КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 березня 2024 року м. Кропивницький Справа № 340/9379/23
Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі судді Кравчук О.В., розглянув у порядку спрощеного провадження (письмове провадження) адміністративну справу
за позовом ОСОБА_1 (РНОКПП: НОМЕР_1 ;, АДРЕСА_1 ; НОМЕР_2 )
до
відповідача- 1: Управління соціального захисту населення Новоукраїнської районної військової адміністрації (Добровеличківського відділу) (код ЄДРПОУ - 04055110; адреса: вул. Соборна, 59, м. Новоукраїнка, Кіровоградська область, 27000)
відповідача - 2: Добровеличківської селищної ради (код ЄДРПОУ - 04365922; адреса: вул. Незалежності, 112, смт. Добровеличківка, Новоукраїнський район, Кіровоградська область, 27000)
про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.
ОСОБА_1 звернувся до Кіровоградського окружного адміністративного суду із позовною заявою, в якій (з урахуванням поданої на усунення ухвали суду про залишення позовної заяви без руху заяви) просить зобов`язати відділ соціального захисту Добровеличківської селищної ради Новоукраїнського району Кіровоградської області ліквідувати наслідки бездіяльності Добровеличківського відділу соціального захисту Новоукраїнської військової адміністрації та Добровеличківської селищної ради, пов`язані з невиплатою страхових соціальних внесків до Пенсійного фонду України в Кіровоградській області в спосіб - нарахувати страхові соціальні внески до Пенсійного фонду України, в розмірах, які прийняті до нарахування станом на сьогоднішній день, на протязі періоду з 05.04.2021 по березень 2023 року включно, коли постанови Кабміну № 859, по догляду за дружиною, яка потребує постійного стороннього догляду, та виплатити всю суму до Пенсійного фонду України коштами Добровеличківської селищної ради.
Обгрунтовуючи позовні вимоги, позивач вказує, що упродовж квітня 2021 року - березня 2023 року здійснював догляд за дружиною- особою з інвалідністю ІІ групи, яка потребує постійної сторонньої допомоги, та отримував соціальну виплату - компенсацію фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду без провадження підприємницької діяльності на непрофесійній основі, без проходження навчання та дотримання державних стандартів соціальних послуг особі із числа членів своєї сім`ї. Відтак, період, протягом якого ОСОБА_1 , здійснював такий догляд, має бути врахований до страхового стажу позивача при призначенні йому пенсії за віком відповідно до Закону України «Про загальнообов?язкове державне пенсійне страхування». Маючи намір отримувати пенсію за віком, позивач звернувся до ГУ Пенсійного фонду України у Кіровоградській області із відповідною заявою. Пенсійний орган відмовив позивачеві у призначенні пенсії за віком через брак страхового стажу. При цьому до страхового стажу позивача не було враховано період, упродовж якого він здійснював постійний догляд за дружиною та отримував відповідну компенсацію, оскільки у пенсійного органу відсутні відомості про сплату страхових внесків із сум отриманої позивачем компенсації. Вважаючи, що через протиправну бездіяльність відповідачів (несплату єдиного внеску із сум нарахованої та виплаченої позивачеві компенсації) ОСОБА_1 не враховано до страхового стажу періоди постійного догляду за непрацездатною дружиною, позивач звернувся з цим позовом до суду.
Відповідачі позовних вимог не визнали та у поданих відзивах на позовну заяву стверджували про відсутність підстав для зарахування спірного періоду до страхового стажу позивача, оскільки Закон України «Про загальнообов?язкове державне пенсійне страхування» передбачає зарахування до страхового стажу періодів здійснення постійного догляду за особою з інвалідністю першої групи, у той час як дружині ОСОБА_1 встановлена інвалідність другої групи. Обставин щодо сплати/несплати єдиного внеску за ОСОБА_1 на суми нарахованої та виплаченої йому компенсації за догляд відповідачі не вказали.
Позивач скерував суду відповідь на відзив, у якій доводи відповідачів заперечив та підтримав раніше заявлені позовні вимоги.
Судом вчинені такі процесуальні дії та розглянуті заяви і клопотання сторін у справі:
- ухвалою судді Кіровоградського окружного адміністративного суду від 22 січня 2024 року відкрито провадження в адміністративній справі справу вирішено розглядати у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін;
- ухвалою суду від 29 лютого 2024 року від Управління соціального захисту населення Новоукраїнської районної військової адміністрації (Добровеличківського відділу) витребувано копію особової справи ОСОБА_1 та інформацію щодо призначення ОСОБА_1 державної соціальної допомоги (компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі) у розрізі періоду та сум призначеної допомоги, а від Добровеличківської селищної ради - копію особової справи ОСОБА_1 та докази нарахування та виплати ОСОБА_1 державної соціальної допомоги (компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі) та сплати страхових внесків за ОСОБА_1 у сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок, відповідно до Закону України «Про загальнообов?язкове державне пенсійне страхування».
Розглянувши подані сторонами заяви по суті справи, додані до них документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно і неупереджено оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд
В С Т А Н О В И В:
Позивач здійснює догляд за ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , якій встановлено ІІ групу інвалідності безстроково на підставі загального захворювання відповідно до Довідки серії 10 ААВ № 864306 виданої 06.04.2015 року Спеціалізованою кардіо МСЕК Кіровоградського обласного бюро медико - соціальної експертизи.
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 23 вересня 2020 р. № 859 ОСОБА_1 була призначена компенсація як фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду без провадження підприємницької діяльності на непрофесійній основі, без проходження навчання та дотримання державних стандартів соціальних послуг особі із числа членів своєї сім`ї, яка є громадянкою похилого віку з когнітивними порушеннями, що видно із наданих відповідачами матеріалів особової справи ОСОБА_1 .
Так, рішенням УСЗН Новгородківської РДА від 01 червня 2021 року позивачеві призначена компенсація, починаючи з 05 квітня 2021 року.
На підставі розпорядження Добровеличківського селищного голови від 05 серпня 2021 року №134-р, рішень виконавчого комітету Добровеличківської селищної ради №131 від 27 серпня 2021 року, за період з квітня 2021 року по березень 2023 року позивач отримував компенсацію фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі: у квітні 2021 року - жовтні 2021 року в сумі 1947,22 грн щомісяця, у листопаді 2021 року - 1971,68 грн, у грудні 2021 року - березні 2022 року в сумі 2175,68 грн щомісяця, а у квітні 2022 року- березні 2023 року - 2132,22 грн щомісячно, що підтверджується наявними у матеріалах справи платіжними дорученнями.
Воднораз, звернувшись до пенсійного органу із заявою про призначення пенсії за віком, позивач отримав рішення про відмову у призначенні такої пенсії від 04 липня 2023 року №111650000480, мотивовану браком страхового стажу (18 років 00 місяців 08 днів з мінімально необхідних 20 років). При цьому позивач вказує, що до його стажу не враховано період здійснення ним постійного догляду за дружиною у квітні 2021 року-березні 2023 року, оскільки відсутні відомості про сплату страхових внесків за позивача у вказаний період.
Викладені обставини передували зверненню позивача до суду з цим позовом.
Вирішуючи спір, що виник між сторонами, суд виходить з такого.
Відповідно до ст. 67 Конституції України, кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.
Статтею 46 Конституції України передбачено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у старості. Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій.
Так, відповідно до пункту 9 статті 11 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» від 9 липня 2003 року
№ 1058-IV(далі також - Закон № 1058-IV) загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню підлягають, зокрема, непрацюючі працездатні особи, які здійснюють догляд за особою з інвалідністю I групи або за особою, яка досягла пенсійного віку, встановленого статтею 26 цього Закону, та за висновком закладу охорони здоров`я потребує постійного стороннього догляду, якщо такі непрацюючі працездатні особи отримують допомогу, надбавку або компенсацію відповідно до законодавства.
Частиною сьомою статті 13 Закону України «Про соціальні послуги» від 17 січня 2019 року № 2671-VIII передбачено, що фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду відповідно до цього Закону без здійснення підприємницької діяльності, виплачується компенсація за догляд.
У свою чергу, статтею 24 Закону № 1058-IV визначено, що страховий стаж - період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок.
Страховими внесками у розумінні вказаного Закону є кошти відрахувань на соціальне страхування, збір на обов`язкове державне пенсійне страхування та страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, сплачені (які підлягають сплаті) згідно із законодавством, що діяло раніше; надходження від сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, що спрямовуються на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, кошти, сплачені за договором про добровільну сплату страхових внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування;
Отже, необхідною передумовою для зарахування до страхового стажу періоду здійснення особою догляду за особою з інвалідністю I групи або за особою, яка досягла пенсійного віку, встановленого статтею 26 цього Закону, та за висновком закладу охорони здоров`я потребує постійного стороннього догляду, є отримання такою непрацюючою працездатною особою компенсації за догляд та сплата з неї страхового внеску.
Згідно пункту 2 частини першої статті Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування» від 08 липня 2010 року № 2464-VІ єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (далі - єдиний внесок) - консолідований страховий внесок, збір якого здійснюється до системи загальнообов`язкового державного соціального страхування в обов`язковому порядку та на регулярній основі з метою забезпечення захисту у випадках, передбачених законодавством, прав застрахованих осіб на отримання страхових виплат (послуг) за діючими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування.
Відповідно до ч.1 ст.4 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування`платниками єдиного внеску є зокрема: підприємства, установи та організації, інші юридичні особи, утворені відповідно до законодавства України, незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання, які використовують працю фізичних осіб на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством, чи за цивільно-правовими договорами (крім цивільно-правового договору, укладеного з фізичною особою - підприємцем, якщо виконувані роботи (надавані послуги) відповідають видам діяльності відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців), у тому числі філії, представництва, відділення та інші відокремлені підрозділи зазначених підприємств, установ і організацій, інших юридичних осіб, які мають окремий баланс і самостійно ведуть розрахунки із застрахованими особами.
Частиною 1 ст. 7 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування`визначено, що єдиний внесок нараховується на суму нарахованої кожній застрахованій особі заробітної плати за видами виплат, які включають основну та додаткову заробітну плату, інші заохочувальні та компенсаційні виплати, у тому числі в натуральній формі, що визначаються відповідно до Закону України "Про оплату праці", та суму винагороди фізичним особам за виконання робіт (надання послуг) за цивільно-правовими договорами.
Відповідно до частини 12 статті 9 Закону «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування`єдиний внесок підлягає сплаті незалежно від фінансового стану платника.
Відповідно до частини 2 ст. 20 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування», персоніфіковані відомості про заробітну плату (дохід, грошове забезпечення, допомогу, компенсацію) застрахованих осіб, на яку нараховано і з якої сплачено страхові внески, та інші відомості подаються до Пенсійного фонду роботодавцями, підприємствами, установами, організаціями, військовими частинами та органами, які виплачують грошове забезпечення, допомогу та компенсацію відповідно до законодавства.
Згідно з п. 3 ч. 1 ст. 16 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», застрахована особа має право вимагати від страхувальника сплати страхових внесків, у тому числі в судовому порядку.
Порядком нарахування та сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за деякі категорії застрахованих осіб, що затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 2 березня 2011 р. № 178 (далі - Порядок №178), визначено механізм сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (далі - єдиний внесок), зокрема, за непрацюючих працездатних осіб, які здійснюють догляд за особою з інвалідністю I групи або особою похилого віку, яка згідно з висновком медичного закладу потребує постійного стороннього догляду або досягла 80-річного віку, якщо такі непрацюючі працездатні особи отримують допомогу, надбавку або компенсацію відповідно до законодавства (підпункт 3 пункту 1).
Згідно із підпунктом 3 пункту 2 Порядку №178 єдиний внесок нараховується за осіб, зазначених у підпункті 3 пункту 1 цього Порядку, - на суми допомоги або компенсацій, нарахованих за базовий звітний період.
Пунктом 3 Порядку №178 визначено, що єдиний внесок нараховується у розмірі 22 відсотки суми грошового забезпечення, допомоги або компенсації. За осіб, зазначених у підпунктах 1-3 пункту 1 цього Порядку, в тому числі у разі отримання декількох видів грошового забезпечення, допомоги або компенсації одночасно, єдиний внесок визначається у розмірі мінімального страхового внеску за кожну особу, встановленого законом.
За змістом підпункту 2 пункту 4 Порядку №178 обчислення єдиного внеску за означену вище категорію осіб провадиться платниками єдиного внеску - структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у мм. Києві та Севастополі державних адміністрацій, виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі утворення) рад.
Сплата єдиного внеску здійснюється в межах та за рахунок загального обсягу видатків, передбачених в Державному бюджеті України на відповідний рік для Пенсійного фонду України (абзац перший пункту 6 Порядку №178).
На підставі пункту 7 Порядку №178 платники подають до територіальних податкових органів звіти про нарахування та сплату єдиного внеску у строки, порядку та за формою, що встановлюється Мінфіном за погодженням з Пенсійним фондом України та Фондом загальнообов`язкового державного соціального страхування на випадок безробіття.
Як зазначав суд, упродовж, зокрема, квітня 2021 року - березня 2023 року ОСОБА_1 здійснював постійний догляд за дружиною, отримуючи компенсацію за догляд, що призначається фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду без провадження підприємницької діяльності на непрофесійній основі, без проходження навчання та дотримання державних стандартів соціальних послуг особам із числа членів своєї сім`ї, які спільно з нею проживають, пов`язані спільним побутом, мають взаємні права та обов`язки відповідно до Порядку подання та оформлення документів, призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 23 вересня 2020 р. № 859.
З досліджених судом витягів з особової справи позивача вбачається, що така компенсація була призначена та виплачувалась позивачеві як особі, яка надає соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі ОСОБА_2 як особі похилого віку з когнітивними порушеннями.
За наведених обставин, в силу вищевказаних положень, виконавчий комітет Добровеличківської селищної ради (як суб?єкт, який призначив та встановив позивачеві компенсацію за догляд) у спірних правовідносинах є платником єдиного внеску за позивача.
Однак, відповідачі не надали суду доказів нарахування та сплати єдиного внеску за позивача на нараховані суми компенсації за догляд за квітень 2021 року- березень 2023 року попри те, що такі докази були витребувані відповідною ухвалою суду.
Так само не підтверджений факт сплати єдиного внеску за позивача та подання відповідної звітності наявними у матеріалах справи відомостями форми ОК-5.
За наведених обставин суд погоджується з позивачем у тому, що відповідачем 2 допущена протиправна бездіяльність щодо несплати за ОСОБА_1 єдиного внеску на суми компенсації на догляд, що нараховані та виплачені позивачеві у квітні 2021 року- березні 2023 року.
На переконання суду, така бездіяльність порушує права позивача, оскільки несплата страхових внесків із сум нарахованої позивачеві компенсації за догляд унеможливило зарахування періоду догляду за особою з інвалідністю I групи або за особою, яка досягла пенсійного віку, встановленого статтею 26 цього Закону, та за висновком закладу охорони здоров`я потребує постійного стороннього догляду, до страхового стажу позивача відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».
Воднораз, огляду на предмет та підстави цього адміністративного позову суд не надає правової оцінки рішенню ГУ ПФ України в Дніпропетровській області про відмову у призначенні пенсії за віком від 04 липня 2023 року №111650000480 та з тих самих міркувань не бере до уваги покликання відповідачів на відсутність підстав для врахування спірного періоду до страхового стажу позивача, оскільки обрахунок страхового стажу для призначення пенсії не належить до повноважень відповідачів як суб?єктів владних повноважень.
Належним та ефективним способом поновлення порушених прав позивача у спірних правовідносинах є зобов?язання відповідача - Добровеличківської селищної ради - вжити заходів щодо нарахування та сплати єдиного внеску у встановленому законом розмірі за ОСОБА_1 на суми нарахованої та виплаченої йому у квітні 2021 року- березні 2023 року компенсації за догляд та подання звітності про нарахування та сплату таких внесків у встановленому законом порядку.
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат на підставі частини другої статті 139 КАС України, суд вважає за необхідне стягнути на користь позивача 1073,60 грн сплаченого ним судового збору з Добровеличківської селищної ради, оскільки саме її бездіяльність визнана судом протиправною.
З огляду на зазначене, керуючись статтями 77, 78, 139, 241, 243, 244, 245, 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов ОСОБА_1 (РНОКПП: НОМЕР_1 ;, АДРЕСА_2 ) до Управління соціального захисту населення Новоукраїнської районної військової адміністрації (Добровеличківського відділу) (код ЄДРПОУ - 04055110; адреса: вул. Соборна, 59, м. Новоукраїнка, Кіровоградська область, 27000), Добровеличківської селищної ради (код ЄДРПОУ - 04365922; адреса: вул. Незалежності, 112, смт. Добровеличківка, Новоукраїнський район, Кіровоградська область, 27000) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.
Визнати протиправною бездіяльність Добровеличківської селищної ради щодо несплати за ОСОБА_1 єдиного внеску на суми компенсації на догляд, що нараховані та виплачені йому у квітні 2021 року- березні 2023 року.
Зобов?язати Добровеличківську селищну раду вжити заходів щодо нарахування та сплати єдиного внеску у встановленому законом розмірі за ОСОБА_1 на суми нарахованої та виплаченої йому у квітні 2021 року- березні 2023 року компенсації за догляд та подання звітності про нарахування та сплату таких внесків у встановленому законом порядку.
Стягнути на користь ОСОБА_1 (РНОКПП: НОМЕР_1 ) сплачений судовий збір у розмірі 1073,60 грн за рахунок бюджетних асигнувань Добровеличківської селищної ради (код ЄДРПОУ - 04365922).
Копію рішення надіслати учасникам справи.
Рішення суду набирає законної сили в порядку та строки, визначені статтями 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України.
Рішення суду може бути оскаржене у 30-денний строк з дня його складення до Третього апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги через Кіровоградський окружний адміністративний суд (а у разі початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи - безпосередньо до суду апеляційної інстанції).
Суддя Кіровоградського
окружного адміністративного суду О.В. КРАВЧУК
Суд | Кіровоградський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.03.2024 |
Оприлюднено | 22.03.2024 |
Номер документу | 117794755 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них |
Адміністративне
Кіровоградський окружний адміністративний суд
О.В. КРАВЧУК
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні