Рішення
від 26.03.2024 по справі 916/4424/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"26" березня 2024 р.м. Одеса Справа № 916/4424/23Господарський суд Одеської області у складі судді Гута С.Ф.,

секретар судового засідання Борисова Н.В.,

за участю представників учасників справи:

від позивача: Баєв А.В.,

від відповідача: не з`явився,

від третьої особи: не з`явився,

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за позовом ОСОБА_1 до відповідача: Громадської організації "ЛУЧ. ЧОРНОМОРКА", за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача ОСОБА_2 , про визнання недійсним зборів та скасування реєстрації змін про керівника,

зазначає наступне:

ОСОБА_1 (далі ОСОБА_1 , Позивач) звернувся до Господарського суду Одеської області із позовною заявою до Громадської організації "ЛУЧ. ЧОРНОМОРКА" (далі ГО "ЛУЧ. ЧОРНОМОРКА", Відповідач), в якій просить:

визнати недійсним рішення зборів уповноважених осіб Громадської організації "ЛУЧ. ЧОРНОМОРКА" від 05.09.2023 р., оформлені Протоколом зборів уповноважених осіб Громадської організації "ЛУЧ. ЧОРНОМОРКА" № 05-09 від 05.09.2023 р.;

скасувати в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань державну реєстрацію змін про юридичну особу в частині зміни керівника (голови) Громадської організації "ЛУЧ. ЧОРНОМОРКА" запис № 1005431070010003322 від 27.09.2023 р.

Обґрунтовуючи звернення із позовом до господарського суду ОСОБА_1 посилається на те, що є учасником ГО "ЛУЧ. ЧОРНОМОРКА", рішенням загальних зборів учасників від 09.06.2023 р., оформлене протоколом від 09.06.2023 р. № 231/2, його обрано головою правління ГО "ЛУЧ. ЧОРНОМОРКА". Однак, 05.09.2023 р. уповноваженими особами ГО "ЛУЧ. ЧОРНОМОРКА" проведено збори, оформлені протоколом від 05.09.2023 р. № 05-09, якими припинено повноваження позивача як голови правління та обрано нового голову правління організації, після чого зареєстровано відповідні зміни в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

При цьому оскаржувані збори уповноважених осіб Громадської організації "ЛУЧ. ЧОРНОМОРКА" проведено із порушенням вимог законодавства України, в т.ч. в частині своєчасного повідомлення членів організації та із перевищенням повноважень, оскільки приписами статуту організації передбачено, що голова правління обирається виключно загальними зборами членів організації.

Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 11.10.2023 р. позовній заяві ОСОБА_1 присвоєно єдиний унікальний номер судової справи 916/4424/23 та визначено суддю Господарського суду Одеської області Гута С.Ф. для її розгляду.

Одночасно із позовною заявою ОСОБА_1 представлено до господарського суду заяву про забезпечення позову.

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 12.10.2023 р. частково задоволено заяву ОСОБА_1 про забезпечення позову.

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 16.10.2023 р. прийнято позовну заяву ОСОБА_1 до розгляду та відкрито провадження у справі № 916/4424/23, призначено підготовче засідання на 14.11.2023 р.

Надіслана ГО "ЛУЧ. ЧОРНОМОРКА" на зазначену в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань адресу копія ухвали про відкриття провадження у справі повернулась неврученою із відміткою поштової установи про відсутність адресата за вказаною адресою.

Протокольною ухвалою Господарського суду Одеської області від 14.11.2023 р. відкладено підготовче засідання на 05.12.2023 р.

20.11.2023 р. до суду надійшла заява ГО "ЛУЧ. ЧОРНОМОРКА" про визнання позову, підписана членами правління ГО "ЛУЧ. ЧОРНОМОРКА", мотивована прийняттям 18.11.2023 р. Правлінням Відповідача рішення про визнання позову. Окрім того, додає до клопотання протокол засідання загальних зборів членів ГО "ЛУЧ. ЧОРНОМОРКА" від 29.10.2023 р. № 233, відповідно до якого ОСОБА_1 обрано головою правління.

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 20.11.2023 р. задоволено заяву ОСОБА_1 скасовано заходи забезпечення позову, вжитті ухвалою Господарського суду Одеської області від 12.10.2023 р.

Однак у період з 30.11.2023 р. по 07.12.2023 р. у зв`язку із несанкціонованим втручанням в роботу інформаційних (автоматизованих) комунікаційних мереж та ресурсів суду призупинено роботу автоматизованої системи діловодства Господарського суду Одеської області, внаслідок чого призначене на 05.12.2023 р. судове засідання не відбулось.

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 11.12.2023 р. призначено підготовче засідання на 19.12.2023 р.

11.12.2023 р. ГО "ЛУЧ. ЧОРНОМОРКА" звернулась до господарського суду із заявою про залучення до участі у справі третьою особою, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні Відповідачі ОСОБА_2 , адже оскаржуваним рішенням останню обрано головою правління ГО "ЛУЧ. ЧОРНОМОРКА".

Постановою Південно-західного апеляційного господарського суду від 13.12.2023 р. скасовано ухвалу Господарського суду Одеської області від 12.10.2023 р.

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 19.12.2023 р. продовжено строк підготовчого провадження у справі на 30 днів та відкладено підготовче засідання на 09.01.2024 р.

09.01.2024 р. ГО "ЛУЧ. ЧОРНОМОРКА" звернулось до господарського суду із клопотанням про зупинення провадження у справі до закінчення розгляду справи № 916/4846/23, в межах якої оскаржується рішення загальних зборів учасників Відповідача від 09.06.2023 р., оформлене протоколом від 09.06.2023 р. № 231/2 (яким обрано ОСОБА_1 головою правління), та до закінчення розгляду справи № 916/5056/23, в межах якої оскаржується рішення загальних зборів учасників Відповідача від 29.10.2023 р., оформлене протоколом № 233 (яким обрано ОСОБА_1 головою правління).

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 09.01.2024 р. залучено до участі у справі третьою особою, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача ОСОБА_2 (далі ОСОБА_2 )., та відкладено підготовче засідання на 15.01.2024 р.

15.01.2023 р. від ОСОБА_1 надійшли заперечення на клопотання про зупинення провадження у справі.

Призначене на 15.01.2024 р. підготовче засідання не відбулось у зв`язку із перебуванням судді на лікарняному.

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 18.01.2024 р. призначено розгляд справи на 25.01.2024 р.

Надіслана ОСОБА_2 копія ухвали від 09.01.2024 р. повернулась неврученою із відміткою поштової установи про відсутність адресата за вказаною адресою.

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 25.01.2024 р. відкладено розгляд справи на 30.01.2024 р.

Відповідно до залишеної на рекомендованому повідомленні про вручення поштового відправлення розписці ОСОБА_2 25.01.2024 р. отримано ухвалу від 18.01.2024 р.

Прокольними ухвалами Господарського суду Одеської області від 30.01.2024 р. відмовлено у задоволенні клопотання ГО "ЛУЧ. ЧОРНОМОРКА" про зупинення провадження у справі до закінчення розгляду справ № 916/4846/23 та № 916/5056/23, у зв`язку із недоведеністю заявником наявності підстави об`єктивної неможливості розгляду справи № 916/4424/23 до вирішення справ № 916/4846/23 та № 916/5056/23; відмовлено у задоволенні усного клопотання представника ГО "ЛУЧ. ЧОРНОМОРКА" у наданні додаткового часу про надання додаткових документів, у зв`язку із порушенням встановленого ГПК України строку на подачу доказів та недоведеністю поважності причин пропуску строку.

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 30.01.2024 р. закрито підготовче провадження у справі та призначено судове засідання для розгляду справи по суті на 08.02.2024 р.

Призначене на 08.02.2024 р. судове засідання не відбулось у зв`язку із оголошенням системою цивільної оборони у місті Одесі та Одеській області повітряної тривоги.

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 08.02.2024 р. призначено судове засідання на 15.02.2024 р.

Призначене на 15.02.2024 р. судове засідання не відбулось у зв`язку із оголошенням системою цивільної оборони у місті Одесі та Одеській області повітряної тривоги.

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 15.02.2024 р. призначено судове засідання на 29.02.2024 р.

Відповідно до залишеної на рекомендованому повідомленні про вручення поштового відправлення розписці ОСОБА_2 19.02.2024 р. отримано ухвалу від 08.02.2024 р.

22.02.2024 р. ГО "ЛУЧ. ЧОРНОМОРКА" звернулась до господарського суду із клопотанням про відкладення розгляду справи.

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 29.02.2024 р. відкладено розгляд справи на 26.03.2024 р.

Відповідно до сформованої автоматизованою системою діловодства Господарського суду Одеської області довідки 29.02.2024 р. до електронного кабінету ГО "ЛУЧ. ЧОРНОМОРКА" доставлено ухвалу від 29.02.2024 р.

Надіслані ОСОБА_2 копії ухвали від 15.02.2024 р. та від 29.02.2024 р. повернулись неврученими із відмітками поштової установи про відсутність адресата за вказаною адресою.

25.03.2024 р. ГО "ЛУЧ. ЧОРНОМОРКА" звернулась до господарського суду із заявою про відкладення судового засідання з підстав участі представника в іншому судовому процесі.

Частинами 1 та 2 статті 2 ГПК України встановлено, що завданням господарського судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів, пов`язаних із здійсненням господарської діяльності, та розгляд інших справ, віднесених до юрисдикції господарського суду, з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав і законних інтересів фізичних та юридичних осіб, держави.

Суд та учасники судового процесу зобов`язані керуватися завданням господарського судочинства, яке превалює над будь-якими іншими міркуваннями в судовому процесі.

В свою чергу, частиною 3 статті 2 ГПК України встановлено, що одним із основних засад (принципів) господарського судочинства є розумність строків розгляду справи судом.

Відповідно до положень статті 114 ГПК України суд має встановлювати розумні строки для вчинення процесуальних дій. Строк є розумним, якщо він передбачає час, достатній, з урахуванням обставин справи, для вчинення процесуальної дії, та відповідає завданню господарського судочинства.

Згідно із приписами статті 17 Закону України Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини суди застосовують при розгляді справ Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод та практику Європейського суду з прав людини як джерело права.

Відповідно до статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод кожній фізичній або юридичній особі гарантується право на розгляд судом упродовж розумного строку цивільної, кримінальної, адміністративної або господарської справи, а також справи про адміністративне правопорушення, в якій вона є стороною.

Європейський суд з прав людини щодо критеріїв оцінки розумності строку розгляду справи визначився, що строк розгляду має формувати суд, який розглядає справу. Саме суддя має визначати тривалість вирішення спору, спираючись на здійснену ним оцінку розумності строку розгляду в кожній конкретній справі, враховуючи її складність, поведінку учасників процесу, можливість надання доказів тощо.

Поняття розумного строку не має чіткого визначення, проте розумним слід уважати строк, який необхідний для вирішення справи відповідно до вимог матеріального та процесуального законів.

Європейський суд щодо тлумачення положення розумний строк в рішенні у справі Броуган (Brogan) та інші проти Сполученого Королівства роз`яснив, що строк, який можна визначити розумним, не може бути однаковим для всіх справ, і було б неприродно встановлювати один строк в конкретному цифровому виразі для усіх випадків. Таким чином, у кожній справі виникає проблема оцінки розумності строку, яка залежить від певних обставин.

У справі Bellet v. France Суд зазначив, що „стаття 6 § 1 Конвенції містить гарантії справедливого судочинства, одним з аспектів яких є доступ до суду. Рівень доступу, наданий національним законодавством, має бути достатнім для забезпечення права особи на суд з огляду на принцип верховенства права в демократичному суспільстві. Для того, щоб доступ був ефективним, особа повинна мати чітку практичну можливість оскаржити дії, які становлять втручання у її права".

У своїй практиці Європейський суд неодноразово наголошував, що право на доступ до суду, закріплене у 6 § 1 Конвенції, не є абсолютним: воно може бути піддане допустимим обмеженням, оскільки вимагає за своєю природою державного регулювання. Держави-учасниці користуються у цьому питанні певною свободою розсуду. Однак Суд повинен прийняти в останній інстанції рішення щодо дотримання вимог Конвенції; він повинен переконатись у тому, що право доступу до суду не обмежується таким чином чи такою мірою, що сама суть права буде зведена нанівець. Крім того, подібне обмеження не буде відповідати ст. 6 § 1, якщо воно не переслідує легітимної мети та не існує розумної пропорційності між використаними засобами та поставленою метою (Prince Hans-Adam II of Liechtenstein v. Germany).

У рішенні Європейського суду з прав людини у справі Кузнецов та інші проти Російської Федерації зазначено, що ще одним завданням вмотивованого рішення є продемонструвати сторонам, що вони були почуті, вмотивоване рішення дає можливість стороні апелювати проти нього нарівні з можливістю перегляду рішення судом апеляційної інстанції. Така позиція є усталеною практикою Європейського суду з прав людини (справи Серявін та інші проти України, Проніна проти України), з якої випливає, що ігнорування судом доречних аргументів сторони є порушенням статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.

Враховуючи вищенаведене, з метою дотримання принципів диспозитивності, змагальності сторін, рівності сторін перед законом та судом, а також з метою надання можливості учасникам реалізувати права на викладення позиції у справі, виступу зі вступними словами, важливість справи для сторін та з огляду на об`єктивні чинники, які позбавляли можливості проводити засідання суду, господарським судом здійснювався розгляд справи в межах розумного строку.

У призначене на 26.03.2024 р. судове засідання представники Відповідача та Третьої особи не з`явились. Додаткового господарським судом надсилались ухвали на наявну в матеріалах справи адресу електронної пошти ОСОБА_2 з метою повідомлення про судове провадження.

Судом відмовлено у задоволенні клопотання Відповідача про відкладення розгляду справи, оскільки юридична особа не позбавлена права на залучення до участі у справі іншого представника.

В процесі розгляду справи ОСОБА_1 підтримував заявлені позовні вимоги та наполягав на задоволенні позову в повному обсязі.

26.03.2024 р. судом після повернення з нарадчої кімнати, в порядку статті 240 ГПК України, проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Приписами статті 14 ГПК України встановлено, що суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках. Збирання доказів у господарських справах не є обов`язком суду, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Учасник справи розпоряджається своїми правами щодо предмета спору на власний розсуд. Таке право мають також особи, в інтересах яких заявлено вимоги, за винятком тих осіб, які не мають процесуальної дієздатності.

Дослідивши в відкритому судовому засіданні матеріали справи, надані докази, суд встановив:

Пунктом 1.1 Статуту ГО "ЛУЧ. ЧОРНОМОРКА", затвердженого протоколом загальних зборів учасників від 01.08.2016 р. (далі Статут), встановлено, що ГО "ЛУЧ. ЧОРНОМОРКА" (Організація) добровільне об`єднання, утворене фізичними особами, які добровільно об`єдналися для здійснення та захисту прав і свобод, задоволення суспільних, зокрема економічних, соціальних, культурних, екологічних, та інших інтересів.

Організація створена та функціонує на підставі Конституції України, Закону України «Про громадські об`єднання» № 4572-VI від 22.03.2012 р., інших нормативно-правових актів (пункт 1.2 Статуту).

Метою діяльності Організації є здійснення та захист прав і свобод, задоволення економічних, соціальних, культурних, екологічних та інших інтересів членів організації (пункт 2.1 Статуту).

Організація є неприбутковою організацією і не має на меті одержання прибутку для його розподілу між членами при будь-якій підприємницької діяльності, не забороненої чинним законодавством України (пункт 2.2 Статуту).

Основними напрямками діяльності Організації є: Сприяння підвищенню побутового рівня її членів, та захист прав і свобод; Сприяння забезпеченню утримання будівель споруд та інженерного обладнання, суспільної власності у справному стані, своєчасному проведенню поточного обслуговування, поточних та капітальних ремонтів; Сприяння забезпеченню виконання членами Організації вимог Правил користування суспільним майном та інженерними мережами, спорудами та загальної територією Організації (пункт 2.3 Статуту).

Членами Організації можуть бути громадяни України, іноземці та особи без громадянства, які мають нерухоме майно або земельну ділянку оформлені належним чином, внесли вступний внесок, визначений Статутом Організації, додержуються вимог цього Статуту і користуються правом ухвального голосу (пункт 3.1 Статуту).

Членом організації може бути фізична особа, яка досягла 18-річного віку і виявила бажання брати участі у її діяльності (пункт 3.2 Статуту).

Організація зобов`язана вести облік своїх членів та видати кожному з них членську книжку, затверджену Правлінням (пункт 3.3 Статуту).

Вступ до Організації здійснюється на підставі письмової заяви. Особа, яка подала заяву про вступ до Організації, вносить вступний внесок у порядку та розмірах, визначених Статутом (пункт 3.4 Статуту).

Член Організації має право: Голосу на Загальних зборах, право обирати і бути обраним в органи управління; Одержувати підтримку Організації; Оскаржувати рішення, дії, бездіяльність керівних органів Організації та подавати скарги в порядку згідно з чинним законодавством України (пункт 4.1 Статуту).

Обов`язками члена організації є: Додержання вимог Статуту Організації; Виконання рішень органів управління Організації та органів контролю за її діяльністю (пункт 4.2.1 Статуту).

Вищим органом управління Організації є Загальні збори членів Організації. До компетенції Загальних зборів належать, серед іншого обрання та переобрання чисельного складу органів управління та органів контролю за діяльністю Організації (пункт 5.1 Статуту).

Чергові Загальні збори членів Організації скликаються Правлінням у разі потреби, але не рідше одного разу у рік (пункт 5.2 Статуту).

Про дату, місце, час проведення та порядок Загальних зборів члени Організації повинні бути повідомлені не пізніше ніж за 10 днів до визначеного строку їх проведення (пункт 5.3).

Позачергові Загальні збори членів Організації скликаються на вимогу не менше 10% її членів Організації, Правлінням або Головою Правління Організації, ревізійної комісії (ревізора) (пункт 5.4 Статуту).

Позачергові Загальні збори членів Організації повинні бути скликані протягом 15 днів з дня надходження такої вимоги. У разі незабезпечення Правлінням, Головою Організації скликання позачергових Загальних зборів вони можуть бути скликані особами, які вимагали скликання, протягом наступних 10 днів (пункт 5.5 Статуту).

Якщо в Організації є 50 і більше членів, то замість Загальних зборів можуть скликатись збори уповноважених осіб. Уповноважені особи обираються по одному від 10 членів Організації строком на 5 років на Загальних зборах членів Організації. Уповноважені особи не можуть входити в склад Правління та ревізійної комісії Організації, та можуть бути переобрані (пункт 5.6 Статуту).

Загальні збори членів Організації правомочні вирішувати питання, якщо на них присутні 50% її членів, а збори уповноважених не менше двох третин уповноважених осіб (пункт 5.7 Статуту).

Якщо на Загальних зборах членів присутні до 50% членів Організації то на протязі 14 днів скликаються повторні Загальні збори (пункт 5.8 Статуту).

Кожен член Організації чи уповноважена особа має один голос. Член Організації має право приймати участь у Загальних зборах через свого представника, правомочність якого підтверджується дорученням, завіреним підписом Голови Правління Організації та печаткою Організації (пункт 5.9).

Згідно статті 98 Цивільного кодексу України: Загальні збори учасників Організації мають право приймати рішення про всіх питаннях діяльності Організації, в тому числі і передані Загальними зборами до компетенції виконавчого органу; Рішення Загальних зборів приймаються простою більшістю голосів від числа присутніх учасників… (пункт 5.10 Статуту).

Рішення Загальних зборів членів (зборів уповноважених) Організації приймаються відкритими або таємним голосуванням (пункт 5.11 Статуту).

Правління обирається Загальними зборами членів Організації з числа членів в кількості не менше 5 осіб строком на 5 років. Строк роботи Правління Організації може буде скорочено у випадку вирази недовіри Загальними зборами членів організації (пункт 5.13 Статуту).

Голова Правління Організації та його члени обираються Загальними зборами членів Організації (пункт 5.14 Статуту).

Правління Організації Здійснює управління Організацією у період між Загальними зборами членів Організації, забезпечує виконання їх рішень, а також додержання членами Організації вимог даного Статуту; Діє від імені Організації в межах, передбачених даним Статутом; Вирішує інші питання, пов`язані з діяльністю Організації, за винятком віднесених виключно до компетенції Загальних зборів; Голова Правління діє без довіреності від імені Організації, укладає в межах своєї компетенції угоди, здійснює управління майном та коштами Організації, відповідно рішенню… (пункт 5.17 Статуту).

Із змісту протоколу Загальних зборів членів ГО "ЛУЧ. ЧОРНОМОРКА" від 23.06.2018 р. № 23.06.2018 р. вбачається, що по третьому питання прийнято рішення стосовно того, що голова ГО "ЛУЧ. ЧОРНОМОРКА" ОСОБА_3 використав право самовідводу від посади та запропонував кандидатуру ОСОБА_1 на посаду голови.

Із змісту протоколу Загальних зборів членів ГО "ЛУЧ. ЧОРНОМОРКА" від 21.09.2021 р. № 219 вбачається, що після заслуховування звіту голови правління ОСОБА_1 вирішено його прийняти, так само на загальних зборах заслуховували інші пропозиції голови правління ОСОБА_1 .

Так само голова правління ОСОБА_1 приймав участь на засіданні Загальних зборів членів ГО "ЛУЧ. ЧОРНОМОРКА", оформлених протоколом від 11.09.2021 р. № 211, що додаткового підтверджується реєстром осіб, які брали участь у загальних Зборах ( ОСОБА_1 зазначено під 46 номером).

Загальними зборами членів ГО "ЛУЧ. ЧОРНОМОРКА", оформленими протоколом від 09.06.2023 р. № 231/2, заслухано ОСОБА_1 зі звітом голови правління ГО "ЛУЧ. ЧОРНОМОРКА" про роботу правління з 2018 р. по 2023 р., прийнято звіт та визнано роботу правління задовільною (4 питання порядку денного); обрано головою правління ГО "ЛУЧ. ЧОРНОМОРКА" ОСОБА_1 (5 питання порядку денного); обрано уповноваженими особами членів організації: ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_2 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 , ОСОБА_15 (5 питання порядку денного); доручено ОСОБА_1 , голові правління, представляти громадську організацію при здійсненні всіх необхідних реєстраційних дій, відповідно до чинного законодавства (7 питання порядку денного).

10.08.2023 р. ГО "ЛУЧ. ЧОРНОМОРКА" видано ОСОБА_1 довідку стосовно того, що він є членом громадської організації та виконує обов`язки голови правління.

Із змісту протоколу № 05-09 Зборів уповноважених осіб (згідно п.5.6 Статуту) ГО "ЛУЧ. ЧОРНОМОРКА" від 05.09.2023 р. вбачається, що загальна кількість членів ГО "ЛУЧ. ЧОРНОМОРКА" 110 осіб, від яких обрано 13 уповноважених. На Зборах взяли участь уповноважені особи у кількості 9 уповноважених осіб (69,23%), перелік яких зазначено у реєстрі, який є додатком до цього протоколу, та 2 члена Організації. Відповідно до вимог пунктів 5.6 та 5.7 Статуту збори є повноважними.

Зборами уповноважених осіб ГО "ЛУЧ. ЧОРНОМОРКА", оформленими протоколом від 05.09.2023 р. № 05-09, із порядком денним: Прийняття рішення про обрання Головуючого та Секретаря Зборів уповноважених осіб Організації; Прийняття рішення щодо припинення повноважень діючого Голови Правління та обрання нового Голови Правління Організації; Прийняття рішення про визначення особи, яка має право представляти громадську організацію для здійснення реєстраційних дій; Прийняття рішень щодо припинення повноважень діючого Правління та обрання нових членів Правління Організації, вирішено:

Обрати Головуючим зборів уповноважених осіб організації ОСОБА_16 , секретарем ОСОБА_7 ;

Припинити повноваження Голови правління Організації Баєва А.В. та обрати Головою Правління Організації Рябухіну Ю.В.;

Обрати ОСОБА_2 особою, яка матиме право представляти Організацію для здійснення реєстраційних дій;

Запропонувати бажаючим членам Організації надати свої кандидатури до особового складу Правління Організації, після чого провести відповідні Збори уповноважених осіб для його затвердження.

Додатком № 1 до Протоколу від 05.09.2023 р. № 05-09 є Реєстр осіб, які брали участь у Зборах уповноважених осіб ГО "ЛУЧ. ЧОРНОМОРКА", а саме: ОСОБА_7 , ОСОБА_17 , ОСОБА_16 , ОСОБА_18 , ОСОБА_10 , ОСОБА_19 , ОСОБА_15 , ОСОБА_9 , ОСОБА_2 .

Головою та секретарем Зборів Уповноважених осіб, разом із ОСОБА_2 підписано відомості про зміни в керівному органі ГО "ЛУЧ. ЧОРНОМОРКА", відповідно до яких ОСОБА_2 займає посаду Голови правління. Окрім того, відомості містять інформацію про контактний номер телефону та адресу електронної пошти (на яку судом надсилались ухвалу з метою повідомлення ОСОБА_2 про судове провадження).

Відповідно до супровідного листа Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) 05.10.2023 р. ОСОБА_1 отримано наступні копії документів: нову редакцію установчих документів, рішення про внесення змін до установчих документів, рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про зміни, реєстр осіб (громадян), які брали участь в засіданні уповноваженого органу управління юридичної особи.

Відповідно до відображеної в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань інформації станом на 05.09.2023 р. ОСОБА_1 є керівником ГО "ЛУЧ. ЧОРНОМОРКА", після чого 27.09.2023 р. Південним міжрегіональним управлінням Міністерства юстиції (м. Одеса) здійснено державну реєстрацію змін про юридичну особу № 1005431070010003322 (зміна інформації про здійснення зв`язку з юридичною особою, зміна керівника або відомостей про керівника юридичної особи), станом на час звернення із позовом до суду ОСОБА_2 зазначена керівником ГО "ЛУЧ. ЧОРНОМОРКА".

Дослідивши в відкритому судовому засіданні матеріали справи, надані докази, проаналізувавши норми чинного законодавства, суд дійшов наступних висновків:

Частиною 1 статті 16 ЦК України визначено, що кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.

Відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Відповідач зареєстрований в реєстрі як юридична особа з організаційно-правовою формою: громадська організація.

За статтею 80 ЦК України юридичною особою є організація, створена і зареєстрована в установленому законом порядку.

За приписами статті 81 ЦК України юридична особа може бути створена шляхом об`єднання осіб та (або) майна. Юридичні особи, залежно від порядку їх створення, поділяються на юридичних осіб приватного права та юридичних осіб публічного права. Юридична особа приватного права створюється на підставі установчих документів відповідно до статті 87 цього Кодексу.

З огляду на положення статті 85 ЦК України, непідприємницькими товариствами є товариства, які не мають на меті одержання прибутку для його наступного розподілу між учасниками.

Особливості правового статусу окремих видів непідприємницьких товариств встановлюються законом.

Юридична особа набуває цивільних прав та обов`язків і здійснює їх через свої органи, які діють відповідно до установчих документів та закону (частина 1 статті 92 ЦК України).

За змістом частин 1, 2 та 4 статті 98 ЦК України загальні збори учасників товариства мають право приймати рішення з усіх питань діяльності товариства, у тому числі і з тих, що належать до компетенції інших органів товариства. Рішення загальних зборів приймаються простою більшістю від числа присутніх учасників, якщо інше не встановлено установчими документами або законом. Порядок скликання загальних зборів визначається в установчих документах товариства. Учасники товариства, що володіють не менш як десятьма відсотками голосів, можуть вимагати скликання загальних зборів. Якщо вимога учасників про скликання загальних зборів не виконана, ці учасники мають право самі скликати загальні збори.

Правові та організаційні засади реалізації права на свободу об`єднання, порядок утворення, реєстрації, діяльності та припинення громадських об`єднань визначається Законом України Про громадські об`єднання, який введено в дію 01.01.2013 р.

Відповідно до частин 3 та 5 статі 1 Закону України Про громадські об`єднання громадська організація це громадське об`єднання, засновниками та членами (учасниками) якого є фізичні особи. Громадське об`єднання може здійснювати діяльність зі статусом юридичної особи або без такого статусу. Громадське об`єднання зі статусом юридичної особи є непідприємницьким товариством, основною метою якого не є одержання прибутку.

Згідно із частинами 1 та 2 статті 2 Закону України Про громадські об`єднання дія цього Закону поширюється на суспільні відносини у сфері утворення, реєстрації, діяльності та припинення громадських об`єднань в Україні. Дія цього Закону не поширюється на суспільні відносини у сфері утворення, реєстрації, діяльності та припинення: 1) політичних партій; 2) релігійних організацій; 3) непідприємницьких товариств, що утворюються актами органів державної влади, інших державних органів, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування; 4) асоціацій органів місцевого самоврядування та їх добровільних об`єднань; 5) саморегулівних організацій, організацій, які здійснюють професійне самоврядування; 6) непідприємницьких товариств (які не є громадськими об`єднаннями), утворених на підставі інших законів.

Статут громадського об`єднання це установчий документ, що використовується для створення та провадження діяльності, містить правила, що регулюють права та обов`язки членів, визначає порядок управління та здійснення діяльності громадського об`єднання.

За змістом статті 11 Закону України Про громадські об`єднання статут громадського об`єднання має містити відомості про: 1) найменування громадського об`єднання та за наявності скорочене найменування; 2) мету (цілі) та напрями його діяльності; 3) порядок набуття і припинення членства (участі) у громадському об`єднанні, права та обов`язки його членів (учасників); 4) повноваження керівника, вищого органу управління, інших органів управління (далі - керівні органи) громадського об`єднання, порядок їх формування та зміни складу, термін повноважень, а також порядок визначення особи, уповноваженої представляти громадське об`єднання, та її заміни (для громадських об`єднань, що не мають статусу юридичної особи); 5) періодичність засідань і процедуру прийняття рішень керівними органами громадського об`єднання, у тому числі шляхом використання засобів зв`язку; 6) порядок звітування керівних органів громадського об`єднання перед його членами (учасниками); 7) порядок оскарження рішень, дій, бездіяльності керівних органів громадського об`єднання та розгляду скарг; 8) джерела надходження і порядок використання коштів та іншого майна громадського об`єднання; 9) порядок створення, діяльності та припинення діяльності відокремлених підрозділів громадського об`єднання (у разі їх створення громадським об`єднанням, яке має намір здійснювати діяльність зі статусом юридичної особи); 10) порядок внесення змін до статуту; 11) порядок прийняття рішення щодо саморозпуску або реорганізації громадського об`єднання, а також щодо використання його коштів та іншого майна, що залишилися після саморозпуску, - для громадського об`єднання, яке має намір здійснювати діяльність зі статусом юридичної особи. У статуті громадського об`єднання можуть бути передбачені додаткові положення щодо утворення, діяльності і саморозпуску чи реорганізації громадського об`єднання, що не суперечать закону.

Отже, ГО "ЛУЧ. ЧОРНОМОРКА", як громадська організація, є одним з різновидів юридичної особи, створеної шляхом об`єднання осіб, які мають право участі в ній, а члени ГО "ЛУЧ. ЧОРНОМОРКА" беруть участь в управлінні організацією та здійснюють інші правомочності, встановлені законом і статутними документами організації. Спір між сторонами у цій справі є пов`язаним з реалізацією права позивача на участь в управлінні організацією зокрема, приймати участь у загальних зборах членів товариства, вирішенні поставлених на порядок денний зборів питань, обирати і бути обраним до складу керівних органів товариства тощо. При цьому суд враховує, що питання щодо віднесення до юрисдикції господарських судів категорії спорів, що виникли між громадською організацією та її членами стосовно реалізації загальними зборами членів громадської організації права на управління юридичною особою у вигляді формування органу управління (що також стосується прийняття рішення про усунення голови громадської організації), розглянуто Великою Палатою Верховного Суду у постанові від 12.01.2021 р. у справі № 127/21764/17.

З огляду на зазначене та враховуючи положення статуту ГО "ЛУЧ. ЧОРНОМОРКА" відносини якої у сфері утворення, реєстрації, діяльності та припинення останньої регулюються, зокрема, Законом України Про громадські об`єднання, Цивільним кодексом України та статутом цього товариства.

Звертаючись з даним позовом до суду, ОСОБА_1 , зокрема, зазначив, що він не був повідомлений про дату, місце, час проведення та порядок денний зборів уповноважених осіб, при цьому мало місце порушення порядку скликання відповідних зборів.

Як зазначалось вище по тексту рішення, приписами статуту ГО "ЛУЧ. ЧОРНОМОРКА" передбачено, що вищим органом управління Організації є Загальні збори членів Організації, до компетенції яких належить, серед іншого обрання та переобрання складу органів управління Організації. Пункт 5.2 Статуту передбачає, що чергові Загальні збори членів Організації скликаються Правлінням у разі потреби, але не рідше одного разу у рік; пункт 5.4 позачергові Загальні збори членів Організації скликаються на вимогу не менше 10% її членів Організації, Правлінням або Головою Правління Організації, ревізійної комісії (ревізора); пункт 5.5 позачергові Загальні збори членів Організації повинні бути скликані протягом 15 днів з дня надходження такої вимоги. У разі незабезпечення Правлінням, Головою Організації скликання позачергових Загальних зборів вони можуть бути скликані особами, які вимагали скликання, протягом наступних 10 днів.

При цьому пунктом 5.6 Статуту окремо передбачено, що якщо в Організації є 50 і більше членів, то замість Загальних зборів можуть скликатись збори уповноважених осіб. Уповноважені особи обираються по одному від 10 членів Організації строком на 5 років на Загальних зборах членів Організації.

Поряд із цим пункт 5.3 Статуту визначає, що про дату, місце, час проведення та порядок Загальних зборів члени Організації повинні бути повідомлені не пізніше ніж за 10 днів до визначеного строку їх проведення.

В матеріалах справи відсутнє рішення Правління Відповідача, вимог Правління/Голови правління/ревізійної комісії про скликання як позачергових загальних зборів так і зборів Уповноважених осіб Організації на 05.09.2023 р., форму його проведення та порядок денний.

Також в матеріалах справи відсутнє рішення/повідомлення ініціюючих членів Організації про скликання на 05.09.2023 зборів Уповноважених осіб членами ГО "ЛУЧ. ЧОРНОМОРКА" в певному місці, з певним порядком денним, з певною формою проведення, а також доказів направлення цього повідомлення/рішення окремо Позивачу або усім членам Відповідача спільно якими-небудь засобами зв`язку, в тому числі шляхом розміщення його на дошці оголошень.

Таким чином, в матеріалах справи відсутні докази щодо скликання оспорюваних зборів Уповноважених осіб, а також відсутні докази належного повідомлення Позивача в який-небудь спосіб (поштою, шляхом вручення повідомлення, розміщення на дошці оголошень тощо) щодо скликання ініціативною групою у складі членів Організації зборів Уповноважених осіб на 05.09.2023 р. та доведення до відома Позивача питань порядку денного, який члени товариства мали намір поставити на вирішення загальних зборів, форми проведення зборів тощо.

Згідно із усталеною судовою практикою права учасника (члена) юридичної особи можуть бути визнані порушеними внаслідок недотримання вимог закону при скликанні і проведенні загальних зборів, якщо він не зміг взяти участь у загальних зборах, належним чином підготуватися до розгляду питань порядку денного, зареєструватися для участі у загальних зборах тощо.

При цьому суд зважає на те, що обраний особою, яка скликає загальні збори громадської організації, спосіб повідомлення про їх проведення, повинен забезпечити реальне персональне повідомлення члена такої організації.

У випадку заперечення учасником факту повідомлення його з боку юридичної особи про проведення загальних зборів, обов`язок доказування обставин повідомлення позивача про проведення загальних зборів покладається на відповідача, як особу, рішення органу управління якої оспорюється.

Відповідач свого обов`язку щодо належного повідомлення учасника організації про скликання зборів уповноважених не виконав, що є самостійною підставою для скасування оскаржуваного рішення.

В той же час, оскаржуване рішення безумовно порушує як право Позивача на участь в управлінні справами громадської організації, так і право голосу на зборах уповноважених, право впливу на прийняття рішення зборами уповноваженими громадської організації, право на висловлення своєї думки щодо питань порядку денного, внесення своїх питань до порядку денного, тощо.

Також Позивач, звертаючись з даним позовом до суду, зазначив про перевищенням повноважень, передбачених для зборів уповноважених осіб.

Як встановлено пунктом 5.14 Статуту, голова Правління Організації та його члени обираються Загальними зборами членів Організації, які є вищим органом управління Організації, у зв`язку із чим господарський суд доходить до висновку, що збори уповноважених не наділені повноваженнями обрання Голови Правління Організації.

Враховуючи викладене, господарський суд доходить до висновку про наявність правових підстав для задоволення заявлених позовних вимог в частині визнання недійсним рішення зборів уповноважених осіб ГО "ЛУЧ. ЧОРНОМОРКА" від 05.09.2023 р., оформлених Протоколом зборів уповноважених осіб ГО "ЛУЧ. ЧОРНОМОРКА" № 05-09 від 05.09.2023 р.

Відповідно до пункту 2 частини 1 статті 25 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань державна реєстрація та інші реєстраційні дії проводяться на підставі, зокрема, судових рішень, що набрали законної сили та тягнуть за собою зміну відомостей в Єдиному державному реєстрі, а також що надійшли в електронній формі від суду або державної виконавчої служби відповідно до Закону України Про виконавче провадження щодо: визнання повністю або частково недійсними рішень засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу; скасування реєстраційної дії/запису в Єдиному державному реєстрі.

Враховуючи, що на підставі рішення зборів уповноважених осіб ГО "ЛУЧ. ЧОРНОМОРКА" від 05.09.2023 р., оформлених Протоколом зборів уповноважених осіб ГО "ЛУЧ. ЧОРНОМОРКА" № 05-09 від 05.09.2023 р., було проведено 27.09.2023 р. державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу в частині зміни керівника (голови), внесених до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань за № 1005431070010003322, вказана державна реєстрація змін підлягає скасуванню, як похідна вимога.

За вищевикладених обставин, позовні вимоги ОСОБА_1 слід задовольнити повністю.

Господарський суд не приймає визнання позовних вимог правлінням ГО "ЛУЧ. ЧОРНОМОРКА", оскільки правління не наділено відповідними повноваженнями.

Відповідно до вимог частини 1 статті 73 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Згідно із частиною 1 статті 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

У відповідності до статті 76 ГПК України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Відповідно до статті 78 ГПК України достовірними є докази, створені (отримані) за відсутності впливу, спрямованого на формування хибного уявлення про обставини справи, які мають значення для справи.

Приписи статті 79 ГПК України встановлюють, що наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Статтею 86 ГПК України встановлено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Частинами 1-3 статті 13 ГПК України встановлено, що судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.

Принцип рівності сторін у процесі вимагає, щоб кожній стороні надавалася розумна можливість представляти справу в таких умовах, які не ставлять цю сторону у суттєво невигідне становище відносно другої сторони (пункт 87 Рішення Європейського суду з прав людини у справі "Салов проти України" від 06.09.2005 р.).

У Рішенні Європейського суду з прав людини у справі "Надточий проти України" від 15.05.2008 р. зазначено, що принцип рівності сторін передбачає, що кожна сторона повинна мати розумну можливість представляти свою сторону в умовах, які не ставлять її в суттєво менш сприятливе становище в порівнянні з опонентом.

Змагальність означає таку побудову судового процесу, яка дозволяє всім особам учасникам певної справи відстоювати свої права та законні інтереси, свою позицію у справі.

Принцип змагальності є процесуальною гарантією всебічного, повного та об`єктивного з`ясування судом обставин справи, ухвалення законного, обґрунтованого і справедливого рішення у справі.

У рішенні від 03.01.2018 р. Віктор Назаренко проти України (Заява № 18656/13) ЄСПЛ наголосив, що принцип змагальності та принцип рівності сторін, які тісно пов`язані між собою, є основоположними компонентами концепції справедливого судового розгляду у розумінні пункту 1 статті 6 Конвенції. Вони вимагають справедливого балансу між сторонами: кожній стороні має бути надана розумна можливість представити свою справу за таких умов, що не ставлять її чи його у явно гірше становище порівняно з протилежною стороною. Під загрозою стоїть впевненість сторін у функціонуванні правосуддя, яке ґрунтується, зокрема, на усвідомленні того, що вони матимуть змогу висловити свої думки щодо кожного документа в матеріалах справи (рішення у справі Беер проти Австрії (Beer v. Austria), заява № 30428/96, пункти 17,18, від 06 лютого 2001 року).

Пунктом 2 частини 1 статті 129 ГПК України встановлено, що судовий збір покладається у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Керуючись ст.ст.13,20,73,74,76,86,129,165,232,233,237,238,240,241

Господарського процесуального кодексу України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позов ОСОБА_1 до відповідача: Громадської організації "ЛУЧ. ЧОРНОМОРКА", за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача ОСОБА_2 , про визнання недійсним зборів та скасування реєстрації змін про керівника задовольнити.

Визнати недійсним рішення зборів уповноважених осіб Громадської організації "ЛУЧ. ЧОРНОМОРКА" від 05.09.2023 р., оформлені Протоколом зборів уповноважених осіб Громадської організації "ЛУЧ. ЧОРНОМОРКА" № 05-09 від 05.09.2023 р.

Скасувати в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань державну реєстрацію змін про юридичну особу в частині зміни керівника (голови) Громадської організації "ЛУЧ. ЧОРНОМОРКА" (65037, м. Одеса, вул. Центральна, буд. 2, Код ЄДРПОУ 25432350) запис № 1005431070010003322 від 27.09.2023 р.

Стягнути з Громадської організації "ЛУЧ. ЧОРНОМОРКА" (65037, м. Одеса, вул. Центральна, буд. 2, Код ЄДРПОУ 25432350) на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , дата народження ІНФОРМАЦІЯ_1 ) 5368/п`ять тисячі триста шістдесят вісім/грн 00 коп. витрат зі сплати судового збору.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Наказ видати в порядку ст.327 ГПК України.

Повний текст складено 05 квітня 2024 р.

Суддя С.Ф. Гут

СудГосподарський суд Одеської області
Дата ухвалення рішення26.03.2024
Оприлюднено08.04.2024
Номер документу118163746
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають з корпоративних відносин пов’язані з діяльністю органів управління товариства

Судовий реєстр по справі —916/4424/23

Постанова від 11.09.2024

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Таран С.В.

Ухвала від 14.08.2024

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Таран С.В.

Ухвала від 12.08.2024

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Таран С.В.

Ухвала від 17.06.2024

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Таран С.В.

Ухвала від 27.05.2024

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Таран С.В.

Ухвала від 13.05.2024

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Таран С.В.

Ухвала від 29.04.2024

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Таран С.В.

Рішення від 08.04.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Гут С.Ф.

Рішення від 26.03.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Гут С.Ф.

Ухвала від 01.04.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Гут С.Ф.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні