ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
УХВАЛА
судового засідання про закриття провадження у справі
в частині позовних вимог
19 березня 2024 рокусправа № 380/13921/23
Львівський окружний адміністративний суд в складі:
головуючої - судді Потабенко В.А.,
секретаря судового засідання Лизак Д.А.,
за участі:
позивача ОСОБА_1 ,
представника позивача Кульматицької Г.Я., згідно договору,
представника відповідача Коржевич У.Ф., згідно наказу,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Львові клопотання представника відповідача про закриття в частині адміністративної справи за позовною заявою ОСОБА_1 до Львівської міської ради, треті особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Львівське комунальне підприємство «Бюро технічної інвентаризації та експертної оцінки», об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Тютюнників 47», про визнання протиправними та скасування ухвал, зобов`язання вчинити дії
в с т а н о в и в:
в провадженні Львівського окружного адміністративного суду перебуває справа за позовом ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 , позивач) до Львівської міської ради (далі ЛМР, відповідач), треті особи на стороні відповідача, що не заявляють самостійних вимог на предмет спору, Львівське комунальне підприємство «Бюро технічної інвентаризації та експертної оцінки» (далі ЛКП «Бюро технічної інвентаризації та експертної оцінки»), об`єднання співвласників багатоквартирного житлового будинку «Тютюнників 47» (далі ОСББ «Тютюнників 47»), про визнання протиправними та скасування ухвал, зобов`язання вчинити дії.
Зокрема позивач просить:
- визнати протиправною та скасувати ухвалу Львівської міської ради 14-тої сесії 8-го скликання «Про відмову в наданні ОСОБА_1 дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на вул. Тютюнників, 49» від 09.03.2023 № 3052;
- визнати протиправною та скасувати ухвалу Львівської міської ради 10-тої сесії 8-го скликання «Про надання ОСББ «Тютюнників 47» дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на вул. Тютюнників, 47» від 30.09.2022 № 2561;
- визнати протиправною та скасувати ухвалу Львівської міської ради 16-тої сесії 8-го скликання «Про затвердження ОСББ "Тютюнників 47" проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання земельної ділянки у постійне користування на АДРЕСА_1 » від 26.05.2023 № 3330;
- зобов`язати Львівську міську раду повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 03.12.2020 про надання дозволу ОСОБА_1 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва індивідуального гаража, у межах норм безоплатної приватизації, орієнтовною площею 0,0056 га.
Ухвалою від 04.09.2023 суддя відкрила загальне позовне провадження в адміністративній справі та призначила підготовче засідання у справі. Крім того, суддя залучила до участі у справі третіх осіб без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача ЛКП «Бюро технічної інвентаризації та експертної оцінки» та ОСББ «Тютюнників 47».
23.02.2024 від представника відповідача надійшло клопотання про закриття провадження у справі в частині позовних вимог (вх. 14686). В обґрунтування свого клопотання зазначає, що в ході судового розгляду представником ЛМР з`ясовано, що 16.02.2024 на підставі ухвали ЛМР № 3330 від 26.05.2023 «Про затвердження ОСББ «Тютюнників 47» проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання земельної ділянки у постійне користування на АДРЕСА_1 » за ОСББ «Тютюнників 47» державним реєстратором Управління державної реєстрації Юридичного департаменту Львівської міської ради Мельник І.Б. було зареєстровано право постійного користування земельною ділянкою з кадастровим номером 4610136600:07:005:0049 площею 0,132 га. Представник відповідача вказує, що є неправильним поширення юрисдикції адміністративних судів на той чи інший спір тільки тому, що відповідачем у справі є суб`єкт владних повноважень. Визначальною ознакою справи адміністративної юрисдикції є суть (зміст, характер) спору. Публічно-правовий спір, на який поширюється юрисдикція адміністративних судів, є спором між учасниками публічно-правових відносин і стосується саме цих відносин. Натомість визначальні ознаки приватноправових відносин - це юридична рівність та майнова самостійність їх учасників, наявність майнового чи немайнового, особистого інтересу суб`єкта. Спір буде мати приватноправовий характер, якщо він обумовлений порушенням приватного права (як правило майнового) певного суб`єкта, що підлягає захисту в спосіб, передбачений законодавством для сфери приватноправових відносин, навіть і в тому випадку, якщо до порушення приватного права призвели владні управлінські дії суб`єкта владних повноважень. Разом з тим, участь суб`єкта владних повноважень є обов`язковою ознакою класифікації спору як публічно-правового. Однак, не кожен спір за участю суб`єкта владних повноважень є публічно-правовим. Якщо порушення своїх прав особа вбачає у наслідках, які спричинені рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень, які вона вважає неправомірними, і ці наслідки призвели до виникнення, зміни чи припинення цивільних правовідносин, мають майновий характер або пов`язаний з реалізацією її майнових або особистих немайнових інтересів, то визнання незаконними (протиправними) таких рішень є способом захисту цивільних прав та інтересів. Фактично в частині позовної вимоги про визнання протиправною та скасування ухвали Львівської міської ради № 3330 від 26.05.2023 у справі № 380/13921/23 спір виник між позивачем та органом місцевого самоврядування з приводу оскарження протиправного, на думку позивача, рішення органу місцевого самоврядування. Однак, на підставі зазначеного рішення було набуто та зареєстровано речове право третьої особи ОСББ «Тютюнників 47», а саме - право постійного користування земельною ділянкою. Відтак, у справі, що розглядається, в частині вимоги щодо скасування ухвали Львівської міської ради № 3330 від 26.05.2023 існує спір про право цивільне, що є підставою для закриття провадження у справі в цій частині.
В судовому засіданні представник відповідача підтримала подане клопотання від 23.02.2024. Просила його задовольнити.
В судовому засіданні представник позивача проти закриття провадження у справі в частині позовних вимог заперечила, зазначила, що в зв`язку з прийняттям ухвали № 3330 від 26.05.2023 ЛМР виник саме публічно-правовий спір, який має розглядатись за правилами, встановленими Кодексом адміністративного судочинства України. В зв`язку з чим просила відмовити у задоволенні клопотання про закриття провадження в частині позовних вимог.
Представники третіх осіб в судове засідання не з`явились, хоча належним чином були повідомленні про час та місце розгляду справи. Свого ставлення до клопотання ЛМР про закриття провадження у справі щодо частини позовних вимог не висловили.
При вирішенні питання про закриття провадження у справі суд виходить із завдань адміністративного судочинства, якими відповідно до ч. 1 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
У свою чергу, п. 1, 2 ч. 1 ст. 4 КАС України визначено, що адміністративна справа - це переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір.
Публічно-правовий спір - це спір, у якому хоча б одна із сторін здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв`язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій; або хоча б одна сторона надає адміністративні послуги на підставі законодавства, яке уповноважує або зобов`язує надавати такі послуги виключно суб`єкта владних повноважень, і спір виник у зв`язку із наданням або ненаданням такою стороною зазначених послуг; або хоча б одна із сторін є суб`єктом виборчого процесу або процесу референдуму і спір виник у зв`язку із порушенням її прав у такому процесі з боку суб`єкта владних повноважень або іншої особи.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 19 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема: спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.
Водночас, за приписами п. 7 ч. 1 ст. 4 КАС України, суб`єктом владних повноважень є орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їх посадова чи службова особа, інший суб`єкт при здійсненні ними публічно-владних управлінських функцій на підставі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, або наданні адміністративних послуг.
Отже, до компетенції адміністративних судів належать спори фізичних чи юридичних осіб з органом державної влади, органом місцевого самоврядування, їхньою посадовою або службовою особою, предметом яких є перевірка законності рішень, дій чи бездіяльності цих органів (осіб), відповідно, прийнятих або вчинених ними при здійсненні владних управлінських функцій.
Відповідно до висновків Великої Палати Верховного Суду, викладених у постанові від 13.06.2018 у справі № 819/362/16, публічно-правовий спір має особливий суб`єктний склад. Участь суб`єкта владних повноважень є обов`язковою ознакою для того, щоб класифікувати спір як публічно-правовий. Однак сама по собі участь у спорі суб`єкта владних повноважень не дає підстав ототожнювати спір із публічно-правовим та відносити його до справ адміністративної юрисдикції. Необхідно з`ясовувати, у зв`язку із чим виник спір та за захистом яких прав особа звернулася до суду.
Згідно позиції Великої Палати Верховного Суду, викладеної у постанові від 03.07.2018 у справі № 826/27224/15, під час визначення предметної юрисдикції справ суди повинні виходити із суті права та/або інтересу, за захистом якого звернулася особа, заявлених вимог, характеру спірних правовідносин, змісту та юридичної природи обставин у справі. Визначальною ознакою справи адміністративної юрисдикції є суть (зміст, характер) спору. Публічно-правовий спір, на який поширюється юрисдикція адміністративних судів, є спором між учасниками публічно-правових відносин і стосується саме цих відносин.
Поряд з цим, приватноправові відносини вирізняються наявністю майнового чи немайнового особистого інтересу учасника. Спір має приватноправовий характер, якщо він обумовлений порушенням або загрозою порушення, як правило, майнового приватного права чи інтересу.
Якщо порушення своїх прав особа вбачає у наслідках, спричинених неправомірними, на думку особи, рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень, і ці наслідки призвели до виникнення, зміни чи припинення цивільних правовідносин, мають майновий характер або пов`язаний з реалізацією її майнових або особистих немайнових інтересів, то визнання незаконними (протиправними) таких рішень є способом захисту цивільних прав та інтересів.
Відтак, вирішуючи питання про юрисдикцію спору, необхідно з`ясувати, зокрема, характер спірних правовідносин, а також суть права та/або інтересу, за захистом якого звернулася особа.
Зі змісту позовної заяви та пояснень, наданих представником позивача в судових засіданнях, вбачається, що предметом спору у даній справі є, крім іншого, визнання протиправною та скасування ухвали Львівської міської ради 16-тої сесія 8-го скликання «Про затвердження ОСББ «Тютюнників 47» проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання земельної ділянки у постійне користування на вул. Тютюнників, 47» від 26.05.2023 № 3330 з підстав того, що вказана земельна ділянка накладається на земельну ділянку, яку позивач бажав отримати у власність для будівництва індивідуального гаража.
Суд з матеріалів справи встановив, що ухвалою ЛМР 10-тої сесії 8-го скликання № 2561 від 30.09.2022 «Про надання ОСББ «Тютюнників 47» дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на вул. Тютюнників, 47», за наслідками розгляду звернення ОСББ «Тютюнників 47» від 06.10.2021 (зареєстроване у Львівській міській раді 06.10.2021 за № 2-102295/АП-24), керуючись ст. 144 Конституції України, пп. 34 п. 1 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», ст. ст. 12, 42, 123 Земельного кодексу України, ухвалою міської ради від 13.07.2018 № 3772 «Про затвердження Тимчасового порядку надання об`єднанням співвласників багатоквартирних будинків земельних ділянок у постійне користування», було надано ОСББ «Тютюнників 47» (код ЄДРПОУ 44374412) дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,1320 га (у тому числі площею 0,0822 га з обмеженнями без права капітального будівництва) на вул. Тютюнників, 47 для обслуговування багатоквартирного будинку за рахунок земель, що не надані у власність або користування, з подальшим переведенням їх до земель житлової та громадської забудови. Зобов`язано ОСББ «Тютюнників 47» у встановленому порядку подати міській раді на затвердження проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки.В подальшому ЛМР на 16-тій сесії 8-го скликання було прийнято ухвалу «Про затвердження ОСББ «Тютюнників 47» проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання земельної ділянки у постійне користування на АДРЕСА_1 » від 26.05.2023 № 3330.
Зазначеною ухвалою затверджено ОСББ «Тютюнників 47» (код ЄДРПОУ 44374412) проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надати земельну ділянку площею 0,1320 га з обмеженнями без права капітального будівництва та передачі у суборенду на АДРЕСА_1 (кадастровий номер 4610136600:07:005:0049) у постійне користування для обслуговування багатоквартирного житлового будинку з обмеженнями без права загородження, встановлення шлагбаумів, перешкод або обмежувачів, які перекривають наскрізні проїзди та проходи, що сполучають вулиці/двори, (код КВЦПЗ 02.03 для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку) за рахунок земель житлової та громадської забудови, перевівши їх із земель, що не надані у власність або користування. Зобов`язано ОСББ «Тютюнників 47» здійснити державну реєстрацію речового права на земельну ділянку відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», дотримуватись правил використання земель в охоронній зоні згідно з вимогами інженерних служб міста і не чинити перешкод при будівництві нових інженерних мереж, добросусідства та обмежень, пов`язаних з встановленням земельних сервітутів та охоронних зон, не порушувати прав власників суміжних земельних ділянок та землекористувачів, використовувати земельну ділянку за цільовим призначенням. Будівництво та реконструкцію здійснювати при умові дотримання вимог Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності».
Згідно з Інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна від 23.02.2024 № 367060553 земельна ділянка з кадастровим номером 4610136600:07:005:0049 площею 0,132 га, перебуває у власності Львівської міської ради. 16.02.2024 зареєстровано право постійного користування земельною ділянкою за ОСББ «Тютюнників 47» на підставі ухвали ЛМР № 3330 від 26.05.2023.
Отже, згідно з вищезазначеними відомостями, частина земельної ділянки, на яку претендує позивач, вже перебуває у власності Львівської міської ради та була передана у постійне користування ОСББ «Тютюнників 47».
Водночас, виникнення спірних правовідносин обумовлено, крім іншого, незгодою позивача із правомірністю набуття ОСББ «Тютюнників 47» права постійного користування земельною ділянкою та бажанням отримати частину такої ділянки у власність з метою будівництва індивідуального гаража.
Тобто, майновим приватним правом/інтересом.
За таких обставин суд зазначає, що спір у цій справі в частині визнання протиправною і скасування ухвали ЛМР від 26.05.2023 № 3330 «Про затвердження ОСББ «Тютюнників 47» проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання земельної ділянки у постійне користування на АДРЕСА_1 » не може вважатися спором між учасниками саме публічно-правових відносин, оскільки ЛМР, приймаючи оспорювану ухвалу, не мала публічно-правових відносин саме з позивачем.
Більше того, право власності на земельну ділянку з кадастровим номером 4610136600:07:005:0049 площею 0,132 га вже оформлено за Львівською територіальною громадою, а право постійного користування за ОСББ «Тютюнників 47».
Схожих висновків дійшов Верховний суд у постановах від 16.05.2023 у справі №320/11299/21, від 06.06.2023 у справі №398/1680/23.
Згідно зі ст. 2 Земельного кодексу України земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею.
Стаття 152 Земельного кодексу України визначає такі шляхи захисту прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки: визнання прав; відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав; визнання угоди недійсною; визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування; відшкодування заподіяних збитків; застосування інших, передбачених законом, способів.
Відповідно до ч. ч. 1, 3, 5 ст. 158 Земельного кодексу України земельні спори вирішуються судами, органами місцевого самоврядування та центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин. Органи місцевого самоврядування вирішують земельні спори у межах населених пунктів щодо меж земельних ділянок, що перебувають у власності і користуванні громадян, та додержання громадянами правил добросусідства, а також спори щодо розмежування меж районів у містах. У разі незгоди власників землі або землекористувачів з рішенням органів місцевого самоврядування, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, спір вирішується судом.
Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 16 Цивільного кодексу України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.
Способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути:
1) визнання права;
2) визнання правочину недійсним;
3) припинення дії, яка порушує право;
4) відновлення становища, яке існувало до порушення;
5) примусове виконання обов`язку в натурі;
6) зміна правовідношення;
7) припинення правовідношення;
8) відшкодування збитків та інші способи відшкодування майнової шкоди;
9) відшкодування моральної (немайнової) шкоди;
10) визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб.
Відповідно до ч. 1 ст. 19 Цивільного процесуального кодексу України суди розглядають у порядку цивільного судочинства справи, що виникають з цивільних, земельних, трудових, сімейних, житлових та інших правовідносин, крім справ, розгляд яких здійснюється в порядку іншого судочинства.
Зважаючи на викладене, суд дійшов висновку про приватноправовий характер цього спору в частині визнання протиправною та скасування ухвали Львівської міської ради 16-тої сесія 8-го скликання «Про затвердження ОСББ «Тютюнників 47» проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання земельної ділянки у постійне користування на АДРЕСА_1 » від 26.05.2023 № 3330, відтак, такий спір має розглядатись за правилами цивільного судочинства.
Суд зазначає, що визначальним принципом здійснення правосуддя в адміністративних справах є принцип офіційного з`ясування всіх обставин у справі з обов`язком суб`єкта владних повноважень доказувати правомірність своїх дій, бездіяльності чи рішень, на відміну від визначального принципу цивільного судочинства, який полягає у змагальності сторін.
Суд, який розглянув справу, не віднесену до його юрисдикції, не може вважатися судом, встановленим законом у розумінні п. 1 ст. 6 Конвенції.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 238 КАС України суд закриває провадження у справі, якщо справу не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства.
Таким чином, суд, врахувавши суть спірних правовідносин та їх суб`єктний склад, дійшов висновку про наявність підстав для закриття провадження у справі в частині визнання протиправною та скасування ухвали Львівської міської ради 16-тої сесія 8-го скликання «Про затвердження ОСББ «Тютюнників 47» проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання земельної ділянки у постійне користування на АДРЕСА_1 » від 26.05.2023 № 3330, у зв`язку з тим, що вона не підлягає розгляду в порядку адміністративного судочинства та має вирішуватися в порядку цивільного судочинства.
Зважаючи на предмет позову та норми ст. 239 КАС України, суд вважає за необхідне роз`яснити позивачу про право на звернення до місцевого загального суду в порядку цивільного судочинства.
Згідно ч. 2 ст. 27 Цивільного процесуального кодексу України позови до юридичних осіб пред`являються в суд за їхнім місцезнаходженням згідно з Єдиним державним реєстром юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань.
Відтак, позивачу слід звернутись за вирішенням спору до Галицького районного суду м. Львова.
Суд також вважає за необхідне роз`яснити, що відповідно до ч. 2 ст. 239 КАС України у разі закриття провадження у справі повторне звернення до суду зі спору між тими самими сторонами, про той самий предмет і з тих самих підстав не допускається.
Керуючись ст.ст. 132, 139, 238, 239, 243, 250, 256, 294, 295, 296, 297 КАС України, суд
у х в а л и в:
заяву Львівської міської ради про закриття в частині провадження у адміністративній справі задовольнити.
Закрити провадження у адміністративній справі за позовом ОСОБА_1 до Львівської міської ради, треті особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Львівське комунальне підприємство «Бюро технічної інвентаризації та експертної оцінки», об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Тютюнників 47», про визнання протиправними та скасування ухвал, зобов`язання вчинити дії в частині визнання протиправною та скасування ухвали Львівської міської ради № 3330 від 26.05.2023 «Про затвердження ОСББ «Тютюнників 47» проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання земельної ділянки у постійне користування на АДРЕСА_1 ».
Ухвала набирає законної сили негайно після її проголошення, якщо інше не передбачено цим Кодексом.
Ухвала, постановлена судом поза межами судового засідання або в судовому засіданні у разі неявки всіх учасників справи, під час розгляду справи в письмовому провадженні, набирає законної сили з моменту її підписання суддею (суддями).
Ухвала може бути оскаржена в порядку та строки, передбачені статями 294, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України
Повний текст ухвали виготовлено та підписано 25.03.2024.
СуддяПотабенко Варвара Анатоліївна
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.03.2024 |
Оприлюднено | 28.03.2024 |
Номер документу | 117918082 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Потабенко Варвара Анатоліївна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Потабенко Варвара Анатоліївна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Потабенко Варвара Анатоліївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні