Постанова
від 12.03.2024 по справі 300/2540/19
КАСАЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

12 березня 2024 року

м. Київ

справа №300/2540/19

адміністративне провадження № К/9901/28255/21

Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Стрелець Т.Г.,

суддів: Стеценка С.Г., Тацій Л.В.,

розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу №300/2540/19

за позовом ОСОБА_1 до Івано-Франківської міської ради, Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Громадська організація «Івано-Франківська обласна спілка учасників та інвалідів АТО», про визнання протиправними та скасування рішень, визнання протиправними дій та зобов`язання до вчинення дій, провадження по якій відкрито

за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 29 червня 2021 року (колегія суддів у складі головуючого судді Заверухи О.Б., cуддів Затолочного В.С., Качмара В.Я.) у справі №300/2540/19

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. У грудні 2020 року ОСОБА_1 звернулася в суд з позовом до Івано-Франківської міської ради, Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області, третя особа - Громадська організація «Івано-Франківська обласна спілка учасників та інвалідів АТО» (далі - ГО «Івано-Франківська обласна спілка учасників та інвалідів АТО»), в якому, з урахуванням уточнених позовних вимог, просила:

визнати протиправним та скасувати пункт 29 рішення Івано-Франківської міської ради від 25 квітня 2019 року № 91-25 «Про розгляд звернень громадян щодо оформлення права власності на земельні ділянки» про відмову в затвердженні технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки (в натурі) на місцевості та передачі її у власність, для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) на АДРЕСА_1 площею 0,0771 га кадастровий номер 2610100000:08:010:0363;

зобов`язати Івано-Франківську міську раду повторно розглянути заяву та затвердити проект технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки (в натурі) на місцевості та передачі її у власність, для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) на АДРЕСА_1 площею 0,0771 га кадастровий номер 2610100000:08:010:0363;

визнати протиправним та скасувати пункт 9.2 рішення Івано-Франківської міської ради від 07 червня 2019 року № 140-26, яким Івано-Франківській міській раді надано дозвіл на складання технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки в районі АДРЕСА_1 ;

визнати протиправним та скасувати пункт 18 рішення Івано-Франківської міської ради від 18 грудня 2019 року № 404-34 «Про розгляд клопотань фізичних та юридичних осіб із земельних питань», яким затверджено Івано-Франківській міській раді технічну документацію із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки площею 0,0367 га в районі АДРЕСА_1 , кадастровий номер 2610100000:08:010:0363;

визнати протиправними дії Відділу Держгеокадастру у м. Івано-Франківську щодо зміни площі земельної ділянки на 0,0404 га та 0,0367 га (кадастровий номер 2610100000:08:010:0363) та зміни цільового призначення з для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд на землі запасу (земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадянам чи юридичним особам);

зобов`язати Відділ Держгеокадастру у місті Івано-Франківську відновити відомості Державного земельного кадастру щодо земельної ділянки площею 0,0771 га кадастровий номер 2610100000:08:010:0363 з цільовим призначенням для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) по АДРЕСА_1 та анулювати відомості державного земельного кадастру щодо зміни площі земельної ділянки на 0,0404 га та 0,0367 га (кадастровий номер 2610100000:08:010:0363) та зміни цільового призначення на землі запасу (земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадянам чи юридичним особам).

На обґрунтування позовних вимог зазначає, що рішення від 07 червня 2019 року № 140-26 та від 18 грудня 2019 року № 404-34 є протиправними, оскільки інвентаризація земельної ділянки, якою користується позивач для обслуговування свого будинку, була проведена без згоди позивача і з порушенням чинного законодавства. В органу місцевого самоврядування були відсутні правові підстави для проведення інвентаризації даної земельної ділянки. Державний кадастровий реєстратор безпідставно і незаконно вніс зміни до Державного земельного кадастру відомості про земельну ділянку кадастровий номер 2610100000:08:010:0363 в частині зміни її цільового призначення та її площі.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

2. Рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 11 січня 2021 року позов задоволено частково.

Визнано протиправним та скасовано пункт 29 рішення Івано-Франківської міської ради від 25 квітня 2019 року №91-25 «Про розгляд звернень громадян щодо оформлення права власності на земельні ділянки» про відмову в затвердженні технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки (в натурі) на місцевості та передачі її у власність, для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) на АДРЕСА_1 площею 0,0771 га кадастровий номер 2610100000:08:010:0363.

Зобов`язано Івано-Франківську міську раду повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про затвердження проекту технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки (в натурі) на місцевості та передачі її у власність, для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) на АДРЕСА_1 площею 0,0771 га кадастровий номер 2610100000:08:010:0363.

Визнано протиправним та скасовано пункт 9.2 рішення Івано-Франківської міської ради від 07 червня 2019 року №140-26, яким Івано-Франківській міській раді надано дозвіл на складання технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки в районі АДРЕСА_1 .

Визнано протиправним та скасовано п.18 рішення Івано-Франківської міської ради від 18.12.2019 року №404-34 "Про розгляд клопотань фізичних та юридичних осіб із земельних питань", яким затверджено Івано-Франківській міській раді технічну документацію із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки площею 0,0367 га в районі АДРЕСА_1 , кадастровий номер 2610100000:08:010:0363.

Визнано протиправними дії Відділу Держгеокадастру у м. Івано-Франківську щодо зміни площі земельної ділянки на 0,0404 га та 0,0367 га (кадастровий номер 2610100000:08:010:0363).

Зобов`язано Головне управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області відновити відомості Державного земельного кадастру щодо земельної ділянки площею 0,0771 га кадастровий номер 2610100000:08:010:0363 з цільовим призначенням для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) по АДРЕСА_1 та анулювати відомості Державного земельного кадастру щодо зміни площі земельної ділянки на 0,0404 га та 0,0367 га (кадастровий номер 2610100000:08:010:0363).

В решті позовних вимог відмовлено.

3. Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 29 червня 2021 року апеляційні скарги Івано-Франківської міської ради та Громадської організації «Івано-Франківська обласна спілка учасників та інвалідів АТО» задоволено частково.

Рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 11 січня 2021 року у справі №300/2540/19 скасовано в частині задоволення позовних вимог та закрито провадження у справі, на підставі пункту 1 частини першої статті 238 КАС України, в частині позовних вимог щодо:

визнання протиправним та скасування пункту 9.2 рішення Івано-Франківської міської ради від 07 червня 2019 року № 140-26, яким Івано-Франківській міській раді надано дозвіл на складання технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки в районі АДРЕСА_2 ;

визнання протиправним та скасування пункту 18 рішення Івано-Франківської міської ради від 18 грудня 2019 року № 404-34 «Про розгляд клопотань фізичних та юридичних осіб із земельних питань», яким затверджено Івано-Франківській міській раді технічну документацію із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки площею 0,0367 га в районі АДРЕСА_2 , кадастровий номер 2610100000:08:010:0363;

визнання протиправними дій Відділу Держгеокадастру у м. Івано-Франківську щодо зміни площі земельної ділянки на 0,0404 га та 0,0367 га (кадастровий номер 2610100000:08:010:0363);

зобов`язання Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області відновити відомості Державного земельного кадастру щодо земельної ділянки площею 0,0771 га кадастровий номер 2610100000:08:010:0363 з цільовим призначенням для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) по АДРЕСА_1 та анулювати відомості Державного земельного кадастру щодо зміни площі земельної ділянки на 0,0404 га та 0,0367 га (кадастровий номер 2610100000:08:010:0363).

В решті рішення суду першої інстанції залишено без змін.

Ухвалюючи рішення суд апеляційної інстанції виходив з того, що в оскаржуваній частині позовних вимог наявний спір щодо прав на земельну ділянку між ОСОБА_1 та ГО «Івано-Франківська обласна спілка учасників та інвалідів АТО». Отже, в даному випадку наявний спір про право.

В оскаржуваному рішенні зазначено, що спір у даній справі стосується права власності третіх фізичних осіб на земельні ділянки, яке підтверджується державним актом на право власності на земельну ділянку, тобто цивільного права.

Таким чином, у разі прийняття суб`єктом владних повноважень рішення про передачу земельної ділянки у власність (тобто ненормативного акта, який вичерпує свою дію після своєї реалізації) подальше оспорювання правомірності набуття фізичною чи юридичної особою спірної земельної ділянки має вирішуватись не в порядку адміністративної юрисдикції, оскільки виникає спір про цивільне право.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

3. Не погодившись з судовим рішенням апеляційної інстанції, позивач направив до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду касаційну скаргу, у якій просить скасувати постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 29 червня 2021 року в частині скасування рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 11 січня 2021 року та закриття провадження в частині задоволених позовних вимог та направити справу для продовження розгляду до суду апеляційної інстанції.

В касаційній скарзі зазначено, що судом апеляційної інстанції при ухваленні оскаржуваного рішення не враховано висновки Верховного Суду викладені у постановах від 03 жовтня 2018 року у справі №820/4149/17, від 06 лютого 2019 року у справі №346/2888/16-а, від 13 лютого 2019 року у справі №820/688/17, від 19 лютого 2020 року у справі №591/5935/17.

Касаційна скарга мотивована тим, що постанова суду апеляційної інстанції прийнята з порушенням норм процесуального права щодо визначення юрисдикції даного спору.

Скаржник вказує, що правовідносини, пов`язані з прийняттям та реалізацією рішення про надання дозволу на розробку проекту землеустрою, не підпадають під визначення приватноправових, оскільки не породжують особистих майнових прав та зобов`язань осіб.

При прийнятті такого рішення, орган місцевого самоврядування виконує дозвільну функцію, що притаманна йому у публічно-правових відносинах.

Земельні спори фізичних чи юридичних осіб з органом місцевого самоврядування як суб`єктом владних повноважень, пов`язані з оскарженням його рішень, дій чи бездіяльності, належать до публічно-правових спорів, на які поширюється юрисдикція адміністративних судів.

Згідно з протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 02 серпня 2021 року, сформовано колегію суддів у складі: головуючого судді Стрелець Т.Г., суддів Стеценка С.Г., Тацій Л.В.

Ухвалою Верховного Суду від 25 серпня 2021 року відкрито касаційне провадження за скаргою ОСОБА_1 на постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 29 червня 2021 року у справі №300/2540/19.

4. Верховний суд ухвалою від 11 березня 2024 року прийняв до провадження вищезазначену касаційну скаргу та призначив до розгляду в порядку письмового провадження з 12 березня 2024 року.

ОБСТАВИНИ СПРАВИ

5. Згідно договору купівлі-продажу від 26 квітня 2016 року ОСОБА_1 є власником житлового будинку за адресою: АДРЕСА_1 .

Даний будинок розміщений на земельній ділянці площею 0,0878 га, цільове призначення для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (кадастровий номер 2610100000:08:010:0363).

Попереднім власником будинку ОСОБА_2 розроблено технічну документацію із земелеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд площею 0,0878 га по АДРЕСА_1 .

По договору купівлі-продажу житлового будинку до ОСОБА_1 перейшло право користування земельною ділянкою в межах 252,10 кв. м., яка належала попередньому землекористувачу - ОСОБА_2 , згідно інвентаризаційних матеріалів ОБТІ по кварталу №230.1963 року.

31 березня 2016 року на підставі технічної документації Державним кадастровим реєстратором ОСОБА_3 було внесено в Державний земельний кадастр інформацію про вказану земельну ділянку (її площу та кадастровий номер).

10 липня 2018 року з метою приватизації земельної ділянки ОСОБА_1 звернулась до ТОВ «ГЕКТАР ІФ» для виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) за адресою: АДРЕСА_1 .

ТОВ «ГЕКТАР ІФ» було виготовлено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) за адресою: АДРЕСА_1 на земельну ділянку площею 0,0771 га.

Пунктом 35 Рішення Івано-Франківської міської ради «Про розгляд звернень громадян щодо оформлення права власності на земельні ділянки» від 14 грудня 2018 року №380-22 відмовлено ОСОБА_1 в затвердженні технічної із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки (в натурі) на місцевості та передачі її у власність, для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд на АДРЕСА_1 площею 0,0771 га, кадастровий номер земельної ділянки - 2610100000:08:010:0363 з огляду на те, що не підтримано МВК.

Після відмови позивачка повторно звернулась до Івано-Франківської міської ради з заявою про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки (в натурі) на місцевості та передачі її у власність, для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд.

Пунктом 29 рішення Івано-Франківської міської ради від 25 квітня 2019 року №91-25 «Про розгляд звернень громадян щодо оформлення права власності на земельні ділянки» вирішено відмовити ОСОБА_1 в затвердженні технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки (в натурі) на місцевості та передачі її у власність, для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) на АДРЕСА_1 площею 0,0771 га кадастровий номер 2610100000:08:010:0363 (довідка з МБК №18431).

Пунктом 9.2. рішення Івано-Франківської міської ради від 07 червня 2019 року №140-26 Івано-Франківській міській раді надано дозвіл на складання технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки в районі АДРЕСА_1 .

Рішенням Івано-Франківської міської ради від 18 грудня 2019 року №404-34 «Про розгляд клопотань фізичних та юридичних осіб із земельних питань» Івано-Франківській міській раді затверджено технічну документацію із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки площею 0,0367 га в районі АДРЕСА_1 , кадастровий номер 2610100000:08:010:0363.

Після інвентаризації земельної ділянки з кадастровим номером 2610100000:08:010:0363 органом місцевого самоврядування було фактично утворено дві нові земельні ділянки з кадастровим номером 2610100000:08:010:0363 площею 0, 0367 га та земельна ділянка з кадастровим номером 2610100000:08:010:0441 площею 0, 2870 га.

Згідно даних з Поземельної книги земельної ділянки з кадастровим номером 2610100000:08:010:0363 Державний кадастровий реєстратор ОСОБА_4 записом від 07 жовтня 2019 року №006 змінила площу земельної ділянки кадастровий номер 2610100000:08:010:0363 з 0,0771 га на 0,0404 га цільове призначення - для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд.

Записом від 07 жовтня 2019 року №009 змінено площу на 0,0367 га, а цільове призначення - для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

7. Суд касаційної інстанції наголошує на тому, що перевірка законності рішень судів першої та апеляційної інстанції, згідно зі статтею 341 КАС України, здійснюється виключно у частині застосування норм матеріального та процесуального права.

Відповідно до частини третьої статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі також КАС України) провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.

8. Враховуючи доводи та вимоги касаційної скарги, на підставі встановлених фактичних обставин справи, колегія суддів КАС ВС дійшла таких висновків.

9. Ключовим у цій справі є питання: чи існує в межах спірних правовідносин спір про право?

Судовий захист є одним із найефективніших правових засобів захисту інтересів фізичних та юридичних осіб. Неправомірні рішення, дії чи бездіяльність посадових осіб органів місцевого самоврядування, прийняті з порушенням прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб, можуть бути оскаржені відповідно до частини другої статті 55 Конституції України та статті 6 КАС України у порядку адміністративного судочинства.

Відповідно до частини першої статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб`єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ.

Пунктом 1 частини першої статті 3 КАС України встановлено, що у цьому Кодексі термін справа адміністративної юрисдикції (далі - адміністративна справа) - переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір, у якому хоча б однією зі сторін є орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа або інший суб`єкт, який здійснює владні управлінські функції на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.

Під суб`єктом владних повноважень розуміється орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа, інший суб`єкт при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.

Відповідно до частини другої статті 4 КАС у зазначеній редакції юрисдикція адміністративних судів поширюється на всі публічно-правові спори, крім спорів, для яких законом установлений інший порядок судового вирішення.

За правилами частини першої статті 17 КАС України у зазначеній редакції юрисдикція адміністративних судів поширюється на правовідносини, що виникають у зв`язку зі здійсненням суб`єктом владних повноважень владних управлінських функцій, зокрема на спори фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи правових актів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності.

У пункті 7 частини першої статті 3 КАС України визначено, що суб`єкт владних повноважень - це орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа, інший суб`єкт при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.

За правилами визначення юрисдикції адміністративних судів щодо вирішення адміністративних справ за частиною першою статті 19 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема, спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.

Отже, до компетенції адміністративних судів належать спори фізичних чи юридичних осіб з органом державної влади, органом місцевого самоврядування, їхньою посадовою або службовою особою, предметом яких є перевірка законності рішень, дій чи бездіяльності цих органів (осіб), прийнятих або вчинених ними під час здійснення владних управлінських функцій, крім спорів, для яких законом установлений інший порядок судового вирішення.

Разом із тим неправильним є поширення юрисдикції адміністративних судів на той чи інший спір тільки тому, що відповідачем у справі є суб`єкт владних повноважень, а предметом перегляду - його акт індивідуальної дії.

Визначальною ознакою справи адміністративної юрисдикції є суть (зміст, характер) спору. Публічно-правовий спір, на який поширюється юрисдикція адміністративних судів, є спором між учасниками публічно-правових відносин і стосується саме цих відносин.

Натомість, однією з визначальних ознак приватноправових відносин є наявність майнового чи немайнового, особистого інтересу учасника. Спір буде мати приватноправовий характер, якщо він обумовлений порушенням або загрозою порушення приватного права чи інтересу, як правило, майнового, конкретного суб`єкта, що підлягає захисту в спосіб, передбачений законодавством для сфери приватноправових відносин, навіть і в тому випадку, якщо до порушення приватного права чи інтересу призвели управлінські дії суб`єктів владних повноважень.

10. Позивачка звертається до суду з метою захисту свого права в отриманні земельної ділянки для обслуговування житлового будинку, оскільки її право не було реалізовано внаслідок відмови Івано-Франківської міської ради в затверджені технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки (в натурі) на місцевості та передачі її у власність, для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) по АДРЕСА_1 площею 0,0771 га, кадастровий номер земельної ділянки - 2610100000:08:010:0363.

Як встановлено судами та підтверджується матеріалами справи, вказана земельна ділянка частково охоплюється земельною ділянкою по АДРЕСА_2 площею 0,2870 га, кадастровий номер земельної ділянки - 2610100000:08:010:0441.

Рішенням Івано-Франківської міської ради від 08 листопада 2019 року №302-32, ГО «Івано-Франківська обласна спілка учасників та інвалідів АТО» було затверджено проєкти землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передано в користування земельну ділянку в районі АДРЕСА_1 площею 0,2870 га для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку кадастровий номер земельної ділянки - 2610100000:08:010:0441.

Згідно з витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права №190334618 від 26 листопада 2019 року, право постійного користування земельною ділянкою площею 0,287 га кадастровий номер земельної ділянки 2610100000:08:010:0441, зареєстроване за ГО «Івано-Франківська обласна спілка учасників та інвалідів АТО», номер запису 34323641.

11. З огляду на зазначене, колегія суддів КАС ВС погоджується з висновком суду апеляційної інстанції, що задоволення позову в оскаржуваній частині позовних вимог може впливати на права та законні інтереси ГО «Івано-Франківська обласна спілка учасників та інвалідів АТО»

Тобто наявний спір щодо права на земельну ділянку між позивачкою та третьою особою.

Критеріями відмежування справ цивільної (господарської) юрисдикції від інших є, по-перше, наявність у них спору про право цивільне (справи за позовами, що виникають з будь-яких правовідносин, крім випадків, коли розгляд таких справ проводиться за правилами іншого судочинства), по-друге, суб`єктний склад такого спору.

Спір має приватноправовий характер, якщо він обумовлений порушенням або загрозою порушення приватного права чи інтересу, зазвичай майнового, конкретного суб`єкта, що підлягає захисту в спосіб, передбачений законодавством для сфери приватноправових відносин, навіть якщо до порушення приватного права чи інтересу призвели управлінські дії суб`єктів владних повноважень.

Колегія суддів погоджується з апеляційним судом у тому, що не можна вважати публічно-правовим спір між органом державної влади та/або органом місцевого самоврядування (суб`єктом владних повноважень) як суб`єктом публічного права та суб`єктом приватного права - фізичною особою чи юридичною особою, у якому управлінські дії суб`єкта владних повноважень спрямовані на виникнення, зміну або припинення цивільних прав фізичної чи юридичної особи. У такому випадку - це спір про право цивільне, хоч у спорі бере участь суб`єкт публічного права, а спірні правовідносини врегульовано нормами цивільного та адміністративного права.

У разі прийняття суб`єктом владних повноважень рішення про передачу земельних ділянок у власність чи оренду (тобто ненормативного акта, який вичерпує свою дію після його реалізації), подальше оспорювання правомірності набуття фізичною чи юридичною особою спірної земельної ділянки має вирішуватися у порядку цивільної юрисдикції, оскільки виникає спір про право цивільне.

У цьому випадку існує спір про право, що унеможливлює розгляд цієї справи за правилами адміністративного судочинства.

12. Спір у цій справі не пов`язаний із захистом прав, свобод чи інтересів позивача у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єкта владних повноважень, а стосується захисту його приватного інтересу.

Ураховуючи суть спірних відносин та суб`єктний склад сторін у справі, колегія суддів уважає, що цей спір не належить до юрисдикції адміністративних судів.

Аналогічна правова позиція також викладена в постанові Великої Палати Верховного Суду від 14 листопада 2018 року по справі №826/240/16 та постанові Верховного Суду від 16 січня 2024 року по справі №810/6041/14.

13. Покликання позивача на неврахування судом апеляційної інстанції висновків, викладених у постановах Верховного Суду від 03 жовтня 2018 року у справі №820/4149/17, від 06 лютого 2019 року у справі №346/2888/16-а, від 13 лютого 2019 року у справі №820/688/17, від 19 лютого 2020 року у справі №591/5935/17 є необґрунтованими, з огляду на те, що такі висновки не є релевантними до даної справи та постановлені за інших фактичних обставин.

В наведених справах Великою Палатою Верховного Суду сформовано сталий висновок стосовно визначення юрисдикції у справах, де спір виник з приводу оскарження рішення суб`єкта владних повноважень про відмову у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

На відміну від справи, що розглядається, у зазначених справах не виникало питання пов`язаного з визнанням права власності чи права користування земельною ділянкою та оспорюванням такого права інших осіб. У свою чергу, у даній справі наявний спір щодо прав на земельну ділянку між ОСОБА_1 та ГО «Івано-Франківська обласна спілка учасників та інвалідів АТО».

Отже, доводи скаржника не знайшли свого підтвердження у ході розгляду цієї справи, тому касаційна скарга задоволенню не підлягає.

Частиною першою статті 350 КАС України передбачено, що суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.

15. Таким чином, рішення суду апеляційної інстанції є законним та обґрунтованим і не підлягає скасуванню, оскільки суд всебічно перевіривши обставини справи, вирішив спір у відповідності з нормами матеріального права та при дотриманні норм процесуального права, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи, а доводи касаційної скарги їх не спростовують.

Зважаючи на результат касаційного розгляду, судові витрати розподілу не підлягають.

Керуючись статтями 341, 345, 349, 350, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду

П О С Т А Н О В И В:

Касаційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення.

Постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 29 червня 2021 року по справі №300/2540/19 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.

Головуючий Стрелець Т.Г.

Судді Стеценко С.Г.

Тацій Л.В.

СудКасаційний адміністративний суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення12.03.2024
Оприлюднено14.03.2024
Номер документу117632706
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них

Судовий реєстр по справі —300/2540/19

Постанова від 12.03.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стрелець Т.Г.

Ухвала від 11.03.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стрелець Т.Г.

Ухвала від 25.08.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стрелець Т.Г.

Ухвала від 14.07.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єзеров А.А.

Постанова від 14.07.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єзеров А.А.

Ухвала від 13.07.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єзеров А.А.

Постанова від 29.06.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Заверуха Олег Богданович

Ухвала від 22.06.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Заверуха Олег Богданович

Ухвала від 07.06.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Заверуха Олег Богданович

Ухвала від 03.06.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Заверуха Олег Богданович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні