Рішення
від 10.01.2024 по справі 911/2007/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Симона Петлюри, 16/108, м. Київ, 01032, тел. (044) 235-95-51, е-mail: inbox@ko.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"10" січня 2024 р. Справа № 911/2007/23

Господарський суд Київської області у складі судді Бацуци В. М.

при секретарі судового засідання Панченко К. О.

за участю представників учасників справи:

від позивача: Палій А. В. (адвокат - ордер серії АІ №1448821 від 06.09.2023 р.);

від відповідача: Шишкіна І. В. ( самопредставництво - посадова інструкція № 35-05/1-2 від

18.06.2021 р.);

розглянувши матеріали справи

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Юніфрейт (03083, вул. Пирогівський шлях, буд. 34, м. Київ)

до Державного підприємства Міжнародний аеропорт Бориспіль (08300, вул. Бориспіль-7, с. Гора, Бориспільський район, Київська область)

про розірвання договору та зобов`язання звільнити від відповідальності у зв`язку із настанням форс-мажорних обставин

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

ТОВ Юніфрейт звернулось в Господарський суд Київської області із позовом до ДП МА Бориспіль про 1) розірвання договору № 80.1-14/1-66 від 30.12.2014 р., укладеного між ДП МА Бориспіль та ТОВ Юніфрейт з 18.02.2023 р.; 2) зобов`язання звільнити від відповідальності за невиконання обов`язків за період з 24.02.2022 р. по 01.05.2023 р. відповідно до договору № 80.1-14/1-66 від 30.12.2014 р. у зв`язку із настанням форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили).

Позовні вимоги обґрунтовані позивачем тим, що з 24.02.2022 р. у зв`язку із воєнною агресією Російської Федерації проти України та запровадженням воєнного стану, в Україні виникли форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили), що тривали більше 30 (тридцяти) календарних днів та унеможливили виконання сторонами своїх обов`язків згідно з договором № 80.1-14/1-66 від 30.12.2014 р. про відшкодування витрат Балансоутримувача на утримання орендованого нерухомого майна та надання комунальних послуг Орендарю, додаткової угоди № 1 від 01.09.2015 р. до договору № 80.1-14/1-66 від 30.12.2014 р., додаткової угоди № 2 від 11.12.2015 р. до договору № 80.1-14/1-66 від 30.12.2014 р., додаткової угоди № 3 від 07.05.2018 р. до договору № 80.1-14/1-66 від 30.12.2014 р., додаткової угоди № 4 від 18.03.2019 р. до договору № 80.1-14/1-66 від 30.12.2014 р., додаткової угоди № 5 від 28.12.2019 р. до договору № 80.1-14/1-66 від 30.12.2014 р., додаткової угоди № 6 від 15.11.2021 р. до договору № 80.1-14/1-66 від 30.12.2014 р., додаткової угоди № 7 від 30.08.2022 р. до договору № 80.1-14/1-66 від 30.12.2014 р., про що позивачем 30.01.2023 р. відповідним листом було повідомлено відповідача.

Ухвалою Господарського суду Київської області від 10.07.2023 р. відкрито провадження у справі № 911/2007/23 за позовом ТОВ Юніфрейт до ДП МА Бориспіль про розірвання договору та зобов`язання звільнити від відповідальності у зв`язку із настанням форс-мажорних обставин, визначено здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження і призначено її розгляд у підготовчому засіданні із викликом та за участю представників учасників справи на 06.09.2023 р.

31.07.2023 р. до канцелярії суду від відповідача надійшов відзив № 35-22/1-400 від 27.07.2023 р. на позовну заяву, що долучено судом до матеріалів справи, в якому він просить суд у задоволенні позовних вимог позивача відмовити в повному обсязі.

06.09.2023 р. у підготовчому засіданні судом оголошено перерву до 27.09.2023 р.

11.09.2023 р. на електронну пошту суду від позивача надійшла відповідь б/н від 11.09.2023 р. на відзив, що долучено судом до матеріалів справи.

15.09.2023 р. через систему Електронний суд до суду від відповідача надійшли заперечення № 35-22/1-480 від 14.09.2023 р. на відповідь на відзив, що долучено судом до матеріалів справи.

27.09.2023 р. за наслідками підготовчого засідання судом винесено ухвалу, якою відкладено його проведення на 11.10.2023 р.

Ухвалою Господарського суду Київської області від 11.10.2023 р. закрито підготовче провадження у справі та призначено справу до судового розгляду по суті із викликом та за участю представників учасників справи на 01.11.2023 р.

01.11.2023 р. у судовому засіданні судом оголошено перерву до 22.11.2023 р.

22.11.2023 р. до канцелярії суду від позивача надійшли письмові пояснення (вступне слово Позивача), що долучено судом до матеріалів справи.

22.11.2023 р. у судовому засіданні судом оголошено перерву до 13.12.2023 р.

Ухвалою Господарського суду Київської області від 18.12.2023 р. постановлено, що 13.12.2023 р. судове засідання не відбулось у зв`язку із тимчасовою втратою працездатності судді. Крім того даною ухвалою призначено проведення судового засідання суду на 10.01.2024 р.

10.01.2024 р. у судовому засіданні представник позивача надав усні пояснення щодо своїх позовних вимог, позовні вимоги підтримав, вважає їх обґрунтованими і правомірними та такими, що підлягають задоволенню з підстав, зазначених в позовній заяві.

Представник відповідача у судовому засіданні надав усні пояснення щодо своїх заперечень проти позову, просив суд відмовити в задоволенні позову повністю з підстав, зазначених у відзиві.

За наслідками судового засідання судом оголошено вступну і резолютивну частини рішення у даній справі.

Заслухавши пояснення представників учасників справи, дослідивши наявні у матеріалах справи докази, суд

ВСТАНОВИВ:

17.09.2014 р. між Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Київській області (надалі - Орендодавець) та позивачем (надалі - Орендар) було укладено договір оренди № 16240 нерухомого майна, що належить до державної власності, згідно з умов п. 1.1. якого Орендодавець передає, а Орендар приймає в строкове платне користування нежитлове приміщення № 25 на першому поверсі бізнес-центру вантажного терміналу, загальною площею 22, 9 кв. м (далі Майно), розміщене за адресою: Київська область, м. Бориспіль, Міжнародний аеропорт «Бориспіль», що перебуває на балансі ДП МА «Бориспіль» (далі Балансоутримувач), вартість якого становить за незалежною оцінкою 641 910, 00 грн без врахування ПДВ станом на 31 січня 2014 р. (надалі Договір 1624).

Згідно з п. 1.2. Договору майно передається в оренду з метою розміщення офісного приміщення без права здійснення митно-брокерської діяльності.

Відповідно до п. 2.1. Договору Орендар вступає у строкове платне користування Майном у термін, указаний у Договорі, але не раніше дати підписання Сторонами цього Договору та акта приймання-передачі Майна.

Відповідно до п. 5.14. Договору на наступний робочий день, що слідує за днем підписання договору оренди, Орендар зобов`язаний звернутись до Балансоутримувача для отримання проекту договору про відшкодування витрат Балансоутримувача на утримання орендованого Майна та надання комунальних послуг Орендарю.

Згідно з п. 7.1. Договору Орендодавець зобов`язується передати за участю Балансоутримувача Орендарю в оренду Майно згідно з цим Договором за актом приймання-передавання майна, який підписується одночасно з цим Договором.

17.09.2014 р. між Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Київській області та позивачем був підписаний акт приймання-передачі державного майна № І, згідно якого Орендодавець передав, а Орендар прийняв в оренду державне майно - нежитлове приміщення № 25 на першому поверсі бізнес-центру вантажного терміналу, загальною площею 22, 9 кв. м (далі Майно), розміщене за адресою: Київська область, м. Бориспіль, Міжнародний аеропорт «Бориспіль», стан майна задовільний.

24.02.2016 р. між позивачем та відповідачем було підписано додатковий договір № 1 до Договору оренди № 1624 від 17.09.2014 р.

15.09.2016 р. між позивачем та відповідачем було підписано додатковий договір № 2 до Договору оренди № 1624 від 17.09.2014 р.

14.12.2017 р. між позивачем та відповідачем було підписано додатковий договір № 3 до Договору оренди № 1624 від 17.09.2014 р.

21.09.2018 р. між позивачем та відповідачем було підписано додатковий договір № 4 до Договору оренди № 1624 від 17.09.2014 р.

09.10.2019 р. між позивачем та відповідачем було підписано додатковий договір № 5 до Договору оренди № 1624 від 17.09.2014 р.

10.02.2021 р. між позивачем та відповідачем було підписано договір оренди нерухомого або іншого окремого індивідуально визначеного майна, що належить до державної власності від 17.09.2014 № 1624, згідно з положень п. 12 розділу І «змінювані умови договору» цей договір діє до 16.09.2025 р. включно.

Відповідно до п. 6.5 розділу ІІ «незмінювані умови договору» Договору № 1624 протягом п`яти робочих днів з дати укладення цього договору Балансоутримувач зобов`язаний надати Орендарю для підписання:

два примірника договору про відшкодування витрат Балансоутримувача на утримання орендованого Майна та надання комунальних послуг Орендарю відповідно до примірного договору, затвердженого наказом Фонду державного майна, та/або проекти договорів із постачальниками комунальних послуг, якщо стосовно об`єкта оренди такими постачальниками комунальних послуг відкриті окремі особові рахунки або якщо окремі особові рахунки були відкриті на попереднього користувача Майном.

Орендар зобов`язаний протягом десяти робочих днів з моменту отримання примірників договору про відшкодування витрат Балансоутримувача на утримання орендованого Майна та надання комунальних послуг Орендарю:

підписати і повернути Балансоутримувачу примірник договору; або

подати Балансоутримувачу обґрунтовані зауваження до сум витрат, які підлягають відшкодуванню Орендарем за договором.

Орендар зобов`язаний протягом десяти робочих днів з моменту отримання від Балансоутримувача відповіді на свої зауваження, яка містить документальні підтвердження витрат, які підлягають відшкодуванню Орендарем, підписати і повернути Балансоутримувачу примірник договору.

Орендар вживає заходів для укладення із постачальниками комунальних послуг договорів на постачання відповідних комунальних послуг протягом місяця з моменту отримання проектів відповідних договорів від Балансоутримувача. Орендар зобов`язаний надати Балансоутримувачу копії договорів, укладених із постачальниками комунальних послуг.

30.12.2014 р. між позивачем (надалі Балансоутримувач) та відповідачем (надалі Орендар) було укладено договір № 80.1-14/1-66 про відшкодування витрат Балансоутримувача на утримання орендованого нерухомого майна та надання комунальних послуг Орендарю (надалі Договір № 80.1-14/1-66), положеннями пункту 1.1. якого передбачено, що у зв`язку з наданням Орендарю в строкове платне користування приміщення № 25 на першому поверсі бізнес-центру вантажного терміналу, загальною площею 22, 9 кв. м, з метою розміщення офісного приміщення без права здійснення митно-брокерської діяльності (надалі Майно) Балансоутримувач надає, а Орендар отримує наступні послуги:

Таблиця №1

№ П/П ВИД ПОСЛУГ ОБСЯГ НАДАНИХ ПОСЛУГ В МІСЯЦЬ ОПЛАТА ЗА ОДИНИЦЮ ВИМІРЮВАННЯ В МІСЯЦЬ, ГРН., БЕЗ ПДВ1 Забезпечення теплом (теплова енергія)Розрахунковим шляхом за 22,9 кв.м ? 1,374 Гкал* 900,00 (за 1 Гкал) 2 Забезпечення санітарно-гігієнічних умов праці 4 працівники 15,20 (за 1 працівника) 3 Використання води для прибирання орендованого Майна самостійно Орендарем 22,9 кв.м 1,35 (за 1 кв.м) 4 Прибирання (сміттєзбірника) та вивезення твердих побутових відходів 0,161 куб.м 30,70 (за 1 куб.м) 5Підтримання в належному стані території прилеглої до орендованого Майна, використання мереж освітлення території Балансоутримувача, обслуговування внутрішньо портових доріг та під`їздних шляхів, приміщень загального користування Щомісячна сплата в розмірі 3000, 00 грн без ПДВ

* Орієнтовний щомісячний обсяг теплової енергії спожитої для орендованого Майна становить:

22,9 кв.м Ч 0,06 Гкал? 1, 374 Гкал, де

22,9 кв.м орендована площа Майна,

0,06 Гкал орієнтовне споживання теплової енергії в місяць на 1 кв.м площі.

Фактичний щомісячний обсяг теплової енергії спожитої для опалення орендованого Майна визначається за формулою: Н = Нзаг: Sзаг Ч Sприм, де:

Н-кількість теплової енергії, що витрачена на опалення орендованого Майна (Гкал),

Нзаг - загальна кількість теплової енертії, що витрачена на опалення пасажирського терміналу «D», за показниками лічильника (Гкал),

Sзаг - загальна площа приміщень бізнес-центру вантажного терміналу (м2),

Sприм орендована площа Майна (м2).

Відповідно до п. 1.1.2 Договору № 80.1-14/1-66 Балансоутримувач забезпечує технічну можливість для під?єднання обладнання Орендаря до електричних мереж Балансоутримувача з метою передачі Орендарю електричної енергії, а Орендар відшкодовує витрати Балансоутримувача за тарифами електропостачальної організації:

Таблиця №2

№ П/П НАЙМЕНУВАННЯ ПОСЛУГИОБСЯГ СПОЖИТОЇ ЕЛЕКТРИЧНОЇ ЕНЕРГІЇ В МІСЯЦЬОПЛАТА ЗА ОДИНИЦЮ ВИМІРЮВАННЯ В МІСЯЦЬ, ГРН. БЕЗ ПДВ 1 Відшкодування вартості спожитої електричної енергії Згідно з показниками електролічильника, кВт/год За тарифом, отриманим від електропостачальної організації (Станом на 17.09.2014?0,9691 за 1 кВт/год)

Надання послуг та забезпечення технічної можливості для під`єднання обладнання Орендаря до електричних мереж Балансоутримувача, з метою передачі Орендарю електричної енергії, разом далі іменуються Послуги.

Відповідно до п. 1.4 Договору № 80.1-14/1-66 розмір оплати за Послуги залежить від фактичного їх об`єму, тарифів та витрат Балансоутримувача, пов`язаних з обсягом Послуг в період їх надання, якості Послуг та інших випадків, передбачених чинним законодавством України.

Відповідно до п. 1.6 Договору № 80.1-14/1-66 в разі припинення надання в строкове платне користування Майна припиняється дія цього Договору. В цьому випадку сплата за Послуги здійснюється до дати фактичного звільнення Орендарем Майна, яке підтверджується підписанням Сторонами відповідного Акту приймання-передачі державного майна до договору оренди нерухомого майна, що належить до державної власності, від 17.09.2014 № 1624).

Пунктом 2.1.6. Договору № 80.1-14/1-66 передбачено, що Балансоутримувач зобов`язується щомісяця, до 10 числа місяця, наступного за звітним, виставляти Орендарю рахунок за надані Послуги за звітний місяць та складати Акт приймання-здачі виконаних Послуг (надалі Акт виконаних Послуг), який є контрольним та звітним документом Сторін щодо надання-отримання Послуг та їх якості.

Пунктом 2.2.2. Договору № 80.1-14/1-66 визначено, що Орендар зобов`язується щомісяця, з 10 числа місяця, що слідує за звітним, самостійно одержувати в бухгалтерії Балансоутримувача рахунок та Акт приймання-здачі виконаних послуг. Сплата рахунку здійснюється Орендарем до 20 числа того ж місяця. Підписаний Акт приймання - здачі виконаних послуг Орендар зобов?язаний повернути в бухгалтерію Балансоутримувача протягом 5-ти робочих днів з дати його отримання або надати в цей строк вмотивовану відмову від його підписання. Якщо протягом 5-ти робочих днів Акт приймання - здачі виконаних послуг не буде повернутий Балансоутримувау та не надана в цей строк вмотивована відмова від його підписання, він вважається підписаним Сторонами.

Акт приймання - здачі виконаних послуг підписується керівниками Сторін або призначеними керівниками повноважними особами (за умови надання документів про надання таких повноважень).

Підписання Акту приймання - здачі виконаних послуг Орендарем є підтвердженням відсутності претензій до якості наданих Послуг.

Сплата рахунку за Послуги, які надавались в період з дати підписання Сторонами Акту № І приймання-передачі державного майна від 17.09.2014 до дати реєстрації цього Договору здійснюється Орендарем протягом 10 банківських днів з дати отримання Орендарем відповідного рахунку від Балансоутримувача.

Згідно з п. 5.1 Договору № 80.1-14/1-66 сторони звільняються від відповідальності за часткове або повне невиконання обов`язків, передбачених Договором, якщо це є наслідком обставин непереборної сили, що виникли після укладення Договору в результаті подій надзвичайного характеру, які жодна з Сторін не могла ні передбачити, ні попередити, включаючи, але не обмежуючись переліченим: пожежі, повені, землетруси, воєнні дії, страйки, що перешкоджають виконанню договірних зобов`язань у цілому або частково, якщо ті обставини безпосередньо вплинули на виконання обов`язків, передбачених Договором, на період їх дії (далі Форс-мажор).

Відповідно до п. 5.2 Договору № 80.1-14/1-66 сторона, для якої склалась неможливість виконання обов`язків за договором, зобов`язана у письмовій формі повідомити іншу Сторону протягом 14 календарних днів з моменту настання Форс-мажору. Відсутність такого повідомлення позбавляє відповідну Сторону права посилатись на Форс-мажор у майбутньому.

Пунктом 5.3 Договору № 80.1-14/1-66 визначено, що якщо дія Форс-мажору триває більше 30 календарних днів, кожна з Сторін має право на розірвання Договору і не несе відповідальності за таке розірвання за умови, що вона повідомить про це іншу Сторону не пізніше, як за 20 календарних днів до розірвання.

Відповідно до п. 5.4 Договору № 80.1-14/1-66 достатнім доказом дії Форс-мажору є документ, виданий Торгово-промисловою палатою України.

Згідно з п. 6.1 Договору № 80.1-14/1-66 договір набирає чинності з 17.09.2014 (дати підписання Сторонами Акту № І приймання-передачі державного майна від 17.09.2014) та діє до 16.09.2015 включно.

01.09.2015 р. між позивачем та відповідачем було підписано Додаткову угоду № 1 до Договору № 80.1-14/1-66 від 30.12.2014 р. про відшкодування витрат Балансоутримувача на утримання орендованого нерухомого майна та надання комунальних послуг Орендарю.

11.12.2015 р. між позивачем та відповідачем було підписано Додаткову угоду № 2 до Договору № 80.1-14/1-66 від 30.12.2014 р. про відшкодування витрат Балансоутримувача на утримання орендованого нерухомого майна та надання комунальних послуг Орендарю.

07.05.2018 р. між позивачем та відповідачем було підписано Додаткову угоду № 3 до Договору № 80.1-14/1-66 від 30.12.2014 р. про відшкодування витрат Балансоутримувача на утримання орендованого нерухомого майна та надання комунальних послуг Орендарю.

18.03.2019 р. між позивачем та відповідачем було підписано Додаткову угоду № 4 до Договору № 80.1-14/1-66 від 30.12.2014 р. про відшкодування витрат Балансоутримувача на утримання орендованого нерухомого майна та надання комунальних послуг Орендарю.

28.12.2019 р. між позивачем та відповідачем було підписано Додаткову угоду № 5 до Договору № 80.1-14/1-66 від 30.12.2014 р. про відшкодування витрат Балансоутримувача на утримання орендованого нерухомого майна та надання комунальних послуг Орендарю.

15.11.2021 р. між позивачем та відповідачем було підписано Додаткову угоду № 6 до Договору № 80.1-14/1-66 від 30.12.2014 р. про відшкодування витрат Балансоутримувача на утримання орендованого нерухомого майна та надання комунальних послуг Орендарю (надалі Додаткова угода № 6).

Відповідно до п. 3 Додаткової угоди № 6 сторони вирішили пункт 1.1.2 Договору викласти в новій редакції: « 1.1.2 Балансоутримувач забезпечує технічну можливість для під?єднання обладнання Орендаря до електричних мереж Балансоутримувача з метою передачі Орендарю електричної енергії, а Орендар відшкодовує витрати Балансоутримувача за цінами (тарифами) наведеними у Таблиці № 2 до Договору:

Таблиця № 2

№ п/п НАЗВА ПОСЛУГ КОД ЗГІДНО З ДК 016:2010 (ДКПП) ОБСЯГ СПОЖИТОЇ ЕЛЕКТРИЧНОЇ ЕНЕРГІЇ В МІСЯЦЬ ЦІНА (ТАРИФ), ГРН., БЕЗ ПДВ 1 Відшкодування вартості спожитої електричної енергії 68.20 Згідно з показниками електролічильника, кВт/годСкладові тарифу, передбачені діючим законодавством: -Електрична енергія відповідно до цін (тарифів), придбаної електричної енергії ДП МА «Бориспіль» -Послуги передачі електричної енергії за цінами (тарифами), встановленими уповноваженим органом державної влади (Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, далі НКРЕКП) - Розподіл електричної енергії за цінами (тарифами), встановленими уповноваженим органом державної влади (НКРЕКП)Надання послуг та забезпечення технічної можливості для під`єднання обладнання Орендаря до електричних мереж Балансоутримувача, з метою передачі Орендарю електричної енергії, далі разом Послуги.».

Відповідно до п. 14 Додаткової угоди № 6 сторони вирішили пункт 6.1 Договору викласти в новій редакції:

« 6.1 Договір набирає чинності з 17.09.2014 та діє до 16.09.2025. Якщо Договір підписувався Сторонами окремо, то датою укладання Договору вважається пізніша дата.».

Згідно з п. 18 Додаткової угоди № 6 угода набирає чинності з дати її укладення Сторонами та діє протягом дії Договору. Датою укладення Угоди вважається пізніша дата, якщо Угода підписувалась Сторонами окремо.

30.08.2022 р. між позивачем та відповідачем було підписано Додаткову угоду № 7 до Договору № 80.1-14/1-66 від 30.12.2014 р. про відшкодування витрат Балансоутримувача на утримання орендованого нерухомого майна та надання комунальних послуг Орендарю (надалі Додаткова угода № 7).

Згідно з п. 1 Додаткової угоди № 7, сторони вирішили викласти пункти 1-4 Таблиці № 1 Договору в наступній редакції:

№ П/П НАЗВА ПОСЛУГ КОД ЗГІДНО З ДК 016:2010 (ДКПП) ОБСЯГ НАДАНИХ ПОСЛУГ В МІСЯЦЬ ВАРТІСТЬ (ЦІНА), ГРН, БЕЗ ПДВ 1 Виробництво, транспортування та постачання теплової енергії за 1 Ккал 68.20 Розрахунковим шляхом за 22,9 кв.м ? 1,374 Гкал*з 15.11.2021 по 14.01.2022 включно 2 203, 81з 15.01.2022 4 139, 58 2 Забезпечення санітарно-гігієнічних умов праці одного працівника: - за місяць 68.20 4 працівники з 15.11.2021 по 14.01.2022 включно 99, 68з 15.01.2022 140, 46 3 Вода, використана для прибирання 1-го кв. м приміщення самостійно за місяць 68.20 22,9 кв. мз 15.11.2021 по 14.01.2022 включно 6,23з 15.01.2022 6,23 4Відшкодування витрат вартості послуги з поводження з побутовими відходами за 1 куб. м 68.20 0,161 куб. мз 01.02.2022 Відповідно до цін і тарифів, встановлених сторонньою організацією, що надає послугу Балансоутримувачу 4.1Утримання контейнерів для побутових відходів та контроль за вивозом побутових відходів з території ДП МА «Бориспіль»: - побутові відходи та великогабаритні відходи - за 1 куб. м 68.20 0,161 куб. мз 01.02.2022 22,00Згідно з п. 4 Додаткової угоди № 7 угода набирає чинності з дати її укладення Сторонами та діє протягом дії Договору. Датою укладення Угоди вважається пізніша дата, якщо Угода підписувалась Сторонами окремо.

У травні 2022 р. позивач звернувся до відповідача з листом № 30/05-01 від 30.05.2022 р. про скасування рахунків/актів, в якому повідомив останнього про те, що з 24.02.2022 р. по договору № 80.1-14/1-66 від 30.12.2014 р. виникли форс-мажорні обставини у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, наявність форс-мажорних обставин підтверджується листом Торгово-Промислової Палати України від 28.02.2022 р. № 2024/02.0-7.1.

У вересні 2022 р. позивач звернувся до відповідача з листом № 09/09-01 від 09.09.2022 р. про скасування рахунків/актів, в якому повторно повідомив останнього про те, що по договору № 80.1-14/1-66 від 30.12.2014 р. виникли форс-мажорні обставини у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України з 24.02.2022 р., наявність форс-мажорних обставин підтверджується листом Торгово-Промислової Палати України від 28.02.2022 р. № 2024/02.0-7.1.

У жовтні 2022 р. відповідач звернувся до позивача з листом № 03-22-425 від 24.10.2022 р. про надання інформації, в якому повідомив останнього, що незважаючи на часткову зупинку виробничої діяльності, ДП МА «Бориспіль» продовжує працювати, забезпечувати працездатність інфраструктури, а отже і необхідним є виконання умов договору № 80.1-14/1-66 від 30.12.2014 р. про відшкодування витрат Балансоутримувача на утримання орендованого нерухомого майна та надання комунальних послуг Орендарю.

Як було зазначено вище, позивач у своїй позовній заяві, просить суд розірвати договір № 80.1-14/1-66 від 30.12.2014 р., укладений між ДП МА Бориспіль та ТОВ Юніфрейт з 18.02.2023 р., а також зобов`язати ДП МА Бориспіль звільнити від відповідальності ТОВ Юніфрейт за невиконання обов`язків за період з 24.02.2022 р. по 01.05.2023 р. відповідно до договору № 80.1-14/1-66 від 30.12.2014 р. у зв`язку із настанням форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили).

З приводу вказаних позовних вимог позивача суд вважає за необхідне зазначити наступне.

Регулювання відносин, що виникають у зв`язку із наданням послуг здійснюється Господарським кодексом України, Цивільним кодексом України, іншими нормативно-правовими актами і безпосередньо договором.

Статтею 193 Господарського кодексу України встановлено, що суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться.

Статтею 526 Цивільного кодексу України визначено, що зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

Згідно ст. 901 Цивільного кодексу України за договором про надання послуг одна сторона (виконавець) зобов`язується за завданням другої сторони (замовника) надати послугу, яка споживається в процесі вчинення певної дії або здійснення певної діяльності, а замовник зобов`язується оплатити виконавцеві зазначену послугу, якщо інше не встановлено договором.

2. Положення цієї глави можуть застосовуватися до всіх договорів про надання послуг, якщо це не суперечить суті зобов`язання.

Частиною 1 ст. 903 цього ж кодексу закріплено, що якщо договором передбачено надання послуг за плату, замовник зобов`язаний оплатити надану йому послугу в розмірі, у строки та в порядку, що встановлені договором.

Частиною 1 ст. 530 цього ж кодексу закріплено, що якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).

Згідно ст. 610 цього ж кодексу порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).

Відповідно до ч. 1 ст. 612 цього ж кодексу боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов`язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом.

Як було зазначено вище, сторони під час укладення договору № 80.1-14/1-66 від 30.12.2014 р. про відшкодування витрат Балансоутримувача на утримання орендованого нерухомого майна та надання комунальних послуг Орендарю, зокрема дійшли згоди щодо порядку, а також способу повідомлення іншої сторони про виникнення та дію обставин непереборної сили, - форс-мажор, а саме п. 5.2 Договору встановлено, що сторона, для якої склалась неможливість виконання обов`язків за договором, зобов`язана у письмовій формі повідомити іншу Сторону протягом 14 календарних днів з моменту настання Форс-мажору. Відсутність такого повідомлення позбавляє відповідну Сторону права посилатись на Форс-мажор у майбутньому.

Крім того, як було зазначено вище, згідно з п. 5.4 Договору достатнім доказом дії Форс-мажору є документ, виданий Торгово-промисловою палатою України.

Як вбачається з матеріалів справи, позивач лише 30.05.2022 р. звернувся у письмовій формі до відповідача, а саме позивач листом № 30/05-01 від 30.05.2022 р. про скасування рахунків/актів, повідомив про настання для ТОВ Юніфрейт починаючи з 24.02.2022 р. форс-мажорних обставин за договором № 80.1-14/1-66 від 30.12.2014 р. про відшкодування витрат Балансоутримувача на утримання орендованого нерухомого майна та надання комунальних послуг Орендарю, настання яких підтверджується листом Торгово-Промислової Палати України від 28.02.2022 р. № 2024/02.0-7.1.

Щодо достатності листа Торгово-Промислової Палати України від 28.02.2022 р. № 2024/02.0-7.1., як доказу виникнення обставин непереборної сили за вищезазначеним договором та підстави звільнення позивача від відповідальності за даним договором, суд вважає за потрібне зазначити наступне.

Відповідно до ст. 14 Закону України Про торгово-промислові палати в Україні торгово-промислова палати України засвідчує форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили), а також торговельні та портові звичаї, прийняті в Україні, за зверненнями суб`єктів господарської діяльності та фізичних осіб.

Згідно з ст. 14-1 цього ж закону Торгово-промислова палата України та уповноважені нею регіональні торгово-промислові палати засвідчують форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) та видають сертифікат про такі обставини протягом семи днів з дня звернення суб`єкта господарської діяльності за собівартістю. Сертифікат про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) для суб`єктів малого підприємництва видається безкоштовно.

Форс-мажорними обставинами (обставинами непереборної сили) є надзвичайні та невідворотні обставини, що об`єктивно унеможливлюють виконання зобов`язань, передбачених умовами договору (контракту, угоди тощо), обов`язків згідно із законодавчими та іншими нормативними актами, а саме: загроза війни, збройний конфлікт або серйозна погроза такого конфлікту, включаючи але не обмежуючись ворожими атаками, блокадами, військовим ембарго, дії іноземного ворога, загальна військова мобілізація, військові дії, оголошена та неоголошена війна, дії суспільного ворога, збурення, акти тероризму, диверсії, піратства, безлади, вторгнення, блокада, революція, заколот, повстання, масові заворушення, введення комендантської години, карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України, експропріація, примусове вилучення, захоплення підприємств, реквізиція, громадська демонстрація, блокада, страйк, аварія, протиправні дії третіх осіб, пожежа, вибух, тривалі перерви в роботі транспорту, регламентовані умовами відповідних рішень та актами державних органів влади, закриття морських проток, ембарго, заборона (обмеження) експорту/імпорту тощо, а також викликані винятковими погодними умовами і стихійним лихом, а саме: епідемія, сильний шторм, циклон, ураган, торнадо, буревій, повінь, нагромадження снігу, ожеледь, град, заморозки, замерзання моря, проток, портів, перевалів, землетрус, блискавка, пожежа, посуха, просідання і зсув ґрунту, інші стихійні лиха тощо.

Відповідно до п. 3.3. Регламенту засвідчення Торгово-промисловою палатою України та регіональними торгово-промисловими палатами форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), затверджених рішенням Президії ТПП України від 18.12.2014 р. №44(5), сертифікат (у певних договорах, законодавчих і нормативних актах згадується також як висновок, довідка, підтвердження) про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) (далі - Сертифікат) - документ, за затвердженими Президією ТПП України відповідними формами, який засвідчує настання форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), виданий ТПП України або регіональною торгово-промисловою палатою згідно з чинним законодавством, умовами договору (контракту, угоди тощо) та цим Регламентом.

Відповідно до п.п. 6.1., 6.2. Регламенту Підставою для засвідчення форс-мажорних обставин є наявність однієї або більше форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), перелічених у ст. 14-1 Закону України Про торгово-промислові палати в Україні в редакції від 02.09.2014 року, а також визначених сторонами за договором, контрактом, угодою, типовим договором, законодавчими, відомчими та/чи іншими нормативними актами, які вплинули на зобов`язання таким чином, що унеможливили його виконання у термін, передбачений відповідно договором, контрактом, угодою, типовим договором, законодавчими та/чи іншими нормативними актами.

Форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) засвідчуються за зверненням суб`єктів господарської діяльності та фізичних осіб по кожному окремому договору, окремим податковим та/чи іншим зобов`язанням/обов`язком, виконання яких настало згідно з умовами договору, контракту, угоди, законодавчих чи інших нормативних актів і виконання яких стало неможливим через наявність зазначених обставин.

До кожної окремої заяви додається окремий комплект документів.

Ознаками форс-мажорних обставин є наступні елементи: вони не залежать від волі учасників цивільних (господарських) відносин; мають надзвичайний характер; є невідворотними; унеможливлюють виконання зобов`язань за даних умов здійснення господарської діяльності.

Форс-мажорні обставини не мають преюдиціальний (заздалегідь встановлений) характер. При їх виникненні сторона, яка посилається на дію форс-мажорних обставин, повинна це довести. Сторона яка посилається на конкретні обставини повинна довести те, що вони є форс-мажорними, в тому числі, саме для конкретного випадку. Виходячи з ознак форс-мажорних обставин, необхідно також довести їх надзвичайність та невідворотність. Те, що форс-мажорні обставини необхідно довести, не виключає того, що наявність форс-мажорних обставин може бути засвідчено відповідним компетентним органом.

Наявність форс-мажорних обставин засвідчується Торгово-промисловою палатою України та уповноваженими нею регіональними торгово-промисловими палатами відповідно до статей 14, 141 Закону України Про торгово-промислові палати України шляхом видачі сертифіката.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 25.01.2022 р. у справі № 904/3886/21.

Отже, з наведених норм слідує, що форс-мажорні обставини мають індивідуальний персоніфікований характер щодо конкретного договору та його сторін. Відтак сертифікат видається заінтересованому суб`єкту господарювання на підставі його звернення. Іншого порядку засвідчення форс-мажорних обставин не визначено.

Указом Президента України № 64/2022 від 24.02.2022 р. Про введення воєнного стану в Україні, затвердженим Законом України № 2102-IX від 24.02.2022 р. Про затвердження Указу Президента України Про введення воєнного стану в Україні в Україні введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб із подальшим продовженням строку його дії.

Листом Торгово-промислової палати України № 2024/02.0-7.1 від 28.02.2022 р. засвідчено, що військова агресія Російської Федерації проти України, що стало підставою для введення воєнного стану є форс-мажорними обставинами (обставинами непереборної сили) та до їх офіційного закінчення є надзвичайними, невідворотними та об`єктивними обставинами для суб`єктів господарської діяльності по зобов`язанням за договорами, виконання яких настало і стало неможливим у встановлений термін внаслідок настання таких форс-мажорних обставин.

Водночас, вказаний лист носить загальний інформаційний характер, оскільки констатує абстрактний факт без доведення причинно-наслідкового зв`язку у конкретному зобов`язанні. Неможливість виконання договірних зобов`язань особа повинна підтверджувати документально в залежності від її дійсних обставин, що унеможливлюють виконання на підставі вимог законодавства.

При цьому, позивачем до листа № 30/05-01 від 30.05.2022 р. про скасування рахунків/актів не було додано сертифікат, виданий Торгово-промисловою палатою України чи уповноваженими регіональними торгово-промисловими палатами, що засвідчує наявність форс-мажорних обставин, які впливають на реальну можливість виконання зобов`язань позивача саме за договором № 80.1-14/1-66 від 30.12.2014 р. про відшкодування витрат Балансоутримувача на утримання орендованого нерухомого майна та надання комунальних послуг Орендарю.

Отже, у процесі розгляду справи позивачем, як стороною, для якої склалась неможливість виконання обов`язків за договором № 80.1-14/1-66 від 30.12.2014 р. про відшкодування витрат Балансоутримувача на утримання орендованого нерухомого майна та надання комунальних послуг Орендарю у відповідності до ч. 3 ст. 13 та ч. 1 ст. 74 Господарського процесуального кодексу України не було надано суду жодних належних та допустимих доказів, що б підтверджували належне виконання ним свого обов`язку щодо своєчасного повідомлення відповідача протягом 14 календарних днів з моменту настання обставин непереборної сили (Форс-мажору) про їх виникнення, а тому, враховуючи положення п. 5.2 Договору, відсутність такого повідомлення позбавляє позивача права посилатись на існування форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), як на підставу розірвання договору № 80.1-14/1-66 від 30.12.2014 р. про відшкодування витрат Балансоутримувача на утримання орендованого нерухомого майна та надання комунальних послуг Орендарю, так і на підставу звільнення від відповідальності за невиконання обов`язків за період з 24.02.2022 р. по 01.05.2023 р. за вищезазначеним договором.

Крім того, суд вважає за потрібне зазначити наступне.

Відповідно до частин 1-2, 4 ст. 179 Господарського кодексу України майново-господарські зобов`язання, які виникають між суб`єктами господарювання або між суб`єктами господарювання і негосподарюючими суб`єктами - юридичними особами на підставі господарських договорів, є господарсько-договірними зобов`язаннями.

2. Кабінет Міністрів України, уповноважені ним або законом органи виконавчої влади, державні органи та органи державної влади можуть рекомендувати суб`єктам господарювання орієнтовні умови господарських договорів (примірні договори), а у визначених законом випадках - затверджувати типові договори.

4. При укладенні господарських договорів сторони можуть визначати зміст договору на основі:

вільного волевиявлення, коли сторони мають право погоджувати на свій розсуд будь-які умови договору, що не суперечать законодавству;

примірного договору, рекомендованого органом управління суб`єктам господарювання для використання при укладенні ними договорів, коли сторони мають право за взаємною згодою змінювати окремі умови, передбачені примірним договором, або доповнювати його зміст;

типового договору, затвердженого Кабінетом Міністрів України, чи у випадках, передбачених законом, іншим державним органом або органом державної влади, коли сторони не можуть відступати від змісту типового договору, але мають право конкретизувати його умови;

договору приєднання, запропонованого однією стороною для інших можливих суб`єктів, коли ці суб`єкти у разі вступу в договір не мають права наполягати на зміні його змісту.

Згідно з ч. 1 ст. 16 Закону України Про оренду державного та комунального майна договір оренди формується на підставі примірного договору оренди, що затверджується:

Кабінетом Міністрів України - щодо майна державної власності;

представницькими органами місцевого самоврядування - щодо майна комунальної власності.

Якщо представницький орган місцевого самоврядування не затвердив примірний договір оренди комунального майна, застосовується примірний договір оренди державного майна.

Договір оренди може відрізнятися від примірного договору оренди, якщо об`єкт оренди передається в оренду з додатковими умовами. Рішенням Кабінету Міністрів України (представницького органу місцевого самоврядування - для комунального майна) можуть бути передбачені особливості договору оренди майна, що передається в оренду з додатковими умовами.

Таким чином, положеннями примірного договору оренди нерухомого або іншого окремого індивідуально визначеного майна, що належить до державної власності, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 820 від 12.08.2020 р. Про затвердження примірних договорів оренди державного майна, а тому і положеннями договору оренди нерухомого або іншого окремого індивідуально визначеного майна, що належить до державної власності від 17.09.2014 р. № 1624, підписаного між позивачем та Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Київській області передбачено обов`язок Балансоутримувача протягом п`яти робочих днів з дати укладення цього договору надати Орендарю для підписання два примірника договору про відшкодування витрат Балансоутримувача на утримання орендованого Майна та надання комунальних послуг Орендарю відповідно до примірного договору, затвердженого наказом Фонду державного майна, та/або проекти договорів із постачальниками комунальних послуг, якщо стосовно об`єкта оренди такими постачальниками комунальних послуг відкриті окремі особові рахунки або якщо окремі особові рахунки були відкриті на попереднього користувача Майном, а також даним договором встановлений обов`язок Орендаря протягом десяти робочих днів з моменту отримання примірників договору про відшкодування витрат Балансоутримувача на утримання орендованого Майна та надання комунальних послуг Орендарю підписати і повернути Балансоутримувачу примірник договору або подати Балансоутримувачу обґрунтовані зауваження до сум витрат, які підлягають відшкодуванню Орендарем за договором.

Як вбачається з матеріалів справи, було встановлено судом у процесі розгляду справи, а також не заперечувалось сторонами у процесі розгляду справи, договір оренди нерухомого або іншого окремого індивідуально визначеного майна, що належить до державної власності від 17.09.2014 р. № 1624, укладений між позивачем та Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Київській області станом на момент розгляду справи є чинний та нерозірваний, а тому для належного утримання та обслуговування орендованого позивачем майна є необхідним наявність укладеного та чинного договору про відшкодування витрат Балансоутримувача на утримання орендованого Майна та надання комунальних послуг.

Крім того, щодо ефективності обраного позивачем способу захисту, - зобов`язати ДП МА Бориспіль звільнити ТОВ Юніфрейт від відповідальності за невиконання обов`язків за період з 24.02.2022 р. по 01.05.2023 р. відповідно до договору № 80.1-14/1-66 від 30.12.2014 р. у зв`язку із настанням форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), суд вважає за потрібне зазначити наступне.

Велика Палата Верховного Суду у постанові № 522/1528/15-ц від 26.01.2021 р. вказала, що застосування конкретного способу захисту цивільного права залежить як від змісту права чи інтересу, за захистом якого звернулася особа, так і від характеру його порушення, невизнання або оспорення. Такі право чи інтерес мають бути захищені судом у спосіб, який є ефективним, тобто таким, що відповідає змісту відповідного права чи інтересу, характеру його порушення, невизнання або оспорення та спричиненим цими діяннями наслідкам. Спосіб захисту порушеного права або інтересу має бути таким, щоб у позивача не виникала необхідність повторного звернення до суду.

Відповідно до правової позиції, яка викладена у постанові Верховного Суду від 04.08.2021 р. у справі № 910/3372/19, предмет і підстави позову визначаються самостійно позивачем і суд не може виходити за межі відповідних вимог. На суд покладено обов`язок вирішити наявний між сторонами спір з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав і законних інтересів відповідних осіб. У той же час, предмет та підстави позову визначаються та можуть в установленому порядку змінюватися тільки позивачем, тоді як суд позбавлений права на відповідну процесуальну ініціативу.

Такі правові висновки є усталеними та знаходять втілення, зокрема, у постановах Верховного Суду від 09.11.2021 у справі № 908/2637/20, від 29.09.2021 у справі № 910/17079/19, від 16.09.2021 у справі № 922/3059/16, від 26.01.2021 у справі № 923/722/19, від 29.10.2020 у справі № 917/814/16, від 29.01.2020 у справі № 904/5265/18, від 28.01.2020 у справі № 912/653/19, від 06.11.2019 у справі № 909/51/19, від 25.06.2019 у справі № 5023/5836/12, від 19.06.2019 у справі № 910/19581/16, від 05.06.2019 у справі № 909/452/18, від 18.03.2019 у справі № 908/1165/17, від 06.12.2018 у справі № 902/1592/15.

При цьому, позивач самостійно визначає і обґрунтовує в позовній заяві, у чому саме полягає порушення його прав та інтересів, а суд перевіряє ці доводи і залежно від встановленого вирішує питання про наявність чи відсутність підстав для правового захисту.

Вирішуючи спір, суд надає об`єктивну оцінку наявності порушеного права чи інтересу на момент звернення до господарського суду, а також визначає, чи відповідає обраний спосіб захисту порушеного права тим, що передбачені законодавством, та чи забезпечить такий спосіб захисту відновлення порушеного права позивача.

Суд зобов`язаний з`ясувати характер спірних правовідносин (предмет і підстави позову), наявність/відсутність порушеного права чи інтересу та можливість його поновлення/захисту в обраний спосіб (аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 22.01.2019 у справі № 912/1856/16, від 24.12.2019 у справі № 902/377/19).

Відсутність порушеного права чи невідповідність обраного позивачем способу його захисту способам, визначеним законодавством, встановлюється при розгляді справи по суті та є підставою для прийняття судового рішення про відмову в позові.

Аналогічну правову позицію викладено, зокрема, у постановах Верховного Суду від 14.08.2018 у справі № 910/1972/17, від 23.05.2019 у справі № 920/301/18, від 25.06.2019 у справі № 922/1500/18, від 24.12.2019 у справі № 902/377/19.

Як вбачається з матеріалів справи, обраний позивачем спосіб захисту, - зобов`язання звільнити ТОВ Юніфрейт від відповідальності за невиконання обов`язків за період з 24.02.2022 р. по 01.05.2023 р. відповідно до договору № 80.1-14/1-66 від 30.12.2014 р. у зв`язку із настанням форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) не містить та не визначає конкретний перелік видів господарсько-правової відповідальності від якої підлягає звільненню позивач, конкретний розмір даної відповідальності, а також факти порушень зобов`язань за договором № 80.1-14/1-66 від 30.12.2014 р., що викликають настання такої відповідальності, що також унеможливлює виконання самої позовної вимоги позивача, у разі її задоволення.

Таким чином, враховуючи вищевикладене, зобов`язання звільнити ТОВ Юніфрейт від відповідальності за невиконання обов`язків за період з 24.02.2022 р. по 01.05.2023 р. відповідно до договору № 80.1-14/1-66 від 30.12.2014 р. у зв`язку із настанням форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) не є належним способом захисту прав, оскільки не призведе до захисту та реального відновлення порушених прав позивача.

Таким чином, враховуючи вищевикладене, обставини справи, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є необґрунтованими та незаконними, а тому не вбачає підстав для задоволення позову.

Судові витрати відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України покладаються на позивача.

Керуючись ст. ст. 123, 129, 233, 236 - 240 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

1.Відмовити у задоволенні позову повністю.

2.Судові витрати покласти на позивача.

3.Рішення набирає законної сили після закінчення строку на його апеляційне оскарження, а у разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Рішення може бути оскаржено протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подання апеляційної скарги до Північного апеляційного господарського суду.

Суддя В.М.Бацуца

Повний текст рішення складено і підписано

20 березня 2024 р.

Дата ухвалення рішення10.01.2024
Оприлюднено25.03.2024
Номер документу117847274
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —911/2007/23

Ухвала від 15.04.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Майданевич А.Г.

Рішення від 10.01.2024

Господарське

Господарський суд Київської області

Бацуца В.М.

Ухвала від 18.12.2023

Господарське

Господарський суд Київської області

Бацуца В.М.

Ухвала від 11.10.2023

Господарське

Господарський суд Київської області

Бацуца В.М.

Ухвала від 27.09.2023

Господарське

Господарський суд Київської області

Бацуца В.М.

Ухвала від 10.07.2023

Господарське

Господарський суд Київської області

Бацуца В.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні