Рішення
від 08.04.2024 по справі 320/13834/23
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

08 квітня 2024 року № 320/13834/23

Суддя Київського окружного адміністративного суду Парненко В.С., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін у місті Києві адміністративну справу за позовом Київської Митрополії Української Православної Церкви до Державного реєстратора Департаменту з питань реєстрації виконавчого органу Київської міської ради Шепеля Олега Костянтиновича, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: релігійна організація «Релігійна громада Парафія Апостолів Петра і Павла Київської єпархії Української православної церкви (Православної церкви України) с. Петропавлівське Бориспільського району Київської області», РО «РГ Парафія Апостолів Петра І Павла Київської єпархії УПЦ (ПЦУ) с. Петропавлівське Бориспільського району Київської області» про визнання протиправним та скасування рішення,

в с т а н о в и в:

24.04.2023 до Київського окружного адміністративного суду звернулася Київська Митрополія Української Православної Церкви (надалі - позивач) з позовом до Державного реєстратора Департаменту з питань реєстрації виконавчого органу Київської міської ради Шепеля Олега Костянтиновича, в якій просить суд, з урахуванням уточненої позовної заяви від 29.05.2023:

- визнати протиправним та скасувати рішення державного реєстратора Шепеля Олега Костянтиновича про державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу - релігійну організацію Української Православної Церкви Петра і Павла (ідентифікаційний код: 25689876), на підставі якого внесено запис в Єдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань № 1003541070007003595 від 21.09.2022;

- скасувати запис/реєстраційну дію щодо юридичної особи - релігійна організація Української Православної Церкви Петра і Павла (ідентифікаційний код: 25689876) в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань № 1003541070007003595 від 21.09.2022 року.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що загальні збори релігійної громади УПЦ Петра і Павла, відповідно до Протоколу № 1 загальних зборів від 18.06.2022 року, були скликані членами релігійної громади ПЦУ, без участі чинного настоятеля ОСОБА_1 . На думку позивача діючі члени релігійної громади Православної Церкви України ОСОБА_2 (голова зборів), ОСОБА_3 (секретар зборів), ОСОБА_4 (голова парафіяльної ради), ОСОБА_5 (уповноважений представника з правом звернення щодо проведення реєстраційних дій), ОСОБА_6 , які склали та підписали Протокол № 1 загальних зборів від 18.06.2022 року про зміну підпорядкування релігійної громади, не мали одночасного членства в обох релігійних громадах різного канонічного підпорядкування. Отже, так загальні збори релігійної громади Української Православної Церкви Петра і Павла від 18.06.2022 року були скликані та проведені не членами вказаної релігійної громади, а сторонніми особами, отже всі прийняті ними рішення, для релігійної організації Української Православної Церкви Петра і Павла не є чинними. У зв`язку з чим позивач вважає, що послідуючі реєстраційні дії вчинені з порушенням законного права релігійного об`єднання Української Православної Церкви на свободу ведення релігійної діяльності, оскільки його первинний структурний підрозділ (парафія УПЦ Петра і Павла), який перебуває в організаційній та канонічній єдності, був незаконно перереєстрований під управління іншого релігійного центру - Православної Церкви України (тобто захоплений), без участі та волевиявлення членів цієї релігійної громади, відповідно до їх Статуту, а також змінений керівник та засновники (учасники) юридичної особи.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду 27.04.2023 (суддя Брагіна О.Є.) позовну заяву Київської Митрополії Української Православної Церкви до Державного реєстратора Департаменту з питань реєстрації виконавчого органу Київської міської ради Шепеля Олега Костянтиновича про визнання протиправним та скасування рішення,- залишено без руху.

Рішенням Вищої ради правосуддя від 26.09.2023 №925/0/15-23 ОСОБА_7 звільнено з посади судді Київського окружного адміністративного суду за власним бажанням.

Відповідно до протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями справу №320/13834/23 передано 08.12.2023 на розгляд судді Київського окружного адміністративного суду Парненко В.С.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 15.12.2023 прийнято адміністративну справу до провадження судді Київського окружного адміністративного суду Парненко В.С. Розгляд справи почато спочатку та призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 26.02.2024 залучено до участі у справі у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: релігійну організацію «Релігійна громада Парафія Апостолів Петра і Павла Київської єпархії Української православної церкви (Православної церкви України) с. Петропавлівське Бориспільського району Київської області», РО «РГ Парафія Апостолів Петра І Павла Київської єпархії УПЦ (ПЦУ) с. Петропавлівське Бориспільського району Київської області» (адреса: 08341, Київська обл., Бориспільський р-н, село Петропавлівське, вул. Молодіжна, будинок 2-а).

Сторони належним чином повідомлені про розгляд справи Київським окружним адміністративним судом.

На визначену в позовній заяві адресу державного реєстратора Департаменту з питань реєстрації виконавчого органу Київської міської ради Шепеля Олега Костянтиновича було направлено копію позовної заяви від 15.12.2023 та примірник позовної заяви, проте до суду повернувся конверт з відміткою поштового відділення про повернення «за закінченням терміну зберігання».

Копію ухвали від 26.02.2024 направлено учасникам справи засобами поштового зв`язку, та отримано відповідачем 25.03.2024, третьої особою 21.03.2024, що підтверджується трекінгами поштових відправлень 0600094721749 та 0600094721811 відповідно.

Відповідачем, на виконання ст.162 Кодексу адміністративного судочинства України, не було надіслано до суду письмового відзиву на адміністративний позов та не було повідомлено про поважність причин ненадання відзиву.

Відповідно до ч. 6 ст.162 Кодексу адміністративного судочинства України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Пояснень в обґрунтування власної правової позиції третьою особою не надано.

Згідно з ч. ч. 5, 8 ст. 262 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. При розгляді справи за правилами спрощеного позовного провадження суд досліджує докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши усі фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.

З матеріалів справи встановлено, що релігійною громадою Української Православної Церкви Петра і Павла с. Петропавлівське Бориспільського району Київської області 18.06.2022 проведено загальні збори «Релігійної громади», що підтверджується Протоколом №1 загальних зборів від 18.06.2022 (надалі Протокол №1).

З Протоколу №1 убачається, що складу Загальних зборів входить 185 осіб; на загальних зборах присутні 178 особи; Порядок денний: 1. Про обрання голови і секретаря Загальних зборів. 2. Про встановлення списку членів Загальних зборів Релігійної громади. 3. Про зміну підлеглості Релігійної громади у канонічних та організаційних питаннях шляхом входу складу релігійного об`єднання - Православної Церкви України. 4. Про зміну найменування та місцезнаходження Релігійної громади. 5. Про внесення змін та прийняття Статуту Релігійної громади шляхом викладення його в новій редакції. 6. Про зміни у поминаннях під час здійснення богослужінь. 7. Про обрання складу парафіяльної ради Релігійної громади. 8. Про обрання складу ревізійної комісії Релігійної громади. 9. Про уповноваження на підписання протоколу Загальних зборів. 10. Про проведення реєстрації статуту Релігійної громади в новій редакції та державної реєстрації змін до відомостей про Релігійну громаду, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних - підприємців та громадських формувань та про припинення повноважень керівника Релігійної громади;

- по першому питанню порядку денного вирішено обрати головою Загальних зборів Релігійної громади - ОСОБА_2 , а секретарем - ОСОБА_3 , голосували 178 «ЗА»;

- по другому питанню порядку денного вирішено: слухали ОСОБА_6 з пропозицією встановити список членів Загальних зборів Релігійної громади, згідно Додатку №1 голосували 178 «ЗА»;

- по третьому питанню порядку денного: слухали ОСОБА_2 , який повідомив Загальні збори про те, що Рішенням Помісного Об`єднаного Собору Православної Церкви України від 15 грудня 2018 року було утворено єдину помісну Автокефальну Православну Церкву України, затверджено її Статут, обрано Предстоятеля - Митрополита Київського і всієї України Епіфанія. 6 січня 2019 року Патріаршим та Синодальним Томосом Православній Церкві України було надано автокефальний статус. У відповідності до положень статті 8 Закону України «Про свободу совісті та релігійні організації», використовуючи передбачене законом право Релігійної громади на вільну зміну її підлеглості у канонічних та організаційних питаннях будь-яким діючим в Україні та за її межами релігійним центром (управлінням), ОСОБА_2 запропонував: змінити підлеглість Релігійної громади у канонічних та організаційних питаннях шляхом входу до складу релігійного об`єднання - Православної Церкви України, а також визначити, що Релігійна громада канонічно та організаційно підпорядковується Управлінню Київської Єпархії Української Православної Церкви (Православної Церкви України) та Київській Митрополії Української Православної Церкви (Православної Церкви України), є підзвітною єпархіальним зборам та єпархіальному архієрею Київської єпархії Української Православної Церкви (Православної Церкви України);

- змінити офіційне найменування Релігійної громади, визначити таке нове найменування Релігійної громади: Релігійна організація «Релігійна громада парафія Апостолів Петра і Павла Київської єпархії Української Православної Церкви (Православної Церкви України) с. Петропавлівське Бориспільського району Київської області», та змінити місцезнаходження Релігійної громади на:08341, Київська обл., Бориспільський р-н, село Петропавлівське, вул. Молодіжнеа, 2-А;

- викласти та прийняти Статут Релігійної громади в новій редакції;

- під час богослужінь здійснювати поминання таким чином: «Владику і отця нашого Епіфанія, Блаженнішого Митрополита Київського і всієї України;

- обрати ОСОБА_8 головою ревізійної комісії Релігійної громади, ОСОБА_9 та ОСОБА_10 - членами ревізійної комісії Релігійної громади, строком на три роки";

- уповноважити голову та секретаря Загальних зборів на підписання цього Протоколу;

- провести реєстрацію статуту Релігійної громади у новій редакції, а також державну реєстрацію змін до відомостей про Релігійну громаду, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань. Припинити повноваження керівника Релігійної громади ОСОБА_1 з 18 червня 2022 року. Визначити, що ОСОБА_1 з 18 червня 2022 року не може вчиняти юридичні дії від імені Релігійної громади, у тому числі, видавати довіреності, засвідчувати своїм підписом копії документів, підписувати договори, меморандуми, додаткові угоди та фінансові й банківські документи, а такорж подавати документи для державної реєстрації. Уповноважити ОСОБА_3 та ОСОБА_5 на представництво інтересів Релігійної громади перед органами державної влади;

- обрати голову парафіяльної ради Релігійної громади ОСОБА_4 , помічником голови парафіяльної ради Релігійної громади - Левицького О.П., та скарбником парафіяльної ради Релігійної громади - Гарбара В.Д., строком на три роки.

21.09.2022 року державним реєстратором Департаменту з питань реєстрації виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) Шепель О.К. проведено державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (далі - реєстраційні дії), стосовно юридичної особи - Релігійної організації Українська Православна Церква «Петра і Павла», ідентифікаційний код 25689876:

Запис 1003541070007003595 Державна реєстрація змін до відомостей про юридичну особу, 21.09.2022 10:26:06, 1003541070007003595, Зміна інформації для здійснення зв`язку з юридичною особою. Зміна відомостей про органи управління юридичної особи. Зміна керівника або відомостей про керівника юридичної особи. Зміна місцезнаходження юридичної особи. Зміна найменування юридичної особи (повного та/або скороченого). Зміна складу засновників (учасників) або зміна відомостей про засновників (учасників) юридичної особи. Зміна фізичних осіб або зміна відомостей про фізичних осіб-платників податків, які мають право вчиняти дії від імені юридичної особи без довіреності, у тому числі підписувати договори, подавати документи для державної реєстрації тощо. Зміни до установчих документів, які не пов`язані з внесенням змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань., ОСОБА_11 , Департамент з питань реєстрації виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації).

В результаті вчинення реєстраційних дій 21.09.2022 до відомостей Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, про юридичну особу - Релігійну організацію Українська Православна Церква «Петра і Павла», ідентифікаційний код 25689876, внесені наступні змін:

- найменування юридичної особи та скорочене: РЕЛІГІЙНА ОРГАНІЗАЦІЯ «РЕЛІГІЙНА ГРОМАДА ПАРАФІЯ АПОСТОЛІВ ПЕТРА І ПАВЛА КИЇВСЬКОЇ ЄПАРХІЇ УКРАЇНСЬКОЇ ПРАВОСЛАВНОЇ ЦЕРКВИ (ПРАВОСЛАВНОЇ ЦЕРКВИ УКРАЇНИ) Є. ПЕТРОПАВЛІВСЬКЕ БОРИСПІЛЬСЬКОГО РАЙОНУ КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ», РО «РГ ПАРАФІЯ АПОСТОЛІВ ПЕТРА І ПАВЛА КИЇВСЬКОЇ ЄПАРХІЇ УПЦ (ПЦУ) С. ПЕТРОПАВЛІВСЬКЕ БОРИСПІЛЬСЬКОГО РАЙОНУ КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ», замість: РЕЛІГІЙНА ОРГАНІЗАЦІЯ УКРАЇНСЬКА ПРАВОСЛАВНА ЦЕРКВА «ПЕТРА І ПАВЛА», РО УПЦ «ПЕТРА І ПАВЛА»;

місцезнаходження юридичної особи: Україна, 08341, Київська обл., Бориспільський р-н, село Петропавлівське, вул. Молодіжна, будинок 2-а, замість: 08341, КИЇВСЬКА ОБЛ., БОРИСПІЛЬСЬКИЙ РАЙОН, СЕЛО ПЕТРОВСЬКЕ, ВУЛИЦЯ ЦЕНТРАЛЬНА, БУДИНОК 2, КВАРТИРА 16;

відомості про органи управління юридичної особи: вищий: Парафіяльні збори, виконавчий: Парафіяльна рада, інший: Настоятель; замість: ДИРЕКТОР;

перелік засновників (учасників) юридичної особи: віруючі громадяни (фізичні особи), замість:

КИЇВСЬКА МИТРОПОЛІЯ УКРАЇНСЬКОЇ ПРАВОСЛАВНОЇ ЦЕРКВИ, ІНДЕКС 00000, м. Київ, Печерський район, ВУЛИЦЯ СІЧНЕВОГО ПОВСТАННЯ, будинок 25, корпус 49, 21510633, розмір внеску до статутного фонду - 0.00 грн.;

керівник юридичної особи, а також відомості про інших осіб, які можуть вчиняти дії від імені юридичної особи, у тому числі підписувати договори, тощо: ОСОБА_12 , настоятель, 15.09.2022 керівник ОСОБА_4 (Повноваження: Вчиняти дії від імені юридичної особи, у тому числі підписувати договори тощо (відповідно до статуту), Подавати документи для державної реєстрації від імені юридичної особи (відповідно до статуту)) - представник,

замість: ОСОБА_13 - керівник.

Позивач, вважаючи протиправними дії відповідача щодо внесення змін до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, звернувся до суду з даним адміністративним позовом.

Надаючи правову оцінку правовідносинам, що склались між сторонами, суд зазначає наступне.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.

Відносини, що виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб, їхньої символіки (у випадках передбачених законом), громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців регулюються Законом України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань» №755-IV 15.05.2003 (надалі - Закон №755-IV).

Згідно пункту 4 частини 1 статті 1 Закону №755-IV державна реєстрація юридичних осіб, громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців-офіційне визнання шляхом засвідчення державою факту створення або припинення юридичної особи, громадського формування, що не має статусу юридичної особи, засвідчення факту наявності відповідного статусу громадського об`єднання, професійної спілки, її організації або об`єднання, політичної партії, організації роботодавців, об`єднань організацій роботодавців та їхньої символіки, засвідчення факту набуття або позбавлення статусу підприємця фізичною особою, зміни відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, про юридичну особу та фізичну особу - підприємця, а також проведення інших реєстраційних дій, передбачених цим Законом.

Абзацом 6 пункту 14 статті 1 Закону №755-IV суб`єктом державної реєстрації є в тому числі виконавчі органи сільських, селищних та міських рад, Київська та Севастопольська міські, районні, районні у містах Києві та Севастополі державні адміністрації, нотаріуси - у разі державної реєстрації юридичних осіб (крім випадків, передбачених абзацами другим - четвертим цього пункту) та фізичних осіб - підприємців.

Відповідно до статті 5 Закону №755-IV органів у сфері державної реєстрації становлять : міністерство юстиції України; інші суб`єкти державної реєстрації.

До повноважень інших суб`єктів державної реєстрації належить: 1) забезпечення прийому документів, поданих для державної реєстрації; державної реєстрації та проведення інших реєстраційних дій; ведення Єдиного державного реєстру та надання відомостей з нього; формування та зберігання реєстраційних справ; 2) здійснення інших повноважень, передбачених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.

Відповідно до статті 9 Закону №755-IV, відомості про юридичну особу, громадське формування, що не має статусу юридичної особи, та фізичну особу - підприємця вносяться до Єдиного державного реєстру на підставі: 1) відповідних заяв про державну реєстрацію; 2) документів, що подаються для проведення інших реєстраційних дій; 3) відомостей, отриманих у результаті інформаційної взаємодії між Єдиним державним реєстром та інформаційними системами державних органів. Відповідно до частини 2 статті 25 Закону №755-IV порядок проведення державної реєстрації та інших реєстраційних дій на підставі документів, що подаються заявником для державної реєстрації, включає: 1) заповнення форми заяви про державну реєстрацію - у разі подання документів особисто заявником (за бажанням заявника); 2) прийом документів за описом - у разі подання документів у паперовій формі; 3) виготовлення копій документів в електронній формі - у разі подання документів у паперовій формі; 4) внесення копій документів в електронній формі до Єдиного державного реєстру; 5) перевірку документів на наявність підстав для зупинення розгляду документів; 6) перевірку документів на наявність підстав для відмови в державній реєстрації; 7) прийняття рішення про проведення реєстраційної дії - для громадських формувань, символіки та засвідчення факту наявності всеукраїнського статусу громадського об`єднання; 8) проведення реєстраційної дії (у тому числі з урахуванням принципу мовчазної згоди) за відсутності підстав для зупинення розгляду документів та відмови в державній реєстрації шляхом внесення запису до Єдиного державного реєстру; 9) формування та оприлюднення на порталі електронних сервісів або з використанням Єдиного державного вебпорталу електронних послуг виписки, результатів надання адміністративних послуг у сфері державної реєстрації та установчих документів; 10) видача за бажанням заявника виписки з Єдиного державного реєстру у паперовій формі за результатами проведеної реєстраційної дії (у разі подання заяви про державну реєстрацію у паперовій формі).

Частиною 4 статті 17 Закону №755-IV визначено, що для державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, у тому числі змін до установчих документів юридичної особи, крім змін до відомостей, передбачених частиною п`ятою цієї статті, подаються такі документи: 1) заява про державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, в якій також може зазначатися прохання про реєстрацію такої особи платником податку на додану вартість та/або про обрання спрощеної системи оподаткування, та/або про включення до Реєстру неприбуткових установ та організацій; 2) примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про зміни, що вносяться до Єдиного державного реєстру, крім внесення змін до інформації про кінцевих бенефіціарних власників (контролерів) юридичної особи, у тому числі кінцевих бенефіціарних власників (контролерів) її засновника, якщо засновник - юридична особа, про місцезнаходження та про здійснення зв`язку з юридичною особою; 3) реєстр осіб (громадян), які брали участь в засіданні уповноваженого органу управління юридичної особи, - у разі внесення змін до відомостей про громадські об`єднання, політичні партії.

Суд звертає увагу, що частиною 4 статті 17 Закону №755-IV містить вичерпний перелік документів, які подаються для державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, у тому числі змін до установчих до установчих документів юридичної особи, крім змін до відомостей, передбачених частиною 5 цієї статті.

Відповідно до частини 2 статті 6 Закону №755-IV державний реєстратор: 1) приймає документи; 1-1) встановлює черговість розгляду поданих документів для державної реєстрації; 2) перевіряє документи на наявність підстав для зупинення розгляду документів; 3) перевіряє документи на наявність підстав для відмови у державній реєстрації; 3-1) під час проведення реєстраційних дій у випадках, передбачених цим Законом, обов`язково використовує відомості реєстрів, автоматизованих інформаційних систем, держателем (розпорядником, володільцем, адміністратором) яких є державні органи, шляхом безпосереднього доступу до них, у тому числі відомості, що містять персональні дані особи, а також використовує відомості, отримані у порядку інформаційної взаємодії між Єдиним державним реєстром та інформаційними системами державних органів; 3-2) перевіряє дійсність довіреності, нотаріально посвідченої відповідно до законодавства України, за допомогою Єдиного реєстру довіреностей; 3-3) перевіряє використання спеціальних бланків нотаріальних документів, на яких викладені документи, що подаються для здійснення реєстраційних дій, за допомогою Єдиного реєстру спеціальних бланків нотаріальних документів; 4) проводить реєстраційну дію (у тому числі з урахуванням принципу мовчазної згоди) за відсутності підстав для зупинення розгляду документів та відмови у державній реєстрації шляхом внесення запису до Єдиного державного реєстру; 5) веде Єдиний державний реєстр; 6) веде реєстраційні справи; 6-1) надає в установленому порядку та у випадках, передбачених Законом України "Про виконавче провадження", інформацію органу державної виконавчої служби або приватному виконавцю; 7) здійснює інші повноваження, передбачені цим Законом.

Відповідно до статті 26 Закону №755-IV, розгляд документів, поданих для державної реєстрації та проведення інших реєстраційних дій, здійснюється у такі строки, зокрема щодо юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців - протягом 24 годин після надходження документів, поданих для державної реєстрації та проведення інших реєстраційних дій, крім вихідних та святкових днів.

З Опису документів, що подаються заявником для проведення державної реєстрації в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань "Державна реєстрація змін до відомостей про юридичну особу" від 20.09.2022 убачається, що ОСОБА_5 подано пакет документів державному реєстратору: Заява про державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань; Протокол № 2 (Нотаріально засвідчена копія) (Загальні збори релігійної громади Української Православної Церкви Петра і Павла с. Петрівське Бориспільського району Київської обл.); Додаток № 1 до Протоколу № 1 у якому містяться підписи фізичних осіб та зазначено відомості про даних осіб; Статут, який засвідчений Київською обласною державною адміністрацією (Київською обласною військовою адміністрацією) від 08.09.2022 №612 та Єпархіальним архієреєм Управління Київської єпархії Української Православної Церкви (Православної Церкви України) Митрополитом Київським і всієї України (затверджено) 18.06.2022; Додаток № 2 до Протоколу № 1; Указ Митрополита Київського і всієї України від 15.09.2022 №367; квитанція; Указ Митрополита Київського і всієї України від 12.09.2022 №362; Протокол № 1 (Загальні збори релігійної громади Української Православної Церкви Петра і Павла с. Петрівське Бориспільського району Київської обл.).

З аналізу матеріалів справи та норм права вбачається, що до державного реєстратора 20.09.2022 подано пакет документів, який відповідав вимогам Закону №755-IV, суд звертає увагу, що позивачем під час розгляду справи не надано переконливі докази того, що подані документи містили не достовірну інформацію, чи були підроблені.

Так, статтею 35 Конституції України гарантовано, що кожен має право на свободу світогляду і віросповідання. Це право включає свободу сповідувати будь-яку релігію або не сповідувати ніякої, безперешкодно відправляти одноособово чи колективно релігійні культи і ритуальні обряди, вести релігійну діяльність.

Здійснення цього права може бути обмежене законом лише в інтересах охорони громадського порядку, здоров`я і моральності населення або захисту прав і свобод інших людей.

Церква і релігійні організації в Україні відокремлені від держави, а школа - від церкви. Жодна релігія не може бути визнана державою як обов`язкова.

Отже, в Україні діє принцип взаємного невтручання держави та церкви, який ґрунтується на конституційній нормі про відокремленість церкви від держави.

Спірні відносини, зокрема, врегульовані Законом України «Про свободу совісті та релігійні організації» від 23.04.1991 № 987-XII (надалі - Закон № 987-XII).

Так, згідно з статті 2 Закону № 987-XII в Україні усі правовідносини, пов`язані із свободою совісті і діяльністю релігійних організацій, регулюються законодавством України. Законодавство України про свободу совісті та релігійні організації складається з цього Закону та інших законодавчих актів України, виданих відповідно до нього.

Відповідно до статті 3 Закону № 987-XII кожному громадянину в Україні гарантується право на свободу совісті. Це право включає свободу мати, приймати і змінювати релігію або переконання за своїм вибором і свободу одноособово чи разом з іншими сповідувати будь-яку релігію або не сповідувати ніякої, відправляти релігійні культи, відкрито виражати і вільно поширювати свої релігійні або атеїстичні переконання.

Ніхто не може встановлювати обов`язкових переконань і світогляду. Не допускається будь-яке примушування при визначенні громадянином свого ставлення до релігії, до сповідання або відмови від сповідання релігії, до участі або неучасті в богослужіннях, релігійних обрядах і церемоніях, навчання релігії.

Батьки або особи, які їх замінюють, за взаємною згодою мають право виховувати своїх дітей відповідно до своїх власних переконань та ставлення до релігії.

Здійснення свободи сповідувати релігію або переконання підлягає лише тим обмеженням, які необхідні для охорони громадської безпеки та порядку, життя, здоров`я і моралі, а також прав і свобод інших громадян, встановлені законом і відповідають міжнародним зобов`язанням України.

Ніхто не має права вимагати від священнослужителів відомостей, одержаних ними при сповіді віруючих.

У відповідності до статті 7 Закону № 987-XII релігійні організації в Україні утворюються з метою задоволення релігійних потреб громадян сповідувати і поширювати віру і діють відповідно до своєї ієрархічної та інституційної структури, обирають, призначають і замінюють персонал згідно із своїми статутами (положеннями).

Релігійними організаціями в Україні є релігійні громади, управління і центри, монастирі, релігійні братства, місіонерські товариства (місії), духовні навчальні заклади, а також об`єднання, що складаються з вищезазначених релігійних організацій. Релігійні об`єднання представляються своїми центрами (управліннями).

Згідно з статті 8 Закону № 987-XII релігійна громада є місцевою релігійною організацією віруючих громадян одного й того самого культу, віросповідання, напряму, течії або толку, які добровільно об`єдналися з метою спільного задоволення релігійних потреб.

Членство в релігійній громаді ґрунтується на принципах вільного волевиявлення, а також на вимогах статуту (положення) релігійної громади.

Релігійна громада на власний розсуд приймає нових та виключає існуючих членів громади у порядку, встановленому її статутом (положенням).

Держава визнає право релігійної громади на її підлеглість у канонічних та організаційних питаннях будь-яким діючим в Україні та за її межами релігійним центрам (управлінням) і вільну зміну цієї підлеглості шляхом внесення відповідних змін до статуту (положення) релігійної громади. Рішення про зміну підлеглості та внесення відповідних змін або доповнень до статуту ухвалюється загальними зборами релігійної громади. Такі загальні збори релігійної громади можуть скликатися її членами.

Зміна підлеглості релігійної громади не впливає на зміст права власності та інших речових прав такої релігійної громади, крім випадку, встановленого статтею 18 цього Закону.

Частина громади, не згідна з рішенням про зміну підлеглості, має право утворити нову релігійну громаду і укласти договір про порядок користування культовою будівлею і майном з їхнім власником (користувачем).

Відповідно до статті 13 Закону № 987-XII релігійна організація визнається юридичною особою з дня її державної реєстрації. Релігійна організація як юридична особа користується правами і несе обов`язки відповідно до чинного законодавства і свого статуту (положення).

Суд звертає увагу, що саме громада вирішує питання щодо створення релігійних організацій в Україні, управління і центри, монастирі, релігійні братства, місіонерські товариства (місії), духовні навчальні заклади, а також об`єднання, що складаються з вищезазначених релігійних організацій, а не певна особа, як вважає позивач.

Так, суд зазначає, що саме релігійною громадою Української Православної Церкви Петра і Павла с. Петропавлівське Бориспільського району Київської області 18.06.2022 проведено загальні збори «Релігійної громади», що підтверджується Протоколом №1 загальних зборів від 18.06.2022 (Додаток, який містить підписи громадян), отже у даному випадку, твердження позивача, що скликання та проведення даних зборів мали відбутися виключно за скликанням настоятелем є необґрунтованими та такими, що суперечать вимогам вищезазначеного закону.

Щодо посилання позивача у позовній заяві, що загальні збори «Релігійної громади», які відбулися 18.06.2022 є нелегітимними, суд не приймає до уваги, оскільки дані твердження не містять в матеріалах справи доказів, які підтверджували дані обставини та на думку суду є виключно припущеннями позивача.

З аналізу матеріалів справи та норм права, суд доходить висновку, що позивач під час розгляду справи не надав переконливі докази про протиправність дій державного реєстратора під час прийняття рішення про державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу - релігійну організацію Української Православної Церкви Петра і Павла (ідентифікаційний код: 25689876), на підставі якого внесено запис в Єдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань № 1003541070007003595 від 21.09.2022, а отже позовні вимоги є необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню.

Також, судом не підлягають задоволенню позовні вимоги щодо скасування вищезазначених реєстраційних дій, оскільки вони є похідними.

Згідно з частиною 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до частини 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З аналізу матеріалів справи та норм права, суд доходить висновку, що відповідачем доведена правомірність винесення спірної постанови, з урахуванням вимог, встановлених частиною 2 статті 19 Конституції України та частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, а тому, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень законодавства України та доказів, наявних у матеріалах справи, а отже, позовні вимоги позивача не підлягає задоволенню.

Враховуючи, що судом відмовлено позивачу у задоволенні позовних вимог, розподіл судових витрат не здійснюється.

Керуючись статтями 241 - 246, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, cуд,

в и р і ш и в:

У задоволенні адміністративного позову Київської Митрополії Української Православної Церкви до Державного реєстратора Департаменту з питань реєстрації виконавчого органу Київської міської ради Шепеля Олега Костянтиновича, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: релігійна організація «Релігійна громада Парафія Апостолів Петра і Павла Київської єпархії Української православної церкви (Православної церкви України) с. Петропавлівське Бориспільського району Київської області», РО «РГ Парафія Апостолів Петра І Павла Київської єпархії УПЦ (ПЦУ) с. Петропавлівське Бориспільського району Київської області» про визнання протиправним та скасування рішення - відмовити.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом десяти днів з дня його проголошення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

Суддя Парненко В.С.

СудКиївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення08.04.2024
Оприлюднено12.04.2024
Номер документу118267989
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців

Судовий реєстр по справі —320/13834/23

Ухвала від 01.07.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Швед Едуард Юрійович

Ухвала від 06.06.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Швед Едуард Юрійович

Рішення від 08.04.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Парненко В.С.

Ухвала від 26.02.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Парненко В.С.

Ухвала від 15.12.2023

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Парненко В.С.

Ухвала від 16.06.2023

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Брагіна О.Є.

Ухвала від 27.04.2023

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Брагіна О.Є.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні