Постанова
від 14.03.2024 по справі 320/28535/23
ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 320/28535/23 Суддя (судді) першої інстанції: Войтович І.І.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14 березня 2024 року м. Київ

Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

Головуючого судді Оксененка О.М.,

суддів: Аліменка В.О.,

Мельничука В.П.,

При секретарі: Долинської Д.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційні скарги Державної податкової служби України та Головного управління ДПС у Чернігівській області на рішення Київського окружного адміністративного суду від 13 листопада 2023 року у справі за позовом ОСОБА_1 до Державної податкової служби України третя особа без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: Головне управління ДПС у Чернігівській області про визнання протиправним та скасування наказу, -

В С Т А Н О В И В :

ОСОБА_1 звернувся до Київського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Державної податкової служби України третя особа без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: Головне управління ДПС у Чернігівській області, в якому просив суд: визнати протиправним та скасувати наказ Державної податкової служби України від 04.08.2023 року № 16-дс про накладення дисциплінарного стягнення, яким до ОСОБА_1 застосовано дисциплінарне стягнення у вигляді звільнення із займаної посади державної служби за вчинення ним дисциплінарного проступку, передбаченого п. 1 частини другої ст. 65 Закону України «Про державну службу».

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що спірний наказ є протиправним, враховуючи, що висновки про несумлінне та недобросовісне виконання ним посадових обов`язків державного службовця під час організації роботи ГУ ДПС у Чернігівській області в частині аналізу господарської діяльності суб`єктів господарювання на відповідність критеріям ризиковості є необґрунтованими та безпідставними, оскільки дисциплінарний проступок відсутній.

Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 13 листопада 2023 року позовні вимоги задоволено.

Визнано протиправним та скасовано наказ Державної податкової служби України від 04.08.2023 року № 16-дс «Про накладення дисциплінарного стягнення», яким застосовано до заступника начальника ГУ ДПС у Чернігівській області ОСОБА_1 дисциплінарне стягнення у вигляді звільнення з займаної посади державної служби за вчинення ним дисциплінарного проступку, передбаченого пунктом 1 частини другої статті 65 Закону №899-VІІІ, у перший день після виходу на роботу.

Відповідач, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи, подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати вказане судове рішення та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог - відмовити.

В обґрунтування апеляційної скарги зазначає, що позивач є особою, яка сумлінно не виконувала свої посадові обов`язки та підриває довіру суспільства не тільки до нього як до носія влади, та принижує авторитет державного органу, що підтверджує факт порушення Присяги державного службовця та працює проти інтересів не тільки служби а й України в цілому.

На думку апелянта, оскільки до ОСОБА_1 застосовано дисциплінарне стягнення у вигляді звільнення з займаної посади державної служби за вчинення ним дисциплінарного проступку, передбаченого п. 1 частини другої ст. 65 Закону № 889, у перший день після виходу на роботу, а не під час перебування зазначеної особи у відпустці, відтак порушень визначених чинним законодавством в діях ДПС не виявлено.

Крім того, третя особа, також подала апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, просить скасувати вказане судове рішення та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог - відмовити.

Зазначена апеляційна скарга обгрунтована тим, що Департаментом забезпечення вiдомчого контролю ДПС України у доповiднiй записцi вiд 19.06.2023 доведено факти наявностi вини, тяжкостi i характеру вчиненого дисциплiнарного проступку стосовно заступника начальника ГУ ДПС у Чернiгiвськiй областi ОСОБА_1, що полягають у незабезпеченнi заступником начальника належної роботи Koмiciї та порушення вимог податкового зaконодавства, внутрiшнiх, розпорядчих документiв ДПС при здiйсненнi вiдповiдних заходiв, що свідчить про правомірність оскаржуваного наказу.

Перевіривши повноту встановлення судом першої інстанції фактичних обставин справи та правильність застосування ним норм процесуального права, колегія суддів дійшла наступного висновку.

Як вбачається з матеріалів справи, ОСОБА_1 наказом Державної податкової служби України від 24.06.2021 за № 1306-о був призначений на посаду заступника начальника Головного управління ДПС у Чернігівській області.

Відповідно до наказів ГУ ДПС у Чернігівській області ДПС України від 02.06.2022 №52 «Про внесення змін до наказу ГУ ДПС у Чернігівській області від 16.02.2021 №152», Додатку №1 до наказу «Склад першої Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН», Додатку №2 до наказу «Склад другої Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН», №64 від 13.06.2022 «Про внесення змін до наказу ГУ ДПС у Чернігівській області від 02.06.2022 №52», Додатку №1 «Склад першої Комісії» та Додатку 2 «Склад другої Комісії», №130 від 11.07.2022 «Про внесення змін до наказу ГУ ДПС у Чернігівській області від 16.02.2021 №152», Додатку №1 до наказу «Склад першої Комісії» та Додатку №2 «Склад другої Комісії», від 02.08.2022 №163 «Про внесення змін до наказу ГУ ДПС у Чернігівській області від 16.02.2021 №152», Додатку №1 «Склад першої Комісії, Додатку №2 «Склад другої Комісії», від 15.08.2022 №194 «Про створення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН», Додатку №1 «Склад першої Комісії», Додатку №2 «Склад другої Комісії», від 05.09.2022 № 219 «Про внесення змін до наказу ГУ ДПС у Чернігівській області від 15.08.2022 №194», Додатку №1 «Склад першої Комісії», Додатку №2 «Склад другої Комісії», від 26.10.2022 №301 «Про внесення змін до наказу ГУ ДПС у Чернігівській області від 15.08.2022 №194», Додатку №2 «Склад другої Комісії», від 29.03.2023 №65 «Про внесення змін до наказу ГУ ДПС у Чернігівській області від 15.08.2022 №194», Додатку №1 «Склад першої Комісії», Додатку №2 «Склад другої Комісії», від 18.04.2023 №80 «Про внесення змін до наказу ГУ ДПС у Чернігівській області від 15.08.2022 №194», від 12.06.2023 №150 «Про внесення змін до наказу ГУ ДПС у Чернігівській області від 15.08.2022 №194», Додатку №2 «Склад другої Комісії», від 15.06.2023 №151 «Про внесення змін до наказу ГУ ДПС у Чернігівській області від 15.08.2022 №194», Додатку №1 «Склад першої Комісії», Додатку №2 «Склад другої Комісії», від 22.06.2023 №164 «Про внесення змін до наказу ГУ ДПС у Чернігівській області від 15.08.2022 №194», Додатку №1 «Склад першої Комісії», від 11.07.2023 №183 «Про внесення змін до наказу ГУ ДПС у Чернігівській області від 15.08.2022 №194», Додатку №1 «Склад першої Комісії», Додатку №2 «Склад другої Комісії» - Головою Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН виступав ОСОБА_1 Володимирович, заступник начальника Головного управління ДПС у Чернігівській області.

У свою чергу, Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, у складі якої Головою Комісії виступав позивач ОСОБА_1 , було здійснено реєстрацію податкових накладних в ЄРПН суб`єктів господарювання за поданими останніми документами, зокрема: ПП «Чернігівнафтопродукт» (код ЄДРПОУ 43940577), ПП «Торговий дім «ФОНТЕКС-Агро» (код ЄДРПОУ 38510009), ПП «Сівер-нафта» (код ЄДРПОУ 44710471), ТОВ «МС-2018 (код ЄДРПОУ 42104769), ПП «АРС сервіс 22 (код ЄДРПОУ 44658312), ПП «Транслогістична компанія» (код ЄДРПОУ 44786357), ПП «Атек-Еко» (код ЄДРПОУ 40062591), ПП «Агроспецтранс» (код ЄДРПОУ 41342194), ТОВ «Клінкаст» (код ЄДРПОУ 44448887), ТОВ «Лашер текстиль (код ЄДРПОУ 43552627), ТОВ «Зед-світ» (код ЄДРПОУ 44191062), ТОВ «Дан Девелопмент» (клд ЄДРПОУ 41490941), ТОВ «Мінерал агротрейд» (код ЄДРПОУ 44547864), ТОВ «Імек» (код ЄДРПОУ 39583078), Приватне автотранспортне підприємство «Компанія «Спринт» (код ЄДРПОУ 30505064), ПП «Лев логістик» (код ЄДРПОУ 43905092), ТОВ «Сівертекс» (код ЄДРПОУ 39076229), ТОВ «Єлецький посад» (код ЄДРПОУ 43279182), ТОВ «ТД «Кратас плюс» (код ЄДРПОУ 43611399), ДП «Деолик-трейд» (код ЄДРПОУ 34853903), ТОВ «Еко комфорт групп» (код ЄДРПОУ 41609367), ТОВ «Північпостачбуд» (код ЄДРПОУ 44065224), ТОВ «БВФ «Кратос плюс» (код ЄДРПОУ 42830058), ТОВ «Полісся інвест» (код ЄДРПОУ 35534509), ТОВ «ЖК «Парковий» (код ЄДРПОУ 43029122), ТОВ «Чернігів Масани» (код ЄДРПОУ 40839724), ТОВ «Київський двір (код ЄДРПОУ 40459146), ПП «Ротранс» (код ЄДРПОУ 37787802).

Департаментом забезпечення відомчого контролю відповідно до п. 3.2 розділу 3 Порядку організації та проведення заходів відомчого контролю структурних підрозділів ДПС та територіальних органів ДПС, оформлення і реалізації їх результатів, затвердженого наказом ДПС від 06.06.2023 № 429, було здійснено моніторинг роботи Комісії за надходженням службової записки Департаменту управління ризиками від 09.06.2023 №4662/99-00-18-02-02-08 щодо аналізу стану відпрацювання податкових ризиків, складено також вказаним Департаментом від 19.06.2023 №641/99-00-02-03-01-13 доповідну записку.

Як наслідок, на підставі доповідної записки від 19.06.2023 №641/99-00-02-03-01-13, згідно наказу ДПС України від 19.06.2023 №485, порушено дисциплінарне провадження відносно заступника начальника ГУ ДПС у Чернігівській області ОСОБА_1 , та прийнято рішення, зафіксоване протоколом № 32 від 28.07.2023, винесено подання від 28.07.2023 щодо наявності в діях державного службовця дисциплінарного проступку у вигляді порушення Присяги та рекомендовано застосувати до ОСОБА_1 дисциплінарне стягнення у вигляді звільнення із займаною посади.

За цих обставин Державною податковою службою прийнято наказ №16-дс від 04.08.2023 «Про накладення дисциплінарного стягнення», яким застосовано до заступника начальника ГУ ДПС у Чернігівській області ОСОБА_1 дисциплінарне стягнення у вигляді звільнення з займаної посади державної служби за вчинення ним дисциплінарного проступку, передбаченого пунктом 1 частини другої статті 65 Закону України «Про державну службу» №889-VІІІ.

У відповідності до вказаного наказу відмічено, що за результатами проведеного аналізу встановлено недоліки і порушення у роботі ГУ ДПС у Чернігівській області при відпрацюванні наявних матеріалів та узагальненої інформації, а також певні розбіжності у роботі Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Чернігівській області (далі - Комісія) у межах виконання Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165 (зі змінами) (далі - Порядок № 1165), та Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 № 520, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за № 1245/34216 (далі - Наказ № 520), у частині здійснення заходів моніторингу та аналізу стану відпрацювання податкових ризиків.

Зокрема, встановлено неналежну роботу Комісії, яка полягає у відсутності прийняття рішень про відповідність критеріям ризиковості стосовно платників податків, які здійснюють ризикові операції, а саме: ПП «Чернігівнафтопродукт» (код ЄДРПОУ 43940577), ПП «Торговий дім «Фонтекс-Агро» (код ЄДРПОУ 38510009), ПП «Сівер-нафта» (код ЄДРПОУ 44710471), ТОВ «МС-2018» (код ЄДРПОУ 42104769), ПП «АРС сервіс 22» (код ЄДРПОУ 44658312), ПП «Транслогістична компанія» (код ЄДРПОУ 44786357), ПП «Атек-Еко» (код ЄДРПОУ 40062591), ПП «Агроспецтранс» (код ЄДРПОУ 41342194), TOB «Клінкаст» (код ЄДРПОУ 44448887), ТОВ «Лашер текстиль» (код ЄДРПОУ 43552627), ТОВ «Зед-світ» (код ЄДРПОУ 44191062), ТОВ «Дан Девелопмент» (код ЄДРПОУ 41490941), ТОВ «Мінерал агротрейд» (код ЄДРПОУ 44547864), ТОВ «Імек» (код ЄДРПОУ 39583078), Приватне автотранспортне підприємство «Компанія «Спринт» (код ЄДРПОУ 30505064), ПП «Лев логістик» (код ЄДРПОУ 43905092), ТОВ «Сівертекс» (код ЄДРПОУ 39076229) за наявності на те підстав.

Водночас, встановлено реєстрацію податкових накладних за рішенням Комісії щодо зупинених податкових накладних/розрахунків коригування за відсутності вичерпного переліку документів, передбачених пунктом 5 Наказу № 520 за відповідності платників податку на додану вартість критеріям ризиковості платника згідно з Порядком № 1165, а саме: ТОВ «Єлецький посад» (код ЄДРПОУ 43279182), ТОВ «ТД «Кратас плюс» (код ЄДРПОУ 43611399), ДП «Деолик-трейд» (код ЄДРПОУ 34853903), ТОВ, групп» (код ЄДРПОУ 41609367), TOB Еко комфорт «Північпостачбуд» (код ЄДРПОУ 44065224), ТОВ «БВФ «Кратос плюс» (код ЄДРПОУ 42830058), ТОВ «Полісся інвест» (код ЄДРПОУ 35534509), ТОВ «ЖК «Парковий» (код ЄДРПОУ 43029122), ТОВ «Чернігів Масани» (код ЄДРПОУ 40839724).

За результатами проведеного моніторингу та аналізу наявної інформації, викладеної у доповідній записці Департаменту забезпечення відомчого контролю від 19.06.2023 № 641/99-00-02-03-01-13, виявлено, що причинами й умовами, які призвели до незабезпечення належного контролю, координації та спрямування діяльності територіального органу, є незабезпечення заступником начальника ГУ ДПС у Чернігівській області ОСОБА_1 належної роботи Комісії та порушення вимог податкового законодавства та внутрішніх розпорядчих документів ДПС при здійсненні відповідних заходів.

Зокрема, дисциплінарною комісією встановлено недотримання ОСОБА_1 пунктів 1, 2, 6, 7 та 9 розділу 3 посадової інструкції в частині виконання основних посадових обов`язків, а саме: організація роботи та здійснення керівництва діяльністю ГУ ДПС у Чернігівській області у межах повноважень відповідно до розподілу обов`язків між керівним складом ГУ ДПС у Чернігівській області, Положення про ГУ ДПС у Чернігівській області, персональна відповідальність за організацію та результати його діяльності; організація та забезпечення у межах компетенції виконання в ГУ ДПС У Чернігівській області Конституції та законів України, актів Президента України та Кабінету Міністрів України, наказів Міністерства фінансів України та інших міністерств з питань, що належать до компетенції ДПС та ГУ ДПС У Чернігівській області, доручень Голови ДПС, судових рішень; організація внутрішнього контролю та забезпечення його здійснення в ГУ ДПС у Чернігівській області; забезпечення взаємодії з державними органами та органами місцевого самоврядування; здійснення інших повноважень, визначених чинним законодавством, Положенням про ГУ ДПС у Чернігівській області та відповідно до розподілу обов`язків між керівним складом ГУ ДПС у Чернігівській області.

Не погоджуючись з таким рішенням відповідач, позивач звернулась за захистом своїх порушених прав та інтересів до суду.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що оскільки спірний наказ від 04.08.2023 № 16-дс не містить обставини, що призвели до вчинення державним службовцем ОСОБА_1 як заступником начальника ГУ ДПС у Чернігівській області дисциплінарного проступку, та такий наказ винесено 04.08.2023 під час перебування позивача у щорічній додатковій оплачуваній відпустці, що є порушенням положень частини четвертої статті 74 Закону України «Про державну службу», тому такий наказ є протиправним та підлягає скасуванню.

Колегія суддів погоджується з наведеними висновками суду першої інстанції з огляду на таке.

Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

У свою чергу, Закон України «Про державну службу» від 10 грудня 2015 року №889-VIII (далі - Закон №889-VIII) регулює відносини, що виникають у зв`язку із вступом на державну службу, її проходженням та припиненням, визначає правовий статус державного службовця (частина перша статті 3).

За змістом статті 34 Закону № 889-VIII призначення на посаду державного службовця здійснюється безстроково, крім випадків, визначених цим та іншими законами України.

Відповідно до статті 36 Закону України від 10 грудня 2015 року № 889-VІІІ особа, призначена на посаду державної служби вперше, публічно складає Присягу державного службовця такого змісту: «Усвідомлюючи свою високу відповідальність, урочисто присягаю, що буду вірно служити Українському народові, дотримуватися Конституції та законів України, втілювати їх у життя, поважати та охороняти права, свободи і законні інтереси людини громадянина, честь держави, з гідністю нести високе звання державного службовця та сумлінно виконувати свої обов`язки», то несумлінне виконання державним службовцем його посадових обов`язків та інших законних вимог нерозривно пов`язане та об`єктивно має наслідком порушення Присяги таким державним службовцем.

Згідно пункту 10 частини першої статті 2 Закону № 889-VIII службова дисципліна - це неухильне додержання Присяги державного службовця, сумлінне виконання службових обов`язків та правил внутрішнього службового розпорядку.

Статтею 61 Закону № 889-VIII передбачено, що службова дисципліна забезпечується шляхом: дотримання у службовій діяльності вимог цього Закону та інших нормативно-правових актів у сфері державної служби та виконання правил внутрішнього службового розпорядку; формування керівником державної служби у підпорядкованих державних службовців високих професійних якостей, сумлінного ставлення до виконання своїх посадових обов`язків, поваги до прав і свобод людини і громадянина, їхньої честі та гідності, а також до держави, державних символів України; поєднання керівниками усіх рівнів методів переконання, виховання і заохочення із заходами дисциплінарної відповідальності щодо підпорядкованих державних службовців; поєднання повсякденної вимогливості керівників до підпорядкованих державних службовців з постійною турботою про них, виявленням поваги до їхньої честі та гідності, забезпеченням гуманізму та справедливості.

За змістом статті 62 Закону № 889-VIII державний службовець зобов`язаний особисто виконувати покладені на нього посадові обов`язки.

У відповідності до частини першої статті 64 Закону № 889-VIII за невиконання або неналежне виконання посадових обов`язків, визначених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами у сфері державної служби, посадовою інструкцією, а також порушення правил етичної поведінки та інше порушення службової дисципліни державний службовець притягається до дисциплінарної відповідальності у порядку, встановленому цим Законом.

Згідно частини першої статті 65 Закону № 889-VIII підставою для притягнення державного службовця до дисциплінарної відповідальності є вчинення ним дисциплінарного проступку, тобто протиправної винної дії або бездіяльності чи прийняття рішення, що полягає у невиконанні або неналежному виконанні державним службовцем своїх посадових обов`язків та інших вимог, встановлених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами, за яке до нього може бути застосоване дисциплінарне стягнення.

При цьому, дисциплінарними проступками є, зокрема: порушення Присяги державного службовця (пункт 1 частини другої статті 65 Закону № 889-VIII).

У свою чергу, порушення Присяги - це несумлінне, недобросовісне виконання обов`язків державного службовця. Про несумлінність дій (бездіяльності) державного службовця свідчить невиконання обов`язків умисно або внаслідок недбалого ставлення до них.

За таких обставин, звільнення за порушення Присяги може мати місце лише тоді, коли державний службовець скоїв проступок проти інтересів служби, який суперечить покладеним на нього обов`язкам, підриває довіру до нього як до носія влади, що призводить до приниження державного органу та унеможливлює подальше виконання ним своїх обов`язків.

Отже, звільнення за порушення присяги має застосовуватися за конкретні надзвичайно тяжкі проступки, як за фактом їх вчинення, так і за наслідками, до яких вони призводять.

У відповідності до частини першої статті 66 Закону №889-VIII до державних службовців застосовується один із таких видів дисциплінарного стягнення: 1) зауваження; 2) догана; 3) попередження про неповну службову відповідність; 4) звільнення з посади державної служби.

Водночас, частиною п`ятою статті 66 Закону №889-VIII встановлено, що звільнення з посади державної служби є винятковим видом дисциплінарного стягнення і може бути застосоване лише у разі вчинення дисциплінарних проступків, передбачених пунктами 1, 3, 7, 9-11, 13, 14 частини другої статті 65 цього Закону, а також вчинення систематично (повторно протягом року) дисциплінарного проступку, передбаченого пунктом 12 частини другої статті 65 цього Закону.

Статтею 74 Закону №889-VIII передбачено, що дисциплінарне стягнення має відповідати ступеню тяжкості вчиненого проступку та вини державного службовця.

Під час визначення виду стягнення необхідно враховувати характер проступку, обставини, за яких він був вчинений, обставини, що пом`якшують чи обтяжують відповідальність, результати оцінювання службової діяльності державного службовця, наявність заохочень, стягнень та його ставлення до служби. Тобто повноваженнями щодо визначення виду стягнення і врахування, зокрема, обставин, що пом`якшують чи обтяжують дисциплінарний проступок, наділена дисциплінарна комісія відповідно до Закону. Дисциплінарне стягнення може бути накладено тільки у разі встановлення факту вчинення дисциплінарного проступку та вини державного службовця.

Аналіз положень Закону №889-VIII дає підстави зробити висновок, що рішення про притягнення до дисциплінарної відповідальності повинно містити чітке формулювання суті та обставин допущеного працівником проступку, підстави прийняття рішення про притягнення до відповідальності, час вчинення і час виявлення самого проступку та обґрунтування обрання певного виду стягнення, з урахуванням передбачених законодавством обставин.

Відповідно до частини першої ст. 68 Закону №889-VIII дисциплінарне провадження порушується шляхом видання відповідного наказу (розпорядження), зокрема, суб`єктом призначення - стосовно інших державних службовців.

Для здійснення дисциплінарного провадження з метою визначення ступеня вини, характеру і тяжкості вчиненого дисциплінарного проступку утворюється дисциплінарна комісія з розгляду дисциплінарних справ (далі - дисциплінарна комісія) (частина перша статті 69 Закону №889-VIII).

За правилами частини другої статті 69 Закону №889-VIII дисциплінарну комісію стосовно державних службовців, які займають посади державної служби категорії «Б» та здійснюють повноваження керівників державної служби в державних органах, а також їх заступників, утворює суб`єкт призначення.

Відповідно до частини десятої статті 69 Закону №889-VIII результатом розгляду дисциплінарної справи є пропозиція Комісії або подання дисциплінарної комісії, які мають рекомендаційний характер для суб`єкта призначення.

Суб`єкт призначення протягом 10 календарних днів зобов`язаний прийняти рішення на підставі пропозиції Комісії або подання дисциплінарної комісії або надати вмотивовану відмову протягом цього строку (частина одинадцята статті 69 Закону № 889-VIII).

Згідно частини першої статті 73 Закону №889-VIII з метою збору інформації про обставини, які стали підставою для порушення дисциплінарного провадження, для визначення дисциплінарною комісією ступеня вини, характеру і тяжкості цього дисциплінарного проступку Комісією, дисциплінарною комісією формується дисциплінарна справа.

За правилами статті 76 Закону № 889 державний службовець має право на ознайомлення з усіма матеріалами дисциплінарної справи перед прийняттям рішення про накладення на нього дисциплінарного стягнення.

За результатами ознайомлення державний службовець має право вносити зауваження до висновку, клопотання про вжиття додаткових заходів для встановлення обставин, які мають значення для справи, надавати додаткові пояснення та додаткові документи і матеріали, що стосуються зазначених обставин, які долучаються до справи.

У відповідності до статті 77 Закону №889-VIII рішення про накладення на державного службовця дисциплінарного стягнення чи закриття дисциплінарного провадження приймає суб`єкт призначення протягом 10 календарних днів з дня отримання пропозицій Комісії, подання дисциплінарної комісії у державному органі. Рішення оформляється відповідним актом суб`єкта призначення.

У рішенні, яке оформляється наказом (розпорядженням), зазначаються найменування державного органу, дата його прийняття, відомості про державного службовця, стислий виклад обставин справи, вид дисциплінарного проступку і його юридична кваліфікація, вид застосованого дисциплінарного стягнення.

Якщо під час розгляду дисциплінарної справи у діях державного службовця не виявлено дисциплінарного проступку, суб`єкт призначення приймає рішення про закриття дисциплінарного провадження стосовно державного службовця, яке оформляється наказом (розпорядженням).

У разі виявлення за результатами розгляду ознак кримінального чи адміністративного правопорушення суб`єкт призначення зобов`язаний протягом трьох календарних днів передати відповідну заяву та копію матеріалів справи до відповідного правоохоронного органу.

Пропозиція Комісії, подання дисциплінарної комісії є обов`язковими для розгляду суб`єктами призначення та враховуються ними під час вирішення питань щодо застосування дисциплінарного стягнення чи закриття дисциплінарного провадження.

Державному службовцю видається під розписку належним чином завірена копія наказу (розпорядження) про накладення на нього дисциплінарного стягнення чи закриття дисциплінарного провадження не пізніше наступного робочого дня після прийняття відповідного рішення.

У разі відмови державного службовця від одержання копії наказу (розпорядження) про накладення на нього дисциплінарного стягнення чи закриття дисциплінарного провадження такий документ не пізніш як у триденний строк з дня прийняття рішення надсилається державному службовцеві за місцем його проживання рекомендованим листом з повідомленням про вручення.

З аналізу вищевикладених норм вбачається, що законодавство встановлює відповідальність державних службовців за вчинення ними дисциплінарних проступків, зокрема за порушення Присяги державного службовця.

Відповідно, процедуру здійснення дисциплінарними комісіями з розгляду дисциплінарних справ (далі - дисциплінарна комісія) дисциплінарних проваджень стосовно державних службовців визначає Порядок здійснення дисциплінарного провадження, затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 04.12.2019 №1039 (далі - Порядок № 1039).

Згідно із пунктом 2 Порядку № 1039 процедура здійснення дисциплінарного провадження передбачає: прийняття рішення про порушення дисциплінарного провадження; формування дисциплінарної комісії та її склад; визначення повноважень дисциплінарної комісії; визначення основних засад роботи дисциплінарної комісії; формування дисциплінарної справи; прийняття рішення за результатами розгляду дисциплінарної справи.

Пунктом 4 Порядку № 1039 встановлено, що дисциплінарне провадження розпочинається з моменту прийняття рішення про порушення дисциплінарного провадження та завершується прийняттям рішення про накладення на державного службовця, стосовно якого здійснюється дисциплінарне провадження (далі державний службовець). дисциплінарного стягнення чи закриття дисциплінарного провадження.

Відповідно до п. 31 Порядку №1039 комісія, дисциплінарна комісія запрошує державного службовця на своє засідання для надання пояснення щодо обставин, які стали підставою для порушення дисциплінарного провадження, та пропонує надати таке пояснення у письмовому вигляді.

Державний службовець має право: бути присутнім на засіданні Комісії, дисциплінарної комісії для надання пояснення щодо обставин, які стали підставою для порушення дисциплінарного провадження; знайомитися з матеріалами дисциплінарної справи відповідно до статті 76 Закону, у тому числі в установленому законом порядку запитувати та отримувати відповідні документи, їх копії; надавати пояснення, а також відповідні документи та матеріали щодо обставин, які досліджуються; заявляти клопотання про необхідність одержання і долучення до матеріалів дисциплінарної справи нових документів, одержання додаткових пояснень осіб, яким можуть бути відомі обставини справи; користуватися правовою допомогою адвоката або іншого уповноваженого ним представника.

Державний службовець користується іншими правами, встановленими Конституцією та законами України.

Положеннями пункту 32 Порядку №1039 встановлено, що про дату, час і місце засідання Комісії, дисциплінарної комісії державному службовцю повідомляється шляхом вручення інформації чи документів або надсилання їx поштою за адресою місця проживання/перебування чи на його адресу електронної пошти, або з використанням інших засобів телекомунікаційного зв`язку за наявними в особовій справі контактними даними.

Таке повідомлення здійснюється не менш як за п`ять календарних днів до дня проведення засідання Комісії, дисциплінарної комісії.

Згідно пункту 34 Порядку 1039 результатом розгляду дисциплінарної справи є пропозиція Комісії або подання дисциплінарної комісії.

Пропозиція (подання) готується Комісією, дисциплінарною комісією після прийняття рішення за результатами розгляду дисциплінарної справи та підписується усіма її членами. які брали участь у голосуванні.

Пропозиція (подання) складається із вступної, мотивувальної та резолютивної частини.

Враховуючи вищезазначене, дисциплінарне провадження порушується відносно державного службовця в разі виявлення та перевірки вчинення останнім порушень положень Закону України «Про державну службу», вчинення ним діяння, прирівняного до дисциплінарного проступку, встановлення вини, ступеню та характеру вчиненого проступку, обставин проступку, характеризуючи відомостей державного службовця, зібрання усіх документів та інформації, яка може підтвердити чи спростувати відношення державного службовця до проступку.

У свою чергу, суб`єкти призначення протягом 10 календарних днів зобов`язаний прийняти рішення на підставі пропозиції Комісії або подання дисциплінарної комісії, які є обов`язковими для розгляду суб`єктами призначення та враховуються під час вирішення питань щодо застосування дисциплінарного стягнення чи закриття дисциплінарного провадження, у зв`язку з чим у суб`єкта призначення має виключні повноваження на прийняття одного з двох рішень, врахувати пропозицію комісії застосувати до державного службовця дисциплінарне стягнення чи відхилити, закрити дисциплінарне провадження.

Як свідчать матеріали справи, ОСОБА_1 перебував на посаді заступника начальника ГУ ДПС у Чернігівській області та відповідними переліченими вище наказами ГУ ДПС у Чернігівській області призначений Головою Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.

Згідно Положення про ГУ ДПС у Чернігівській області, затвердженого Наказом Державної податкової служби України 12.11.2020 № 643, зі змінами внесеними наказами ДПС від 04.03.2021 № 264, від 26.03.2022 № 172, від 15.06.2023 №469 (надалі - Положення №643) Головне управління ДПС у Чернігівській області є територіальним органом, утвореним на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України.

Головне управління ДПС у Чернігівській області у своїй діяльності керується Конституцією і законами України, указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, наказами Мінфіну, що належать до компетенції ДПС, наказами ДПС, дорученнями керівництва ДПС, іншими актами законодавства (п. 2 Положення №643).

За пунктом 3 Положення №643 основними завданнями ГУ ДПС (крім особливостей, передбачених для державних податкових інспекцій (далі - ДПІ)) є: забезпечення реалізації державної податкової політики, здійснення у межах повноважень, передбачених законом, контролю за надходженням до бюджетів та державних цільових фондів податків, зборів, платежів, державної політики у сфері контролю за виробництвом та обігом спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, пального, державної політики з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (далі - єдиний внесок), державної політики у сфері контролю за своєчасністю здійснення розрахунків в іноземній валюті в установлений законом строк, дотриманням порядку проведення розрахункових операцій, у тому числі готівкових розрахунків за товари (послуги), а також за наявністю ліцензій на провадження видів господарської діяльності, що підлягають ліцензуванню відповідно до закону.

Відповідно до п. 4 Положення №643 ГУ ДПС відповідно до покладених на нього завдань, зокрема, 1) здійснює контроль за дотриманням вимог податкового законодавства, законодавства щодо адміністрування єдиного внеску та законодавства з інших питань, контроль за дотриманням якого покладено на ДПС; 2) здійснює контроль за правомірністю бюджетного відшкодування податку на додану вартість; 3) здійснює податковий контроль за встановленням відповідності умов контрольованих операцій принципу «витягнутої руки»; 34) вживає заходів для виявлення, аналізування та перевірки фінансових операцій, які можуть бути пов`язані з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванням тероризму у випадках та в межах повноважень, передбачених законом; 35) підтверджує статус податкового резидента України; 61) здійснює інші повноваження, визначені законом.

Пунктом 10 Положення №643 ГУ ДПС у Чернігівській області очолює начальник, який призначається на посаду та звільняється з посади Головою ДПС, відповідно до законодавства про державну службу за погодженням з Міністром фінансів, у тому числі у разі покладання обов`язків за вакантною посадою.

Відповідно до посадової Інструкції заступника начальника ГУ ДПС у Чернігівській області затвердженої начальником ГУ ДПС у Чернігівській області 25.06.2021 (далі - Інструкція), метою вказаної займаної посади є забезпечення реалізації Головним управлінням ДПС у Чернігівській області державної податкової політики, у межах повноважень, відповідно до розподілу обов`язків між керівним складом ГУ ДПС, передбачених законом, контролю за надходженням до бюджетів та державних цільових фондів податків, зборів, платежів, державної політики у сфері контролю за виробництвом та обігом спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, пального, державної політики з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, державної політики у сфері контролю за своєчасністю здійснення розрахунків в іноземній валюті в установлений законом строк, дотримання порядку проведення розрахункових операцій, у тому числі готівкових розрахунків за товари (послуги), а також за наявністю ліцензій на провадження видів господарської діяльності, що підлягають ліцензуванню відповідно до закону.

Серед основних посадових обов`язків заступника начальника ГУ ДПС у Чернігівській області в п. 3 Інструкції зазначено:

1) організовує роботу та здійснює керівництво діяльністю ГУ ДПС у межах повноважень, відповідно до розподілу обов`язків між керівним складом ГУ ДПС, Положення про ГУ ДПС, затвердженого наказом ДПС від 12.11.2020 № 643 «Про затвердження положень про територіальні органи» (далі - наказ), несе персональну відповідальність за організацію та результати його діяльності;

2) організовує та забезпечує у межах компетенції виконання в ГУ ДПС Конституції та законів України, актів Президента України та Кабінету Міністрів України, наказів Міністерства фінансів України та інших міністерств з питань, що належать до компетенції ДПС, наказів ДПС та ГУ ДПС, доручень Голови ДПСУ судових рішень;

3) забезпечує: в межах своїх повноважень реалізацію державної програми з виконання Антикорупційної стратегії та реалізацію положень Антикорупційної програми ДПС; реєстрацію та ведення обліку платників податків, платників єдиного внеску, об`єктів оподаткування та об`єктів, пов`язаних з оподаткуванням, проведення диференціації платників податків; організацію у межах повноважень, передбачених законом, формування та ведення Державного реєстру фізичних осіб - платників податків, інших реєстрів, банків і баз даних, ведення яких покладено законодавством на ДПС, а також реєстру страхувальників Державного реєстру загальнообов`язкового соціального страхування; організацію ведення обліку податків і зборів, платежів та адміністрування податків і зборів, платежів, єдиного внеску, у тому числі проведення відповідно до законодавства перевірки та звірки платників податків (платників єдиного внеску); застосування до платників податків (платників єдиного внеску) передбачені законом фінансові (штрафні санкції (штрафи) за порушення вимог податкового законодавства з інших питань, контроль за дотриманням якого покладено на ДПС; проведення аналізу нормативно-правових актів, закріплених функцій і процедур щодо виявлення дискримінаційних повноважень і норм (корупційних ризиків), що сприяють вчиненню корупційного правопорушення чи правопорушення, пов`язаного з корупцією.

Здійснює контроль: а дотриманням вимог податкового законодавства, законодавства щодо адміністрування єдиного внеску та законодавства з інших питань, контроль за дотриманням якого покладено на ДПС; своєчасності подання платниками податків (платниками єдиного внеску) передбаченої законом звітності (декларацій, розрахунків та інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків, зборів, платежів), своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати податків, зборів, платежів, єдиного внеску; у разі тимчасової відсутності з поважних причин начальника ГУ ДПС здійснює контроль за станом забезпечення організації роботи з питань охорони державної таємниці відповідно до вимог режиму секретності, кіберзахисту, технічного та криптографічного захисту інформації, є головою експертної комісії з питань таємниць; організовує внутрішній контроль та забезпечує його здійснення в ГУ ДПС у межах компетенції; забезпечує взаємодію з державними органами та органами місцевого самоврядування; виконує обов`язки за вакантною посадою, у разі тимчасової відсутності з поважних причин начальника ГУ ДПС, заступників начальника ГУ ДПС відповідно до розподілу обов`язків між керівним складом ГУ ДПС за окремим наказом Голови ДПС; здійснює інші повноваження, визначені чинним законодавством, Положенням про ГУ ДПС, затвердженого наказом та відповідно до розподілу обов`язків між керівним складом ГУ ДПС.

Відповідно до наказу ГУ ДПС у Чернігівській області від 23.06.2021 №301 «Про розподіл обов`язків між керівним складом ГУ ДПС у Чернігівській області», на період відсутності керівництва установлено взаємозаміну на період відсутності керівництва, зокрема ОСОБА_2- ОСОБА_1 .

Згідно розподілу обов`язків між керівним складом ГУ ДПС у Чернігівській області, затвердженого наказом наказу ГУ ДПС у Чернігівській області від 23.06.2021 №301 вбачається, що начальник ГУ ДПС у Чернігівській області, серед визначеного, очолює ГУ ДПС, здійснює загальне керівництво його діяльністю, несе персональну відповідальність за організацію та результати його діяльності; у межах компетенції організовує та забезпечує виконання в ГУ ДПС Конституції та законів України, актів Президента України та Кабінету Міністрів України, наказів Міністерства фінансів України та інших міністерств з питань, що належать до компетенції ДПС, наказів ДПС та ГУ ДПС, доручень Голови ДПС, судових рішень; подає Голові ДПС для затвердження плани роботи ГУ ДПС; подає Голові ДПС для затвердження організаційну структуру, штатний розпис та кошторис ГУ ДПС; звітує перед Головою ДПС про виконання планів роботи ГУ ДПС та покладених на нього завдань, про усунення порушень і недоліків, виявлених під час проведення перевірок діяльності ГУ ДПС, а також про притягнення до відповідальності посадових осіб, винних у допущених порушеннях; 6) розподіляє обов`язки між своїми заступниками за погодженням із Головою ДПС; організовує внутрішній контроль та забезпечує його здійснення в ГУ ДПС у межах повноважень; здійснює інші повноваження, визначені законом; координує та організовує роботу, відповідно щодо організації роботи ГУ ДПС; забезпечення взаємодії з державними органами та органами місцевого самоврядування; здійснення комплексу заходів для забезпечення дотримання законності та ефективності в межах повноважень, передбачених законом, ефективне, результативне і цільове використання бюджетних коштів, досягнення результатів відповідно до встановленої мети, завдань, планів і вимог щодо діяльності ГУ ДПС; здійснення планово-фінансової роботи в ГУ ДПС, контролю за використанням фінансових і матеріальних ресурсів, організації, ведення, вдосконалення бухгалтерського обліку, складання фінансової та іншої звітності, ведення обліку трудових ресурсів та заробітної плати (у тому числі сплати податку з доходів фізичних осіб) в установленому законодавством порядку (розділ І).

Заступник начальника Головного управління ДПС у Чернігівській області (далі - заступник начальника ГУ ДПС) ОСОБА_1. (розділ ІІ) координує, організовує роботу та несе відповідальність, серед іншого, щодо: здійснення адміністрування податків і зборів, платежів, єдиного внеску, у тому числі проведення відповідно до законодавства перевірки та звірки платників податків (платників єдиного внеску); контролю за своєчасністю подання платниками податків (платниками єдиного внеску) передбаченої законом звітності (декларацій, розрахунків та інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків, зборів, платежів), своєчасністю, достовірністю, повнотою нарахування та сплати податків, зборів, платежів, єдиного внеску (закріплюється у межах компетенції підрозділу за податками, зборами, платежами, які ним адмініструються); застосування до платників податків (платників єдиного внеску) передбачених законом фінансових (штрафних) санкцій (штрафів) за порушення вимог податкового законодавства чи законодавства з інших питань, контроль за дотриманням якого покладено на ДПС; підтвердження статусу податкового резидента України; проведення аналізу та здійснення управління ризиками з метою визначення форм і обсягів податкового контролю; здійснення сервісного обслуговування платників податків (платників єдиного внеску), зокрема надання адміністративних послуг; здійснення моніторингу та аналізу виконання показників розрахунків з бюджетом та державними цільовими фондами, затверджених фінансовими планами державних підприємств, господарських організацій, у статутному капіталі яких є корпоративні права, що належать державі, їхніми дочірніми підприємствами та підготовки пропозицій керівництву ДПС. Виконує інші обов`язки визначені начальником ГУ ДПС.

Заступник начальника ГУ ДПС спрямовує та координує діяльність наступних структурних підрозділів ГУ ДПС: Управління податкового адміністрування юридичних осіб; Управління податкового адміністрування фізичних осіб; Управління з питань виявлення та опрацювання податкових ризиків; Відділу координації та моніторингу доходів бюджету.

Наказом ГУ ДПС у Чернігівській області № 425 від 21.10.2021 внесено зміни до наказу №301 від 23.06.2021, а саме: у розділі ІІ після абзацу 14 доповнено новими абзацами 15 та 16 такого змісту: «Організовує та здійснює внутрішній контроль за закріпленими напрямами роботи, в тому числі у підпорядкованих структурних підрозділах ГУ ДПС. Здійснює координацію управління ризиками за закріпленими напрямами роботи.».

Визначений Розподіл обов`язків між керівним складом ГУ ДПС у Чернігівській області, розділи І та ІІ щодо обов`язків керівника та заступника відповідають також Розподілу, затвердженому наказом ГУ ДПС у Чернігівській області від 08.02.2022 № 35 з урахуванням наказу № 425 від 21.10.2021 та Розподілу, затвердженому наказом від 23.05.2022 № 47; Розподілу, затвердженого наказом від 02.08.2022 № 165.

У відповідності до дисциплінарної справи, порушеної відносно ОСОБА_1 встановлено недоліки і порушення у роботі Комісії щодо зупинених податкових накладних/розрахунків коригування з ГУ ДПС у Чернігівській області при відпрацюванні наявних матеріалів та узагальненої інформації, а також певні розбіжності у роботі Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Чернігівській області (далі-Комісія) у межах виконання Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року № 1165 та Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 року № 520, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за № 1245/34216 у частині здійснення заходів моніторингу та аналізу стану відпрацювання податкових ризиків.

Зокрема, встановлено неналежну роботу Комісії, яка полягає у відсутності прийняття рішень про відповідність критеріям ризиковості стосовно платників податків, які здійснюють ризикові операції, а саме: ПП «Чернігівнафтопродукт» (код ЄДРПОУ 43940577), ПП «Торговий дім «ФОНТЕКС-Агро» (код ЄДРПОУ 38510009), ПП «Сівер-нафта» (код ЄДРПОУ 44710471), ТОВ «МС-2018 (код ЄДРПОУ 42104769), ПП «АРС сервіс 22 (код ЄДРПОУ 44658312), ПП «Транслогістична компанія» (код ЄДРПОУ 44786357), ПП «Атек-Еко» (код ЄДРПОУ 40062591), ПП «Агроспецтранс» (код ЄДРПОУ 41342194), ТОВ «Клінкаст» (код ЄДРПОУ 44448887), ТОВ «Лашер текстиль» (код ЄДРПОУ 43552627), ТОВ «Зед-світ» (код ЄДРПОУ 44191062), ТОВ «Дан Девелопмент» (клд ЄДРПОУ 41490941), ТОВ «Мінерал агротрейд» (код ЄДРПОУ 44547864), ТОВ «Імек» (код ЄДРПОУ 39583078), Приватне автотранспортне підприємство «Компанія «Спринт» (код ЄДРПОУ 30505064), ПП «Лев логістик» (код ЄДРПОУ 43905092), ТОВ «Сівертекс» (код ЄДРПОУ 39076229).

Крім того, встановлено реєстрацію податкових накладних за рішенням Комісії щодо зупинених податкових накладних/розрахунків коригування за відсутності вичерпного переліку документів, передбачених пунктом 5 Наказу № 520, за відповідності платників податку на додану вартість критеріям ризиковості платника згідно з Порядком № 1165, а саме: ТОВ «Єлецький посад» (код ЄДРПОУ 43279182), ТОВ «ТД «Кратас плюс» (код ЄДРПОУ 43611399), ДП «Деолик-трейд» (код ЄДРПОУ 34853903), ТОВ «Еко комфорт групп» (код ЄДРПОУ 41609367), ТОВ «Північпостачбуд» (код ЄДРПОУ 44065224), ТОВ «БВФ «Кратос плюс» (код ЄДРПОУ 42830058), ТОВ «Полісся інвест» (код ЄДРПОУ 35534509), ТОВ «ЖК «Парковий» (код ЄДРПОУ 43029122), ТОВ «Чернігів Масани» (код ЄДРПОУ 40839724).

Також, не зважаючи на прийняття рішення про відповідність критеріям ризиковості ТОВ «Єлецький Посад» (код ЄДРПОУ 43279182), ТОВ «Еко Комфорт Групп» (код ЄДРПОУ 41609367), ТОВ «Північпостачбуд» код ЄДРПОУ 44065224), ТОВ «ЖК «Парковий» (код ЄДРПОУ 43029122), прийнято рішення про реєстрацію податкових накладних згаданих суб`єктів господарювання, виписаних на адресу ТОВ «Сівертекс» (код ЄДРПОУ 39076229).

Відтак, ОСОБА_1., як заступником начальника ГУ ДПС та Головою Комісії ГУ ДПС, враховуючи положення про Головну управління ДПС у Чернігівській області, затвердженого наказом ДПС від 12.11.2020 №643, п.п. 1, 2, 6, 7 та 9 посадової інструкції заступника начальника ГУ ДПС у Чернігівській області, затвердженої начальником ГУ ДПС у Чернігівській області 25.06.2021, не дотримано вказане положення та пункти інструкції, не забезпечено належну організацію роботи та здійснення керівництва ГУ ДПС у Чернігівській області, що кваліфіковано як порушення державним службовцем Присяги та запропоновано застосувати спірний вид дисциплінарного стягнення.

Разом з тим, колегія суддів звертає увагу на те, що що згідно наказу ГУ ДПС у Чернігівській області від 16.02.2021 № 152 «Про створення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН»:

- у складі першої Комісії Головою Комісії є ОСОБА_1, заступник Голови Комісії Ліновицька Р., члени Комісії - Шульга Є., Лось В., Соловей Н., Волкова С., Пустовойт О., Буглак І., Шалімов М., Сич Л., Романенко С., секретарі - Аніщенко І., Потоцька Л.;

- у складі другої Комісії Головою Комісії є ОСОБА_1, заступник Голови Комісії Лось В., члени Комісії - Камінська Н., Приходько Н., Байдак С., Протченко О., Говоруха Т., Репех О., Мінін І., Швед А., Любочкин М., секретарі - Лєвдікова І., Блудша Т.

У відповідності до наказу від 15.08.2022 № 194 Про створення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН:

- у складі першої Комісії Головою Комісії є ОСОБА_1, заступник Голови Комісії Ліновицька Р., члени Комісії - Шульга Є., Лось В., Соловей Н., Волкова С., Протченко О., Сич Л., Швед А., Любочкін М, секретарі -Потоцька Л., Лєвдікова І.;

- у складі другої Комісії Головою Комісії є ОСОБА_1, заступник Голови Комісії Лось В., члени Комісії - Ліновицька Р., Кузнєцова Н., Байдак С., Зубок О., Репех О., Даниленко А., Швед А., Любочкін М., секретарі - Потоцька Л., Авдієкно Т..

За цих обставин, питання діяльності Комісії з питань зупинення реєстрації податкових накладних визначено постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 за № 1165 (далі - Порядок № 1165).

Згідно п. 25 Порядку № 1165 обов`язок, щодо прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку покладено на Комісію регіонального рівня.

З огляду на вказане вбачається, що рішення приймається Комісією в цілому, а не окремо Головою такої Комісії.

Комісією регіонального рівня, у відповідності до п. 2 Порядку № 1165, є комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь ДПС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.

Рішення комісії контролюючого органу, згідно п. 39 Порядку №1165, приймається більшістю голосів присутніх на засіданні членів такої комісії.

Згідно п. 40 Порядку 1165, рішення комісії контролюючого органу приймається шляхом відкритого голосування.

Рішення комісії контролюючого органу приймається більшістю голосів присутніх на засіданні членів такої комісії. У разі рівного розподілу голосів вирішальним є голос головуючого на засіданні.

Присутній на засіданні комісії контролюючого органу член комісії, який не згоден з рішенням комісії або утримався від голосування, повинен викласти у письмовій формі свою окрему думку, яка додається до матеріалів засідання такої комісії.

Відповідно, витяги із протоколів Комісії з питань реєстрації податкових накладних підтверджують, що рішення приймались майже одноголосно, та жоден із членів Комісії не викладав окремої думки.

При цьому, з аналізу пункт 34 Порядку 1165 вбачається, що обов`язки Голови комісії обмежуються виключно організаційними питаннями роботи Комісії, координаційними діями, відповідальність за виконання покладених на Комісію завдань та функцій, забезпечення інформацією та забезпечення формування рішень Комісії, що виключає вплив на Комісію, підпорядкування членів безпосередньо Голові.

Діючим законодавством України не передбачено повноваження Голови Комісії скасовувати рішення Комісії, надавати обов`язкові вказівки членам Комісій регіонального рівня, також і щодо голосування, самостійно приймати рішення замість Комісії регіонального рівня.

Також, ні Порядком № 1165, ні Положенням про Головне управління ДПС в Чернігівській області, ні Регламентом Головного управління ДПС в Чернігівській області не передбачено повноваження Голови Комісії на порушення дисциплінарних проваджень стосовно членів комісії, оскільки члени комісії не підпорядковуються Голові Комісії.

При цьому, в ході проведення дисциплінарного провадження, перевірялась саме робота Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Чернігівській області у межах виконання Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року № 1165 та Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 року № 520, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за № 1245/34216 у частині здійснення заходів моніторингу та аналізу стану відпрацювання податкових ризиків, а не окремо дії Голови, яку займав заступник начальника ГУ ДПС у Чернігівській області ОСОБА_1.

У той же час, відповідач вважає, що причинами й умовами, які призвели до незабезпечення належного контролю, координації та спрямування діяльності територіального органу, є незабезпечення заступником начальника ГУ ДПС у Чернігівській області ОСОБА_1 належної роботи Комісії та порушення вимог податкового законодавства та внутрішніх розпорядчих документів ДПС при здійсненні відповідних заходів.

Однак, колегія суддів звертає увагу на те, що порушення дисциплінарної справи згідно Закону України «Про державну службу» та Порядку №1039 можливо лише по відношенню до державного службовця в разі наявності дисциплінарного проступку задля встановлення наявності, підтвердження чи відсутності вини, вчиненого проступку, характеру проступку, та таке дисциплінарне стягнення може бути накладено тільки у разі встановлення факту вчинення дисциплінарного проступку та вини державного службовця.

Відповідно, матеріали дисциплінарного провадження мають містити усі необхідні докази та інформацію, зібрану в ході дисциплінарного провадження із викладенням пропозиції чи поданого до суб`єкта призначення подання.

У свою чергу, для встановлення наявності чи відсутності в діях/бездіяльності державного службовця дисциплінарного проступку, визначення ступеня вини, характеру і тяжкості вчиненого дисциплінарного проступку, призначається дисциплінарне провадження, метою якого є визначення ступеня вини, характеру і тяжкості вчиненого дисциплінарного проступку. В межах дисциплінарного провадження державний службовець має права, як гарантія об`єктивного та неупередженого розгляду відносного нього справи, зокрема, право на ознайомлення з усіма матеріалами дисциплінарної справи, право вносити зауваження до висновку, клопотання про вжиття додаткових заходів для встановлення обставин, які мають значення для справи, надавати додаткові пояснення та додаткові документи і матеріали, що стосуються зазначених обставин, які долучаються до справи та лише в межах дисциплінарного провадження дисциплінарні комісії можуть зробити висновок про наявність вини державного службовця, ступеня такої вини з урахуванням тяжкості вчиненого проступку, обставин, що пом`якшують чи обтяжують відповідальність, тощо.

Вказана позиція суду підтверджується зазначеними вище нормами діючого законодавства та узгоджується із висновками Верховного Суду викладеними в постанові від 08.02.2023 у справі № 160/19669/21.

Втім, з матеріалів справи вбачається, що дисциплінарне провадження відносно позивача було здійснено за наслідками проведеного аналізу роботи Комісії регіонального рівня під час опрацювання поданих суб`єктами господарювання накладних/розрахунків коригування для реєстрації таких в ЄРПН на предмет дотримання Порядку №1165 та Порядку №520.

Тобто, дисциплінарне провадження порушено не з підстав порушення заступником начальника ГУ ДПС у Чернігівській області ОСОБА_1. Присяги як державного службовця, а як Голови Комісії, враховуючи роботу та аналіз такої Комісії, є порушенням порядку та підстав проведення дисциплінарного провадження.

У даному випадку посадова інструкція заступника начальника ГУ ДПС у Чернігівській області могла бути застосована до позивача виключно як до заступника Голови ГУ ДПС у Чернігівській області, а не як до Голови Комісії регіонального рівня під час опрацювання поданих суб`єктами господарювання накладних/розрахунків коригування для реєстрації таких в ЄРПН.

Відповідно, жодним законом, нормативно-правовим або локально-правовим актом не визначено повноважень та обов`язків Голови Комісії щодо контролю за роботою Комісії у вигляді впливу на таку її роботу, самостійного прийняття рішень чи вчинення дій Головою Комісії під час опрацювання господарської діяльності суб`єктів господарювання членами Комісії, прийняття самостійного рішення, обмежуючи повноваження Комісії, щодо реєстрації чи відмови у реєстрації поданих суб`єктами господарювання до ЄРПН податкових накладних/розрахунків, віднесення до критерії ризиковості. Комісія регіонального рівня є колегіальним органом та приймає відповідно рішення колегіально, окрему свою позицію викладає член Комісії в належній формі.

Суд апеляційної інстанції зауважує, що припинення державної служби за порушення Присяги є найсуворішою санкцією відповідальності державного службовця, який вчинив діяння, несумісне з посадою, тому рівень юридичних гарантій захисту прав зазначеної особи в процедурах вирішення питань застосування такої відповідальності має бути не меншим, ніж під час звільнення з державної служби за вчинення дисциплінарного правопорушення, з дотриманням порядку та строків притягнення до дисциплінарної відповідальності.

Відтак, припинення державної служби у зв`язку з порушенням Присяги та дисциплінарна відповідальність можуть бути наслідком існування схожих фактичних підстав у разі вчинення достатньо близьких за характером одне до одного дисциплінарного або іншого правопорушень, втім вони не є ідентичними, а є заходами різних видів відповідальності.

Так, звільнення за порушення Присяги може мати місце лише тоді, коли державний службовець скоїв проступок проти інтересів служби, який суперечить покладеним на нього обов`язкам, підриває довіру до нього як до носія влади, що призводить до приниження державного органу та унеможливлює подальше виконання ним своїх обов`язків.

При цьому, державний службовець, який вчинив дисциплінарний проступок, не може бути звільнений за порушення Присяги, якщо цей проступок не можна кваліфікувати як порушення Присяги.

Аналогічний правовий висновок викладений у постановах Верховного Суду від 13.02.2019 у справі № 803/1303/16, від 05.06.2019 у справі № 826/13803/16, у постанові від 14.04.2020 у справі №815/6549/16.

Однак, скаржниками у даній справі не надано доказів невиконання, неналежного виконання чи не сумлінного виконання позивачем обов`язків як заступником голови ГУ ДПС у Чернігівській області, що призвело до порушення Присяги.

При цьому, при звільненні позивача з державної служби, відповідачем не надавалась належна оцінка попередній поведінці позивача, не досліджувалось, як характеризувався позивач раніше під час виконання службових обов`язків.

Так, застосування до позивача найсуворішої санкції у вигляді звільнення у спірному наказі від 04.08.2023 № 16-дс відповідачем не було у достатній мірі обґрунтовано та не надано доказів неможливості альтернативного застосування інших видів дисциплінарного стягнення.

До того ж, відповідно до наказу ГУ ДПС у Чернігівській області від 19.06.2023 №144-в ОСОБА_1 було надано частину основної щорічної відпустки 14 календарних днів з 20.06.2022 по 03.07.2023; наказом від 10.07.2023 № 157-в надано частину основної щорічної відпустки тривалістю 19 календарних днів з 10.07.2023 по 28.07.2023; наказом від 31.07.2023 № 175-в надано частину щорічної додаткової оплачуваної відпустки 5 календарних днів з 31.07.2023 по 04.08.2023; наказом від 14.08.2023 № 189-в надано частину щорічної основної відпустки 1 календарний день - 16.08.2023; 4 календарні дні з 17.08.2023 по 20.08.2023, 3 календарних дні з 21.08.2023 по 23.08.2023; додаткову щорічну оплачувану відпустку 15 календарних днів з 24.08.2023 по 07.09.2023; наказом від 14.08.2023 № 188-в надано частину додаткової щорічної оплачуваної відпустки 2 календарні дні з 14.08.2023 по 15.08.2023 з підстав перенесення такої у зв`язку із тимчасовою непрацездатністю ОСОБА_1 03.08.2023, 08.08.2023.

Вказані обставини свідчать про те, що на момент винесення відповідачем спірного наказу від 04.08.2023 №16-дс, позивач перебував у щорічній додатковій оплачуваній відпустці тривалістю 5 календарних днів з 31.07.2023 по 04.08.2023 відповідно до наказу ГУ ДПС у Чернігівській області від 31.07.2023 № 175-в, що свідчить про порушення відповідачем положень частини четвертої статті 74 Закону України «Про державну службу», відповідно до якої дисциплінарне стягнення не може бути застосовано під час відсутності державного службовця на службі у зв`язку з тимчасовою непрацездатністю, під час перебування його у відпустці або у відрядженні.

Таким чином, враховуючи вищевикладене, колегія суддів погоджується з висновком суду про обгрунтованість позовних вимог.

Відповідно до п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень, обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.

Згідно з практикою Європейського суду з прав людини, очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах.

Щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд, що і вчинено судом у даній справі.

Інші доводи апеляційних скарг не заслуговують на увагу, оскільки не впливають на висновки суду, викладені в оскаржуваному судовому рішенні.

За таких обставин, рішення суду першої інстанції є законним та обґрунтованим, і доводи апелянта, викладені у скарзі, не свідчать про порушення судом норм матеріального чи процесуального права, які могли б призвести до неправильного вирішення справи.

Отже при ухваленні оскаржуваної постанови судом першої інстанції було дотримано всіх вимог законодавства, а тому відсутні підстави для її скасування.

За правилами статті 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись ст. ст. 242, 250, 308, 310, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України суд,

ПОСТАНОВИВ :

Апеляційні скарги Державної податкової служби України та Головного управління ДПС у Чернігівській області - залишити без задоволення.

Рішення Київського окружного адміністративного суду від 13 листопада 2023 року - залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду у порядку та строки, визначені ст.ст. 329-331 КАС України.

Головуючий суддя О.М. Оксененко

Судді В.О. Аліменко

В.П. Мельничук

Дата ухвалення рішення14.03.2024
Оприлюднено19.03.2024
Номер документу117728038
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —320/28535/23

Ухвала від 24.04.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Смокович М.І.

Ухвала від 24.04.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Смокович М.І.

Постанова від 14.03.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Оксененко Олег Миколайович

Постанова від 14.03.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Оксененко Олег Миколайович

Ухвала від 07.03.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Оксененко Олег Миколайович

Ухвала від 06.02.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Оксененко Олег Миколайович

Ухвала від 05.02.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Оксененко Олег Миколайович

Ухвала від 05.02.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Оксененко Олег Миколайович

Ухвала від 14.12.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Оксененко Олег Миколайович

Рішення від 13.11.2023

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Войтович І.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні