Постанова
від 06.03.2024 по справі 723/2604/23
ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

6 березня 2024 року м. Чернівці

справа № 723/2604/23

провадження №22-ц/822/135/24

Чернівецький апеляційний суд у складі колегії суддів судової палати з розгляду цивільних справ:

головуючого Перепелюк І. Б.

суддів: Лисака І.Н., Литвинюк І.М.

секретар Факас А.В.

розглянувши апеляційнускаргу ОСОБА_1 на рішення Сторожинецького районного суду Чернівецької області від 22 листопада 2023 року в цивільній справі за позовом ОСОБА_1 , яка діє в інтересах малолітньої доньки ОСОБА_2 , до Великокучурівської сільської ради Чернівецького району Чернівецької області, третя особа на стороні відповідача без самостійних вимог: релігійна організація «Релігійна громада Церква Христова в місті Чернівці» про визнання рішення і дій Великокучурівської сільської ради по зняттю з реєстрації місця проживання незаконними,

встановив:

Описова частина

Короткий зміст позовних вимог

ОСОБА_1 , яка діє в інтересах малолітньої доньки ОСОБА_2 , звернулася в суд з позовом до Великокучурівської сільської ради Чернівецького району Чернівецької області, третя особа на стороні відповідача без самостійних вимог: релігійна організація «Релігійна громада Церква Христова в місті Чернівці» в особі ОСОБА_3 про визнання рішення і дій Великокучурівської сільської ради по зняттю з реєстрації місця проживання незаконними.

Позов обґрунтовано наступним. 23.07.2009 року чоловік позивача ОСОБА_4 та ОСОБА_3 , уклавши договір дарування житлового будинку, подарував «Релігійній організації Церква Христова в місті Чернівці» побудований її чоловіком житловий будинок і зал для релігійних зібрань, що знаходиться в АДРЕСА_1 . Власником будівель стала юридична особа релігійна громада.

Дані будівлі розташовані на приватній земельній ділянці, площею 0,0873 га, згідно державного акту на право власності на земельну ділянку серії ЧВ №094239, виданого Великокучурівською сільською радою 22 лютого 2005 року.

ОСОБА_4 з 2000 року був проповідником Релігійної організації Церква Христова в місті Чернівці, а 06.02.2022 року, Загальними зборами членів Церкви було обрано його керівником та уповноваженим представником перед органами влади, громадськими організаціями та установами, підписантом угод та уповноваженим на здійснення інших дій від імені Церкви.

З 16.07.2015 року чоловік позивача ОСОБА_4 та їх донька ОСОБА_5 були зареєстровані за місцем проживання АДРЕСА_1 в будинку, який належить релігійній організації. За цією адресою сім`я позивача постійно проживає до цього часу.

Рішенням Великокучурівської сільської ради Чернівецького району Чернівецької області від 19 травня 2023 року ОСОБА_6 знято з реєстрації місця проживання за адресою: АДРЕСА_1 .

Позивач просила визнати рішення Великокучурівської сільської ради Чернівецького району Чернівецької області від 19 травня 2023 року незаконним та таким, що порушує права її малолітньої доньки.

Короткий зміст рішення суду першої інстанції

Рішенням Сторожинецького районного суду Чернівецької області від 22 листопада 2023 року в задоволенні позову ОСОБА_1 яка діє в інтересах малолітньої доньки ОСОБА_2 до Великокучурівськї сільської ради Чернівецького району Чернівецької області, третя особа на стороні відповідача без самостійних вимог: релігійна організація «Релігійна громада Церква Христова в місті Чернівці» про визнання рішення і дій Великокучурівської сільської ради по зняттю з реєстрації місця проживання незаконними відмовлено.

Короткий зміст вимог апеляційної скарги

В апеляційнійскарзі ОСОБА_1 просить скасувати рішення Сторожинецького районного суду Чернівецької області від 22 листопада 2023 року та ухвалити нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги ОСОБА_1 .

Узагальнені доводи особи, яка подала апеляційну скаргу

В апеляційнійскарзі ОСОБА_1 зазначає,що на момент відмови в позові існував та на даний час існує спір про житлові права в тому числі і про право проживання позивачів у спірному будинку, оскільки наявний спір про житлові права позивачів, а тому відповідно і рішення про зняття з реєстрації місяця проживання є незаконним.

Заяви про зняття з реєстрації малолітньої ОСОБА_2 ніхто із законних представників не давав, та вважає, що зняття дитини з реєстрації є протиправним.

Узагальнені доводи та заперечення інших учасників справи

Великокучурівськї сільської ради Чернівецького району Чернівецької області подала відзив,в якомупросить апеляційнускаргу залишитибез задоволення, рішеннямСторожинецького районногосуду Чернівецькоїобласті від22листопада 2023року залишити без змін.

Релігійна організація«Релігійна громадаЦерква Христовав містіЧернівці» подалавідзив вякому проситьапеляційну скаргузалишити беззадоволення, рішеннямСторожинецького районногосуду Чернівецькоїобласті від22листопада 2023року залишити без змін. Вирішити питання про відшкодування витрат на правничу допомогу в розмірі 5100 грн.

Мотивувальна частина

Обставини справи, встановлені судом

Судом встановлено, що ОСОБА_4 та ОСОБА_1 є чоловіком та дружиною, що підтверджується копією свідоцтва про шлюб серії НОМЕР_1 .

Згідно свідоцтва про народження серії НОМЕР_2 ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_1 її батьками є ОСОБА_4 та ОСОБА_1 .

Відповідно до довідки від 13.07.2020 року №1052 про реєстрацію місця проживання ОСОБА_2 її місце проживання зареєстровано в АДРЕСА_1 .

Як вбачається із листа Великокучурівської сільської ради Чернівецького району Чернівецької області №592 від 22.05.2023 року ОСОБА_4 ІНФОРМАЦІЯ_2 та ОСОБА_6 ІНФОРМАЦІЯ_1 було знято з реєстрації місця проживання за адресою АДРЕСА_1 за заявою власника житлового будинку, згідно п.п.2 п.1 ст.18 Закону України «Про надання публічних (електронних публічних) послуг щодо декларування та реєстрації місця проживання в Україні».

Згідно інформацій з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та договорів дарування власником житлового будинку із залом для релігійних зібрань, що знаходиться в АДРЕСА_1 та земельної ділянки розміром 0,0873 з цільовим призначенням для будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд, що розташована в с.Годилів Великокучукрівської сільської ради Сторожинецького району Чернівецької області є Релігійна організація «Релігійна громада Церква Христова в м.Чернівці».

Позиція апеляційного суду, застосовані норми права та мотиви, з яких виходить суд при прийнятті постанови

Заслухавши доповідача, обговоривши доводи скарги та перевіривши матеріали справи, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що апеляційну скаргу слід задовольнити з наступних підстав.

Відповідно до частин першої, другої та п`ятоїстатті 263 ЦПК Українисудове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.

Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.

Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог ізаперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.

Суд першої інстанції дійшов висновку, що Релігійна організація «Релігійна громада Церква Христова в м.Чернівці» як власник будинку, що розташований в АДРЕСА_1 скористалася наданим їй правом та звернулася до Центру надання адміністративних послуг з заявою про зняття з реєстрації ОСОБА_4 та його малолітньої доньки ОСОБА_2 . Таким чином, зняття з реєстрації малолітньої ОСОБА_2 із зареєстрованого місця проживання у житловому будинку в АДРЕСА_1 , що належить Релігійній організації «Релігійна громада Церква Христова в м.Чернівці» на праві власності, було вчинено у повній відповідності із чинним законодавством.

Колегія суддів з цим не погоджується, враховуючи наступне.

Відповідно до частини першоїстатті 4 ЦПК Україникожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів.

Захист цивільних прав - це застосування цивільно-правових засобів з метою забезпечення цивільних прав.

Відповідно достатті 15 ЦК Україникожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.

За положеннямистатті 13 ЦПК Українисуд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цьогоКодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом передбачених цим Кодексом випадках.

Відповідно до частини 1статті 16 ЦК Україникожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.

Одним із передбачених пунктом 10 частини 2статті 16 ЦК Україниспособом захисту є визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу місцевого самоврядування.

Відповідно до частини 1статті 21 ЦК Українисуд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

Частиною 2статті 19 Конституції Українивизначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України.

Відносини у сфері надання публічних (електронних публічних) послуг щодо декларування та реєстрації місця проживання (перебування) фізичних осіб в Україні, регулюються Законом України «Про надання публічних (електронних публічних) послуг щодо декларування та реєстрації місця проживання в Україні» від 05 листопада 2021 року, який встановлює порядок надання таких послуг та порядок внесення, обробки, обміну відповідними відомостями в електронних реєстрах, базах даних для надання таких послуг.

Відповідно до статті 3 Закону декларування та реєстрація місця проживання (перебування) особи здійснюється з метою:

1) створення умов для реалізації прав особи, зокрема виборчих прав, права на участь у місцевому самоврядуванні, на отримання соціальних, публічних послуг, у випадках, передбачених законом;

2) ведення офіційного листування та здійснення інших комунікацій з особою;

3) використання знеособлених даних реєстрів територіальних громад для обґрунтованого розроблення органами державної влади та органами місцевого самоврядування програм економічного і соціального розвитку адміністративно-територіальних одиниць, визначення правомочності зборів жителів територіальної громади, для статистичних, наукових та інших потреб у визначених законом та актами Кабінету Міністрів України випадках.

Декларування місця проживання особи - повідомлення особою органу реєстрації адреси свого місця проживання шляхом надання декларації про місце проживання в електронній формі з використанням Єдиного державного веб-порталу електронних послуг з подальшим внесенням такої інформації до реєстру територіальної громади (п. 4 ч. 1 ст. 2 Закону).

Реєстрація місця проживання (перебування) особи - внесення за заявою про реєстрацію місця проживання (перебування), поданою особою в паперовій формі, до реєстру територіальної громади інформації про місце проживання (перебування) особи (п.12 ч.1 ст. 2 Закону).

За приписами частини 2 статті 4 Закону порядок декларування місця проживання, реєстрації місця проживання (перебування), зміни місця проживання, зняття з реєстрації місця проживання, скасування декларування місця проживання, реєстрації місця проживання (перебування), форми декларацій (заяв), що подаються для декларування місця проживання, реєстрації місця проживання (перебування), зміни місця проживання, зняття із задекларованого та зареєстрованого місця проживання (перебування), а також порядок ведення реєстру територіальної громади, надання та передачі інформації з та до такого реєстру визначаються Кабінетом Міністрів України.

Згідно з вимогами частин 1- 6, 13 статті 18 Закону зняття особи із задекларованого або зареєстрованого місця проживання (перебування) у разі звернення до органу реєстрації або через центр надання адміністративних послуг за місцем задекларованого або зареєстрованого місця проживання (перебування) здійснюється:

1) за заявою про зняття особи із задекларованого або зареєстрованого місця проживання (перебування), поданою у паперовій формі такою особою, її законним представником або представником;

2) за заявою власника житла приватної форми власності, поданою у паперовій формі, стосовно повнолітньої особи, місце проживання (перебування) якої зареєстровано або задекларовано в житлі, що належить власнику на підставі права власності. У разі подання власником житла заяви про зняття із задекларованого або зареєстрованого місця проживання (перебування) батьків або інших законних представників дитини чи одного з них така дитина підлягає зняттю із задекларованого або зареєстрованого місця проживання (перебування) разом із її батьками або іншими законними представниками чи одним із них.

Разом із заявою про зняття особи із задекларованого або зареєстрованого місця проживання (перебування), що подається у паперовій формі, така особа подає паспортний документ особи, а також у випадках та порядку, встановлених Кабінетом Міністрів України, - військово-обліковий документ (для громадян України, які підлягають взяттю на військовий облік або перебувають на військовому обліку). Стосовно дитини віком до 14 років подається також свідоцтво про народження.

Подання заяви про зняття із задекларованого або зареєстрованого місця проживання (перебування) дитини віком до 14 років або особи, визнаної судом обмежено дієздатною або недієздатною, здійснюється одним із батьків або інших законних представників такої особи за згодою іншого з батьків чи законних представників.

Для реалізації норм Закону Кабінет Міністрів України прийнявпостанову від 07 лютого 2022 року № 265 «Деякі питання декларування і реєстрації місця проживання та ведення реєстрів територіальних громад», затверджений Порядок декларування та реєстрації місця проживання (перебування).

Порядок визначає механізм здійснення декларування/реєстрації місця проживання (перебування), зміни місця проживання, зняття із задекларованого/зареєстрованого місця проживання (перебування), скасування декларування/реєстрації місця проживання (перебування), а також встановлює форми необхідних для цього документів.

Згідно з пунктами 50, 51, 57, 61, 62, 64 Порядку зняття із задекларованого/зареєстрованого місця проживання (перебування) здійснюється на підставі:

1) заяви про зняття із задекларованого/зареєстрованого місця проживання (перебування), поданої особою або її законним представником (представником) за формою згідно з додатком 5;

2) рішення суду, яке набрало законної сили, про позбавлення права власності на житло або права користування житлом, про виселення, про зняття із задекларованого/зареєстрованого місця проживання (перебування) особи, про визнання особи безвісно відсутньою або оголошення її померлою (у такому випадку адміністративний збір не сплачується);

3) свідоцтва про смерть або відомостей про державну реєстрацію смерті з Державного реєстру актів цивільного стану. У таких випадках датою зняття із задекларованого/зареєстрованого місця проживання особи є дата видачі свідоцтва про смерть або дата здійснення актового запису про смерть особи;

4) повідомлення територіального органу або підрозділу ДМС із зазначенням відповідних реквізитів паспортного документа померлої особи або документа про смерть, виданого компетентним органом іноземної держави, легалізованого в установленому порядку;

5) заяви власника житла про зняття особи із задекларованого/зареєстрованого місця проживання (перебування) за формою згідно з додатком 6.

У разі звернення до органу реєстрації (у тому числі через центр надання адміністративних послуг) разом із заявою про зняття із задекларованого/зареєстрованого місця проживання (перебування) особа подає:

1) паспортний документ (у разі особистого звернення);

2)свідоцтво про народження (у разі зняття із задекларованого/зареєстрованого місця проживання дітей віком до 14 років);

3) документ або відомості, що підтверджують сплату адміністративного збору;

4) військово-обліковий документ (для громадян України, які підлягають взяттю на військовий облік або перебувають на військовому обліку);

У разі звернення до органу реєстрації (у тому числі через центр надання адміністративних послуг) разом із заявою власника житла про зняття особи (осіб) із задекларованого/зареєстрованого місця проживання (перебування) власник житла подає:

1) документ, що посвідчує особу (у разі особистого звернення);

2) документ, що підтверджує право власності на житло, в якому задекларовано/зареєстровано місце проживання (перебування) особи (осіб), що знімається.

Аналіз наведених норм дає підстави для висновку, що зняття особи із задекларованого або зареєстрованого місця проживання (перебування) здійснюється за заявою власника житла без згоди на те зареєстрованої особи, за виключенням дітей віком до 14 років, та містить вимогу додатково долучати до заяви документ, що підтверджує повноваження особи як законного представника (представника), крім випадків, коли заява подається законним представником малолітньої дитини, та свідоцтво про народження дитини. Зазначене також підтверджується додатком 6 Порядку, з якого вбачається, що до заяви власника житла про зняття особи із задекларованого/зареєстрованого місця проживання (перебування) також слід додати документ, що посвідчує особу законного представника (представника).

Пунктом 69 Порядку визначено, що посадова особа органу реєстрації або адміністратор центру надання адміністративних послуг перевіряє належність паспортного документа особі, що його подала, його дійсність, правильність заповнення заяви про зняття із задекларованого/зареєстрованого місця проживання та наявність документів, необхідних для зняття із задекларованого/зареєстрованого місця проживання (перебування), про що зазначена посадова особа робить відповідний запис у заяві. Посадова особа органу реєстрації у день звернення особи, її законного представника (представника) або в день отримання документів від центру надання адміністративних послуг, представника спеціалізованої соціальної установи, закладу соціального обслуговування та соціального захисту: приймає рішення про зняття із задекларованого/зареєстрованого місця проживання або про відмову у знятті із задекларованого/зареєстрованого місця проживання особи.

Даним Порядком також визначено порядок оскарження дій органу реєстрації.

Встановлено, що з 16.07.2015 року чоловік позивача ОСОБА_4 а донька ОСОБА_5 з народження, були зареєстровані за місцем проживання АДРЕСА_1 в будинку, який належить релігійній організації. За цією адресою сім`я позивача постійно проживає до цього часу.

Дитина була зареєстрована в будинку з народження на підставі діючих на той час нормах законодавства, які надавали право їй користуватись житлом, за яким було зареєстровано її місце проживання та була знята з реєстрації лише за заявою власника приміщення, без заяви батьків, без надання необхідних документів.

Отже, зняття дитини з реєстраційного обліку відбулось з порушенням вимог закону, зокрема Закону України «Про надання публічних (електронних публічних) послуг щодо декларування та реєстрації місця проживання в Україні» та Порядку декларування та реєстрації місця проживання (перебування).

Вищенаведеним спростовуються доводи відповідача про те, що зняття дитини з реєстрації місця проживання було проведено законно.

Враховуючи зазначене, відповідно до ч. 1ст. 21 ЦК Українислід визнати протиправним та скасувати рішення Великокучурівської сільської ради Чернівецького району Чернівецької області від 19 травня 2023 року про зняття з реєстрації місця проживання малолітньої ОСОБА_2 за адресою: АДРЕСА_1 , оскільки воно суперечить нормам закону і порушує цивільні права та інтереси особи.

Суд першої інстанції не врахував всіх обставин справи і прийшов до помилкового висновку про відмову в позові.

Згідно ч. 1ст. 141 ЦПК Українисудовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

На підставі ч.13ст.141 ЦПК Україниякщо суд апеляційної чи касаційної інстанції, не передаючи справи на новий розгляд, змінює рішення або ухвалює нове, цей суд відповідно змінює розподіл судових витрат.

Враховуючи наявність підстав для задоволення апеляційної скарги, скасування рішення суду першої інстанції та задоволення позову, з відповідача слід стягнути на користь позивача витрати по сплаті судового збору в сумі 2694 грн, із яких : 1 073,60 грн - судовий збір за подання позовної заяви та 1620,40 грн - судовий збір за подання апеляційної скарги, згідно сплачених квитанції.

Висновки апеляційного суду за результатами розгляду апеляційної скарги

Відповідно до положень п.1, п. 4 ч. 1ст. 376 ЦПК Українипідставами для скасування судового рішення повністю або частково та ухвалення нового рішення є неповне з`ясування обставин, що мають значення для справи, порушення норм процесуального права та неправильне застосування норм матеріального права.

З огляду на викладене, суд приходить до висновку, що апеляційна скарга ОСОБА_1 , яка діє в інтересах малолітньої доньки ОСОБА_2 , підлягає задоволенню, а рішення суду - скасуванню з ухваленням нового рішення про задоволення позову.

Керуючись статтями367,368,374,376,381,382,383,384 ЦПК України, суд

постановив:

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 задовольнити.

Рішення Сторожинецького районного суду Чернівецької області від 22 листопада 2023 року скасувати та ухвалити нове рішення.

Позов ОСОБА_1 , яка діє в інтересах малолітньої доньки ОСОБА_2 , до Великокучурівської сільської ради Чернівецького району Чернівецької області, третя особа на стороні відповідача без самостійних вимог: релігійна організація «Релігійна громада Церква Христова в місті Чернівці» про визнання рішення і дій Великокучурівської сільської ради по зняттю з реєстрації місця проживання незаконними задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення Великокучурівської сільської ради Чернівецького району Чернівецької області від 19 травня 2023 року про зняття з реєстрації місця проживання ОСОБА_2 , за адресою: АДРЕСА_1 .

Стягнути зВеликокучурівської сільської ради Чернівецького району Чернівецької області на користь ОСОБА_1 2694 грн судового збору.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття.

На постанову може бути подана касаційна скарга до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повної постанови.

Головуючий І.Б. Перепелюк

Судді: І.Н. Лисак

І.М. Литвинюк

Дата ухвалення рішення06.03.2024
Оприлюднено13.03.2024
Номер документу117568104
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —723/2604/23

Ухвала від 16.05.2024

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Краснощоков Євгеній Віталійович

Ухвала від 10.05.2024

Цивільне

Чернівецький апеляційний суд

Перепелюк І. Б.

Ухвала від 11.04.2024

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Краснощоков Євгеній Віталійович

Постанова від 06.03.2024

Цивільне

Чернівецький апеляційний суд

Перепелюк І. Б.

Постанова від 06.03.2024

Цивільне

Чернівецький апеляційний суд

Перепелюк І. Б.

Ухвала від 19.01.2024

Цивільне

Чернівецький апеляційний суд

Перепелюк І. Б.

Ухвала від 08.01.2024

Цивільне

Чернівецький апеляційний суд

Перепелюк І. Б.

Ухвала від 28.12.2023

Цивільне

Чернівецький апеляційний суд

Перепелюк І. Б.

Рішення від 22.11.2023

Цивільне

Сторожинецький районний суд Чернівецької області

Пташник А. М.

Рішення від 22.11.2023

Цивільне

Сторожинецький районний суд Чернівецької області

Пташник А. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні