П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
20 березня 2024 р.м. ОдесаСправа № 420/10615/23
Перша інстанція: суддя Корой С.М.,
рішення суду першої інстанції
прийнято 15.11.2023, у м. Одеса
П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
судді-доповідача: Танасогло Т.М.,
суддів: Димерлія О.О., Крусяна А.В.,
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Громадської організації "Молодіжний центр розвитку" на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 15 листопада 2023 року у справі за адміністративним позовом Громадської організації "Молодіжний центр розвитку" до Департаменту з питань виконання кримінальних покарань про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити певні дії,-
В С Т А Н О В И В :
У травні 2023 року до Одеського окружного адміністративного суду звернулась Громадська організації "Молодіжний центр розвитку", Первинна профспілкова організація працівників територіальних органів Міністерства юстиції України до Департаменту з питань виконання кримінальних покарань, про визнання відмови Департаменту з питань виконання кримінальних покарань, надану у листі від 30.03.2023 року №112-23/99пі неправомірною; зобов`язання Департаменту з питань виконання кримінальних покарань створити ініціативну групу для формування складу громадської ради при Департаменті з питань виконання кримінальних покарань, оприлюднивши інформацію про персональний склад ініціативної групи на офіційній сторінці в Фейсбуці та на власному інтернет-сайті протягом п`яти робочих днів з дня її утворення.
Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 15.05.2023 року повернуто без розгляду адміністративний позов Первинної профспілкової організації працівників територіальних органів Міністерства юстиції України до Департаменту з питань виконання кримінальних покарань про визнання неправомірної відмови та зобов`язання вчинити певні дії; а адміністративний позов Громадської організації "Молодіжний центр розвитку", Первинної профспілкової організації працівників територіальних органів Міністерства юстиції України до Департаменту з питань виконання кримінальних покарань про визнання неправомірної відмови та зобов`язання вчинити певні дії - залишено без руху.
29.06.2023 року (вх.№ЕП/24803/23) та 03.07.2023 року (вх.№22006/23, вх.№22027/23) до Одеського окружного адміністративного суду Громадської організації "Молодіжний центр розвитку" надійшла уточнена позовна заява до Департаменту з питань виконання кримінальних покарань, в якій позивач просить суд визнати протиправними дії щодо не утворення ініціативної групи для формування складу Громадської ради при Департаменті з питань виконання кримінальних покарань, викладені листі від 30.03.2023 року № 112-23/99пі.
Обґрунтовуючи свої позовні вимоги, позивач зокрема вказував, що ним було вжито заходів щодо приєднання до членів Громадської ради при Міністерстві юстиції, а саме подано свою кандидатуру до включення в склад Громадської ради, яка формувалась заново. Однак такі дії не дали результатів, позивача не було включено в склад цієї ради. З огляду на це, з метою відстоювання своїх законних прав, 08.03.2023 р. в порядку Закону України «Про доступ до публічної інформації» було направлено ще одне звернення до Департаменту з питань виконання кримінальних покарань Міністерства юстиції України щодо створення ініціативної групи з підготовки установчих зборів з метою формування нового складу громадської ради. До складу ініціативної групи запропоновано включити представників інститутів громадського суспільства із числа членів Громадської ради при Південному міжрегіональному управлінні з питань виконання кримінальних покарань Міністерства юстиції, створеної на підставі наказу від 04.11.2019 р., які мають необхідний досвід. Також заявлено прохання оприлюднити інформацію про персональний склад ініціативної групи на офіційній сторінці в Фейсбуці, на інтернет-сайті Департаменту протягом п`яти робочих днів з дня її утворення. Проте, у задоволенні цих вимог відповідачем незаконно було відмовлено (лист від 30.03.2023 року №112-23/99 пі), з посиланням на те, подальша співпраця громадськості з установами можлива через Громадську раду при Міністерстві юстиції України або інших формах. Окрім цього, відповідачем не вказано в порушення Закону України ст.22 «Про доступ до публічної інформації» порядок оскарження та обґрунтування щодо відмови, не перенаправлено звернення належному суб`єкту, якщо на дамку відповідача, воно підлягало розгляду іншим розпорядником інформації чи суб`єктом. Позивач вважає, що такі дії відповідача є незаконними та протиправними. Як стверджує позивач, відповідачем порушено законні права позивача на участь в ініціативній групі з підготовки установчих зборів або рейтингового електронного голосування та відповідно формування Громадської ради та членства в ній, а також порушено вимоги аб.4 статтею 22 Закону України «Про доступ до публічної інформації» в частині не зазначення у відмові в задоволенні запиту на інформацію: прізвище, ім`я, по батькові та посаду особи, відповідальної за розгляд запиту розпорядником інформації; мотивовану підставу відмови; порядок оскарження відмови.
Відповідач проти задоволення позову заперечував, мотивуючи тим, що у спірних правовідносинах ним не було порушено жодних прав позивача.
22.09.2023 року (вх.№32220/23) від представника позивача до суду надійшла заява про зміну предмету позовної заяви, яка надійшла до суду 22.09.2023 року (вх.№32220/23), яку було повернуто заявнику без розгляду ухвалою суду від 31.10.2023 року.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 15 листопада 2023 року, у задоволенні позову Громадської організації "Молодіжний центр розвитку" відмовлено.
Не погоджуючись з прийнятим судовим рішенням, позивачем - ГО «Молодіжний центр розвитку» на зазначене судове рішення подано апеляційну скаргу, у якій посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, апелянт просять скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове рішення про задоволення позовних вимог.
Так, в апеляційній скарзі Громадська організація вказує, що судом першої інстанції при ухвалення рішення у цій справі не було враховано, що 04.11.2019 року наказом Південного міжрегіонального управління з питань виконання кримінальних покарань Міністерства юстиції №14/ОД створено Громадську раду, до складу якої входило 27 представників громадських організацій, в тому числі Громадської організації «Молодіжний центр розвитку». Громадська рада в останні роки була єдиним органом, який функціонував при територіальних міжрегіональних управліннях (яких було всього шість), головною метою діяльності якої було здійснення громадського контролю за діяльністю органів ДКВС південного регіону та сприяння виконанню завдань покладених на органи ДКВС. В подальшому, постановою Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2020 року № 1252 «Деякі питання територіальних органів Міністерства юстиції» реорганізовано територіальний орган Міністерства юстиції - Південне міжрегіональне управління з питань виконання кримінальних покарань Міністерства юстиції шляхом його приєднання до міжрегіонального територіального органу Міністерства юстиції з питань виконання кримінальних покарань - Департаменту з питань виконання кримінальних покарань, у зв`язку із чим, 10.02.2021 року головою ліквідаційної комісії Південного міжрегіонального управління з питань виконання кримінальних покарань Міністерства юстиції видано наказ про припинення Громадської ради при Південному міжрегіональному управлінні з питань виконання кримінальних покарань Міністерства юстиції №18/Од (копія додається). Таким чином, було достроково припинено діяльність Громадської ради. В той час коли реорганізація ПМУ ще триває досі. В свою чергу, як зауважує скаржник, припинення діяльності Громадської ради при ПМУ позбавила її членів законного права на безперешкодне здійснення моніторингів до установ (право гарантоване ст. 24 КВК України, окремі цього члени Громадської ради мають право відвідування установ навіть в карантинних умовах) задля перевірки стану дотримання прав засуджених та ув`язнених, проводити душпастирську роботу (яка наразі є надзвичайно актуальною у зв`язку з обмеженням побачень), проведення соціально- психологічної роботи, діяльності спрямованої на боротьбу із інфекційними захворюваннями (ВІЛ, туберкульоз тощо). Апелянт вважає, що зазначене має також негативний вплив на стан дотримання прав засуджених, які відбувають покарання в установах виконання покарань в Південному регіоні, адже позбавляє та обмежує їх права на спілкування з представниками Громадської ради, направлення звернень, скарг, тощо. 30.04.2021р. представники інституту громадського суспільства, які входили в склад членів Громадської ради (в тому числі Позивач) звернулись до Департаменту з питань виконання кримінальних покарань Міністерства юстиції України з листом (зареєстрованим 06.05.2021 року №3135-еп) з проханням: створити ініціативну групу з підготовки установчих зборів з метою формування нового складу громадської ради; включення до складу ініціативної групи представників інститутів громадського суспільства із числа колишніх членів Громадської ради при Південному міжрегіональному управлінні з питань виконання кримінальних покарань Міністерства юстиції, створеної на підставі наказу від 04.11.2019 р., які мають необхідний досвід. Однак, Відповідачем запропоновано звернутись до Громадської ради при Міністерстві юстиції для вирішення порушених у листі питань. Окрім цього, ще раніше, через дострокове незаконне припинення повноважень Громадської ради, та з метою поновлення своїх прав, вважаючи наказ ПМУ від 10.02.2021 № 18/ОД незаконним та таким що винесений передчасно, 25.02.2021 № 02-02 Громадська рада направила особисто Міністру юстиції звернення щодо його скасування та одночасно просила сприяти вжиттю заходів щодо продовження діяльності Однак, у відповідь Міністерство юстиції направило лист № 11933/7186-33-21/14.7 від 19.03.2021, згідно якого необґрунтовано відмовлено у задоволенні вимог про скасування наказу від 10.02.2021 № 18/ОД та сприяти вжиттю заходів щодо продовження діяльності та інших питань. Вказано начебто на можливість членів Громадської ради приєднатись до діючої Громадської ради при міністерстві юстиції. Між тим, як зауважує апелянт, процедура приєднання членів Громадської ради у складі 27 представників громадських організацій Міністерством юстиції та Відповідачем не вказана та й не передбачена законом. Окрім цього, із урахуванням того, що Громадська рада Міністерства юстиції перебуває в м. Києві, таке приєднання для більшості членів громадської ради є не зовсім прийнятним. Також, є обмеження щодо кількості членів громадської ради, що унеможливлює членство усіх 27 представників громадських організацій в Громадській раді та відповідно є свідченням порушення їх прав та законних інтересів. Одночасно з метою реалізації своїх законним прав, позивач подав свою кандидатуру до включення в склад Громадської ради, яка формувалась заново, однак такі дії не дали результатів, Позивача не було включено в склад цієї ради. В подальшому, 12.07.2023 р. було направлено запит до Департаменту з питань виконання кримінальних покарань Міністерства юстиції України щодо створення ініціативної групи з підготовки установчих зборів з метою формування нового складу громадської ради. До складу ініціативної групи пропоновано включити представників інститутів громадського суспільства із числа членів Громадської ради при Південному міжрегіональному управлінні з питань конання кримінальних покарань Міністерства юстиції, створеної на підставі наказу 04.11.2019р. які мають необхідний досвід. Також заявлено прохання оприлюднити інформацію про персональний склад ініціативної групи на офіційній сторінці Фейсбук, на інтернет-сайті Департаменту протягом пяти робочих днів з дня її утворення. Проте у задоволенні цих вимог відповідач відмовив, що на дукму позивача є незаконним та протиправним.
Відповідачем надано відзив на апеляційну скаргу, у якій посилаючись на хибність та неґрунтовність доводів скаржника, просить відмовити у задоволенні апеляційної скарги та залишити судове рішення без змін мотивуючи загалом тим, що апелянтом не доведеної власної позиції, не спростовано висновків суду про відмову у задоволенні позовних вимог. Відповідач наголосив на правомірності свої дій у спірних правовідносинах.
У відкритому судовому засіданні, яке відбулось 13.03.2024р. за участю представників позивача та представника відповідача, апеляційний суд дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, з`ясувавши також їх думку, вирішив продовжити подальший розгляд даної справи в порядку письмового провадження.
Суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги (ч.1 ст.308 КАС України).
Заслухавши суддю-доповідача, розглянувши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення в межах вимог і доводів апеляційної скарги, колегія суддів виходить з наступного.
Як встановив суд першої інстанції та підтверджується матеріалами справи, Громадська організація "Молодіжний центр розвитку" зареєстрована в Єдиному державному реєстрі про включення до Єдиного державного реєстру відомостей про юридичну особу 02.01.2003 року (Дата запису: 11.05.2007, Номер запису: 15561200000027878).
04.11.2019 року наказом №14/ОД Південного міжрегіонального управління з питань виконання кримінальних покарань Міністерства юстиції з метою сприяння участі громадськості у формуванні та реалізації регіональної політики, налагодження ефективної взаємодії Південного міжрегіонального управління з питань виконання кримінальних покарань та пробації Міністерства юстиції з інститутами громадського суспільства, врахування громадської думки, керуючись ст. ст. 24, 25 Кримінально- виконавчого кодексу України, постановою Кабінету Міністрів України «Про забезпечення участі громадськості у формуванні та реалізації державної політики» від 03 листопада 2010 року № 996, п. 6 Положення про Південне міжрегіональне управління з питань виконання кримінальних покарань та пробації Міністерства юстиції, затвердженого наказом Міністерства юстиції України 25 квітня 2019 року № 1330/5 та з урахуванням листа Міністерства юстиції України №37094/11433-4-19/6.1 від 10.10.2019 року, зокрема, затверджено персональний склад Громадської ради при Південному міжрегіональному управлінні з питань виконання кримінальних покарань та пробації Міністерства юстиції (Додаток 1) та затверджено Положення про Громадську раду при Південному міжрегіональному управлінні з питань виконання кримінальних покарань та пробації Міністерства юстиції.
Як стверджує позивач, до складу Громадської ради входило 27 представників громадських організацій, зокрема, Громадська організація "Молодіжний центр розвитку".
10.02.2021 року наказом №18/ОД Південного міжрегіонального управління з питань виконання кримінальних покарань Міністерства юстиції відповідно до постанова Кабінету Міністрів України від 16.12.2020 № 1252 «Деякі питання територіальних органі Міністерства юстиції», наказу Міністерства юстиції України від 21.12.2020 № 4390/5 «Про організації територіальних органів», абзацу п`ятого п. 18 типового положення про громадську раду при міністерстві, іншому центральному органі виконавчої влади, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласній, Київській та Севастопольській міській, районній, районній у м. Києві та Севастополь державній адміністрації затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.11.2010 № 996 «Про забезпечення участі громадськості формуванні та реалізації державної політики», п. 3 Положення про Громадську раду при Південному міжрегіональному управлінні з питань виконання кримінальних покарань та пробації Міністерства юстиції затвердженого наказом Південного міжрегіонального управління з питань виконання кримінальних покарань та пробації Міністерства юстиції від 04.11.2019 року 14/Од, припинено діяльність громадської ради при Південному регіональному управління з питань виконання кримінальних покарань Міністерства юстиції.
Позивачем надано до суду колективне звернення від 30.04.2021 року представників інституту громадського суспільства членів Громадської ради при Південному міжрегіональному управлінні з питань виконання кримінальних покарань Міністерства юстиції, створеної на підставі наказу від 04.11.2019 р. щодо утворенні ініціативної групи для створення громадської ради.
У відповідь на вказану заяву Департаментом з питань виконання кримінальних покарань Міністерства юстиції України складено листа №6-10974/тв від 02.06.2021 року, в якому вказано, що відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2020 року № 1252 «Деякі питання територіальних органів Міністерства юстиції», наказу Міністерства юстиції України від 21.12.2020 № 4390/5 «Про організації територіальних органів» територіальний орган Міністерства юстиції Південне міжрегіональне управління з питань виконання кримінальних покарань Міністерства юстиції на даний час знаходиться стані реорганізації шляхом приєднання до Департаменту з питань виконання кримінальних покарань. Управління забезпечення діяльності
Одночасно у листі поінформовано, що відповідно до наказу Міністерства юстиції України від 12.05.2021 № 1660/5, затверджено Положення про Громадську раду при Міністерстві юстиції України, змістом якого визначено положення щодо формування її складу та функціонування в цілому. У зв`язку з тим, що у складі Громадської ради при Міністерстві юстиції України функціонує комітет з пенітенціарної системи, кримінальних покарань та пробації, рішення про створення постійних або тимчасових консультативних, дорадчих органів, їх кількісний та персональний склад начальником Департаменту не приймалось.
Враховуючи вищезазначене у листі запропоновано у встановленому законом порядку звернутись до Громадської ради при Міністерстві юстиції України для вирішення порушених у листі питань.
Також, суд першої інстанції встановив, що 08.03.2023 року представники інституту громадського суспільства членів Громадської ради при Південному міжрегіональному управлінні з питань виконання кримінальних покарань Міністерства юстиції, створеної на підставі наказу від 04.11.2019 р. подали колективне звернення щодо утворенні ініціативної групи для створення громадської ради до Департаменту з питань виконання кримінальних покарань Міністерства юстиції України, в якому просили:
1) створити ініціативну групу з підготовки установчих зборів з метою формування нового складу громадської ради;
2) до складу ініціативної групи запропоновано включити представників інститутів громадського суспільства із числа членів Громадської ради при Південному міжрегіональному управлінні з питань виконання кримінальних покарань Міністерства юстиції, створеної на підставі наказу від 04.11.2019р., які мають необхідний досвід та Первинну профспілкову організацію працівників територіальних органів Міністерства юстиції України;
3) оприлюднити інформацію про персональний склад ініціативної групи на офіційній сторінці в Фейсбуці, на інтернет-сайті Департаменту протягом п`яти робочих днів з дня її утворення, додатково направивши інформацію на електронну скриньку;
4) про прийняте рішення повідомити в максимально скорочені строки шляхом направлення відповіді на електронні скриньки elenapril2018@gmail.com, ngomer@gmail.com, profspilka_kvs@ukr.net.
У відповідь на вказану заяву відповідачем складено листа №6-112-23/99пі від 30.03.2023 року, в якому вказано, що подальша співпраця представників громадськості з установами південного регіону можлива через Громадську раду при Міністерстві юстиції України.
Водночас у листі поінформовано, що співпраця з громадськими благодійними, релігійними організаціями з метою благодійної, соціальної, гуманітарної, правової, психологічної та душпастирської допомоги особам, котрі перебувають у місцях відбування покарання може здійснюватися і у інших формах, безпосередньо з установами Державної кримінально-виконавчої служби України або Департаментом з питань виконання кримінальних покарань,
Вважаючи дії щодо не утворення ініціативної групи для формування складу Громадської ради при Департаменті з питань виконання кримінальних покарань, викладені листі від 30.03.2023 року № 112-23/99пі, позивач звернулась до суду з даним позовом.
Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції фактично виходив з того, що за наслідками розгляду справи не встановлено протиправності дій відповідача щодо не утворення ініціативної групи для формування складу Громадської ради при Департаменті з питань виконання кримінальних покарань, викладених в листі від 30.03.2023 року № 112-23/99пі.
В силу ч. 1 ст. 308 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам та обґрунтованості висновків суду першої інстанції, колегія суддів враховує наступне.
Згідно з ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи відповідають вони встановленим ч.2 ст.2 КАС України вимогам.
Порядок і умови виконання та відбування кримінальних покарань з метою захисту інтересів особи, суспільства і держави шляхом створення умов для виправлення і ресоціалізації засуджених, запобігання вчиненню нових кримінальних правопорушень як засудженими, так і іншими особами, а також запобігання тортурам та нелюдському або такому, що принижує гідність, поводженню із засудженими регламентовано Кримінально-виконавчим кодексом України.
У відповідності до ст.25 Кримінально-виконавчого кодексу України об`єднання громадян та медіа, релігійні та благодійні організації, окремі особи в порядку, встановленому цим Кодексом і законами України, можуть надавати допомогу органам та установам виконання покарань у виправленні засуджених і проведенні соціально-виховної роботи.
Громадський контроль за дотриманням прав засуджених під час виконання кримінальних покарань у виправних колоніях, арештних домах, виправних центрах та слідчих ізоляторах здійснюють спостережні комісії, які діють на підставі цього Кодексу та Положення про спостережні комісії, що затверджується Кабінетом Міністрів України, а у виховних колоніях - піклувальними радами. У випадках, встановлених цим Кодексом та законами України, громадський контроль за дотриманням прав засуджених під час виконання кримінальних покарань можуть здійснювати громадські об`єднання.
Статтею 24 Кримінально-виконавчого кодексу України врегульовано питання відвідування установ виконання покарань, у п. 1 якої визначено, що зокрема члени громадських рад при центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері виконання кримінальних покарань, та його територіальних підрозділах, мають право без спеціального дозволу (акредитації) в будь-який час безперешкодно відвідувати установи виконання покарань для здійснення контролю та проведення перевірок (за бажанням - у супроводі до трьох медичних працівників для медичного огляду засуджених та до двох представників медіа), - на відповідній території.
03.11.2010р. Кабінетом Міністрів України прийнято постанову №996 «Про забезпечення участі громадськості у формуванні та реалізації державної політики», за приписами п.4 якої постановлено Міністерствам, іншим центральним органам виконавчої влади, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласним, Київській та Севастопольській міським, районним, районним у мм. Києві та Севастополі державним адміністраціям:
-вжити заходів для проведення протягом трьох місяців з дня набрання чинності цією постановою установчих зборів за участю інститутів громадянського суспільства для утворення громадських рад при центральних і місцевих органах виконавчої влади та забезпечити їх функціонування;
-до утворення зазначених рад забезпечити функціонування громадських рад, утворених до набрання чинності цією постановою;
-відповідно до законодавства забезпечити урахування позиції професійних спілок та їх об`єднань, організацій роботодавців та їх об`єднань під час прийняття рішень з питань, що стосуються формування та реалізації соціально-економічної політики і регулювання соціально-трудових відносин.
Також, даною постановою було затверджено Порядок проведення консультацій з громадськістю з питань формування та реалізації державної політики та Типове положення про громадську раду при міністерстві, іншому центральному органі виконавчої влади, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласній, Київській та Севастопольській міській, районній, районній у мм. Києві та Севастополі державній адміністрації.
Пунктами 1-5 Типового положення про громадську раду при міністерстві, іншому центральному органі виконавчої влади, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласній, Київській та Севастопольській міській, районній, районній у мм. Києві та Севастополі державній адміністрації, визначено, що Громадська рада при міністерстві, іншому центральному органі виконавчої влади, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласній, Київській та Севастопольській міській, районній, районній у мм. Києві та Севастополі держадміністрації (далі - громадська рада) є тимчасовим консультативно-дорадчим органом, утвореним для сприяння участі громадськості у формуванні та реалізації державної, регіональної політики.
У своїй діяльності громадська рада керується Конституцією та законами України, указами Президента України і постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, а також Положенням про громадську раду, розробленим на основі цього Типового положення.
Положення про громадську раду та зміни до нього розробляються органом виконавчої влади, при якому її утворено (далі - орган виконавчої влади), разом з громадською радою і затверджуються органом виконавчої влади.
У Положенні про громадську раду додатково можуть визначатися особливості організації роботи громадської ради, зокрема організаційні форми її роботи, участі членів громадської ради та залучених осіб у виконанні завдань громадської ради, організації її засідань тощо, якщо вони не суперечать нормам Типового положення.
Серед основних завдань громадської ради: сприяння реалізації громадянами конституційного права на участь в управлінні державними справами; сприяння врахуванню органом виконавчої влади громадської думки під час формування та реалізації державної, регіональної політики; сприяння залученню представників заінтересованих сторін до проведення консультацій з громадськістю та моніторингу результатів формування та реалізації державної, регіональної політики; проведення відповідно до законодавства громадського моніторингу за діяльністю органу виконавчої влади; здійснення підготовки експертних пропозицій, висновків, аналітичних матеріалів з питань формування та реалізації державної, регіональної політики.
Громадська рада відповідно до покладених на неї завдань: 1) готує та подає органу виконавчої влади пропозиції до орієнтовного плану проведення консультацій з громадськістю; 2) готує та подає органу виконавчої влади пропозиції щодо організації консультацій з громадськістю, у тому числі щодо залучення представників заінтересованих сторін; 3) готує та подає органу виконавчої влади обов`язкові для розгляду пропозиції, висновки, аналітичні матеріали щодо вирішення питань у відповідній сфері, підготовки проектів нормативно-правових актів, удосконалення роботи органу; 4) проводить громадський моніторинг за врахуванням органом виконавчої влади пропозицій та зауважень громадськості, забезпеченням ним прозорості та відкритості своєї діяльності, а також дотриманням нормативно-правових актів, спрямованих на запобігання та протидію корупції; 5) інформує громадськість про свою діяльність, прийняті рішення та стан їх виконання, подає в обов`язковому порядку відповідні відомості органу виконавчої влади для оприлюднення на його офіційному веб-сайті та будь-яким іншим способом; 6) збирає, узагальнює та подає органу виконавчої влади пропозиції громадськості щодо вирішення питань, які мають важливе суспільне значення; 7) готує та оприлюднює щорічний звіт про свою діяльність.
Пропозиції громадської ради розглядаються органом виконавчої влади в установленому порядку. Розгляд пропозицій щодо проектів нормативно-правових актів відображається у звіті за результатами проведення консультацій з громадськістю.
Громадська рада має право: 1) утворювати постійні та тимчасові робочі органи (правління, секретаріат, комітети, комісії, експертні групи тощо); 2) залучати до своєї роботи працівників центральних та місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, представників підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності (за згодою їх керівників), а також окремих фахівців (за згодою); 3) організовувати і проводити семінари, конференції, засідання за круглим столом та інші публічні заходи; 4) отримувати в установленому порядку від органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування інформацію, необхідну для забезпечення діяльності ради; 5) отримувати від органу виконавчої влади проекти нормативно-правових актів з питань, що потребують проведення консультацій з громадськістю; 6) проводити відповідно до законодавства громадську експертизу діяльності органу виконавчої влади та громадську антикорупційну експертизу нормативно-правових актів, проектів нормативно-правових актів, розроблених органом виконавчої влади.
Члени громадської ради мають право доступу в установленому порядку до приміщень, в яких розміщений орган виконавчої влади.
Пропозиції громадської ради розглядаються органом виконавчої влади в установленому порядку. Розгляд пропозицій щодо проектів нормативно-правових актів відображається у звіті за результатами проведення консультацій з громадськістю.
Члени громадської ради мають право доступу в установленому порядку до приміщень, в яких розміщений орган виконавчої влади.
Водночас, колегія суддів також враховує, що відповідно до положення про Департамент з питань виконання кримінальних покарань вказаний Департамент з є міжрегіональним територіальним органом Міністерства юстиції з питань виконання кримінальних покарань. Діяльність Департаменту спрямовується та координується заступником Міністра юстиції України відповідно до розподілу обов`язків. Департамент є органом Державної кримінально-виконавчої служби України (далі - ДКВС України).
Департамент реалізує повноваження Мін`юсту в сфері виконання кримінальних покарань та з питань утримання військовополонених.
Департамент є правонаступником Адміністрації Державної кримінально-виконавчої служби України, Центрального міжрегіонального управління з питань виконання кримінальних покарань та пробації Міністерства юстиції, Південного міжрегіонального управління з питань виконання кримінальних покарань Міністерства юстиції, які ліквідуються.
Також, 02.07.2014р. Кабінетом Міністрів України прийнято постанову №228, якою затверджено Положення про Міністерство юстиції України, пунктом 1 якого визначено, що Міністерство юстиції України (Мін`юст) - є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України.
Оцінюючи доводи апеляційної скарги, колегія суддів перш за все звертає увагу, що відповідно до встановлених обставин даної справи, предметом позову у справі виступають - дії відповідача щодо не утворення ініціативної групи для формування складу Громадської ради при Департаменті з питань виконання кримінальних покарань, викладені листі від 30.03.2023 року № 112-23/99пі.
Отже, суд першої інстанції вірно відзначив, що правомірність затвердження персонального складу Громадської ради при Південному міжрегіональному управлінні з питань виконання кримінальних покарань та пробації Міністерства юстиції (Додаток 1) та Положення про Громадську раду при Південному міжрегіональному управлінні з питань виконання кримінальних покарань та пробації Міністерства юстиції, не є предметом розгляду даної справи.
Стосовно позиції позивача про наявність у відповідача обов`язку відповідно до абз.8 п.18 Типового положення про громадську раду при міністерстві, іншому центральному органі виконавчої влади, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласній, Київській та Севастопольській міській, районній, районній у мм. Києві та Севастополі державній адміністрації створити ініціативну групу для формування складу громадської ради, апеляційний суд зазначає наступне.
Пунктом 18 Типового положення становлено, що дострокове припинення діяльності громадської ради здійснюється у разі:
коли засідання громадської ради не проводилися протягом шести місяців;
відсутності затвердженого річного плану роботи громадської ради;
відсутності звіту громадської ради щодо виконання річного плану роботи, передбаченого пунктом 24 цього Типового положення;
прийняття відповідного рішення на її засіданні;
реорганізації або ліквідації органу виконавчої влади.
Рішення про припинення діяльності громадської ради оформляється відповідним актом органу виконавчої влади.
У разі припинення діяльності громадської ради з підстав, передбачених абзацами другим - п`ятим цього пункту, орган виконавчої влади утворює протягом 15 календарних днів відповідно до вимог пункту 8 цього Типового положення ініціативну групу з підготовки установчих зборів або рейтингового електронного голосування з метою формування нового складу громадської ради.
Отже, як вірно відзначив суд першої інстанції, лише у разі припинення діяльності громадської ради з підстав, передбачених абзацами другим - п`ятим пункту 18 Типового положення орган виконавчої влади утворює протягом 15 календарних днів відповідно до вимог пункту 8 цього Типового положення ініціативну групу з підготовки установчих зборів або рейтингового електронного голосування з метою формування нового складу громадської ради.
Разом з цим, припинення діяльності Громадської ради при Південному міжрегіональному управлінні з питань виконання кримінальних покарань Міністерства юстиції відбулось на підставі абзацу 6 пункту 18 Типового положення «реорганізації або ліквідації органу виконавчої влади».
Суд першої інстанції з даного приводу ґрунтовно та доцільно звернув увагу на те, що абз.1 п.18 Типового положення починається словами: «Дострокове припинення діяльності…».
Даний підхід в нумерації абзаців вбачається, зокрема з:
- пункту 6, зі змінами внесеними згідно з Постановою КМ № 629 від 24.06.2023 року: « 6. До складу громадської ради можуть бути обрані представники громадських об`єднань, релігійних, благодійних організацій, творчих спілок, професійних спілок та їх об`єднань, асоціацій, організацій роботодавців та їх об`єднань, медіа (далі - інститути громадянського суспільства), які зареєстровані в установленому порядку.
{Абзац перший пукту 6 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 629 від 24.06.2023}»
- абзацу третього пукту 22 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 629 від 24.06.2023 « 22. Вивчення громадської думки здійснюється шляхом:
проведення соціологічних досліджень та спостережень (опитування, анкетування, контент-аналіз інформаційних матеріалів, фокус-групи тощо);
створення телефонних "гарячих ліній", проведення моніторингу коментарів, відгуків, інтерв`ю, інших матеріалів у друкованих медіа та онлайн-медіа для визначення позиції різних соціальних груп населення та заінтересованих сторін;
{Абзац третій пукту 22 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 629 від 24.06.2023}».
В контексті спірних правовідносин, апеляційний суд звертає увагу, що з листа від 30.03.2023 № 112-23/99пі не вбачається вчинення відповідачем протиправних дій щодо не утворення ініціативної групи для формування складу Громадської ради при Департаменті з питань виконання кримінальних покарань.
Зі змісту цього листа слідує, що він є загалом інформаційним та у ньому за результатами розгляду листа Громадської ради у межах компетенції департаментом було зокрема зазначено наступне: «Розглядаючи питання створення громадських інституцій варто зазначити, що відповідно до Положення про Департамент з питань виконання кримінальних покарань, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 07.04.2022 №1462-7.4.1-22, Департамент є міжрегіональним територіальним органом Міністерства юстиції України.
При Міністерстві юстиції України, як центральному органі виконавчої влади сформована громадська рада, яка функціонує відповідно до вимог чинного законодавства та повноваження якої поширюється на всі територіальні органи Міністерства юстиції в тему числі на Департамент.
Отже, подальша співпраця представників громадськості з установами південного регіону можлива через Громадську раду при Міністерстві юстиції України.
Водночас інформуємо, що співпраця з громадськими благодійними, . релігійними організаціями з метою благодійної, соціальної, гуманітарної, правової, психологічної та душпастирської допомоги особам, котрі перебувають у місцях відбування покарання може здійснюватися і у інших формах, безпосередньо з установами Державної кримінально-виконавчої служби України або Департаментом з питань виконання кримінальних покарань.».
Вказаний лист було надано за підписом виконуючого обов`язки начальника Департаменту полковника внутрішньої служби Андрія Галай.
Крім того, оцінюючи доводи апелянта, колегія суддів звертає увагу, що Головою комісії Південного міжрегіонального управління з питань виконання кримінальних покарань міністерства юстиції з реорганізації управління 10.02.2021р. прийнято наказ №18/ОД, яким відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 16.12.2020 № 1252 «Деякі питання територіальних органі Міністерства юстиції», наказу Міністерства юстиції України від 21.12.2020 № 4390/5 «Про організації територіальних органів», абзацу п`ятого п. 18 типового положення про громадську раду при міністерстві, іншому центральному органі виконавчої влади, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласній, Київській та Севастопольській міській, районній, районній у м. Києві та Севастополі державній адміністрації затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.11.2010 № 996 «Про забезпечення участі громадськості у формуванні та реалізації державної політики», п.3 Положення про Громадську раду при Південному міжрегіональному управлінні з питань виконання кримінальних покарань та пробації Міністерства юстиції затвердженого наказом Південного міжрегіонального управління з питань виконання кримінальних покарань та пробації Міністерства юстиції від 04.11.2019 №14/Од, наказано припинити діяльність Громадської ради при південному міжрегіональному управлінні з питань виконання кримінальних покарань Міністерства юстиції (а.с. 14).
Указаний наказ у межах цієї справи в судовому порядку не оскаржується позивачем.
Апеляційний суд вважає неґрунтовними посилання позивача на те, що з приводу протиправності наказу №18/Од від 10.02.2021р. позивач звертався до Міністра юстиції, який в свою чергу у відповідь направив листа з необґрунтованою відмовою у скасуванні зазначеного вище наказу та яким вказано начебто на можливість членів громадської ради приєднатись до діючої Громадської ради при Міністерстві юстиції та інші обставини з цим пов`язані, оскільки такі не є предметом розгляду даної справи, вимоги про скасування наказу та з приводу інших питань порушуваних у зверненні до Міністерства юстиції не були звернуті до відповідача.
Відмову, дії чи бездіяльність Міністра юстиції позивач не оскаржує у даній справі.
Підлягаю відхиленню за необґрунтованістю, на думку апеляційного суду, також і посилання скаржника на направлення 12.07.2023 до Департаменту звернення щодо створення ініціативної групи з підготовки установчих зборів з метою формування нового складу громадської ради з пропозицією включення до її складу представників інституцій громадського суспільства із числа членів громадської ради при Південному міжрегіональному управлінні з питань виконання кримінальних покарань Міністерства юстиції, у задоволенні якого було відмовлено, оскільки такі дії відповідача у справі не є спірними у межах цієї справи.
Також, колегія суддів приймає до уваги, що Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022 з 5:30 24 лютого 2022 року введений воєнний стан у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації.
Станом на дату вирішення даної справи воєнний стан в Україні не припинено.
Отже, проаналізувавши встановлені судом першої інстанції вірно обставини справи, приведені вище законодавчі приписи, дослідивши доводи скаржника, за наслідком апеляційного перегляду судового рішення у цій справі, судова колегія вважає обґрунтованим та правильним висновок суду першої інстанції про те, що за вказаних обставин, з огляду на підстави звернення до суду, у задоволенні позову Громадської організації "Молодіжний центр розвитку" до Департаменту з питань виконання кримінальних покарань, в якій позивач просить суд визнати протиправними дії щодо не утворення ініціативної групи для формування складу Громадської ради при Департаменті з питань виконання кримінальних покарань, викладені листі від 30.03.2023 року № 112-23/99пі необхідно відмовити.
Згідно пункту 29 рішення Європейського Суду з прав людини у справі «RuizTorija v. Spain» від 9 грудня 1994 року, статтю 6 не можна розуміти як таку, що вимагає пояснень детальної відповіді на кожний аргумент сторін. Відповідно, питання, чи дотримався суд свого обов`язку обґрунтовувати рішення може розглядатися лише в світлі обставин кожної справи.
Згідно пункту 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради Європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.
Інші доводи та заперечення сторін не мають принципового значення для правильного вирішення справи.
Доводи апеляційної скарги висновків суду першої інстанції не спростовують та не свідчать про неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального чи процесуального права.
Рішення суду першої інстанції відповідає встановленим у ст. 242 КАС України вимогам.
Відповідно до ст. 316 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду - без змін.
Колегія суддів вважає, що судом першої інстанції правильно встановлено обставини справи та постановлено судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права, а тому, відповідно до ст. 316 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду - без змін.
Керуючись ст. ст. 241-243, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 326, 328 КАС України, апеляційний суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Громадської організації "Молодіжний центр розвитку" - залишити без задоволення.
Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 15 листопада 2023 року у справі №420/10615/23 - залишити без змін.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів.
Суддя-доповідач Т.М. ТанасоглоСудді А.В. Крусян О.О. Димерлій
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.03.2024 |
Оприлюднено | 25.03.2024 |
Номер документу | 117829969 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення права особи на звернення до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Танасогло Т.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні