоволенню, оскільки випливають з основних вимог про визнання незаконним та скасування наказу про припинення безстрокового трудового договору.

У відповідності до частини першої статті 81 Цивільного процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Виходячи із вищевикладеного, суд, оцінивши докази, надані сторонами у справі, їх належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, відповідно до статті 89 Цивільного процесуального кодексу України, не встановив порушення з боку відповідача прав позивача у сфері трудових відносин, а тому заявлені позовні вимоги є необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню у повному обсязі.

При вирішенні питання про розподіл судових витрат суд виходить з положень статті 141 Цивільного процесуального кодексу України, згідно якої у разі відмови в задоволенні позовних вимог судовий збір покладається на позивача.

На підставі вищевикладеного, керуючись ст.ст. 2, 4, 9, 10-13, 76-81,89,259,263-265,268, 273, 279, 354-355 Цивільного процесуального кодексу України, суд

В И Р І Ш И В :

У задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 до Відділу культури та туризму Косівської міської ради Косівського району Івано-Франківської області про визнання незаконним та скасування наказу про припинення безстрокового трудового договору, поновлення на роботі, стягнення заробітної плати за час вимушеного прогулу та моральної шкоди відмовити у повному обсязі.

Рішення може бути оскаржене до Івано-Франківського апеляційного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повне найменування учасників справи:

Позивач - ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 , місце проживання: АДРЕСА_1 .

Відповідач Відділ культури та туризму Косівської міської ради Косівського району Івано-Франківської області, код ЄДРПОУ 44069810, місцезнаходження: 78600 Івано-Франківська область, Косівський район, м. Косів, вул. Незалежності, буд. 11.

Вступна та резолютивна частини рішення складені, підписані у нарадчій кімнаті та проголошені у судовому засіданні 22 лютого 2024 року .

У зв`язку з тимчасовою непрацездатністю головуючого судді Мелещенко Л.В. у період з 29 лютого 2024 року по 06 березня 2024 року повний текст рішення складено 07 березня 2024 року.

Суддя Мелещенко Л.В.

СудІвано-Франківський міський суд Івано-Франківської області
Дата ухвалення рішення22.02.2024
Оприлюднено11.03.2024
Номер документу117516277
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із трудових правовідносин, з них про поновлення на роботі, з них

Судовий реєстр по справі —344/12588/22

Ухвала від 20.06.2024

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Дундар Ірина Олександрівна

Постанова від 30.04.2024

Цивільне

Івано-Франківський апеляційний суд

Девляшевський В. А.

Постанова від 30.04.2024

Цивільне

Івано-Франківський апеляційний суд

Девляшевський В. А.

Ухвала від 05.04.2024

Цивільне

Івано-Франківський апеляційний суд

Девляшевський В. А.

Ухвала від 26.03.2024

Цивільне

Івано-Франківський апеляційний суд

Девляшевський В. А.

Рішення від 22.02.2024

Цивільне

Івано-Франківський міський суд Івано-Франківської області

Мелещенко Л. В.

Рішення від 22.02.2024

Цивільне

Івано-Франківський міський суд Івано-Франківської області

Мелещенко Л. В.

Ухвала від 13.11.2023

Цивільне

Івано-Франківський міський суд Івано-Франківської області

Мелещенко Л. В.

Ухвала від 28.07.2023

Цивільне

Івано-Франківський міський суд Івано-Франківської області

Мелещенко Л. В.

Ухвала від 06.03.2023

Цивільне

Івано-Франківський міський суд Івано-Франківської області

Шамотайло О. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні